امام علي (ع) در منابع اهل سنت سایت آیه های انتظار انجمن آیه های انتظار
ثبت نام
سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
تبلیغات تبلیغات
امام علي (ع) در منابع اهل سنت
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 5 , از مجموع 5
  1. #1
    مدیر افتخاری
    خراباتي آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1388
    نوشته : 4,962      تشکر : 3,978
    6,248 در 2,892 پست تشکر شده
    وبلاگ : 5
    دریافت : 0      آپلود : 0
    خراباتي آنلاین نیست.

    پیش فرض امام علي (ع) در منابع اهل سنت




    علی (علیه السلام) در نگاه علمای اهل سنتاز مهمترین منابع شناخت عظمت علی بن ابی طالب (علیه السلام)، سخنان و دیدگاههای علما و دانشمندان اهل سنت است. حقیقتا جالب و قابل دقت خواهد بود كه ما مقام رفیع و منزلت والای آن حضرت را زیان كسانی بشنویم كه مدعی تقدم دیگران بر آن وجود پاك و شریف در امر خلافت و زعامت مسلمین شده اند. از زبان كسانی كه به برداشتهای ناصوابی كه درگذشته از احادیث نبوی، در مورد ولایت و خلافت بلافصل علی (علیه السلام) شده است، تكیه كرده و اكتفا نمودند.
    از مهمترین منابع شناخت عظمت علی بن ابی طالب (علیه السلام)، سخنان و دیدگاههای علما و دانشمندان اهل سنت است. حقیقتا جالب و قابل دقت خواهد بود كه ما مقام رفیع و منزلت والای آن حضرت را زیان كسانی بشنویم كه مدعی تقدم دیگران بر آن وجود پاك و شریف در امر خلافت و زعامت مسلمین شده اند. از زبان كسانی كه به برداشتهای ناصوابی كه درگذشته از احادیث نبوی، در مورد ولایت و خلافت بلافصل علی (علیه السلام) شده است، تكیه كرده و اكتفا نمودند. وقول وفعل تعداد معدودی از صحابه را برتوصیه هایی مؤكد رسول اكرم (صلی الله علیه وآله)مقدم داشتند. كه البته نتیجه این حركت نیز، محروم نمودن خود از علوم اهل بیت (علیهم السلام)، این ذخائر حكمت پروردگار متعال و سرچشمه های معرفت و كمال و مفسرین بر حق وبرتر كتاب ذو الجلال، و دور كردن جمعیت كثیری از مسلمین از هدایتها و راهنماییهای آن بزرگواران بوده است.

    بنابراین یكی از اهداف مهم ما در ذكر اقوال علمای عامه در مورد وجود ملكوتی علی (علیه السلام)، توجه دادن افكار و اندیشه های جمیع مسلمین، خصوصا برادران و خواهران اهل سنت، به عظمت و برتری حقیقی آن حضرت در جمیع ابعاد مادی و معنوی زندگی بر همهٔ خلایق، بعد از وجود مقدس رسول الله (صلی الله علیه وآله) است؛ همچنان كه از آیات قرآن و احادیث نبوی و سخنان و مرویات خلفای سه گانه و دیگران به دست آمد و در مطالب گذشته بیان گردید. اگنون سخنان گروهی از علمای اهل سنت پیش روی شما عزیزان قرار می گیرد، و به خوبی متوجه خواهیم شد كه اگر چه آنان روایات توجیه شده و به تأویل برده را ملاك و معیار قرار داده و معتقد به تقدم دیگران بر علی (علیه السلام) در امر خلافت هستند، و از مبلغین این عقیده نیز می باشند، ولی هنگامی كه خود مستقیما و با دقت، زندگانی و دوران خلافت كوتاه امیر المؤمنین علی (علیه السلام) را مورد نقد و بررسی قرار می دهند و فضائل آن حضرت رد در مقایسه با دیگران می سنجند، آنچنان به شور و وجد می آیند كه وقتی از آن حضرت سخن به میان می آید، تفسیری بسیار دقیق و شگفت انگیز از حقیقت وجودی آن حجت حق ارائه می كنند، كه ناخود آگاه تفسیر صحیح همان نصوص صریح نبوی در مورد امامت و خلافت بلا فصل علی (علیه السلام) می شود.
    حال بخشی از این سخنان و نظریات را مورد مطالعه قرار می دهیم. به امید آن كه برای جویندگان طریق حق، وسیله ای نیكو جهت یافتن راه رسیدن به مطلوب باشد. ان شاء الله.
    در آغاز این فصل كلام بسسیار جالبی از ابن عباس، ربانی امت كه جمیع فرقه های اسلامی او را قبول دارند، نقل می گردد:
    ابن عباس:
    ابن عباس در آخرین لحظات عمرش در حالت احتضار سر بلند كرد و گفت:
    اَللّهُمَّ اِنّی اَتَقَرَّبُ اِلَیكَ بِحُبِّ الشَّیْخِ عَلیِّ بنِ ابی طالب(علیه السلام).(۱)
    پروردگارا من به تو تقرب می جویم به واسطهٔ دوستی بزرگمرد، علی بن ابی طالب (علیه السلام).
    ابن ابی الحدید معتزلی (از اكابر علمای اهل سنت):
    «... و چه گویم دربارهٔ مردی كه تمام فضائل انسانی به او منتهی می شود، و كلیه فرقه های اسلامی خود را به او منسوب می دارند، اوست رئیس فضیلتها و سرچشمهٔ همهٔ فضائل، براهین فضل از او موجود گشت. اوست برندهٔ مسابقه در میدان سباق. اوست كاشف نتایج فضل، و هر باب فضلی كه بعد از او آشكار می گردد باز ارتباط به آن بزرگوار دارد. پس باید در فضیلت به او اكتفا كرد و به مثل او اقتداء نمود(۲)...
    ابن ابی الحدید همچنین در قصیدهٔ «عینیه» كه بهترین قصیده از قصاید هفتگانهٔ اوست و سالها در اطراف ضریح سابق مولای متقیان (علیه السلام) به خط طلایی در نقره منقوش بود می گوید:
    من به آن برقی كه ظلمت شب را شكافت گفتم:
    ای برق، اگر از سرزمین غری (نجف) گذشتی به آن تربت پاك بگو:
    آیا می دانی چه كسی را در تو به ودیعت نهاده اند؟
    موسی بن عمران، عیسای مسیح و پیغمبر اسلام در این جانید. بلكه نور خداوند ذو الجلال در توست، تا آن كس كه چشم بصیرت دارد به تماشا آید... (تا آنجا كه می گوید):
    به خدا قسم اگر علی نبود نه دنیایی بود و نه مردمی در روی زمین گرد می آمدند.
    حساب ما روز قیامت به وسیله او به خدا عرضه می شود.
    پشتیبان و پناهگاه ما در آن روز هول انگیز اوست.
    من مكتب اعتزال را برگزیده ام.
    امام علي (ع) در منابع اهل سنت

  2.  

  3. #2
    مدیر افتخاری
    خراباتي آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1388
    نوشته : 4,962      تشکر : 3,978
    6,248 در 2,892 پست تشکر شده
    وبلاگ : 5
    دریافت : 0      آپلود : 0
    خراباتي آنلاین نیست.

    پیش فرض




    ولی به خاطر تو همهٔ شیعیان را دوست دارم.(۳) هم او می گوید:
    عالم برین و جهان ملكوت، همان تربت پاكی است كه جثهٔ مقدس تو را دربر گرفته است. اگر آثار حدوث در وجود تو آشكار نگشته بود، می گفتم: تو بخشندهٔ روان به كالبدها و گیرندهٔ جان جاندارانی! اگر عوامل مرگ طبیعی در وجود تو اثر نگذاشته بود، می گفتم: تو روزی دهندهٔ همگانی! تویی كه كم و زیاد، هرگونه بخواهی می بخشی! من همی دانستم كه ناگزیر باید برای به اهتزاز درآوردن پرچم دین و دادگری بر فراز آبادیهای گیتی، فرزندتو «مهدی» بیاید و من در آرزوی آن روزم كه حكومت عدل مطلق در جهان استقرار یابد.(۴)
    امام علي (ع) در منابع اهل سنت

  4. #3
    مدیر افتخاری
    خراباتي آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1388
    نوشته : 4,962      تشکر : 3,978
    6,248 در 2,892 پست تشکر شده
    وبلاگ : 5
    دریافت : 0      آپلود : 0
    خراباتي آنلاین نیست.

    پیش فرض




    این ابن الحدید در شرح نهج البلاغه می نویسد:

    انه (علیه السلام) كان اولی بالامر و احق لا علی وجه النص، بل علی وجه الافضلیه، فانه افضل البشر بعد رسول الله و احق بالخلافه من جمیع المسلمین.(۵)
    علی (علیه السلام) اولی و احق به امر ولایت بود از جهت افضلیت نه (فقط) از جهت نص. زیراكه او افضل تمام بشر بود بعد از رسول خدا (صلی الله علیه و آله) واحق به مقام خلافت از تمام مسلمانان.
    ابو حامد غزالی (از دانشمندان مذهب شافعی):
    ابو حامد محمد ابن محمد غزالی در كباب سر العالمین من نویسد:
    اَسْفَرَتِ الحجّهُ وَ اَجْمَعَ الجماهیرُ علی متن الحدیثِ عن خطبه یومَ غدیر خمٍّ باتَفاق الجمیع و هو یقول: من كنتُ مولاه فعلیّ مولاه فقال بخٍّ بخٍّ لك یا ابا الحسنِ لقد اصبحتَ مولای و مولی كلِّ مؤمنٍ و مؤمنهٍ. هذا تسلیمٌ و رضیً و تحكیمٌ. ثم بعد هذا غَلٍبَ الهوی لحبّ الرّیاسهِ و حَمْلِ عَمُودِ الخلافهِ... الخ.
    حجاب از صورت دلیل برداشته شد و اجماع جمیع مسلمین بر صحت وقوع قضایای غدیر خم و شمول خطبه آن روز نسبت به موضوع مورد بحث منعقد است كه حضرت فرمود: هر كس كه من مولای او هستم، پس علی مولای اوست. (و به این ملاك هر اشكالی بی مورد و هر اعتراضی لغو و باطل است) در آن روز عمر بن خطاب، گفت: مبارك باد، مبارك باد بر تو ای ابا الحسن، به تحقیق كه صبح كردی در حالی كه مولای من و مولای هر مؤمن و مؤمنه ای هستی. این نحوهٔ تبریك گفتن، تسلیم در مقابل صدور فرمان جدید و رضایت به وقوع خلافت علی (علیه السلام) است. (اما متأسفانه) بعد از آن، نفس اماره برای حب ریاست و به دست گرفتن پرچم خلافت، بر آنان غلبه كرد(۶)...،
    ابو حامد غزالی در موضوع غدیر می گوید: اگر چه علما و دانشمندان، گفتار رسول خدا (صلی الله علیه و آله) «من كنت مولاه فعلی مولاه» را كه در ضمن خطبه ای در برابر انبوه مسلمانان ایراد نمود نقل نمود اند و باز نقل نموده اند كه عمر پس از این خطبه گفت: «بخ بخ لك یا امیر المؤمنین اصبحت مولای و مولی كلّ مؤمن و مؤمنه» كه مفهوم این گفتار تسلیم و راضی شدن به حكومت علی (علیه السلام) می باشد، ولی بعدها، حبّ ریاست و علاقه به پرچم خلافت، پیروز گردید و لشكركشی و فتوحات، كاسهٔ هوی و هوس را به دستشان داد و بدین گونه به دوران قبل از اسلام برگشتند و این پیمانها را به دست فراموشی سپرده و به بهای كمی فروختند «فبئس ما یشترون».(۷)
    عبد الفتاح عبد المقصود (نویسنده و دانشمند مشهور مصری):
    ... پس از محمد (صلی الله علیه وآله) كسی را ندیده ام كه شایسته باشد پس از او قرار گیرد، یا بتواند در ردیفش بیاید، جز پدر فرزندان پاك و برگزیدهٔ پیغمبر «علی بن ابی طالب» و من در این سخن به طرفداری تشیع وادار نشده ام، بلكه این رأیی است كه حقایق تاریخ به آن گویاست. امام، برترین مردی است كه مادر روزگار تا پایان عمر خود چون او نزاید، و اوست كه هر گاه هدایت طلبان به جستجوی اخبار و گفتارش برآیند، از هر خبری برای آنان شعاعی می درخشد. آری او مجسمه ای از كمال است كه در قالب بشریت ریخته شده است...(۸)
    ابو حنیفه (پیشوای مذهب حنفی):
    احدی با علی به قتال و جنگ برنخاست مگر آنكه علی از وی أولی به حق بود و اگر علی به مقابله با آنها برنمی خاست هیچكس نمی دانست سیرهٔ بین ملسمین و تكلیف شرعی با این گونه گروهها از چه قرار است(۹)،...
    فخر رازی (دانشمند معروف و مفسر مشهور اهل سنت):
    هر كس در دین علی بن ابی طالب را پیشوای خود قرار دهد همانا رستگار شده است، به دلیل فرمایش پیغمبر اكرم (صلی الله علیه وآله) كه فرمود:
    «خداوندا علی هر گونه باشد، حق را بر محور وجودش بچرخان»(۱۰).
    زمخشری (در اصول، معتزلی و در فروع، حنفی):
    من چه بگویم دربارهٔ مردی كه فضائل او را دشمنانش از راه كینه جویی و حسد انكار كردند، و دوستان او از ترس و بیم پنهان داشتند، ولی این میان آن قدر فضیلتهای وی انتشار یافت كه خاور و باختر را فراگرفت.(۱۱)
    زمخشری ضمن نقل این حدیث قدسی: «من احبّ علیاً ادخله الجنّه و ان عصانی، و من ابغض علیاً ادخله النّار و ان اطاعنی»(۱۲)، گفته است:
    محبت وولایت علی (علیه السلام) سبب كمال ایمان است، و با كمال ایمان، معصیت در فرعی از فروع، زیانبخش نیست. ولی با فقدان ولایت و محبت علی (علیه السلام) ایمان ناقص است، لذا فاقد آن، مستحق آتش جهنم می باشد.(۱۳)
    شافعی (پیشوای شافعیّه):
    اگر مرتضی علی (علیه السلام) حقیقت حال و باطن امر خویش را ظاهر سازد مردم را كفر سازد، كه همه به شبه خدایی نزد او به سجده افتند. از فضل و منقبت وی همین بس كه در باره او بعضی شك نموده اند كه آیا از خداست یا از خلق.(۱۴)
    حافظ ابو نعیم (از دانشمندان بزرگ اهل سنت):
    علی بن ابی طالب، آقای قوم، محبّ ذات مشهود، محبوب حضرت پروردگار، باب شهر دانش و علوم، در رأس مخاطب شدگان به آیات ایمان، استنباط كنندهٔ اشارات قرآنی، پرچم و علامت پویندگان مسیر هدایت، روشنی بخش اطاعت كنندگان، مولای اهل تقوی، پیشوای عدالت پیشگان، مقدم تر از همه در اجابت و ایمان، و استوارتر از همه در داوری و یقین، برتر از همه در بردباری، سرشارتر از همه در علم و دانش، علی بن ابی طالب «كرّم الله وجهه)، پیشوای اهل تقوی و زیبایی اهل عرفان، خبر دهنده از حقایق توحید، عیان كنندهٔ درخشندگیهای علم یكتاپرستی، دارندهٔ قلب سرشار از خرد و دانایی، زبان جویای حقّ (از پیامبر اكرم (صلی الله علیه وآله) و گوشش شنودهٔ (حقّ)، و وفا كنندهٔ عهد، كوركنندهٔ دیدگان فتنه، و سرفراز و سربلند در امتحانات الهی؛ ناكثان را دفع نمود وقاسطان را ذلیل ساخت و مارقان را سركوب نمود؛ كسی كه در دین خدا سخت گیر (و دقیق) است، و در ذات الهی فانی است.(۱۵)
    امام علي (ع) در منابع اهل سنت

  5. #4
    مدیر افتخاری
    خراباتي آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1388
    نوشته : 4,962      تشکر : 3,978
    6,248 در 2,892 پست تشکر شده
    وبلاگ : 5
    دریافت : 0      آپلود : 0
    خراباتي آنلاین نیست.

    پیش فرض




    ابن ابى الحديد درباره فصاحت و بلاغت‏حضرت على(ع)

    ابن ابى الحديد درباره فصاحت و بلاغت‏حضرت على(ع) مى‏گويد: فهو امام الفصحاء و سيد البلغاء يعنى پيشوا و امام فصيحان و آقاى كسانى بود كه در سخن بلاغت داشتند. عظمت‏سخنش بحدى بود كه گفته‏اند پائين‏تر از كلام خالق و فراتر از كلام مخلوق بود (دون كلام الخالق و فوق كلام المخلوق) - شرح نهج البلاغه ابن ابى الحديدى مقدمه -
    در مكتب امام اميرالمؤمنين(ع) صفحه 193
    دكتر على قائمى
    امام علي (ع) در منابع اهل سنت

  6. #5
    مدیر افتخاری
    خراباتي آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1388
    نوشته : 4,962      تشکر : 3,978
    6,248 در 2,892 پست تشکر شده
    وبلاگ : 5
    دریافت : 0      آپلود : 0
    خراباتي آنلاین نیست.

    پیش فرض




    ابن قيم

    ابن قيم متوفى سلا 751 مى‏گويد: على عليه السلام در زمان خود افضل افراد امت و در اسلام از همه پرسابقه‏تر بود. در هنگام خلافت هيچكس از وى شايسته تر نبود.
    - بدائع الفوايد ج 3 ص 208-
    در مكتب امام اميرالمؤمنين(ع)
    دكتر على قائمى
    امام علي (ع) در منابع اهل سنت

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •