۩~ ۞~۩  فلسفه عزاداری و گریه برای امام حسین علیه السلام ۩~ ۞~۩ سایت آیه های انتظار انجمن آیه های انتظار
ثبت نام
سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
تبلیغات تبلیغات
۩~ ۞~۩  فلسفه عزاداری و گریه برای امام حسین علیه السلام ۩~ ۞~۩
صفحه 4 از 4 نخستنخست 1234
نمایش نتایج: از شماره 31 تا 39 , از مجموع 39
  1. #31
    مدیر ارشد انجمن زنان
    یاس بهشتی آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    14
    دلنوشته
    1
    خدایا به تو پناه میبرم از شر همه بدیها و ناملایمات زندگی پناهم ده که جز تو پناهی ندارم
    نوشته : 7,386      تشکر : 19,631
    24,037 در 6,932 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    یاس بهشتی آنلاین نیست.

    پیش فرض











    اي پسر شبيب: اگر مي‌خواهي
    خدا را ملاقات کني در حالي که هيچ گناهي نداشته باشي حسين (عليه السّلام) را زيارت کن.

    اي پسر شبيب
    اگر مي‌خواهي که در غرفه‌اي از بهشت با رسول خدا و ائمه طاهرين محشور شوي قاتلان حسين (عليه السّلام) را لعنت کن.

    اي پسر شبيب اگر بخواهي مانند
    شهداي کربلا باشي و ثواب آنها را داشته باشي هر گاه مصيبت آن حضرت را ياد کردي بگو: يا لَيتَني کُنتُ مَعَهُم فَاَفُوزَ فَوزًا عَظيماً؛ اي کاش من با ايشان بودم و رستگاري عظيمي مي‌يافتم.

    اي پسر شبيب اگر مي‌خواهي
    در درجات عاليه بهشت با ما باشي پس براي اندوه ما اندوهناک باش و در شادي ما شاد. بر تو باد ولايت و محبت ما که اگر کسي سنگي را دوست داشته باشد حق تعالي او را در قيامت با آن محشور مي‌گرداند. (6)

    ابن قوليه با سند معتبر روايت کرده از ابي هارون مکنوف که گفت: به خدمت حضرت صادق عليه السّلام مشرف شدم آن حضرت فرمودند. که براي من مرثيه حسين (عليه السّلام) بخوان. من نيز شروع کردم به خواندن.

    امام فرمود: به اين صورت نخوان به همان سبک و سياقي که نزد خودتان متعارف است و نزد قبر حسين (عليه السّلام) مي‌خوانيد بخوان. پس من خواندم.

    حضرت گريستند و من ساکت شدم.

    فرمود: بخوان، من خواندم تا آن اشعار تمام شد.







    ۩~ ۞~۩  فلسفه عزاداری و گریه برای امام حسین علیه السلام ۩~ ۞~۩



  2. #32
    مدیر ارشد انجمن زنان
    یاس بهشتی آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    14
    دلنوشته
    1
    خدایا به تو پناه میبرم از شر همه بدیها و ناملایمات زندگی پناهم ده که جز تو پناهی ندارم
    نوشته : 7,386      تشکر : 19,631
    24,037 در 6,932 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    یاس بهشتی آنلاین نیست.

    پیش فرض













    حضرت فرمود: باز هم براي من مرثيه بخوان، من شروع کردم به خواندن اين اشعار:
    يا مَريَمُ قومُي فَاندُبي مَولاکِ وَ عَليَ الحُسَين فَاسعَدي بِبُکاکِ

    پس حضرت بگريست و زن‌ها هم گريستند و شيون نمودند و هنگامي که از گريه آرام شدند فرمودند: اي اباهارون هر کس براي حسين (عليه السّلام) مرثيه بخواند و يک نفر را بگرياند بهشت بر او واجب مي‌شود. و سپس فرمودند:
    هر کس امام حسين عليه السّلام را ياد کند و بر او گريه کند بهشت بر او واجب مي‌شود. (7)

    به سند معتبر از عبدالله بن بکر روايت کرده‌اند که گفت:
    روزي از حضرت صادق عليه السّلام پرسيدم که يابن رسول الله اگر قبر حضرت امام حسين عليه‌السّلام را بشکافند آيا در قبر آن حضرت چيزي خواهند ديد؟

    حضرت فرمود:
    اي پسر بکر چه بسيار عظيم است سؤال تو به درستي که حسين بن علي عليهماالسّلام با پدر و مادر و برادر خود در منزل رسول خدا صلي الله عليه و آله مي‌باشند و با آن حضرت روزي خورده و شادماني مي‌کنند.

    گاهي بر جانب راست عرش آويخته و مي‌گويد پروردگارا وفا کن به عهدي که با من بسته‌اي و نظر مي‌کند بر زيارت کنندگان خود، ايشان را با نام‌هايشان و نام پدرانشان مي‌شناسند. و نظر مي‌کنند به سوي آنهائي که بر او گريه مي‌کنند و برايشان طلب آمرزش کرده و از پدرانشان مي‌خواهند که براي آنها استغفار کنند و مي‌گويند:
    اي گريه کننده بر من اگر بداني خدا چه جيزي براي تو مهيا کرده از ثواب‌ها، هر آينه شادي تو زيادتر از اندوه تو خواهد شد.

    آن بزرگوار از حق تعالي درخواست مي‌کند که هر گناه و خطا که گريه کننده بر او کرده است بيامرزد. (8)








    ۩~ ۞~۩  فلسفه عزاداری و گریه برای امام حسین علیه السلام ۩~ ۞~۩



  3. #33
    مدیر ارشد انجمن ایران شناسی
    شهاب منتظر*غلام علی اصغر(ع) آواتار ها

    تاریخ عضویت : آبان 1390
    صلوات
    1998
    دلنوشته
    2
    « اَلـلّـــهُـــمَّ عَـجِّـــل لِـولـیِّـــنَاالـفَـــرَجَ »
    نوشته : 11,557      تشکر : 114,281
    41,986 در 11,148 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 1
    شهاب منتظر*غلام علی اصغر(ع) آنلاین نیست.

    پیش فرض












    * آثار عميق گريه بر حضرت سيّدالشهداء(عليه السّلام)


    مدّتي است عدّه اي که ‍ژست روشنفکري هم به خود مي گيرند بر آنند مؤلفه ي اصلي محرّم الحرام و عاشوراي حسيني يعني «اشک» و «گريه» بر حضرت سيّد الشّهداء(عليه السّلام) را زير سؤال ببريند در حاليکه از آثار و برکات هدايت گرانه و رشد دهنده ي اين اشک غافلند. اين گونه افراد با نگاهي توأم با مغالطه اشک يزيد ملعون و کوفيان پيمان شکن را که بعد از جناياتي که مرتکب شدند با اشک شيعيان يکي مي دانند حال آن که اين دو به هيچ وجه يکسان و از يک جنس نيستند.




    ۩~ ۞~۩  فلسفه عزاداری و گریه برای امام حسین علیه السلام ۩~ ۞~۩

    http://www.ayehayeentezar.com/signaturepics/sigpic1938_35.gif



  4. #34
    کارشناس افتخاری سایت
    معمار آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    نوشته : 928      تشکر : 1,108
    4,593 در 919 پست تشکر شده
    دریافت : 1      آپلود : 0
    معمار آنلاین نیست.

    پیش فرض




    نقل قول نوشته اصلی توسط شهاب منتظر نمایش پست ها
    مدّتي است عدّه اي که ‍ژست روشنفکري هم به خود مي گيرند بر آنند مؤلفه ي اصلي محرّم الحرام و عاشوراي حسيني يعني «اشک» و «گريه» بر حضرت سيّد الشّهداء(عليه السّلام) را زير سؤال ببريند در حاليکه از آثار و برکات هدايت گرانه و رشد دهنده ي اين اشک غافلند. اين گونه افراد با نگاهي توأم با مغالطه اشک يزيد ملعون و کوفيان پيمان شکن را که بعد از جناياتي که مرتکب شدند با اشک شيعيان يکي مي دانند حال آن که اين دو به هيچ وجه يکسان و از يک جنس نيستند.
    وهابیون و بعضی از اهل سنت می گویند

    بعد از شهادت امام حسین ،عبادت جدیدی به نام گریه به دین ما افزوده شده است ، اما آیا دین کامل وصله جدیدی را قبول می کند یا این امر نوعی بدعت در دین محسوب می شود ؟

    پاسخ به این ادعا با ذکر چند نکته:

    نکته اول:

    کسی که به فردی علاقه دارد،دوست دارد علاوه بر ابراز علاقه به او با زبان ، در عمل هم این امر را ثابت کند.

    بر خلاف ادعای وهابیت ،گریه بر امام حسین چیز لغو و بیهوده ای نیست، و بلکه گريه بر هر ميتی، امر جدید و حادثي نمي باشد، بلكه از قديم بوده و الآن هم هست. هر ملت و قومي بر فقدان بستگانش گريه مي كند. گريه امري نيست كه آن را شيعه احداث كرده باشد، بلكه با سرشت انسان مرتبط و از مشخصات آدمي و مظهر شديدترين حالات احساسي و عاطفي انسان مي باشد. با گريه انسان اظهار تأثر و تأسف مي كند و علاقه اش را نسبت به محبوب خود ابراز مي نمايد.

    قرآن می فرماید:

    ( قُلْ لا أَسْئَلُكُمْ عَلَيْهِ أَجْراً إِلاَّ الْمَوَدَّةَ فِي الْقُرْبى )‏(شوری آیه 23)
    بگو: «من هيچ پاداشى از شما بر رسالتم درخواست نمى‏ كنم جز دوست‏داشتن نزديكانم (اهل بيتم‏)

    با توجه به این آیه دوست داشتن نزدیکان اهل بیت فقط با زبان ثابت نمی شود بلکه باید این دوستی را در عمل هم ثابت کرد

    نکته دوم:

    حضرت یعقوب (علیه السللام) بعد از فراق فرزندش آن قدر محزون بود و گریه می کرد که چشمانش سفید شد و به تعبیر فرزندانش، نزدیک بود خود را هلاک کند:
    ( قالَ یا أَسَفی‏ عَلی‏ یوسُفَ وَ ابْیضَّتْ عَیناهُ مِنَ الْحُزْنِ فَهُوَ كَظیمٌ) ؛(یوسف آیه 84)
    و گفت: «وا اسفا بر یوسف!» و چشمان او از اندوه سفید شد، اما خشم خود را فرو می ‏برد (و هرگز كفران نمی ‏كرد)

    (قالُوا تَاللَّهِ تَفْتَؤُا تَذْكُرُ یوسُفَ حَتَّی تَكُونَ حَرَضاً أَوْ تَكُونَ مِنَ الْهالِكینَ)؛(یوسف آیه 85)
    گفتند: «به خدا تو آن قدر یاد یوسف می‏كنی تا در آستانه مرگ قرار گیری، یا هلاك گردی!

    پس چه اشکالی دارد شیعیان برای امام مظلومشان گریه کنند

    نکته سوم:

    علاوه بر روایات شیعه ، در روایات علمای اهل سنت نیز به مشروعیت گریه کردن اشاره شده است،که به علت اختصار فقط به دو روایت اشاره می کنیم

    روایت اول:

    حاکم نيشابوري از علماي اهل سنت در کتاب المستدرک علي الصحيحين مي نويسد :

    ( أخبرنا ) أبو عبد الله محمد بن علي الجوهري ببغداد ثنا أبو الأحوص محمد بن الهيثم القاضي ثنا محمد بن مصعب ثنا الأوزاعي عن أبي عمار شداد بن عبد الله عَنْ أُمِّ الْفَضْلِ بِنْتِ الْحَارِثِ أَنَّهَا دَخَلَتْ عَلَى رَسُولِ اللَّهِ ص فَقَالَتْ يَا رَسُولَ اللَّهِ رَأَيْتُ اللَّيْلَةَ حُلْماً مُنْكَراً قَالَ وَ مَا هُوَ قَالَتْ إِنَّهُ شَدِيدٌ قَالَ مَا هُوَ قَالَتْ رَأَيْتُ كَأَنَّ قِطْعَةً مِنْ جَسَدِكَ قُطِعَتْ وَ وُضِعَتْ فِي حَجْرِي فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ (صلي الله عليه وآله وسلم) خَيْراً رَأَيْتِ تَلِدُ فَاطِمَةُ غُلَاماً فَيَكُونُ فِي حَجْرِكِ فَوَلَدَتْ فَاطِمَةُ الْحُسَيْنَ (عليه السلام) فَقَالَتْ وَ كَانَ فِي حَجْرِي كَمَا قَالَ رَسُولُ اللَّهِ (صلي الله عليه وآله وسلم) فَدَخَلْتُ بِهِ يَوْماً عَلَى النَّبِيِّ ص فَوَضَعْتُهُ فِي حَجْرِهِ ثُمَّ حَانَتْ مِنِّي الْتِفَاتَةٌ فَإِذَا عَيْنَا رَسُولِ اللَّهِ (صلي الله عليه وآله وسلم) تُهْرَاقَانِ بِالدُّمُوعِ فَقُلْتُ بِأَبِي أَنْتَ وَ أُمِّي يَا رَسُولَ اللَّهِ مَا لَكَ قَالَ أَتَانِي جَبْرَئِيلُ (عليه السلام) فَأَخْبَرَنِي أَنَّ أُمَّتِي سَتَقْتُلُ ابْنِي هَذَا وَ أَتَانِي بِتُرْبَةٍ مِنْ تُرْبَتِهِ حَمْرَاء .(1)
    ام الفضل دختر حارث روزى حضور رسول خدا (صلي الله عليه و آله و سلم) شرفياب شده عرضه داشت ديشب خواب وحشتناكى ديدم .
    آن حضرت فرمود : خواب خود را بگو .
    عرض كرد خواب عجيبى است كه از اظهار آن خوددارى مى ‏كنم .
    فرمود : در عين حال باز هم خوابت را نقل كن .
    عرض كرد : در خواب ديدم مانند آن كه قطعه از بدن شما جدا شد و در دامن من افتاد .
    رسول خدا فرمود : خواب بسيار خوبى ديدى .
    به زودى فاطمه (عليها السلام) فرزندى خواهد آورد و آن فرزند در دامن تو خواهد بود و چون حسين (عليه السلام) متولد شد آن حضرت در دامن من قرار گرفت .روزى همچنان كه حسين (عليه السلام) در دامن من بود به رسول خدا (صلي الله عليه وآله وسلم) وارد شدم . حضرت نگاهى به حسين نمود و ديدگانش اشك آلود شد .
    عرضه داشتم پدر و مادرم فداى شما باد چرا گريستيد ؟
    فرمود : هم اكنون جبرئيل بر من نازل شد و خبر داد امت من به زودى همين فرزند مرا شهيد می ‏كنند و خاكى از خاك سرخ رنگ او را براى من آورد .

    روایت دوم:

    ذهبي مي گويد با مرگ ابن جوزي بازارها تعطيل و جمعيت زيادي اجتماع كردند. آن روز، روز باشكوهي بود، مردم از روي اندوه خود را به آب مي انداختند و در مرگ او اندوهگين بودند... ما در كنار قبرش به برپايي عزا پرداختيم و سخنراني كرديم، جمعيت عظيمي حضور داشت و سوگواري مي كرد(2)

    نکته چهارم :

    علاوه بر روایات فوق اخبار و روایات بسیاری به ما رسیده که در آن ها پیامبر اکرم و اهل بیت علیهم السلام قبل و بعد از شهادت امام حسین علیه السلام بر مصیبت آن حضرت می گریستند، ضمن اینکه پاداش و ثواب بسیار بزرگی از نبی اکرم برای گریه کنندگان بر امام حسین علیه السلام وعده داده شده که همه اینها حاکی از جایگاه بلند و ارزشمند گریه بر اهل بیت علیهم السلام و جواز آن است که ان شاء الله در مقاله ای دیگر به بررسی و بیان این دسته از روایات می پردازیم .

    پی نوشت ها:
    (1) المستدرك ، الحاكم النيسابوري ، ج 3 ، ص 176 – 177 و تاريخ مدينة دمشق ، ابن عساكر ، ج 14 ، ص 196 – 197 و البداية والنهاية ، ابن كثير ، ج 6 ، ص 258
    (2) الامام شمس الدين الذهبي، سير اعلام النبلاء، بيروت، مؤسسه الرساله، 1413ق، ج18، ص379
    ۩~ ۞~۩  فلسفه عزاداری و گریه برای امام حسین علیه السلام ۩~ ۞~۩


  5. #35
    مدیر ارشد انجمن ایران شناسی
    شهاب منتظر*غلام علی اصغر(ع) آواتار ها

    تاریخ عضویت : آبان 1390
    صلوات
    1998
    دلنوشته
    2
    « اَلـلّـــهُـــمَّ عَـجِّـــل لِـولـیِّـــنَاالـفَـــرَجَ »
    نوشته : 11,557      تشکر : 114,281
    41,986 در 11,148 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 1
    شهاب منتظر*غلام علی اصغر(ع) آنلاین نیست.

    پیش فرض








    امام مهدى(سلام الله علیه وعجّل الله تعالی فرجه) در زيارت ناحيه مقدّسه می فرمایند:

    «لأَندُبَنَّكَ صَباحاً و مَساءً و لأَبكِيَنَّ عَلَيكَ بَدَلَ الدُّمُوعِ دَماً.»

    هر صبح و شام بر تو گريه و شيون مى‏ كنم و در مصيبت تو به جاى اشك، خون مى‏ گريم.

    {بحار الأنوار - ج 101 - ص 238. دانشنامه امام حسین (علیه السلام):ج10- ص106- ح2837}


    تفاوت ماهُوي ميان گريه ي شيعيان واقعي و کوفيان پيمان شکن وجود دارد.



    گريه و اشک بر مصائب اهل بيت عليهم السّلام و حتي گرياندن و خود را به گريه زدن بالاخص در واقعه ی عاشورا جايگاه وي‍ژه اي در روايات معصومين عليهم السّلام دارد و شيعه به تاسّي از پيشوايان بزرگوارش اين مهم را همواره سرلوحه ي مراسم عزاداري حضرت اباعبدالله عليه السّلام قرار داده است. [لينک ضميمه]

    با نگاهي به سيره ي معصومين در مي يابيم که گريه بر حضرت امام حسين عليه السّلام و ياران شهيد ايشان علاوه بر تاثيرات معنوي و سياسي جنبه ي پيشگيرانه از ظلم دارد در حاليکه گريه ي کوفيان يا يزيد ملعون بعد از ارتکاب آن جنايت هولناک حتّی اگر سندیت هم داشته باشد که بعید به نظر می رسد ، بيشتر به اشک تمساح شبيه بود تا گريه ي ندامت و پشيماني.

    گریه ای که توام با آگاهی و رشد دهنده نباشد بی فایده است.





    ۩~ ۞~۩  فلسفه عزاداری و گریه برای امام حسین علیه السلام ۩~ ۞~۩

    http://www.ayehayeentezar.com/signaturepics/sigpic1938_35.gif



  6. #36
    مدیر ارشد انجمن ایران شناسی
    شهاب منتظر*غلام علی اصغر(ع) آواتار ها

    تاریخ عضویت : آبان 1390
    صلوات
    1998
    دلنوشته
    2
    « اَلـلّـــهُـــمَّ عَـجِّـــل لِـولـیِّـــنَاالـفَـــرَجَ »
    نوشته : 11,557      تشکر : 114,281
    41,986 در 11,148 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 1
    شهاب منتظر*غلام علی اصغر(ع) آنلاین نیست.

    پیش فرض







    معناى اشك و گريه‏


    آب زلالى كه در وقت شنيدن يا ديدن مصيبت ، سوزش دل و يا شوق از چشم فرو مى‏ريزد، «اشك»، «سرشك»، «عبره» يا «دمع» گفته مى‏شود و اين عمل را «گريه» يا «بكاء» مى‏گويند.(1)

    گريه يا اشك انواع مختلفى دارد كه ما به آن نمى‏پردازيم و فقط به ذكر نام انواع آن بسنده مى‏كنيم. گريه ترس (خود انواعى دارد)، گريه شوق، گريه محبت، گريه ترحم، گريه بر عمل يا كارى كه خلاف ميل باشد، اشك حسرت، اشك ندامت، گريه خستگى و رنج، گريه و اشك فراق و جدايى، گريه نيرنگ، گريه ظاهرى(بدون اشك) و گريه بر مصيبت.

    سرشك زلال قطرات اشك كه بر گونه‏هاى شيعيان و محبان اهل بيت(ع) حك مى‏شود، حكايت از عشقى پرشور و سينه‏اى لبريز محبت و دلبستگى به آن بزرگواران دارد. اشك شوق، اشك فراق، سوگ و همدردى.

    هرگز اين حقيقت را نمى ‏توان انكار كرد كه اشك و مصايب اهل بيت(ع) بخصوص حضرت سيدالشهدا(ع) و گراميداشت حماسه عاشورا رمز بقاء تشيّع در طول تاريخ تا امروز بوده است. اشك و عزادارى بر آن حضرات قابل مقايسه با ديگر اشك‏ها نيست. هنوز از سال‏هاى دفاع مقدس زياد دور نشده‏ايم؛ با مرورى گذرا بر حماسه آن روزها و شب‏هاى عمليات، عمق اين تأثيرگذارى و رمز حركت را در مى ‏يابيم.

    گريه بر سيدالشهدا(ع) فوايد و آثار بسيارى در دنيا و آخرت و در جسم و جان و زندگى دلباختگان آن حضرت دارد. در اين مختصر بر آنيم مرورى كوتاه بر اين موضوع از لابه‏ لاى كتاب‏ها و روايات پيامبر(ص) و ائمه(ع) داشته باشيم.



    ۩~ ۞~۩  فلسفه عزاداری و گریه برای امام حسین علیه السلام ۩~ ۞~۩

    http://www.ayehayeentezar.com/signaturepics/sigpic1938_35.gif



  7. #37
    مدیر ارشد انجمن ایران شناسی
    شهاب منتظر*غلام علی اصغر(ع) آواتار ها

    تاریخ عضویت : آبان 1390
    صلوات
    1998
    دلنوشته
    2
    « اَلـلّـــهُـــمَّ عَـجِّـــل لِـولـیِّـــنَاالـفَـــرَجَ »
    نوشته : 11,557      تشکر : 114,281
    41,986 در 11,148 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 1
    شهاب منتظر*غلام علی اصغر(ع) آنلاین نیست.

    پیش فرض







    چرا بر حضرت سيّدالشّهدا(ع) بايد گريست؟!


    اشك بر سيدالشهدا(ع) آبيارى نمودن گلستان معرفت به ساحت مقدس ائمه هدى(ع) و آن حضرت است.

    هر قطره اشك پيوندى دوباره و تجديد عهدى است با ائمه هدى(ع) در حفظ، حمايت، دفاع و پيروى از ولايت اميرالمؤمنين(ع).

    حضرت اباعبداللَّه(ع) خود در حديثى مى‏فرمايند: «انا قتيل العبره ...؛ من كشته اشكم... هيچ مؤمنى مرا ياد نمى‏كند مگر آنكه گريان مى‏شود.»(2)

    علامه بحرالعلوم در حكايتى نقل مى‏كند كه در راه سامرّا به مسئله گريه بر امام حسين(ع) و پاداش بسيار زياد آن فكر مى‏ كردم، عربى بر مركبى سوار به من رسيد، علت تفكر مرا پرسيد ... سرانجام در پايان چنين مى‏ گويد: كه مرد عرب طى بيان حكايتى فرمود: حضرت سيدالشهدا(ع) هر چه داشت از مال و اهل و عيال و پسر و برادر و فرزند و سر و پيكر، همه و همه را در راه خدا داد. حال اگر خداوند بر زائرين و گريه‏ كنندگان آن حضرت آن همه اجر و پاداش و ثواب بدهد، نبايد تعجب نمود. اين را فرمود و از نظر بحرالعلوم غايب شد.(3)

    شايد بتوان مهم‏ترين علل عزادارى و گريستن بر سيدالشهدا(ع) را بدين صورت فهرست نمود:

    1- گريستن بر آن حضرت تأسى و اقتدا به پيامبر و ائمه معصومين و تمام انبيا و مرسلين و ملائكه مقربين و بندگان صالح خداست كه همه بر آن حضرت گريسته ‏اند.(4)

    2- گريه بر امام حسين(ع) اطاعت امر معصوم است. ائمه(ع) در سخنان بسيارى شيعيان را ترغيب و تشويق به گريه نموده‏ اند. امام رضا(ع) به پسر شبيب مى‏فرمايد: اى پسر شبيب! اگر خواستى بر چيزى گريه كنى بر حسين بن ‏على(ع) گريه كن.(5)

    حضرت سيدالشهدا(ع) نيز به دوستان و شيعيان خود در شعرى معروف و منسوب به ايشان مى‏ فرمايند: «شيعتى مهما شربتم ماء عذب فاذكرونى - او سمعتم بغريب او شهيد فاندبونى...؛(6)

    شيعيان من، هر وقت آب گوارايى نوشيديد مرا ياد كنيد و اگر خبر غريب يا شهيدى را شنيديد بر من گريه كنيد.»

    3- گريه بر آن حضرت باعث آمرزش گناهان است.(7)

    4- گريه بر سيدالشهدا(ع) انجام يكى از وظايف زمان غيبت امام زمان است.(8)

    5 - گريه بر امام حسين(ع) ... حديث شريف «يحزنون لحزننا» است كه شيعيان ما در ناراحتى و اندوه اهل بيت ناراحت و اندوهناك مى‏شوند.(9)

    همچنين مى ‏توان گفت كه گريه بر آن حضرت سبب بقا و حفظ مذهب شيعه و اسلام واقعى؛ تعظيم شعائر اللَّه، ترويج احكام دين، تبليغ اسلام، صله به رسول خداست.









    ۩~ ۞~۩  فلسفه عزاداری و گریه برای امام حسین علیه السلام ۩~ ۞~۩

    http://www.ayehayeentezar.com/signaturepics/sigpic1938_35.gif



  8. #38
    مدیر ارشد انجمن ایران شناسی
    شهاب منتظر*غلام علی اصغر(ع) آواتار ها

    تاریخ عضویت : آبان 1390
    صلوات
    1998
    دلنوشته
    2
    « اَلـلّـــهُـــمَّ عَـجِّـــل لِـولـیِّـــنَاالـفَـــرَجَ »
    نوشته : 11,557      تشکر : 114,281
    41,986 در 11,148 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 1
    شهاب منتظر*غلام علی اصغر(ع) آنلاین نیست.

    پیش فرض







    پى ‏نوشتها:

    1) فرهنگ فارسى معين؛ المعجم الوسيط؛ المنجد.

    2) بحارالانوار، ج‏44، ص‏279.

    3) العبقرى الحسان، ج‏1، ص‏199.

    4) الخصائص الحسنيه، ص‏247.

    5) بحارالانوار، ج‏44، ص‏286.

    6) مصباح كفعمى، ص‏741.

    7) بحارالانوار، ج‏44، ص‏278 - 296.

    8) وسائل الشيعه، ج‏4، ص‏125؛ مكيال المكارم، ج‏2، ص‏412.

    9) خصال صدوق، ج‏2، ص‏625 - 635؛ بحارالانوار، ج‏44، ص‏287.


    منبع: مجله ي پيام زن البته با کمي اضافات. [لينک ضميمه]










    ۩~ ۞~۩  فلسفه عزاداری و گریه برای امام حسین علیه السلام ۩~ ۞~۩

    http://www.ayehayeentezar.com/signaturepics/sigpic1938_35.gif



  9. #39
    مدیر ارشد انجمن ایران شناسی
    شهاب منتظر*غلام علی اصغر(ع) آواتار ها

    تاریخ عضویت : آبان 1390
    صلوات
    1998
    دلنوشته
    2
    « اَلـلّـــهُـــمَّ عَـجِّـــل لِـولـیِّـــنَاالـفَـــرَجَ »
    نوشته : 11,557      تشکر : 114,281
    41,986 در 11,148 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 1
    شهاب منتظر*غلام علی اصغر(ع) آنلاین نیست.

    پیش فرض










    گریه بر حضرت سیّدالشّهداء علیه السّلام یک گریه ی ویژه و سامان یافته است.



    گريه براي حسين علیه السلام و اصحاب بزرگوارشان، يك گرية خاص ، هدفدار و سامان‌يافته است كه خود مكتب براي آن برنامه‌ريزي كرده است.

    گريه‌اي كه انسان مي‌كند، همه‌جا در اثر اندوه نيست، همان‌طور كه گرية شوق به جهت غم و اندوه واقع نمي‌شود. گريه عارفان به جهت توجّه و طلب وصال است و اميد وصال در عين توجّه قلب به مقام بلند محبوب و چنين حالتي عارف را به اشك و شيدايي مي‌كشاند. گريه براي حسين علیه السلام، توجّه به مقام بلندي است كه حسين علیه السلام در جلوي انسان‌ها به نمايش آورده و قلب او را متوجّة چنين مقصد بزرگي نموده‌است كه هركس به كمك حسين علیه السلام وارد چنين منظري شود، با تمام بي‌تابي اشك مي‌ريزد و اوج مي‌گيردتا به يك معيّت با اباعبدالله علیه السلام نائل گردد و ناله سر دهد كه:


    «اَلّلهُمَّ ارْزُقْني شَفاعَةَ‌الْحُسَيْنِ يَوْمَ الْوُرُود وَ ثَبِّتْ لي قَدَمَ صِدْقٍ عِنْدَكَ مَعَ الْحُسَيْنِ وَ اَصْحابِ الْحُسَيْنِ»







    ۩~ ۞~۩  فلسفه عزاداری و گریه برای امام حسین علیه السلام ۩~ ۞~۩

    http://www.ayehayeentezar.com/signaturepics/sigpic1938_35.gif



صفحه 4 از 4 نخستنخست 1234

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •