سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
˜Ï æÈáǐ
صفحه 3 از 4 نخستنخست 1234 آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 21 تا 30 , از مجموع 36

موضوع: اموزه ههايي از پيام هاي تاريخي قرآن

جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید    اموزه ههايي از پيام هاي تاريخي قرآن اموزه ههايي از پيام هاي تاريخي قرآن اموزه ههايي از پيام هاي تاريخي قرآن اموزه ههايي از پيام هاي تاريخي قرآن اموزه ههايي از پيام هاي تاريخي قرآن اموزه ههايي از پيام هاي تاريخي قرآن اموزه ههايي از پيام هاي تاريخي قرآن محبوب کن - فیس نما
  1. Top | #21

    عنوان کاربر
    مدير کل سایت
    تاریخ عضویت
    خرداد 1397
    شماره عضویت
    13
    نوشته
    67,435
    صلوات
    24451
    دلنوشته
    53
    تقدیم به روح مطهر مولای مظلوممان اقا امیر المومنین علیه السلام
    تشکر
    62,300
    مورد تشکر
    178,586 در 52,827
    وبلاگ
    173
    دریافت
    9
    آپلود
    102

    پیش فرض پاسخ : اموزه ههايي از پيام هاي تاريخي قرآن

    از شاهكارهاى قرآن و...

    بر اين باور، از شاهكارهاى قرآن و پيامبر اين بود كه زنجيرهاى خرافه و اوهام و تحجر و تاريك انديشى را از دست و پاى خود و انديشه ى بشر گشود انسان را آزاد ساخت ، دعوت كرد، ترغيب نمود، و در آسمان بى كران رشد و اوج ، به پرواز در آورد تا در كران تا كران طبيعت و تاريخ سير كند، بينديشد، به تفكر برخيزد، و قوانين و نظامات حاكم بر طبيعت و سنن حاكم بر جامعه و تاريخ را بشناسد.
    الذين يتبعون الرسول النبى الامى الذى يجدونه مكتوبا عندهم فى التورا و الانجيل يامرهم بالمعروف و ينههم عن المنكر و يحل لهم الطيبات و يحرم عليهم الخبائث و يضع عنهم اصرهم والاغلال التى كانت عليهم فاليذين امنو به و عزروه و نصروه واتبعو النور الذى انزل معه اولئك هم المفلحون (35)
    چرا كه هر فرد و جامعه اى كه در طبيعت و تاريخ نينديشيد، بدان ها با ديدى عميق و بينشى متفكرانه و جست و جو گرانه نظاره نكرد، از آنها انديشمندانه درس نگرفت و قوانين آنها را نشناخت و با آنها در جهت رشد و اوج هماهنگ نزيست ، به بدبختى و رنج و عقب ماندگى محروم ميگردد؛ آن هم نه رنج و بدبختى اين جهان تنها، كه در آخرت نيز چنين فرجامى خواهد داشت .
    اين واقعيت را علاوه بر منطق تخلف ناپذير وحى ، تجربه هاى علمى و تاريخى و اجتماعى و روزمره نيز گواهى مى كنند.



    امضاء
    *******************************
    اشتباه من این بود ….هر جا رنجیدم ، لبخند زدم ….
    فکر کردند
    درد ندارد ، محکم ترزدند
    *******************************
    وقتی عهدترا بخاطرآرامش دل دیگران با امام زمانتشکستی ,
    ا
    زشکسته شدن دلت هرگز گله اینکن

    *******************************
    سکوتخطرناک تر از حرفهای نیشداراست
    کسی ک
    ه سکوتمی کند روزی حرفهایش را
    سرنوشتبه تلخیبه شما خواهد گفت
    *******************************
    كسي كه طعم زبان عسل نمي فهمد
    توهرچه هم بخواني غزل ؛ نمي فهمد
    حكايت نرود ميخ اهني درسنگ ؛
    مخوان كه سنگ ضرب المثل نمي فهمد

    حديث عاشقيبه پايان نمي رسد اما...
    دريغ ودرد كه اين را
    اجل نمي فهمد

    *******************************


  2. Top | #22

    عنوان کاربر
    مدير کل سایت
    تاریخ عضویت
    خرداد 1397
    شماره عضویت
    13
    نوشته
    67,435
    صلوات
    24451
    دلنوشته
    53
    تقدیم به روح مطهر مولای مظلوممان اقا امیر المومنین علیه السلام
    تشکر
    62,300
    مورد تشکر
    178,586 در 52,827
    وبلاگ
    173
    دریافت
    9
    آپلود
    102

    پیش فرض پاسخ : اموزه ههايي از پيام هاي تاريخي قرآن

    بخش 3: قرآن و روش ابتكارى در نمايش رويدادهاى تاريخى

    انگيزه ى انعكاس رخدادهاى تاريخى


    حس كنجكاوى انسان ، هم چنان كه او را به كنكاش درباره ى پديده هاى طبيعى و مصنوعى و شناخت آنها وا مى دارد، همان طور او را به مطالعه ى رخدادها و پژوهش در شناخت حوادث مهم تاريخ و شناخت گذشته هاى دور و نزديك علاقه مند ساخته ، و از او موجودى مى سازد كه با يادها و خاطره ها و تجربيات گوناگون خود و ديگران در آميخته ، و به ساختن تاريخ فردا همت گمارد.
    به نظر مى رسد همين حقيقت ظريف و انديشاننده است كه دوشادوش ‍ كشش جاودانگى و عشق به ماندگارى - كه از اعماق جان پراسرار انسان سر چشمه مى گيرد - باعث شده اند تا پيشينيان انسان ، اقدام به ثبت خاطرات زندگى خود كنند، و رخدادها و حوادث روزگار خويش را براى ثبت در تاريخ بنگارند و كتاب هاى تاريخ ، سيره ، زندگى نامه ها، خاطرات و سرگذشت ها و سرانجام تاريخ ‌نگارى و علم تاريخ را پديد آورند.
    آرى ، اين انگيزه ى انعكاس رخدادهاى تاريخى به وسيله ى پيشينيان و پسينيان ، و يا نسل هاى ديروز به نسل هاى امروز بشر و نسل هاى كنونى ، به آيندگان است .



    امضاء
    *******************************
    اشتباه من این بود ….هر جا رنجیدم ، لبخند زدم ….
    فکر کردند
    درد ندارد ، محکم ترزدند
    *******************************
    وقتی عهدترا بخاطرآرامش دل دیگران با امام زمانتشکستی ,
    ا
    زشکسته شدن دلت هرگز گله اینکن

    *******************************
    سکوتخطرناک تر از حرفهای نیشداراست
    کسی ک
    ه سکوتمی کند روزی حرفهایش را
    سرنوشتبه تلخیبه شما خواهد گفت
    *******************************
    كسي كه طعم زبان عسل نمي فهمد
    توهرچه هم بخواني غزل ؛ نمي فهمد
    حكايت نرود ميخ اهني درسنگ ؛
    مخوان كه سنگ ضرب المثل نمي فهمد

    حديث عاشقيبه پايان نمي رسد اما...
    دريغ ودرد كه اين را
    اجل نمي فهمد

    *******************************


  3. Top | #23

    عنوان کاربر
    مدير کل سایت
    تاریخ عضویت
    خرداد 1397
    شماره عضویت
    13
    نوشته
    67,435
    صلوات
    24451
    دلنوشته
    53
    تقدیم به روح مطهر مولای مظلوممان اقا امیر المومنین علیه السلام
    تشکر
    62,300
    مورد تشکر
    178,586 در 52,827
    وبلاگ
    173
    دریافت
    9
    آپلود
    102

    پیش فرض پاسخ : اموزه ههايي از پيام هاي تاريخي قرآن

    شيوه هاى نگارش

    شيوه ى نگارش يا ثبت رخدادها و حوادث يا دانش مربوط به تاريخ بر سه روش و سه گونه است : نقلى يا وقايع نگارى ؛ تحليلى يا علمى ؛ و ديگر فلسفه ى تاريخ ؛ يا علم ضوابط يا سنن حاكم بر تحولات و دگرگونى هاى جامعه و تمدن ها(36).


    1 - شيوه ى وقايع نگارى

    در شيوه ى نخست - كه روش نقلى يا وقايع نگارى است - تاريخ ‌نگار، كارى به علل پديد آمدن حوادث ، انگيزه ى پديد آمدن وقايع ، شرايط فرهنگى ، عقيدتى اجتماعى و سياسى و يا امكان و عدم امكان وقوع فلان حادثه ى بزرگ يا كوچك تاريخى ندارد؛ بلكه آنچه را اتفاق افتاده ، و او مشاهده كرده است ، ثبت مى كند و آنچه را كه خود نظاره گر نبوده ، اما روايت گران اخبار و پديد آورندگان و ناقلان آثار و روايات مى كنند، همه را مى نگارند.
    او، رويدادها را دهان به دهان ، سينه به سينه ، از لا به لاى روزنامه ها، از درون آثار و مدارك ، اسناد و دفترچه هاى خاطرات و كتاب هاى تاريخى نيز نقل مى كند.
    طبيعى است كه چنين شيوه اى در نگارش تاريخ ، آگاهى به امور جزيى و گاهى شخصى و فردى را به ارمغان مى آورد، و نه آگاهى به قوانين و ضوابط و نظامات حاكم بر روند تاريخ و جامعه و چرايى آن را.
    اين شيوه از تاريخ نگارى ، روش نقلى است و نه عقلى و تحليلى و علمى ؛ آگاهى به ((شده )) هاست ، نه آنچه بايد ((بشود))؛ مربوط به گذشته است و شايد چندان نقشى در حال و آينده نداشته باشد؛ ضمن اين كه مواد خامى است كه پژوهشگران و مفسلان تاريخ مى توانند با تعمق در آن و با بررسى تحليل و تفسير دقيق آن ، حقايق و واقعيت هاى تاريخى را از دل آن رويداد دريافت كنند و راست يا دروغ بودن برخى حوادث را كشف نمايند.



    امضاء
    *******************************
    اشتباه من این بود ….هر جا رنجیدم ، لبخند زدم ….
    فکر کردند
    درد ندارد ، محکم ترزدند
    *******************************
    وقتی عهدترا بخاطرآرامش دل دیگران با امام زمانتشکستی ,
    ا
    زشکسته شدن دلت هرگز گله اینکن

    *******************************
    سکوتخطرناک تر از حرفهای نیشداراست
    کسی ک
    ه سکوتمی کند روزی حرفهایش را
    سرنوشتبه تلخیبه شما خواهد گفت
    *******************************
    كسي كه طعم زبان عسل نمي فهمد
    توهرچه هم بخواني غزل ؛ نمي فهمد
    حكايت نرود ميخ اهني درسنگ ؛
    مخوان كه سنگ ضرب المثل نمي فهمد

    حديث عاشقيبه پايان نمي رسد اما...
    دريغ ودرد كه اين را
    اجل نمي فهمد

    *******************************


  4. Top | #24

    عنوان کاربر
    مدير کل سایت
    تاریخ عضویت
    خرداد 1397
    شماره عضویت
    13
    نوشته
    67,435
    صلوات
    24451
    دلنوشته
    53
    تقدیم به روح مطهر مولای مظلوممان اقا امیر المومنین علیه السلام
    تشکر
    62,300
    مورد تشکر
    178,586 در 52,827
    وبلاگ
    173
    دریافت
    9
    آپلود
    102

    پیش فرض پاسخ : اموزه ههايي از پيام هاي تاريخي قرآن

    2 - شيوه ى تحليلى

    روش ديگر در انعكاس وقايق تاريخى ، روش تحليلى يا علمى است .
    در اين روش نيز آگاهى بخشى و اطلاع رسانى از رخدادهاى گذشته است .علم به حال و روز جامعه ها و تمدن هاى ديروز است ؛ اما بر خلاف روش نقلى كه جزيى بود اين جا آگاهى به امور و رويدادها تا حدودى كلى است ، و عقلى و تحليلى هم هست و نه نقلى تنها.
    در اين شيوه ، تاريخ نگار يا تحليل گر وقايق تاريخى ، در مرحله ى نخست ، اسناد و آثار و مدارك حادثه يا رخداد را به منظور كشف حقيقت مورد مطالعه و ارزيابى قرار مى دهد. آن گاه پس از پژوهش و اطمينان به درستى اسناد و مدارك خود، حادثه ى تاريخى را زير ذره بين خرد و انديشه ى محققانه مى گذارد و آن را به نقد و تحليل مى كشد.
    افزون بر اين دو كار، شرايط و اوضاع و احوال اجتماعى ، فرهنگى ، سياسى ، عقيدتى و چگونگى زمان وقوع اتفاق را با شيوه ى علمى و فكرى به منظور دست يابى به واقعيت موضوع و حقيقت رويداد، همه را مورد تحقيق و بررسى قرار مى دهد.چه بسا كه از تجربيات جامعه شناسان روانشناسان ، باستان شناسان ، جغرافى دانان ، زيست شناسان و متخصصان ديگر علوم و فنون هم مدد گيرد، تا موضوع را آن چنان كه اتفاق افتاده است ، دريافت كند و نه آن طورى كه گاه دست خيانتكار استبداد و استعمار، و يا قشرى گرى و تاريك انديشى و تعصب كور ذوب شدگان در قدرت بى مهار و نهانكار، آن را با تحريف و دروغ و سوداگرى و نمايش هاى رسواى اقرار و اعتراف گيرى و بولتن هاى ساختگى و مخرب و مافيايى ، به صورتى واژگونه و در جهت تطهير دست هاى پليد اربابان قدرت و آلوده ساختن آزادى خواهان و نقد كنندگان قدرت نقد ناپذير، وارد تاريخ ساخته است .
    طبيعى است كه در اين شيوه ، ضمن آگاهى به تاريخ گذشتگان و به دست آوردن صحت و يا سقم حوادث تاريخى به وسيله ى قراين و شواهد، مى توان به برخى علل و عوامل و فرازها و يا انحطاطها نيز پى برد و درس هاى عبرت گرفت و تجربيات ارزنده اى را كه در راه ساختن آينده اى بهتر كار ساز است ، به دست آورد
    (37).


    امضاء
    *******************************
    اشتباه من این بود ….هر جا رنجیدم ، لبخند زدم ….
    فکر کردند
    درد ندارد ، محکم ترزدند
    *******************************
    وقتی عهدترا بخاطرآرامش دل دیگران با امام زمانتشکستی ,
    ا
    زشکسته شدن دلت هرگز گله اینکن

    *******************************
    سکوتخطرناک تر از حرفهای نیشداراست
    کسی ک
    ه سکوتمی کند روزی حرفهایش را
    سرنوشتبه تلخیبه شما خواهد گفت
    *******************************
    كسي كه طعم زبان عسل نمي فهمد
    توهرچه هم بخواني غزل ؛ نمي فهمد
    حكايت نرود ميخ اهني درسنگ ؛
    مخوان كه سنگ ضرب المثل نمي فهمد

    حديث عاشقيبه پايان نمي رسد اما...
    دريغ ودرد كه اين را
    اجل نمي فهمد

    *******************************


  5. Top | #25

    عنوان کاربر
    مدير کل سایت
    تاریخ عضویت
    خرداد 1397
    شماره عضویت
    13
    نوشته
    67,435
    صلوات
    24451
    دلنوشته
    53
    تقدیم به روح مطهر مولای مظلوممان اقا امیر المومنین علیه السلام
    تشکر
    62,300
    مورد تشکر
    178,586 در 52,827
    وبلاگ
    173
    دریافت
    9
    آپلود
    102

    پیش فرض پاسخ : اموزه ههايي از پيام هاي تاريخي قرآن

    3 - فلسفه ى تاريخ

    در فلسفه ى تاريخ ضمن بهره ورى از تاريخ نقلى و تحليلى ، بحث از قوانين و ضوابط حاكم بر جامعه بر تاريخ است . بحث از اين مقوله است كه چه عواملى تاريخ بشر را به حركت آورده است ؟ نيروى محركه ى تاريخ چيست ؟ و سنن حاكم بر روند تاريخ و تحولات و تغييرات آن كدامند؟ چگونه جامعه ى انسانى راه تعالى و تكامل راپيموده ، و از دوره هاى مختلف و مراحل چندگانه زندگى - كه جامعه شناسان برايش فرض كرده اند - عبور نموده ، و به نقطه اى كه اكنون ايستاده ، رسيده است ؟ تفسير كننده ى صعودها و نزول ها، طلوع ها و غروب ها، درخشندگى ها و افول ها، نشيب ها و فرازها، اوج ها و حضيض ها،حيات و مرگ تمدن ها، پيشرفت و انحطاط سلسله ها و راز شكوفايى و ماندگارى دولت ها و جامعه ها، يا رمز فرو پاشى آنان چيست ؟ و سرانجام اين كه ، تحولات و تطورات عظيمى كه در تاريخ پر ماجراى بشر رخ داده است ، چگونه تفسير مى گردد؟
    آيا اين همه اعتلاها و انحطاطها، تصادفى و اتفاقى و بى دليل و علت بوده است ، يا بر اساس قانون و ضابطه قاعده و اساسى رخ داده است ؟ اگر قوانين و ضوابطى بر سير جامعه ها و تمدن ها و تاريخ حاكم است ، آن ضوابط و قوانين كدامند؟
    آرى ، هدف فلسفه ى تاريخ ، شناخت اين سنن و قوانين است ، و رسالت و مسئوليت تحليل گران تاريخ بايد دريافت صحيح و شايسته و بايسته ى اين قوايد و ضوابط باشد، تا آينده را چنان كه بايد بسازيم .



    امضاء
    *******************************
    اشتباه من این بود ….هر جا رنجیدم ، لبخند زدم ….
    فکر کردند
    درد ندارد ، محکم ترزدند
    *******************************
    وقتی عهدترا بخاطرآرامش دل دیگران با امام زمانتشکستی ,
    ا
    زشکسته شدن دلت هرگز گله اینکن

    *******************************
    سکوتخطرناک تر از حرفهای نیشداراست
    کسی ک
    ه سکوتمی کند روزی حرفهایش را
    سرنوشتبه تلخیبه شما خواهد گفت
    *******************************
    كسي كه طعم زبان عسل نمي فهمد
    توهرچه هم بخواني غزل ؛ نمي فهمد
    حكايت نرود ميخ اهني درسنگ ؛
    مخوان كه سنگ ضرب المثل نمي فهمد

    حديث عاشقيبه پايان نمي رسد اما...
    دريغ ودرد كه اين را
    اجل نمي فهمد

    *******************************


  6. Top | #26

    عنوان کاربر
    مدير کل سایت
    تاریخ عضویت
    خرداد 1397
    شماره عضویت
    13
    نوشته
    67,435
    صلوات
    24451
    دلنوشته
    53
    تقدیم به روح مطهر مولای مظلوممان اقا امیر المومنین علیه السلام
    تشکر
    62,300
    مورد تشکر
    178,586 در 52,827
    وبلاگ
    173
    دریافت
    9
    آپلود
    102

    پیش فرض پاسخ : اموزه ههايي از پيام هاي تاريخي قرآن

    شيوه ى قرآن در ترسيم رخدادها

    1.قرآن كتاب تاريخ نيست ؛ به همين جهت در پى انعكاس گسترده ى روى دادها و اتفاقات به سبك تاريخ نگارى رايج در ميان انسان ها نيست ؛ هم چنان كه در بيان حوادث گزيده ى خود نيز، براى خود سبك ويژه اى دارد.
    گاهى از كنار يك حادثه ى مهم تاريخى با اشاره اى پر معنا و انديشاننده به جان مطلب ، مى گذرد و گاهى به طور متوسط، و گاهى هم كمى گسترده به ترسيم رخدادهاى عبرت انگيز و الهام بخش مى پردازد.
    برخى رويدادهاى تاريخى را در يك سوره و براى يك بار منعكس مى كند و در آن انعكاس ، ده ها، آرى ده ها درس سازنده كار مى كند، برخى ديگر را در سوره هاى متعدد و آيات مختلف ، اما با نكات زيبا، ابتكارى و جديد، و برخى را در حدود سى مرتبه طرح مى كند اما شگفت انگيز اين جاست كه اين جاست كه قهرمان يا قهرمانان داستان ، تكرار مى شود اما محتوى معنى و نكات ، نه تنها ملال آور نيست ، بلكه به دليل پيام ها و درس هاو مطالب شنيدنى و جديد و متنوع ، جالب و دوست داشتنى است و در بردارنده ى درس هاى نوينى براى فرد، خانواده و حكومت و مديريت و جامعه ها و تمدن هاست .
    2.قهرمانان داستان هاى قرآن نيز، از نظر جنسيت ، نژاد، عمر، موقعيت فكرى ، فرهنگى ، شرايط اجتماعى ، سياسى اقتصادى و...گوناگونند.
    گاهى قهرمان داستان ، پيام آور حق و اصلاح طلبى بزرگ است ، و گاهى پياده كننده و تحقق بخش دستورات حق .
    گاهى كاخ نشين است و گاهى كوخ نشين .
    زمانى چوپان است و زمانى باغبان و كشاورز.
    گاهى الگويى موفق و سازنده است و گاهى نمونه اى ناموفق . براى هشدار بيان راز شكست و عدم موفقيت .
    در برخى از آيات ، قهرمان داستان ، فرمانده ى ميدان نبرد است ، و در برخى ديگر، مدير كل و وزير كار آمد. درستكار كار پيشه .
    در جايى ، كودك نيل است . در جايى ديگر مرد فرهنگ و روشنگرى و تحول و انقلاب .
    جايى قهرمان داستان ، دخترى آزاده و پاك روش و درست منش است و جايى پسرى خوشفكر و كمال جو و اوج طلب و عدالت خواه .
    گاهى مرد است و گاهى زن ، زمانى ميان سال است و زمانى سالخورده و زمانى جوان .
    در ميان قهرمان داستانهاى قرآن ، يحودى است ، نصارا هم هست ؛ روشن فكر و ساحر هست ، ملكه نو انديش و هدايت يافته و ترقى خواه و اصلاح طلب نيز وجود دارد. انسان در انتظار نويد و اميد، به چشم مى خورد و مورد انتظار هم هست ؛ فرد و رژيم گزافه كار، فزونخواه ، بى مهار، تبهكار، استبدادگر، تاريك انديش ، اصلاح ستيز، خشونت كيش ، عالم بى عمل ، جاهل بى فضيلت ، مجرم ، فاسق ، زورمدار و گردنكش به چشم بخورد؛ هم چنان كه شايسته كردار، ساخته شده ، ترتيت يافته ، اصلاح گر، فرصت ساز و پروا پيشه ، توحيدگرا، پر اخلاص ، قانون گرا، حق طلب ، دگر دوست ، پاكدامن ، نجيب و خداجو و آراسته ى به ارزش هاى واقعى ديده مى شود و دل خوش دارندگان به ارزش هاى بدلى و ضد ارزش نيز بسيارند كه خود نمايى مى كنند(38).
    3.روش نمايش داستان ها و رخدادهاى تاريخى نيز، در قرآن متنوع است و در مرز و اوج بى نظيرى از لطافت و ظرافت و ويژه گى هاى هنرى - كه در هنر داستان سرايى مطرح است - لبريز مى باشد.
    در اين روش زيبا. بديع ، گاه از فشرده اى از داستان پيشاپيش مى آيد، آن گاه به طرح گسترده ى داستان وارد مى شود؛ نظير سوره ى كهف كه در آغاز؛ چند آيه براى اصل داستان زمينه سازى مى كند و بعد به تفصيل به طرح آن مى پردازد.

    امضاء
    *******************************
    اشتباه من این بود ….هر جا رنجیدم ، لبخند زدم ….
    فکر کردند
    درد ندارد ، محکم ترزدند
    *******************************
    وقتی عهدترا بخاطرآرامش دل دیگران با امام زمانتشکستی ,
    ا
    زشکسته شدن دلت هرگز گله اینکن

    *******************************
    سکوتخطرناک تر از حرفهای نیشداراست
    کسی ک
    ه سکوتمی کند روزی حرفهایش را
    سرنوشتبه تلخیبه شما خواهد گفت
    *******************************
    كسي كه طعم زبان عسل نمي فهمد
    توهرچه هم بخواني غزل ؛ نمي فهمد
    حكايت نرود ميخ اهني درسنگ ؛
    مخوان كه سنگ ضرب المثل نمي فهمد

    حديث عاشقيبه پايان نمي رسد اما...
    دريغ ودرد كه اين را
    اجل نمي فهمد

    *******************************


  7. Top | #27

    عنوان کاربر
    مدير کل سایت
    تاریخ عضویت
    خرداد 1397
    شماره عضویت
    13
    نوشته
    67,435
    صلوات
    24451
    دلنوشته
    53
    تقدیم به روح مطهر مولای مظلوممان اقا امیر المومنین علیه السلام
    تشکر
    62,300
    مورد تشکر
    178,586 در 52,827
    وبلاگ
    173
    دریافت
    9
    آپلود
    102

    پیش فرض پاسخ : اموزه ههايي از پيام هاي تاريخي قرآن

    گاه نتيجه ى داستان در آغاز منعكس مى گردد و به دنبال آن ، خود داستان به صورت گسترده و گام به گام ارائه مى شود؛ نظير جريان موسى در سوره ى قصص ، كه جان مطلب و روح داستان و نتيجه ى آن در چند آيه ترسيم مى گردد كه : هان اى مردم ! عنصر فرومايه و خودكامه اى در نقطه اى از سرزمين خدا، گردن كشى و طغيان گرى پيشه نمود و به قانون گريزى و حق ستيزى سهمگينى بر خاست .او مردم آنجا را با نواختن مارك ها و انگ ها شقه شقه و فرقه فرقه ساخت ، آن گاه گروهى را با پرونده سازى هاى رسوا قتل عام نمود، گروهى را بست ، و گروهى را به زنجير خشونت كشيد و زندان را آكنده از روشنفكران ، نوانديشان ، آزادى خواهان ، اصلاح طلبان ، جويندگان حقوق بشر، منتقدان و مخالفان شيوه ى زورمندانه و ددمنشانه ى استبدادى و انحصارى و پراختناق خود ساخت .او، به راستى تبهكار بود. در اين فكر بود كه از كه از ظهور يك توحيدگراى ظلم ستيز و يك قهرمان آزادى خواه و استبداد ناپذير و بيدادگر، جلوگيرى كند؛ اما ارائه خدا چيز ديگرى بود؛ همان بود كه تحول عظيمى با بعثت موسى پديد آمد و فرعون و گردن كشان و اقتدار گرايان و محافظه كاران همراه او - كه بر آن شرايط بسته و اسارتبار و ددمنشانه غالب و حاكم ، با تاريك انديشى و تعصبى كور، پاى فشرده و با هر نوع رشد و پيشرفت ، آزادى و خردگرايى ، مشاركت جامعه در تعيين سرنوشت خويش و نظارت بر قدرت ملى ، در جنگى آشتى ناپذير بودند - به بوته ى هلاكت سپرده شدند، و حق و عدالت و آزادى پيروز شد.آن گاه ، پس از ترسيم و گزارش اين نتيجه ى درس آموز، عبرت انگيز، نويد بخش پر جاذبه ، وارد اصل داستان مى شود.

    گاه داستان به طور مستقيم و بدون مقدمه ، به طور فشرده و زيبا و ابتكارى ، منعكس مى شود؛ همانند جريان ولادت مسيح عليه السلام ، يا داستان سليمان و جست و جوى او از ((هدهد))و بر خورد با مورچه ، كه اين نمونه ها به طور بى مقدمه و غافل گير كننده اى ترسيم مى شود، و گاه هدف از ميان ماجرا و حادثه ى تاريخى ، روى قهرمان آن حادثه مى زند؛ هم چون آوردن نام ابراهيم و اسماعيل در بنياد كهن ترين معبد توحيدگرايى و آزادگى در دومين سوره از قرآن شريف .
    زمانى راز ملاقات يا برخورد، هم بر خود قهرمان داستان پوشيده است و هم بر نظاره گر صحنه ، و هم بر شنونده ى جريان . جو پيچيده و مرموز و غامضى بر حادثه حاكم است و به نظر مى رسد هدف اصلى در داستان ، نمايان حكومت خدا در ظاهر كارها و پوشيده بودن ژرفاى راز عدالت او بر بندگان است ، و زمانى ديگر در حالى كه بازيگران فراموش مى شوند، راز و رمز و ثمره ى و درس عبرت انگيز داستان بر تماشاگران آشكار مى گردد؛ نظير باغ داران آزمندى كه مى خواستند بى سر و صدا و يواشكى ميوه ها و فرآورده هاى باغ را بچينند و فقيران مادر مرده رااز آنها محروم دارند، كه در سوره ى قلم آمده است .
    در جايى اندكى از راز داستان بر تماشاگر آشكار و قهرمان داستان مورد بيم و اميد است ، و در جاى ديگر ترس و نگرانى بر هر دو حاكم است ؛ نظير داستان آوردن تخت ملكه ى ((سباء))براى سليمان و در آمدن آن بانوى سياستمدار و نوانديش و آزادمنش بر كاخ بلورين در صحنه ى ملاقات و رويارويى او با سليمان و بالا زدن ملكه ، دامان لباس خود را با اين تصور كه آب ، در كف زمين جريان دارد.
    گاه به طور ناگهانى قهرمان و تماشاگر در يك لحظه با يكديگر برخورد مى كنند و راز مطلب بر هر دو معلوم مى شود؛ نظير ظهور روح خدا بر مريم در هيئت انسانى و روشنگرى او در پاسخ مريم بيمناك كه : من از طرف پروردگارم فرمان دارم تا پسرى بزرگ منش بر تو عطا كنم . و نيز ندا نمودن نوزاد از زير خرما بن ، مادر نوميد و هراسان و بهت زده ى خود را.
    و سرانجام اين كه يكى ديگر از ويژگى هاى هنرى ترسيم داستان و سرگذشت در قرآن اين است كه : گاه يك نمايش از تابلوهاى مختلف تشكيل شده و فاصله هاى ميان هر يك از اين پرده ها و نشست ها و تابلوها را حس و جست و جوگر و قدرت خيال پرداز تماشاگر و خواننده ى داستان را پر مى كند؛ هم چنان كه با مراجعه به سوره ى يوسف ، ملاحظه مى كنيم كه در اين داستان از بيست هشت تابلو يا پرده تشكيل شده كه به طور مرتب ، پرده مى افتد و تابلوى ديگرى در برابر ديدگان تماشاگر قرار مى گيرد.




    امضاء
    *******************************
    اشتباه من این بود ….هر جا رنجیدم ، لبخند زدم ….
    فکر کردند
    درد ندارد ، محکم ترزدند
    *******************************
    وقتی عهدترا بخاطرآرامش دل دیگران با امام زمانتشکستی ,
    ا
    زشکسته شدن دلت هرگز گله اینکن

    *******************************
    سکوتخطرناک تر از حرفهای نیشداراست
    کسی ک
    ه سکوتمی کند روزی حرفهایش را
    سرنوشتبه تلخیبه شما خواهد گفت
    *******************************
    كسي كه طعم زبان عسل نمي فهمد
    توهرچه هم بخواني غزل ؛ نمي فهمد
    حكايت نرود ميخ اهني درسنگ ؛
    مخوان كه سنگ ضرب المثل نمي فهمد

    حديث عاشقيبه پايان نمي رسد اما...
    دريغ ودرد كه اين را
    اجل نمي فهمد

    *******************************


  8. Top | #28

    عنوان کاربر
    مدير کل سایت
    تاریخ عضویت
    خرداد 1397
    شماره عضویت
    13
    نوشته
    67,435
    صلوات
    24451
    دلنوشته
    53
    تقدیم به روح مطهر مولای مظلوممان اقا امیر المومنین علیه السلام
    تشکر
    62,300
    مورد تشکر
    178,586 در 52,827
    وبلاگ
    173
    دریافت
    9
    آپلود
    102

    پیش فرض پاسخ : اموزه ههايي از پيام هاي تاريخي قرآن

    در راه هدف هاى تربيتى و سازنده

    اين تنوع واسلوب ويژه و بهره گيرى وصف ناپذير و حيرت آور از ظرافت و لطافت و ويژگى هاى هنرى داستان گويى و داستان سرايى ، بدان جهت هست كه قرآن ، كتاب هدايت است وبرنامه ى تربيت و سازندگى شخصيت براى فرد و جامه و مديريت آن .كتاب و آراستگى و شايستگى است ، كتاب تزكيه رذيلت ها و نادرستى ها و زداينده ى ميكروب هاى اخلاقى واجتماعى و كتاب بهداشت فكر و دل ، زبان و قلم ، منش و عمل ، مديريت سياست شكوفا و بارور ساختن فضيلت ها و گل بوته ها و لاله هاى زيبا و خوش بو و عطرآگين مكارم اخلاقى و ارزش هاى انسانى از كران تا كران مزرعه ى روح و جان و زبان و قلم وعمل كرد آدمى است ؛ به همين جهت از هر وسيله ى مثبت و هر وسيله ى سازنده و خلاق و هر ابزار شايسته و كارايى ، از آن جمله تاريخ و داستان سرايى در راه وصول به هدف هاى تربيتى و والاى خود با شايسته ترين اسلوب و مؤ ثرترين سبك و روش بهره مى جويد.قسمت هاى حساسى از تاريخ را كه تفكرآميز و تدبر آفرين است . و انسان را در جستجوى حق و پذيرش آن مدد مى بخشد، ترسيم مى كند.به اعماق جان و وجدان انسان هنر دوست و زيبا پسند خطور و نفوذ مى كند، فشرده اى از تجربيات گرانبهاى پيشينيان را در اختيار نسل هاى كنونى و آينده مى نهد، درس هاى عبرت انگيزى رابه منظور دريدن پرده ها و حساب هاى غرور و فريب ، غفلت و هوا، دنياپرستى و مستى نعمت ها، كبر و غرور، جهل و دنباله روى ، تعصب و لجاجت ، نفاق و ناخالصى ، گناه و عصيان كفر و اعراض ، تجاوز و عدوان ، ظاهر بينى و سطح نگرى ، حجاب ضخيم رهبان فاسد و الگوهاى ناشايسته ، حجاب محيط و جو ناسالم ،حجاب پندارها و آرزوها، حجاب وسوسه هاى شياطين و طواغيت ، حجاب دوستان گمراه و دشمنان مكار، حجاب ذوب شدن در زورمداران و ديدن رويدادها و وقايع برابر دلخواه و با چشم عليل و تحليل بيمار گونه و انحصار گرانه ى آنان و... آرى ، براى دريدن اين پرده ها و حجاب هاى ضخيم ، اين حقايق عظيم را بيان مى كند.انسان نوانديش و كمال جو رادر نبرد با ضد ارزش ها، قوت قلب و ثبات قدم مى بخشد و سنت هاى حاكم بر جامعه و تاريخ را ضمن اين قطعات و فرازهاى حساس تاريخى ، ارائه مى دهد.

    امضاء
    *******************************
    اشتباه من این بود ….هر جا رنجیدم ، لبخند زدم ….
    فکر کردند
    درد ندارد ، محکم ترزدند
    *******************************
    وقتی عهدترا بخاطرآرامش دل دیگران با امام زمانتشکستی ,
    ا
    زشکسته شدن دلت هرگز گله اینکن

    *******************************
    سکوتخطرناک تر از حرفهای نیشداراست
    کسی ک
    ه سکوتمی کند روزی حرفهایش را
    سرنوشتبه تلخیبه شما خواهد گفت
    *******************************
    كسي كه طعم زبان عسل نمي فهمد
    توهرچه هم بخواني غزل ؛ نمي فهمد
    حكايت نرود ميخ اهني درسنگ ؛
    مخوان كه سنگ ضرب المثل نمي فهمد

    حديث عاشقيبه پايان نمي رسد اما...
    دريغ ودرد كه اين را
    اجل نمي فهمد

    *******************************


  9. Top | #29

    عنوان کاربر
    مدير کل سایت
    تاریخ عضویت
    خرداد 1397
    شماره عضویت
    13
    نوشته
    67,435
    صلوات
    24451
    دلنوشته
    53
    تقدیم به روح مطهر مولای مظلوممان اقا امیر المومنین علیه السلام
    تشکر
    62,300
    مورد تشکر
    178,586 در 52,827
    وبلاگ
    173
    دریافت
    9
    آپلود
    102

    پیش فرض پاسخ : اموزه ههايي از پيام هاي تاريخي قرآن

    يك اسلوب ابتكارى و بى نظير در نمايش رويدادهاى تاريخى

    سبك قرآن در بيان رويدادها و حوادث تاريخى ، نه نقلى محض است و نه تحليلى و علمى فقط، و نه حتى فلسفه ى تاريخ تنها؛ بلكه مجموعه اى از اين سه شيوه را به هم آميخته ، و با اسلوب ويژه ى خود، واقعيت جديد و جالب و آموزه اى ساخته است .
    قرآن ، هم از شيوه هاى نقلى و انعكاس واقعى تاريخى بهره مى جويد و هم از شيوه ى تحليلى ؛ اما، در حالى كه به تاريخ نقلى و بيان وقايق و اتفاقات آن ، به سبك معمول داستان نويسى و كلاسيك توجه چندانى نشان نمى دهد، به خوبى روشن ميسازد كه بيشتر اهداف و اسرار قرآن در طرح مسائل تاريخى نشانگر علل اعتلاها و انحطاطها و صعودها و راز فرازها و فرودها و پيشرفت ها و پسرفت هاست .مى خواهد سنن حاكم بر جامعه و تاريخ را بيان كند؛ سنت هايى كه عامل حركت تاريخ و جامعه و تمدنهاست .
    يكى از قرآن پژوهان در اين مورد مى نويسد: بايد بنگريم كه قرآن از اين داستان ها چه خواسته است ؟ همين طور در مورد ملت ها و امت ها...
    قرآن نمى خواهد وقايع تاريخى ارائه دهد، نه نظر به تاريخ خاصى دارد و نه نظر به جامعه خاصى دارد و نه جامعه شناسى ويژه اى ؛ بلكه اگر اينها رانام برده است ، براى اين كه وسيله اى شود براى استنباط قانون كلى بر جامعه ها.
    قرآن مى خواهد راهى را نشان دهد كه جامعه ها بدانند با چه نوع انديشه و باور و سياست و مديريت و عمل كرد و منش ، چگونه آينده اى را در پيش ‍ خواهد داشت (39).
    و ديگرى مى نويسد: داستان گويى در قرآن در خدمت هدف هاى انسانى و تربيتى دين است و منظور قرآن ، تاريخ نويسى يا وقايع نگارى نيست .آنچه اهميت دارد گرفتن درس عبرت ، ازاين داستان يا از بخش هايى از آن است (40).
    بر اين باور به نظر مى رسد قرآن در طرح مسائل تاريخ و اسلوب تاريخى خود، از هر سه شيوه بهره مى برد؛ اما در نقل داستان ها روى نكاتى انگشت مى گذارد كه موضوع و نكته ى گذشته و دغدغه ى حال تنها نيست ؛ بلكه موضوع و نكته ى هميشه ى تاريخ و دغدغه ى هماره ى بشرى است و همه جا مطرح است .
    افزون بر اين ، در پايان هر قطعه ى حساس و عبرت انگيز تاريخى ، دست به نتيجه گيرى هاى جالبى مى زند كه ضوابط و قوانين حاكم بروند جامعه و تاريخ را مى توان در اين نتيجه گيرى ها جست و جو كرد و در اين جاها دريافت نمود.
    به عنوان مثال : در داستان يوسف - كه از آن به ((زيباترين داستانها))تعبير مى كند، و بيش از 50 درس آموزنده و عبرت انگيز دارد - از شيوه ى نقلى و انعكاس وقايع تاريخى بهره مى برد، كه داستان را مى آغازد و به تابلو مى برد، اما در لابه لاى آن ، به نكات حساسى - كه مسائل هميشه و دغدغه ى هماره ى جامعه ها و تمدن هاست - منتقل مى شود؛ به نكات و دغدغه هايى ، بسان موضوع حفظ اصرار راز دارى ؛ خصومت و دشمنى آشتى ناپذير شيطان باانسان ؛


    به عنوان مثال : در داستان يوسف - كه از آن به ((زيباترين داستانها))تعبير مى كند، و بيش از 50 درس آموزنده و عبرت انگيز دارد - از شيوه ى نقلى و انعكاس وقايع تاريخى بهره مى برد، كه داستان را مى آغازد و به تابلو مى برد، اما در لابه لاى آن ، به نكات حساسى - كه مسائل هميشه و دغدغه ى هماره ى جامعه ها و تمدن هاست - منتقل مى شود؛ به نكات و دغدغه هايى ، بسان موضوع حفظ اصرار راز دارى ؛ خصومت و دشمنى آشتى ناپذير شيطان باانسان ؛
    بلاى خودپسندى و خودخواهى ؛
    وباى مستى قدرت و مغرور شدن به ستايش چاپلوسان و بت تراشان و دنباله روان بره منش و نيروهاى سركوب و وحشت ؛ استخدام مسائل ناسازگار با جوانمردى و كرامت و حقوق و حرمت بشر براى رسيدن به هدف هاى انسانى ؛
    بلاى دروغ بافى و دروغ پراكنى ، يا آفت شخصيت ها و تمدن ها و حكومت ها؛ بلاى ويران گر حسادت ، يا بيمارى اخلاقى قرن ها و نسل ها؛
    آفت انحطاطآور دنياطلبى ، زرپرستى و عشق و ثروت و قدرت باد آورده ؛
    موضوع هواى نفس و غريزه ى جنسى و خطرات ويرانگر آن در صورت تربيت ناپذيرى و بى مهارى و بى پروايى ؛
    كيدها، مكرها، شيطنت ها، و نقشه هاى ظالمانه و پرونده سازى هاى رسواى سياست بازان ؛
    بلاى رفاه طلبى ، زندگى تجملى و تشريفاتى و پر از گزافه كارى و تفنن و خطرات آن ؛ بهره ورى ظالمانه و ناجوانمردانه رهبران و حكومت ها از قدرت ، ثروت و امكانات باد آورده ، در صورتى كه گزينش ، نقد، نظارت محاسبه و بركنارى آنان با راءى و خواست مردم و در دسترس مردم نباشد؛
    موضوع سرنوشت ساز نقش دانش و بينش ، فرهنگ و آگاهى و توليد و توزيع و جريان آزاد اخبار و اطلاعات در پيشرفت ملت ها و رشد و توسعه جامعه ها واصلاح آنها؛
    نقش صداقت ، امانت ، عفت و پاكى در پيشرفت انسان ها؛ نقش ايمان ، اخلاق ، توكل ، عبادت و بندگى خدا در فلاح و تكامل فرد و جامعه ؛ نقش ‍ سرنوشت ساز مقاومت و پايدارى در راه عدالت و آزادى و حقوق بشر، و پايدارى در هدف و پايمردى در زندگى ؛
    نقش تقوا و تقواپيشگى يا رعايت مقررات خدا و حقوق مردم در نجات انسان از مهلكه ها؛
    ضعف قدرت ها، شيطنت ها، مكرها، كيدها، و تباهى ها، در برابر مشيت خدا؛ حاكميت اراده ى خدا بر كران تا كران طبيعت و تاريخ و پديده هاى آفرينش ؛
    سرانجام شوم تاريخ انديشان ، هواپرستان ، حسادت ورزان ، بردگان شهوت ، مكاران ، سركشان ، خيانت كاران ، مجرمان ، ظالمان ، فاسقان ، اصلاح ستيزان ، طغيان گران ، خودكامگان و رهروان راه شيطان و هواى دل و پايمال كنندگان حقوق مردم ؛
    و ديگر نجات و رستگارى و شكوه و آبرومندى و فرجام خوش پاكان ، نيكان ، عدالت خواهان ، انسان هاى پر اخلاص ، راستگو، پرواپيشه ، حق شناس ، با ايمان ، آراسته ى به گوهر اعتماد به نفس ، اصلاح گران ، ستم ستيزان ، عاشقان و شيفتگان و يادكنندگان خدا، و دانايان و آراستگان به گوهر امانت و آزادگى
    (41).
    به راستى كه سبك و اسلوب قرآن در بيان رويدادهاى تاريخى ، يك سبك و اسلوبى ابتكارى و بى نظير است .



    ویرایش توسط فاطمی*خادمه یوسف زهرا(س)* : 12-08-1388 در ساعت 18:56
    امضاء
    *******************************
    اشتباه من این بود ….هر جا رنجیدم ، لبخند زدم ….
    فکر کردند
    درد ندارد ، محکم ترزدند
    *******************************
    وقتی عهدترا بخاطرآرامش دل دیگران با امام زمانتشکستی ,
    ا
    زشکسته شدن دلت هرگز گله اینکن

    *******************************
    سکوتخطرناک تر از حرفهای نیشداراست
    کسی ک
    ه سکوتمی کند روزی حرفهایش را
    سرنوشتبه تلخیبه شما خواهد گفت
    *******************************
    كسي كه طعم زبان عسل نمي فهمد
    توهرچه هم بخواني غزل ؛ نمي فهمد
    حكايت نرود ميخ اهني درسنگ ؛
    مخوان كه سنگ ضرب المثل نمي فهمد

    حديث عاشقيبه پايان نمي رسد اما...
    دريغ ودرد كه اين را
    اجل نمي فهمد

    *******************************


  10. Top | #30

    عنوان کاربر
    مدير کل سایت
    تاریخ عضویت
    خرداد 1397
    شماره عضویت
    13
    نوشته
    67,435
    صلوات
    24451
    دلنوشته
    53
    تقدیم به روح مطهر مولای مظلوممان اقا امیر المومنین علیه السلام
    تشکر
    62,300
    مورد تشکر
    178,586 در 52,827
    وبلاگ
    173
    دریافت
    9
    آپلود
    102

    پیش فرض پاسخ : اموزه ههايي از پيام هاي تاريخي قرآن

    بلاى خودپسندى و خودخواهى ؛

    وبلاي مستى قدرت و مغرور شدن به ستايش چاپلوسان و بت تراشان و دنباله روان بره منش و نيروهاى سركوب و وحشت ؛ استخدام مسائل ناسازگار با جوانمردى و كرامت و حقوق و حرمت بشر براى رسيدن به هدف هاى انسانى ؛
    بلاى دروغ بافى و دروغ پراكنى ، يا آفت شخصيت ها و تمدن ها و حكومت ها؛ بلاى ويران گر حسادت ، يا بيمارى اخلاقى قرن ها و نسل ها؛
    آفت انحطاطآور دنياطلبى ، زرپرستى و عشق و ثروت و قدرت باد آورده ؛
    موضوع هواى نفس و غريزه ى جنسى و خطرات ويرانگر آن در صورت تربيت ناپذيرى و بى مهارى و بى پروايى ؛
    كيدها، مكرها، شيطنت ها، و نقشه هاى ظالمانه و پرونده سازى هاى رسواى سياست بازان ؛
    بلاى رفاه طلبى ، زندگى تجملى و تشريفاتى و پر از گزافه كارى و تفنن و خطرات آن ؛ بهره ورى ظالمانه و ناجوانمردانه رهبران و حكومت ها از قدرت ، ثروت و امكانات باد آورده ، در صورتى كه گزينش ، نقد، نظارت محاسبه و بركنارى آنان با راءى و خواست مردم و در دسترس مردم نباشد؛
    موضوع سرنوشت ساز نقش دانش و بينش ، فرهنگ و آگاهى و توليد و توزيع و جريان آزاد اخبار و اطلاعات در پيشرفت ملت ها و رشد و توسعه جامعه ها واصلاح آنها؛
    نقش صداقت ، امانت ، عفت و پاكى در پيشرفت انسان ها؛ نقش ايمان ، اخلاق ، توكل ، عبادت و بندگى خدا در فلاح و تكامل فرد و جامعه ؛ نقش ‍ سرنوشت ساز مقاومت و پايدارى در راه عدالت و آزادى و حقوق بشر، و پايدارى در هدف و پايمردى در زندگى ؛
    نقش تقوا و تقواپيشگى يا رعايت مقررات خدا و حقوق مردم در نجات انسان از مهلكه ها؛
    ضعف قدرت ها، شيطنت ها، مكرها، كيدها، و تباهى ها، در برابر مشيت خدا؛ حاكميت اراده ى خدا بر كران تا كران طبيعت و تاريخ و پديده هاى آفرينش ؛
    سرانجام شوم تاريخ انديشان ، هواپرستان ، حسادت ورزان ، بردگان شهوت ، مكاران ، سركشان ، خيانت كاران ، مجرمان ، ظالمان ، فاسقان ، اصلاح ستيزان ، طغيان گران ، خودكامگان و رهروان راه شيطان و هواى دل و پايمال كنندگان حقوق مردم ؛
    و ديگر نجات و رستگارى و شكوه و آبرومندى و فرجام خوش پاكان ، نيكان ، عدالت خواهان ، انسان هاى پر اخلاص ، راستگو، پرواپيشه ، حق شناس ، با ايمان ، آراسته ى به گوهر اعتماد به نفس ، اصلاح گران ، ستم ستيزان ، عاشقان و شيفتگان و يادكنندگان خدا، و دانايان و آراستگان به گوهر امانت و آزادگى (41).
    به راستى كه سبك و اسلوب قرآن در بيان رويدادهاى تاريخى ، يك سبك و اسلوبى ابتكارى و بى نظير است



    ویرایش توسط فاطمی*خادمه یوسف زهرا(س)* : 12-08-1388 در ساعت 18:58
    امضاء
    *******************************
    اشتباه من این بود ….هر جا رنجیدم ، لبخند زدم ….
    فکر کردند
    درد ندارد ، محکم ترزدند
    *******************************
    وقتی عهدترا بخاطرآرامش دل دیگران با امام زمانتشکستی ,
    ا
    زشکسته شدن دلت هرگز گله اینکن

    *******************************
    سکوتخطرناک تر از حرفهای نیشداراست
    کسی ک
    ه سکوتمی کند روزی حرفهایش را
    سرنوشتبه تلخیبه شما خواهد گفت
    *******************************
    كسي كه طعم زبان عسل نمي فهمد
    توهرچه هم بخواني غزل ؛ نمي فهمد
    حكايت نرود ميخ اهني درسنگ ؛
    مخوان كه سنگ ضرب المثل نمي فهمد

    حديث عاشقيبه پايان نمي رسد اما...
    دريغ ودرد كه اين را
    اجل نمي فهمد

    *******************************


صفحه 3 از 4 نخستنخست 1234 آخرینآخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. آشنايي با رشته تحصيلي mba
    توسط ganjineh در انجمن آشنايي با دانشگاهها
    پاسخ: 21
    آخرين نوشته: 12-03-1396, 16:09
  2. جن و فرشته چه تفاوتهايي دارند ؟
    توسط فاطمی*خادمه یوسف زهرا(س)* در انجمن علوم قرآن
    پاسخ: 2
    آخرين نوشته: 21-06-1389, 17:58
  3. ▐♣☼♣▐ داستانهايي از بسم الله الرحمن الرحيم ▐♣☼♣▐
    توسط فاطمی*خادمه یوسف زهرا(س)* در انجمن داستانهاي كوتاه از سراسر جهان
    پاسخ: 9
    آخرين نوشته: 12-03-1389, 15:26
  4. زندگی نامه *شهيد سيدجمال طباطبايي*
    توسط نرگس منتظر در انجمن زندگينامه شهدا
    پاسخ: 0
    آخرين نوشته: 19-02-1389, 15:21
  5. تقديم به شهداي شيميايي
    توسط نرگس منتظر در انجمن حديث سبز شهادت
    پاسخ: 0
    آخرين نوشته: 16-02-1389, 15:22

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
© تمامی حقوق از جمله طراحی قالب برای سایت آیه های انتظار محفوظ می باشد © طراحی و ویرایش Masoomi بر قالب منتشر شده از ویکی وی بی