***مقام مادر در قرآن *** سایت آیه های انتظار انجمن آیه های انتظار
ثبت نام
سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
تبلیغات تبلیغات
***مقام مادر در قرآن ***
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 8 , از مجموع 8
  1. #1
    عضو ماندگار
    *آیه های انتظار* آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    نوشته : 742      تشکر : 4,542
    2,528 در 714 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    *آیه های انتظار* آنلاین نیست.

    sham1 ***مقام مادر در قرآن ***







    ***مقام مادر در قرآن ***







    گرامیداشت مقام مادر
    خداوند در آیاتی چند از جمله 63 سوره نساء، 151 سوره انعام و آیه 32 سوره اسراء، بر وجوب احسان و نیكی به والدین تأكید كرده است. احسان به پدر و مادر بارها از سوی خداوند سفارش شده است. (عنكبوت، آیه 8؛ لقمان، آیه 41 و نیز احقاف، آیه 51)

    سیرت الهی پیامبران كه سرمشق انسانها برای رسیدن به مقاماتی چون مظهریت ربوبیت و خلافت انسانی است، بیانگر این توجه خاص به والدین بوده است.پیامبران از جمله حضرت عیسی(ع) به مادر خویش احسان و نیكی خاص روا می داشت. (مریم، آیات 23 و 43)

    از نظر خداوند، احسان به والدین، مقدم بر احسان بر هر كس دیگری حتی زن و فرزند است. (بقره، آیه 38 و نساء، آیه 63)

    در این میان مادر، مستحق احسان و نیكی بیشتر در مقایسه با پدر است؛ زیرا وی مدت سی ماه رنج بارداری و شیردادن و بیداری های شبانه روزی را تحمل كرده و سختی های آن را به جان و دل پذیرا شده است. (لقمان، آیه 41 و احقاف، آیه 51) از این رو، احسان به مادر توجه ویژه به او تنها جبران كننده بخشی كوچك از سختی ها و رنج هایی است كه در طول سی ماه تحمل كرده است.(همان)

    اگر كسی بخواهد ذره ای كوچك از سختی ها و جانفشانی های مادر را تنها در مدت سی ماه بارداری و شیردادن، جبران كند، می بایست اصل شفقت و دلسوزی و مهربانی در رفتار را در پیش گیرد و كوچك ترین بی مهری نسبت به مادر روا ندارد. (مریم، آیات 13 و 23)

    از آن جایی كه هر فرزندی بخشی از رنج و سختی را بر دوش والدین بویژه مادر انداخته است، لازم است تا این را تدارك بیند و عدالت را تحقق بخشد؛ از این رو، برای تدارك و رسیدن به درجه خدایی شدن، لازم است تا احسان به والدین را در راس امور زندگی خویش قرار دهد و آنان را دست مایه بهشت رفتن خود سازد. (احقاف، آیات 51و 61)
    خداوند در این آیات احسان به مادر را موجب پذیرش تمام اعمال نیك انسان در نزد خود و از عوامل موثر در شمول عفو خود نسبت به انسان دانسته است.

    اگر كسی بخواهد محبت الهی را جلب نماید، لازم است احسان به والدین و مادر را در برنامه خود قرار دهد؛ چرا كه محبت الهی این گونه جلب می شود. (نساء، آیه 61)
    بنابر این جایگاه والدین؛ چنان والا و ارجمند است كه انسان، بی توجه به شرك و كفر و فسق والدین، تنها به حكم پدر و مادر بودن، می بایست به ایشان تكریم و احترام كند. بنابراین، كفر و شرك مانع احسان نیست. (لقمان، آیه 41)

    خداوند در آیات 31 تا 51 سوره مریم، احسان به والدین و پرهیز از هرگونه نافرمانی نسبت به آنان را مهم ترین عامل در عاقبت بخیری سرشار از سلامت و امنیت برای انسان می داند و از فرزندان می خواهد تا برای فرجام نیك خود هم شده، به والدین احسان كرده و در احترام و تكریم آنان بكوشند.
    كسانی كه در برابر ایشان گستاخی كرده و حتی از روی خستگی اف بگویند، خود را زیانكار خواهند یافت و در قیامت از اهل خسران خواهند شد. (احقاف، آیات 71 و 81)

    حق والدین ، حق الله
    باید توجه داشت كه والدین به ویژه مادر در نظر خداوند از مقام و جایگاه والایی برخوردار است، لذا احكام خاصی برای رعایت آنان صادر شده است. از سوی دیگر، همین مقام والا در نزد پروردگار موجب شده تا استغاثه و دعای والدین به ویژه مادر تأثیر شگرفی در خوشبختی و بدبختی فرزند به جا بگذارد و تأثیر هدایتی خاص داشته باشد. (همان)


    از نظر قرآن، بر همگان است تا از والدین خصوصا مادر اطاعت كنند و تنها موردی كه اطاعت از آنان جایز نیست، دعوت به شرك و بی دینی است كه در این مورد با تكریم و احترام خاص، دعوت ایشان رد می شود، ولی همچنان لازم است تا احسان و تكریم آنان ادامه یابد و حتی توجه ویژه ای به آنان مبذول شود تا ایشان نیز به راه راست هدایت یابند. (عنكبوت، آیه 8 و لقمان، آیات 41 و 51)

    از نظر قرآن، پس از خداوند، تنها والدین هستند كه می بایست مورد توجه ویژه قرار گیرند و سخنان ایشان مورد اطاعت قرار گیرد؛ چرا كه حق والدین بر فرزندان همانند حق الله است. البته ناگفته نماند كه فرمان پیامبران(ع) و امامان معصوم(ع) و اولواالامر صاحب شرایط، همان حكم الله است و تفاوتی با آن ندارد. از این رو گفته شده كه پس از خداوند تنها حكم والدین است كه همانند حكم الله می باشد.

    در بیان مقام مادر و ارزش های او سخن بسیار است. این كه بهشت زیر پای مادران است یا مرد از دامن زن به معراج می رود، به خوبی جایگاه زن و مادر را نشان می دهد. پس هر كسی كه درجه خدایی شدن را می خواهد، می بایست اطاعت و احسان مادر را فراموش نكند و در تكریم و احترام مادر و همچنین زنان صالح و مومن بكوشد، چرا كه شرایطی كه زن برای تعالی و كمال مرد فراهم می آورد، همانند سكوی پرتاب انسان به اوج های ربوبیت است. زنان با از خودگذشتگی و ایثار خود، مردان را به كمال می رسانند و موجب آرامش و امنیت روحی و روانی آنها می شوند تا به كمالات دست یابند؛ چراكه در بیوت است كه نام خدا رفعت می یابد و از خانه و خانواده است كه اوج و عروج آغاز می شود. (نور، آیه 63 و نیز اسراء، آیه 1)

    باشد با شناخت مقام زن و مادر، در تكریم و تجلیل درست ایشان با عمل صالح بكوشیم و فراتر از یك روز خاص برای زن و مادر، به روزهای زن و مادر بیندیشیم و هر روز ما روز مادر و زن صالح و مؤمن باشد و یك روز هم مادر را از یاد نبریم كه از یاد بردن مادر به معنای دوری از بهشت است؛ چرا كه به حكم خداوندی در آیات 51 و 61 سوره احقاف، احسان و تكریم و تجلیل از مادر، دست مایه بهشت رفتن آدمی است.

    روزنامه کیهان
    علیرضا شعاعی



    ***مقام مادر در قرآن ***
    ویرایش توسط مدير محتوايي : 23-01-1393 در ساعت 13:03


  2.  

  3. #2
    عضو ماندگار
    الهادی المهدی آواتار ها

    تاریخ عضویت : خرداد 1390
    نوشته : 616      تشکر : 5,603
    1,785 در 492 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    الهادی المهدی آنلاین نیست.

    پیش فرض






    اگر در قرآن نامی از زحمات پدر می‌برد، این به خاطر وظیفه پدر است و اگر از زحمات مادر یاد می‌کند، به خاطر قدردانی از مادر است.در قرآن کریم آیاتی در این مورد آمده است:“اما یبلغن عندک الکبر احمدهما او کلاهما فلاتقل لهما اف سوی ولاتنهر هما و قل لهما قولا کریما”اگر یکی از آن دو یا هر دوی آنها در کنار تو به سالخوردگی رسیدند به آنها اف مگو و پرخاش مکن و با آنها سخنی شایسته بگو.

    دستوراتی که در قرآن کریم به زن و مرد داده می‌شود، در عین حال که راه مشترکی برای رسیدن به حق است ولی راه مخصوص را هم از نظر دور ندارد، وقتی که احترام به پدر و مادر را بیان می‌کند برای گرامیداشت مقام زن نام مادر را جداگانه ذکر می‌کند.

    در قرآن کریم قدردانی از والدین بر دو قسم است:

    ۱) یک قسم مشترک بین پدر و مادر ۲) قسم دیگر که مخصوص مادر است.

    اگر در قرآن نامی از زحمات پدر می‌برد، این به خاطر وظیفه پدر است و اگر از زحمات مادر یاد می‌کند، به خاطر قدردانی از مادر است.در قرآن کریم آیاتی در این مورد آمده است:“اما یبلغن عندک الکبر احمدهما او کلاهما فلاتقل لهما اف سوی ولاتنهر هما و قل لهما قولا کریما”اگر یکی از آن دو یا هر دوی آنها در کنار تو به سالخوردگی رسیدند به آنها اف مگو و پرخاش مکن و با آنها سخنی شایسته بگو. در بخشی دیگر می‌فرماید:“و وصینا الانسان بوالدیه احسانا”و وصیت کردیم انسان را نسبت به احسان مادرش، برای اینکه او با سختی او را حمل کرد و به سختی وضع حمل کرد و سی ماه در سختی بود.


    در سوره لقمان آمده است که:

    “ان اشکرلی ولوالدیک”

    سپاسگزار من و پدرت و مادرت باش.


    و آیه دیگر نیز برای شرح خدمات مادر در قرآن آمده است که می‌فرماید:

    “و وصینا الانسان بالوالدیه احسانا و حملته امه کرها وضعته کرها و حمله فصاله و ثلاثون شهرا”(۶)

    و وصیت کردیم انسان را به نیکی به والد.


    در روایات نیز ارزش واهمیت زیادی برای زحمات پدر و مادر گفته شده است.

    قال الباقر(ع:) “ثلاث لم یجعل الله عزوجل لاحدفیهن رخصه اداء الامانه الی البر و الفاجر الوفاء بالعهد للبر و الفاجر و به الوالدین، برین کانا اوفاجرین.”

    سه چیز است که خداوند متعال نسبت به آنها مخالفت را اجازه نداده است، ادا امانت به نیکوکار و بدکار، وفای به عهد نسبت به نیکوکار و بدکار، خوشرفتاری با پدر و مادر نیکوکار باشند یا نباشند. در برخی از روایات نیز نیکی کردن به پدر و مادر به عنوان کفاره گناهان آمده است:امام صادق فرمودند:‌”جاء رجل الی النبی، فقال انی قدیولد بنتا و ربیتها حتی اذا بلغت فالبستها و حلیتها ثم جنت الی قلیب، فدفعتها فی جوخ و کان آخرما سمعت منها و هی تقول یا ابتاه! فما کفاره ذلک؟ قال الک ام حیه؟ قال:‌لا. قال: فلک خاله حیه قال:‌نعم. قال: قابررها فانها مثل الام، یکفر عنک ما صنعت.

    مردی خدمت پیامبر اکرم(ص) رسید، گفت:‌ برایم دختری متولد شد و او را پروریدم تا بالغ شود من جامه و زیورش را پوشانیدم و او را سرچاهی آوردم و در میان آن انداختم و آخرین سخنی که از او شنیدم. ای پدر! کفاره این کار تو چیست؟‌حضرت فرمودند:‌ مادرت زنده است؟ گفت نه فرمودند خاله‌ات زنده است؟ گفت: بلی، با او خوشرفتاری کن که او در جای مادر توست و خوشرفتاری با او کفاره کارت می‌شود. در روایت دیگر از امام صادق(ع) در موردنیکی کردن به مادر آمده است که:“جاء رجل الی النبی، فقال: یا رسول‌الله من ابر، قال امک. قال ثم من؟ قال امک. قال: ثم من؟ قال امک، قال: ثم من؟ قال اباک”مردی نزد رسول خدا رفت، پس گفت: یا رسول‌الله به چه کسی نیکی کنم، گفت:‌به مادرت، بعد پرسید به چه کسی نیکی کنم، فرمودند به مادرت، دوباره پرسید: به چه کسی نیکی کنم، فرمودند:‌به مادرت پس پرسید به چه کسی نیکی کنم؟ فرمودند به پدرت.همچنین روایات زیادی در مورد اطاعت از امر پدر و مادر وجود دارد که به اقتضای موضوع بحث به یک روایت از اطاعت مادر اشاره می‌کنیم.



    اویس قرنی که در اخباراهل بیت(ع) از او بسیار تعریف و تمجید شده است ورسول خدا(ص) در مورد او فرموده است: “یفوح روائح الجنه من قبل القرن و اشوقاه الیک یا اویس القرن.”یعنی اینکه این بوهای بهشت از جانب کوهای قرن می‌وزد، پس اظهار شوق فرمودند و به اویس قرنی اشاره می‌کردند و می‌فرمودند هر که او را ملاقات کرد از جانب من به او سلام برساند. نقل شده است که کاراو شتربانی بوده است و از اجرت و دستمزد آن خارج و مخارج مادرش را تامین می‌کرده است، چون که خیلی مشتاق دیدار رسول اکرم(ص) بوده، روزی قصد ملاقات باآن حضرت را کرده در ضمن نمی‌خواست که این کار رابدون رضایت مادرش انجام دهد.بنابراین به نزد مادر رفت و از او اجازه خواست تا به سمت مدینه حرکت کند مادر به او اجازه داد ولی گفت:‌به شرط آنکه بیشتر از نصف روز توقف ننمایی،اویس به مدینه آمده و به خانه حضرت رفت ولی آن حضرت در خانه نبود، نصف یک روز را در انتظار ماند ولی آن حضرت به خانه نیامد و چون از مادر اجازه توقف بیشتری را نداشت و چون که جلب رضایت مادر جلب رضایت خداست، به همین منظور پیامبر را ندیده مدینه را ترک کرد و زمانی که حضرت رسول(ص) مراجعت کردند این نور کیست که در این خانه می‌نگرم، گفتند: شتربانی که اویس نام داشته در این خانه آمد و بازگشت و در خانه این نور را به هدیه گذاشت.
    نوع دستورهایى كه اسلام به زن و مرد مى‏دهد، در عین حال كه یك راه مشتركى براى هر دو قائل است ولى راه مخصوص را هم از نظر دور نمی‏دارد، وقتى احترام به پدر و مادر را بازگو می‏كند، براى گرامى داشت مقام زن، نام مادر را جداگانه و بالاستقلال طرح مى‏كند. قرآن كریم مى‏فرماید:

    (اِمّا یَبلُغَنّ عِندك الكِبَر احَدُهُما او كِلاهما فلا تَقُل لهما اُفٍ و لا تَنهَرهُما و قُل لَهُما قولاٌ كریماٌ)


    "اگر یكى از آن دو یا هر دو، در كنار تو به سالخوردگى رسیدند به آنها حتى «اوف‏» مگو و به آنها پرخاش مكن و با آنها سخنى شایسته بگوى." و در جایی دیگر مى‏فرماید: ما سفارش كردیم به انسان كه احسان را نسبت ‏به پدر و مادر فراموش نكند: (و وصّینا الانسانَ بِوالدیهِ احساناٌ) و انسان را نسبت‏به پدر ومادرش به احسان سفارش كردیم.

    (وقَضى ربُّك الاّ تعبُدوا الا ایاهُ و بالوالدَینِ احسانا :
    پروردگار تو مقرر كرد كه جز او را مپرستید و به پدر ومادر خود احسان كنید. و در جاى دیگر احسان به پدر ومادر را در كنار عبادت حق یاد مى‏كند: آیات قرآن كه در مورد حق شناسى از والدین آمده است ‏بر دو قسم است: یك قسم حق شناسى مشترك پدر ومادر را بیان مى‏كند وقسم دیگر، آیاتى است كه مخصوص حق شناسى مادر است، قرآن كریم اگر درباره پدر حكم خاصى بیان مى‏كند فقط براى بیان وظیفه است،

    (انِ اشكُر لی و لِوالدیكَ)

    شكرگزار من و پدر و مادرت باش.

    اما با همه این تجلیل‏هاى مشترك، وقتى می‏خواهد از زحمات پدر و مادر یاد كند، از زحمت مادر سخن می‏گوید، نه از زحمت پدر، آنجا كه میفرماید:
    (و وصّینا الانسانَ بِوالدیه احساناٌ حَملتهُ امُّه كرهاٌ و وضَعته كرها وحَملُه و فِصالُه ثلاثون شهرا)

    زحمات سى ماهه مادر را مى‏شمارد، كه: دوران باردارى، زایمان، و دوران شیرخوارگى براى مادر دشوار است. و همه اینها را به عنوان شرح خدمات مادر ذكر مى‏كند. قرآن كریم به هنگام یادآورى زحمات حتى اشاره‏اى هم به این موضوع ندارد كه: پدر زحمت كشیده است. بنابراین، آیات قرآن كه در مورد حق شناسى از والدین آمده است ‏بر دو قسم است: یك قسم حق شناسى مشترك پدر و مادر را بیان می‏كند و قسم دیگر، آیاتى است كه مخصوص حق شناسى مادر است، قرآن كریم اگر درباره پدر حكم خاصى بیان می‏كند فقط براى بیان وظیفه است،

    نظیر:

    (وعلى المولودِ له رزقُهُنَّ و كِسوَتُهُنَّ بِالمَعروف)
    خوراك و پوشاك مادران به طور شایسته به عهده پدر فرزند است.


    ولیكن هنگامى كه سخن از تجلیل و بیان زحمات است، اسم مادر را بالخصوص ذكر مى‏كند. ازنخستین روز خلقت بشر، تا کنون در هر کجایدنیا و در میان هر قوم و نژاد و ملتی، با هر آداب و آیینی، وقتی نام مادر بردهمی‌شود، کوچک و بزرگ، همه و همه، سرشار از شور و حرارت و مهر و الفت می‌شوند وقلبشان پر تپش‌تر می‌زند. اسلام نیز برای مادر، مقام و ارزش فوق العاده ای قائل شدهاست تا آنجا که رسیدن به بهشت را با رضای مادر میسر می‌داند.

    مقام مادر ازمنظر پیامبر اکرم

    پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلمضمنروایتی فرمودند: بهشت زیر پای مادران است. یعنی رسیدن به آخرین مرحله کمالانسانی با جلب رضای مادر تامین می‌شود
    .

    جنان در زیر گام مادران است

    بکش بر دیده ، خاک زیر گامش
    مکن بر روی او تندی که بر تو
    خدا فرموده واجب احترامش

    البته منظور این نیست که اگر کسیرضایت مادر را تامین کند ولی به بقیهوظایف مذهبی و شرعیخویش نپردازد، به بهشتخواهد رفت بلکه مقصود این است که اگر فردی وظائف دینی و اسلامی خویش را انجام دهدولی مادر از فرد راضی نباشد، قطعا دربهشت الهیجایی برایش نخواهد بود.
    دربیان توصیه به احترام و تکریم مادر، باز پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمودند:

    "
    هر که پیشانی مادر خویش را ببوسد، از آتش مصون شود." و نیز توصیه فرمودند: هرگاه پدر و مادر هر دو تواما تو را صدا کردند، ابتدا اجابت مادر نما. و در مورداحسان و نیکوئی در حق مادر، توصیه و تاکید بسیاری فرمودند، چنانکه فرمودند: مادرخود، مادر خود، مادر خود را رعایت کن، سپس پدر خود را و سپس کسانی را که به تونزدیکترند."
    همچنین بنا به فرمایش ایشان خشنودی و خشم خدا در گرو خشنودی و خشمپدر و مادر است.

    ستایش برای مادر

    مادر را باید ستایش کرد، حرمت نمود و برای مقام والای آ ن ارج فراوان گذاشت . این مقام شایسته مادر (زن ) در تمام اندیشه ها و مذاهب مختلف بازتاب روشن یافته است .

    در آموزش های فلسفی و اخلاقی " زرتشت " آمده که " دختران بیش از پسران دانش و هنر آموزند " .
    منزلت و مقام مادر در سایر ادیان و منجمله دین مبین اسلام جایگاه خاص دارد . " بهشت در زیر پای مادر است ".


    در تمام دوره های تاریخ بشری از مادر به عنوان سرچشمه زندگی انسانی ، آفریدگار عشق ، محبت ، دوستی و انسانیت بزرگداشت شده و ادای احترام و خدمت به مادر بمثابه خوبترین عبادت تلقی گردیده است .

    آغوش گرم مادر ، نوازش مهربانانه او ، روح پاک و صدای پرجاذبه وی ، پیوسته مشعل و راهنمای راه دشوار زندگی فرزندان بوده ، حتی بزرگترین کشورگشایان ، مقتدرترین سلاطین ، نامدارترین شاهان و برجسته ترین سیاستمداران ، در وخیم ترین لحظات زندگی شان ، نیازمند نوازش و بخشایش مادران خود بوده اند .
    مقام مادر را باید والا دانست ، زیرا او فرشته است از آسمان ، موجود است مقدس و نعمت است نایاب .

    مادر را باید دوست داشت ، بخاطر اینکه عشق مادر در برابر فرزند مرز ندارد .

    آری ، مادر را باید حرمت و تمجید نمود ، زیرا او نه تنها در پرورش و تربیت فرزندان خویش رول اساسی داشته ، بلکه در ایجاد فرآورده های مادی نقش او چشمگیر بوده و اکثریت مادران افغان دوشادوش اعضای خانواده خویش در کشت و کار محصولات زراعتی سهم فراوان گرفته اند .

    اما، با دریغ و صد افسوس که هنوز جایگاه و منزلت مادر در سطح جامعه و کشور ، آنطوریکه در مقیاس خانواده مطرح بوده ، برازندگی نداشته و هنوز مادران افغان در اسارت تبعیض جنسی و انواع بیعدالتی قرار دارند .

    تاریخ گواهی میدهد ، هر جامعه ایکه به حقوق زنان بمثابه مادران توجه نموده واین نیمی از جمعیت خویشرا از اسارت تبعیض جنسی رهایی داده به شگوفایی و مدارج عالی پیشرفت دست یافته اند .
    واما در کشور مان افغانستان که هنوز ذهنیت مردسالاری ، بنیادگرایی و تبعیض جنسی مسلط است و جامعه ما از سهم فعال نیمه از بدن خویش محروم مانده و نیمه بدن زخمی و بیمار دیگرش به تنهایی توان و حوصله کشانیدن جامعه را به قافله صلح ، ترقی و دموکراسی ندارد . بناّ به باور ما ، بدون سهم فعال زنان بمثابه مادران آینده و بدون تساوی کامل حقوق زنان با مردان وبدون لغو تبعیض جنسی، اعتلا و شگوفایی کشور میسر نیست .

    ما ، در انجمن به این امر سخت معتقد یم که بدون اشتراک وسیع و فعال زنان در امور اجتماعی ، جامعه کوچک افغانی مان در ستوکهولم نیز مشروعیت نخواهد داشت و به عنوان یک نهاد اجتماعی پایدار باقی نخواهد ماند . بادرک این امر و بمنظور ارتقای نقش زنان ، مجمع عمومی انجمن در نشست ماه اپریل خویش خانم فریده زیرک را که هم مادر ورزیده است ، بحیث رئیس انجمن انتخاب کرد . ما این انتخاب را به فال نیک گرفته و به ابتکار و پشتکاریکه خانم زیرک دارد ، ما شاهد پشتبانی بیشتر افغانها از انجمن خواهیم بود . همچنان دو خانم دیگر هر یک خانم رحیمه احراری و خانم رونا ایوبی عضویت هئیت رهبری انجمن را کسب نمودند . برعلاوه شورای زنان در چوکات انجمن ایجاد گردیده است . برای این مادران فعال آرزوی موفقیت مینماییم .

    در فرجام سخن ، شخصیت والای مادر راباید احترام و گرامی داشت ، زیرا :
    صدای پر عطوفت مادر ـ صدای عشق ، محبت ، دوستی و انسانیت است .
    صدای مادر ـ آواز صلح ، ترقی و دموکراسی است .
    صدای مادر ـ نعره و سرود آزادی ، استقلال و میهن دوستی است .
    صدای مادر ـ فریاد نفرت و انزجار از جنگ وویرانی ، استبداد و ستم است .
    و بالاخره صدای مادر ـ فغان وناله بیزاری از وحشت ، عقبگرایی و اسارت است .

    بیائید به ندای مادر لبیک بگوییم !






    ***مقام مادر در قرآن ***
    ویرایش توسط مدير محتوايي : 23-01-1393 در ساعت 13:04



  4. #3
    عضو ماندگار
    الهادی المهدی آواتار ها

    تاریخ عضویت : خرداد 1390
    نوشته : 616      تشکر : 5,603
    1,785 در 492 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    الهادی المهدی آنلاین نیست.

    پیش فرض






    قرآن نگاه جنسیتی به حوزه‌های اصلی بشر ندارد و اگر تفاوت هایی را در احكام و قوانین زندگی بشر در دنیا قایل است، به سبب تفاوت‌های طبیعی است كه تاثیری در اساس مسئله بجا نمی گذارد.

    اگر نوعی تبعیض جنسیتی در برخی موارد دیده شده، به قصد بازسازی ضعف طبیعی زن و فراهم آوری امكان بیشتر تساوی عدالت می‌باشد. از جمله افزایش دیه و ارث تا دو برابر برای مرد، در ظاهر به نفع مرد است، ولی اگر بدرستی تحلیل و تبیین شود، این احكام تماماً در خدمت منافع زن و برقراری عدالت است؛ زیرا این زن است كه از این افزایش بهره می‌برد تا این گونه نقص طبیعی جبران شود و عدالت اجرا گردد.

    اگر سخن از مقام مادر و زن است، به این معناست كه فراتر از حقوق و اجرای عدالت، احسانی شامل زن و مادر شود و به شكل برتر، از او تكریم و تجلیل به عمل آید.

    نویسنده در این مطلب با مراجعه به آموزه‌های قرآنی، در صدد بیان مقام زن بویژه در اسلام و تعالیم وحیانی برآمده است. این مطلب را با هم از نظر می‌گذرانیم.



    ***مقام مادر در قرآن ***
    ویرایش توسط مدير محتوايي : 23-01-1393 در ساعت 13:05



  5. #4
    عضو ماندگار
    الهادی المهدی آواتار ها

    تاریخ عضویت : خرداد 1390
    نوشته : 616      تشکر : 5,603
    1,785 در 492 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    الهادی المهدی آنلاین نیست.

    پیش فرض







    برابری جنسیتی زن و مرد در آموزه‌های قرآنی

    برابری به معنای عدالت، قرار گرفتن هر چیزی در جای خود است به گونه‌ای كه هرگونه تغییر و تبدیل به معنای خروج از مسیر آفرینش و اهداف و فلسفه آن تلقی گردد؛ چرا كه هر كسی ظرفیتی دارد كه می‌بایست به تمام و كمال مورد توجه قرار گیرد و حداقل و حداكثر به معنای خسران و زیان و ضرر می‌باشد. به این معنا كه اگر كمتر از ظرفیت طبیعی به او داده شود، حق وی ادا نشده و دچار زیان می‌شود و چنان كه بیش از ظرفیت وی داده شود، او را به تباهی می‌كشاند.

    هر چند كه انسانیت، جنسیت نمی پذیرد و روح انسانی، مرد و زن ندارد و ذكوریت و انوثت از عوارض ماده و دنیاست، ولی باید پذیرفت كه كالبد جسمانی روح در دو شكل متفاوت زن و مرد، اقتضائات و محدودیت هایی دارد كه نمی توان از آن غفلت ورزید. بر این اساس، اگر عدالت، تساوی مطلق نسبت به روح انسانی است، ولی همین عدالت در دنیا، مقتضی آن است تا با توجه به طبیعت و ظرفیت هر یك از كالبدهای روح انسانی عمل شود. بر این اساس، هرگونه نادیده گرفتن تفاوتها به معنای خروج از دایره عدالت و ورود به حوزه بی عدالتی و ظلم است.

    از این رو احكام شریعت اسلامی كه ناظر به افعال مكلفین است، به این تفاوت‌های جنسیتی توجه داشته است تا روح انسانی در هر یك از دو كالبد متفاوت بتواند در بهترین شرایط از فرصت عمر بهره برد و به كمال شایسته و بایسته خود یعنی متاله (ربانی) شدن دست یابد و خلافت الهی را در ربوبیت، مظهریت نماید.
    بنابراین، تفاوت‌هایی كه در احكام و قوانین شریعت دیده می‌شود، برای ایجاد فضای اعتدال و تعادل برای روح انسانی در دو كالبد متفاوت زن و مرد است تا محدودیت‌های كالبدهای روح در دنیا، موجب نشود تا انسان به مقام بایسته و شایسته خویش نرسد.
    به عنوان نمونه اگر جهاد در راه خدا، تاثیراتی در متاله و ربانی شدن روح انسانی دارد، این معنا برای مرد از طریق جهاد با كافران در مرزها به دست می‌آید و برای زنان در حسن التبعل و نیكو شوهرداری تحقق می‌یابد؛ چرا كه زن از نظر فیزیك بدنی و روحیه لطیف و حساس، نمی‌تواند در میادین جنگ حضور یابد و كشتار و خونریزی نماید؛ چرا كه زن برای زایش زندگی آفریده شده است و نمی‌تواند جان بگیرد و مرگ را بسازد. روحیه لطیف و سرشار از عواطف و احساسات زن، می‌بایست در شكل دیگر، همان مزایای جهاد را به دست آورد. این گونه است كه نیكو شوهرداری كردن در حكم جهاد دانسته شده است. (نهج البلاغه، قصار 136)

    بر این اساس، آموزه‌های قرآنی، متناسب با كالبد جسمانی روح زن و مرد بیان شده است تا روح انسانی در هر دو كالبد بتواند بدرستی اسمای الهی را در خود فعلیت بخشد و با خدایی و متاله شدن، ربوبیت الهی را مظهریت نماید.

    اگر گفته شده است كه كالبد زنانگی اجازه نمی دهد تا برخی از مسئولیتهای حساس و كلیدی چون پیامبری، امامت، قضاوت و مانند آن را به عهده گیرد، این بدان معنا نیست كه روح انسانی وی نمی تواند به كمالاتی كه بر آن مترتب است برسد؛ بلكه به معنای دست یابی به این كمالات از راههای دیگر است. از این رو حضرت فاطمه(س) همانند امیرمومنان علی(ع) و اهل بیت(ع) در حكم نفس پیامبر(ص) است و همان مقامات پیامبر و پیامبری را دارا می‌باشد. پس در اصل رسیدن به مظهریت ربوبیت و مقامات انسانی تفاوتی میان دو كالبد زنانگی و مردانگی وجود ندارد؛ چرا كه این مقامات مرتبط به روح انسانی است و روح انسانی مرد و زن ندارد و جنسیت بردار نیست.

    ه‌های قرآنی، هیچ گونه تفاوت میان زن و مرد در مقام روح انسانی و مقامات و كمالات آن وجود ندارد و تفاوتهای موجود در كالبد انسانی و فیزیك زن و مرد، هرچند كه تفاوتهایی را در احكام و قوانین و مسئولیت‌ها ایجاد می‌كند، ولی این تفاوتها تاثیری در اصل فلسفه وجودی انسان بجا نمی گذارد و به اشكال گوناگون، تاثیرات كالبدهای زنانگی و مردانگی به گونه ای جبران شده تا روح انسانی در هر دو كالبد زنانگی و مردانگی به كمال بایسته و شایسته خود برسد.




    ***مقام مادر در قرآن ***
    ویرایش توسط مدير محتوايي : 23-01-1393 در ساعت 13:05



  6. #5
    کارشناس افتخاری سایت
    معمار آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    نوشته : 928      تشکر : 1,108
    4,593 در 919 پست تشکر شده
    دریافت : 1      آپلود : 0
    معمار آنلاین نیست.

    پیش فرض







    وَ وَصَّيْنَا الْإِنْسانَ بِوالِدَيْهِ حَمَلَتْهُ أُمُّهُ وَهْناً عَلى‏ وَهْنٍ وَ فِصالُهُ في‏ عامَيْنِ أَنِ اشْكُرْ لي‏ وَ لِوالِدَيْكَ إِلَيَّ الْمَصيرُ (لقمان آیه 14)

    و ما به انسان درباره پدر و مادرش سفارش كرديم مادرش او را با ناتوانى روى ناتوانى حمل كرد (به هنگام باردارى هر روز رنج و ناراحتى تازه اى را متحمّل مى ‏شد)، و دوران شيرخوارگى او در دو سال پايان مى ‏يابد (آرى به او توصيه كردم) كه براى من و براى پدر و مادرت شكر بجا آور كه بازگشت (همه شما) به سوى من است

    احترام والدين، حقّى است انسانى نه فقط در دین اسلام این حق وجود داره، حتّى والدين كافر رو هم باید احترام کرد

    به علت زحمات والدین خصوصا مادر, عقل انسان حکم می کنه که تشکر کنیم
    چه تعبیر زیبایی در این آیه شکر والدین رو در کنار شکر خدا قرار داده, خداوند در این آیه می فرماید:شكر مرا بجا آور كه خالق و پرورش دهنده تو هستم و چنين والدینی رو به تو دادم و هم شكر والدین رو به جا بیار كه واسطه اين فيض و عهده دار انتقال نعمتهاى خدا به تو مى ‏باشند
    از نظر علمی هم ثابت شده که که مادر در زمان بارداری گرفتار ضعف و سستی می شه چرا که شيره جان خودش رو به پرورش جنين خود اختصاص مى ‏ده،
    در هر صورت مادر در این 33 ماه (دوران باردای و شیر خوارگی ) بزرگترين فداكارى رو در مورد فرزندش انجام می ده
    پيامبر اكرم (ص)فرمود: بعد از نماز اوّل وقت، كارى بهتر از احترام به والدين نيست(تفسير نور، ج‏9، ص: 25)


    ***مقام مادر در قرآن ***
    ویرایش توسط مدير محتوايي : 23-01-1393 در ساعت 13:06


  7. #6
    مدیر ارشد انجمن زنان
    یاس بهشتی آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    14
    دلنوشته
    1
    خدایا به تو پناه میبرم از شر همه بدیها و ناملایمات زندگی پناهم ده که جز تو پناهی ندارم
    نوشته : 7,396      تشکر : 19,631
    24,045 در 6,935 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    یاس بهشتی آنلاین نیست.

    پیش فرض






    مقام مادر درآیات قرآن نوع دستورهایى كه اسلام به زن و مرد مى‏دهد، در عین حال كه یك راه مشتركى براى هر دو قائل است ولى راه مخصوص را هم از نظر دور نمى‏دارد، وقتى احترام به پدر و مادر را بازگو مى‏كند،

    براى گرامى داشت مقام زن، نام مادر را جداگانه و بالاستقلال طرح مى‏كند. قرآن كریم مى‏فرماید:

    (اِمّا یَبلُغَنّ عِندك الكِبَر احَدُهُما او كِلاهما فلا تَقُل لهما اُفٍ و لا تَنهَرهُما و قُل لَهُما قولاٌ كریماٌ) (1)

    "اگر یكى از آن دو یا هر دو، در كنار تو به سالخوردگى رسیدند به آنها حتى «اوف‏» مگو و به آنها پرخاش مكن و با آنها سخنى شایسته بگوى." و در جایی دیگر مى‏فرماید:

    ما سفارش كردیم به انسان كه احسان را نسبت ‏به پدر و مادر فراموش نكند: (و وصّینا الانسانَ بِوالدیهِ احساناٌ) (2)

    و انسان را نسبت‏به پدر ومادرش به احسان سفارش كردیم. (وقَضى ربُّك الاّ تعبُدوا الا ایاهُ و بالوالدَینِ احسانا (3)

    پروردگار تو مقرر كرد كه جز او را مپرستید و به پدر ومادر خود احسان كنید. و در جاى دیگر احسان به پدر ومادر را در كنار عبادت حق یاد مى‏كند:
    آیات قرآن كه در مورد حق شناسى از والدین آمده است ‏بر دو قسم است: یك قسم حق شناسى مشترك پدر ومادر را بیان مى‏كند وقسم دیگر، آیاتى است كه مخصوص حق شناسى مادر است، قرآن كریم اگر درباره پدر حكم خاصى بیان مى‏كند فقط براى بیان وظیفه است،

    (انِ اشكُر لی و لِوالدیكَ) (4) شكرگزار من و پدر و مادرت باش.
    اما با همه این تجلیل‏هاى مشترك، وقتى مى‏خواهد از زحمات پدر و مادر یاد كند، از زحمت مادر سخن مى‏گوید، نه از زحمت پدر، آنجا كه مى‏فرماید:

    (و وصّینا الانسانَ بِوالدیه احساناٌ حَملتهُ امُّه كرهاٌ و وضَعته كرها وحَملُه و فِصالُه ثلاثون شهرا) (5)
    زحمات سى ماهه مادر را مى‏شمارد، كه: دوران باردارى، زایمان، و دوران شیرخوارگى براى مادر دشوار است. و همه اینها را به عنوان شرح خدمات مادر ذكر مى‏كند. قرآن كریم به هنگام یادآورى زحمات حتى اشاره‏اى هم به این موضوع ندارد كه: پدر زحمت كشیده است.

    بنابراین، آیات قرآن كه در مورد حق شناسى از والدین آمده است ‏بر دو قسم است: یك قسم حق شناسى مشترك پدر و مادر را بیان مى‏كند و قسم دیگر، آیاتى است كه مخصوص حق شناسى مادر است، قرآن كریم اگر درباره پدر حكم خاصى بیان مى‏كند فقط براى بیان وظیفه است، نظیر:

    (وعلى المولودِ له رزقُهُنَّ و كِسوَتُهُنَّ بِالمَعروف) (6)
    خوراك و پوشاك مادران به طور شایسته به عهده پدر فرزند است.
    ولیكن هنگامى كه سخن از تجلیل و بیان زحمات است، اسم مادر را بالخصوص ذكر مى‏كند.




    پي‏ نوشت‏
    1- اسراء، 23.
    2- احقاف، 15.
    3- اسراء، 23.
    4- لقمان، 14.
    5- احقاف، 15.
    6- بقره، 233.

    جوادى آملى ، عبدالله، زن در آینه جلال و جمال، ص 177
    ***مقام مادر در قرآن ***
    ویرایش توسط مدير محتوايي : 23-01-1393 در ساعت 13:08



  8. #7
    مدير کل سایت
    فاطمی*خادمه یوسف زهرا(س)* آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1388
    صلوات
    23071
    دلنوشته
    43
    اللهم عجل لولیک الفرج و العافیة و النصر
    نوشته : 62,829      تشکر : 57,670
    171,695 در 50,222 پست تشکر شده
    وبلاگ : 173
    دریافت : 9      آپلود : 102
    فاطمی*خادمه یوسف زهرا(س)* آنلاین نیست.

    پیش فرض





    ***مقام مادر در قرآن ***
    *******************************
    اشتباه من این بود ….هر جا رنجیدم ، لبخند زدم ….
    فکر کردند درد ندارد ، محکم تر زدند

    *******************************
    گرچه گذر زمان فرصت مهرورزیدن رادریغ نمی کند،امامرگرااستثنائی نیست. فرصت ها را براي مهرورزي دريابيم

    *******************************
    سکوت خطرناک تر از حرفهای نیشداراست
    کسی که
    سکوت می کند روزی حرفهایش را
    سرنوشت به تلخی به شما خواهد گفت


    *******************************




  9. #8
    مدير کل سایت
    فاطمی*خادمه یوسف زهرا(س)* آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1388
    صلوات
    23071
    دلنوشته
    43
    اللهم عجل لولیک الفرج و العافیة و النصر
    نوشته : 62,829      تشکر : 57,670
    171,695 در 50,222 پست تشکر شده
    وبلاگ : 173
    دریافت : 9      آپلود : 102
    فاطمی*خادمه یوسف زهرا(س)* آنلاین نیست.

    پیش فرض





    ***مقام مادر در قرآن ***
    *******************************
    اشتباه من این بود ….هر جا رنجیدم ، لبخند زدم ….
    فکر کردند درد ندارد ، محکم تر زدند

    *******************************
    گرچه گذر زمان فرصت مهرورزیدن رادریغ نمی کند،امامرگرااستثنائی نیست. فرصت ها را براي مهرورزي دريابيم

    *******************************
    سکوت خطرناک تر از حرفهای نیشداراست
    کسی که
    سکوت می کند روزی حرفهایش را
    سرنوشت به تلخی به شما خواهد گفت


    *******************************




اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •