مفاهیم همسو با معاد سایت آیه های انتظار انجمن آیه های انتظار
ثبت نام
سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
تبلیغات تبلیغات
مفاهیم همسو با معاد
صفحه 2 از 4 نخستنخست 1234 آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 11 تا 20 , از مجموع 39
  1. #11
    كاربر ويژه
    سابحات آواتار ها

    تاریخ عضویت : آبان 1389
    نوشته : 4,017      تشکر : 9,324
    9,371 در 3,220 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    سابحات آنلاین نیست.

    پیش فرض





    ب) حوادث فرهنگی اجتماعی پیش از قیامت

    حدیثی از پیامبر اکرم(ص) خطاب به سلمان فارسی نقل شده است که در آن نشانه های فرهنگی و اجتماعی قیامت به گونه ای گسترده بیان شده، فرازهایی از آن بدین شرح است:

    «از نشانه های قیامت، ضایع سازی نماز، پیروی از خواسته های نفسانی، گرامی داشتن ثروتمندان و فروختن دین به دنیاست.


    در آن زمان زمامدارانی ستمگر و فاسق بر مردم حکومت می کنند.

    زشتی ها زیبا و زیبایی ها زشت می شود، امانت به خیانت کار سپرده می شود و امانت دار خیانت می کند.
    دروغ گو را تصدیق می کنند و راست گو را تکذیب.

    مردم به پدر و مادر خود بدی می کنند و به دوستان نیکی.

    در آن هنگام بازارهای خرید و فروش به هم نزدیک می شود. یکی می گوید: چیزی نفروختم و دیگری می گوید: سودی نبردم و همه زبان به شکایت و نکوهش پروردگار می گشایند.

    در آن زمان اقوامی به حکومت می رسند که اگر مردم سخن بگویند، آنان را می کشند و اگر سکوت کنند، همه چیزشان را مباح می شمرند، اموال آنان را غارت می کنند، احترامشان را پایمال می سازند و خون هایشان را می ریزند.

    در آن هنگام چیزی از مشرق و چیزی از مغرب می آورند و امت من به آن مشغول می شوند.

    در آن روز نه بر کوچک رحم می کنند و نه به بزرگ احترام می گذارند و نه گنه کاری را می بخشند. بدن هایشان چون آدمیان است، ولی دل هایشان دل های شیاطین.

    در آن زمان به تزئین مساجد می پردازند، قرآن ها را می آرایند، مناره های مساجد طولانی و صفوف نمازگزاران فراوان، ولی دل ها دشمن یکدیگر و زبان ها مختلف است.

    در آن هنگام پسران امت و مردان آنان با طلا زینت می کنند و لباس های ابریشمین و دیباج می پوشند.

    در آن هنگام طلاق فزونی می گیرد، ثروتمندان امتم برای تفریح و طبقه متوسط برای تجارت و فقرای آنان برای ریا و تظاهر به حج می روند.

    در آن زمان پرده های حرمت دریده، بدان بر نیکان مسلط، دروغ، زیاد و لجاجت آشکار می شود، فقر فزونی می یابد و مردم با انواع لباس ها بر یکدیگر فخر می فروشند.

    در آن هنگام باران های بی موقع می بارد، مردم قمار و آلات موسیقی را جالب می شمرند و امر به معروف و نهی از منکر را زشت می دانند. مؤمن از همه مردم خوارتر است و عبادت کنندگان و قاریان قرآن پیوسته از یکدیگر بدگویی می کنند. پس آنان را در ملکوت آسمان ها افرادی پلید و آلوده می خوانند».[24]
    مفاهیم همسو با معاد
    او منتظر ماست تا شرایط را برای ظهورش مهیا کنیم

    هر یک از ما در قبال خون هر مظلومی که در جهان بر زمین میریزد مسوولیم


  2. #12
    كاربر ويژه
    سابحات آواتار ها

    تاریخ عضویت : آبان 1389
    نوشته : 4,017      تشکر : 9,324
    9,371 در 3,220 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    سابحات آنلاین نیست.

    پیش فرض





    ج) تحولات آسمان و زمین هنگام برپایی قیامت

    در قرآن کریم درباره حوادث مهم کیهانی سخن به میان آمده است که از پایان عمر جهان و برپایی رستاخیز خبر می دهد. این حوادث مهم و مهیب، آسمان و زمین، دریاها، کوه ها، انسان ها، خورشید و ستارگان را در بر می گیرد و در یک کلام نظام کیهانی فرو می ریزد و رستاخیز موعود برپا می گردد که در این قسمت به بررسی این رخدادها و حوادث مهیب می پردازیم.

    وضع آسمان

    از آیات قرآن[25] درمی یابیم که هنگام رستاخیز، وضع آسمان دگرگون و از جای برکنده می شود و دچار نوعی تموج و حرکت مضطرب می گردد، پاره پاره و شکافته، چون گل سرخ یا روغن و فلز مذاب می شود و سرانجام به شکل دود در هم می پیچد.
    وضع زمین

    وضعیتی را که آیات قرآن[26] برای زمین در لحظه برپایی قیامت ترسیم کرده اند، این گونه است: لرزش سختی زمین را فرا می گیرد؛ آنچه بر روی زمین پدیدار شده است، اعم از پدیده های طبیعی و بشری فرو می پاشد؛ زمین شکافته می شود و مردگان از آن بیرون می آیند و در سرای قیامت محشور می گردند.
    خورشید و ماه

    هنگام برپایی رستاخیز، خورشید به تاریکی می گراید و دامن نورانی و گسترده اش چون طومار و پارچه ای در هم می پیچد.[27] ماه نیز تاریک می گردد و خورشید و ماه جمع می شوند؛[28] یعنی نظم حاکم بر حرکت خورشید و ماه در لحظه برپایی رستاخیز به هم می خورد و خورشید، ماه را درک می کند؛ یعنی به هم می رسند.

    ستارگان

    در لحظه رستاخیز، ستارگانی که در دنیا زینت بخش آسمان ها بودند[29] و در جاده ها و دریاها وسیله هدایت و راه یابی و تشخیص قبله و جهت قرار می گرفتند[30] و در مدار مخصوص خود در حال حرکت بودند، از مدار خود بیرون می آیند و پراکنده می شوند.[31] در لحظه رستاخیز، ستارگان خاموش و تاریک و به سوی زمین پرتاب می شوند.
    دریاها

    براساس آیات قرآن کریم، در آخرین لحظه های عمر دنیا دریاها شکافته و آب های شیرین و شور با یکدیگر آمیخته می شوند[32] و زندگی موجودات که به جدا بودن این دو نوع آب بستگی دارد، از بین می رود.

    کوه ها

    در آخرین لحظات عمر دنیا، کوه ها به شدت از جا کنده می شوند[33] و به حرکت درمی آیند؛[34] مانند تلی از خاک درآمده[35] و مانند پشم زده شده، نرم و انعطاف پذیر می گردند[36] و چون ذرات غبار پراکنده می شوند[37] و جز سرابی از آنها باقی نخواهد بود.[38]
    ***
    با فرارسیدن رستاخیز، همه دستگاه های نظام این جهان از کار باز می ایستد و در یک لحظه جهان در تاریکی موحش و سردی و فسردگی غم انگیزی فرو می رود و به این ترتیب، طومار حیات دنیوی نظام آفرینش در هم پیچیده می شود و این آغازی است برای فرا رسیدن حیات جدید و زندگی ابدی.
    مفاهیم همسو با معاد
    او منتظر ماست تا شرایط را برای ظهورش مهیا کنیم

    هر یک از ما در قبال خون هر مظلومی که در جهان بر زمین میریزد مسوولیم


  3. #13
    كاربر ويژه
    سابحات آواتار ها

    تاریخ عضویت : آبان 1389
    نوشته : 4,017      تشکر : 9,324
    9,371 در 3,220 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    سابحات آنلاین نیست.

    پیش فرض





    د) نفخ صور و صحرای محشر

    یک نفخ صور چیست و چه زمانی به وقوع می پیوندد؟

    نفخ صور، به معنای دمیدن در شیپور یا شاخ حیوانات است که در گذشته از آن برای ایجاد صدای بلند استفاده می کردند و منظور از آن در هنگام برپایی رستاخیز این است که صدای مهیب و هولناکی به گوش همه موجودات خواهد رسید. این صدا موجب مرگ همه جانداران می شود و به واسطه آن نظام کیهانی به هم می خورد. آن گاه نفخ صور دوم تحقق می یابد و همه موجودات در صحنه محشر حاضر می شوند.
    پیش از برپا شدن رستاخیز، مرگ همه اهل زمین و آسمان ها فرا می رسد. خداوند در آیه ای از قرآن، این حقیقت را چنین بیان می کند:


    وَ نُفِخَ فِی الصّورِ فَصَعِقَ مَنْ فِی السّماواتِ وَ مَنْ فِی اْلأَرْضِ إِلّا مَنْ شاءَ اللّهُ ثُمّ نُفِخَ فیهِ أُخْری فَإِذا هُمْ قِیامٌ یَنْظُرُونَ. (زمر: 68)

    در صور دمیده می شود. پس آنچه در آسمان ها و زمین است، از شدت ترس جان می سپارد مگر آن کس که خدا بخواهد. سپس بار دیگر در آن دمیده می شود. ناگهان همه مردم از [خواب مرگ] برمی خیزند و در صحنه محشر در انتظار سرنوشت خود خواهند بود.


    این آیه به روشنی، گواهی می دهد که نفخ صور در دو مرحله صورت می گیرد و به معنای اعلان مرگ عمومی و آغاز حیات جدید است. همچنین نقل است وقتی قیامت برپا می شود که مردم سرگرم کار و زندگی خودند و بساط کار و کسب خود را چیده اند ولی پیش از آنکه بساط خود را جمع کنند، قیامت شده است و ای بسا که اشخاص لقمه را برداشته، به طرف دهان می برند و قیامت در این مدت کوتاه فرا می رسد و از رسیدن لقمه به دهانشان جلوگیری می کند و ای بسا آدمی در همان حالی که مشغول پرکردن حوض است تا دام های خود را آب دهد، پیش از آب دادن، قیامت برپا می شود.[39]


    مولوی در این باره چنین سروده است:
    نفخ صور، امر است از یزدان پاک
    که بر آرید ای ذرایر[40] سَر ز خاک
    باز آید جانِ هر یک در بدن
    همچو وقت صبح، هوش اندر به تن
    جان، تنِ خود را شناسد وقت روز
    در خرابِ خود درآید چون کنوز
    جسمِ خود بشناسد و در وی رود
    جانِ زرگر سوی درزی کی شود
    جانِ عالِم سوی عالِم می رود
    روح ظالم سوی ظالم می دود

    دو صحرای محشر چگونه مکانی است؟

    با نفخ صور دوم، هر انسانی ناگهان خود را در مکانی می بیند که نه کوهی دارد، نه دره و دریایی، نه درختی، نه گیاهی، نه خانه و نه آشیانی؛ صحرایی بی کران که از انسان و حیوان موج می زند و تا چشم کار می کند، انسان است. آیات قرآن این صحرای عجیب را این گونه تصویر می کنند:

    «روزی که این زمین غیر از این زمین و آسمان خواهد شد و همه در پیشگاه خدای واحد قهار حاضر می شوند». (ابراهیم: 48)


    «در این روز، در صحرای محشر فرد فرد شما نزد ما می آیید، همان گونه که اول بار شما را فرد فرد آفریدیم». (انعام: 94)
    «مردم را می بینی [به حالت] مستی، درحالی که در حقیقت مست نیستند». (حج: 2)
    «روزی که تمام مردم گروه گروه از قبرهایشان برانگیخته می شوند تا اعمالشان را ببینند». (زلزال: )

    درباره چگونگی این صحرا در روایات نیز آمده ا ست:


    «سرزمینی است که بر آن کوهی نیست».[41]
    «جنس این صحرا از آتش است، به جز محلی که مؤمن ایستاده است».[42]
    «این صحرا تاریک و ظلمانی است».[43]
    «حرارت و گرمای شدید این صحرا موجب ریزش شدید عرق و در نتیجه، آزار و اذیت حاضران در آنجا می شود».[44]
    «آتشی از عمق صحرای عَدَن (در یمن)، شعله کشان و نورافشان خارج می شود و شراره های آن، چنان بلند و مهیب است که گویی [شراره های آتش] گردن های شترند. این آتش، مردم را به سوی محشر سوق می دهد».[45]
    «همه انسان ها پابرهنه و عریانند،[46] جز مؤمنان که بدن هایشان با نورشان پوشیده می شود».[47]

    «در صحرای محشر ازدحام چنان زیاد است که فقط جای ایستادن برای هر کس وجود دارد. مَثَل انسان ها در صحرای محشر، مثل تیرهای به هم چسبیده در تیردان است».[48]
    مفاهیم همسو با معاد
    او منتظر ماست تا شرایط را برای ظهورش مهیا کنیم

    هر یک از ما در قبال خون هر مظلومی که در جهان بر زمین میریزد مسوولیم


  4. #14
    كاربر ويژه
    سابحات آواتار ها

    تاریخ عضویت : آبان 1389
    نوشته : 4,017      تشکر : 9,324
    9,371 در 3,220 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    سابحات آنلاین نیست.

    پیش فرض




    ه) قیامت و حساب رسی بندگان


    یک مقصود از حساب چیست؟

    ازآن جاکه خداوند از همه چیز آگاه است، مقصود از حساب در روز قیامت، این نیست که خداوند با طرح پرسش هایی از بندگان خود، وضعیت آنان را از نظر استحقاق پاداش و کیفر به دست آورد، بلکه مقصود از محاسبه و بررسی اعمال بندگان، این است که عدل و حکمت الهی برای همگان روشن شود و حتی آنان که در دنیا در این باره شک داشته اند یا آن را جدی نمی پنداشتند، آشکارا عدل و رحمت الهی را ببینند و جای اعتراض برای کسی باقی نماند.

    دو از چه اعمالی سؤال می شود؟

    آیاتی از قرآن بیان کننده آن است که از تمام کارهایی که انسان انجام داده است، سؤال می شود، چنان که در آیه ای آمده است: « وَ لَتُسْئَلُنّ عَمّا کُنْتُمْ تَعْمَلُونَ؛ بی شک، از شما درباره کارهایی که انجام داده اید، سؤال می شود.» (نحل: 93) برخی روایات نیز مضمون حساب و سؤال را، اعمال و فرایضی الهی مانند عمر انسان؛ دوران جوانی؛ مال و ثروت؛ محبت اهل بیت(ع)؛ توحید، و نبوت و ولایت؛ نماز و قرآن بیان کرده اند.[49]
    مفاهیم همسو با معاد
    او منتظر ماست تا شرایط را برای ظهورش مهیا کنیم

    هر یک از ما در قبال خون هر مظلومی که در جهان بر زمین میریزد مسوولیم


  5. #15
    كاربر ويژه
    سابحات آواتار ها

    تاریخ عضویت : آبان 1389
    نوشته : 4,017      تشکر : 9,324
    9,371 در 3,220 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    سابحات آنلاین نیست.

    پیش فرض




    سه میزان

    یکی از مسائل قیامت، مسئله میزان است. میزان در قیامت وسیله سنجش اعمال مردم است و براساس آیات قرآن کریم، میزان در آن روز حق است، چنان که در آیه ای می خوانیم: «وَ الْوَزْنُ یَوْمَئِذٍ الْحَقّ؛ و در آن روز سنجش [اعمال] درست است». (اعراف: 8)
    در روایات نیز آمده است میزان اعمال ما پیامبران و امامان معصوم (ع) هستند؛[50] زیرا آن بزرگواران به مقام والای انسانی رسیده اند و کارهایشان الگوست و حق عمل را از نظر اخلاص و نوع و روش به جا آورده اند. براین اساس اعمال مردم با اعمال آن بزرگواران سنجیده می شود.

    چهار تجسم اعمال

    مقصود از «تجسم» یا «تمثل» اعمال، این است که آنچه انسان در این جهان انجام داده است، در جهان دیگر به صورتی متناسب با آن جهان نمودار شود. به عبارت دیگر، پاداش ها و کیفرها، نعمت ها و نقمت ها، فرح و سرور و درد و شکنجه همان حقایق اعمال دنیوی انسان ها هستند که خود را در حیات اخروی نشان می دهند. هر کاری که انسان انجام می دهد، خواه خوب باشد، خواه بد، یک صورت دنیوی دارد که ما آن را می بینیم و یک صورت اخروی که در دل عمل نهفته است و روز رستاخیز پس از تحولاتی که در آن رخ می دهد، شکل دنیایی خود را از دست می دهد و با حقیقت اخروی خود جلوه می کند. مولوی به خوبی آیات قرآنی مربوط به تجسم اعمال را به نظم درآورده و چنین سروده است:


    ای دریده پوستین یوسفان
    گرگ برخیزی از آن خواب گران
    گشته گرگان یک به یک خوهای تو
    می درانند از غضب اعضای تو
    زآنچه می بافی همه روزه بپوش
    زانکه می کاری همه ساله بنوش
    گر نه خاری جسته ای، خود کشته ای
    ور حریر و قزدری، خود رشته ای
    چون ز دستت زخم بر مظلوم رست
    آن درختی گشت، زان زقوم رست
    آن سخن های چو مار و گژدمت
    مار کژدم گشت و می گیرد دمت
    مفاهیم همسو با معاد
    او منتظر ماست تا شرایط را برای ظهورش مهیا کنیم

    هر یک از ما در قبال خون هر مظلومی که در جهان بر زمین میریزد مسوولیم


  6. #16
    كاربر ويژه
    سابحات آواتار ها

    تاریخ عضویت : آبان 1389
    نوشته : 4,017      تشکر : 9,324
    9,371 در 3,220 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    سابحات آنلاین نیست.

    پیش فرض




    پنج شاهدان دادگاه عدل الهی

    خداوند؛ «و خداوند بر همه چیز گواه است». (حج: 17)
    پیامبران الهی؛ «]ای پیامبر![ ما تو را در قیامت درحالی که گواه مردم هستی، حاضر می کنیم.» (نساء: 41) و «روزی که از میان هر قوم و امتی شاهدی از خودشان برمی انگیزیم». (نحل: 89)
    امامان معصوم(ع)؛ «این گونه ما شما را امتی معتدل و میانه ] وسط[[51] قرار دادیم تا شاهد بر مردم باشید...». (بقره: 143)
    فرشتگان؛ «روز قیامت هر انسانی در پیشگاه عدل الهی حاضر می شود، درحالی که در کنار او فرشته ای است که او را به محشر سوق می دهد و شاهد کارهای انجام شده اوست». (ق: 21)
    زمین؛ «زمین در قیامت خبرهایش را بازگو می کند». (زلزال : 4)
    وجدان؛ «نامه عمل خود را بخوان؛ امروز روح و روان تو برای اینکه علیه تو گواهی دهند، کافی است». (اسراء: 14)
    اعضای بدن؛ «روزی که زبان ها و دست ها و پاهای مردم بر ضدشان گواهی می دهند.» (نور: 24) و «روزی که بر لب های آنان مهر می زنیم و تنها دست آنان با ما حرف می ز ند و پاهایشان گواهی می دهد که چه کرده اند». (یس: 65)
    زمان؛ «هر روز در قیامت گواه اعمالی است که ما در آن روز انجام می دهیم».[52]
    خود عمل؛ «روزی که هر کس آنچه کار نیک انجام داده است، در برابر خود حاضر می بیند». (آل عمران: 29)
    مفاهیم همسو با معاد
    او منتظر ماست تا شرایط را برای ظهورش مهیا کنیم

    هر یک از ما در قبال خون هر مظلومی که در جهان بر زمین میریزد مسوولیم


  7. #17
    كاربر ويژه
    سابحات آواتار ها

    تاریخ عضویت : آبان 1389
    نوشته : 4,017      تشکر : 9,324
    9,371 در 3,220 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    سابحات آنلاین نیست.

    پیش فرض




    شش پل صراط

    با توجه به آیات قرآنی،[53] منظور از «صراط» راهی است که بر روی دوزخ کشیده شده است تا همه مردم از آن عبور کنند که البته خداوند کسانی را که پرهیزکارند، نجات می دهد و ستم کاران را در آن می اندازد.[54]


    هر که ایمان و عمل صالح بیشتری داشته باشد، با سرعت بیشتری عبور می کند[55]، ولی برای گنه کاران و کسانی که در دنیا از راه راست منحرف شده اند، پل صراط از شمشیر تیزتر و از مو باریک تر است و در همان گام اول از صراط می لغزند و به دوزخ می افتند.

    ملامحسن فیض کاشانی عبور از پل صراط را این گونه ترسیم می کند:


    ... اکنون بیندیش که چه بیم و هراسی به دلت خواهد رسید، هنگامی که صراط و باریکی آن را مشاهده کنی و چشمت بر سیاهی جهنم که در زیر آن است، بیفتد. سپس صدای شعله ور شدن دوزخ به گوشت رسد و تو را مکلّف کنند که با وجود ضعف حال و تپش دل و لرزش پاها و بار سنگین گناهان که بر پشت توست و مانع حرکت بر روی زمین هموار است، چه رسد به حدت و تیزی صراط، از روی آن بگذری و چگونه خواهی بود، هرگاه یک پای خود را روی آن بگذاری و تیزی آن را احساس کنی و ناچار باشی که پای دیگر را از زمین برداری و در جلو خود مردمانی را مشاهده کنی که می لغزند و به زیر می افتند.. . پس اکنون عقل خویش را در برابر این خطرهایی که در پیش رو داری، چگونه می بینی؟ ... [56]
    در حقیقت، شاید مراد از پل صراط این باشد که کسانی که در دنیا توانسته اند از روی پلی که بر روی نفس اماره قرار دارد، بگذرند و به مقام والای انسانی برسند، در آن دنیا نیز خواهند توانست از روی پلی که بر روی دوزخ است، بگذرند و به اعلا علیین برسند، ولی آنان که در آتش سوزاننده نفس اماره افتاده اند، بی شک، از پل صراط نیز نمی توانند عبور کنند.[57]

    عبور از صراط برای مؤمنان چون برق و برای گروهی دیگر چون باد و برای بعضی مانند حرکت اسب و در روایاتی از پیامبر اکرم(ص) می خوانیم: «جواز عبور از صراط در قیامت، علاقه و اطاعت از علی(ع) است».[58]
    مفاهیم همسو با معاد
    او منتظر ماست تا شرایط را برای ظهورش مهیا کنیم

    هر یک از ما در قبال خون هر مظلومی که در جهان بر زمین میریزد مسوولیم


  8. #18
    كاربر ويژه
    سابحات آواتار ها

    تاریخ عضویت : آبان 1389
    نوشته : 4,017      تشکر : 9,324
    9,371 در 3,220 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    سابحات آنلاین نیست.

    پیش فرض





    هفت وضعیت گروه های مختلف انسان ها در قیامت[59]

    اول سعادتمندان در قیامت

    پیامبر و مؤمنان

    خداوند در آن روز پیامبر را عزیز و گرامی خواهد داشت و مؤمنان را با ایشان همراه خواهد کرد. نور ]ایمان و عمل صالح[ پیش رو و در کنار آنان در حرکت است. آنان ]مؤمنان[ می گویند: پروردگارا، نور ما را برای ما کامل گردان و بر ما ببخشا! که تو بر هر چیز توانایی. (تحریم: 8)
    پرهیزکاران

    جایگاه پرهیزکاران در آیات قرآن این گونه بیان شده است:
    «خداوند، همیشه با پرهیزکاران است». (توبه : 123)
    «در امنیت کامل خواهند بود». (دخان: 51)
    «در باغ ها، چشمه ها و سایه ها به سر می برند». (مرسلات: 41 و حجر: 45)
    «به نعمت های الهی شادمانند». (طور: 17)
    «هیچ گونه حسادت و کینه ای به یکدیگر ندارند». (حجر: 47)
    «احساس رنج نمی کنند و از بهشت خارج نمی شوند». (حجر: 48)

    صابران

    فرشتگان رحمت، با درود و سلام از آنان استقبال می کنند؛ «درود بر شما به خاطر صبر و پایداریتان، منزل ابدی جایگاه خوبی است». (رعد: 24)
    خداوند به آنان پاداش مضاعف خواهد داد؛ «آنان دو مرتبه پاداش داده می شوند؛ زیرا بر ادای تکالیف الهی صبر کرده اند». (قصص: 54)
    پاداشی بهتر و برتر به آنان داده می شود؛ «بی شک، صابران را بهتر از آنچه انجام داده اند، پاداش خواهیم داد.» (نحل: 96) و «پاداش آنان به خاطر صبرشان در راه اطاعت خدا، غرفه های بهشتی است و فرشتگان الهی با تحیت و سلام به دیدار آنان می روند». (فرقان: 75)
    نمازگزاران

    خداوند در قرآن، نمازگزاران را ستایش کرده است و آنها در قیامت در باغ های بهشتی گرامی و عزیز خواهند بود.[60]
    پیشی گیرندگان در خیر و نیکی

    مقربان در بهشتِ نعمت ها وارد می شوند.
    بر تخت های استوار، روبه روی یکدیگر تکیه می زنند.
    نوجوانانی زیبا که حسن و زیبایی آنان پیوسته و جاودانی است، با جام هایی پر از نوشیدنی دور آنان می چرخند و هر نوع میوه ای که بخواهند، به آنان داده می شود.
    برای آنان حوریه های بهشتی است که در زیبایی اندام مانند لؤلؤ محفوظ در صدف و بسیار شفاف هستند.
    آنان از یکدیگر سخن بیهوده و ناروا نمی شنوند و تنها سخنی که میان آنان رد و بدل می شود، درود و سلام پیاپی است.
    ابرار و نیکوکاران

    «از هول و هراس قیامت در امان خواهند بود». (دهر: 11)
    «جایگاه ]یا نامه عمل آنان[ در علیین است». (مطففین: 18)
    «در بهشت بر تخت هایی نشسته اند و نعمت های الهی را نظاره می کنند». (مطففین: 22 و 23)
    «نشاط و شادمانی در رخسارشان نمایان است». (مطففین: 24)
    «نوشیدنی های ناب و خوش بو می نوشند». (مطففین: 25 و 26 و دهر: 5، 17 و 21)
    «درختان بهشتی بر بالای سر آنان سایه افکنده است و نه از گرما رنج می برند، نه از سرما». (دهر: )
    «هر میوه ای که بخواهند، بدون تحمل هیچ رنج و زحمتی برای آنان فراهم و آماده است». (دهر: 14)
    «خدمت گزارانی زیبارو با اندامی بس لطیف و درخشان برگرد آنان می چرخند و جام های نقره از نوشیدنی گوارا به آنان می دهند». (دهر: 19)
    «جامه هایی از حریر بر تن پوشیده اند». (دهر: 15 و 16)
    مفاهیم همسو با معاد
    او منتظر ماست تا شرایط را برای ظهورش مهیا کنیم

    هر یک از ما در قبال خون هر مظلومی که در جهان بر زمین میریزد مسوولیم


  9. #19
    كاربر ويژه
    سابحات آواتار ها

    تاریخ عضویت : آبان 1389
    نوشته : 4,017      تشکر : 9,324
    9,371 در 3,220 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    سابحات آنلاین نیست.

    پیش فرض




    دوم شقاوتمندان در قیامت


    اصحاب شمال

    «آن گاه که نامه عمل خود را می نگرند، آرزو می کنند ای کاش هرگز آن را به او نمی دادند و از حساب اعمال خود آگاه نمی شدند». (حاقه: 25 و 26)
    «آرزو می کند ای کاش پس از مرگ به کلی نابود شده بود و دیگر باره زنده نمی شد». (حاقه: 27)
    «برای او روشن می شود که مال و ثروت او به حالش سودی ندارد و قدرت و توانایی او به کلی در هم شکسته و ناتوان شده است». (حاقه: 28 و 29)
    «او را در غل و زنجیر وارد دوزخ می کنند». (حاقه: 30 32)
    «بادی گرم و سوزان (یا آتشی سوزان) بر آنان مستولی خواهد بود». (واقعه: 42)
    «دودی غلیظ و سیاه که نه خنک کننده است و نه مایه آسایش و آرامش، بر آنان سایه می افکند». (واقعه 43 و 44)
    «از درخت زقوم و آب جوشان دوزخ می خورند و می نوشند». (واقعه: 5254)
    ستمگران

    «کسی از آنان حمایت و شفاعت نخواهد کرد». (بقره: 192 و غافر: 18)
    «عذابی دردناک خواهند داشت». (فرقان: 37 و ابراهیم: 22)
    «عاقبت و جایگاهی بد دارند». (آل عمران: 151 و غافر: 52)
    «از رحمت الهی ناامید خواهند شد». (اعراف: 44)
    «آتش دوزخ از هر طرف، آنان را احاطه خواهد کرد». (کهف: 29)
    «از شدت حسرت و اندوه دست خود را به دندان می گزند». (فرقان: 27)
    «از شدت هول و هراس قیامت قدرت سخن گفتن ندارند». (نمل: 85)
    «ستمگران و هم فکران و معبودانشان روانه دوزخ خواهند شد». (صافات: 22 و 23)
    کافران و مشرکان

    «آن گروه از اهل کتاب که به توحید و نبوت پیامبر اسلام کفر ورزیدند و نیز کسانی که به خدا شرک ورزیدند، در دوزخ جاویدان خواهند بود و آنان بدترین مخلوقاتند». (بینه: 6)

    «کافران در قیامت کر و کور و لال محشور می شوند و پیوسته بر عذاب آنان افزوده می شود». (اسرا: 97 و 98)
    «غل ها و زنجیرهای عذاب بر دست و گردن آنان افکنده می شود». (سباء: 33 و یس: 8)
    «لباس هایی از آتش بر بدن آنان پوشانیده می شود». (حج: 19)
    «روز قیامت برای کافران بسیار سخت و ناگوار است». (فرقان: 26 و مدثر: 9 و 10)
    «عذاب آنان خوارکننده و شدید است». (نساء: 37؛ فاطر: 7 و جاثیه: 11)
    مفاهیم همسو با معاد
    او منتظر ماست تا شرایط را برای ظهورش مهیا کنیم

    هر یک از ما در قبال خون هر مظلومی که در جهان بر زمین میریزد مسوولیم


  10. #20
    كاربر ويژه
    سابحات آواتار ها

    تاریخ عضویت : آبان 1389
    نوشته : 4,017      تشکر : 9,324
    9,371 در 3,220 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    سابحات آنلاین نیست.

    پیش فرض




    تکذیب کنندگان حقایق دینی

    «به آنان اجازه سخن گفتن و عذرخواهی داده نمی شود». (مرسلات: 35 و 36)
    «به آنان گفته می شود به دوزخی که آن را انکار می کردید، روانه شوید». (مرسلات: 29)
    «در پوششی از دود که سایه ندارد و از حرارت آتش دوزخ آنان را حفظ نخواهد کرد، جای داده می شوند». (مرسلات: 30 و 31)
    «شراره های آتش برافراشته چون قصر و مانند شتران زردفام است». (مرسلات: 32 و 33)
    «شکم هایشان از میوه زقوم و آب جوشان دوزخ پر می شود». (واقعه: 53 و 54)

    فاجران و مجرمان

    «مجرمان، در روز قیامت از رحمت الهی ناامید می شوند». (روم: )
    «با چهره هایی گرفته و غم زده وارد محشر می شوند». (عبس: 40 42)
    «با قیافه های خاص وارد محشر می شوند که به خوبی شناخته می شوند». (الرحمان: 41 و طه: 102)
    «از دیدن نامه اعمال خود به شدت اندوهگین می شوند و فریاد برمی آورند و می گویند: این چه کتابی است که هیچ گناه کوچک و بزرگی را فروگذار نکرده است». (کهف: 49)
    «با خواری و سرافکندگی در پیشگاه خدا حاضر می شوند». (سجده: 82)
    «با صورت هایشان به سوی دوزخ کشانده می شوند». (قمر: )
    «وضع مجرمان به قدری نگران کننده است که حاضرند برای نجات خود از نزدیک ترین بستگان خود هم بگذرند». (معارج: 11 14)
    «بر دست ها و گردن هایشان غل و زنجیر می افکنند». (ابراهیم: 49)
    «آتش دوزخ صورت های آنان را فرا می گیرد». (ابراهیم: 5)
    «مجرمان را در مکانی از دوزخ به نام سقر می افکنند». (مدثر: 41)
    «در دوزخ جاودان خواهند بود». (زخرف: 74)

    منافقان

    «جایگاه منافقان و کافران در دوزخ خواهد بود». (نساء: )
    «آتش دوزخ برای منافقان و کافران وعده داده شده است». (توبه: 68)
    «پایین ترین درجه دوزخ جایگاه منافقان است». (نساء: 145)
    «عذاب دردناکی به منافقان بشارت داده شده است». (نساء: 138)

    مفاهیم همسو با معاد
    او منتظر ماست تا شرایط را برای ظهورش مهیا کنیم

    هر یک از ما در قبال خون هر مظلومی که در جهان بر زمین میریزد مسوولیم


صفحه 2 از 4 نخستنخست 1234 آخرینآخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •