▐*♥* ▐شميم دلنشين بندگي( ويژه نامه ماه مبارک رمضان) ▐*♥* ▐ سایت آیه های انتظار انجمن آیه های انتظار
ثبت نام
سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
تبلیغات تبلیغات
▐*♥* ▐شميم دلنشين بندگي( ويژه نامه ماه مبارک رمضان) ▐*♥* ▐
صفحه 5 از 29 نخستنخست 12345678915 ... آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 41 تا 50 , از مجموع 286
  1. #41
    عضو خودماني
    ساجده آواتار ها

    تاریخ عضویت : خرداد 1389
    نوشته : 1,785      تشکر : 1,289
    2,012 در 773 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    ساجده آنلاین نیست.

    پیش فرض




    ۱ - روزه و تقويت حافظه:





    بدون شك حافظه نقش بسيار مهمى در پيشرفت و ترقى انسان ايفا مى‏كند. افرادى كه از حافظه قوى برخوردارند، موفقترند.


    روان شناسان عصر حاضر براى تقويت حافظه روش‏ها و تمرينات مختلفى را ارائه داده‏اند. اما كسانى كه روزه مى‏گيرند علاوه بر اينكه از بركات معنوى، برخوردار مى‏شوند، حافظه آنان نيز تقويت مى‏گردد؛ زيرا يكى از فوايد «روزه»، تقويت حافظه است.



    عن امير المؤمنين(ع) قال: ثلاث يذهب البلغم و يزدن فى الحفظ: السواك و الصوم و قراءة القرآن.[1]



    حضرت اميرالمؤمنين على(ع) مى‏فرمايند: سه چيز بلغم را از بين مى‏برد و حافظه را زياد مى‏كند: مسواك كردن، روزه گرفتن و قرائت قرآن.

    ▐*♥* ▐شميم دلنشين بندگي( ويژه نامه ماه مبارک رمضان) ▐*♥* ▐

  2. تشكرها 4


  3. #42
    عضو خودماني
    ساجده آواتار ها

    تاریخ عضویت : خرداد 1389
    نوشته : 1,785      تشکر : 1,289
    2,012 در 773 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    ساجده آنلاین نیست.

    پیش فرض





    2 - نقش روزه در مبارزه با چاقى:








    يكى از معضلات كه بشر عصر حاضر با آن دست به گريبانگير است معضل چاقى است، كه احتمال ابتلا به بيماريهاى مزمن مانند بيمارهاى قلبى و عروقى، چربى خون، فشار خون بالا، ديابت و... را افزايش مى‏دهد.


    عوامل متعددى در بروز چاقى دخالت دارند كه در اين ميان كم تحركى و زياده روى در تغذيه، و به اصطلاح «پرخورى» از جمله عوامل اصلى پيدايش اين معضل به شمار مى‏روند.



    براى رفع اين معضل انسان‏هاى عصر حاضر راهكارهاى متعددى را تجربه كرده‏اند از عمل جراحى گرفته تا رژيم‏هاى لاغرى، قرص‏هاى لاغرى، شكم بند و...



    «در اسلام دو روش خاص براى رفع معضل چاقى وجود دارد كه به اصطلاح پزشكى يكى پيشگيرى و ديگرى درمانى است[2]»:



    1 - راهكار كه اسلام براى پيشگرى از پيدايش معضل چاقى و عوارض ناگوار آن ارائه نموده است يك برنامه دائمى و هميشگى است كه مى‏بايست در هر وعده غذايى اعمال گردد و آن عبارت از اينست كه:


    «پيش از اينكه سير شويد دست از غذا بكشيد.»


    اگر به مجامع روايى مراجعه نمائيم به روايات فروانى برمى خوريم كه بر اين اصل تأكيد مى‏كنند كه به عنوان نمونه به ذكر چند روايت بسنده مى‏شود:


    پيامبر اعظم(ص) در اين زمينه مى‏فرمايد:


    «المعدة بيت كل داء و الحمية رأس كل دواء»[3]
    معده مركز و خانه هر دردى است و اجتناب از (غذاهاى نامناسب و پرخورى) اساس و رأس هر داروى شفا بخش است.



    حضرت على(ع) مى‏فرمايد:


    «لا ترفعن يدك من الطعام الا و ان تشتهيه»[4]
    پيش از اينكه سير شويد دست از غذا بكشيد.



    آن حضرت در جاى ديگر مى‏فرمايد:



    «قلة الاكل تمنع كثيرا من أعلال الجسم»[5]
    كم خورى، مانع بسيارى از بيمارى‏هاى جسم مى‏شود.



    از نظر علمى نيز دانشمندان پس از طى مراحل مختلف تحقيقات علمى و تجربى به اين نتيجه رسيده‏اند كه مطمئن‏ترين راه براى پيشگرى از معضل چاقى، ميانه روى و رعايت اعتدال در تغذيه است.



    به قول سعدی:




    اندازه نگه دار كه اندازه نكوست


    هم لايق دشمن است هم لايق دوست




    2 - روش ديگر اسلام براى مقابله با چاقى، يك «مبارزه ساليانه» تحت عنوان برنامه «روزه دارى» است.


    به اين ترتيب اگر در طول سال بنا به هر عللى، ذخائر و چربى‏هاى جذب نشده در بدن انسان انباشته شود، فرصتى آن را دارد كه سال يك بار، در طول مدت يك ماه روزه دارى، بطور تدريجى و بدون هيچ گونه عارضه جانبى، چربى‏هاى ذخيره شده را بسوزاند و بار بدن را سبك كند.[6]
    ▐*♥* ▐شميم دلنشين بندگي( ويژه نامه ماه مبارک رمضان) ▐*♥* ▐

  4. تشكرها 4


  5. #43
    عضو خودماني
    ساجده آواتار ها

    تاریخ عضویت : خرداد 1389
    نوشته : 1,785      تشکر : 1,289
    2,012 در 773 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    ساجده آنلاین نیست.

    پیش فرض





    3 - تأثير روزه در كاهش ابتلا به بيمارهاى قلبى:




    بر اساس آخرين تحقيقات منتشر شده در مجله (تغذيه و متابوليسم آمريكا) روزه دارى يكى از مهمترين عوامل تأثيرگذار بر سلامت افراد است.


    شاخص‏ترين تأثير آن كاهش خطر ابتلا به بيمارى‏هاى قلبى به ويژه سكته قلبى است. در طول ماه رمضان به دليل آنكه خوردن و آشاميدن به دو زمان سحر و افطار محدود شده و فاصله‏ى اين دو زمان حدودا 12 ساعت است دستگاههاى مختلف بدن به ويژه دستگاه گوارش و گردش خون استراحت مى‏كنند.



    استراحت اين دو دستگاه به شدت بر سلامت قلب و اندامهاى گوارشى مؤثر است.



    پژوهش‏هاى انجام شده روى 24 زن و مرد مسلمان غير سيگارى با ميزان كلسترول خون طبيعى كه در رده‏ى سنى 20 تا 30 سال قرار داشتند نكات تازه‏اى را در باره روزه دارى و تأثير آن بر قلب نشان داد.



    به اين ترتيب كه حدود 20 روز پس از شروع ماه مبارك رمضان ميزان «هموسيستئين» اصلى‏ترين عامل بروز سكته قلبى، در خون اين افراد به شدت كاهش يافت؛



    از طرفى ميزان كلسترول خوب يا حافظتى (HDL) افزايش يافته و غلظت خون نيز در حد طبيعى قرار داشت. كاهش ميزان «ترى گليسيريدها» و «كلسترول بد» (LDL) يكى ديگر از اثرات مثبت ناشى از روزه دارى در اين افراد بود.[7]


    ▐*♥* ▐شميم دلنشين بندگي( ويژه نامه ماه مبارک رمضان) ▐*♥* ▐

  6. تشكرها 4


  7. #44
    عضو خودماني
    ساجده آواتار ها

    تاریخ عضویت : خرداد 1389
    نوشته : 1,785      تشکر : 1,289
    2,012 در 773 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    ساجده آنلاین نیست.

    پیش فرض




    4- تأثير روزه بر سلامتى بدن از ديدگاه دانشمندان:



    در پرتو پيشرفت دانش پزشكى، پزشكان و متخصصان دريافته‏اند كه روزه عالى‏ترين روش براى درمان انواع بيمارى‏ها به شمار مى‏رود. كمتر طبيبى است كه به اين حقيقت اشاره‏اى نكرده باشد.



    «دكتر الكسيس كارل» در كتاب انسان موجودى ناشناخته مى‏نويسد: با روزه‏دارى قند خون، در كبد مى‏ريزد و چربى‏هاى كه در زير پوست ذخيره شده‏اند و پروتئين‏هاى عضلات و غدد و سلولهاى كبدى آزاد مى‏شوند و به مصرف تغذيه مى‏رسند.



    «دكتر ژان فروموزان» روش معالجه با روزه را شستشوى اعضاى بدن تعبير مى‏كند كه در آغاز روزه دارى، عرق بدن زياد است، دهان بو مى‏گيرد، گاه آب از بينى راه مى‏افتد كه همه‏ى اينها علامت شروع شستشوى كامل بدن است.

    پس از سه الى چهار روز بو برطرف مى‏شود، «اسيد اوريك» ادرار كاهش مى‏یابد و شخص احساس سبكى و نشاط خارق العاده مى‏كند در اين حال اعضا هم استراحت كافى دارند.



    «دكتر تومانيانس» راجع به فوايد روزه مى‏نويسد:

    روزه بهترين راه معالجه و حفظ تندرستى است. مخصوصا امراضى كه بر دستگاه‏هاى هاضمه، به خصوص كليه و كبد عارض مى‏شود و به توسط دارو نمى‏توان آنها را علاج نمود، روزه به خوبى معالجه مى‏نمايد.


    «دكتر گوئل پا» مى‏گويد: چهار پنجم بيمارى‏ها از تخمير غذا در روده‏ها ناشى مى‏شود كه همه با روزه اصلاح مى‏گردد.[8]
    ▐*♥* ▐شميم دلنشين بندگي( ويژه نامه ماه مبارک رمضان) ▐*♥* ▐

  8. تشكرها 3


  9. #45
    عضو خودماني
    ساجده آواتار ها

    تاریخ عضویت : خرداد 1389
    نوشته : 1,785      تشکر : 1,289
    2,012 در 773 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    ساجده آنلاین نیست.

    پیش فرض




    5 - نتيجه گیری:





    سلامتى جسم در اسلام از اهميت ويژه‏اى برخوردار است به گونه‏اى كه در روايات اسلامى از آن به عنوان «بزرگترين نعمت» ياد شده است.

    روزه از جمله احكام انسان ساز اسلامى است كه علاوه بر اينكه جلا دهنده روح آدمى است، جسم انسان را نيز طراوت و جان تازه مى‏بخشد.



    با توجه به اينكه عامل بسيارى از بيمارى‏ها، پرخورى و زياده روى در خوردن غذاهاى مختلف است، بهترين راه مبارزه با اين بيماريها، «روزه‏دارى» است؛



    به طورى كه امروزه دانشمندان، پس از طى مراحل مختلف تحقيقات علمى و تجربى «روزه دارى» را به عنوان عالى‏ترين روش براى درمان انواع بيمارى‏ها معرفى مى‏كنند.










    منابع:

    [1] . شيخ حر عاملى، وسائل الشيعه، ج 10، باب استحباب صوم كل يوم عدا الايام المحرمة، ص 400، ح 13686، مؤسسة آل البيت لاحياء التراث، الطبعة الثانية، 1414 ه ق.
    [2] .www.tebyan.net/index.aspx?pid=4354-25k-cached
    [3] . الشيخ على النمازى، مستدرك سفينة البحار، ج 2، ص 442، مؤسسة النشر الاسلامى.
    [4] . محمدى الرى شهرى، ميزان الحكمه، ج 1، ص 91، دار الحديث، الطبعة الاولى.
    [5] . على بن محمد الليثى الواسطى، عيون الحكم و المواعظ، ص 370، دار الحديث، الطبعة الاولى.
    [6] .www.tebyan.net/index.aspx?pid=4354-25k-cached
    [7] .www.hamshahri.org/news/?id=5134
    [8] http:www.irib.ir/health/html/fasting 1382.htm.
    ▐*♥* ▐شميم دلنشين بندگي( ويژه نامه ماه مبارک رمضان) ▐*♥* ▐

  10. تشكرها 3


  11. #46
    عضو خودماني
    ساجده آواتار ها

    تاریخ عضویت : خرداد 1389
    نوشته : 1,785      تشکر : 1,289
    2,012 در 773 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    ساجده آنلاین نیست.

    پیش فرض




    درباره ماه رمضان







    رمضان اسمى از اسماء الهى مى‏باشد و نبايست‏به تنهائى ذكر كرد مثلا بگوئيم، رمضان آمد يا رفت، بلكه بايد گفت ماه رمضان آمد، يعنى ماه را بايد به اسم اضافه نمود، در اين رابطه به سخنان حضرت امام محمد باقر (عليه السلام) گوش فرا مى‏دهيم.



    رمضان از اسماء الله است

    هشام بن سالم نقل روايت مى‏نمايد و مى‏گويد: ما هشت نفر از رجال در محضر حضرت ابى جعفر امام باقر (عليهما السلام) بوديم، پس سخن از رمضان به ميان آورديم.


    فقال عليه السلام: لا تقولوا هذا رمضان، و لا ذهب رمضان و لا جاء رمضان، فان رمضان اسم من اسماء الله عز و جل لا يجيى و لا يذهب و انما يجيى‏ء و يذهب الزائل و لكن قولوا شهر رمضان فالشهر المضاف الى الاسم و الاسم اسم الله و هو الشهر الذى انزل فيه القرآن، جعله الله تعالى مثلا و عيدا و كقوله تعالى فى عيسى بن مريم (عليهما السلام) و جعلناه مثلا لبنى اسرائيل. (1)



    امام عليه السلام فرمود: نگوئيد اين است رمضان، و نگوئيد رمضان رفت و يا آمد، زيرا رمضان نامى از اسماء الله است كه نمى‏رود و نمى‏آيد كه شى‏ء زائل و نابود شدنى مى‏رود و مى‏آيد، بلكه بگوئيد ماه رمضان، پس ماه را اضافه كنيد در تلفظ به اسم، كه اسم اسم الله مى‏باشد، و ماه رمضان ماهى است، كه قرآن در او نازل شده است، و خداوند آن را مثل و عيد قرار داده است همچنانكه پروردگار بزرگ عيسى بن مريم (سلام الله عليهما) را براى بنى اسرائيل مثل قرار داده است،


    و از حضرت على بن ابى طالب (عليه السلام) روايت‏شده كه حضرت فرمود: «لا تقولوا رمضان و لكن قولوا شهر رمضان فانكم لا تدرون ما رمضان‏» (2) شما به راستى نمى‏دانيد كه رمضان چيست (و چه فضائلى در او نهفته است).



    واژه رمضان و معناى اصطلاحى آن



    رمضان از مصدر «رمض‏» به معناى شدت گرما، و تابش آفتاب بر رمل... معنا شده است،

    انتخاب چنين واژه‏اى براستى از دقت نظر و لطافت‏خاصى برخوردار است. چرا كه سخن از گداخته شدن است، و شايد به تعبيرى دگرگون شدن در زير آفتاب گرم و سوزان نفس و تحمل ضربات بى امانش،زيرا كه رمضان ماه تحمل شدائد و عطش مى‏باشد، عطشى ناشى از آفتاب سوزان يا گرماى شديد روزهاى طولانى تابستان.


    و عطش ديگر حاصل از نفس سركشى كه پيوسته مى‏گدازد، و سوزشش براستى جبران ناپذير است.


    در مقايسه اين دو سوزش، دقيقا رابطه عكس برقرار است، بدين مفهوم كه نفس سركش با چشيدن آب تشنه‏تر مى گردد، وهرگز به يك جرعه بسنده نمى‏كند، و پيوسته آدمى را در تلاش خستگى ناپذير جهت ارضاى تمايلات خود وا مى‏دارد. و در همين رابطه است كه مولوى با لطافت هرچه تمامتر اين تشبيه والا را به كار مى‏گيرد و مى‏گويد:


    آب كم جو تشنگى آور به دست تا بجوشد آبت از بالا و پست تا سقا هم ربهم آيد جواب تشنه باش الله اعلم بالصواب زين طلب بنده به كوى حق رسيد درد مريم را به خرما بن كشيد
    اما از سوى ديگر، عطش ناشى از آفتاب سوزان سيرى پذير است، و قانع كننده.








    پى‏نوشت‏ها:
    1- بحار جلد 96، ص 376، طبع اسلاميه
    2- بحار، ج 96، ص 377
    روزه، درمان بيماريهاى روح و جسم صفحه 22
    سيد حسين موسوى راد لاهيجى
    ▐*♥* ▐شميم دلنشين بندگي( ويژه نامه ماه مبارک رمضان) ▐*♥* ▐

  12. تشكرها 3

    فاطمی*خادمه یوسف زهرا(س)* (08-05-1390), مليکه (09-05-1390), ستايش (09-05-1390)

  13. #47
    عضو خودماني
    ساجده آواتار ها

    تاریخ عضویت : خرداد 1389
    نوشته : 1,785      تشکر : 1,289
    2,012 در 773 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    ساجده آنلاین نیست.

    پیش فرض





    راه های ثابت‏شدن اول ماه




    اول ماه به پنج چيز ثابت مى‏شود:


    اول: آنكه خود انسان ماه را ببيند.

    دوم: عده‏اى كه از گفته آنان يقين پيدا مى‏شود بگويند ماه را ديده‏ايم. و همچنين است هر چيزى كه به واسطه آن يقين پيدا شود.

    سوم: دو مرد عادل بگويند كه در شب ماه را ديده‏ايم، ولى اگر صفت ماه را بر خلاف يكديگر بگويند، يا شهادتشان خلاف واقع باشد، مثل اين كه بگويند داخل دايره ماه طرف افق بود، اول ماه ثابت نمى‏شود. اما اگر در تشخيص بعضى خصوصيات اختلاف داشته باشند، مثل آن كه يكى بگويد ماه بلند بود و ديگرى بگويد نبود، به گفته آنان اول ماه ثابت مى‏شود.


    چهارم: سى روز از اول ماه شعبان بگذرد كه بواسطه آن اول ماه رمضان ثابت مى‏شود، و سى روز از اول رمضان بگذرد كه بواسطه آن اول ماه شوال ثابت مى‏شود.


    پنجم: حاكم شرع حكم كند كه اول ماه است.








    اگر حاكم شرع حكم كند كه اول ماه است، كسى هم كه تقليد او را نمى‏كند،بايد به حكم او عمل نمايد، ولى كسى كه مى‏داند حاكم شرع اشتباه كرده، نمى‏تواند به حكم او عمل نمايد.






    اول ماه با پيشگويى منجمين ثابت نمى‏شود، ولى اگر انسان از گفته آنان يقين پيدا كند، بايد به آن عمل نمايد.






    بلند بودن ماه يا دير غروب كردن آن، دليل نمى‏شود كه شب پيش، شب اول ماه بوده1734 اگر اول ماه رمضان براى كسى ثابت نشود و روزه نگيرد، چنانچه دو مرد عادل بگويند كه شب پيش ماه را ديده‏ايم، بايد روزه آن روز را قضا نمايد.







    اگر در شهرى اول ماه ثابت‏شود، براى مردم شهر ديگر فايده ندارد، مگر آن دو شهر با هم نزديك باشند، يا انسان بداند كه افق آنها يكى است.







    اول ماه به تلگراف ثابت نمى‏شود، مگر دو شهرى كه از يكى به ديگرى تلگراف كرده‏اند نزديك يا هم افق باشند و انسان بداند تلگراف از روى حكم حاكم شرع يا شهادت دو مرد عادل بوده است.







    روزى را كه انسان نمى‏داند آخر رمضان است‏يا اول شوال، بايد روزه بگيرد، ولى اگر پيش از مغرب بفهمد كه اول شوال است، بايد افطار كند.





    ▐*♥* ▐شميم دلنشين بندگي( ويژه نامه ماه مبارک رمضان) ▐*♥* ▐


  14. #48
    عضو صمیمی
    جمعه سبز آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1390
    نوشته : 51      تشکر : 142
    246 در 58 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    جمعه سبز آنلاین نیست.

    پیش فرض




    چهل حدیث روزه و رمضان

    1-پايه‏هاى اسلام

    قال الباقر عليه السلام:
    بنى الاسلام على خمسة اشياء، على الصلوة و الزكاة و الحج و الصوم و الولايه.
    امام باقر عليه السلام فرمود:
    اسلام بر پنج چيز استوار است، برنماز و زكات حج و روزه و ولايت (رهبرى اسلامى).فروع كافى، ج 4 ص 62، ح 1


    2-فلسفه روزه

    قال الصادق عليه السلام:
    انما فرض الله الصيام ليستوى به الغنى و الفقير.
    امام صادق عليه السلام فرمود:
    خداوند روزه را واجب كرده تا بدين وسيله دارا و ندار (غنى و فقير) مساوى گردند.
    من لا يحضره الفقيه، ج 2 ص 43، ح 1


    3-روزه آزمون اخلاص

    قال اميرالمومنين عليه السلام:
    فرض الله ... الصيام ابتلاء لاخلاص الخلق‏امام على عليه السلام فرمود:
    خداوند روزه را واجب كرد تا به وسيله آن اخلاص خلق را بيازمايد.
    نهج البلاغه، حكمت 252


    4-روزه ياد آور قيامت

    قال الرضا عليه السلام:
    انما امروا بالصوم لكى يعرفوا الم الجوع و العطش فيستدلوا على فقر الاخر.
    امام رضا عليه السلام فرمود:
    مردم به انجام روزه امر شده‏اند تا درد گرسنگى و تشنگى را بفهمند و به واسطه آن فقر و بيچارگى آخرت را بيابند.
    وسائل الشيعه، ج 4 ص 4 ح 5 علل الشرايع، ص 10


    5-روزه زكات بدن

    قال رسول الله صلى الله عليه و آله لكل شيئى زكاة و زكاة الابدان الصيام.
    رسول خدا صلى الله عليه و آله فرمود:
    براى هر چيزى زكاتى است و زكات بدنها روزه است.
    الكافى، ج 4، ص 62، ح 3


    6-روزه سپر آتش
    قال رسول الله صلى الله عليه و آله:
    الصوم جنة من النار.
    رسول خدا صلى الله عليه و آله فرمود:
    روزه سپر آتش (جهنم) است. «يعنى بواسطه روزه گرفتن انسان از آتش جهنم در امان خواهد بود.»
    الكافى، ج 4 ص 162


    7-اهميت روزه

    الصوم فى الحر جهاد.
    رسول خدا صلى الله عليه و آله فرمود:
    روزه گرفتن در گرما، جهاد است.
    بحار الانوار، ج 96، ص 257


    8-روزه نفس

    قال اميرالمومنين عليه السلام
    صوم النفس عن لذات الدنيا انفع الصيام.
    اميرالمومنان على عليه السلام فرمود:
    روزه نفس از لذتهاى دنيوى سودمندترين روزه‏هاست.
    غرر الحكم، ج 1 ص 416 ح 64


    9-روزه واقعى

    قال اميرالمومنين عليه السلام
    الصيام اجتناب المحارم كما يمتنع الرجل من الطعام و الشراب.
    امام على عليه السلام فرمود:
    روزه پرهيز از حرامها است همچنانكه شخص از خوردنى و نوشيدنى پرهيز مى‏كند.
    بحار ج 93 ص 249


    10-برترين روزه

    قال اميرالمومنين عليه السلام
    صوم القلب خير من صيام اللسان و صوم اللسان خير من صيام البطن.
    امام على عليه السلام فرمود:
    روزه قلب بهتر از روزه زبان است و روزه زبان بهتر از روزه شكم است.
    غرر الحكم، ج 1، ص 417، ح 80


    11-روزه چشم و گوش

    قال الصادق عليه السلام
    اذا صمت فليصم سمعك و بصرك و شعرك و جلدك.
    امام صادق عليه السلام فرمود:
    آنگاه كه روزه مى‏گيرى بايد چشم و گوش و مو و پوست تو هم روزه‏دار باشند.«يعنى از گناهان پرهيز كند.»
    الكافى ج 4 ص 87، ح 1


    12-روزه اعضا و جوارح

    عن فاطمه الزهرا سلام الله عليها
    ما يصنع الصائم بصيامه اذا لم يصن لسانه و سمعه و بصره و جوارحه.
    حضرت زهرا عليها السلام فرمود:
    روزه‏دارى كه زبان و گوش و چشم و جوارح خود را حفظ نكرده روزه‏اش به چه كارش خواهد آمد.
    بحار، ج 93 ص 295


    13-روزه ناقص

    قال الباقر عليه السلام
    لا صيام لمن عصى الامام و لا صيام لعبد ابق حتى يرجع و لا صيام لامراة ناشزة حتى تتوب و لاصيام لولد عاق حتى يبر.
    امام باقر عليه السلام فرمود:
    روزه اين افراد كامل نيست:
    1 - كسى كه امام (رهبر) را نافرمانى كند.
    2 - بنده فرارى تا زمانى كه برگردد.
    3 - زنى كه اطاعت‏شوهر نكرده تا اينكه توبه كند.
    4 - فرزندى كه نافرمان شده تا اينكه فرمانبردار شود.
    بحار الانوار ج 93، ص 295.


    14-روزه بى ارزش

    قال اميرالمومنين عليه السلام
    كم من صائم ليس له من صيامه الا الجوع و الظما و كم من قائم ليس له من قيامه الا السهر و العناء.
    امام على عليه السلام فرمود:
    چه بسا روزه‏دارى كه از روزه‏اش جز گرسنگى و تشنگى بهره‏اى ندارد و چه بسا شب زنده‏دارى كه از نمازش جز بيخوابى و سختى سودى نمى‏برد.
    نهج البلاغه، حكمت 145


    15-روزه و صبر

    عن الصادق عليه السلام فى قول الله عزوجل
    «واستعينوا بالصبر و الصلوة‏»
    قال: الصبر الصوم.
    امام صادق عليه السلام فرمود: خداوند عزو جل كه فرموده است: از صبر و نماز كمك بگيريد، صبر، روزه است.
    وسائل الشيعه، ج 7 ص 298، ح 3


    16-روزه و صدقه

    قال الصادق عليه السلام
    صدقه درهم افضل من صيام يوم.
    امام صادق عليه السلام فرمود
    يك درهم صدقه دادن از يك روز روزه مستحبى برتر و والاتر است.
    وسائل الشيعه، ج 7 ص 218، ح 6


    17-پاداش روزه

    قال رسول الله صلى الله عليه و آله: قال الله تعالى
    الصوم لى و انا اجزى به
    رسول خدا فرمود خداى تعالى فرموده است:
    روزه براى من است و من پاداش آن را مى‏دهم.
    وسائل الشيعه ج 7 ص 294، ح 15 و 16 ; 27 و 30


    18-جرعه نوشان بهشت

    قال رسول الله صلى الله عليه و آله
    من منعه الصوم من طعام يشتهيه كان حقا على الله ان يطعمه من طعام الجنة و يسقيه من شرابها.
    رسول خدا صلى الله عليه و آله فرمود:
    كسى كه روزه او را از غذاهاى مورد علاقه‏اش باز دارد برخداست كه به او از غذاهاى بهشتى بخورانند و از شرابهاى بهشتى به او بنوشاند.
    بحار الانوار ج 93 ص 331


    19-خوشا بحال روزه داران

    قال رسول الله صلى الله عليه و آله
    طوبى لمن ظما او جاع لله اولئك الذين يشبعون يوم القيامة
    رسول خدا صلى الله عليه و آله فرمود:
    خوشا بحال كسانى كه براى خدا گرسنه و تشنه شده‏اند اينان در روز قيامت‏سير مى‏شوند.
    وسائل الشيعه، ج 7 ص 299، ح‏2.


    20-مژده به روزه‏داران

    قال الصادق عليه السلام
    من صام لله عزوجل يوما فى شدة الحر فاصابه ظما و كل الله به الف ملك يمسحون وجهه و يبشرونه حتى اذا افطر.
    امام صادق عليه السلام فرمود:
    هر كس كه در روز بسيار گرم براى خدا روزه بگيرد و تشنه شود خداوند هزار فرشته را مى‏گمارد تا دست‏به چهره او بكشند و او را بشارت دهند تا هنگامى كه افطار كند.
    الكافى، ج 4 ص 64 ح 8; بحار الانوار ج 93 ص 247


    21-شادى روزه دار

    قال الصادق عليه السلام
    للصائم فرحتان فرحة عند افطاره و فرحة عند لقاء ربه
    امام صادق عليه السلام فرمود:
    براى روزه دار دو سرور و خوشحالى است:
    1 - هنگام افطار 2 - هنگام لقاء پروردگار (وقت مردن و در قيامت)
    وسائل الشيعه، ج 7 ص 290 و 294 ح‏6 و 26.


    22-بهشت و باب روزه‏دارن

    قال رسول الله صلى الله عليه و آله
    ان للجنة بابا يدعى الريان لا يدخل منه الا الصائمون.
    رسول خدا صلى الله عليه و آله فرمود:
    براى بهشت درى است‏بنام (ريان) كه از آن فقط روزه داران وارد مى‏شوند.
    وسائل الشيعه، ج 7 ص 295، ح‏31.
    معانى الاخبار ص 116


    23-دعاى روزه‏داران

    قال الكاظم (عليه السلام)
    دعوة الصائم تستجاب عند افطاره
    امام كاظم (عليه السلام) فرمود:
    دعاى شخص روزه‏دار هنگام افطار مستجاب مى‏شود.
    بحار الانوار ج 92 ص 255 ح 33.


    24-بهار مومنان

    قال رسول الله (صلى الله عليه و آله)
    الشتاء ربيع المومن يطول فيه ليله فيستعين به على قيامه و يقصر فيه نهاره فيستعين به على صيامه.
    رسول خدا (صلى الله عليه و آله) فرمود:
    زمستان بهار مومن است از شبهاى طولانى‏اش براى شب زنده‏دارى واز روزهاى كوتاهش براى روزه دارى بهره مى‏گيرد.
    وسائل الشيعه، ج 7 ص 302، ح 3.


    25-روزه مستحبى

    قال الصادق (عليه السلام)
    من جاء بالحسنة فله عشر امثالها من ذلك صيام ثلاثة ايام من كل شهر.
    امام صادق عليه السلام فرمود:
    هر كس كار نيكى انجام دهد ده برابر آن پاداش دارد و از جمله آنها سه روز روزه در هر ماه است.
    وسائل الشيعه، ج 7، ص 313، ح 33


    26-روزه ماه رجب

    قال الكاظم (عليه السلام)
    رجب نهر فى الجنه اشد بياضا من اللبن و احلى من العسل فمن صام يوما من رجب سقاه الله من ذلك النهر.
    امام كاظم (عليه السلام) فرمود:
    رجب نام نهرى است در بهشت از شير سفيدتر و از عسل شيرين‏تر هركس يك روز از ماه رجب را روزه بگيرد خداوند از آن نهر به او مى‏نوشاند.
    من لا يحضره الفقيه ج 2 ص 56 ح 2
    وسائل الشيعه ج 7 ص 350 ح 3


    27-روزه ماه شعبان

    من صام ثلاثة ايام من اخر شعبان و وصلها بشهر رمضان كتب الله له صوم شهرين متتابعين.
    امام صادق (عليه السلام) فرمود:
    هر كس سه روز آخر ماه شعبان را روزه بگيرد و به روزه ماه رمضان وصل كند خداوند ثواب روزه دو ماه پى در پى را برايش محسوب مى‏كند.
    وسائل الشيعه ج 7 ص 375،ح 22


    28-افطارى دادن(1)

    قال الصادق (عليه السلام)
    من فطر صائما فله مثل اجره
    امام صادق (عليه السلام) فرمود:
    هر كس روزه دارى را افطار دهد، براى او هم مثل اجر روزه دار است.
    الكافى، ج 4 ص 68، ح 1


    29-افطارى دادن (2)

    قال الكاظم (عليه السلام)
    فطرك اخاك الصائم خير من صيامك.
    امام كاظم (عليه السلام) فرمود:
    افطارى دادن به برادر روزه دارت از گرفتن روزه (مستحبى) بهتر است.
    الكافى، ج 4 ص 68، ح 2


    30-روزه خوارى

    قال الصادق (عليه السلام)
    من افطر يوما من شهر رمضان خرج روح الايمان منه
    امام صادق (عليه السلام)فرمود:
    هر كس يك روز ماه رمضان را (بدون عذر)، بخورد - روح ايمان از او جدا مى‏شود
    وسائل الشيعه، ج 7 ص 181، ح 4 و 5
    من لا يحضره الفقيه ج 2 ص 73، ح 9


    31-رمضان ماه خدا

    قال اميرالمومنين
    شهر رمضان شهر الله و شعبان شهر رسول الله و رجب شهرى
    امام على (عليه السلام) فرمود:
    رمضان ماه خدا و شعبان ماه رسول خدا و رجب ماه من است.
    وسائل الشيعه، ج 7 ص 266، ح 23.


    32-رمضان ماه رحمت

    قال رسول الله (صلى الله عليه و آله)
    ... و هو شهر اوله رحمة و اوسطه مغفرة و اخره عتق من النار.
    رسول خدا (صلى الله عليه و آله) فرمود:
    رمضان ماهى است كه ابتدايش رحمت است و ميانه‏اش مغفرت و پايانش آزادى از آتش جهنم.
    بحار الانوار، ج 93، ص 342


    33-فضيلت ماه رمضان

    قال رسول الله (صلى الله عليه و آله)
    ان ابواب السماء تفتح فى اول ليلة من شهر رمضان و لا تغلق الى اخر ليلة منه
    رسول خدا (صلى الله عليه و آله) فرمود:
    درهاى آسمان در اولين شب ماه رمضان گشوده مى‏شود و تا آخرين شب آن بسته نخواهد شد.
    بحار الانوار، ج 93، ص 344


    34-اهميت ماه رمضان

    قال رسول الله (صلى الله عليه و آله)
    لو يعلم العبد ما فى رمضان لود ان يكون رمضان السنة
    رسول خدا (صلى الله عليه و آله) فرمود:
    اگر بنده «خدا» مى‏دانست كه در ماه رمضان چيست [چه بركتى وجود دارد] دوست مى‏داشت كه تمام سال، رمضان باشد.
    بحار الانوار، ج 93، ص 346


    35-قرآن و ماه رمضان

    قال الرضا (عليه السلام)
    من قرا فى شهر رمضان اية من كتاب الله كان كمن ختم القران فى غيره من الشهور.
    امام رضا (عليه السلام) فرمود:
    هر كس ماه رمضان يك آيه از كتاب خدا را قرائت كند مثل اينست كه درماههاى ديگر تمام قرآن را بخواند.
    بحار الانوار ج 93، ص 346


    36-شب سرنوشت‏ساز

    قال الصادق (عليه السلام)
    راس السنة ليلة القدر يكتب فيها ما يكون من السنة الى السنة.
    امام صادق (عليه السلام) فرمود:
    آغاز سال (حساب اعمال) شب قدر است. در آن شب برنامه سال آينده نوشته مى‏شود.
    وسائل الشيعه، ج 7 ص 258 ح 8


    37-برترى شب قدر

    قيل لابى عبد الله (عليه السلام)
    كيف تكون ليلة القدر خيرا من الف شهر؟ قال: العمل الصالح فيها خير من العمل فى الف شهر ليس فيها ليلة القدر.
    از امام صادق (عليه السلام) سوال شد:
    چگونه شب قدر از هزار ماه بهتر است؟
    حضرت فرمود: كار نيك در آن شب از كار در هزار ماه كه در آنها شب قدر نباشد بهتر است.
    وسائل الشيعه، ج 7 ص 256، ح 2


    38-تقدير اعمال

    قال الصادق (عليه السلام)
    التقدير فى ليلة تسعة عشر و الابرام فى ليلة احدى و عشرين و الامضاء فى ليلة ثلاث و عشرين.
    امام صادق (عليه السلام) فرمود:
    برآورد اعمال در شب نوزدهم انجام مى‏گيرد و تصويب آن در شب بيست ويكم و تنفيذ آن در شب بيست‏سوم.
    وسائل الشيعه، ج 7 ص 259


    39-احياء شب قدر

    عن فضيل بن يسار قال:
    كان ابو جعفر (عليه السلام) اذا كان ليلة احدى و عشرين و ليلة ثلاث و عشرين اخذ فى الدعا حتى يزول الليل فاذا زال الليل صلى.
    فضيل بن يسار گويد:
    امام باقر (عليه السلام) در شب بيست و يكم و بيست‏سوم ماه رمضان مشغول دعا مى‏شد تا شب بسر آيد و آنگاه كه شب به پايان مى‏رسيد نماز صبح را مى‏خواند.
    وسائل الشيعه، ج 7، ص 260، ح 4


    40-زكات فطره

    قال الصادق (عليه السلام)
    ان من تمام الصوم اعطاء الزكاة يعنى الفطرة كما ان الصلوة على النبى (صلى الله عليه و آله) من تمام الصلوة.
    امام صادق (عليه السلام) فرمود:
    تكميل روزه به پرداخت زكاة يعنى فطره است، همچنان كه صلوات بر پيامبر (صلى الله عليه و آله) كمال نماز است.
    وسائل الشيعه، ج 6 ص 221، ح 5
    چهل حديث روزه



    گردآورنده محمد حسين فلاح زاده
    منبع:دانشنامه حوزه نت
    ▐*♥* ▐شميم دلنشين بندگي( ويژه نامه ماه مبارک رمضان) ▐*♥* ▐

  15. تشكرها 2

    مليکه (09-05-1390), ستايش (09-05-1390)

  16. #49
    عضو حرفه‌ ای
    مليکه آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    نوشته : 2,027      تشکر : 4,554
    7,553 در 1,896 پست تشکر شده
    وبلاگ : 6
    دریافت : 0      آپلود : 0
    مليکه آنلاین نیست.

    پیش فرض






    ای خدای آسمانیِ دلِ خاکی‌ام
    "رُدَّ کُلَّ غَریب6
    منی که دَم عاشقی‌ات،
    گِل وجودم را بیدار ساخت، با نسیم نوازشت دوباره بیدارم ساز؛
    ای کسی که
    "عَلی کُلِّ شَیءٍ قَدیر"ی .
    بار الها، ببخشا که من ِ خاکی، آلوده‌ی دنیا گشته‌ام.
    ای خدای شَهر ِ رمضان که
    "اَنزَلتَ فیه" کتاب جاویدان را،
    "اِغفرلی تِلکَ الُذنوب العِظام"
    راکه کسی جز معبود دلم نمی‌بخشاید
    "یا علّام" .
    فرشتگان بارگاهت در این قدر آسمانی،
    زمین را به قدر آورده‌اند تا قدر دلتنگی‌ام را به مهدی‌ات بگویند
    و مهدی بداند که من، من ِ منتظِر، از انتظار خسته نمی‌شوم تا بیاید ...
    العَجَل العَجَل العَجَلَ

    و من ضجّه می‌زنم "یا مُفیَّ العَهد
    من ِ بارانی با آمدنش عافیت می‌یابم، بگو بیاید.
    "اِنّا اَنزَلناه ُ فی لَیلَة القدر"
    قرآن در حضور ستارگان آسمانی می‌درخشد و من،
    دلم برای حضور مهدی می‌تپد.
    دلم برای حضور مهدی می‌تپد.
    دلم برای حضور مهدی می‌تپد.
    "و ما اَدراک ما لَیلَةُ القدر"
    و کسی انتظارم را درک نمی‌کند
    "لَیلَةُ القدرِ خیرٌ مِن اَلفِ شَهر"
    هزار ماه کم است بگو هزار سال
    "تَنَزَّلُ الملئِکةُ و الرّوح"،
    تا درد انتظارِ مرا، به سویت آورند؟
    من منتظرم! بگو بیاید.
    "سلامٌ هیَ حتّی مَطلَع الفَجر"
    تا وقتی تو بیایی همه شب،
    شب ِ قدر من است و من تا صبح می‌گریم،
    تا صبح ناله می‌کنم،
    تا صبح می‌خوانم

    سرود ِ زندگی بخش را:
    "اللّهم کُن لِوَلیّک َالحجَّةِ ابنِ الحَسَن".
    روزه‌دار، سالگرد عاشقیت،
    سالگرد روزه‌داریت مبارک باد!!!


    ▐*♥* ▐شميم دلنشين بندگي( ويژه نامه ماه مبارک رمضان) ▐*♥* ▐




  17. #50
    عضو حرفه‌ ای
    مليکه آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    نوشته : 2,027      تشکر : 4,554
    7,553 در 1,896 پست تشکر شده
    وبلاگ : 6
    دریافت : 0      آپلود : 0
    مليکه آنلاین نیست.

    پیش فرض




    به احترام قيام كنيد - - - درها باز ميشوند ***

    ▐*♥* ▐شميم دلنشين بندگي( ويژه نامه ماه مبارک رمضان) ▐*♥* ▐




صفحه 5 از 29 نخستنخست 12345678915 ... آخرینآخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •