▐*♥* ▐شميم دلنشين بندگي( ويژه نامه ماه مبارک رمضان) ▐*♥* ▐ سایت آیه های انتظار انجمن آیه های انتظار
ثبت نام
سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
تبلیغات تبلیغات
▐*♥* ▐شميم دلنشين بندگي( ويژه نامه ماه مبارک رمضان) ▐*♥* ▐
صفحه 8 از 29 نخستنخست ... 45678910111218 ... آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 71 تا 80 , از مجموع 286
  1. #71
    مدیر ارشد انجمن دفاع مقدس
    نرگس منتظر آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    4413
    دلنوشته
    5
    اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍاَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّک
    نوشته : 18,972      تشکر : 41,292
    48,486 در 15,341 پست تشکر شده
    وبلاگ : 15
    دریافت : 0      آپلود : 0
    نرگس منتظر آنلاین نیست.

    kabotar.








    ای در غرور نفس به سر برده روزگار
    برخیز ، کارکن ، که کنونست وقت کار
    ای دوست ! ماه روزه رسید و تو خفته‌ای
    آخر زخواب غفلت دیرینه سر برآر
    سالی دراز بوده‌ای اندر هوای نفس
    ماهی ، خدای را شو و دست از هوا بدار
    پنداشتی که چون بخوری ، روزه تو نیست
    بسیار چیز هست جز آن شرط روزه‌دار
    هر عضو را بدان که به تحقیق روزه‌ای است
    تا روزه تو روزه بود نزد کردگار
    اول نگاه دار نظر ، تا رخ چو گل
    در چشم تو نیفکند از عشق خویش خار
    دیگر ببند گوش زهر ناشنیدنی
    کز گفت‌وگوی هرزه شود عقل تار و مار
    دیگر زبان خویش که جای ثنای اوست
    از غیبت و دروغ فرو بند استوار
    دیگر بسی مخسب که در تنگنای گور
    چندانت خواب هست که آن هست در شمار
    دیگر ز فکر آینه دل چنان بکن
    کز غیر ذکر حق نشیند برو غبار
    این است شرط روزه اگر مرد روزه‌ای
    گرچه ز روی عقل یکی گفتم از هزار
    --------------------------
    شیخ فرید‌الدین عطار



    ▐*♥* ▐شميم دلنشين بندگي( ويژه نامه ماه مبارک رمضان) ▐*♥* ▐

  2. تشكرها 3

    parsa (11-05-1390), فاطمی*خادمه یوسف زهرا(س)* (11-05-1390), ملکوت (12-05-1390)

  3. #72
    مدیر ارشد انجمن دفاع مقدس
    نرگس منتظر آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    4413
    دلنوشته
    5
    اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍاَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّک
    نوشته : 18,972      تشکر : 41,292
    48,486 در 15,341 پست تشکر شده
    وبلاگ : 15
    دریافت : 0      آپلود : 0
    نرگس منتظر آنلاین نیست.

    kabotar.











    رسول خدا (صلی الله علیه و آله) به امیرالمؤمنین (علیه السلام) فرمود: «یا ابالحسن، این ماه رمضان است که پیش آمده است قبل از افطارت این دعا را بخوان؛


    زیرا جبرئیل (علیه السلام) بر من نازل شده و گفت: یا محمد، هر کس در ماه رمضان پیش از اینکه افطار کند این دعا را بخواند خداوند دعای او را مستجاب فرماید و روزه و نماز او را قبول نماید و ده دعای او را به اجابت رساند و گناه او را بیامرزد و غم او را بر طرف فرماید و اندوه او را زایل گرداند و حوائج او را بر آورد و خواهشهای او را بپذیرد و عمل او را با اعمال پیغمبران و صدیقان بالا ببرد و روز قیامت که به عرصه محشر آید صورت او نورانی‌تر از ماه شب بدر باشد.
    گفتم: ای جبرئیل آن دعا کدام است؟

    گفت:اللَّهمَّ ربَّ النُّورِ العَظیم، ورَبَّ الکُرسیِّ الرَّفیع، ورَبَّ البَحرِ المَسجور، ورَبَّ الشَّفعِ الکَبیر، والنُّور العَزیز، ورَبَّ التَّوراهِ والإنجیلِ والزَّبورِ، والفُرقانِ العَظیمِ.
    أنت إلهٌ مَن فی السَّمواتِ وإلهُ مَن فی الأرضِ لا إلهَ فِیهِما غَیرُکَ، وأنتَ جَبّارُ مِن فی السِّموات وجَبّار مَن فی الإرضِ لا جَبّار فیهِما غَیرُکَ، أنت مَلِکُ مَن فی السَّموات، ومَلِکُ مَن فی الأرضِ، لا مَلِکَ فیهما غَیرُکَ، أسألُکَ بِاسمِکَ الکَبیرِ، و نُور وَجهِکَ المُنیرِ، وبمُلکِکَ القَدیمِ.
    یا حَیُّ یا قَیِّومُ، یا حَیُّ یا قَیُّوم یا حَیُّ یا قَیّوم، أسألُکَ بِاسمِکَ الّذی أشرَقَ بِهِ کُلِّ شَیءٍ، وبِاسمِکَ الّذی أشرَقَت بِهِ السّمواتُ والأرضُ، وبِاسمِکَ الّذی صَلُحَ بِهِ الأوَّلونَ، وبِهِ یَصلُحُ الاخِرونَ.
    یا حَیّاً قَبلَ کُلِّ حَیّ، ویا حَیّاً بَعدَ کُلِّ حَیّ، ویا حَیُّ لا إلهَ إلا أنت صَلِّ علی مُحَمّدٍ وآلِ مُحَمَّد، واغفِر لی ذُنُوبی، واجعَل لی مِن أمرِی یُسراً وفَرَجاً قَریباً، وثَبِّتنی علی دینِ مُحَمَّدً وآل محمد و وعلی هُدی مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّد، وعلی سُنَّهِ مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّد، علیه وعلیهِمژُ السَّلام.
    واجعَل عَملِی فی المَرفوعِ المُتَقَبِّلِ، وهَب لی کما وَهَبتَ لأولیائِکِ وأهلِ طاعَتِکَ، فانّی مُؤمِنٌ بِکَ، ومُتَوَکِّلٌ عَلیک، مُنیبٌ الیکَ، مَعَ مَصیری إلیکَ، وَتَجمَع لی ولأهلِی وَلوِلَدَی الخَیرَ کُلَّهُ، وتَصرِف عَنّی وَعَن وَلَدی وأهلِی الشَّرَّ کُلَّهُ.
    أنتَ الحَنّانُ المَنّانُ بَدیعُ السّمواتِ والأرضِ، تُعطِی الخَیرَ مَن تَشاءُ، وتَصرِفُهُ عَمَّن تَشاءُ، فَامنُن علی بِرَحمَتِکَ یا أرحَمَ الرّاحِمِینَ.



    ▐*♥* ▐شميم دلنشين بندگي( ويژه نامه ماه مبارک رمضان) ▐*♥* ▐

  4. تشكرها 4

    parsa (11-05-1390), فاطمی*خادمه یوسف زهرا(س)* (11-05-1390), ملکوت (12-05-1390), بيرق ظهور (11-05-1390)

  5. #73
    مدیر افتخاری
    بيرق ظهور آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1390
    صلوات
    500
    دلنوشته
    3
    دلتنگی هات آخرش منو میکشه آقا جونم
    نوشته : 3,911      تشکر : 5,514
    14,631 در 3,862 پست تشکر شده
    وبلاگ : 7
    دریافت : 37      آپلود : 144
    بيرق ظهور آنلاین نیست.

    پیش فرض








    رمضان يعني تبلور
    «وَ نَفَخْتُ فِيهِ مِنْ رُوحِي»
    در کالبد خاکي انسان!

    يعني حلاوت وصلي دوباره
    با روح پاک عاشقي و شيدايي؛
    يعني گستردن دل در لحظات سبز مناجات
    به روي احساسات لطيف....

    رمضان يعني گشودن سجاده بندگي
    در خراب آباد فراق و هجران
    و يافتن نداي ملکوتي
    «اُدْعُونِي اَسْتَجِبْ لَکُمْ»

    رمضان يعني پس از دويدن
    در سراب ها و يافتن تباهي ها؛
    رسيدن به حلقه مفقود شده از مدار مهرباني
    و يافتن انعکاس نداي مستجاب شدۀ
    از جانب حضرت حق به سوي ما!
    الهي... يا اَسْمَع السامِعين...
    استجب دعائي....




    ▐*♥* ▐شميم دلنشين بندگي( ويژه نامه ماه مبارک رمضان) ▐*♥* ▐
    ***************************

    http://img4up.com/up2/76449078655624950011.jpg

    ܓ✿ اللهم عجل لولیک الفرج ܓ✿

    ***************************

  6. تشكرها 3

    parsa (11-05-1390), فاطمی*خادمه یوسف زهرا(س)* (11-05-1390), ملکوت (12-05-1390)

  7. #74
    مدير کل سایت
    فاطمی*خادمه یوسف زهرا(س)* آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1388
    صلوات
    23071
    دلنوشته
    43
    اللهم عجل لولیک الفرج و العافیة و النصر
    نوشته : 62,785      تشکر : 57,597
    171,633 در 50,188 پست تشکر شده
    وبلاگ : 173
    دریافت : 9      آپلود : 102
    فاطمی*خادمه یوسف زهرا(س)* آنلاین نیست.

    پیش فرض






    يارا!
    تمامت عمرم غفلت بود و حسرت و حرمان!
    و ره آوردش:

    دورى از رحمت تو،
    اى خداى رحمان.
    اينك كه باز آمده‏ ام،

    مرا از درگاهت مران و به حق مقربان بارگاهت،
    دل و جانم به نور عترت و قرآن، زنده گردان.



    ▐*♥* ▐شميم دلنشين بندگي( ويژه نامه ماه مبارک رمضان) ▐*♥* ▐
    *******************************
    اشتباه من این بود ….هر جا رنجیدم ، لبخند زدم ….
    فکر کردند درد ندارد ، محکم تر زدند

    *******************************
    گرچه گذر زمان فرصت مهرورزیدن رادریغ نمی کند،امامرگرااستثنائی نیست. فرصت ها را براي مهرورزي دريابيم

    *******************************
    سکوت خطرناک تر از حرفهای نیشداراست
    کسی که
    سکوت می کند روزی حرفهایش را
    سرنوشت به تلخی به شما خواهد گفت


    *******************************



  8. تشكرها 3

    parsa (11-05-1390), ملکوت (12-05-1390), محامین (12-05-1390)

  9. #75
    عضو خودماني
    ساجده آواتار ها

    تاریخ عضویت : خرداد 1389
    نوشته : 1,785      تشکر : 1,289
    2,012 در 773 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    ساجده آنلاین نیست.

    پیش فرض




    دعـــاى روز دوم مـــاه مبـــارك رمضـــان













    اللهمّ قَرّبْنی فیهِ الى مَرْضاتِكَ وجَنّبْنی فیهِ من سَخَطِكَ ونَقماتِكَ ووفّقْنی فیهِ لقراءةِ آیاتِكَ برحْمَتِكَ یا أرْحَمَ الرّاحِمین









    خدایا نزدیك كن مرا در این ماه به سوى خوشنودیت وبركنارم دار در آن از خشم وانتقامت وتوفیق ده مرا در آن براى خواندن آیات قرآن به رحمت خودت اى مهربانترین مهربانان



    ▐*♥* ▐شميم دلنشين بندگي( ويژه نامه ماه مبارک رمضان) ▐*♥* ▐

  10. تشكر

    ملکوت (12-05-1390)

  11. #76
    عضو خودماني
    ساجده آواتار ها

    تاریخ عضویت : خرداد 1389
    نوشته : 1,785      تشکر : 1,289
    2,012 در 773 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    ساجده آنلاین نیست.

    پیش فرض




    دعـــاى روز ســوم مـــاه مبـــارك رمضـــان














    اللهمّ ارْزُقنی فیهِ الذّهْنَ والتّنَبیهَ وباعِدْنی فیهِ من السّفاهة والتّمْویهِ واجْعَل لی نصیباً مِنْ كلّ خَیْرٍ تُنَزّلُ فیهِ بِجودِكَ یا أجْوَدَ الأجْوَدینَ














    خدایا روزى كن مرا در آنروز هوش وخودآگاهى را ودور بدار در آن روز از نادانى وگمراهى وقرار بده مرا بهره وفایده از هر چیزى كه فرود آوردى در آن به بخشش خودت اى بخشنده ترین بخشندگان



    ▐*♥* ▐شميم دلنشين بندگي( ويژه نامه ماه مبارک رمضان) ▐*♥* ▐

  12. تشكر

    ملکوت (12-05-1390)

  13. #77
    مدیر افتخاری
    شكوه انتظار آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 9,809      تشکر : 5,211
    11,674 در 5,265 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوه انتظار آنلاین نیست.

    gol.





    روزه ، تمرين كلاس زندگي
    درس ايثار و خلوص و بندگي
    روزه ، زنجير هوا گسستن است
    ديو و بت هاي درون بشكستن است
    ماه در خودنگري و خودكاوشي
    لب فرو بستن ، نگفتن ، خاموشي
    درك مسكين از دل و جان كردن است
    زندگي همچون فقيران كردن است
    قهرمان صحنه تقوا شدن
    همچو ماهي زنده دريا شدن
    ماه ميهمان وضيافت برخدا
    جام بخشش ، ماه سرشار ازعطا
    روزه ، پرواز و عروجي ديگر است

    ▐*♥* ▐شميم دلنشين بندگي( ويژه نامه ماه مبارک رمضان) ▐*♥* ▐



    جهان در حسرت آيينه مانده ست

    گرفتار غمي ديرينه مانده ست

    شب سردي ست بي تو بودن ما

    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟


  14. تشكر

    ملکوت (12-05-1390)

  15. #78
    مدیر افتخاری
    شكوه انتظار آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 9,809      تشکر : 5,211
    11,674 در 5,265 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوه انتظار آنلاین نیست.

    gol.





    روزه درمانی در کلام امام علی (ع)

    روزه تشریع و اختراع بزرگ خداوند است و قدمت طولانی دارد . از تورات و انجیل فعلی برمی آید که روزه، در میان یهود ونصاری و ملل دیگر مرسوم و معمول بوده است .
    خود حضرت موسی (ع) چهل روز روزه داشته است .
    همچنین از انجیل برمی آید که خود حضرت مسیح هم چهل روز روزه داشته است . پس روزه و رمضان، دو برادر کلانسال هستند در میان بشریت و از آوازه بلندی برخوردارند .

    روزه اثرات فردی، اجتماعی، تربیتی، بهداشتی و درمانی زیادی را در جوامع بشری ببار آورد و ببار می آورد و اثرات مادی و معنوی فراوانی را در وجود انسان می گذارد .
    پیامبر اسلام (ص) در حدیث بسیار معروفی می فرماید:
    «صوموا تصحوا .» روزه بگیرید تا سالم شوید .
    خوشبختانه بعد از گذشت حدود هزار و چهار صد سال، تازه دنیا دارد بر سر عقل می آید و بحث «روزه درمانی » را مطرح می کند، هرچند هر کس نمی تواند به عمق و فلسفه روزه، بطور دقیق پی ببرد .
    امروزه در بحثهای روان شناسی، بحث «فراروان » مطرح است ولی بطور یقین، غیر از انسانهای کامل و مؤمنین واقعی، کسی نمی تواند این کلام حضرت امیر (ع) را درک کند که فرمود:
    «صوم النفس امساک الحواس الخمس عن المآثم و خلو القلب من جمیع اسباب الشر» روزه جان یعنی چه؟ و چه کسی می تواند آن را درک و سپس عمل بکند؟ !
    به هر حال ، در این نوشتار کوتاه سعی شده به این پرسش پاسخ دهیم که:
    آیا روزه اثرات درمانی دارد یا خیر و گستره آن تا کجاست؟
    لذا در این مقاله در چند عنوان بحث نمودیم که عبارتند از:
    ۱ - درآمد ۲ - تعریف، اهمیت و ضرورت ۳ - انواع روزه ۴ - فلسفه روزه، ۵ - سوژه های تربیتی روزه و رمضان ۶ - خداحافظ رمضان ۷ - جشن روزه دار و عید واقعی ۸ - نتیجه و در پایان کتابنامه .
    تعریف، اهمیت و ضرورت:
    در فرهنگ قرآن، از روزه به «صوم » تعبیر شده است . صوم در لغت به معنای برخاستن است بی آنکه بعد از آن کاری شود .
    نزد بعضی صوم به معنای نگاه داشتن است . هر یک از دو معنا مناسبت دارد با معنای شرعی و آن نگاه داشتن خود است بر وجه شرع در روز از آنچه در شرع او را مفطر خوانند با نیت . (۱)
    در جای دیگر آمده: صوم به معنای روزه . همچنین است صیام .
    اصل آن امساک از مطلق فعل است، خوردن باشد، یا گفتن، یا رفتن .
    صوم اسلامی امساک مخصوصی است از طعام و چیزهای دیگر که از طلوع فجر شروع شده و با رسیدن شب به پایان می رسد . (۲)
    در التبیان از صوم چنین تعریف شده است:
    «الصوم فی الشرع هو الامساک عن اشیاء مخصوصه علی وجه مخصوص ممن هو علی صفات مخصوصه و من شرط انعقاد النیه .» (۳)
    روزه در شرع، عبارت است از:
    ۱ - خودداری کردن از خوردن اشیاء خاص و ویژه،
    ۲ - بر وجه مخصوص،
    ۳ - از کسانی که دارای خصوصیات ویژه هستند،
    ۴ - به شرط بستن نیت .
    به هر تقدیر در رساله عملیه آمده:
    روزه آن است که انسان برای اطاعت فرمان خدا، از اذان صبح تا مغرب، از چیزهایی که روزه را باطل می کند خودداری نماید .
    ▐*♥* ▐شميم دلنشين بندگي( ويژه نامه ماه مبارک رمضان) ▐*♥* ▐



    جهان در حسرت آيينه مانده ست

    گرفتار غمي ديرينه مانده ست

    شب سردي ست بي تو بودن ما

    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟


  16. تشكر

    ملکوت (12-05-1390)

  17. #79
    مدیر افتخاری
    شكوه انتظار آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 9,809      تشکر : 5,211
    11,674 در 5,265 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوه انتظار آنلاین نیست.

    gol.





    اهمیت:
    اهمیت روزه آنقدر زیاد است که با زندگی و زنده ماندن انسان عجین است . روزه زباله ها و مواد اضافی و جذب نشده بدن را می سوزاند، و در واقع بدن را «خانه تکانی » می کند .
    ضرورت:
    در این برهه از زمان، بخاطر مصنوعی گشتن زندگی و خوردنیها و نوشیدنیهای شیمیایی زا، زندگی و محیط زیست بشر، با خطر جدی مواجه گشته است .
    یکی از بهترین راه درمان این همه بیماریهای جسمی و روانی «روزه درمانی » است که به روزه شکم، جسم را درمان بخشیم و با روزه نفس، جان و روان خود را .
    یکی از فقره های دعای ماه رمضان که دعای بین المللی هم هست این است که: «اللهم اشف کل مریض » خدایا تمام بیماران جهان را شفاببخش .
    به امید روزی که جهانیان به خاطر درمان بیماری جسمشان هم که شده سراسیمه به روزه درمانی روی بیاورند و عظمت های اسلام را قطره ای بنوشند .
    انواع روزه:
    روزه به عبارات مختلف، تقسیمات مختلفی را به خود اختصاص می دهد .
    تقسیمات روزه در فقه عبارت است از:
    ۱ - روزه واجب،
    ۲ - روزه حرام،
    ۳ - روزه مستحب،
    ۴ - روزه مکروه .
    روزه های واجب عبارتند از:
    ۱ - روزه ماه رمضان، ۲ - روزه قضاء ماه رمضان، ۳ - روزه کفاره، ۴ - روزه قضای پدر [یا مادر] بر پسر بزرگتر، ۵ - روزه های نذر و عهد، ۶ - روزه های استیجاری .
    روزه های حرام عبارتند از:
    ۱ - عید فطر (اول شوال)، ۲ - عید قربان (دهم ماه ذی الحجه)، ۳ - روزه های ضرری، ۴ - روزه های مستحبی زن و فرزند اگر حق شوهر از بین برود و باعث اذیت پدر و مادر شود جایز نیست .
    روزه های حرام دیگر نیز هست که در کتابهای مفصل گفته شده است .
    روزه های مکروه عبارتند از:
    ۱ - روزه روز عاشورا، ۲ - روزی که انسان شک دارد روز عرفه است یا روز عید قربان، ۳ - روزه میهمان بدون اجازه میزبان .
    روزه های مستحب:
    روزه تمام روزهای سال، غیر از روزهای حرام و مکروه که در بالا بیان گشت، مستحب است، ولی بعضی از روزها تاکید بیشتری دارد . که برای توضیح بیشتر به رساله عملیه، به همین بخش مراجعه نمائید .
    تقسیم روزه به اعتبار دیگر:
    ▐*♥* ▐شميم دلنشين بندگي( ويژه نامه ماه مبارک رمضان) ▐*♥* ▐



    جهان در حسرت آيينه مانده ست

    گرفتار غمي ديرينه مانده ست

    شب سردي ست بي تو بودن ما

    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟


  18. تشكر

    ملکوت (12-05-1390)

  19. #80
    مدیر افتخاری
    شكوه انتظار آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 9,809      تشکر : 5,211
    11,674 در 5,265 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوه انتظار آنلاین نیست.

    gol.





    امیرالمؤمنین (ع) می فرمایند:
    «صیام القلب عن الفکر فی الآثام افضل من صیام البطن عن الطعام » (۴)
    روزه دل از [برای] اندیشه در [ترک] گناهان، بهتر از روزه شکم است از غذا خوردن و آشامیدن .
    در این حدیث شریف به دو نوع روزه اشاره شد:
    ۱ - روزه جان .
    ۲ - روزه جسم .
    روزه جسم مرحله نازله روزه است و گستره آن محدود به زمان خاص می باشد . روزه جسم و شکم آسان است و هر کس با اراده اندک می تواند از عهده آن برآید .
    نخوردن و نیاشامیدن چند ساعت، چیزی نیست که برای یک انسان متدین مشکل ساز باشد . انسان توانایی دارد چندین روز، چیزی نخورد و نیاشامد و در عین حال زنده و سالم بماند .
    آنچه مهم است، روزه جان است که دامنه بسیار گسترده دارد و در عین حال بسیار سخت و دشوار است . چیزی نیست که هر کس بتواند به آسانی بدان دسترسی پیدا کند و یا به صرف دست یازیدن به روزه جسم و شکم، بتواند بدان دست یابد .
    ملازمه ای بین روزه جسم و روزه جان وجود ندارد . روزه جسم و شکم، تنها می تواند مقدمه ای برای رسیدن به مرحله روزه جان باشد . رفع و دفع از خطورات ذهنی، خیالات، شبهات، انگیزه ها و غرضها، شهوات عملی و . . . ، چیزی نیست که به صرف روزه جسم بدست آید .
    در مرحله روزه دل، تمام اعضا و جوارح انسان روزه دار است .
    گوش انسان روزه دارد . چشم و نگاه انسان روزه دارد . زبان انسان روزه دارد . ذهن انسان روزه دارد . نفس کشیدن و نفسها روزه دارند . در خوردن و خوابیدن و در خلوت و جلوت روزه دارند .
    در حدیثی دیگر، امیرالمؤمنین (ع) می فرمایند:
    «صوم النفس امساک الحواس الخمس عن سائر المآثم و خلو القلب من جمیع اسباب الشر» . (۵)
    روزه جان، خودداری کردن حواس پنجگانه از باقیمانده گناهان است و خلوت و آسوده ماندن دل از تمام اسباب پلید .
    اگر «جان » انسان روزه باشد، حواس پنجگانه، برای همیشه حواسش جمع خواهد بود وبه سوی پلیدیها و پلشتیها، پا نخواهد نهاد .
    این نماز و روزه و حج و جهاد
    هم گواهی دادنست از اعتقاد (۶)
    علی (ع) می فرمایند:
    «صوم النفس عن لذات الدنیا انفع الصیام » . (۷)
    روزه جان از خوشیهای (پست) دنیا سودمندترین روزه ها است .
    سرچشمه تمام بیماریهای روانی، شبهات علمی واخورده است و شهوات عملی .
    برای مبارزه با این نوع بیماریهای خطرساز و خانمانسوز چه باید کرد؟
    آیا با «سلاحهای هسته ای » می توان آن را مهار کرد؟ بطور یقین جواب این سؤال منفی است و اگر تمام سلاحهای گرم و سرد موجود در دنیا را بر سر «شهوات عملی » فرو نشانند، نه تنها شعله آتش آن خاموش نمی شود بلکه آتش آن شعله ورتر خواهد گشت . سرطان پنهانی است که با هیچ دارویی درمان نیابد .
    تنها راه معقول مبارزه با آن، «سیر و سلوک علمی و عملی » است و این بدست نمی آید مگر از راه دین خداپسند و آن دین خداپسند، دین اسلام است که دارای شاخ و برگهای بیشماری است .
    روزه یکی از شاخ و برگهای دین اسلام است که در درمان بیماریهای روانی بسیار نقش آفرین است، همانطوریکه به اعتراف دوست و دشمن، در درمان بیماریهای «تن » نقش بسزایی دارد .
    در بخشی از کتاب «روزه روش نوین برای درمان بیماریها» آمده:
    «امساک و روزه اختیاری و منظم، آثار مخصوصی در بدن پدید می آورد که بیماریهای غیر قابل علاج از نظر پزشکان را بهبودی می بخشد . همان بیماریهایی که اگر تمام داروها و وسایل پزشکی جهان را در اختیار پزشکان قرار دهید آنها را قابل علاج نمی دانند . » (۸)
    خلاصه:
    چرا یک طبیب روسی براساس تجربیات و بدعت، بحث «روزه درمانی » را مطرح کرد و روزه درمانی هم نمود ولی مسلمانان از منابع و مبانی بزرگ اسلامی چنین استفاده هایی را نبردند و از غریبه ها، سبقت نگرفتند؟ !
    آیا از کلام زیبای حضرت امیر (ع) «روزه درمانی و درمان هر بیماری » بدست نمی آید؟ ! معنای دقیق و عمیق این حدیث نورانی چه می تواند باشد؟ !
    «صوم النفس امساک الحواس الخمس عن سائر المآثم و خلو القلب من جمیع اسباب الشر» یعنی چه؟
    آیا با عمل به این حدیث زیبا تمام بیماریهای روانی و فراروانی درمان نمی گردد؟ ! آیا در صورت عمل به اینگونه روایات، جوامع انسانی به مدینه فاضله تبدیل نمی گردد؟ !

    ----------------------------------------------
    ۱ . بحارالانوار، ج ۹۶، ص ۲۵۵ .
    ۲ . ابوالفتح الجرجانی، سید امیر، تفسیر شاهی او آیات الاحکام، ج ۱، تهران: نوید، ۱۳۶۲، ص ۲۲۵ .
    ۳ . قرشی، سید علی اکبر، قاموس قرآن، ج ۴، تهران: دارالکتب الاسلامیه، سوم، ۱۳۶۱، ص ۱۶۵ .
    ۴ . التبیان، ج ۱، ص ۱۱۴ .
    ۵ . غرر الحکم و درر الکلم، ج ۱، ص ۴۱۶، چاپ بیروت .
    ۶ . همان .
    ۷ . مثنوی معنوی، دفتر پنجم، ۱۸۳ .
    ۸ . غرر الحکم، همان .
    ----------------------------------------------
    منبع:www.hawzah.net
    نویسنده : حجت الاسلام اصغر بابایی
    ▐*♥* ▐شميم دلنشين بندگي( ويژه نامه ماه مبارک رمضان) ▐*♥* ▐



    جهان در حسرت آيينه مانده ست

    گرفتار غمي ديرينه مانده ست

    شب سردي ست بي تو بودن ما

    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟


  20. تشكر

    ملکوت (12-05-1390)

صفحه 8 از 29 نخستنخست ... 45678910111218 ... آخرینآخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •