بررسي مسئله حجاب از ابعاد مختلف سایت آیه های انتظار انجمن آیه های انتظار
ثبت نام
سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
تبلیغات تبلیغات
بررسي مسئله حجاب از ابعاد مختلف
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 8 , از مجموع 8
  1. #1
    مدير کل سایت
    فاطمی*خادمه یوسف زهرا(س)* آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1388
    صلوات
    23071
    دلنوشته
    43
    اللهم عجل لولیک الفرج و العافیة و النصر
    نوشته : 62,839      تشکر : 57,673
    171,696 در 50,222 پست تشکر شده
    وبلاگ : 173
    دریافت : 9      آپلود : 102
    فاطمی*خادمه یوسف زهرا(س)* آنلاین نیست.

    پیش فرض بررسي مسئله حجاب از ابعاد مختلف









    بررسي مسئله حجاب از ابعاد مختلف


    حجاب را مي توان از جنبه هاي تاريخي ، ديني ، عقلي، فرهنگي و اقتصادي بررسي نمود.

    سوال مهمي كه در ابتدا مطرح است اين است كه آيا قبل از ظهور اسلام در ميان اديان و ملل ديگر حجاب وجود داشته است؟ و اينكه آيا حجاب پديده جديدي بود كه اسلام با خود آورد و در مسيحيت و يهود اين حكم وجود نداشت؟

    در كتاب تاريخ تمدن راجع به يهوديان آمده :" اگر زني قانون يهود را نقض مي كرد، مثلا بي آنكه چيزي بر سر داشت به ميان مردم مي رفت و يا در خيابان نخ مي ريسيد و يا با هر سنخي از مردان درد دل مي كرد و يا صدايش آنقدر بلند بود كه وقتي در خانه اش صحبت مي كرد، همسايگان مي توانستند صدايش را بشنوند، در اين صورت مرد حق داشت بدون پرداخت مهريه او را طلاق دهد."

    بدين ترتيب معلوم مي شود كه حجاب در ميان قوم يهود با قوانين سختتري وجود داشته است و نمي توان گفت كه حجاب فقط در دين اسلام لازم بوده است.

    اما مساله ديگر اينكه در ابتداي بعثت پيامبر ، حجاب زنان چگونه بوده ؟ برخي اينطور پنداشته اند كه زنان در زمان پيامبر بي حجاب بوده اند و بعد از آن و در زمان خلفا حجاب بر آنان لازم گشته ، در پاسخ به اين توهم آنها روايات و تاريخ اسلام گواهي مي دهد.

    همانطور كه عايشه، زنان انصار را تحسين كرده : "مرحبا به زنان انصار ، همين كه آيات سوره نور نازل شد يك نفر از آنان ديده نشد كه مانند سابق بيرون بيايد، بلكه سر خود را با پوشش و روسري مشكي مي پوشاندند......"

    همچنين است روايات ديگري كه در تاريخ اسلام موجود است و همگي بر لزوم و وجود حجاب در زمان رسول اكرم (ص) دارند.

    اين بود مختصري از تاريخچه حجاب در ميان ملل و اقوام و خصوصا در اسلام.

    در قسمت بعدي به اين مساله خواهيم پرداخت كه آيا در قرآن دستوري بر حجاب از سوي خداوند نازل شده و چه نوع پوششي مدنظر خداوند متعال است.







    بررسي مسئله حجاب از ابعاد مختلف
    *******************************
    اشتباه من این بود ….هر جا رنجیدم ، لبخند زدم ….
    فکر کردند درد ندارد ، محکم تر زدند

    *******************************
    گرچه گذر زمان فرصت مهرورزیدن رادریغ نمی کند،امامرگرااستثنائی نیست. فرصت ها را براي مهرورزي دريابيم

    *******************************
    سکوت خطرناک تر از حرفهای نیشداراست
    کسی که
    سکوت می کند روزی حرفهایش را
    سرنوشت به تلخی به شما خواهد گفت


    *******************************



  2. تشكرها 3

    فاطمی*خادمه یوسف زهرا(س)* (11-08-1388), مرصاد (11-08-1388), علم الهدى (11-08-1388)

  3.  

  4. #2
    مدير کل سایت
    فاطمی*خادمه یوسف زهرا(س)* آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1388
    صلوات
    23071
    دلنوشته
    43
    اللهم عجل لولیک الفرج و العافیة و النصر
    نوشته : 62,839      تشکر : 57,673
    171,696 در 50,222 پست تشکر شده
    وبلاگ : 173
    دریافت : 9      آپلود : 102
    فاطمی*خادمه یوسف زهرا(س)* آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : بررسي مسئله حجاب از ابعاد مختلف




    در کتاب مساله حجاب اثر شهید مطهری(ره) در مورد لغت حجاب آمده است که در قدیم برای این لفظ کلمه پوشش بکار میرفت که بهتر بود تغییر نمی کرد و با همان لفظ ادا می شد.

    چرا که حجاب بمعنی پرده است و پرده هم تداعی کننده معنای پرده نشینی و در گوشه ای ماندن است و عده ای خیال کرده اند که نظر اسلام بیرون نیامدن زن از خانه و پشت پرده ماندن است در حالیکه دین ما، پوشش را برای زنان دستور داده است، به این معنی که زن باید در برخورد با مردان بدن خود را بپوشاند و خودنمایی ننماید.

    در حقیقت اگر مقصود اسلام در خانه ماندن زنان و پرده نشینی بود دیگر احتیاجی به حجاب نمی بود چون وقتی با نامحرم برخورد نداشته باشد پوشش هم معنا ندارد و لازم نیست.

    البته در مورد زنان پیامبر مکرم اسلام دستور خداوند متفاوت است، زیرا خداوند در قرآن آنان را امر کرده که بیشتر در خانه های خود بمانند و در جامعه خود را نشان ندهند که شاید این بخاطر مسایل سیاسی باشد و اینکه از آنان در مسایل حکومتی سوء استفاده نشود و فقط در این مورد کلمه حجاب استفاده شده.

    و همانطور که می دانیم برخی زنان پیامبر مانند عایشه با نقض دستور خدا و حضورشان در میان مردم ، خود را آلت دست مغرضین قرار دادند و مسبب بوجود آمدن جنگهای بزرگی مانند جنگ جمل شدند.

    البته شایان ذکر است که این مساله بیشتر جنبه لفظی دارد و ما خود می دانیم که مقصود اسلام حضور سالم و مفید زن در اجتماع است.

    اما اینکه اسلام ( خدا ) چه میزان پوششی را برای زنان در نظر گرفته باید به آیات قرآن توجه کنیم:

    * اولین آیه ای که تصریح به پوشش و میزان آن برای زنان دارد آیه 59 سوره احزاب می باشد:

    یا ایها النبی قل لازواجک و بناتک و نساء المومنین یدنین علیهن من جلابیبهن ذالک ادنی ان یعرفن فلا یوذین
    ... که در این آیه برای زنان مومن مشخص شده از روسری بلند (جلباب ) استفاده کنند که تقریبا همان چادر است که بین مسلمانان رایج است.

    در ادامه این آیه خداوند یکی از علل پوشش را برای زنان بیان فرموده اند و آن اینکه از زنان غیر مسلمان و کنیزان شناخته شوند و مورد آزار و اذیت قرار نگیرند.

    البته اینجا تمام حکمتهای چادر یا پوشش برای زنان بیان نشده و مسلما دلایل دیگری هم دارد.

    * آیه دیگر آیه 31 سوره نور می باشد

    «قل للمومنات.... و ليضربن بخمرهن علی جيوبهن ....»"

    يعنی ‏بايد روسری خود را بر روی سينه و گريبان خويش قرار دهند ، مقصود پوشيدن سر و گردن و گريبان است . زنان عرب معمولا پيراهن هایی می‏پوشيدند كه گريبان هايشان باز بود، دور گردن و بالای سينه را نمی‏پوشانيد . روسريهائی هم كه روی سر خود می‏انداختند از پشت سر می‏آويختند که گوشها و جلوی سينه و گردن آنها‏ نمايان می‏شد .

    اما اینکه این آیه در چه زمانی و به چه دلیل نازل شد در اینجا مختصرا بیان می گردد:
    " روزی در هوای گرم مدينه زنی جوان و خوشرو در حالی كه طبق معمول روسری‏ خود را به پشت گردن انداخته و دور گردن و زیرگوشش پيدا بود ، از كوچه‏ عبور می‏كرد . مردی از اصحاب رسول خدا از طرف مقابل می‏آمد . آن منظره سخت نظر او را جلب كرد و چنان غرق تماشای آن‏ زن زيبا شد كه از خودش و اطرافش غافل گشت و جلو خودش را نگاه نمی‏كرد .

    آن زن وارد كوچه‏ای شد و جوان با چشم خود او را دنبال می‏كرد . همانطور كه‏ می‏رفت ، ناگهان استخوان يا شيشه‏ای كه از ديوار بيرون آمده بود به صورتش‏ اصابت كرد و صورتش را مجروح ساخت . وقتی به خود آمد كه خون از سر و صورتش جاری شده بود . با همين حال به حضور رسول اكرم رفت و ماجرا را به‏ عرض رساند . اينجا بود كه آيات مباركه نازل شد( سوره نور) : " « قل للمؤمنين يغضوا من ابصارهم ». . . الی آخر


    اين آيه دستور می‏دهد كه بايد گردن و سینه خود را بپوشانند و بدین ترتیب میزان پوشش هم مشخص شده است و نشان از دقت دین اسلام در نحوه پوشش دارد.





    بررسي مسئله حجاب از ابعاد مختلف
    *******************************
    اشتباه من این بود ….هر جا رنجیدم ، لبخند زدم ….
    فکر کردند درد ندارد ، محکم تر زدند

    *******************************
    گرچه گذر زمان فرصت مهرورزیدن رادریغ نمی کند،امامرگرااستثنائی نیست. فرصت ها را براي مهرورزي دريابيم

    *******************************
    سکوت خطرناک تر از حرفهای نیشداراست
    کسی که
    سکوت می کند روزی حرفهایش را
    سرنوشت به تلخی به شما خواهد گفت


    *******************************



  5. تشكرها 3

    فاطمی*خادمه یوسف زهرا(س)* (11-08-1388), مرصاد (11-08-1388), علم الهدى (11-08-1388)

  6. #3
    مدير کل سایت
    فاطمی*خادمه یوسف زهرا(س)* آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1388
    صلوات
    23071
    دلنوشته
    43
    اللهم عجل لولیک الفرج و العافیة و النصر
    نوشته : 62,839      تشکر : 57,673
    171,696 در 50,222 پست تشکر شده
    وبلاگ : 173
    دریافت : 9      آپلود : 102
    فاطمی*خادمه یوسف زهرا(س)* آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : بررسي مسئله حجاب از ابعاد مختلف




    حقيقت امر در مسأله پوشش - و به اصطلاح عصر اخير حجاب – این است که آیا مرد باید حق داشته باشد که در هر جا و هر محفلی از هر زنی حداکثر استفاده و تمتع را ببرد ؟ و اینکه این تمتع بطور رایگان و بی قانون صورت گیرد؟

    اسلام كه به ریشه مسائل می‏نگرد جواب می‏دهد :

    خير ، مردان فقط در محيط خانوادگی و در كادر قانون ازدواج و همراه با يك سلسله تعهدات می‏توانند از زنان به عنوان همسران قانونی بهره مند گردند ، اما در محيط اجتماع استفاده از زنان بيگانه ممنوع است.

    زنان نيز بهمین ترتیب نباید مردان‏ را در خارج از كانون خانوادگی كامياب سازند.

    حجاب در اسلام از يك مسأله كلی‏تر و اساسی‏تری ريشه می‏گيرد و آن اينست‏ كه اسلام می‏خواهد انواع التذاذهای جنسی ، چه بصری و لمسی و چه نوع ديگر به‏ محيط خانوادگی و در كادر ازدواج قانونی اختصاص يابد ، اجتماع منحصرا برای كار و فعاليت باشد .

    برخلاف سيستم غربی عصر حاضر كه كار و فعاليت‏ را با لذت جویيهای جنسی به هم می‏آميزد، اسلام می‏خواهد اين دو محيط را كاملا از يكديگر تفكيك كند.

    از نظر اسلام محدوديت كاميابي های جنسی به محيط خانوادگی و همسران مشروع‏ : 1- از جنبه روانی به بهداشت روانی اجتماع كمك می‏كند ، و 2- از جنبه خانوادگی سبب تحكيم روابط افراد خانواده و برقراری صميميت كامل بين‏ زوجين می‏گردد ، و 3- از جنبه اجتماعی موجب حفظ و استيفاء نيروی كار و فعاليت اجتماع می‏گردد ، و 4- از نظر وضع زن در برابر مرد ، سبب می‏گردد كه‏ ارزش زن در برابر مرد بالا رود.

    برای روشن تر شدن بیشتر این مساله این چهار مورد را کمی شرح می دهیم:




    بررسي مسئله حجاب از ابعاد مختلف
    *******************************
    اشتباه من این بود ….هر جا رنجیدم ، لبخند زدم ….
    فکر کردند درد ندارد ، محکم تر زدند

    *******************************
    گرچه گذر زمان فرصت مهرورزیدن رادریغ نمی کند،امامرگرااستثنائی نیست. فرصت ها را براي مهرورزي دريابيم

    *******************************
    سکوت خطرناک تر از حرفهای نیشداراست
    کسی که
    سکوت می کند روزی حرفهایش را
    سرنوشت به تلخی به شما خواهد گفت


    *******************************



  7. تشكرها 3

    فاطمی*خادمه یوسف زهرا(س)* (11-08-1388), مرصاد (11-08-1388), علم الهدى (11-08-1388)

  8. #4
    مدير کل سایت
    فاطمی*خادمه یوسف زهرا(س)* آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1388
    صلوات
    23071
    دلنوشته
    43
    اللهم عجل لولیک الفرج و العافیة و النصر
    نوشته : 62,839      تشکر : 57,673
    171,696 در 50,222 پست تشکر شده
    وبلاگ : 173
    دریافت : 9      آپلود : 102
    فاطمی*خادمه یوسف زهرا(س)* آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : بررسي مسئله حجاب از ابعاد مختلف




    دلیل پوشش در اسلام

    1. آرامش روانی .......................

    در قسمت پیش نوشتیم در دین اسلام دستور داده شده كه زن و مرد نا محرم نبايد به يكديگر خيره شوند ، نبايد چشم چرانی كنند، نبايد نگاههای مملو از شهوت به يكديگر بدوزند، نبايد به قصد لذت بردن به يكديگر نگاه كنند.

    يك وظيفه هم خاص زنان مقرر فرموده است و آن اينست كه بدن خود را از مردان بيگانه پوشيده دارند و در اجتماع به جلوه‏ گری و دلربائی نپردازند.

    حال این سوال مطرح است که چرا پوشش فقط به زنان اختصاص یافته و مردان به این اندازه ملزم نشده اند ؟

    دلیل اين است كه ميل به خودنمائی و خودآرائی بر طبق طبیعت و سرشت انسان، مخصوص زنان است .

    از نظر تصاحب قلبها و دلها مرد شكار است و زن شكارچی،

    همچنانكه از نظر تصاحب جسم و تن ، زن شكار است و مرد شكارچی.

    ميل زن به خودآرائی از اين نوع حس شكارچي گری او ناشی می‏شود، در هيچ جای دنيا سابقه ندارد كه مردان لباسهای بدن نما و آرايشهای تحريك كننده به كار برند.

    اين زن است كه به حكم‏ طبيعت خاص خود می‏خواهد دلبری كند و مرد را دلباخته و در دام علاقه به خود اسير سازد،

    به همین دلیل انحراف تبرج و برهنگی از انحرافهای مخصوص زنان‏ است و دستور پوشش هم برای آنان مقرر گرديده است.







    بررسي مسئله حجاب از ابعاد مختلف
    *******************************
    اشتباه من این بود ….هر جا رنجیدم ، لبخند زدم ….
    فکر کردند درد ندارد ، محکم تر زدند

    *******************************
    گرچه گذر زمان فرصت مهرورزیدن رادریغ نمی کند،امامرگرااستثنائی نیست. فرصت ها را براي مهرورزي دريابيم

    *******************************
    سکوت خطرناک تر از حرفهای نیشداراست
    کسی که
    سکوت می کند روزی حرفهایش را
    سرنوشت به تلخی به شما خواهد گفت


    *******************************



  9. تشكرها 3

    فاطمی*خادمه یوسف زهرا(س)* (11-08-1388), مرصاد (11-08-1388), علم الهدى (11-08-1388)

  10. #5
    مدير کل سایت
    فاطمی*خادمه یوسف زهرا(س)* آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1388
    صلوات
    23071
    دلنوشته
    43
    اللهم عجل لولیک الفرج و العافیة و النصر
    نوشته : 62,839      تشکر : 57,673
    171,696 در 50,222 پست تشکر شده
    وبلاگ : 173
    دریافت : 9      آپلود : 102
    فاطمی*خادمه یوسف زهرا(س)* آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : بررسي مسئله حجاب از ابعاد مختلف





    2. استحکام پیوند خانوادگی .......


    یکی دیگر از دلایلی که اسلام پوشش (حجاب) را برای جامعه لازم دانسته استواری و استحکام جامعه است.

    كشانيدن تمتعات جنسی از محيط خانه به اجتماع ، نيروی كار و فعاليت‏ اجتماع را ضعيف می‏كند . برعكس آنچه كه مخالفين حجاب خرده‏گيری كرده‏اند و گفته‏اند : " حجاب موجب فلج كردن نيروی نيمی از افراد اجتماع است " بی حجابی و ترويج روابط آزاد جنسی موجب فلج كردن نيروی اجتماع است.

    آنچه موجب فلج كردن نيروی زن و حبس استعدادهای او است، محروم ساختن او از فعاليتهای فرهنگی و اجتماعی و اقتصادی است و در اسلام چنين چيزی وجود ندارد.

    اسلام نه می‏گويد كه زن از خانه بيرون نرود و نه می‏گويد حق تحصيل علم و دانش ندارد - بلكه علم و دانش را فريضه مشترك زن و مرد دانسته است - و نه فعاليت اقتصادی خاصی را برای زن تحريم می‏كند.

    اسلام‏ هرگز نمی‏خواهد زن بيكار و بيعار بنشيند و وجودی عاطل و باطل بار آيد. پوشانيدن بدن به استثناء صورت و دو دست مانع هيچگونه فعاليت فرهنگی يا اجتماعی يا اقتصادی نيست.

    آنچه موجب فلج كردن نيروی اجتماع است آلوده‏ كردن محيط كار به روابط بی بند و بار و لذتجوئيهای شهوانی است.

    آيا اگر پسر و دختری در محيط جداگانه‏ای تحصيل كنند و فرضا در يك محيط درس می‏خوانند دختران بدن خود را بپوشانند و هيچگونه آرايشی نداشته باشند بهتر درس می‏خوانند و فكر می‏كنند و به سخن استاد گوش می‏كنند يا وقتی كه‏ كنار هر پسری يك دختر آرايش كرده با دامن كوتاه تا يك وجب بالای زانو نشسته باشد؟



    بررسي مسئله حجاب از ابعاد مختلف
    *******************************
    اشتباه من این بود ….هر جا رنجیدم ، لبخند زدم ….
    فکر کردند درد ندارد ، محکم تر زدند

    *******************************
    گرچه گذر زمان فرصت مهرورزیدن رادریغ نمی کند،امامرگرااستثنائی نیست. فرصت ها را براي مهرورزي دريابيم

    *******************************
    سکوت خطرناک تر از حرفهای نیشداراست
    کسی که
    سکوت می کند روزی حرفهایش را
    سرنوشت به تلخی به شما خواهد گفت


    *******************************



  11. تشكرها 3

    فاطمی*خادمه یوسف زهرا(س)* (11-08-1388), مرصاد (11-08-1388), علم الهدى (11-08-1388)

  12. #6
    مدير کل سایت
    فاطمی*خادمه یوسف زهرا(س)* آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1388
    صلوات
    23071
    دلنوشته
    43
    اللهم عجل لولیک الفرج و العافیة و النصر
    نوشته : 62,839      تشکر : 57,673
    171,696 در 50,222 پست تشکر شده
    وبلاگ : 173
    دریافت : 9      آپلود : 102
    فاطمی*خادمه یوسف زهرا(س)* آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : بررسي مسئله حجاب از ابعاد مختلف





    3- استواری اجتماع ...

    آيا اگر مردی در خيابان و بازار و اداره و كارخانه و غيره‏ با قيافه‏ های محرك و مهيج زنان آرايش كرده دائما مواجه باشد بهتر سرگرم‏ كار و فعاليت می‏شود يا در محيطی كه با چنين مناظری روبرو نشود ؟

    هر مؤسسه يا شركت يا اداره‏ای كه سخت مايل است كارها به خوبی جريان يابد ، از اين‏ نوع آميزشها و برخوردها جلوگيری می‏كند.

    آری زن ايرانی باید به بهانه " تجدد " و " تقدم " و " مقتضيات‏ زمان " هر روز و هر ساعت با وسائلی كه در دنيای سرمايه‏ داری تهيه می‏شود خود را در معرض نمايش بگذارد تا بتواند این چنين مصرف كننده لايقی برای‏ كارخانه ‏های اروپائی و آمریکایی باشد.

    اگر زن ايرانی بخواهد خود را فقط برای همسر قانونی و يا برای حضور در مجالس اختصاصی زنان بيارايد ، مصرف كننده‏ لايقی برای سرمايه ‏داران غربی نخواهد بود و وظيفه و مأموريت ديگرش را نیز انجام نداده است كه عبارت است از انحطاط اخلاق جوانان و ضعف اراده آنان و ايجاد ركود در فعاليت اجتماعی.

    حتی در جامعه ‏های غير سرمايه‏ داری با احساسات ضد مذهبی از چنين رسوائيهایی به نام ‏ آزادی زن نام نمی برند.




    بررسي مسئله حجاب از ابعاد مختلف
    *******************************
    اشتباه من این بود ….هر جا رنجیدم ، لبخند زدم ….
    فکر کردند درد ندارد ، محکم تر زدند

    *******************************
    گرچه گذر زمان فرصت مهرورزیدن رادریغ نمی کند،امامرگرااستثنائی نیست. فرصت ها را براي مهرورزي دريابيم

    *******************************
    سکوت خطرناک تر از حرفهای نیشداراست
    کسی که
    سکوت می کند روزی حرفهایش را
    سرنوشت به تلخی به شما خواهد گفت


    *******************************



  13. تشكرها 3

    فاطمی*خادمه یوسف زهرا(س)* (11-08-1388), مرصاد (11-08-1388), علم الهدى (11-08-1388)

  14. #7
    مدير کل سایت
    فاطمی*خادمه یوسف زهرا(س)* آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1388
    صلوات
    23071
    دلنوشته
    43
    اللهم عجل لولیک الفرج و العافیة و النصر
    نوشته : 62,839      تشکر : 57,673
    171,696 در 50,222 پست تشکر شده
    وبلاگ : 173
    دریافت : 9      آپلود : 102
    فاطمی*خادمه یوسف زهرا(س)* آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : بررسي مسئله حجاب از ابعاد مختلف




    ارزش و احترام زن

    قبلا گفتيم كه مرد به طور قطع از نظر جسمانی بر زن تفوق دارد.
    از نظر مغز و فكر نيز در بعضی جاها تفوق مرد قابل بحث است . زن در اين دو جبهه در برابر مرد قدرت مقاومت چندانی ندارد، ولی زن از طريق عاطفی و قلبی هميشه تفوق‏ خود را بر مرد ثابت كرده است . حريم نگه‏داشتن زن ميان خود و مرد يكی از وسائل مرموزی بوده است كه زن برای حفظ مقام و موقع خود در برابر مرد ازآن استفاده كرده است .

    اسلام زن را تشويق كرده است كه از اين وسيله استفاده كند . اسلام مخصوصا تأكيد كرده است كه زن هر اندازه متين‏تر و با وقارتر و عفيفتر حركت كند و خود را در معرض نمايش برای مرد نگذارد بر احترامش افزوده می‏شود .

    بعدا در تفسير آيات سوره احزاب خواهيم ديد كه قرآن كريم پس از آنكه‏ توصيه می‏كند زنان خود را بپوشانند می‏فرمايد : " « ذلك ادنی ان يعرفن فلا يؤذين »" . يعنی اين كار برای اينكه به عفاف شناخته شوند و معلوم شود خود را در اختيار مردان قرار نمی‏دهند بهتر است ، و در نتيجه دور باش و حشمت آنها مانع مزاحمت افراد سبكسر می‏گردد.

    مولوی ، عارف نازك انديش، مثلی بسيار عالی در اين‏ زمينه می‏آورد ، ابتدا درباره تسلط معنوی زن بر مرد می‏گويد و آنگاه راجع به تأثير حريم و حائل ميان زن و مرد در افزايش قدرت و محبوبيت زن و در بالا بردن مقام او و در گداختن مرد در آتش عشق و سوز ، مثلی لطيف می‏آورد،آنها را به آب و آتش تشبيه می‏كند ، می‏گويد مثل مرد مثل آب است و مثل زن مثل آتش ، اگر حائل از ميان آب و آتش برداشته‏ شود آب بر آتش غلبه می‏كند و آنرا خاموش می‏سازد ، اما اگر حائل و حاجبی‏ ميان آن دو برقرار گردد مثل اينكه آب را در ديگی قرار دهند و آتش در زير آن ديگ روشن كنند ، آنوقت است كه آتش آب را تحت تأثير خود قرار می‏دهد ، اندك اندك او را گرم می‏كند و احيانا جوشش و غليان در او به وجود می‏آورد ، تا آنجا كه سراسر وجود او را تبديل به بخار می‏سازد.

    می‏گوید:

    آب غالب شد بر آتش از لهيب
    زآتش او جوشد چو باشد در حجیب
    چونكه ديگی حايل آمد آن دو را
    نيست كرد آن آب را كردش هوا


    مرد برخلاف آنچه ابتدا تصور می‏رود ، در عمق روح خويش از ابتذال زن و از تسليم و رايگانی او متنفر است . مرد هميشه عزت و استغناء و بی‏ اعتنائی زن را نسبت به خود ستوده است .

    نظامی می‏گويد :
    چه خوش نازی است ناز خوبرويان
    زديده رانده را از ديده جويان




    بررسي مسئله حجاب از ابعاد مختلف
    *******************************
    اشتباه من این بود ….هر جا رنجیدم ، لبخند زدم ….
    فکر کردند درد ندارد ، محکم تر زدند

    *******************************
    گرچه گذر زمان فرصت مهرورزیدن رادریغ نمی کند،امامرگرااستثنائی نیست. فرصت ها را براي مهرورزي دريابيم

    *******************************
    سکوت خطرناک تر از حرفهای نیشداراست
    کسی که
    سکوت می کند روزی حرفهایش را
    سرنوشت به تلخی به شما خواهد گفت


    *******************************



  15. تشكرها 3

    فاطمی*خادمه یوسف زهرا(س)* (11-08-1388), مرصاد (11-08-1388), علم الهدى (11-08-1388)

  16. #8
    مدير کل سایت
    فاطمی*خادمه یوسف زهرا(س)* آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1388
    صلوات
    23071
    دلنوشته
    43
    اللهم عجل لولیک الفرج و العافیة و النصر
    نوشته : 62,839      تشکر : 57,673
    171,696 در 50,222 پست تشکر شده
    وبلاگ : 173
    دریافت : 9      آپلود : 102
    فاطمی*خادمه یوسف زهرا(س)* آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : بررسي مسئله حجاب از ابعاد مختلف




    به طور كلی رابطه‏ای است ميان دست نارسی و فراق از يك طرف و عشق و سوز و گرانبهائی از طرف ديگر ، همچنانكه رابطه‏ای است ميان عشق و سوز از يك طرف و ميان هنر و زيبائی از طرف ديگر ، يعنی عشق در زمينه فراقها و دست نارسی‏ها می‏ شكفد و هنر و زيبائی در زمينه عشق رشد و نمو می‏ يابد.

    برتراند راسل می‏ گويد:
    " از لحاظ هنر مايه تأسف است كه به آسانی به زنان بتوان دست يافت‏ و خيلی بهتر است كه وصال زنان دشوار باشد بدون آنكه غير ممكن گردد.

    هم او می‏ گويد:
    " در جائی كه اخلاقيات كاملا آزاد باشد، انسانی كه بالقوه ممكن است‏ عشق شاعرانه‏ ای داشته باشد عملا بر اثر موفقيتهای متوالی، کمتر نيازی به توسل به عاليترين تخيلات خود خواهد داشت."

    ويل دورانت در لذات فلسفه می‏ گويد :
    " آنچه بجوئيم و نيابيم عزيز و گرانبها می‏ گردد . زيبائی به قدرت ميل‏ بستگی دارد و ميل با اقناع و ارضاء ، ضعيف و با منع و جلوگيری ، قوی‏ می‏ گردد."

    از همه عجيب ‏تر سخنی است كه يكی از مجلات زنانه از آلفرد هيچكاك - كه‏ به قول آن مجله به حسب فن و شغل فيلم سازی خود درباره زنان تجارب فراوان‏ دارد - نقل می‏ كند . او می‏ گويد:

    " من معتقدم كه زن هم بايد مثل فيلمی پرهيجان و پرآنتريك باشد ، بدين‏ معنی كه ماهيت خود را كمتر نشان دهد و برای كشف خود مرد را به نيروی‏ تخيل و تصور زيادتری وادارد . بايد زنان پيوسته بر همين شيوه رفتار كنند يعنی كمتر ماهيت خود را نشان دهند و بگذارند مرد برای كشف آنها بيشتر به خود زحمت دهد."
    ايضاً همان مجله در شماره ديگری از همين شخص چنين نقل می‏كند:

    " زنان شرقی تا چند سال پيش به خاطر حجاب و نقاب و رويبندی كه به‏ كار می‏ بردند خود بخود جذاب می‏ نمودند و همين مسأله جاذبه نيرومندی بدانها می‏ داد ، اما به تدريج با تلاشی كه زنان اين كشورها برای برابری با زنان‏ غربی از خود نشان می‏ دهند حجاب و پوششی كه ديروز زن شرقی كشيده شده بود از ميان می‏ رود و همراه آن از جاذبه جنسی او هم‏ كاسته می‏ شود."

    می‏ گويند : " مشتاقی است مايه مهجوری." اين صحيح است اما عكس آن‏ هم صحيح است كه : " مهجوری است مايه مشتاقی."
    امروز يكی از خلأهايی كه در دنيای اروپا و امريكا وجود دارد خلأ عشق است.

    در كلمات دانشمندان اروپائی زياد اين نكته به چشم می‏خورد كه اولين‏ قربانی آزادی و بی‏ بند و باری امروز زنان و مردان ، عشق و شور و احساسات‏ بسيار شديد و عالی است . در جهان امروز هرگز عشق هایی از نوع عشق های شرقی‏ از قبيل عشق های مجنون و ليلی ، و خسرو و شيرين رشد و نمو نمی‏ كند
    .
    در واقع اين قصه‏ ها بيان كننده واقعياتی است كه در اجتماعات شرقی‏ وجود داشته است .

    از اين داستانها می‏ توان فهميد كه زن بر اثر دور نگهداشتن خود از دسترسی‏ مرد تا كجا پايه خود را بالا برده است و تا چه حد سر نياز مرد را به‏ آستان خود فرود آورده است.

    قطعاً درك زن از اين حقيقت او را به‏ پوشش بدن خود و مخفی كردن خود، به صورت يك راز، وادار خواهد ساخت.‏





    بررسي مسئله حجاب از ابعاد مختلف
    *******************************
    اشتباه من این بود ….هر جا رنجیدم ، لبخند زدم ….
    فکر کردند درد ندارد ، محکم تر زدند

    *******************************
    گرچه گذر زمان فرصت مهرورزیدن رادریغ نمی کند،امامرگرااستثنائی نیست. فرصت ها را براي مهرورزي دريابيم

    *******************************
    سکوت خطرناک تر از حرفهای نیشداراست
    کسی که
    سکوت می کند روزی حرفهایش را
    سرنوشت به تلخی به شما خواهد گفت


    *******************************



  17. تشكرها 3

    فاطمی*خادمه یوسف زهرا(س)* (11-08-1388), مرصاد (11-08-1388), علم الهدى (11-08-1388)

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •