░░░ديدگاه‏هاى گوناگون در تفسير و تحليل وحى...✎ سایت آیه های انتظار انجمن آیه های انتظار
ثبت نام
سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
تبلیغات تبلیغات
░░░ديدگاه‏هاى گوناگون در تفسير و تحليل وحى...✎
صفحه 3 از 3 نخستنخست 123
نمایش نتایج: از شماره 21 تا 26 , از مجموع 26
  1. #21
    عضو صمیمی
    ║✿║خادم زهرا║✿║ آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1390
    نوشته : 1,326      تشکر : 2,008
    3,297 در 1,116 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    ║✿║خادم زهرا║✿║ آنلاین نیست.

    پیش فرض





    شرح مجموعه گل، مرغ سحر داند و بس
    كه نه هر كو ورقى خواند معانى دانست
    اى كه از دفتر عقل آيت عشق آموزى
    ترسم اين نكته به تحقيق ندانى دانست
    تحليل‏هاى خاورشناسان از وحى محمدى



    ░░░ديدگاه‏هاى گوناگون در تفسير و تحليل وحى...✎

  2. #22
    عضو صمیمی
    ║✿║خادم زهرا║✿║ آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1390
    نوشته : 1,326      تشکر : 2,008
    3,297 در 1,116 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    ║✿║خادم زهرا║✿║ آنلاین نیست.

    پیش فرض






    خاورشناسان با نگاه سكولار به پديده وحى و به ويژه وحى محمدى، به برخى نظريات جديد دست‏يافته‏اند كه از نگاه منفى و ارزش مدارانه به دور نيست . برخورد جهان غرب با اسلام به نخستين سال‏هاى ظهور اسلام باز مى‏گردد . گسترش سريع و روز افزون دين جديد به طور طبيعى واكنش مسيحيان و يهوديان را به دنبال داشته است . اين برخوردها تا پايان قرون وسطى و حتى تا دوره‏هاى نخست رنسانس در قالب مجادلات كلامى به صورت اعلام صريح بى‏اعتقادى به صداقت پيامبر و وحيانى بودن قرآن شكل مى‏گرفت . اين نوع برخورد در دوره بيدارى غرب، از صبغه‏اى علمى برخوردار گشت . برخى از نخستين خاورشناسان مانند «گوستاو ويل‏» و «اشپرنگر» با استناد به گزارش قرآن از اعتقاد كافران به جنون پيامبر، او را دچار اختلالات روحى و روانى و يا بيمارى صرع دانسته و قرآن را نتيجه اين حالات غير طبيعى پيامبر پنداشته‏اند . «نولدكه‏» با اينكه احتمال بيمارى صرع را منتفى مى‏داند; پيامبر را دستخوش هيجانات و عواطف سركش روحى و روانى مى‏داند كه سرانجام وى را به اعتقاد به ارتباط با جهان غيب كشانيده است . «مونتگمرى وات‏» از خاورشناسان شهير معاصر در نقد اين ديدگاه مى‏گويد: به روايات و شواهد سلامت جسمانى و روحانى پيامبر كم ارج نهاده شده است . باور نكردنى است كه فردى مصروع يا دچار هيسترى يا اسير فشار حملات هيجانات بتواند لشكركشى نظامى يا رهبرى دورانديش يك دولت - شهر را به عهده گيرد . مخالفان، او را مجنون مى‏پنداشتند; اما آنان مرادشان اين بود كه سلوك و رفتار او مجنونانه است و يا گفتارش به سان كاهنان از الهام جن مى‏باشد . بايد برداشت‏هاى قرون وسطى را كنار گذاشت و محمد را به عنوان شخصى شناخت كه صادقانه و با صدق نيت و ايمان درست، پيام‏هايى را ابلاغ مى‏كرده كه اعتقاد داشت از جانب خدا به او رسيده است . (34)


    ░░░ديدگاه‏هاى گوناگون در تفسير و تحليل وحى...✎

  3. #23
    عضو صمیمی
    ║✿║خادم زهرا║✿║ آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1390
    نوشته : 1,326      تشکر : 2,008
    3,297 در 1,116 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    ║✿║خادم زهرا║✿║ آنلاین نیست.

    پیش فرض





    برخى ديگر با الهام از نظريات فرويد در طبقه‏بندى سازمان شخصيت‏به تحليل‏هاى روان‏شناختى از وحى گراييدند . «تورآندره‏» و پس از او «گيب‏» و «اميل در منگهام‏» و «مونتنيه‏» از اين گروه هستند . درمنگهام اين ديدگاه را به تفصيل در كتاب «زندگانى محمد صلى الله عليه و آله‏» شرح و بسط داده و «رشيد رضا» در كتاب «الوحى المحمدى‏» به نقد و بررسى تفصيلى آن پرداخته است . پيامبر بنا به اين تحليل از نوابغ اجتماعى و داراى فطرتى پاك، روحى متعالى و ايمان و باورى مستحكم به خداوند و فاقد هر گونه ناهنجارى اعتقادى و رفتارى و خانوادگى به شمار رفته كه در اثر فوران خود آگاهى‏هاى باطنى در او احساس اتصال به جهان غيب و دريافت پيام‏هاى وحيانى پديد آمده است . اين ديدگاه از نظر مطالعات علمى روان‏شناسى و مبانى فلسفى و كلامى از تعارضات و اشكالات فراوانى برخوردار بوده و در بهترين شرايط تنها در حد يك فرضيه نامستند و مبتنى بر حدس و گمان مى‏باشد; از اين روى علاوه بر انتقادات فراوان انديشمندان مسلمان، اين نوع نظريات در ميان خاورشناسان پسين نيز مقبوليت چندانى ندارد . (35)

    ░░░ديدگاه‏هاى گوناگون در تفسير و تحليل وحى...✎

  4. #24
    عضو صمیمی
    ║✿║خادم زهرا║✿║ آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1390
    نوشته : 1,326      تشکر : 2,008
    3,297 در 1,116 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    ║✿║خادم زهرا║✿║ آنلاین نیست.

    پیش فرض






    آخرين ديدگاه مهم خاورشناسان درباره وحى قرآن از «ريچارد بل‏» در كتاب «مقدمه قرآن‏» مى‏باشد كه شاگردش مونتگمرى وات آن را دنبال كرده است . اين ديدگاه با نظريه غير زبانى وحى در الهيات مسيحى و نظريه وحى به معنا در كلام اسلامى بسيار نزديك است .
    وات در شرح نظريه مذكور چنين مى‏نويسد: «محمد در ادعاى پيامبرى صداقت داشته و قرآن فعلى الهى است كه از طريق شخصيت محمد تجلى يافته است . بنابراين برخى از ويژگى‏هاى آن اساسا به بشريت محمد ارتباط مى‏يابد . خود قرآن نيز نظر مسلمانان را در مورد ماهيت وحى تاييد نمى‏كند; زيرا قرآن خود را عربى معرفى مى‏كند و عربى نيز زبان بشرى است . زبان در پيوند بسيار نزديكى با تجارب سخن‏گويان به آن زبان قرار دارد; به ويژه در خصوص مسايل اجتماعى و اقتصادى و مناسبات سياسى . . .» در واقع وات به دنبال راهى براى حفظ حيثيت و اصالت و اعتبار كل قرآن است; بدون آن كه راه براى انكار برخى اشتباهات در مطالب غير مهم و ثانوى - از نظر او - بسته شود . (36) اين رويكرد در ميان برخى دانشمندان مسلمان نيز راه يافته است . كسانى كه سعى در اثبات تاثير و دخالت محيط اجتماعى عصر نزول و حالات شخصى و روحى و روانى پيامبر در ساختار و شكل نهايى وحى دارند، احتمالا به نوعى از نظريه مزبور الهام گرفته‏اند . به طور مشخص دو ديدگاه «بازتاب فرهنگ زمانه‏» و «بسط تجربه نبوى‏» بر نظريه وات مبتنى مى‏باشند . (37) اين نظريات نيز علاوه بر عدم تطابق با ديدگاه صريح بسيارى از آيات قرآن كه پيامبر را در فرايند ابلاغ وحى صرفا پيام‏رسانى امين شمرده و هر گونه تاثير درونى يا بيرونى بر وحى را انكار مى‏كند، از جهت پيش فرض‏هاى كلامى و مستندات درون دينى و برون دينى نيز مورد شك و ترديد جدى هستند .

    ░░░ديدگاه‏هاى گوناگون در تفسير و تحليل وحى...✎

  5. #25
    عضو صمیمی
    ║✿║خادم زهرا║✿║ آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1390
    نوشته : 1,326      تشکر : 2,008
    3,297 در 1,116 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    ║✿║خادم زهرا║✿║ آنلاین نیست.

    پیش فرض






    نزديك‏ترين ديدگاه خاورشناسان به ديدگاه مشهور اسلامى از سوى گروهى از شيفتگان به اين دين ابراهيمى عرضه شده كه برخى از آن‏ها نيز به اسلام گرويده‏اند . «كينت كريك‏» نويسنده كتاب «قرآن را چگونه شناختم‏» و «جان ديون پارت‏» نويسنده كتاب «عذر تقصير به پيشگاه محمد» و «موريس بوكاى‏» نويسنده كتاب «تورات، انجيل، قرآن و علم‏» و «ليو بولدفايس (اسد محمد)» و «الفونس ايتادينيه (مريم جمليه‏» از اين گروه هستند . پارت در اين زمينه مى‏نويسد:
    «در طول ششصد سال راه حقيقت‏باز بود; ولى مسيحيان از روى غفلت و بى‏توجهى، سرمشق پيشواى خود را فراموش كردند . موسى و عيسى ظهور پيامبر بزرگتر از خودشان را با اطمينان وعده داده بودند . وعده انجيل به آمدن پاراكليت (برگزيده و پسنديده) با روح مقدس يا آسايش دهنده در اسم مورد شبهه قرار گرفت; در حالى كه از هر جهت‏بر شخص محمد تطبيق مى‏كرد . » (38)
    بوكاى نيز مى‏نويسد:
    «نظر به وضع معلومات در عصر محمد نمى‏توان انگاشت كه بسيارى از مطالب قرآنى كه جنبه علمى دارند، مصنوع بشرى بوده باشند . كاملا به حق است كه نه تنها قرآن را بايد وحى تلقى نمود; بلكه قرآن به علت تضمين اصالتى كه عرضه مى‏دارد و وجود مطالب علمى با بررسى در عصر حاضر، آدمى را به مبارزه با اين نظر فرا مى‏خواند كه تقريرى بشرى است . اين به وحى قرآنى مقام كاملا جداگانه‏اى مى‏بخشد» . (39)
    دانش زبان شناسى نوين با راه‏يابى به حوزه‏هاى ديگر علوم انسانى، رويكردى جديد در تحليل و فهم پديده‏هاى انسانى فراهم آورده است . تحقيقات «ايزوتسو» نمونه روشنى از راه‏يابى يافته‏هاى زبان‏شناسى و معناشناسى به حوزه مطالعات قرآنى و الهيات اسلامى است . وى در كتاب «خدا و انسان در قرآن‏» سعى دارد تحليلى زبان شناختى و معناشناختى از پديده وحى ارايه دهد . (40) نظريه زبان شناختى وى در تفسير وحى از جهات مختلفى حايز اهميت است . نگاه زبان‏شناختى موجب شده فرهنگ اسلامى و عربى در تفسير پديده وحى بيشتر مورد توجه قرار گيرد و ديدگاه آيات و مفاهيم قرآنى نيز در تحليل مورد نظر دخالت داده شود . بنابراين روش‏مندى نگاه برون دينى و اصالت و اعتبار نگاه درون دينى يك جا جمع گشته‏اند . با اين حال رويكرد زبان شناختى به طور گسترده در ميان پژوهشگران و نويسندگان مسلمان راه نيافته است; از اين روى پرداختن به آن بحث مستقل و مفصلى را مى‏طلبد و در قالب مقاله مزبور نمى‏گنجد .

    على معمورى


    ░░░ديدگاه‏هاى گوناگون در تفسير و تحليل وحى...✎

  6. #26
    عضو صمیمی
    ║✿║خادم زهرا║✿║ آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1390
    نوشته : 1,326      تشکر : 2,008
    3,297 در 1,116 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    ║✿║خادم زهرا║✿║ آنلاین نیست.

    پیش فرض






    پى‏نوشت‏ها:

    1) براى جستجوى رگه‏هاى مفهوم وحى در آيين‏هاى باستانى و اديان شرقى ر . ك: اعرجى، الوحى و دلالاته فى القرآن، دار الكتب، بيروت، ص 21- 26 .
    2) جرجانى، شرح مواقف، نشر شريف رضى، قم، ج 8، ص 92; فاضل مقداد، شرح باب حادى عشر، قم، 1368، ص 28، مصنفات شيخ مفيد، النكت الاعتقادية، كنگره شيخ مفيد، ج 10، ص 27; شهرستانى، ملل و نحل، ج 1، ص 80 .
    3) ابوالحسن اشعرى، مقالات الاسلاميين، دار احياء التراث العربى، بيروت، ص 585 .
    4) شرح عقيده طحاوية، المكتب الاسلامى، بيروت، 1391، ج 1، ص 198 .
    5) الميزان، ج 2، ص 315- 320 .
    6) جوادى آملى، قرآن در قرآن، نشر اسراء، قم 1378، ص 49 .
    7) كشف المراد، مكتبه مصطفوى، ص 170 و 224; همچنين نك: لاهيجى، شوارق الالهام، چاپ سنگى، ص 555 .
    8) سعيدى روشن، تحليل وحى از ديدگاه اسلام و مسيحيت، مؤسسه فرهنگى انديشه، ص 35- 39 .
    9) نهاية الحكمة، ص 165- 167 .
    10) شرح اشارات، ج 3، ص 210- 211 .
    11) اسفار، ج 7، ص 255 .
    12) همان جا .
    13) فارابى، آراء اهل المدينة الفاضلة، چاپ مصر، ص 67 .
    14) لاهيجى، گوهر مراد، وزارت ارشاد، 1372، ص 364 .
    15) براى نمونه نك: ابن عربى، فتوحات مكيه، مصر، ج 2 . ص 78 و ج 4، ص 248 و ج 2، ص 205 و ج 2، ص 631 .
    16) براى نمونه نك: معرفت، تاريخ قرآن، انتشارات سمت، ص 8- 10 .
    17) فتوحات مكيه، ج 3، ص 29 و 86 .
    18) مالك بن انس، الموطا، بيروت، ج 2، ص 956 و مجلسى، بحارالانوار، بيروت، ج 58، ص 167 .
    19) مقايسه كنيد: المنقذ من الضلال و معارج القدس .
    20) شرح قيصرى بر فصوص الحكم، شركت انتشارات علمى، ص 107- 115 . براى بررسى بيشتر آراى عرفا ر . ك: الوحى و دلالاته فى القرآن و الفكر الاسلامى، ص 182- 217 .
    21) معجم اللاهوت الكتابى، ذيل ماده وحى .
    22) براى نمونه نك: سفر ارميا .
    23) معجم اللاهوت الكتابى، همان جا .
    24) قاموس كتاب مقدس، ص 95، ذيل ماده وحى .
    25) انجيل يوحنا، 1: 14 .
    26) جان هيك، فلسفه دين، ترجمه بهزاد سالكى، انتشارات الهدى، تهران 1376، ص 131- 163 .
    27) وليام هودرن، راهنماى الهيات پروتستان، ترجمه ميكائيليان، انتشارات علمى و فرهنگى، 1368، ص 180 .
    28) ولفسون، فلسفه علم كلام، ترجمه احمد آرام، انتشارات هدى، تهران 1368، ص 300 .
    29) براى نمونه نك: منازل السائرين، ج 1، ص 113 .
    30) مجله نقد و نظر، برهان تجربه دينى، محسن قمى و مكاشفه يا تجربه عرفانى، محمدتقى فعالى .
    31) مجله نقد و نظر، مكاشفه يا تجربه عرفانى، محمدتقى فعالى .
    32) براى نمونه ر . ك: وين پراودفوت، تجربه دينى، ترجمه عباس يزدانى، مؤسسه طه، قم، 1377 و
    william James, The varieties of religious experience, Electronically EnhancedTent by word Classie Bookd.
    33) نك: اسرار التوحيد، انتشارات آگاه، تهران، 1366، ص 194- 195 .
    34) تقى صادقى، رويكرد خاورشناسان به قرآن، فرهنگ گستر، تهران، 1379، ص 158- 165; براى مطالعه بيشتر درباره ديدگاه‏هاى خاورشناسان در تحليل وحى محمدى ر . ك: بازرگان، شناخت وحى، نشر پژوهشهاى اسلامى .
    35) همان، ص 166; الوحى المحمدى، ص 119- 170; حسن ضياءالدين عنتر، وحى الله، دار المكتبى، دمشق 1999، ص 139- 225; محمدباقر حكيم، علوم قرآنى، لسانى فشاركى، مؤسسه تبيان، تهران 1378، ص 153- 166; جعفر سبحانى، مدخل مسائل جديد در علم كلام، مؤسسه امام صادق، قم 1379، ج 2، ص 29- 44 .
    36) رويكرد خاورشناسان به قرآن، ص 169- 170 .
    37) نك: مقاله «بازتاب فرهنگ زمانه در قرآن‏» از بهاء الدين خرمشاهى در مجله بينات و عبدالكريم سروش، تجربه نبوى، مؤسسه صراط، تهران 1379 .
    38) عذر تقصير به پيشگاه محمد، ص 103 .
    39) تورات، انجيل، قرآن و علم، ص 328 .
    40) ايزوتسوم، خدا و انسان در قرآن، ترجمه احمد آرام، دفتر نشر فرهنگ اسلامى‏تهران 1373، ص 192- 252 .


    ░░░ديدگاه‏هاى گوناگون در تفسير و تحليل وحى...✎

صفحه 3 از 3 نخستنخست 123

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •