▐*✿* ▐اصلاح ذات البين در فرهنگ دينى ▐*✿* ▐ سایت آیه های انتظار انجمن آیه های انتظار
ثبت نام
سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
تبلیغات تبلیغات
▐*✿* ▐اصلاح ذات البين در فرهنگ دينى ▐*✿* ▐
صفحه 2 از 4 نخستنخست 1234 آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 11 تا 20 , از مجموع 32
  1. #11
    مدير کل سایت
    فاطمی*خادمه یوسف زهرا(س)* آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1388
    صلوات
    23071
    دلنوشته
    43
    اللهم عجل لولیک الفرج و العافیة و النصر
    نوشته : 62,813      تشکر : 57,647
    171,680 در 50,216 پست تشکر شده
    وبلاگ : 173
    دریافت : 9      آپلود : 102
    فاطمی*خادمه یوسف زهرا(س)* آنلاین نیست.

    ghalb..






    نکوهش نجوا
    نجوا، سخن گفتنِ پنهان و درگوشى است. پنهان سخن گفتن دو نفر يا گروهى نزد ديگران، بدگمانى حاضران را برمى ‏انگيزاند؛ از اين روى، قرآن، اين گونه گفتگوهاى پنهانى را كه رنجش ديگران را در پى دارد، كار شيطان خوانده است. [37]

    البته در موردهايى مانند، حفظ اسرار سياسى و نظامى مسلمانان، كمك به افراد نيازمند، امربه معروف و اندرز پنهانى به افراد، نجوا رواست و اصلاح ذات البين از اين موردهاست:

    (لاخير فى كثير من نجواهم الاّ من امر بصدقة او معروف او اصلاح بين النّاس). [38]

    در بسيارى از نجواهايشان فايدتى نيست. مگر سخن آنان كه به صدقه دادن و يا نيكى كردن و يا آشتى جويى فرمان مى‏دهند.
    امام صادق(ع) از آيه استفاده كرده است:
    بر مسلمان واجب است براى اصلاح كار و آشتى ميان دو برادر مؤمن، از آبروى خود مايه بگذارد و در اين راه خود را به رنج افكند. [39]

    ▐*✿* ▐اصلاح ذات البين در فرهنگ دينى ▐*✿* ▐
    *******************************
    اشتباه من این بود ….هر جا رنجیدم ، لبخند زدم ….
    فکر کردند درد ندارد ، محکم تر زدند

    *******************************
    گرچه گذر زمان فرصت مهرورزیدن رادریغ نمی کند،امامرگرااستثنائی نیست. فرصت ها را براي مهرورزي دريابيم

    *******************************
    سکوت خطرناک تر از حرفهای نیشداراست
    کسی که
    سکوت می کند روزی حرفهایش را
    سرنوشت به تلخی به شما خواهد گفت


    *******************************



  2. #12
    مدير کل سایت
    فاطمی*خادمه یوسف زهرا(س)* آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1388
    صلوات
    23071
    دلنوشته
    43
    اللهم عجل لولیک الفرج و العافیة و النصر
    نوشته : 62,813      تشکر : 57,647
    171,680 در 50,216 پست تشکر شده
    وبلاگ : 173
    دریافت : 9      آپلود : 102
    فاطمی*خادمه یوسف زهرا(س)* آنلاین نیست.

    ghalb..






    اصلاح بين مؤمنان بر عهده كيست؟
    قرآن كريم به روشنى سفارش فرموده بين مؤمنان سازش برقرار كنيد. سخن در اين است: مخاطب اين پيام كيست؟ از گفته ‏هاى مفسران فقهاء، استفاده مى‏شود، آشتى دادن ميان مردم بر همگان واجب كفايى است، ولى گروههايى از جامعه مسؤوليت بيش‏ترى از ديگران دارند و آنان نخستين مأموران به اين كارند.

    الف: دو سوى اختلاف:
    در اين كه دو سوى درگيرى و نزاع، در اصلاح ميان خود وظيفه اصلى دارند، بحثى نيست و عقل و خرد نيز بدان فرمان مى‏دهد. آنان به ريشه پيدايش تيرگى و راههاى زدودن آن، آشناتر از ديگرانند و شايستگى گزينش و حق گذشت فزون‏ترى از ديگران دارند. اگر آنان براى آشتى قدم پيش ننهند، ديگر مصلحان در انجام كار موفق نخواهند شد.

    ب: نظام اسلامى:
    نظام اسلامى در برقرارى صلح و صفا بين مردم و از بين بردن تنشها و كدورتها وظيفه‏اى بس بزرگ دارد. چه در نزاعها و درگيريهاى خانوادگى و چه در نزاعهاى بزرگ بين گروههاى مردم، دولت اسلامى وظيفه دارد قدم پيش نهد و با استفاده از اهرمهايى كه در اختيار دارد، آن را به صلح تبديل سازد. از كارهاى مهم پيامبر اسلام، از بين بردن نزاعها و زدودن كدورتها بين مؤمنان بود.
    دوگانگيها را به يگانگى، دشمنيها را به دوستى و نامهربانيها را به مهربانى دگر مى‏ كرد. پيامبر(ص) در مدينه قبيله اوس و خزرج را كه از ساليان سال، در دوگانگى و دشمنى به سر مى بردند، آشتى داد. افزون بر آن، پيامبر به ميان قبيله ها مى رفت، جنگ و درگيرى اگر بين آنها در مى‏گرفت، اصلاح مى ‏كرد:

    (ميان فرزندان عمرو بن عوف و مردم قبا از گذشته كشمكش ريشه دارى بود. پيامبر براى آشتى آنان به محله قبا رفت. حضرت در آن روز نتوانست نماز را در اول وقت به جاى آورد). [40]
    در اختلافهاى خانوادگى نيز، پيامبر پناهگاه مردم بود و مردم براى برقرارى صلح و صفا در ميان خانواده، از آن حضرت در خواست كمك مى كردند و پيامبر ميان آنان آشتى مى ‏داد. [41]

    در روزگار حضرت على(ع) نيز نياز جامعه به اصلاح ذات البين، برطرف ساختن اختلافها و كشمكشها، بيش از روزگار پيامبر احساس مى شد. در كوفه، مركز خلافت، گروهها، قبيله‏ ها و فرقه هاى گوناگون عرب و موالى(غيرعرب) جاى گرفته بودند، كه اين پديده ناسانيهاى فرهنگى و گرفتاريها و دشواريهاى جديدى را به همراه داشت و سبب بالا رفتن ميزان برخوردها و نزاعها مى شد. حضرت على(ع) به ميان مردم مى رفت و از نزديك، با گرفتاريهاى آنان آشنا مى ‏شد. چه بسيار آن حضرت در هواى تفتيده تابستان، در ميان مردم ديده مى شد كه به بست و گشاد كارها مى ‏پرداخت و گروهها، قبيله‏ ها و كسانى كه به نزاع برخاسته بودند، از نزاع بازمى‏ داشت. چنان در اين كار پى‏گير و جدّى بود كه خود را به رنج و زحمت مى ‏افكند. [42]

    حضرت على(ع) در مبارزه با طلحه و زبير و نيز در جنگ با معاويه به آيه شريفه (وان طائفتان من المؤمنين اقتتلوا فاصلحوا بينهما) استدلال مى‏ جست و بر عهده حكومت مى‏دانست كه به فتنه‏ها، بدان سبب كه مؤمنان را به رويارويى با هم وا مى‏دارد، دشمنيها را دامن مى‏ زند و سايه شوم اختلاف را مى‏گستراند، پايان دهد و آرامش را در جامعه برقرار سازد.

    امام، به روشنى بيان مى كند: نبرد با معاويه در راستاى از ميان بردن نفاق و شكاف در ميان جامعه اسلامى صورت گرفته است. [43]

    ▐*✿* ▐اصلاح ذات البين در فرهنگ دينى ▐*✿* ▐
    *******************************
    اشتباه من این بود ….هر جا رنجیدم ، لبخند زدم ….
    فکر کردند درد ندارد ، محکم تر زدند

    *******************************
    گرچه گذر زمان فرصت مهرورزیدن رادریغ نمی کند،امامرگرااستثنائی نیست. فرصت ها را براي مهرورزي دريابيم

    *******************************
    سکوت خطرناک تر از حرفهای نیشداراست
    کسی که
    سکوت می کند روزی حرفهایش را
    سرنوشت به تلخی به شما خواهد گفت


    *******************************



  3. #13
    مدير کل سایت
    فاطمی*خادمه یوسف زهرا(س)* آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1388
    صلوات
    23071
    دلنوشته
    43
    اللهم عجل لولیک الفرج و العافیة و النصر
    نوشته : 62,813      تشکر : 57,647
    171,680 در 50,216 پست تشکر شده
    وبلاگ : 173
    دریافت : 9      آپلود : 102
    فاطمی*خادمه یوسف زهرا(س)* آنلاین نیست.

    ghalb..






    امامان ديگر، گرچه از جايگاه رسمى حكومت به دور بودند، ولى در حد توان و حوزه نفوذ، به اختلافهاى بين مسلمانان، بويژه اختلافهاى پيروان اهل بيت رسيدگى مى‏كردند و تلاش آنان بر اين بود كه به اختلاف و درگيرى بين شيعيان، پايان دهند، تا ناگزير نشوند كه به حاكمان ستم رجوع كنند.امام صادق(ع) به شمارى از ياران مأموريت داده بود كه به نزاعها و اختلافهاى شيعيان رسيدگى كنند. [44]

    ج: خواص نخبگان جامعه اسلامى: بزرگان، فرزانگان و عالمان دين، در بين مردم از جايگاه ويژه‏اى برخوردارند. مردم به آنان به ديده احترام مى‏نگرند وبه خاطر پاكى و فرزانگى و راستى، بر قلبها حكومت مى‏كنند و سخن و پند آنان، كارايى عميق دارد.

    اينان خيلى خوب مى توانند در سالم سازى جامعه و زدودن غبارها كينه و دشمنى، نقش بيافرينند. از اين روى، وظيفه‏اى بس سنگين دارند و نمى ‏توانند خود را در اختلافها به دور بدارند. بايد پا به ميدان بگذارند و اختلافها را ريشه ‏يابى كنند و به درمان آنها برخيزند وگرنه گناهى نابخشودنى را انجام داده ‏اند.

    در دوره‏اى كه نظام اسلامى در جامعه وجود ندارد و يا حكومت اسلامى در يكى از دوسوى نزاع قرار گرفته و گروهى از مردم به دشمنى با او برخاسته اند، بزرگان بايستى پا در ميدان نهند و با پا درميانى در ماجرا، به نزاع پايان دهند خطابِ (و ان طائفتان من المؤمنين اقتتلوا فاصلحوا بينهما) متوجه نخبگان و بزرگان جامعه است.

    حضرت على(ع) در ماجراى ستيز پيمان شكنان بصره، بزرگانى چون سعدبن مالك و عبدالله بن عمر را سرزنش مى‏كند كه چرا آنان از نفوذ و جايگاه اجتماعى ممتاز خود استفاده نكردند و به جاى مداخله در ماجرا و پيشگيرى از بالا گرفتن دشمنيها و به بن بست رسيدن گفتگوها، گوشه ‏گيرى كردند. [45]

    سعدبن وقاص بعدها از سهل انگارى و وظيفه نشناسى خود در نبرد جمل و صفين، پشيمان شد و در پاسخ معاويه گفت:
    (از اين كه با گروه سركش [ طلحه و زبير و شاميان ] نجنگيدم پشيمان و شرمسارم). [46]
    على(ع) حسن بصرى را نيز بر انزوا و وظيفه نشناسى در برابر اين جنگ هولناك، نكوهش كرد. حسن بصرى، از كرده خود سخت شرمنده شد و از اين كه با مخالفان على و گروه جنگ طلب نجنگيده بود، مى ‏گريست. [47]

    علما به عنوان خواص جامعه، از آغاز مورد اعتماد مردم بوده و در گشودن گرهها و از ميان برداشتن اختلافها و برقرارى صلح و سازش بين مردم، نقش ممتازى بر دوش داشته اند. بسيارى از اختلافها و درگيريها و بگومگوها و جنگها به آبرو و جايگاه اجتماعى علماء از ميان رفته و در بسيارى از دوره‏هاى تاريخى، وجود عالمى مردم‏دار و صاحب نفوذ، منطقه اى را از دادگاه، دادستان و عسس و گزمه بى نياز ساخته و جلوى هرج ومرجها را گرفته است.

    عالمان، اين نقش اساسى و بنيادين را تنها در بين مردم نداشته اند، بلكه از جايگاه خود در بين مردم و حاكمان وقت، استفاده كرده و جلوى ستم و سخت گيرى بر مردم را گرفته و به گونه‏اى صلح و آرامش را در جامعه حاكم ساخته ‏اند. در حكومتهايى كه به شيعه گرايش داشتند، اگر اختلافى بين آنان و گروههايى از مردم پيش مى آمد، اين نقش را به زيباترين وجه انجام داده اند.ابواحمد، والد سيد مرتضى، در دولت آل بويه چنين جايگاهى داشت. او بيش تر سفير ميان آل بويه و آل حمدان و ديگر حاكمان بود و به اختلافها پايان مى ‏داد. [48]

    خاندان كاشف الغطاء، در عراق جايگاهى بزرگ داشتند و اختلافهاى ميان دولتهاى اسلامى با دست پركفايت آنان پايان مى‏گرفت.شيخ جعفر كاشف الغطاء، در بهبود بخشيدن پيوند و پيوستگى ميان دولت عثمانى و دولت ايران نقش اثرگذارى داشت همو بود كه با تلاشهاى پى‏گير خود به جنگ ميان عثمانيان و فتحعلى شاه قاجار، پايان داد.عثمانيان، به او به ديده احترام مى‏نگريستند و پيشنهادهاى او را رد نمى‏كردند. [49]
    ميرزاى شيرازى، در اصلاح بين شيعيان و سنيان، تلاش گسترده اى داشت و بسيار بسيار از فتنه‏هاى كور و خانمانسوز را، با تدبير جلو گرفت.(در سال 1311ه.ق. فتنه اى ميان اهالى سامرا و مجاوران برانگيخته شد كه به دنبال اين حادثه هر يك از طوايف داخل شهر فرقه اى از قبائل خارج شهر را به يارى طلبيدند و كم مانده بود كه فتنه‏اى بزرگ رخ دهد كه به كياست و تدبير سيّد اين فتنه از ميان رفت و ميان طوايف آشتى برقرار شد). [50]در همان دوره، علامه شيخ على و فرزندش شيخ باقر حيدر، از علماى نجف در اصلاح ذات البين و از ميان بردن تيرگيهاى ميان مردم بسيار موفق بودند و حركتهاى اساسى آنان در برقرار كردن صلح و صفا بين گروهها و از بين بردن ريشه‏هاى فتنه بين پيروان اهل بيت زبانزد بود. [51] اكنون نيز روحانيت چون گذشته از چنين جايگاهى برخوردار است. وجود علما در صحنه اجتماع و در عرصه خدمت‏گزارى، بسيارى از دشواريها، گرفتاريها را از سر راه برمى‏ دارد و اختلافها و نزاعهاى بين مردم مؤمن را به صلح و صفا دگر مى‏كند. برنامه ريزى در استفاده درست از جايگاهى كه روحانيت و علماى دين در جامعه دارند، مى‏تواند بار سنگين قوه قضائيه را سبك كند و به بسيارى از درگيريها واختلافهاى خانمان برانداز بدون اين كه به دادگاه كشيده شود، پايان دهد. البته پايانى خوش.

    ▐*✿* ▐اصلاح ذات البين در فرهنگ دينى ▐*✿* ▐
    *******************************
    اشتباه من این بود ….هر جا رنجیدم ، لبخند زدم ….
    فکر کردند درد ندارد ، محکم تر زدند

    *******************************
    گرچه گذر زمان فرصت مهرورزیدن رادریغ نمی کند،امامرگرااستثنائی نیست. فرصت ها را براي مهرورزي دريابيم

    *******************************
    سکوت خطرناک تر از حرفهای نیشداراست
    کسی که
    سکوت می کند روزی حرفهایش را
    سرنوشت به تلخی به شما خواهد گفت


    *******************************



  4. #14
    مدير کل سایت
    فاطمی*خادمه یوسف زهرا(س)* آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1388
    صلوات
    23071
    دلنوشته
    43
    اللهم عجل لولیک الفرج و العافیة و النصر
    نوشته : 62,813      تشکر : 57,647
    171,680 در 50,216 پست تشکر شده
    وبلاگ : 173
    دریافت : 9      آپلود : 102
    فاطمی*خادمه یوسف زهرا(س)* آنلاین نیست.

    ghalb..






    علماى دين اگر دست به كار شوند و به درگيرى بين دو گروه مؤمن و نزاع و كشمكش خانوادگى، پايان دهند، چون با اندرز و پند وخيرخواهى براى هر دو طرف و مصلحت سنجيها، همراه است و آنچه كه در آشتى دو گروه كارساز است، نرم شدن قلبها، بر اثر پند و اندرز و اثرگذارى معنوى عالم دين و گردن نهادن دو گروه درگير، به فرمان خداست، اين صلح شيرين، پايدار و سازنده خواهد بود. شهيد بهشتى در شرح وظيفه و رسالت عالمان دين، نكته مهمى را يادآورى مى ‏كند و مى‏ گويد:

    انتظار مردم از عالم دين اين است كه براى آنان گره گشايى كند و در كدورتهاى ميان گروهها و يا اختلافهاى خانوادگى مردم، به خود زحمت بدهد و با فرزانگى و تدبير، از بزرگ شدن رويداد پيشگيرى كند.

    شهيد بهشتى، از عالمى مردمدار به نام شيخ ابراهيم نجف آبادى ياد كرده كه هم مدرس بوده و هم امام جماعت و نيز اندرزگوى شهر و مانند پدرى مهربان، به بحرانهاى حوزه خدمت خود رسيدگى مى ‏كرده است:

    (گاهى بعد از نيمه شب دَرِ خانه ايشان را مى ‏زدند و مى ‏گويند ريش سفيدهاى فاميل نتوانست ه‏اند دعواهاى خانگى را حل كنند، لطفا بياييد ما را اصلاح دهيد). [52]

    در اين روزگار مهم آن است كه مردم اين جايگاه روحانيت و اين ميراث ديرينه را پاس بدارند، تا اين نهاد مقدس را كه در فراز ونشيبهاى مخوف و فتنه‏هاى خطرساز، مشكل گشا بوده و براى حفظ همدلى، برادرى، يگانگى و پيوستگى ملى خطرها كرده است، سست نشود و مبادا با عملكرد نادرست يك روحانى، يك عمامه به سر جايگاه اصيل و محكم روحانيت زير سؤال برود.

    روحانيان نيز شايسته است مقام خويش را پاس بدارند و چونان پدرى مهربان همه جناحهاى دلسوز و پاى‏بند به اصول اسلام و نظام اسلامى و ولايت فقيه را زير چتر محبت و راهنمايى خويش قرار دهند و با عملكرد درست، دلها را به يكديگر نزديك كنند.

    ▐*✿* ▐اصلاح ذات البين در فرهنگ دينى ▐*✿* ▐
    *******************************
    اشتباه من این بود ….هر جا رنجیدم ، لبخند زدم ….
    فکر کردند درد ندارد ، محکم تر زدند

    *******************************
    گرچه گذر زمان فرصت مهرورزیدن رادریغ نمی کند،امامرگرااستثنائی نیست. فرصت ها را براي مهرورزي دريابيم

    *******************************
    سکوت خطرناک تر از حرفهای نیشداراست
    کسی که
    سکوت می کند روزی حرفهایش را
    سرنوشت به تلخی به شما خواهد گفت


    *******************************



  5. #15
    مدير کل سایت
    فاطمی*خادمه یوسف زهرا(س)* آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1388
    صلوات
    23071
    دلنوشته
    43
    اللهم عجل لولیک الفرج و العافیة و النصر
    نوشته : 62,813      تشکر : 57,647
    171,680 در 50,216 پست تشکر شده
    وبلاگ : 173
    دریافت : 9      آپلود : 102
    فاطمی*خادمه یوسف زهرا(س)* آنلاین نیست.

    ghalb..







    راهكارهاى آشتى بين مؤمنان
    از بين بردن تنشها، نفرت زدايى، نزديك كردن دلها به يكديگر، بازگرداندن شادى به كانون خانواده‏ ها كارى خرد و آسان نيست. اين كار به انسان و ويژگي هاى روانى او بسته است و زدودن نفرت و جداييهاى ريشه دار، نيازمند شناخت انسان و جامعه و كارشناسى عالمانه دارد.

    نزاعها، درگيريها و كشمكشها، در بين دو گروه مؤمن، زن و شوهر، دو خانواده از يك فاميل، دو گروه فكرى، دو فرقه، دو گرايش سياسى وأ ريشه‏ ها و انگيزه‏هايى دارد كه بايد دقيق و همه سونگرانه، مطالعه شوند و پاره‏اى از درگيريها و بگو مگوها، از خواهشهاى نفسانى، سرچشمه مى ‏گيرند و بستر خانواده و جامعه را غم افزا و سرد مي ‏سازند.

    پاره ‏اى از فقر مادى و پاره اى از فقر فرهنگى، سرچشمه مى‏گيرند، پاره‏ اى از تعصب هاى كور، كژفهمى، ارتجاع، برداشت هاى نادرست از متون دينى و... ناشى مى‏ شوند و پاره اى را هم قدرتها به آنها دامن مى ‏زنند و يا كسانى كه منافعى در آنها دارند كه بايد به دو گروه درگير، به درستى فهماند.


    ▐*✿* ▐اصلاح ذات البين در فرهنگ دينى ▐*✿* ▐
    *******************************
    اشتباه من این بود ….هر جا رنجیدم ، لبخند زدم ….
    فکر کردند درد ندارد ، محکم تر زدند

    *******************************
    گرچه گذر زمان فرصت مهرورزیدن رادریغ نمی کند،امامرگرااستثنائی نیست. فرصت ها را براي مهرورزي دريابيم

    *******************************
    سکوت خطرناک تر از حرفهای نیشداراست
    کسی که
    سکوت می کند روزی حرفهایش را
    سرنوشت به تلخی به شما خواهد گفت


    *******************************



  6. #16
    مدير کل سایت
    فاطمی*خادمه یوسف زهرا(س)* آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1388
    صلوات
    23071
    دلنوشته
    43
    اللهم عجل لولیک الفرج و العافیة و النصر
    نوشته : 62,813      تشکر : 57,647
    171,680 در 50,216 پست تشکر شده
    وبلاگ : 173
    دریافت : 9      آپلود : 102
    فاطمی*خادمه یوسف زهرا(س)* آنلاین نیست.

    ghalb..






    اكنون چند راه كار را در اين راه ارائه مى‏ دهيم كه اگر به درستى روى آنها درنگ شود و مطالعه همه سويه در آنها بشود مى‏توان از اين جا به بسيارى از ناهنجاريها پايان داد و صلح و صفا را در بين گروهها و خانواده ها برقرار ساخت.

    1. برانگيختن خردهاى خفته:
    ناآگاهى و به فراموشى سپردن نيروى انديشه و خرد، از علتهاى مهمّ بروز جدالها و نزاعهاست. زيرا انسانها در پرتو خردورزى به صلح و صفا مى ‏رسند. انديشه، راهنماى انسانها به سوى سعادت و خوشبختى است. خرد و انديشه، انسانها را برمى انگيزد، تا جمعى زندگى كنند و كارها را گروهى پيش ببرند و رشته‏ هاى پيوستگى را محكم‏تر كنند. و در راه نگهداشت صفا و صميميت از بسيارى از خواسته‏ هاى فردى بگذرند.

    اگر در كارها از نيروى خرد و تدبيرهاى آن استفاده نشود، احساسات ميدان مى يابد و آرزوهاى فردى وهوسها و خشم و شهوت با آن در مى‏ آميزد و مردمان عنان گسيخته برابر يكديگر قرار مى‏گيرند.

    بسيارى از برادركشي ها در پى حركتهاى آنى، پرشتاب و به دور از انديشه ورى رخ مى ‏دهد و گروهها و قبيله‏ ها و كسان، با شنيدن خبرى ناگوار، بدون اين كه از درستى و نادرستى آن آگاهى دقيق داشته باشند، يكديگر را هدف قرار مى‏دهند و پراكندگيها آغاز مى‏ شود.

    قرآن براى پيشگيرى از فساد ذات البين، مسلمانان را به خردورزى و كندوكاو در تباهى آفرينى دشمني ها فرا مى ‏خواند.

    اوس و خزرج، دو قبيله بزرگ مدينه، به بركت وجود پيامبر(ص) از جنگ و جدالهاى ديرين كه بسان زخم كهنه و چركينى، زندگى آنها را تباه كرده بود، رهايى يافتند. امّا پس از اسلام، گه گاهى، كينه‏ ها شعله مى كشيد كه در اين هنگام پيامبر(ص) آنان را به خردورزى دعوت مى كرد و گذشته نكبت بار را به ياد آنان مى‏ آورد.

    حضرت على(ع) از زمينه‏ هاى پيروى مردم بصره از شورشيان جمل و وارد شدن در اين آشوب كور و بى‏ فرجام را سوار شدن بر مركب بى ‏عنان احساس مى‏ شمرد.امام، پس از رخداد خونين جمل به روشنى يادآور شده است:
    رهبرى كم خردان، سبب شد اين فتنه بزرگ در بصره پديد آيد و مسلمانان در فتنه كور گرفتار آيند و خون هايى به ناحق ريخته شود. [53]

    و نيز در جنگ صفين، كم خردى و نينديشيدن به تزويرهاى پشت پرده دشمن و گوش نكردن به سخن خردمندان ، سبب شد در سپاه حق رخنه بيفتد و معاويه در آستانه شكست، سپاه پيروز را زمين گير كند.
    قرآنها بر سر نيزه و شعارهاى فريبنده صلح طلبى سپاه باطل، در كم خردان سپاه حق، كارگر افتاد و حضرت على(ع) را با آن همه خرد و دانايى از حركت بازداشت.از اين روى، براى پايان دادن به فتنه هاى كور، درگيريهاى گروهى و قبيله ‏اى و فرقه‏اى و خانوادگى، هيچ راهى بهتر از بيدار كردن خردهاى خفته و نهادينه شدن آن، نيست و بسان خردورزى، كارايى ندارد.

    ▐*✿* ▐اصلاح ذات البين در فرهنگ دينى ▐*✿* ▐
    *******************************
    اشتباه من این بود ….هر جا رنجیدم ، لبخند زدم ….
    فکر کردند درد ندارد ، محکم تر زدند

    *******************************
    گرچه گذر زمان فرصت مهرورزیدن رادریغ نمی کند،امامرگرااستثنائی نیست. فرصت ها را براي مهرورزي دريابيم

    *******************************
    سکوت خطرناک تر از حرفهای نیشداراست
    کسی که
    سکوت می کند روزی حرفهایش را
    سرنوشت به تلخی به شما خواهد گفت


    *******************************



  7. #17
    مدير کل سایت
    فاطمی*خادمه یوسف زهرا(س)* آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1388
    صلوات
    23071
    دلنوشته
    43
    اللهم عجل لولیک الفرج و العافیة و النصر
    نوشته : 62,813      تشکر : 57,647
    171,680 در 50,216 پست تشکر شده
    وبلاگ : 173
    دریافت : 9      آپلود : 102
    فاطمی*خادمه یوسف زهرا(س)* آنلاین نیست.

    ghalb..







    2. گسترش ارزشها و فضيلتها:

    با مطالعه و دقت روى بسيارى از جريان هاى تباهى آفرين تاريخ و كشمكش هاى فرساينده به اين نتيجه مى ‏رسيم كه حاكم نبودن ارزشها و فضيلتها، از جمع و گروهى، سبب شده راه بر پيروى از هواى نفس گشوده شود.

    در جامعه‏اى كه ارزشها كم رنگ شود، حسد، آز، زياده خواهى، كينه، بى ‏عدالتى، رشد مى ‏كند و وقتى اين خويهاى ناپسند و ضدارزش رشد كرد، بسيارى از مردم، كركس وار به جان هم مى ‏افتند و نظام زندگى از هم فرو مى پاشد.گروهى از مفسران و تاريخ نگاران، شأن نزول آيه نخست سوره انفال را، آزمندى شمارى از جنگاوران به سر غنائم جنگى دانسته ‏اند.

    پيامبر در غزوه بدر، براى تشويق جنگجويان جايزه‏هايى را ويژه كرد.اين كار سبب شد جوانان در اين مسابقه افتخار آفرين، به هدف دست يابند و افراد سالخورده زير پرچمها درنگ كنند. پس از پايان نبرد پيرمردان گفتند ما نيز سهمى داريم. ما مايه دلگرمى شما بوديم، اگر كار بر شما سخت مى شد، به ما پناه مى ‏آورديد. اين موضوع سبب شد، ميان دو نفر از انصار مشاجره لفظى رخ دهد و راجع به غنائم بگومگو كنند. آيه نازل شد:
    (از غنائم جنگى از تو مى پرسند.بگو:
    غنائم جنگى از آنِ خدا و پيامبر است پس از خدا پروا داريد و با يكديگر سازش كنيد). [54]


    ▐*✿* ▐اصلاح ذات البين در فرهنگ دينى ▐*✿* ▐
    *******************************
    اشتباه من این بود ….هر جا رنجیدم ، لبخند زدم ….
    فکر کردند درد ندارد ، محکم تر زدند

    *******************************
    گرچه گذر زمان فرصت مهرورزیدن رادریغ نمی کند،امامرگرااستثنائی نیست. فرصت ها را براي مهرورزي دريابيم

    *******************************
    سکوت خطرناک تر از حرفهای نیشداراست
    کسی که
    سکوت می کند روزی حرفهایش را
    سرنوشت به تلخی به شما خواهد گفت


    *******************************



  8. #18
    مدير کل سایت
    فاطمی*خادمه یوسف زهرا(س)* آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1388
    صلوات
    23071
    دلنوشته
    43
    اللهم عجل لولیک الفرج و العافیة و النصر
    نوشته : 62,813      تشکر : 57,647
    171,680 در 50,216 پست تشکر شده
    وبلاگ : 173
    دریافت : 9      آپلود : 102
    فاطمی*خادمه یوسف زهرا(س)* آنلاین نیست.

    ghalb..







    ارزشهاي اخلاقي زمينه ساز اصلاح ذات البين
    همراه بودن اصلاح و تقوا در اين جا و ديگر جاها، نشانگر اين نكته است كه ارزشهاى اخلاقى و پرهيزگارى، زمينه ساز اصلاح ذات البين است.

    على(ع) يكى از انگيزه‏ها و علتهاى اختلاف ياران كوفى را پس از نبرد صفين، كم رنگ شدن ارزشهاى اخلاقى و راه دادن به هوسهاى نفسانى ، دانسته است:
    (انّما انتم اخوان على دين اللّه ما فرّق بينكم الاّ خبث السّرائر وسوء الضمائر). [55]
    شما همه برادران دينى هستيد و باطنهاى ناپاك و نيتهاى بد و آلوده شما را به پراكندگى سوق داده است.
    آز و بخل از انگيزه‏ هاى ناسازگارى همسران ياد شده است و تقوا مايه اصلاح آنان.
    (واحضرت الانفس الشّح‏أ و ان تصلحوا و تتّقوا). [56]

    گذشت دو طرف نزاع، بويژه ستمديده در دستيابى به صلح و صفا، كارساز است. گذشت، زمينه برطرف شدن و كم شدن كينه ‏ها را فراهم مى‏ آورد. قرآن از گذشت، گاه تعبير به (عفو) و گاه تعبير به (صفح) كرده است.
    (عفو) گذشت از حق و (صفح) چشم پوشى و ناديده گرفتن حق خود است.
    راغب مى گويد: (صفح) رساتر و بليغ تر از (عفو) است. [57]
    قرار گرفتن اين دو در كنار يكديگر، دليل است كه اين دو واژه بيانگر دلالت اين دو واژه بر دو معناست. قرآن به مؤمنان سفارش مى كند بر يكديگر سخت نگيرند و از حقوق شخصى براى مصلحت برتر و اصلاح، درگذرند:

    (وليعفوا و ليصفحوا الا تحبّون ان يغفر اللّه لكم). [58]

    بايد ببخشند و ببخشايند، آيا مى‏خواهيد خدا شما را بيامرزد.

    قرآن، قصاص را سبب حيات و زندگى مى‏ شمرد و مى ‏فرمايد:
    مجازات بدى، بدى و چشم در برابر چشم است؛ ولى قصاص و انتقام، چه بسا در مواردى كدورتها را از بين نبرد و كينه‏هاى درونى كه اكنون خاموش شده، در روزگارى ديگر سر برآورد. گذشته از حق كينه‏ها را خشك مى‏كند و سبب اصلاح پايدار ميان دو طرف نزاع مى ‏شود.

    (وجزاء سيئة سيئة مثلها فمن عفا و اصلح فاجره على اللّه). [59]
    جزاى هر بدى، بدى است، همانند آن. پس كسى كه عفو كند و آشتى ورزد مزدش با خداست.

    (كتب عليكم القصاص فى القتلى. فمن عفى له من اخيه شى‏ء فاتّباع بالمعروف واداء اليه باحسان ذلك تخفيف من ربّكم ورحمة). [60]
    درباره كشتگان بر شما قصاص مقرر شد. پس هركس كه از جانب برادر خود عفو گردد بايد با خوشنودى از پى اداء خونبها رود و آن را به وجه نيكو بپردازد. اين حكم، تخفيف و رحمتى است از جانب پروردگارتان .

    (والجروح قصاص فمن تصدّق فهو كفّارة له). [61]
    و هر زخمى را قصاصى است و هركس از قصاص درگذرد گناهش را كفاره‏اى خواهد بود.

    ▐*✿* ▐اصلاح ذات البين در فرهنگ دينى ▐*✿* ▐
    *******************************
    اشتباه من این بود ….هر جا رنجیدم ، لبخند زدم ….
    فکر کردند درد ندارد ، محکم تر زدند

    *******************************
    گرچه گذر زمان فرصت مهرورزیدن رادریغ نمی کند،امامرگرااستثنائی نیست. فرصت ها را براي مهرورزي دريابيم

    *******************************
    سکوت خطرناک تر از حرفهای نیشداراست
    کسی که
    سکوت می کند روزی حرفهایش را
    سرنوشت به تلخی به شما خواهد گفت


    *******************************



  9. #19
    مدير کل سایت
    فاطمی*خادمه یوسف زهرا(س)* آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1388
    صلوات
    23071
    دلنوشته
    43
    اللهم عجل لولیک الفرج و العافیة و النصر
    نوشته : 62,813      تشکر : 57,647
    171,680 در 50,216 پست تشکر شده
    وبلاگ : 173
    دریافت : 9      آپلود : 102
    فاطمی*خادمه یوسف زهرا(س)* آنلاین نیست.

    ghalb..







    نقش گذشت در اصلاح ذات البين
    نقش گذشت در مسائل خانوادگى، روشن‏ تر است. زيرا گذشتِ از حق، از سوى زن و يا شوهر به سود ديگرى، كينه ها را ازميان مى برد و به اصلاح مى‏ انجامد.
    (وإن امراة خافت من بعلها نشوزاً او إعراضا فلاجناح عليهما ان يصلحا بينهما صلحا والصّلح خير). [62]
    اگر زنى دريافت كه شوهرش با او بى ‏مهر و از او بيزار است، باكى نيست كه هردو در ميان خود طرح آشتى افكنند كه آشتى بهتر است.

    در شرح آيه، روايتى از على(ع) وارد شده است:
    (مردى داراى دو همسر است كه از اداره يكى ناتوان يا بر اثر زشتى از او رويگردان شده و در پى جداشدن از اوست. ولى زن خواهان جدايى نيست. زن با مرد مصالحه مى كند كه از حقوق خود به سود او درمى گذرد، به شرط اين كه از او جدا نشود). [63]
    در مرحله ‏اى بالاتر سفارش شده است: افزون بر گذشت، دو سوى درگيرى و نزاع، به يكديگر احسان كنند و با كمكهاى مالى و هديه، بى ‏مهريهاى رقيب خود را به مهر و دوستى بدل سازند.

    در آيات بسيارى، برّ و احسان، با اصلاح ذات البين آمده كه نشانگر نقش احسان در زمينه سازى آشتى و صلح پايدار است.
    (أن تبرّوا وتتّقوا وتصلحوا بين النّاس). [64]
    در فايده هديه گفته شده است:
    كينه‏ ها را از بين مى‏برد و زمينه گفت وگو را فراهم مى ‏سازد. [65]

    امام صادق براى پيشگيرى از طلاق در صورت وجود شرائط ادامه زندگى زناشويى، سفارش فرموده: زن مالى به همسر رنجيده و سركش خود ببخشد. [66]

    ▐*✿* ▐اصلاح ذات البين در فرهنگ دينى ▐*✿* ▐
    *******************************
    اشتباه من این بود ….هر جا رنجیدم ، لبخند زدم ….
    فکر کردند درد ندارد ، محکم تر زدند

    *******************************
    گرچه گذر زمان فرصت مهرورزیدن رادریغ نمی کند،امامرگرااستثنائی نیست. فرصت ها را براي مهرورزي دريابيم

    *******************************
    سکوت خطرناک تر از حرفهای نیشداراست
    کسی که
    سکوت می کند روزی حرفهایش را
    سرنوشت به تلخی به شما خواهد گفت


    *******************************



  10. #20
    مدير کل سایت
    فاطمی*خادمه یوسف زهرا(س)* آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1388
    صلوات
    23071
    دلنوشته
    43
    اللهم عجل لولیک الفرج و العافیة و النصر
    نوشته : 62,813      تشکر : 57,647
    171,680 در 50,216 پست تشکر شده
    وبلاگ : 173
    دریافت : 9      آپلود : 102
    فاطمی*خادمه یوسف زهرا(س)* آنلاین نیست.

    ghalb..






    آثار پايدار احسان و رفتار نيكو، در نزاعها و درگيريهاى خونين آشكارتر است. در جنگ جمل، گروه بسيارى از مردم به حمايت از شورشيان پيمان شكن (ناكثين) وارد نبرد شدند. پس از شكست فتنه، امام (ع) انتقام نگرفت، زخميان را نكشت و فراريان را دنبال نكرد و اسيران را آزاد كرد و اعلام عفو عمومى فرمود. اين رفتار كريمانه، در آرامش عمومى و از ميان رفتن كينه‏ هاى درونى بصريان تأثيرى بسزا گذاشت و بسيارى از فريب خوردگان را به پوزش واداشت. [67]

    ابن عباس، پس از واقعه جمل فرماندار بصره شد. وى در آغاز با مردم، بويژه با تيره بنى تميم، به جرم همكارى آنان با سپاه جمل، درشتى مى ‏كرد.

    امام در نامه ‏اى او را به مدارا و احسان با مردم شهر سفارش كرد و افزود:
    رفتارت چنان باشد كه گره وحشت از حكومت، از دلهايشان گشوده شود:
    (فحادث اهلها بالإحسان اليهم واحلل عقدة الخوف عن قلوبهم). [68]
    با بصريان به نيكى رفتار كن و گره وحشت و ترس از حكومت را از دلهايشان بگشاى.
    چه اگر كينه ‏ها انباشته شود و بر اثر ترس، بروز نيابد، ناخرسندى آنان از حكومت اندك اندك افزون گشته و به صورت انفجارى خطرناك، روزى رخ خواهد داد.

    امام در نامه به مالك اشتر نيز سفارش مى ‏كند با برخورد نيكو با مردم:
    (عقده آنان كه كينه دارند بگشا و اسباب دشمنى را از ميان بردار). [69]

    ▐*✿* ▐اصلاح ذات البين در فرهنگ دينى ▐*✿* ▐
    *******************************
    اشتباه من این بود ….هر جا رنجیدم ، لبخند زدم ….
    فکر کردند درد ندارد ، محکم تر زدند

    *******************************
    گرچه گذر زمان فرصت مهرورزیدن رادریغ نمی کند،امامرگرااستثنائی نیست. فرصت ها را براي مهرورزي دريابيم

    *******************************
    سکوت خطرناک تر از حرفهای نیشداراست
    کسی که
    سکوت می کند روزی حرفهایش را
    سرنوشت به تلخی به شما خواهد گفت


    *******************************



صفحه 2 از 4 نخستنخست 1234 آخرینآخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •