*☼*  ♥ رابطه دین و عرفان از نظر علامه طباطبایی  ♥ *☼* سایت آیه های انتظار انجمن آیه های انتظار
ثبت نام
سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
تبلیغات تبلیغات
*☼*  ♥ رابطه دین و عرفان از نظر علامه طباطبایی  ♥ *☼*
صفحه 2 از 2 نخستنخست 12
نمایش نتایج: از شماره 11 تا 12 , از مجموع 12
  1. #11
    مدیر ارشد انجمن فرهنگی
    عهد آسمانى آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 6,404      تشکر : 18,419
    12,026 در 3,728 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    عهد آسمانى آنلاین نیست.

    پیش فرض





    علامه در ترتب اسمای الاهی و معانی دقیق هر یك از این اسما پس از مقدمه ای كوتاه چنین می نگارد: « و هو سبحانه من حیث انه لیس له شریك ولا صاحبه و لاولد و من حیث اِن جمیع اسمائه شی واحد، هو الذات و اِن تعددت مفاهیمها فهو واحد و من حیث ان ذاته ثابته بذاته فی ذاته و علی جمیع التقادیر حق»خداوند سبحان از آن جهت كه شریك، همسر و فرزندی ندارد، و از آن جهت كه همه نام هایش یك مصداق دارد كه همان ذات مقدس او است گرچه مفاهیمشان گوناگون است، «واحد» شمرده می شود،و از آن جهت كه ذات او، به خود و برای خود و در همه حالات، ثبوت دارد، «حق» است،و از جهت حضور ذاتش و روشن بودن آن برای خودش و حضور دیگر موجودات نزد او، «عالم» و «علیم» است و خداوند علیم، از آن جهت كه نزد همه جهاتِ ذاتِ معلوم، وجود دارد، «محیط» است و از آن جهت كه در آن جا حضور دارد، «شهید» به شمار می رود،و اگر به نهان منسوب شود، «علا م الغیوب» است،و اگر به نهان و آشكار، هر دو نسبت داده شود، «عالم الغیب و الشهاده» است،و اگر نسبت او با دیدنی ها ملاحظه شود، «بصیر» است، و اگر با شنیدنی ها ملاحظه شود، «سمیع» خواهد بود،و از جهت نگه داری و تحفظش بر آن چه مشاهده می كند، «حفیظ» است،و خداوند علیم، از آن جهت كه همه معلومات را به شمار می آورد و .....

    *☼*  ♥ رابطه دین و عرفان از نظر علامه طباطبایی  ♥ *☼*

  2. تشكر


  3. #12
    مدیر ارشد انجمن فرهنگی
    عهد آسمانى آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 6,404      تشکر : 18,419
    12,026 در 3,728 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    عهد آسمانى آنلاین نیست.

    پیش فرض






    همه این نام ها، به استثنای سه نام واحد، احد و حق، تحت دو اسم قادرِ علیم قرار دارند، و اگر این دو با هم به غیر، نسبت داده شود، «قیومیت» خواهد بود؛ بنابراین، آن دو اسم تحت نام قیوم قرار دارند، و خداوند سبحان از آن جهت كه در ذات، علیمِ قدیر است، «حی» خواهد بود؛ بنابراین، سلطه دو اسم حی و قیوم، شامل همه نام های ثبوتی غیر از وحدت می شود.خداوند سبحان فرمود:ا لا اِلهَ اِ لاَّ هُوَ الحَیُ القَیُومُ» (بقره: 255(.این آیه، با توجه به آن كه توحید را هم بیان كرده است، همه اسمای ثبوتی را در بر می گیرد؛ اما جامع همه اسامی سلبی كه بر نفی نقص ها و عدم ها دلالت می كنند، اسم «قدوس» است..


    پایان
    *☼*  ♥ رابطه دین و عرفان از نظر علامه طباطبایی  ♥ *☼*

صفحه 2 از 2 نخستنخست 12

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. Root کردن چیست و چه کارایی هایی دارد ؟
    توسط رایکا در انجمن مقالات آموزش و ترفندها
    پاسخ: 1
    آخرين نوشته: 09-01-1392, 23:00
  2. پاسخ: 2
    آخرين نوشته: 14-01-1389, 16:42

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •