مفاهیم همسو با معاد سایت آیه های انتظار انجمن آیه های انتظار
ثبت نام
سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
تبلیغات تبلیغات
مفاهیم همسو با معاد
صفحه 4 از 4 نخستنخست 1234
نمایش نتایج: از شماره 31 تا 39 , از مجموع 39
  1. #31
    كاربر ويژه
    سابحات آواتار ها

    تاریخ عضویت : آبان 1389
    نوشته : 4,017      تشکر : 9,324
    9,371 در 3,220 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    سابحات آنلاین نیست.

    پیش فرض




    ائمه اطهار(ع)

    روایت هایی که ملاک رجعت کنندگان را ایمان محض عنوان کرده اند، به یقین ائمه(ع) را شامل می شوند، ولی غیر از این روایت ها، در برخی دعاها نیز رجعت آنان به طور صریح بیان شده است، برای مثال در زیارت جامعه کبیره می خوانیم:
    مُعْتَرِفٌ بِکُمْ مُؤمِنٌ بایابِکُم مُصَدِّقٌ بِرَجْعَتِکُمْ مُنْتظِرٌ لِامْرِکُمْ وَ مُرْتَقِبٌ لِدولَتِکُم.[76]
    من به شما اعتراف می کنم و به بازگشت شما ایمان دارم و رجعت شما را تصدیق می کنم و منتظر امر شما و چشم به راه دولت شمایم.
    اصحاب پیامبران

    در برخی روایت ها از اصحاب پیامبر اسلام و برخی پیروان پیامبران دیگر، به عنوان رجعت کنندگان یاد شده است. براساس این روایت ها، سلمان، مقداد، ابوذر، مالک اشتر، مؤمن آل فرعون و اصحاب کهف از رجعت کنندگان هستند.[77]
    مفاهیم همسو با معاد
    او منتظر ماست تا شرایط را برای ظهورش مهیا کنیم

    هر یک از ما در قبال خون هر مظلومی که در جهان بر زمین میریزد مسوولیم


  2. #32
    كاربر ويژه
    سابحات آواتار ها

    تاریخ عضویت : آبان 1389
    نوشته : 4,017      تشکر : 9,324
    9,371 در 3,220 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    سابحات آنلاین نیست.

    پیش فرض





    مؤمنان راستین در همه زمان ها

    ه) رجعت و رسانه

    یکی از سوژه های سینمای هالیوود که امروزه به عنوان فاکتوری مناسب برای جذب مخاطب و عاملی درآمدزا برای اربابان رسانه های تصویری مطرح است و از این راه، هدف های پیدا و پنهان مذهبی و سیاسی دنبال می شود، مسئله رجعت است که در شخصیت های انسانی و حیوانی جلوه می کند.
    بازگشت دایناسورها از اعماق غارها و دل دریاها در فیلم های «گودزیلا»، بازگشت اهریمن و شیاطین در فیلم «ارباب حلقه ها»، بازگشت موجودات فرازمینی و انسان نماها در فیلم «جنگ ستارگان» و «بیگانه» از آن جمله است. در همه این فیلم ها نیروهای اهریمنی با آمدن از مکانی دیگر درصدد نابودی بشر برآمده اند که نمی توان آنها را با مقوله «رجعت» بی ارتباط دانست.
    غرب براساس بینش انسان مدارانه و مطلق کردن قدرت انسان با نادیده گرفتن خدا، دین و آموزه های دینی، منجیان بشر را از میان خود انسان ها انتخاب کرده است و همواره از کسانی که از اعماق تاریخ بیرون آمده اند، به صورت نیروهای اهریمنی یاد می کند. این نیروها درصدد بر هم زدن مدینه فاضله لیبرال دمکراسی هستند و در مقابل آنها، همواره منجیان از سرزمین امریکا برمی خیزند.
    رویکرد هالیوود در دو دهه اخیر و برخاستن شیطان و اجنه و نیروهای اهریمنی از دل سرزمین های شرقی به ویژه خاورمیانه (مانند فیلم جن گیر) از دیگر مواردی است که در سیاست های سینمای غرب جا دارد. با قدرت یابی صهیونیزم مسیحی و حاکمیت نومحافظه کاران بر کاخ سفید و طرح هجوم به سرزمین های اسلامی پیش از رجعت حضرت مسیح(ع) در فلسطین، مقوله رجعت از یک بحث درآمدزا و گیشه پسند فراتر رفته است. بنابراین، شناخت درست از رجعت و تبیین آن برای نسل کنونی می تواند نسل جوان امروز را از آسیب هایی که این فیلم ها به باورهای آنان وارد می کند، در امان دارد.
    مفاهیم همسو با معاد
    او منتظر ماست تا شرایط را برای ظهورش مهیا کنیم

    هر یک از ما در قبال خون هر مظلومی که در جهان بر زمین میریزد مسوولیم


  3. #33
    كاربر ويژه
    سابحات آواتار ها

    تاریخ عضویت : آبان 1389
    نوشته : 4,017      تشکر : 9,324
    9,371 در 3,220 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    سابحات آنلاین نیست.

    پیش فرض





    8 . تناسخ

    از جمله مباحثی که به دنبال بحث رجعت یا اعتقاد به معاد مطرح می شود، بحث تناسخ یا انتقال روح از یک کالبد به کالبد دیگر در همین دنیا است که در این قسمت، به همین مناسبت به موضوع تناسخ می پردازیم:



    تناسخ، از آرای به جا مانده از حکمای مشرق زمین است و زیربنای عقیده آیین هایی مانند بودایی و برهمنی را تشکیل می دهد. دانشمندان و مورخان بر این باورند که زادگاه اصلی این عقیده، دو کشور هند و چین بوده است.[78] معتقدان به تناسخ، در عین اعتقاد به موضوع پاداش و کیفر، معاد و رستاخیز انسان و جهان را انکار می کنند و معتقدند: انسان، میوه اعمال تلخ و شیرین خود را در همین جهان می چشد؛ زیرا اگر وی فردی نیکوکار باشد، روح او در جسم انسانی خوش بخت که غرق در عزت و نعمت است یا بدن حیوانی سودمند مانند گوسفند و گاو حلول می کند، درحالی که اگر آدم شرور و بدکاری باشد، روح او به جسم انسانی بدبخت و تیره روز مانند فردی معلول، بیمار و تنگ دست یا حیوان پست و موذی مانند خوک و موش تعلق می گیرد و پاداش و کیفر خود را در این جهان می بیند. جهان جانداران از نظر این گروه، جهان توالی نفس است؛ یعنی روح ها پیوسته از بدنی جدا می شود و از طریق توالد و تناسل به بدن های دیگر اعم از انسان و حیوان تعلق می گیرد.
    مفاهیم همسو با معاد
    او منتظر ماست تا شرایط را برای ظهورش مهیا کنیم

    هر یک از ما در قبال خون هر مظلومی که در جهان بر زمین میریزد مسوولیم


  4. #34
    كاربر ويژه
    سابحات آواتار ها

    تاریخ عضویت : آبان 1389
    نوشته : 4,017      تشکر : 9,324
    9,371 در 3,220 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    سابحات آنلاین نیست.

    پیش فرض





    الف انگیزه های گرایش به تناسخ

    از مراجعه به کتاب های اعتقادی و تاریخی موافقان و مخالفان تناسخ درمی یابیم که منشأ اعتقاد پیروان ادیان باستان به تناسخ، چند چیز بوده است که عبارتند از:
    یک انکار معاد و عالم پس از مرگ

    یکی از علل اعتقاد به تناسخ، اعتقاد نداشتن به جهان آخرت و حتی محال دانستن آن است، ولی ازآن جاکه عدالت و پاداش نیکان و کیفر بدکاران یکی از دلایل قاطع و خدشه ناپذیر عقلی در اثبات جهان آخرت و عالم قیامت است، قائلان به تناسخ معتقدند روح نیکوکاران در همین جهان، دوباره به بدن دیگری باز می گردد که از بدن قبلی اش خوش بخت تر، فاضل تر و کامل تر است و این چنین پاداش اعمال نیک و گذشته خود را می بیند، چنان که روح گنه کاران برای تکامل و پاکیزگی به پیکرهایی که در رنج و زحمت یا ناقص الخلقه هستند، باز می گردد و بدین ترتیب کیفر کردار خود را خواهند دید.
    مفاهیم همسو با معاد
    او منتظر ماست تا شرایط را برای ظهورش مهیا کنیم

    هر یک از ما در قبال خون هر مظلومی که در جهان بر زمین میریزد مسوولیم


  5. #35
    كاربر ويژه
    سابحات آواتار ها

    تاریخ عضویت : آبان 1389
    نوشته : 4,017      تشکر : 9,324
    9,371 در 3,220 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    سابحات آنلاین نیست.

    پیش فرض




    دو توجیهی برای بیماران و معلولان

    معتقدان به تناسخ می گویند ارواح بیماران یا افراد معلول، متعلق به افراد بدکار و گنه کار است که برای کیفر اعمالشان به این بدن ها وارد می شوند و دوباره به جهان بازمی گردند تا رنج و کیفر عقوبت خطاهای زندگی قبلی شان را ببینند.
    سه علل و انگیزه های روانی

    تناسخ، از همان زمان های دور در میان انسان ها به ویژه در هند و چین، به عنوان یک عامل تسکین دهنده مطرح بوده است. هرگاه انسان ها دچار شکست و ناکامی می شدند، با پناه بردن به تخیلات و عقاید انحرافی، خود را قانع می کردند و به امید بازگشت به زندگی جدید در این جهان، افکار پریشان خود را تسکین می دادند. گاه نیز افراد برای توجیه اعمال خشونت آمیز و انتقام جویانه خود به این اعتقاد روی می آوردند.
    چهار خلط میان دو بحث معاد و تناسخ

    اعتقاد به بازگشت روح به بدن در رستاخیز، سبب شده است عده ای تصور کنند مراد از بازگشت، رجوع به دنیاست، حال آنکه روح در عالم آخرت به بدن باز می گردد، ولی فرض تناسخ بر آن است که روح در همین دنیا به بدن دیگری باز می گردد. براساس نصوص قرآن و روایت ها، روح انسان ها در قیامت متناسب با اعمالی که در دنیا داشته اند، به بدن تعلق خواهد گرفت.[79]
    مفاهیم همسو با معاد
    او منتظر ماست تا شرایط را برای ظهورش مهیا کنیم

    هر یک از ما در قبال خون هر مظلومی که در جهان بر زمین میریزد مسوولیم


  6. #36
    كاربر ويژه
    سابحات آواتار ها

    تاریخ عضویت : آبان 1389
    نوشته : 4,017      تشکر : 9,324
    9,371 در 3,220 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    سابحات آنلاین نیست.

    پیش فرض




    ب) علت بطلان نسخ

    یکی از دلایل بطلان تناسخ، لزوم تبدیل فعلیت به قوه و باطل بودن این امر است. انسان که به صورت یک سلول در رحم مادر قرار می گیرد، فاقد هر نوع کمال و فعلیت است و تنها قابلیت وی آن است که جسمی است که شایستگی تکثیر و تولید دارد. این جسم به مرور در مسیر انسان شدن قرار می گیرد و سرانجام، روزی به صورت انسانی دارای روح و نفس انسانی بسیار ضعیف، دیده به جهان می گشاید. سپس از نظر جسم و روان تکامل پیدا می کند، به صورت یک انسان کامل درمی آید، متفکر و اندیشمند می شود و در سنین خاصی علوم، معارف و قوانینی را پایه گذاری می کند.
    نکته مهم این است که هر مرحله ای از تکامل روح، با مرحله خاصی از تکامل جسم تناسب دارد. برای مثال، روح تکامل یافته انسان های سی ساله با بدن جنین یا کودک متناسب نیست، افزون بر اینکه نقش بدن نسبت به روح، همان نقش ابزار و ادوات است و روح از طریق اعضای بدن، آگاهی هایی را از خارج کسب می کند و بر تکامل خود می افزاید و در هر مرحله از مراحل، روح برای تکامل خود ابزار و بدن ویژه ای لازم دارد. از این بیان روشن می شود که بازگشت روح به این جهان از طریق جنین، خواه جنین انسان باشد یا جنین حیوان یا سلول نباتی، سبب می شود روح، بسیاری از کمالات خود را از دست بدهد تا متناسب با جسم جنین و نوزاد گردد؛ زیرا همان طور که گفته شد، سلول انسانی و جنین مادری و کودک شیرخوار، هر یک روحی متناسب با جسم خود می خواهند و هرگز روح بزرگ فردی شصت ساله نمی تواند با جنین و جسم های غیرمتکامل همگام گردد.

    اگر قرار باشد ارواح افراد بزرگ بار دیگر به شکل نطفه به این جهان باز گردند، باید چنان کوچک و دور از کمال شوند که بتوانند با سلول و جنین متحد شوند و البته این کار، بیهوده است و ساحت خداوند حکیم از این کار مبراست. حال این پرسش مطرح می شود که هدف از این بازگردانیدن چیست؟ آیا هدف این است که انسان، پاداش اعمال نیک و کیفر کارهای بد خود را ببیند؟ در این صورت برای رسیدن به این هدف باید به معاد و زندگی در جهان آخرت اعتقاد داشت و اگر هدف کسب کمال است، دیگر لزومی ندارد کمالات او را سلب کنیم و سپس او را دوباره در مسیر کمال قرار دهیم.
    این کاری بسیار بیهوده است که انسان آگاه و بیداری که روح و روان او آیینه قوانین و اسرار آفرینش است، چنان کوچک شود که چیزی نفهمد، سپس از نو به صورت علقه و مضغه درآید و به تدریج به همان حالت نخستین برسد. چنین بازگشتی را «بازگشت فعلیت به قوه» می گویند که از ساحت خداوند حکیم به دور است.


    مفاهیم همسو با معاد
    او منتظر ماست تا شرایط را برای ظهورش مهیا کنیم

    هر یک از ما در قبال خون هر مظلومی که در جهان بر زمین میریزد مسوولیم


  7. #37
    كاربر ويژه
    سابحات آواتار ها

    تاریخ عضویت : آبان 1389
    نوشته : 4,017      تشکر : 9,324
    9,371 در 3,220 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    سابحات آنلاین نیست.

    پیش فرض




    افزون بر آنچه گفته شد، اگر ادعای تناسخیان را بپذیریم، پرسش های بسیاری در این زمینه مطرح می شود، از جمله اینکه آیا تعداد نفوس با تعداد ابدان مساوی است؟ در سال های قحطی، جنگ و شیوع بیماری های کشنده این تعداد و انطباق چگونه حفظ می شود؟ اگر برای حیوانات نیز مانند انسان نفس و جسم قائل شویم، اگر بر اثر خشک سالی میلیون ها حیوان بمیرند، تکلیف این موازنه چه خواهد بود؟ مرز میان حیوانات تناسخ پذیر و تناسخ ناپذیر یا صاحب نفس و جسم و غیر آن کجا و در چه چیزی است؟
    بر فرض پذیرش تناسخ، آیا هنگام حلول نفس در بدن جدید، آثار و اعمال زندگی پیشین مانند حرص، شک، طمع و مانند آن محو می شود یا باقی می ماند؟ کدام دستگاه رسیدگی، پس از مرگ، اعمال و رفتار ناروای فلان روح را می سنجد و کیفری مناسب با آن در بدن آینده برای وی تعیین می کند؟ آیا مسئله کیفر و پاداش درباره حیوانات نیز صادق است؟ و صدها پرسش دیگر از این قبیل مطرح است.
    این نظریه پی آمدهای دیگری نیز دارد که ایجاد روحیه ناامیدی و رواج تفکر بدبینی، از آن جمله است. همچنین قدرت طلبان با استفاده از این نظریه، عزت، شوکت و قدرت خود را معلول نیک بودنشان و بدبختی و فلاکت رعایا و توده مردم و بیچارگان را نتیجه اعمال ناپسند زندگی قبلی آنان معرفی می کنند. در ادله نقلی به ویژه در روایات معصومین(ع) نیز به شدت این نظریه باطل شده است و حتی معتقد به آن را کافر به خدا و بهشت و دوزخ و اصول اساسی دین دانسته اند.[80]

    مفاهیم همسو با معاد
    او منتظر ماست تا شرایط را برای ظهورش مهیا کنیم

    هر یک از ما در قبال خون هر مظلومی که در جهان بر زمین میریزد مسوولیم


  8. #38
    كاربر ويژه
    سابحات آواتار ها

    تاریخ عضویت : آبان 1389
    نوشته : 4,017      تشکر : 9,324
    9,371 در 3,220 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    سابحات آنلاین نیست.

    پیش فرض




    ج) تناسخ و رسانه

    رسانه های تصویری جهان با هدف منحرف ساختن فطرت خداباور انسان ها و جلوگیری از رشد روزافزون اسلام در جهان، به ترویج و تبلیغ مکاتب درون گرا و انزواگر چون مکاتب بودایی می پردازند. ساختن فیلم های سینمایی چون بودای کوچک و ده ها فیلم دیگر که در آن با پرداختن به ریاضت های خاص، روح انسان در انسانی و حیوانی برتر حلول می کند، در حقیقت واکنشی در برابر رویکرد انسان غربی به سمت معنویت و کانالیزه کردن و به انحراف کشاندن این بیداری فطرت در مسیر کاذب آن است. امروزه چه در رسانه های تصویری و چه نوشتاری کم نیستند فیلم ها و کتاب هایی که «تناسخ» را به طور مستقیم یا غیرمستقیم تبلیغ و ترویج می کنند که این عمل آسیبی جدی به معادباوری به شمار می رود. شناخت درست برنامه سازان از تناسخ، می تواند مسئولان عرصه ترویج فرهنگ اسلامی را در برابر این آسیب ها ایمن سازد.
    مفاهیم همسو با معاد
    او منتظر ماست تا شرایط را برای ظهورش مهیا کنیم

    هر یک از ما در قبال خون هر مظلومی که در جهان بر زمین میریزد مسوولیم


  9. #39
    كاربر ويژه
    سابحات آواتار ها

    تاریخ عضویت : آبان 1389
    نوشته : 4,017      تشکر : 9,324
    9,371 در 3,220 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    سابحات آنلاین نیست.

    پیش فرض




    پی نوشت ها:

    [1]. سیدحسین شیخ الاسلامی، گفتار امیرالمؤمنین علی(ع)، همراه با ترجمه فارسی هدایة العلم و غررالحکم، قم، انصاریان، 1377، ج 1، ص 1438.
    [2]. محمدحسین طباطبایی، المیزان فی تفسیر القرآن، بیروت، مؤسسه الاعلمی للمطبوعات، 1391 ه . ق (1972 م)، ج15، صص 20 و 21.
    [3]. همان، ج 17، ص 269.
    [4]. نک: مؤمنون: ، 46 و 100.
    [5]. نک: بقره: 154؛ آل عمران: 169.
    [6]. امیر دیوانی، حیات جاودانه، قم، معاونت امور اساتید و دروس معارف اسلامی، 1376، ص 51.
    [7]. مبانی اعتقادات در اسلام، ص 127.
    [8]. مورس ملوین، ادراکات لحظات نزدیک به مرگ و تحولات روحی آن، ترجمه: رضا جمالیان، تهران، اطلاعات، 1375، صص 119 123.
    [9]. غلامحسین گرامی، انسان در اسلام، دفتر نشر معارف، 1384، چ 2، صص 75 و 76.
    [10]. همان، ص 76.
    [11]. نک: مرتضی مطهری، آزادی معنوی، تهران، صدرا، چ 21، ص 115.
    [12]. مبانی اعتقادات در اسلام، ص 126.
    [13]. خدا و معاد، ص 81 .
    [14]. همان، صص 85 و 86 .
    [15]. همان، خطبه 182، ص 191.
    [16]. بحارالانوار، ج 6، ص 153.
    [17]. لغت نامه دهخدا، ج 3، ص 4569.
    [18]. علی اکبر قرشی بنابی، قاموس قرآن، تهران، دارالکتب الاسلامیه، 1352، ص 181.
    [19]. همان.
    [20]. نک: غافر: 45 و 46.
    [21]. ابوعلی فضل بن حسن طبرسی، مجمع البیان، ترجمه: علی کرمی، تهران، 1378، ذیل آیه شریفه.
    [22]. محمدرضا کاشفی، فرجام شناسی، قم، نهاد نمایندگی مقام رهبری در دانشگاه ها، نشر معروف، 1385، صص 61 و 62.
    [23]. همان، صص 69 و 70.
    [24]. نک: عبدالله جوادی آملی، معاد در قرآن، قم، نشر اسراء، 1380، صص 277 281.
    [25]. نک: انشقاق: ؛ الرحمن: 3؛ حاقه: 16؛ فرقان: 25؛ انفطار: 1؛ مزمل: 18؛ نبأ: 19؛ مرسلات: 9؛ انبیاء: 104؛ زمر:67؛ ابراهیم: 48؛ طور: 9؛ معارج: 8 و تکویر: 11.
    [26]. نک: زلزال: 11.
    [27]. نک: کهف: 47؛ ابراهیم: 48؛ ق: 44؛ فجر: 21 و واقعه: 4.
    [28]. نک: تکویر: 1 و قیامت: 9.
    [29]. نک: فصلت: 12.
    [30]. نک: انعام: 97.
    [31]. نک: انفطار: 2.
    [32]. نک: انفطار: 3؛ طور: 6 و تکویر: 6.
    [33]. نک: مرسلات: 10.
    [34]. نک: مزمل: 14.
    [35]. نک: همان.
    [36] . نک: قارعه: 5.
    [37]. نک: واقعه: 6.
    [38]. نک: نبأ: 20.
    [39]. احمد حبیبان، تصویری از بهشت و جهنم، چاپ و نشر بین الملل سازمان تبلیغات اسلامی، پاییز 1379، چ ، صص 137 و 138.
    [40]. ذرایر: جمع ذرّه.
    [41]. بحارالانوار، ج 7، ص 120.
    [42]. همان.
    [43]. همان، ص 100.
    [44]. همان، ص 101.
    [45]. همان، ص 97.
    [46]. همان، ص 101.
    [47]. همان، ص 111.
    [48]. همان.
    [49]. همان، ح 1، 11، 31 و 32.
    [50]. همان، ص 249.
    [51]. در روایت آمده است منظور از امت وسط، ائمه(ع) هستند.
    [52]. صحیفه سجادیه، دعای 6.
    [53]. نک: نساء: 168 و 169؛ صافات: 22 و 25 و مریم: 67 و 72.
    [54]. محمدحسین طباطبایی، حیات پس از مرگ، دفتر انتشارات اسلامی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، 1377، چ10، صص 71 و 72.
    [55]. علی بن جمعة العروسی الحویزی، نورالثقلین، بیروت، مؤسسه التاریخ العربی، 1422 ه . ق2001 م، ج 3، ص353.
    [56]. بحارالانوار، ج 39، ص 103.
    [57]. حسین مظاهری، معاد در قرآن، شفق، 1364، صص 190 و 191.
    [58]. بحارالانوار، ج 39، ص 202.
    [59]. نک: جعفر سبحانی، منشور جاوید، انتشارات مؤسسه سیدالشهدا، 1369، ج 9، صص 464 627.
    [60]. نک: معارج: 19 35.
    [61]. احمد و قاسم میرخلف زاده، قصص الله یا داستان هایی از خدا، قم، انتشارات مهدی یار، 1379، ج 8، صص45و46.
    [62]. لغت نامه دهخدا، ج 9، 14327.
    [63]. سید حسن طاهری خرم آبادی، شفاعت، قم، بوستان کتاب، 1385، صص 149 158 (با تلخیص).
    [64]. بحارالانوار، ج 69، ص 209.
    [65]. شفاعت، ص 157.
    [66]. همان، ص 158.
    [67]. همان، صص 250 و 251.
    [68]. ابن منظور، لسان العرب، قم، نشر ادب الحوزه، 1405 ه . ق (1363 ه . ش)، ج 8، ص 114.
    [69]. سید مجتبی حسینی، بازگشت، نشر نیستان، 1381، چ 1، صص 15و 18.
    [70]. بحارالانوار، ج 53، صص 92 و 121.
    [71]. همان.
    [72]. سید هاشم البحرانی، البرهان فی تفسیر القرآن، بیروت، مؤسسه الاعلمی للمطبوعات، ه . ق 1999م، ج 2، ص 408.
    [73]. تفسیر نمونه، ج 15، ص 560 .
    [74]. محمدرضا ضمیری، رجعت، نشر موعود، 1378، چ1، صص 23 و 24.
    [75]. بحارالانوار، ج 53، ص 41.
    [76]. مفاتیح الجنان، زیارت جامعه کبیره.
    [77]. رجعت، ص 77.
    [78]. حمید رضانیا، مکتب بازگشت، قم، بضعة الرسول، 1381، چ 1، ص 16.
    [79]. نک: همان، صص 44 48.
    [80]. همان، صص 96 و 97.
    مفاهیم همسو با معاد
    او منتظر ماست تا شرایط را برای ظهورش مهیا کنیم

    هر یک از ما در قبال خون هر مظلومی که در جهان بر زمین میریزد مسوولیم


صفحه 4 از 4 نخستنخست 1234

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •