عيد تمام اوصياءئ و انبياء الهي سایت آیه های انتظار انجمن آیه های انتظار
ثبت نام
سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
تبلیغات تبلیغات
عيد تمام اوصياءئ و انبياء الهي
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 1 , از مجموع 1
  1. #1
    عضو آشنا

    تاریخ عضویت : اسفند 1389
    نوشته : 41      تشکر : 39
    145 در 38 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    safari آنلاین نیست.

    shapark عيد تمام اوصياءئ و انبياء الهي




    امروز سلام ويژه اي به همه خوانندگان مخصوصا عاشقان زيبايي ها و امام خوبي ها عرض ميكنم
    دوستان فردا عيد بزرگي است كه همه رسولان الهي از آدم تا خاتم به اوصياء خود سفارش عيد گرفتن اين روز را مي كردند .
    روزي كه هارون اين امت بعد موسي ان به امامت رسيد و جانشين مسيحمسلمانان كه خود زنده كننده و مسيح بزرگي است به امامت رسيد.
    نمي دانم در وصف اين روز چه بنويسم و چه بگويم ولي دلخوشم به همين شعر:
    تمام لذت عمرم همين است كه حيدر امير المومنين است
    در قسمت ادامه مطلب به خطبه غدير اشاره ميكنم و ان راا عيدي به همه خوانندگان عزيز مي دهم كه ۱۱عنوان زيبا دارد و با عمل كردن به ان دين تكميل و نعمت هدايت الهي نصيب همه ما مي شود

    حمد و ثناي الهي
    بسم اللَّه الرحمن الرحيم
    حمد و سپاس خدايي را که در يگانگي خود بلند مرتبه، ودر تنهايي وفرد بودن خود نزديک است. در قدرت و سلطه‏ي خود با جلالت و در ارکان خود عظيم است. علم او به همه چيز احاطه دارد در حالي که در جاي خود است، و همه‏ي مخلوقات را با قدرت و برهان خود تحت سيطره دارد.
    هميشه مورد سپاس بوده و همچنان مورد ستايش خواهد بود.
    صاحب عظمتي که از بين رفتني نيست. ابتدا کننده او وبازگرداننده اوست و هر کاري بسوي او باز مي‏گردد.
    بوجود آورنده‏ي بالا برده شده‏ها (کنايه از آسمانها وافلاک) و پهن کننده‏ي گسترده‏ها (کنايه از زمين) يگانه حکمران زمينها وآسمانها، پاک و منزّه و تسبيح شده، پروردگار ملائکه و روح، تفضّل کننده بر همه‏ي آنچه خلق کرده و لطف کننده بر هر آنچه بوجود آورده است. هر چشمي زير نظر اوست ولي چشمها او را نمي‏بينند.
    کَرم کننده و بردبار و تحمّل کننده است. رحمت او همه چيز را فرا گرفته و با نعمت خود بر همه‏ي آنها منّت گذارده است. در انتقام گرفتن خود عجله نمي‏کند، و به آنچه از عذابش که مستحقّ آنند مبادرت نمي‏ورزد.
    باطنها و سريره‏ها را مي‏فهمد و ضماير را مي‏داند و پنهانها بر او مخفي نمي‏ماند و مخفي‏ها بر او مشتبه نمي‏شود. او راست احاطه بر هر چيزي و غلبه بر همه چيز و قوّت در هر چيزي و قدرت بر هر چيزي، و مانند او شيئي نيست. اوست بوجود آورنده‏ي شيئ (چيز) هنگامي که چيزي نبود. دائم و زنده است، و به قسط و عدل قائم است. نيست خدايي جز او که با عزّت و حکيم است.
    بالاتر از آن است که چشمها او را درک کنند ولي او چشمها را درک مي‏کند و او لطف کننده و آگاه است. هيچکس نمي‏تواند با ديدن به صفت او راه يابد، و هيچکس به چگونگي او از سرّ و آشکار دست نمي‏يابد مگر به آنچه خود خداوند عز وجل راهنمايي کرده است.
    گواهي مي‏دهم براي او که اوست خدايي که قُدس و پاکي و منزّه بودن او روزگار را پر کرده است. او که نورش ابديّت را فرا گرفته است. او که دستورش را بدون مشورتِ مشورت کننده‏اي اجرا مي‏کند و در تقديرش شريک ندارد و در تدبيرش کمک نمي‏شود.
    آنچه ايجاد کرده بدون نمونه و مثالي تصوير نموده و آنچه خلق کرده بدون کمک از کسي و بدون زحمت و بدون احتياج به فکر و حيله خلق کرده است. آنها را ايجاد کرد پس بوجود آمدند و خلق کرد پس ظاهر شدند. پس اوست خدايي که جز او خدايي نيست، صنعت او محکم و کار او زيبا است، عادلي که ظلم نمي‏کند و کَرم کننده‏اي که کارها بسوي او باز مي‏گردد.
    شهادت مي‏دهم که اوست خدايي که همه چيز در مقابل عظمت او تواضع کرده و همه چيز در مقابل عزّت او ذليل شده و همه چيز در برابر قدرت او سر تسليم فرود آورده و همه چيز در برابر هيبت او خاضع شده‏اند.
    پادشاهِ پادشاهان و گرداننده‏ي افلاک و مسخّر کننده‏ي آفتاب و ماه، که همه با زمانِ تعيين شده در حرکت هستند. شب را بر روي روز وروز را بر روي شب مي‏گرداند که بسرعت در پي آن مي‏رود. در هم شکننده‏ي هر زورگوي با عناد، و هلاک کننده‏ي هر شيطان سر پيچ و متمرّد.
    براي او ضدّي و همراه او معارضي نبوده است. يکتا و بي نياز است. زائيده نشده و نمي‏زايد و براي او هيچ همتايي نيست. خداي يگانه و پروردگار با عظمت. مي‏خواهد پس به انجام مي‏رساند، واراده مي‏کند پس مقدّر مي‏نمايد، و مي‏داند پس به شماره مي‏آورد. مي‏ميراند و زنده مي‏کند، فقير مي‏کند و غني مي‏نمايد، مي‏خنداند و مي‏گرياند، نزديک مي‏کند و دور مي‏نمايد، منع مي‏کند و عطا مي‏نمايد. پادشاهي از آن او و حمد و سپاس براي اوست. خير بدست اوست و او بر هر چيزي قادر است.
    شب را در روز و روز را در شب فرو مي‏برد. نيست خدايي جز او که با عزّت و آمرزنده است. اجابت کننده‏ي دعا، بسيار عطا کننده، شمارنده‏ي نَفَسها و پروردگار جنّ و بشر، که هيچ امري بر او مشکل نمي‏شود، و فرياد دادخواهان او را منضجر نمي‏کند، و اصرار اصرار کنندگانش او را خسته نمي‏کند. نگهدارنده‏ي صالحين و موفّق کننده‏ي رستگاران و صاحب اختيار مؤمنين و پروردگار عالميان. خدايي که از هر آنچه خلق کرده مستحق است که او را در هر حالي شکر و سپاس گويند.
    او را سپاس بسيار مي‏گويم و دائماً شکر مي‏نمايم، چه در آسايش و چه در گرفتاري، چه در حال شدّت و چه در حال آرامش. و به او و ملائکه‏اش و کتابهايش و پيامبرانش ايمان مي‏آورم. دستور او را گوش مي‏دهم و اطاعت مي‏نمايم و به آنچه او را راضي مي‏کند مبادرت مي‏ورزم ودر مقابل مقدّرات او تسليم مي‏شوم بعنوان رغبت در اطاعت او و ترس از عقوبت او، چرا که اوست خدايي که نمي‏توان از مکر او در امان بود و از ظلم او هم ترس نداريم (يعني ظلم نمي‏کند).
    2-فرمان الهي براي مطلبي مهمّ
    اقرار مي‏کنم براي خداوند بر نفس خود بعنوان بندگي او، و شهادت مي‏دهم براي او به پروردگاري، و آنچه به من وحي نموده ادا مي‏نمايم از ترس آنکه مبادا اگر انجام ندهم عذابي از او بر من فرود آيد که هيچکس نتواند آنرا دفع کند هر چند که حيله‏ي عظيمي بکار بندد و دوستي او خالص باشد- نيست خدايي جز او- زيرا خداوند به من اعلام فرموده که اگر آنچه در حقّ علي بر من نازل نموده ابلاغ نکنم رسالت او را نرسانده‏ام، و براي من حفظ از شرّ مردم را ضمانت نموده و خدا کفايت کننده و کريم است.
    خداوند به من چنين وحي کرده است: «بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمانِ الرَّحيمِ، يا اَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ ما اُنْزِلَ اِلَيْکَ مِنْ رَبِّکَ- في علي يعني في الخلافة لعليّ بن ابي‏طالب- وَإنْ لَمْ‏تَفْعَلْ فَما بَلَّغْتَ رِسالَتَهُ وَاللَّهُ يَعْصِمُکَ مِنَ النَّاسِ»، «اي پيامبر ابلاغ کن آنچه از طرف پروردگارت بر تو نازل شده- در باره‏ي عليّ، يعني خلافت علي بن ابي‏طالب- و اگر انجام ندهي رسالت او را نرسانده‏اي، و خداوند تو را از مردم حفظ مي‏کند».
    اي مردم، من در رساندن آنچه خداوند بر من نازل کرده کوتاهي نکرده‏ام، و من سبب نزول اين آيه را براي شما بيان مي‏کنم:
    جبرئيل سه مرتبه بر من نازل شد و از طرف خداوندِ سلام پروردگارم- که او سلام است- مرا مأمور کرد که در اين محلّ اجتماع بپاخيزم و بر هر سفيد و سياهي اعلام کنم که «عليّ بن ابي‏طالب برادرِ من و وصيّ من و جانشين من بر امّتم و امام بعد از من است. نسبت او بمن همانند نسبت هارون به موسي است جز اينکه پيامبري بعد از من نيست. و او صاحب اختيار شما بعد از خدا ورسولش است»، و خداوند در اين مورد آيه‏اي از کتابش بر من نازل کرده است: «اِنَّما وَلِيُّکُمُ اللَّهُ وَرَسُولُهُ وَالَّذينَ آمَنُوا الَّذينَ يُقيمُونَ الصَّلاةَ وَيُؤْتُونَ الزَّکاةَ وَهُمْ راکِعُونَ»، «صاحب اختيار شما خدا و رسولش هستند و کساني که ايمان آورده و نماز را بپا مي‏دارند و در حال رکوع زکات مي‏دهند»، و عليّ بن ابي‏طالب است که نماز را بپا داشته و در حال رکوع زکات داده و در هر حال خداوند عز وجل را قصد مي‏کند.
    اي مردم، من از جبرئيل در خواست کردم که از خدا بخواهد تا مرا از ابلاغ اين مهم معاف بدارد، زيرا از کمي متّقين و زيادي منافقين و افساد ملامت کنندگان و حيله‏هاي مسخره کنندگانِ اسلام اطلاع دارم، کساني که خداوند در کتابش آنان را چنين توصيف کرده است که با زبانشان مي‏گويند آنچه در قلبهايشان نيست و اين کار را سهل مي‏شمارند در حاليکه نزد خداوند عظيم است. و همچنين بخاطر اينکه منافقين بارها مرا اذيّت کرده‏اند تا آنجا که مرا «اُذُن» (گوش دهنده‏ي بر هر حرفي) ناميدند، و گمان کردند که من چنين هستم بخاطر ملازمت بسيار او (علي) با من و توجّه من به او و تمايل او و قبولش از من، تا آنکه خداوند عزّوجلّ در اين باره چنين نازل کرد: «وَمِنْهُمُ الَّذينَ يُؤْذُونَ النَّبِيَّ وَيَقُولُونَ هُوَ اُذُنٌ قُلْ اُذُن- علي الذين يزعمون أنّه اُذن- خَيْر لَکُمْ، يُؤْمِنُ بِاللَّهِ وَيُؤْمِنُ لِلْمُؤْمِنينَ...»، «و از آنان کساني هستند که پيامبر را اذيّت مي‏کنند و مي‏گويند او «اُذُن» (گوش دهنده بر هر حرفي) است، بگو: گوش است- بر ضدّ کساني که گمان مي‏کنند او «اُذُن» است- و براي شما خير است، به خدا ايمان مي‏آورد ودر مقابل مؤمنين اظهار تواضع واحترام مي‏نمايد».
    واگر من بخواهم گويندگان اين نسبت (اُذُن) را نام ببرم مي‏توانم، و اگر بخواهم به شخص آنها اشاره کنم مي‏نمايم، و اگر بخواهم با علائم آنها را معرّفي کنم مي‏توانم، ولي بخدا قسم من در کار آنان با بزرگواري رفتار کرده‏ام.
    بعد از همه‏ي اينها، خداوند از من راضي نمي‏شود مگر آنچه در حق عليّ بر من نازل کرده ابلاغ نمايم.
    سپس حضرت اين آيه را تلاوت فرمودند: «يا اَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ ما اُنْزِلَ اِلَيْکَ مِنْ رَبِّکَ- في حقّ عليّ- وإنْ لَمْ تَفْعَلْ فَما بَلَّغْتَ رِسالَتَهُ وَاللَّهُ يَعْصِمُکَ مِنَ النَّاسِ»، «اي پيامبر برسان آنچه- در حق علي- از پروردگارت بر تو نازل شده و اگر انجام ندهي رسالت او را نرسانده‏اي، و خداوند تو را از مردم حفظ مي‏کند».
    3- اعلان رسمي ولايت و امامت دوازده امام‏
    اي مردم، اين مطلب را در باره‏ي او بدانيد و بفهميد، و بدانيد که خداوند او را براي شما صاحب اختيار وامامي قرار داده که اطاعتش را واجب نموده است بر مهاجرين وانصار و بر تابعين آنان به نيکي، و بر روستايي و شهري، و بر عجمي و عربي، و بر آزاد و بنده، و بر بزرگ و کوچک، و بر سفيد و سياه. بر هر يکتا پرستي حکم او اجرا شونده و کلام او مورد عمل و امر او نافذ است. هر کس با او مخالفت کند ملعون است، و هر کس تابع او باشد و او را تصديق نمايد مورد رحمت الهي است‏خداوند او را و هر کس را که از او بشنود و او را اطاعت کند آمرزيده است.
    اي مردم، اين آخرين باري است که در چنين اجتماعي بپا مي‏ايستم، پس بشنويد واطاعت کنيد و در مقابل امر خداوند پروردگارتان سر تسليم فرود آوريد، چرا که خداوند عز وجل صاحب اختيار شما و معبود شما است، و بعد از خداوند رسولش و پيامبرش که شما را مخاطب قرار داده، و بعد از من علي صاحب اختيار شما و امام شما به امر خداوند است، و بعد از او امامت در نسل من از فرزندان اوست تا روزي که خدا و رسولش را ملاقات خواهيد کرد.
    حلالي نيست مگر آنچه خدا و رسولش و آنان (امامان) حلال کرده باشند، و حرامي نيست مگر آنچه خدا و رسولش و آنان (امامان) بر شما حرام کرده باشند. خداوند عزوجل حلال و حرام را به من شناسانده است، و آنچه پروردگارم از کتابش و حلال و حرامش به من آموخته به او سپرده‏ام.
    اي مردم، علي را (بر ديگران) فضيلت دهيد. هيچ علمي نيست مگر آنکه خداوند آنرا در من جمع کرده است و هر علمي را که آموخته‏ام در امام المتقين جمع نموده‏ام، و هيچ علمي نيست مگر آنکه آنرا بعلي آموخته‏ام. اوست «امام مبين» که خداوند در سوره‏ي يس ذکر کرده است: «وَکُلَّ شَيْي‏ءٍ اَحْصَيْناهُ في إِمامٍ مُبينٍ»، «و هر چيزي را در امام مبين جمع کرديم».
    اي مردم، از او (علي) بسوي ديگري گمراه نشويد، و از او روي بر مگردانيد و از ولايت او سرباز نزنيد. اوست که به حق هدايت نموده و به آن عمل مي‏کند، و باطل را ابطال نموده و از آن نهي مي‏نمايد، و در راه خدا سرزنش ملامت کننده‏اي او را مانع نمي‏شود.
    او (علي) اوّل کسي است که به خدا و رسولش ايمان آورد و هيچکس در ايمانِ به من بر او سبقت نگرفت. اوست که با جان خود در راه رسول خدا فداکاري کرد. اوست که با پيامبر خدا بود در حالي که هيچکس از مردان همراه او خدا را عبادت نمي‏کرد. اوّلين مردم در نماز گزاردن، و اوّل کسي است که با من خدا را عبادت کرد. از طرف خداوند به او امر کردم تا در خوابگاه من بخوابد، او هم در حاليکه جانش را فداي من کرده بود در جاي من خوابيد.
    اي مردم، او را فضيلت دهيد که خدا او را فضيلت داده است، و او را قبول کنيد که خداوند او را منصوب نموده است.
    اي مردم، او از طرف خداوند امام است، و هر کس ولايت او را انکار کند خداوند هرگز توبه‏اش را نمي‏پذيرد و او را نمي‏بخشد. حتمي است بر خداوند که با کسي که با او مخالفت نمايد چنين کند و او را به عذابي شديد تا ابديّت و تا آخر روزگار معذّب نمايد. پس بپرهيزيد از اينکه با او مخالفت کنيد و گرفتار آتشي شويد که آتشگيره‏ي آن مردم و سنگها هستند و براي کافران آماده شده است.
    اي مردم، بخدا قسم پيامبران و رسولان پيشين به من بشارت داده‏اند، و من بخدا قسم خاتم پيامبران و مرسلين و حجّت بر همه‏ي
    مخلوقين از اهل آسمانها و زمينها هستم. هر کس در اين مطالب شکّ کند مانند کفر جاهليت اوّل کافر شده است. و هر کس در چيزي از اين گفتار من شکّ کند در همه‏ي آنچه بر من نازل شده شکّ کرده است، و هر کس در يکي از امامان شک کند در همه‏ي آنان شکّ کرده است، وشکّ کننده در باره‏ي ما در آتش است.
    اي مردم، خداوند اين فضيلت را بر من ارزاني داشته که منّتي از او بر من و احساني از جانب او بسوي من است. خدايي جز او نيست. حمد و سپاس از من بر او تا ابديّت و تا آخر روزگار و در هر حال.
    اي مردم، علي را فضيلت دهيد که او افضل مردم بعد از من از مرد و زن است تا مادامي که خداوند روزي را نازل مي‏کند و خلق باقي هستند. ملعون است ملعون است، مورد غضب است مورد غضب است کسي که اين گفتار مرا ردّ کند و با آن موافق نباشد. بدانيد که جبرئيل از جانب خداوند اين خبر را براي من آورده است و مي‏گويد: «هرکس با علي دشمني کند وولايت او را نپذيرد لعنت و غضب من بر او باد». هر کس ببيند براي فردا چه پيش فرستاده است. از خدا بترسيد که با علي مخالفت کنيد و در نتيجه قدمي بعد از ثابت بودن آن بلغزد، خداوند از آنچه انجام مي‏دهيد آگاه است.
    اي مردم، او (علي) «جنب اللَّه»ه خداوند در کتاب عزيزش ذکر کرده و در باره‏ي کسي که با او مخالفت کند فرموده است: «اَنْ تَقُولَ نَفْسٌ يا حَسْرَتا عَلي ما فَرَّطْتُ في جَنْبِ اللَّهِ»، «اي حسرت بر آنچه در باره‏ي جنب خداوند تفريط و کوتاهي کردم».
    اي مردم، قرآن را تدبّر نمائيد و آيات آن را بفهميد و در محکمات آن نظر کنيد و بدنبال متشابه آن نرويد. بخدا قسم، باطن آن را براي شما بيان نمي‏کند و تفسيرش را برايتان روشن نمي‏کند مگر اين شخصي که من دست او را مي‏گيرم و او را بسوي خود بالا مي‏برم و بازوي او را مي‏گيرم و با دو دستم او را بلند مي‏کنم و به شما مي‏فهمانم که: «هر کس من صاحب اختيار اويم اين علي صاحب اختيار او است»، و او عليّ بن ابي‏طالب برادر و جانشين من است، و ولايتِ او از جانب خداوندِ عزوجل است که بر من نازل کرده است.
    اي مردم، علي و پاکان از فرزندانم از نسل او ثقل اصغرند و قرآن ثقل اکبر است. هر يک از اين دو از ديگري خبر مي‏دهد و با آن موافق است. آنها از يکديگر جدا نمي‏شوند تا بر سر حوض کوثر بر من وارد شوند. بدانيد که آنان امين‏هاي خداوند بين مردم و حاکمان او در زمين هستند.
    بدانيد که من ادا نمودم، بدانيد که من ابلاغ کردم، بدانيد که من شنوانيدم، بدانيد که من روشن نمودم، بدانيد که خداوند فرموده است و من از جانب خداوند عزوجل مي‏گويم، بدانيد که اميرالمؤمنيني جز اين برادرم نيست. بدانيد که اميرالمؤمنين بودن بعد از من براي احدي جز او حلال نيست.
    4- معرفي و بلند کردن اميرالمؤمنين بدست پيامبر
    سپس پيامبر صلي الله عليه و آله دستش را بر بازوي علي عليه‏السلام زد و آنحضرت بلند کرد. و اين در حالي بود که اميرالمؤمنين عليه‏السلام از زماني که پيامبر صلي الله عليه و آله بر فراز منبرآمده بود يک پلّه پائين‏تر از مکان حضرت ايستاده بود و نسبت به صورت حضرت به طرف راست مايل بود که گويي هردو در يک مکان ايستاده‏اند.
    پس پيامبر صلي الله عليه و آله با دستش او را بلند کرد و هر دو دست را به سوي آسمان باز نمود و عليّ عليه‏السلام را از جا بلند نمود تا حدّي که پاي آنحضرت موازي زانوي پامبر صلي الله عليه و آله رسيد. سپس فرمود:
    اي مردم، اين علي است برادر من و وصيّ من و جامع علم من، و جانشين من در امّتم بر آنان که به من ايمان آورده‏اند، و جانشين من در تفسير کتاب خداوند عزوجل و دعوت به آن، و عمل کننده به آنچه او را راضي مي‏کند، و جنگ کننده با دشمنان خدا و دوستي کننده بر اطاعت او و نهي کننده از معصيت او.
    اوست خليفه‏ي رسول خدا، و اوست اميرالمؤمنين و امام هدايت کننده از طرف خداوند، و اوست قاتل ناکثان و قاسطان و مارقان به امر خداوند.
    خداوند مي‏فرمايد: «ما يُبَدَّلُ الْقَوْلُ لَدَيَّ»، «سخن در پيشگاه من تغيير نمي‏پذيرد»، پروردگارا، به امر تو مي‏گويم: «خداوندا دوست بدار هر کس علي را دوست بدارد و دشمن بدار هر کس علي را دشمن بدارد، و ياري کن هر کس علي را ياري کند و خوار کن هر کس علي را خوار کند، و لعنت نما هر کس علي را انکار کند و غضب نما بر هر کس که حقّ علي را انکار نمايد».
    پروردگارا، تو هنگام روشن شدن اين مطلب و منصوب نمودن علي در اين روز اين آيه را در باره‏ي او نازل کردي: «الْيَوْمَ اَکْمَلْتُ لَکُمْ دينَکُمْ وَاَتْمَمْتُ عَلَيْکُمْ نِعْمَتي وَرَضيتُ لکُمُ الْإِسْلامَ ديناً». «ومَنَ يَبْتَغِ غَيْرَ الْإِسْلامِ ديناً فَلَنْ يُقْبَلَ مِنْهُ وَهُوَ فِي الْآخِرَةِ مِنَ الْخاسِرينَ»، «امروز دين شما را برايتان کامل نمودم و نعمت خود را بر شما تمام کردم و اسلام را بعنوان دين شما راضي شدم»، «و هر کس ديني غير از اسلام انتخاب کند هرگز از او قبول نخواهد شد و او در آخرت از زيانکاران خواهد بود». پروردگارا، تو را شاهد مي‏گيرم که من ابلاغ نمودم.
    5- تاکيد بر توجّه امت به مسئله‏ي امامت
    اي مردم، خداوند دين شما را با امامت او کامل نمود، پس هر کس اقتدا نکند به او و به کساني که جانشين او از فرزندان من و از نسل او هستند تا روز قيامت و روز رفتن به پيشگاه خداوند عزوجل، چنين کساني اعمالشان در دنيا و آخرت از بين رفته و در آتش دائمي خواهند بود. عذاب از آنان تخفيف نمي‏يابد و به آنها مهلت داده نمي‏شود.
    اي مردم، اين علي است که ياري کننده‏ترين شما نسبت بمن و سزاوارترين شما به من و نزديک‏ترين شما به من و عزيزترين شما نزد من است. خداوند عزوجل ومن از او راضي هستيم. هيچ آيه‏ي رضايتي در قرآن نازل نشده است مگر در باره‏ي او، و هيچگاه خداوند مؤمنين را مورد خطاب قرار نداده مگر آنکه ابتدا او مخاطب بوده است، و هيچ آيه‏ي مدحي در قرآن نيست مگر در باره‏ي او، و خداوند در سوره‏ي «هَلْ اَتي عَلَي الْإِنْسانِ...» شهادت به بهشت نداده مگر براي او و اين سوره را در باره‏ي غير او نازل نکرده و با اين سوره جز او را مدح نکرده است.
    اي مردم، او ياري دهنده‏ي دين خدا و دفاع کننده از رسول خدا است، و اوست با تقواي پاکيزه‏ي هدايت کننده‏ي هدايت شده. پيامبرتان بهترين پيامبر و وصيّتان بهترين وصيّ و فرزندان او بهترين اوصياء هستند.
    اي مردم، نسل هر پيامبري از صلب خود او هستند ولي نسل من از صلب أميرالمؤمنين علي است.
    اي مردم، شيطان آدم را با حسد از بهشت بيرون کرد. مبادا به علي حسد کنيد که اعمالتان نابود شود و قدمهايتان بلغزد. آدم بخاطر يک گناه بزمين فرستاده شد در حاليکه انتخاب شده‏ي خداوند عزوجل بود، پس شما چگونه خواهيد بود در حاليکه شمائيد و در بين شما دشمنان خدا هستند.
    بدانيد که با علي دشمني نمي‏کند مگر شقيّ و با علي دوستي نمي‏کند مگر با تقوي، و به او ايمان نمي‏آورد مگر مؤمن مخلص. بخدا قسم در باره‏ي علي نازل شده است سوره‏ي «والعصر»: «بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمانِ الرَّحيمِ، وَالْعَصْرِ، اِنَّ الْإِنْسانَ لَفي خُسْرٍ»، «قسم به عصر، انسان در زيان است» مگر علي که ايمان آورد وبه حق وصبر راضي شد.
    اي مردم، من خدا را شاهد گرفتم و رسالتم را به شما ابلاغ نمودم، و بر عهده‏ي رسول جز ابلاغ روشن چيزي نيست. اي مردم از خدا بترسيد آنطور که بايد ترسيد و از دنيا نرويد مگر آنکه مسلمان باشيد.
    6- اشاره به کارشکنيهاي منافقين
    اي مردم، «ايمان آوريد به خدا و رسولش و به نوري که همراه او نازل شده است، قبل از آنکه هلاک کنيم وجوهي را و آن صورتها را به پشت برگردانيم يا آنان را مانند اصحاب سبت لعنت کنيم». بخدا قسم، از اين آيه قصد نشده است مگر قومي از اصحابم که آنان را به اسم و نسبشان مي‏شناسم ولي مأمورم که از آنان پرده پوشي کنم. پس هر کس عمل کند مطابق آنچه در قلبش از حبّ يا بغض نسبت به عليّ مي‏يابد.
    اي مردم، نور از جانب خداوند عزوجل در من نهاده شده و سپس در علي بن ابي‏طالب و بعد در نسل او تا مهدي قائم که حق خداوند و هر حقّي که براي ما باشد مي‏گيرد، چرا که خداوند عزوجل ما را بر کوتاهي کنندگان و بر معاندان و مخالفان و خائنان و گناهکاران و ظالمان و غاصبان از همه‏ي عالميان حجّت قرار داده است.
    اي مردم، شما را مي‏ترسانم و انذار مي‏نمايم که من رسول خدا هستم و قبل از من پيامبران بوده‏اند، آيا اگر من بميرم يا کشته شوم شما عقب گرد مي‏نمائيد؟ هر کس به عقب برگردد به خدا ضرري نمي‏رساند، و خداوند بزودي شاکرين و صابرين را پاداش مي‏دهد. بدانيد که علي است توصيف شده به صبر و شکر و بعد از او فرزندانم از نسل او چنين‏اند.
    اي مردم، با اسلامتان بر من منّت مگذاريد، بلکه بر خدا منّت نگذاريد، که اعمالتان را نابود مي‏نمايد وبر شما غضب مي‏کند و شما را به شعله‏اي از آتش و مس (گداخته) مبتلا مي‏کند، پروردگار شما در کمين است.
    اي مردم، بعد از من اماماني خواهند بود که به آتش دعوت مي‏کنند و روز قيامت کمک نمي‏شوند. اي مردم، خداوند ومن از آنان بيزار هستيم. اي مردم، آنان و يارانشان و تابعينشان و پيروانشان در پائين‏ترين درجه‏ي آتش‏اند و چه بد است جاي متکبّران. بدانيد که آنان «اصحاب صحيفه» هستند، پس هر يک از شما در صحيفه‏ي خود نظر کند.
    راوي مي‏گويد: وقتي پيامبر صلي الله عليه و آله نام «اصحاب صحيفه» را آورد اکثر مردم منظور حضرت از اين کلام رانفهميدند و برايشان سؤال انگيز شد و فقط عدّه‏ي کمي مقصود حضرت را فهميدند.
    اي مردم، من امر خلافت را بعنوان امامت و وراثتِ آن در نسل خودم تا روز قيامت به وديعه مي‏سپارم، و من رسانيدم آنچه مأمور به ابلاغش بودم تا حجّت باشد بر حاضر و غائب و بر همه‏ي کساني که حضور دارند يا ندارند، بدنيا آمده‏اند يا نيامده‏اند. پس حاضران به غائبان و پدران به فرزندان تا روز قيامت برسانند.
    و بزودي امامت را بعد از من بعنوان پادشاهي و با ظلم و زور مي‏گيرند. خداوند غاصبين و تعدّي کنندگان را لعنت کند. و در آن هنگام است- اي جنّ وانس- که مي‏ريزد براي شما آنکه بايد بريزد و مي‏فرستد بر شما شعله‏اي از آتش و مس (گداخته) و نمي‏توانيد آنرا از خود دفع کنيد.
    اي مردم، خداوند عزوجل شما را به حال خود رها نخواهد کرد تا آنکه خبيث را از پاکيزه جدا کند، و خداوند شما را بر غيب مطلع نمي‏کند.
    اي مردم، هيچ سرزمين آبادي نيست مگر آنکه در اثر تکذيبِ (اهل آن آيات الهي را) خداوند قبل از روز قيامت آنها را هلاک خواهد کرد و آنرا تحت حکومت حضرت مهدي خواهد آورد، و خداوند وعده‏ي خود را عملي مي‏نمايد.
    اي مردم، قبل از شما اکثر پيشينيان هلاک شدند، و خداوند آنها را هلاک نمود و اوست که آيندگان را هلاک خواهد کرد. خداي تعالي مي‏فرمايد: «أَلَمْ نُهْلِکِ الْأَوَّلينَ، ثُمَّ نُتْبِعُهُمُ الْآخَرينَ، کَذلِکَ نَفْعَلُ بِالْمُجْرِمينَ، وَيْلٌ يَوْمَئِذٍ لِلْمُکَذِّبينَ»، «آيا ما پيشينيان را هلاک نکرديم؟ آيا در پي آنان ديگران را نفرستاديم؟ ما با مجرمان چنين مي‏کنيم. واي بر مکذّبين در آن روز».
    اي مردم، خداوند مرا امر و نهي نموده است، وزمن هم به امر الهي علي را امر وزنهي نموده‏ام، و علم امر و نهي نزد اوست. پس امر او را گوش دهيد تا سلامت بمانيد، وزاو را اطاعت کنيد تا هدايت شويد و نهي او را قبول کنيد تا در راه درست باشيد، و به سوي مقصد ومراد او برويد و راههاي بيگانه، شما را از راه او منحرف نکند.
    7- پيروان اهل بيت ودشمنان ايشان
    اي مردم، من راه مستقيم خداوند هستم که شما را به تابعيّت آن امر نموده، وسپس علي بعد از من، و سپس فرزندانم از نسل او که امامان هدايت‏اند، به حق هدايت مي‏کنند و بياري حق به عدالت رفتار مي‏کنند.
    سپس حضرت چنين خواندند: «بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمانِ الرَّحيمِ، الْحَمْدُ للَّهِ رَبِّ الْعالَمينَ...» تا آخر سوره‏ي حمد وسپس فرمودند:
    اين سوره در باره‏ي من نازل شده، و بخدا قسم در باره‏ي ايشان (امامان) نازل شده است. بطور عموم شامل آنهاست و بطور خاصّ در باره‏ي آنان است. ايشان دوستان خدايند که ترسي بر آنان نيست و محزون نمي‏شوند، بدانيد که حزب خداوند غالب هستند.
    بدانيد که دشمنان ايشان سفهاء گمراه و برادران شياطين‏اند که اباطيل را از روي غرور به يکديگر مي‏رسانند.
    بدانيد که دوستان ايشان (اهل بيت) کساني‏اند که خداوند در کتابش آنان را ياد کرده و فرموده است: «لا تَجِدُ قَوْماً يُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ يُوادُّونَ مَنْ حادَّ اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَلَوْ کانُوا آبائَهُمْ اَوْ اَبْنائَهُمْ اَوْ إخْوانَهُمْ اَوْ عَشيرَتَهُمْ، اُولئِکَ کَتَبَ في قُلُوبِهِمُ الْايمانَ...» تا آخر آيه، «نمي‏يابي قومي را که به خدا و روز قيامت ايمان آورده باشند، و در عين حال با کساني که با خدا و رسولش ضدّيت دارند روي دوستي داشته باشند، اگر چه پدرانشان يا فرزندانشان يا برادرانشان يا فاميلشان باشند. آنان‏اند که ايمان در قلوبشان نوشته شده است...».
    بدانيد که دوستان ايشان (اهل بيت) کساني‏اند که خداوند عزوجل آنان را توصيف کرده و فرموده است: «الَّذينَ آمَنُوا وَلَمْ يَلْبَسُوا ايمانَهُمْ بِظُلْمٍ اُولئِکَ لَهُمُ الْأَمْنُ وَهُمْ مُهْتَدُونَ» «کساني که ايمان آورده‏اند وايمانشان را با ظلم نپوشانده‏اند، آنان‏اند که برايشان امان است و آنان هدايت يافتگان‏اند».
    بدانيد که دوستان ايشان کساني‏اند که ايمان آورده‏اند وبه شکّ نيفتاده‏اند.
    بدانيد که دوستان ايشان کساني‏اند که با سلامتي و در حال امن وارد بهشت مي‏شوند، و ملائکه با سلام به ملاقات آنان مي‏آيند و مي‏گويند: «سلام بر شما، پاکيزه شديد، پس براي هميشه داخل بهشت شويد».
    بدانيد که دوستان ايشان کساني هستند که بهشت براي آنان است و در آن بدون حساب روزي داده مي‏شوند.
    بدانيد که دشمنان ايشان (اهل بيت) کساني‏اند که به شعله‏هاي آتش وارد مي‏شوند، بدانيد که دشمنان ايشان کساني‏اند که از جهنّم در حالي که مي‏جوشد صداي وحشتناکي مي‏شنوند و شعله کشيدن آنرا مي‏بينند.
    بدانيد که دشمنان ايشان کساني‏اند که خداوند درباره‏ي آنان فرموده است: «کُلَّما دَخَلَتْ اُمَّةٌ لَعَنَتْ اُخْتَها...» تا آخر آيه، «هر گروهي که داخل (جهنم) مي‏شود همتاي خود را لعنت مي‏کند...».
    بدانيد که دشمنان ايشان کساني‏اند که خداوند عزوجل مي‏فرمايد:
    «کُلَّما اُلْقِيَ فيها فَوْجٌ سَأَلَهُمْ خَزَنَتُها اَلَمْ يَأْتِکُمْ نَذيرٌ، قالُوا بَلي قَدْ جاءَنا نَذيرٌ فَکَذَّبْنا وَقُلْنا ما نَزَّلَ اللَّهُ مِنْ شَيْي‏ءٍ، اِنْ اَنْتُمْ اِلاَّ في ضَلالٍ کَبيرٍ... اَلا فَسُحْقاً لِأَصْحابِ السَّعيرِ»، «هرگاه گروهي (از ايشان) را در جهنم مي‏اندازند خزانه داران دوزخ از ايشان مي‏پرسند: آيا ترساننده‏اي براي شما نيامد؟ مي‏گويند: بلي، براي ما نذير وترساننده آمد ولي ما او را تکذيب کرديم و گفتيم: خداوند هيچ چيز نازل نکرده است، و شما در گمراهيِ بزرگ هستيد... پس دور باشند اصحاب آتش».
    بدانيد که دوستان ايشان (اهل بيت) کساني هستند که در پنهاني از پروردگارشان مي‏ترسند و براي آنان مغفرت و اجر بزرگ است.
    اي مردم، چقدر فاصله است بين شعله‏هاي آتش و بين اَجر بزرگ!
    اي مردم، دشمن ما کسي است که خداوند او را مذمت و لعنت نموده، و دوست ما آن کسي است که خداوند او را مدح نموده و دوستش بدارد.
    اي مردم، بدانيد که من نذير و ترساننده‏ام و علي بشارت دهنده است.
    اي مردم، بدانيد که من مُنذر و برحذر دارنده‏ام و علي هدايت کننده است.
    اي مردم، من پيامبرم و علي جانشين من است.
    اي مردم، بدانيد که من پيامبرم و علي امام و وصيّ بعد از من است، و امامان بعد از او فرزندان او هستند. بدانيد که من پدر آنانم و آنها از صلب او بوجود مي‏آيند.
    8- حضرت مهدي‏
    بدانيد که آخرينِ امامان، مهدي قائم از ماست. اوست غالب بر اديان، اوست انتقام گيرنده از ظالمين، اوست فاتح قلعه‏ها و منهدم کننده‏ي آنها، اوست غالب بر هر قبيله‏اي از اهل شرک و هدايت کننده‏ي آنان.
    بدانيد که اوست گيرنده‏ي انتقام هر خوني از اولياء خدا. اوست ياري دهنده‏ي دين خدا.
    بدانيد که اوست استفاده کننده از دريايي عميق. اوست که هر صاحب فضيلتي را بقدر فضلش و هر صاحب جهالتي را بقدر جهلش نشانه مي‏دهد. اوست انتخاب شده و اختيار شده‏ي خداوند. اوست وارث هر علمي و احاطه دارنده به هر فهمي.
    بدانيد که اوست خبر دهنده‏ي از پروردگارش، و بالا برنده‏ي آيات الهي. اوست هدايت يافته‏ي محکم بنيان. اوست که کارها به او سپرده شده است.
    اوست که پيشينيان به او بشارت داده‏اند، اوست که بعنوان حجّت باقي مي‏ماند و بعد از او حجّتي نيست. هيچ حقّي نيست مگر همراه او، و هيچ نوري نيست مگر نزد او.
    بدانيد او کسي است که غالبي بر او نيست و کسي بر ضد او کمک نمي‏شود. اوست ولي خدا در زمين و حکم کننده‏ي او بين خلقش و امين او بر نهان و آشکارش.
    9- مطرح کردن بيعت
    اي مردم، من برايتان روشن کردم و به شما فهمانيدم، و اين علي است که بعد از من به شما مي‏فهماند.
    بدانيد که من بعد از پايان خطابه‏ام شما را به دست دادن با من بعنوان بيعت با او و اقرار به او، و بعد از من به دست دادن با خود او فرا مي‏خوانم.
    بدانيد که من با خدا بيعت کرده‏ام و علي با من بيعت کرده است، و من از جانب خداوند براي او از شما بيعت مي‏گيرم (خداوند مي‏فرمايد:) «اِنَّ الَّذينَ يُبايِعُونَکَ اِنَّما يُبايِعُونَ اللَّهَ، يَدُاللَّهِ فَوْقَ اَيْدِيهِمْ، فَمَنْ نَکَثَ فَاِنَّما يَنْکُثُ عَلي نَفْسِهِ، وَمَنْ أَوْفي بِما عاهَدَ عَلَيْهُ اللَّهَ فَسَيُؤْتيهِ اَجْراً عَظيماً»، «کساني که با تو بيعت مي‏کنند در واقع با خدا بيعت مي‏کنند، دست خداوند بر روي دست آنان است. پس هر کس بيعت را بشکند اين شکستن بر ضرر خود اوست، و هر کس به آنچه با خدا عهد بسته وفادار باشد خداوند به او اجر عظيمي عنايت خواهد کرد».
    10- حلال و حرام، واجبات و محرّمات
    اي مردم، حج و عمره از شعائر الهي هستند، (خداوند مي‏فرمايد:) «فَمَنْ حَجَّ الْبَيْتَ اَوِ اعْتَمَرَ فَلا جُناحَ عَلَيْهِ اَنْ يَطَّوَّفَ بِهِما» تا آخر آيه، «پس هر کس به خانه‏ي خدا بعنوان حجّ يا عمره بيايد براي او اشکالي نيست که بر صفا ومروه بسيار طواف کند».
    اي مردم، به حجّ خانه‏ي خدا برويد. هيچ خانداني به خانه‏ي خدا وارد نمي‏شوند مگر آنکه مستغني مي‏گردند و شاد مي‏شوند، و هيچ خانداني آنرا ترک نمي‏کنند مگر آنکه منقطع مي‏شوند و فقير مي‏گردند.
    اي مردم، هيچ مؤمني در موقف (عرفات، مشعر، مني) وقوف نمي‏کند مگر آنکه خداوند گناهان گذشته‏ي او را تا آن وقت مي‏آمرزد، و هرگاه که حجّش پايان يافت اعمالش را از سر مي‏گيرد.
    اي مردم، حاجيان کمک مي‏شوند و آنچه خرج مي‏کنند به آنان بر مي‏گردد، و خداوند جزاي محسنين را ضايع نمي‏نمايد.
    اي مردم، با دين کامل و با تَفَقُّه و فهم به حجّ خانه‏ي خدا برويد و از آن مشاهد مشرّفه جز با توبه و دست کشيدن از گناه بر مگرديد.
    اي مردم، نماز را بپا داريد و زکات را بپردازيد همانطور که خداوند عزوجل به شما فرمان داده است و اگر زمان طويلي بر شما گذشت و کوتاهي نموديد يا فراموش کرديد، علي صاحب اختيار شما است و براي شما بيان مي‏کند، او که خداوند عزوجل بعد از من بعنوان امين بر خلقش او را منصوب نموده است. او از من است و من از اويم.
    او و آنانکه از نسل من‏اند از آنچه سؤال کنيد به شما خبر مي‏دهند و آنچه را نمي‏دانيد براي شما بيان مي‏کنند.
    بدانيد که حلال و حرام بيش از آن است که من همه‏ي آنها را بشمارم و معرفي کنم و بتوانم در يک مجلس به همه‏ي حلالها دستور دهم و از همه‏ي حرامها نهي کنم. پس مأمورم که از شما بيعت بگيرم و با شما دست بدهم بر اينکه قبول کنيد آنچه از طرف خداوند عزوجلّ درباره‏ي اميرالمؤمنين علي و جانشينان بعد از او آورده‏ام که آنان از نسل من و اويند، (و آن موضوع) امامتي است که فقط در آنها بپا خواهد بود، و آخر ايشان مهدي است تا روزي که خداي مدبِّرِ قضا و قدر را ملاقات کند.
    اي مردم، هر حلالي که شما را بدان راهنمايي کردم و هر حرامي که شما را از آن نهي نمودم، هرگز از آنها بر نگشته‏ام و تغيير نداده‏ام. اين مطلب را بياد داشته باشيد و آنرا حفظ کنيد و به يکديگر سفارش کنيد، و آنرا تبديل نکنيد و تغيير ندهيد.
    من سخن خود را تکرار مي‏کنم: نماز را بپا داريد و زکات را بپردازيد و به کار نيک امر کنيد و از منکرات نهي نمائيد.
    بدانيد که بالاترين امر بمعروف آنست که سخن مرا بفهميد و آنرا به کساني که حاضر نيستند برسانيد و او را از طرف من به قبولش امر کنيد و از مخالفتش نهي نمائيدکه اين دستوري از جانب خداوند عزوجل و از نزد من است، و هيچ امر بمعروف و نهي از منکري نمي‏شود مگر با امام معصوم.
    اي مردم، قرآن به شما مي‏شناساند که امامان بعد از علي فرزندان او هستند و من هم به شما شناساندم که آنان از نسل من و از نسل اويند. آنجا که خداوند در کتابش مي‏فرمايد: «وَجَعَلَها کَلِمَةً باقِيَةً في عَقِبِهِ»، «آن (امامت) را بعنوان کلمه‏ي باقي در نسل او قرار داد»، و من نيز به شما گفتم: «اگر به آن دو (قرآن و اهل بيت) تمسّک کنيد هرگز گمراه نمي‏شويد».
    اي مردم، تقوي را، تقوي را. از قيامت بر حذر باشيد همانگونه که خداي عزوجل فرموده: «إِنَّ زَلْزَلَةَ السَّاعَةِ شَيْي‏ءٌ عَظيمٌ»، «زلزله‏ي قيامت شيئ عظيمي است».
    مرگ و معاد و حساب و ترازوهاي الهي و حسابرسي در پيشگاه رب العالمين و ثواب و عقاب را بياد آوريد. هر کس حسنه با خود بياورد طبق آن ثواب داده مي‏شود، و هر کس گناه بياورد در بهشت او را نصيبي نخواهد بود.
    11-بيعت گرفتن رسمي
    اي مردم، شما بيش از آن هستيد با يک دست و در يک زمان با من دست دهيد، و پروردگارم مرا مأمور کرده است که از زبان شما اقرار بگيرم در باره‏ي آنچه منعقد نمودم براي علي اميرالمؤمنين و اماماني که بعد از او مي‏آيند و از نسل من و اويند، چنانکه بشما فهماندم که فرزندان من از صلب اويند.
    پس همگي چنين بگوئيد:
    «ما شنيديم و اطاعت مي‏کنيم و راضي هستيم و سر تسليم فرود مي‏آوريم درباره‏ي آنچه از جانب پروردگار ما و خودت بما رساندي در باره‏ي امر امامتِ اماممان علي اميرالمؤمنين و اماماني که از صلب او بدنيا مي‏آيند. بر اين مطلب با قلبهايمان و با جانمان و با زبانمان و با دستانمان با تو بيعت مي‏کنيم. بر اين عقيده زنده‏ايم و با آن مي‏ميريم و (روز قيامت) با آن محشور مي‏شويم. تغيير نخواهيم داد و تبديل نمي‏کنيم و شکّ نمي‏کنيم و انکار نمي‏نمائيم و ترديد به دل راه نمي‏دهيم و از اين قول بر نمي‏گرديم و پيمان را نمي‏شکنيم.
    تو ما را به موعظه‏ي الهي نصيحت نمودي در باره‏ي علي اميرالمؤمنين و اماماني که گفتي بعد از او از نسل تو و فرزندان اويند، يعني حسن و حسين و آنانکه خداوند بعد از آن دو منصوب نموده است.
    پس براي آنان عهد و پيمان از ما گرفته شد، از قلبهايمان و جانهايمان و زبانهايمان و ضمائرمان و دستهايمان. هر کس توانست با دست بيعت مي‏نمايد و گرنه با زبانش اقرار مي‏کند. هرگز در پي تغيير اين عهد نيستيم و خداوند (در اين باره) از نفسهايمان دگرگوني نبيند.
    ما اين مطالب را از قول تو به نزديک و دور از فرزندانمان و فاميلمان مي‏رسانيم، و خدا را بر آن شاهد مي‏گيريم. خداوند در شاهد بودن کفايت مي‏کند و تو نيز بر اين اقرار ما شاهد هستي».
    اي مردم، چه مي‏گوئيد؟ خداوند هر صدايي را و پنهاني‏هاي هر کسي را مي‏داند. پس هر کس هدايت يافت بنفع خودش است و هر کس گمراه شد به ضرر خودش گمراه شده است، و هر کس بيعت کند با خداوند بيعت مي‏کند، دست خداوند بر روي دست آنها (بيعت کنندگان) است.
    اي مردم، با خدا بيعت کنيد و با من بيعت نمائيد و با علي اميرالمؤمنين و حسن و حسين و امامان از ايشان در دنيا و آخرت، بعنوان امامتي که در نسل ايشان باقي است بيعت کنيد. خداوند غدر کنندگان (بيعت شکنان) را هلاک و وفاداران را مورد رحمت قرار مي‏دهد. و هر کس بيعت را بشکند به ضرر خويش شکسته است، و هرکس به آنچه با خدا پيمان بسته وفا کند خداوند به او اجر عظيمي عنايت مي‏فرمايد.
    اي مردم، آنچه به شما گفتم بگوئيد (تکرار کنيد)، و به علي بعنوان «اميرالمؤمنين» سلام کنيد و بگوئيد «شنيديم و اطاعت کرديم، پروردگارا مغفرت تو را مي‏خواهيم و بازگشت بسوي توست». و بگوئيد: «حمد و سپاس خداي را که ما را به اين هدايت کرد، و اگر خداوند هدايت نمي‏کرد ما هدايت نمي‏شديم...».
    اي مردم، فضائل علي بن ابي‏طالب نزد خداوند- که در قرآن آنرا نازل کرده- بيش از آن است که همه را در يک مجلس بشمارم، پس هر کس در باره‏ي آنها بشما خبر داد و معرفت آنرا داشت او را تصديق کنيد.
    اي مردم، هر کس خدا و رسولش و علي و اماماني را که ذکر کردم اطاعت کند به رستگاري بزرگ دست يافته است.
    اي مردم، کساني که براي بيعت با او و قبول ولايت او و سلام کردن بعنوان «اميرالمؤمنين» با او، سبقت بگيرند آنان رستگارانند و در باغهاي نعمت خواهند بود.
    اي مردم، سخني بگوئيد که بخاطر آن خداوند از شما راضي شود، و اگر شما و همه‏ي کساني که در زمين هستند کافر شوند بخدا ضرري نمي‏رسانند.
    خدايا، بخاطر آنچه ادا کردم و امر نمودم مؤمنين را بيامرز، و بر منکرين که کافرند غضب نما، و حمد و سپاس مخصوص خداوند عالم است.
    عيد تمام اوصياءئ و انبياء الهي

  2. تشكر

    نرگس منتظر (23-08-1390)

  3.  

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •