پاسخ به شبهات حجاب/جوابیه ای به ویژه نامه "خاتون" روزنامه ایران سایت آیه های انتظار انجمن آیه های انتظار
ثبت نام
سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
تبلیغات تبلیغات
پاسخ به شبهات حجاب/جوابیه ای به ویژه نامه "خاتون" روزنامه ایران
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 1 , از مجموع 1
  1. #1
    كاربر ويژه
    سابحات آواتار ها

    تاریخ عضویت : آبان 1389
    نوشته : 4,017      تشکر : 9,324
    9,371 در 3,220 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    سابحات آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ به شبهات حجاب/جوابیه ای به ویژه نامه "خاتون" روزنامه ایران




    تاریخ انتشار: چهارشنبه, 26 مرداد 1390 کد خبر: 7388


    پاسخ به شبهات حجاب/جوابیه ای به ویژه نامه "خاتون" روزنامه ایران


    از سفرهای اروپایی ناصر الدین شاه. شب که به مجلس عیاشی در اروپا می‌رفت، می‌دید آنجا لباس مردها مشکی است. کلاه سیلندری مردها مشکی است و زن‌ها هم با لباس مشکی می‌ایند. این به نظرش آمد که یک نوع سنگینی و وقار دارد وگرنه در اسلام به صراحت داریم که رنگ تیره مکروه است. این رنگ مشکی متکبرانه را ناصرالدین شاه آورد. خدا لعنتش کند. همین‌جور آتش به قبرش ببارد. خیلی مرد ملعونی است.



    ادیان نیوز>وبلاگ منبرک:

    روزنامه ایران سابقه دیرینه ای در مقابله با حجاب خصوصا چادر دارد به عنوان نمونه :

    آقای مهدي كلهر مشاور معزول رئیس محترم جمهور آقای احمدی نژاد در ويژه ‌نامه روزنامه ایران با عنوان خاتون كه شنبه 22مرداد منتشر شد در پاسخ به این سوال که "چادر مشکی از چه زمانی وارد ایران شد؟" گفت :

    از سفرهای اروپایی ناصر الدین شاه. شب که به مجلس عیاشی در اروپا می‌رفت، می‌دید آنجا لباس مردها مشکی است. کلاه سیلندری مردها مشکی است و زن‌ها هم با لباس مشکی می‌ایند. این به نظرش آمد که یک نوع سنگینی و وقار دارد وگرنه در اسلام به صراحت داریم که رنگ تیره مکروه است. این رنگ مشکی متکبرانه را ناصرالدین شاه آورد. خدا لعنتش کند. همین‌جور آتش به قبرش ببارد. خیلی مرد ملعونی است

    این نوع حمله به حجاب و رنگ مشکی تازگی ندارد

    در 11 سال پیش در همین روزنامه ( ایران ) در شماره 1510 به تاریخ 14/2/79 با خانم زهرا رهنورد که در آن دوران ریاست دانشگاه الزهرا را عهده دار بودندمصاحبه ای ترتیب می دهد ؛ در بخشی از این مصاحبه آمده است :

    این که زنها را سیاهپوش کنیم , و به او بگوییم تو در صورتی می توانی شخصیت وجودی خودت را حفظ کنی که سیاهپوش باشی , این یک نگاه نادرست و بیماری زاست... اما این که این حجاب چه رنگی داشته باشد , چه شکلی داشته باشد , به کسی مربوط نیست ...(به دانشجویانم گفته ام)رنگهای روشن بپوشید .چون سیاه برای جوانیتان خوب نیست و شما را از شادی دور می کند و هم اینکه برای سلامتیتان مضر است. حتی لباس روشن , از طریق معاونت دانشجویی بین بچه ها توزیع شد ...

    و باز در همین روزنامه در تاریخ 2/7/79 از زبان خانم سیده فاطمه خاتمی نماینده مردم مشهد در مجلس می نویسد :
    ...اکنون در بسیاری از جاها شاهدیم که خانمها از مانتو و چادر مشکی برای پوشش استفاده می کنند. در حالی که چادر به احتمال خیلی زیاد از زمان قاجاریه در ایران جا افتاده است و هیچ ارتباطی با دین و مذهب ندارد ... به علاوه رنگ سیاه به دلیل جذب کردن نور خورشید تاثیرات منفی بر سلامتی خانمها دارد و باعث بیماری های استخوانی و ... می شود .

    و نیز درجایی دیگر این روزنامه می نویسد:
    اگر رنگ مشکی شرافتش تا این حد بود , خدا رنگ درختها را مشکی می آفرید. اغلب دخترانی که پشت کنکور می مانند رنگ دلخواهشان مشکی است

    در روزنامه ایران جوان که در تاریخ 29/1/77 به چاپ رسید نیز آمده بود: رنگ سیاه (چادر ) همچون حفره ی تاریکی است که تمام رنگهای جهان را می بلعد.
    از این موارد زیاد است که دیگر نیاز نیست.

    البته رییس جمهور سابق آقای خاتمی نیز از اینگونه مطالب گفته اند ؛ به عنوان مثال صحبتی که در روزنامه همبستگی در تاریخ 16/8/79 منعکس شد :

    اگر این حجاب و پوشش مانع حضور زن و بروز شخصیت زن شود , قطعا مضر است ...مشکل این نیست که زنان چگونه لباس بپوشند , مشکل این است که زنان بتوانند در عرصه های مختلف حضور داشته باشند

    دختر رییس جمهور دوران سازندگی نیز در یک برنامه مستقیم تلوزیونی از شبکه 2 که اگر اشتباه نکنم مدتی قبل از انتخابات دهم ریاست جمهوری پخش شد گفت :

    هميشه سعي مي‌کنم از کليشه‌ها فرار کنم، نمي‌خواهم تابع کليشه‌ها باشم، متأسفانه بعد از انقلاب ما ,يک سري رفتارها براي خانم ها ارزش شد، رنگ مشکي ارزش شد، چادر مشکي، مانتو مشکي، مقنعه مشکي، روسري مشکي، و رنگ هاي تيره و مرده ارزش شد... اين ارزش‌ها خوب نبود از هر لحاظ بهداشتي، پزشکي، و روانشناسي، عمل مثبتي نيست... حتي رنگ مشکي از نظر اسلامي کراهت دارد، يک سري سنت هايي باب شده که البته در حال حاضر خيلي متفاوت شده است.

    سوال اینجاست که این همه تهاجم به حجاب خصوصا چادر و رنگ آن برای چیست ؟
    کتابی است منتصب به مستر همفر جاسوس بریتانیا در ممالک اسلامی ؛ او در خاطرات خود که مربوط به حدود 300 سال پیش می شود ؛ در بخش " از بین بردن نقاط قوت مسلمانان "می نویسد :

    باید زنان مسلمان را فریب داد و از زیر چادر و عبا بیرون کشید , با این بیان که حجاب یک عادت است از خلفای بنی عباس و یک برنامه ی اسلامی نیست , لذا مردم , زنان پیامبر را می دیدند و زنان صدر اسلام , در هر کاری با مردان شرکت می کردند . پس از آنکه زنان را از زیر چادر و عبا بیرون آوردیم ,باید جوانان را تحریک کنیم که دنبال آنان بیفتندتا در میان مسلمانان فساد رواج یابد و برای پیشبرد این نقشه لازم است اول زنان غیر مسلمان را از حجاب بیرون آوریم , تا زنان مسلمان از آنان یاد بگیرند.


    اینها در مصاحبه ها و مقالات خود به چند چیز شبهه وارد می کنند:
    1.اصل حجاب
    2. چادر
    3. رنگ چادر
    4. کراهت رنگ مشکی


    اما در پاسخ به سوال اول , که بسیار واضح است:
    در 2 آیه قرآن خداوند به صراحت بحث وجوب حجاب را مطرح می کند

    اول ؛ در آیه 31 سوره مبارکه نور:
    وَ قُلْ لِلْمُؤْمِناتِ يَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصارِهِنَّ وَ يَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَ لا يُبْدينَ زينَتَهُنَّ إِلاَّ ما ظَهَرَ مِنْها وَ لْيَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلى‏ جُيُوبِهِنَّ وَ لا يُبْدينَ زينَتَهُن‏ ...

    و به زنان با ايمان بگو چشم از نگاه به مردان اجنبى فرو بندند و فرجهاى خويش را حفظ كنند و زينت خويش را جز آنچه آشكار است آشكار نسازند و بايد كه روپوش‏هايشان را به گريبان‏ها كنند و زينت خويش را نمايان نكنند ...


    و دوم ؛ در آیه 59 سوره مبارکه احزاب:
    يَأَيهُّا النَّبىِ‏ُّ قُل لّأِزْوَاجِكَ وَ بَنَاتِكَ وَ نِسَاءِ الْمُؤْمِنِينَ يُدْنِينَ عَلَيهْنَّ مِن جَلَبِيبِهِنَّ ذَالِكَ أَدْنىَ أَن يُعْرَفْنَ فَلَا يُؤْذَيْنَ وَ كاَنَ اللَّهُ غَفُورًا رَّحِيمًا

    اى پيامبر! به همسران و دخترانت و زنان مؤمنان بگو: «جلبابها [روسرى‏هاى بلند] خود را بر خويش فروافكنند، اين كار براى اينكه شناخته شوند و مورد آزار قرار نگيرند بهتر است (و اگر تا كنون خطا و كوتاهى از آنها سر زده توبه كنند) خداوند همواره آمرزنده رحيم است.


    در پاسخ به شبهه ی دوم :
    ابتدا باید مفهوم جلباب ؛ که در آیه 59 سوره احزاب آمده است را بدانیم.

    اصل ريشه لغوي جلباب ، (ج ل ب) است كه طبق نقل كتاب لغت معجم مقاييس اللغه داراي دو معناست . معناي اول آوردن شيء از جايي به جايي دیگر و معناي دوم چيزي كه شيء ديگر را مي پوشاند . كه واضح است جلباب از معناي دوم مشتق شده است .

    واژه جلباب در اصل مصدر فعل رباعي جلبب است كه از مصدر ، اسم ذات اراده شده و نام پوشش ويژه اي قرار گرفته است .

    كتابهاي لغوي مثل العين ، لسان العرب ، صحاح اللغه ، مصباح المنير ، معجم الوسيط اتفاق نظر دارند كه مفهوم جلباب پوشش گسترده است ولي در اينكه اندازه آن چه مقدار بوده و چه ميزان از بدن و لباسهاي ديگر را مي پوشانده است ، اختلاف نظر دارند . و در كتاب « لسان التنزيل » نگاشته قرن چهارم و پنجم كلمه جلباب به چادر معني شده است .

    مرحوم شعراني نيز در كتاب « نصر طوبي » جلباب را به چادر معني كرده است . بعضی از مفسران مانند شيخ طوسي و بيضاويي جلابيت را به ملاحف تفسير كرده اند . ملاحف جمع ملحفه ؛پوشش فراگيري است كه بالاي لباسهاي ديگر پوشيده مي شود و از نظر كاركرد ، كار آيي چادر را دارد . علامه طباطبایی و شيخ محمد جواد مغنيه ابتدا گفته اند جلباب به معناي پوشش كامل و فراگير است و سپس قول ديگري مبني بر اينكه جلباب به معناي خمار و مقنعه است را نيز نقل كرده اند . تفسير قرطبي جلباب را به لباسي كه همه بدن را مي پوشاند معنا كرده است .

    پس از کلام بزرگان مشخص می شود جلباب پوششي گسترده بوده است ، حال به نظر فقهای معاصر در باب چادر توجه کنیم

    در کتاب مسائل جدید جلد 1 صفحه 37 آمده است: امروز یک حرکت خزنده‌ای علیه چادر، که یک حجاب ملّی و سنّتی است آغاز گردیده است، خواهشمندیم نظر مبارک را در این مورد مرقوم فرمایید.


    حضرت آیت‌الله خامنه ای :چادر برترین نوع حجاب و نشانه ی ملی ماست.
    حضرت آیت‌الله فاضل لنکرانی: سزاوار است خانم‌ها از چادر استفاده کنند؛ چون چادر در کشور اسلامی ایران از مظاهر و شعایر اسلام می‌باشد و با حفظ این شعار سعی کنند بانوان محترم، حرکت مورد سؤال را خنثی کنند.

    حضرت آیت‌الله صافی گلپایگانی: چادر بهترین پوشش برای خانم‌هاست، چون تمامی مفاتن بدن را می‌پوشاند. خانم‌های مسلمان باید آداب و سنن اسلامی را در لباس پوشیدن مراعات کنند و از تجدّدگرایی مضرّ پرهیز کنند.

    حضرت آیت‌الله بهجت: چادر حجاب پسندیده است.
    حضرت آیت‌الله سیستانی: چادر حجاب بهتر است و سزاوار نیست زن‌های مؤمن بدون چادر خارج شوند.
    حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی: حجاب یکی از قوانین مسلّم اسلام است و اساس آن پوشاندن بدن و موها غیر از صورت و دست‌ها تا مچ است؛ ولی بی‌شک چادر حجاب برتر است.
    حضرت آیت‌الله تبریزی: پوشیدن بدن بر زن واجب، و بهترین نوع پوشش واجب، همان چادر مشکی است که زن‌های مؤمنه خود را با آن می‌پوشانند.

    در مورد شبهه سوم ( رنگ چادر ) که بسیار مورد هجمه قرار می گیرد پاسخ آن در کتاب بررسی شبهات حجاب که موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی رحمه الله علیه به چاپ رسانده آمده است و حقاً پاسخی کامل است :

    تأمل در ريشه جلباب مفيد است. يكي از ريشه‌هاي لغوي جلباب، جلب است و جلب به معناي سياهي آمده است. لسان العرب ذيل اين جمله «وجلب اليل يطرده النهار» مي گويد : «جلب اليل اي سواده» يعني روز كه مي آيد باعث مي شود سياهي‌هاي شب از بين برود. با توجه به همين نكته لغوي، برخي كتابهايي كه درباره معرفي لباسها نوشته شده است گفته‌اند : «الجلباب كساء اسود تلبسه المرأه فوق ثيابها» جلباب پوشش مشكي گسترده‌اي است كه زن روي لباس‌هايش مي‌پوشد و اين چيزي جز همان چادر مشكي نيست. علاوه بر دليل لغوي،‌ شاهد تاريخي نيز بر مشكي بودن جلباب دلالت دارد. از ام سلمه همسر گرامي پيامبر (ص) نقل شده است كه وقتي آيه جلباب نازل شد، زن‌هاي انصار از خانه‌هايشان خارج شدند ، در حالي كه پوشش هاي مشكي داشتند. گويي كلاغ بالاي سر آنها نشسته است. اين شاهد تاريخي نشان مي‌دهد كه زنان عرب هنگام نزول آيه همين معنا به ذهنشان تبادر كرد و اين مؤيد همان نكته لغوي است كه اساساً مشكي بودن در جلباب اخذ شده است.

    و اما چهارمین شبهه ؛ کراهت رنگ مشکی:
    مکروه بودن یا نبودن رنگ مشکی را باید فقیه تشخیص دهد ؛ نه هر کس با هر سلیقه ای ؛ حال ببینیم نظر فقها پیرامون چادر مشکی چیست ؟
    این استفتاء نیز در کتاب مسائل جدید جلد 1 صفحه 35 آمده است:
    استفتاء : عدّه‌ای همراه با تبلیغات فرهنگی دشمن، در روزنامه‌ها و سخنرانی‌هایشان می‌گویند: چادر مشکی برای بانوان مکروه است و باید پوشش جدید، مانند مانتو و کت و دامن با رنگ‌های متنوع، جای‌گزین چادر مشکی شود. آیا چنین حرف و اقدامی صحیح است یا نه؟ خواهشمند است نظر شریفتان را مرقوم فرمایید.

    حضرت آیت‌الله خامنه‌ای: این صحبت صحیح نیست، و بهترین حجاب، پوششِ چادر است، و چادر سیاه هم بی‌اشکال است و کراهت ندارد.

    حضرت آیت‌الله تبریزی: زن باید بدن خود را در غیر وجه و کفین، از نامحرم بپوشاند و نیز باید زینت خود را بپوشاند و لباسی که زینت حساب می‌شود باید آن را هم بپوشاند، و با چادر بهتر می‌تواند بدن و زینت را بپوشاند و چادر سیاه، مثل عبای سیاه کراهت ندارد.

    حضرت آیت‌الله بهجت: این اقدام باطل است.

    حضرت آیت‌الله صافی گلپایگانی: نظریه‎ی مذکور صحیح نیست و مفاسد بسیار دارد. متأسفانه در این زمان عدّه‌ای اصرار بر آشکار شدن مفاتن زن و خروج او از ستر و عفاف، که حافظ شخصیت و ارزش و متانت اوست دارند و مع‌الاسف می‌خواهند این امر را اسلامی جلوه دهند؛ در حالی که برخلاف اسلام است.

    حضرت آیت‌الله فاضل لنکرانی: چادر مشکی بهترین نوع حجاب است و پوشیدن لباس‌هایی که جلب توجه کند حرام است.
    حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی: با توجه به این‌که در حال حاضر رنگ مشکی برای حفظ پوشش زنان بهتر است، کراهت آن ثابت نیست.
    پاسخ به شبهات حجاب/جوابیه ای به ویژه نامه "خاتون" روزنامه ایران
    او منتظر ماست تا شرایط را برای ظهورش مهیا کنیم

    هر یک از ما در قبال خون هر مظلومی که در جهان بر زمین میریزد مسوولیم


  2. تشكر


  3.  

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. آشنايي با حديث مشهور ""سلسلة الذهب""
    توسط seyed yasin در انجمن علوم حديث
    پاسخ: 1
    آخرين نوشته: 04-11-1391, 22:11
  2. پاسخ: 1
    آخرين نوشته: 28-07-1391, 23:27
  3. پاسخ: 0
    آخرين نوشته: 12-06-1391, 19:32
  4. آیا بهائیت یك "اقلیت دینی" یا "تفكر متفاوت" است؟
    توسط سابحات در انجمن اديان ، فرق و مكاتب غير آسماني
    پاسخ: 0
    آخرين نوشته: 21-04-1390, 05:14
  5. •*"۞"*•توجه ...کلید زندگی موفق: بگویید...•*"۞"*•
    توسط خادمه صدیقه طاهره(س) در انجمن خانواده
    پاسخ: 0
    آخرين نوشته: 24-08-1389, 01:16

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •