شان نزول آیه بقیة الله درباره حضرت مهدی (عج) سایت آیه های انتظار انجمن آیه های انتظار
ثبت نام
سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
تبلیغات تبلیغات
شان نزول آیه بقیة الله درباره حضرت مهدی (عج)
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 2 , از مجموع 2
  1. #1
    مدیر افتخاری
    خراباتي آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1388
    نوشته : 4,962      تشکر : 3,978
    6,248 در 2,892 پست تشکر شده
    وبلاگ : 5
    دریافت : 0      آپلود : 0
    خراباتي آنلاین نیست.

    پیش فرض شان نزول آیه بقیة الله درباره حضرت مهدی (عج)




    شأن نزول آیه ۸۶ سوره هود: «بَقِیَّتُ اللَّهِ خَیْرٌ لَکُمْ إِنْ کُنْتُمْ مُؤْمِنِینَ» حضرت مهدی(عج) است، مگر ایشان در زمان رسول اللَّه ‏صلی الله علیه وآله وسلم وجود داشتند و شناختی از آن حضرت بوده که چنین آیه‏ای نازل شده است.

    ******************************************



    منظور از شأن نزول واقعه خاص، فرد معین یا سؤال بخصوصی است که آیه در مورد آن نازل شده است و اصطلاح شأن نزول درباره آیه فوق نسبت به حضرت مهدی (عج) صحیح نیست؛ چرا که این آیه از فرمایشات حضرت شعیب‏علیه السلام خطاب به قوم خود است. اما آن چه درباره نسبت آیه با امام مهدی (عج) وجود دارد و باعث شهرت آن در محافل و منابر نسبت به آن حضرت شده است، بحث انطباق مفهومی آیه و تطبیق یکی از مصادیق آیه بر فردی است که با تفسیر آیه سازگار است.

    زیرا «بقیه» به معنای باقی مانده است و مراد از آن سودی است که به فروشنده می‏رسد، یعنی آن چه بعد از پایان معامله برایش باقی می‏ ماند و آن را در راه حوائج خود خرج می‏کند. و مراد آیه این است که سودی که از طرف خدا برای شما باقی مانده و خدا از طریق فطرت خودتان شما را بدان راهنمایی کرده؟ اگر مؤمن باشید، برای شما بهتر از مالی است که از راه کم فروشی و کم کردن پیمانه و ترازو تصاحب می‏کنید.

    تفسیر نمونه، با عبارت گویاتری «بقیه اللَّه» را چنین معنا کرده است: هر موجود نافعی از طرف خداوند که برای بشر باقی مانده و مایه خیرو سعادت او گردد، «بقیة اللَّه» محسوب می‏شود۱ از این رو، امام زمان ‏علیه السلام که وجود شریفشان مایه بیشترین خیر و برکت برای جامعه بشری است، یکی از بهترین مصادیق آیه مبارکه است. به قول یکی از قرآن پژوهان معاصر، آیه‏های قرآن دارای مفاهیم جامع هستند و در عصرهای بعد می‏توانند بر مصداق‏های کلی‏تر و وسیع‏تر تطابق داشته باشند.

    برای کاملتر شدن پاسخ، خوب است به نظر یکی از دانشمندان اهل سنت نیز توجه نمایید:

    شبلنجی دانشمند شافعی، روایتی را نقل کرده که هنگامی که (مهدی) قیام کند، بر کعبه تکیه زند و ۳۱۳ تن از پیروانش نزد او گرد آیند. پس اولین چیزی که می‏گوید، این آیه است: «بَقِیَّتُ اللَّهِ خَیْرٌ لَکُمْ إِنْ کُنْتُمْ مُؤْمِنِینَ».

    سپس می‏فرماید: منم «بقیة اللَّه» و خلیفه او و حجت خدا بر شما. پس از آن، کسی بر آن حضرت سلام نمی‏کند، مگر این که می‏گوید: «السلام علیک یا بقیةاللَّه فی ارضه»؛ سلام بر تو ای باقی گذارده خدا در زمینش.۲

    بنابراین، گرچه مفاد این آیه، از سخنان حضرت شعیب‏علیه السلام خطاب به قوم خود است، امّا مصداق اکمل آن وجود شریف حضرت صاحب الامر (عج) است.

    ۱٫تفسیر نمونه، ج ۹ ص ۲۰۴٫

    ۲٫ملامحسن فیض کاشانی، تفسیر صافی، ج ۲، ص ۴۶۸٫

    تنظیم: جهرمی زاده_دین و اندیشه تبیان
    شان نزول آیه بقیة الله درباره حضرت مهدی (عج)

  2. تشكرها 2

    parsa (09-06-1390), محامین (09-06-1390)

  3.  

  4. #2
    مدیر ارشد انجمن زنان
    یاس بهشتی آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    14
    دلنوشته
    1
    خدایا به تو پناه میبرم از شر همه بدیها و ناملایمات زندگی پناهم ده که جز تو پناهی ندارم
    نوشته : 7,386      تشکر : 19,631
    24,039 در 6,932 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    یاس بهشتی آنلاین نیست.

    پیش فرض









    آية مذكور در سورة هود به دنبال توصيه ها و امر به معروف و نهي از منكر هايي است كه حضرت شعيب به قوم خويش دارد. ابتدا از آنان مي خواهد به وحدانيت خدا در حين عمل و عبادت اعتقاد داشته باشند و در خريد ها و فروش ها و امور اقتصادي، خدا و قوانين حيات بخش او را مدنظر قرار دهند تا به هم ريختگي نظام اقتصادي، سرچشمة فساد اجتماعي نگردد.

    بر اين اساس هر گاه انسان به خاطر جلب رضايت خدا و اطاعت زنان او، به سود حلال (اگر چه اندك) اكتفا كند، نعمت هاي الهي در دنيا با بركت مي شود و بقا و دوام خواهد داشت. مهم تر اين كه فعاليت هاي اقتصادي و غير اقتصادي او همراه ثواب و پاداش هاي معنوي مي گردد كه تا ابد باقي خواهد ماند، هر چند دنيا و آن چه در آن است،فاني شود. قيد إن كنتم مؤمنين به اين نكته اشاره دارد، كه اين واقعيت را تنها كساني درك مي كنند كه ايمان به خدا و حكمت او و فلسفة فرمان هايش داشته باشد.

    فرد و جامعه اي كه به حقيقت ايمان به خدا دارد و در همة عرصه ها او را مي پرستد و اطاعت مي كند، آن گونه مي انديشد و اين گونه عمل مي كند.

    درست است كه در اين آيه، مخاطب قوم شعيب اند و منظور از بقيت الله يا دانش هاي معنوي الهي يا سود و سرمايه حلال است، ولي هر موجود نافع كه از طرف خدا براي بشر باقي مانده و ماية خير و سعادت انسان است، بقيت الله محسوب مي شود. تمام پيامبران الهي و پيشوايان بزرگ بقيت الله اند.

    در روايات متعددي بقيت الله به وجود مبارك امام زمان(ع) و بعضي از امامان تفسير شده است، ولي از آن جا كه مهدي موعود آخرين پيشوا و بزرگ ترين رهبر انقلابي پس از قيام پيامبر اسلام(ص) است، يكي از روشن ترين مصاديق بقيت الله مي باشد و از همه به اين لقب شايسته تر است.


    امام محمد باقر(ع) مي فرمايد: وقتي امام مهدي قيام كرد، نخستين سخني كه مي گويد، تلاوت آية بقيه الله خيرٌ لكم است، سپس مي گويد: أنا بقيه الله و حجته و خليفته عليكم فلا يسلم عليه مسلمٌ إلاّ قال: السلام عليك يا بقيه الله في أرضه؛ منم بقيت و حجت و خليفة او ميانشما. پس از آن هر مسلماني بر او سلام مي كند و مي گويد: السلام عليك يا بقيه الله في ارضه.[5]

    [5] تفسير نمونه، ج 9، ص 203 -204.



    شان نزول آیه بقیة الله درباره حضرت مهدی (عج)

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •