انديشه و عشق؛ راهى به سوى بهره‏مندى از قرآن و دعا سایت آیه های انتظار انجمن آیه های انتظار
ثبت نام
سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
تبلیغات تبلیغات
انديشه و عشق؛ راهى به سوى بهره‏مندى از قرآن و دعا
صفحه 1 از 2 12 آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 10 , از مجموع 13
  1. #1
    عضو كوشا
    فاطمه جان آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1389
    نوشته : 170      تشکر : 378
    834 در 157 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    فاطمه جان آنلاین نیست.

    پیش فرض انديشه و عشق؛ راهى به سوى بهره‏مندى از قرآن و دعا





    انديشه و عشق؛ راهى به سوى بهره‏مندى از قرآن و دعا


    چكيده


    روح انسان پرتوى از جلوه نورانى خداست.

    از اين‏رو، ميل روح به منشأ و كانون هستى، گرايشى طبيعى و فطرى است.
    انسان به هنگام دعا و نيايش، به درك و پذيرش موقعيت الهى خويش در هستى و خواهش و كشش روح به اتصال و ارتباط با خداى هستى مى‏رسد.
    دعا حالت بيدارى و هوشيارى كامل و بينايى تام نسبت به خداست، به گونه‏اى كه فرد بدون هيچ شك و ترديدى عاشقانه به سوى محبوب رو مى‏آورد و بر خلاف مواقع ديگر، از محسوسات، شنيدنى‏ها و ديدنى‏هاى ديگر غافل است.
    قرآن و فهم آن نيز زمينه همدلى، همزبانى و همدردى را مى‏طلبد و اين زمينه در يك فضاى آكنده از محبت و عشق مى‏تواند وجود پيدا كند.

    پس مى‏توان گفت:

    زبان قرآن همان زبان عشق است؛ زيرا قرآن، پيام خداى معشوق به انسان‏هاى عاشق است.




    انديشه و عشق؛ راهى به سوى بهره‏مندى از قرآن و دعا
    ویرایش توسط فاطمه جان : 25-09-1390 در ساعت 13:04

  2. تشكرها 3


  3.  

  4. #2
    عضو كوشا
    فاطمه جان آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1389
    نوشته : 170      تشکر : 378
    834 در 157 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    فاطمه جان آنلاین نیست.

    پیش فرض





    متعالى‏ترين جلوه‏هاى قلبى هر انسان نيز در همين اظهار عشق است و بس:

    درد عشق تو كمند لطف ماست

    زير هر يا ربّ تو لبيك ماست.

    روى آوردن به قرآن و دعا زمينه‏ساز پرواز روح و فراخواندن خود به سوى خداست.

    بازسازى لذت اين لحظات و شيرينى اين ارتقا و احضار دوباره اين موقعيت در ذهن يا قلب با «ذكر رب» صورت مى‏گيرد.

    «ذكرش، دوام اتصال حالت دعاست.» جان كلام آنكه «لقاء رب» را بايد با «ذكر كثير» جاودانه نمود و از اين طريق عزّت،

    رضايت و آرامش ابدى را دريافت.

    انديشه و عشق؛ راهى به سوى بهره‏مندى از قرآن و دعا

  5. تشكر

    نرگس منتظر (25-09-1390)

  6. #3
    عضو كوشا
    فاطمه جان آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1389
    نوشته : 170      تشکر : 378
    834 در 157 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    فاطمه جان آنلاین نیست.

    پیش فرض








    مقدّمه



    پيامبر گرامى اسلام صلى‏الله‏عليه‏و‏آله در مسير حركت تكاملى خويش به مرحله‏اى رسيدند كه حقيقت

    قرآن را از مقام قدس ربوبى دريافت كردند و براى بشريت به ارمغان آوردند:

    «و به راستى تو قرآن را از جانب خداى‏حكيم‏وبسياردانادريا فت‏كرده و فرا مى‏گيرى.»(نمل: 6)

    قرآن، به تعبير پيشوايان معصوم عليهم‏السلام ، جلوه ذات اقدس الهى در كلام و گفتار است.


    امام على عليه‏السلام مى‏فرمايد:

    «پس خداوند پاك و منزّه در كتابش براى مردم متجلّى گشته است
    بدون آنكه او را ببينند.»(1)

    امام صادق عليه‏السلام نيز مى‏فرمايد:

    «بى‏ترديد خداوند براى آفريده‏هايش در سخن خويش متجلّى
    گشته است، ليكن مردم نمى‏نگرند.»(2)
    انديشه و عشق؛ راهى به سوى بهره‏مندى از قرآن و دعا

  7. تشكر

    نرگس منتظر (27-09-1390)

  8. #4
    عضو كوشا
    فاطمه جان آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1389
    نوشته : 170      تشکر : 378
    834 در 157 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    فاطمه جان آنلاین نیست.

    پیش فرض





    انسانِ خواستار كمال و سعادت بايد به اين ريسمان الهى چنگ زند تا مسير هدايت و رستگارى را
    در زندگى دنيوى و
    حيات جاويد به دست آورد.

    پيامبراكرم صلى‏الله‏عليه‏و‏آله از اينكه برخى مسلمانان على‏رغم پرتوافكنى قرآن، از ساحت وحى
    بهره نگرفته‏اند، اين‏گونه به درگاه ربوبى شكايت مى‏برد:

    «اى پروردگار من، به راستى اين قوم من، اين قرآن را مهجور قرار دادند.» (فرقان: 30)؛

    از همين روست كه در بسيارى روايات چنين مى‏خوانيم:

    «قرآن را فقط كسى مى‏شناسد كه مورد خطاب قرآن قرار مى‏گيرد.»(3)

    پس حقيقت قرآن در افقى فراتر از دريافت عمومى مردم است و براى بهره‏گيرى از آن بايد با زبان آن آشنا بود تا بتوان مخاطب قرآن قرار گرفت.

    البته بايد توجه داشت كه قرآن مراحل و ابعاد فراوانى دارد و در هر مرحله با زبانى خاص با مخاطب خود سخن مى‏گويد و ارتباط برقرار مى‏نمايد.

    انديشه و عشق؛ راهى به سوى بهره‏مندى از قرآن و دعا

  9. #5
    عضو كوشا
    فاطمه جان آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1389
    نوشته : 170      تشکر : 378
    834 در 157 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    فاطمه جان آنلاین نیست.

    پیش فرض





    ابعاد قرآن


    تلاوت


    قرآن كلام خداست و تلاوت آن سخن گفتن خدا با انسان است.

    در كلام الهى نيرويى نهفته است كه روان انسان را تسخير مى‏كند و او را در آسمان معرفت و معنويت به پرواز درمى‏آورد:

    «پس از قرآن هرچه ميسّر شود بخوانيد.» (مزمل: 20)؛

    پيامبراكرم صلى‏الله‏عليه‏و‏آله مى‏فرمايد:

    «هرگاه يكى از شما دوست داشته باشد كه پروردگار با او صحبت كند پس قرآن بخواند.»(4)

    امام صادق عليه‏السلام در سخنى، قرآن را پيمان خداوند با بندگانش شمرده و وظيفه انسان‏ها را در برابر آن چنين بيان


    مى‏دارد: «قرآن پيمان خداوند با بندگانش است، پس شايسته است كه آدمى در عهد و پيمان خود بنگرد و هر روز پنجاه


    آيه از آن را بخواند.»(5)



    انديشه و عشق؛ راهى به سوى بهره‏مندى از قرآن و دعا

  10. تشكر

    مدير اجرايي (28-09-1390)

  11. #6
    عضو كوشا
    فاطمه جان آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1389
    نوشته : 170      تشکر : 378
    834 در 157 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    فاطمه جان آنلاین نیست.

    پیش فرض





    تدبّر


    در فرهنگ اسلامى به موازات سفارش به تلاوت، به تدبّر در قرآن نيز سفارش شده است:

    «پس آيا در قرآن تدبّر نمى‏كنند، مگر بر دل‏ها قفل زده شده است؟» (محمد: 24)

    تدبّر در قرآن سرچشمه هدايت‏هاى بى‏شمارى است كه انسانِ طالب سعادت و بهروزى بدان دست مى‏يابد.


    شناسايى حق از باطل، پى بردن به حقانيّت نظام آفرينش و حقيقت جهان آخرت را مى‏توان از جمله ابعاد تدبّر در قرآن برشمرد.

    انديشه و عشق؛ راهى به سوى بهره‏مندى از قرآن و دعا

  12. #7
    عضو كوشا
    فاطمه جان آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1389
    نوشته : 170      تشکر : 378
    834 در 157 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    فاطمه جان آنلاین نیست.

    پیش فرض





    پندآموزى



    پندآموزى همان راهنمايى درونى و قلبى قرآن است و از آن به «ذكر» ـ كه نام ديگر قرآن است ـ ياد مى‏شود.(6)

    بدين سبب در برخى از آيات پس از بيان لزوم تفكر در آيات الهى، مسئله تذكر و پندآموزى از قرآن مطرح شده است:


    «قرآن كتاب مباركى است كه آن را سوى تو فرو فرستاديم تا مردم در آيات آن تدبّر كنند و صاحبان خرد پند گيرند.» (ص: 29)
    پندآموزى از سرنوشت اقوام گذشته، در قرآن بسيار مورد تأكيد قرار گرفته است، به گونه‏اى كه رفتار و عملكرد افراد و

    جوامع آنان را بازگو كرده و سنّت‏هاى الهى را در مورد آنان بيان كرده است.(7)

    انديشه و عشق؛ راهى به سوى بهره‏مندى از قرآن و دعا
    ویرایش توسط فاطمه جان : 05-10-1390 در ساعت 21:15

  13. #8
    عضو كوشا
    فاطمه جان آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1389
    نوشته : 170      تشکر : 378
    834 در 157 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    فاطمه جان آنلاین نیست.

    پیش فرض





    جهت‏بخشى به زندگى


    بى‏ترديد جهت‏بخشى به زندگى فردى و اجتماعى انسان مهم‏ترين دستورالعمل قرآن است.

    امام على عليه‏السلام مى‏فرمايد:

    «قرآن كتاب فرمان‏دهنده و بازدارنده است، حدود و سنّت‏ها در آن ذكر شده و نمونه‏هاى اقوام گذشته در آن مثل زده شده است و قوانين دين از جانب خدا نيز بيان گشته است.»(8)

    قرآن تجلّى ايمان دينى و ثمردهى آن را در گرو اجراى پيام‏هاى خداوند مى‏داند و عمل به آيات الهى و اجراى آن را


    مهم‏ترين هدف نزول وحى برشمرده است:

    «به راستى ما اين كتاب را به حق و شايستگى بر تو نازل كرديم كه طبق آنچه كه خدا به تو تعليم داده ميان مردم حكم كنى...» (نساء: 105)(9)

    انديشه و عشق؛ راهى به سوى بهره‏مندى از قرآن و دعا

  14. #9
    عضو كوشا
    فاطمه جان آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1389
    نوشته : 170      تشکر : 378
    834 در 157 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    فاطمه جان آنلاین نیست.

    پیش فرض






    دريافت حقيقت قرآن


    مهم‏ترين و برترين مرحله انس با قرآن، درك و دريافت حقيقت آن است.


    قرآن اين مرحله را از آنِ وارستگانى مى‏داند كه از هرگونه آلودگى فكرى و قلبى و عملى پيراسته شده‏اند؛


    چرا كه جايگاه حقيقت قرآن بس رفيع است:


    «به راستى اين كتاب همان قرآن كريم و بزرگوارى است كه در نوشتارى دست نخورده و مكنون نهفته است و جز پاكان به آن دست نيابند و درك نكنند.»

    (واقعه: 77ـ79)

    انديشه و عشق؛ راهى به سوى بهره‏مندى از قرآن و دعا

  15. #10
    عضو كوشا
    فاطمه جان آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1389
    نوشته : 170      تشکر : 378
    834 در 157 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    فاطمه جان آنلاین نیست.

    پیش فرض






    اسلام و عبادت


    يكى از اصيل‏ترين و پايدارترين جلوه‏هاى ساحت وجود انسان نيايش و پرستش است.


    پرستش چشمه جوشانى است كه از جان انسان سرچشمه مى‏گيرد و بر همه شعبه‏ها و شاخه‏هاى وجود آدمى آب زندگانى نثار مى‏كند؛


    آبى كه دل را به عشق و محبت، و عقل را به تفكر، و زبان را به ذكر و ستايش، و بدن را به تعظيم و كرنش، و انسان را با تمامى وجود به خاكسارى و سجده در پيشگاه معبود مى‏كشاند.

    روح عبادت دعاست؛ دعا اعلام نياز و خاكسارى و انقياد در آستان معبود است.



    انسان با دعا و نيايش، خويشتن را در بستر عنايت الهى قرار مى‏دهد و از هدايت و رحمت و لطف او بهره مى‏گيرد.



    دعا و نيايش هديه‏اى آسمانى از مالك و صاحب اصلى به انسان است؛


    هديه‏اى كه بندگان را توانايى مى‏دهد تا هر زمان و هر جا كه خواستند بى‏پرده و بى‏واسطه با پروردگارشان گفت‏وگو كنند.



    انسان در اين ارتباط مستقيم و بى‏پرده، درهاى رحمت الهى را بر خويش گشاده مى‏يابد و قرب حق را با تمام وجود احساس مى‏كند.


    خداوند به پيامبر اكرم صلى‏الله‏عليه‏و‏آله مى‏فرمايد:


    «آن‏گاه كه بندگان من از تو جوياى من شوند، من نزديك هستم و چون صاحب دعا مرا بخواند دعاى او را اجابت مى‏كنم؛



    پس آن‏ها نيز مرا اجابت كنند و به من ايمان آورند. باشد كه رشد يافته و به كمال هدايت رسند.»
    (بقره: 186)

    انديشه و عشق؛ راهى به سوى بهره‏مندى از قرآن و دعا

صفحه 1 از 2 12 آخرینآخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •