☼۞☼خودشناسی در مرتبه جسم☼ ۞☼ سایت آیه های انتظار انجمن آیه های انتظار
ثبت نام
سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
تبلیغات تبلیغات
☼۞☼خودشناسی در مرتبه جسم☼ ۞☼
صفحه 2 از 2 نخستنخست 12
نمایش نتایج: از شماره 11 تا 14 , از مجموع 14
  1. #11
    مدیر ارشد انجمن فرهنگی
    عهد آسمانى آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 6,179      تشکر : 15,630
    11,459 در 3,504 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    عهد آسمانى آنلاین نیست.

    پیش فرض




    از ناتوانى تا ناتوانى‏




    الله الذى خلقكم من ضعف ثم جعل من بعد ضعف قوة ثم جعل من بعد قوّة ضعفاً و شيبة يخلق ما يشاء و هو العليم القدير(104)؛ خداوند آن كسى است كه شما را از ناتوانى آفريد و از پس ناتوانى نيرومندى بى سابقه‏اى قرار داد و بعد از قوّت جوانى، باز ناتوانى و پيرى آورد. خداى تعالى هر چه بخواهد مى‏آفريند و او بسيار دانا و تواناست.
    از ضعف آغاز كرد، يعنى شما در ابتداى خلقت ضعيف بوديد و مصداق اين ضعف - بطورى كه از مقابله بر مى‏آيد - اوّل طفوليت است. هر چند كه ممكن است بر نطفه هم صادق باشد.
    «و مراد از قوّت بعد از ضعف ، رسيدن طفل به حد بلوغ است، و مراد از ضعف بعد از قوت، دوران پيرى است، و لذا كلمه شيبة (به معناى پيرى) را براى ضعف عطف كرد، تا تفسير آن باشد، و اگر ضعف و قوت را نكره آورد، براى اين است كه دلالت كند بر ابهام، و معين نبودن مقدار، چون افراد در آن اختلاف دارند. (بعضى جوانى طولانى‏تر برخى پيرى طولانى‏تر و گروهى عمر طولانى و عدّه‏اى كوتاه عمر هستند.)
    «يخلق ما يشاء - يعنى هر چه مى‏خواهد خلق مى‏كند، همچنان كه ضعف را خواست و خلق كرد، و سپس قوت را خواست و خلق كرد، و در آخر ضعف را خواست و خلق كرد، و در اين بيان صريح‏ترين اشاره است به اينكه پشت سرهم قرار داشتن اين سه حالت، از مقوله خلقت است، و چون اين حالى به حالى كردن انسانها در عين اينكه تدبير است، خلق نيز هست ، پس اين همه، فعل خدا است كه خالق اشياء است.»(105)



    ☼۞☼خودشناسی در مرتبه جسم☼ ۞☼

  2. تشكرها 2


  3. #12
    مدیر ارشد انجمن فرهنگی
    عهد آسمانى آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 6,179      تشکر : 15,630
    11,459 در 3,504 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    عهد آسمانى آنلاین نیست.

    پیش فرض







    «ثم انكم بعد ذلك لميتون (106)؛ سپس به درستى كه شما بعد از اين مراحل خواهيد مرد.

    «اين جمله بيان آخرين مراحل تدبير الهى است و مى‏رساند كه مرگ از مراحلى است كه در مسير تقدير به طور وجوب و حتم بايد باشد و همه بايد آن را طى كنند.
    و همان طور كه قبلاً گذشت مرگ يكى از حقايق است، همچنان كه فرموده: كل نفس ذائقة الموت و نبلوكم بالشر و الخير فتنة (107)؛ هر نفسى چشنده مرگ است و ما شما را با خير و شر مى‏آزماييم.(108)
    «ثم انكم يوم القيمة تبعثون.(109)؛ سپس همانا شما روز رستاخيز بر انگيخته مى‏شويد.
    «و اين همان تماميت تدبير و آخرين نقطه در مسير آدمى است، چون هر كه بدانجا قدم بگذارد ديگر بيرون شدنى نيست.»(110)


    ☼۞☼خودشناسی در مرتبه جسم☼ ۞☼

  4. تشكر

    نرگس منتظر (15-03-1391)

  5. #13
    مدیر ارشد انجمن فرهنگی
    عهد آسمانى آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 6,179      تشکر : 15,630
    11,459 در 3,504 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    عهد آسمانى آنلاین نیست.

    پیش فرض




    سيرى سرشار از رنج‏






    «لقد خلقنا الانسان فى كبد(111)؛ بدرستى و بى ترديد انسان را در رنج آفريديم.
    «كلمه كبد به معناى رنج و خستگى است، و جمله مورد بحث جواب قسم (در آيات پيشين است، آياتى از قبيل و والد و ما ولد؛ يعنى قسم به پدر و فرزند) اين تعبير كه خلقت انسان در كبد است به ما مى‏فهماند كه رنج و مشقت از هر سو و در تمامى شؤون حيات بر انسان احاطه دارد ، و اين معنا بر هيچ خردمندى پوشيده نيست، كه انسان در پى به دست آوردن هيچ نعمتى بر نمى‏آيد، مگر آنكه خالص آن را مى‏خواهد خالص از هر نقمت و دردسر، و خالص در خوبى و پاكيزگى ، ولى هيچ نعمتى را به دست نمى‏آورد مگر آميخته با ناملايمات كه زندگى او را رنج آور مى‏كند، و نعمتى همراه با جرعه‏هاى اندوه و رنج ، علاوه بر مصائب روزگار كه حوادث ناگوارى كه چون شرنگى كام جانش را تلخ مى‏كند.»(112)


    ☼۞☼خودشناسی در مرتبه جسم☼ ۞☼

  6. #14
    مدیر ارشد انجمن فرهنگی
    عهد آسمانى آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 6,179      تشکر : 15,630
    11,459 در 3,504 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    عهد آسمانى آنلاین نیست.

    پیش فرض




    نيكوترين آفرينش‏






    لقد خلقنا الانسان فى احسن تقويم(113)
    «تقويم انسان يعنى او را داراى قوام كرده باشند، و قوام عبارت است از هر چيزى كه ثبات و بقاى انسان بدان نيازمند است،
    منظور از كلمه انسان جنس انسان است، پس جنس انسان به حسب خلقتش داراى قوام است. و از هر آنچه ضامن حفظ اوست برخوردار است. و نه تنها داراى قوام است، بلكه به حسب خلقت داراى بهترين قوام است.
    از اين جمله و جمله بعدش كه مى‏فرمايد: ثم رددناه اسفل سافلين الا الذين ... استفاده مى ‏شود كه انسان به حسب خلقت طورى آفريده شده كه صلاحيت دارد به رفيع اعلى عروج كند، و به حياتى خالد در جوار پروردگارش، و به سعادتى خالص از شقاوت نائل شود، و اين به خاطر آن است كه خدا او را به نعمتهايى مجهّز كرده كه مى‏تواند با آن علم نافع كسب كند، و نيز ابزار عمل صالح را هم به او داده، و فرموده: و نفس و ما سويها فالهمها فجورها و تقويها(114) پس هر وقت بدانچه دانسته ايمان آورد، و ملازم اعمال صالح گرديد، خداى تعالى او را به سوى خود عروج مى‏دهد و بالا مى‏برد، همچنان كه فرمود: اليه يصعد الكلم الطيب و العمل الصالح يرفعه(115).

    و نيز فرمود: و لكن يناله التقوى منكم(116) گوشت قربانى به خدا نمى‏رسد، ولى تقواى شما به سوى او بالا مى‏رود.
    و نيز فرمود: يرفع الله الذين امنوا منكم و الذين اوتوا العلم درجات(117) و نيز فرمود: فاولئك لهم الدرجات العلى(118)، و ديگر آيات از اين قبيل، كه دلالت مى‏كند بر اينكه مقام انسان مقام بلندى است، و مدام مى‏تواند به وسيله ايمان و عمل صالح بالا رود، و اين از ناحيه خدا عطايى است قطع ناشدنى، و خدا آن را پاداش خوانده، همچنان كه آيه ششم اين سوره به آن اشاره دارد، و مى‏فرمايد : فلهم اجر غير ممنون(119)
    اگر دو آيه سوره تين و بلد را كنار هم بگذاريم نتيجه جالبى به دست مى‏آيد.
    در سوره بلد فرمود: لقد خلقنا الانسان فى كبد
    و در سوره تين فرمود: لقد خلقناالانسان فى احسن تقويم‏
    نتيجه اين دو آيه اين است كه خلقت انسان دو رو دارد و مسيرى كه مى‏ پيمايد از دو جنبه برخوردار است. يكى سختى و مشقّت (كبد) و ديگر صعود و سعادت (احسن تقويم). يعنى گذر از اين راه كه مسير آفرينش الهى است و هر لحظه خداوند متعال به انسان هستى مى‏بخشد و خلقت او را تداوم مى‏دهد اين زندگى با همه سختى‏ها و مبارزه‏ها و فراز و فرود هايى كه دارد رو به اعلى علّيين و جوار الهى دارد.

    حاصل اين كه انديشيدن بر اين دو آيه كه خود ما را به ما معرّفى مى‏ كند مسير و مقصود و سختى و سعادت انسان را مى‏ نمايد و آيات الهى را در وجود ما بر ما آشكار مى‏ سازد. و جمال آفريدگار حكيم را جلوه گر مى‏ نمايد.

    ☼۞☼خودشناسی در مرتبه جسم☼ ۞☼

صفحه 2 از 2 نخستنخست 12

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •