چرا در جهان خلقت اين همه تفصيل و مجهولات و اختلاف آراء و اين همه پيچيدگي وجود دارد؟ سایت آیه های انتظار انجمن آیه های انتظار
ثبت نام
سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
تبلیغات تبلیغات
چرا در جهان خلقت اين همه تفصيل و مجهولات و اختلاف آراء و اين همه پيچيدگي وجود دارد؟
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 5 , از مجموع 5
  1. #1
    عضو حرفه‌ ای
    مليکه آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    نوشته : 2,027      تشکر : 4,554
    7,553 در 1,896 پست تشکر شده
    وبلاگ : 6
    دریافت : 0      آپلود : 0
    مليکه آنلاین نیست.

    goll چرا در جهان خلقت اين همه تفصيل و مجهولات و اختلاف آراء و اين همه پيچيدگي وجود دارد؟




    پاسخ در چند محور ارائه مي شود:
    مقدمهً بايد اشاره شود كه نظام آفرينش و جهان با وضع موجودش و بدين شكل كه آفريده شده، محكم ترين و زيبا و دل انگيزترين و بديع ترين شكل و شمايل ممكن را داراست و بهترين دليل بر اين مدعا، كلام آفريدگار جهان خلقت است كه در اين باره فرموده: «ما تري في خلق الرحمن من تفاوت فارجع البصر هل تري من فطور، ثم ارجع البصر كرتين ينقلب اليك البصر خاسئاً و هو حسير»[1]

    يعني در آفرينش آن خداي بخشايشگر، هيچ گونه اختلاف و تفاوتي نمي بيني، باز بنگر آيا خلل و نقصاني مي بيني؟ باز دوباره بنگر تا نگاهت زبون و درمانده به سويت بازگردد. از اين آيه بدست مي آيد كه نظام موجود عالم، بهترين و حكيمانه ترين خلقت را دارد. با توجه به اين مقدمه،
    درباره مجهولات و يا پيچيدگي و عدم سادگي و بساطت جهان اولاً بايد گفت:
    جهان به اين صورت كه هم اكنون هست و به همين نحو كه آفريده شده با تمام تفصيلات و پيچيدگي هاي آن در واقع به بهترين و مناسب ترين و زيبا ترين شكل و صورت آفريده شده است؛ چون خداوند، حكيم و عالم و در عين حال قدرت مند و جواد و كريم است اگر امكان داشت كه جهان را به صورت بهتر و زيبا تر و مناسب تر از وضع موجود خلق كند به طور يقين، آن گونه خلق مي كرد و قدرت آن را داشت. ولي چون بهتر از وضع موجود، اساساً فرض ندارد و يا مناسب و مصلحت نبوده است لذا خداوند، جهان را بدين صورت آفريده است.
    زيرا خداوند حكيم است پس اگر جهان را بدين صورت آفريده حتماً بر اساس حكمت مطلوب خود، عمل كرده و مصلحت نظام خلقت را در آن دانسته است كه اين گونه آفريده شود اگر غير اين مي بود شايد خلاف مصلحت و حكمت بود.
    چرا در جهان خلقت اين همه تفصيل و مجهولات و اختلاف آراء و اين همه پيچيدگي وجود دارد؟




  2.  

  3. #2
    عضو حرفه‌ ای
    مليکه آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    نوشته : 2,027      تشکر : 4,554
    7,553 در 1,896 پست تشکر شده
    وبلاگ : 6
    دریافت : 0      آپلود : 0
    مليکه آنلاین نیست.

    پیش فرض




    دوم: نحوة آفرينش نظام خلقت با وضع موجود و كيفيت كنوني از نظر قرآن كريم، جزء‌آيات الهي معرفي شده است مثلاً در يكي از آيات مربوط به خلقت نظام عالم مي فرمايد: (وَ مِنْ آياتِهِ خَلْقُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ اخْتِلافُ أَلْسِنَتِكُمْ وَ أَلْوانِكُمْ إِنَّ فِي ذلِكَ للآياتٍ لِلْعالِمِينَ)[2]
    يعني از جمله آيات خداوند نحوة خلقت و آفرينش آسمان و زمين و تفاوت هاي زباني و رنگ هاست و اين خود، نشانه هايي است براي جهانيان، از مجموع اين گونه آيات مي توان به دست آورد كه نحوة آفرينش جهان با همين كيفيت موجود و تفصيل هاي كه دارد و اسرار نهفته اي كه در آن وجود دارد، همه گوياي آيات خداوند است و چنين آفريده شده تا خردمندان را به انديشه و فكر در اين آيات وادار نمايد لذا در آيه اي ديگر فرمود: (إِنَّ فِي خَلْقِ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ اخْتِلافِ اللَّيْلِ وَ النَّهارِ للآياتٍ لِأُولِي الْأَلْبابِ)[3]
    عني به طور مسلم در آفرينش آسمان ها و زمين و آمد و شد شب و روز، نشانه هاي روشني براي صاحبان انديشه وجود دارد. بنابراين يكي از دلايل خلقت عالم با كيفيت موجود، از نظر قرآن كريم آن است كه صاحبان خرد و انديشه را وادار نمايد تا براي درك و فهم اين عالم به تفكر و انديشه بپردازند و از اسرار پر رمز و راز آن، به عظمت نگارندة چيره دست آن آگاه شوند.[4]
    از اين كه خداوند همگان را فراخواند تا آيات او را در نظام خلقت مطالعه كنند و از سوي ديگر پديده هاي جهان هستي را آيات خود معرفي كرده معلوم مي شود كه جهان با تمام پيچيدگي و تفصيلي كه دارد براي همگان به اندازة دانش و معرفت شان قابل فهم و درك است وگرنه خداوند مردم را به مطالعه آن دعوت نمي فرمود. پس نبايد تصور شود كه چون جهان خلقت، پيچيده آفريده شده براي ما قابل فهم و شناخت نيست.
    چرا در جهان خلقت اين همه تفصيل و مجهولات و اختلاف آراء و اين همه پيچيدگي وجود دارد؟




  4. #3
    عضو حرفه‌ ای
    مليکه آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    نوشته : 2,027      تشکر : 4,554
    7,553 در 1,896 پست تشکر شده
    وبلاگ : 6
    دریافت : 0      آپلود : 0
    مليکه آنلاین نیست.

    پیش فرض




    سوم: اگر شما بخواهيد يك كالاي صنعتي كوچك، مثل ساعت و يا اتومبيل را بسازيد؛ صدها قطعه ي ريز و درشت، در آن به كار مي بريد و پيچيدگي خاصي در آن صنعت پديد مي‌آوريد تا قابل استفاده شود و يا به كار افتد و به سادگي و تنها با كنار هم قرار دادن چند قطعه ي آهني، هرگز نمي شود كالاي صنعتي را به وجود آورد كه مدت ها كار كند. پس چگونه مي توان توقع داشت كه جهان با اين عظمت را به طور ساده و بسيط و بدون پيچيدگي پديد‌ آورد. البته بدون ترديد خداوند بر هر گونه خلقت قدرت دارد و مي تواند هر گونه كه مصلحت؛ اقتضاء كند شيء را خلق كند اما قابليت قابل نيز شرط است و چون نحوة آفرينش جهان خلقت بدين گونه ممكن بوده است لذا خداوند آن را به اين نحو آفريده است. و غير اين شكل، قابليت آفرينش نداشته است لذا بدين صورت آفريده شده است.
    چرا در جهان خلقت اين همه تفصيل و مجهولات و اختلاف آراء و اين همه پيچيدگي وجود دارد؟




  5. #4
    عضو حرفه‌ ای
    مليکه آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    نوشته : 2,027      تشکر : 4,554
    7,553 در 1,896 پست تشکر شده
    وبلاگ : 6
    دریافت : 0      آپلود : 0
    مليکه آنلاین نیست.

    پیش فرض




    چهارم: گر چه جهان خلقت بسيار بزرگ و مفصل و پيچيده است اما در ميان پديده هاي آفرينش، برخي موجودات، ظاهري ساده و بسيط دارند
    يعني در عين حال كه اسرار نهفته و پيچيده در ساختار وجودي آنها وجود دارد به ظاهر ساده اند و انسان به آساني مي تواند آنها را بشناسد. لذا خداوند در قرآن؛ برخي از مردم را فرا خوانده تا در نحوة خلقت شتر و يا نحوة بلندي آسمان و يا كيفيت نصب كوه ها نگاه كنند كه درك خلقت ظاهري آنها براي همگان قابل دسترسي است و فرمود:
    (أَ فَلا يَنْظُرُونَ إِلَى الْإِبِلِ كَيْفَ خُلِقَتْ وَ إِلَى السَّماءِ كَيْفَ رُفِعَتْ وَ إِلَى الْجِبالِ كَيْفَ نُصِبَتْ)[5]
    يعني آنها به شتر نمي نگرند چگونه آفريده شده؟
    و به آسمان نگاه نمي كنند كه چگونه بر پا شده؟
    و به كوه ها نمي نگرند كه چگونه نصب شده است؟
    چرا در جهان خلقت اين همه تفصيل و مجهولات و اختلاف آراء و اين همه پيچيدگي وجود دارد؟




  6. #5
    عضو حرفه‌ ای
    مليکه آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    نوشته : 2,027      تشکر : 4,554
    7,553 در 1,896 پست تشکر شده
    وبلاگ : 6
    دریافت : 0      آپلود : 0
    مليکه آنلاین نیست.

    پیش فرض




    پنجم: آيت الله (حسن زاده آملي) در اين باره مي نويسند: (هر اثر نموداري از مؤثر خود است) جهان با تمام تفصيلات و اسرار پيدا و ناپيداي خود آيت و نمودار علم، قدرت، حكمت، و عظمت آفريدگارش است.

    2. اما درباره اين كه: چرا درباره جهان خلقت، اختلاف آراء وجود دارد؟

    بايد به اختصار اشاره نمود كه چون خلقت جهان، پر از اسرار و رمز و راز است، و بشر، علم و قدرت درك محدود دارد و با تمام پيش رفت هاي علمي كه تاكنون صورت گرفته باز هم بخش اندكي از راز خلقت را توانسته كشف كند لذا هر كسي به اندازه علم و آگاهي خود نسبت به جهان خلقت، نظر داده و مي دهد و طبيعي است كه اختلاف ديدگاه، پديد آيد و هر كسي اين جهان را طبق نظر خود و يا به اندازه معرفت خود مي فهمد و تفسير مي كند و هيچ كس شايد نتواند ادعا كند که قرآن را به طور كامل تفسير كرده است و جهان خلقت كه در واقع، كتاب بزرگ تكوين است نيز چنين است و هر كسي به اندازه معرفت و توان علمي خود مي تواند آن را بفهمد و تفسير كند لذا طبيعي است كه اختلاف آراء درباره معرفي جهان پديد آيد.
    آيت الله مکارم در اين باره مي نويسند: قرآن كريم به همة‌رهروان راه حق دستور مؤكد مي دهد كه هر چه مي توانند در اسرار عالم هستي و شگفتي هاي جهان آفرينش، بيشتر، مطالعه و دقت كنند و به يك بار و دوبار قناعت ننمايند چه بسيار اسراري كه در نگاه اول و دوم خود را نشان نمي دهد، و ديده هاي تيزبين لازم است كه بعد از چندين نگاه آنها را بيابد. و هر اندازه انسان، در اين نظام دقيق تر و باريكتر و عميق تر نگاه كند، انسجامي بيشتر در آن مي يابد. پس آراء و ديدگاه هاي متعدد و مختلف وجود دارد. چون هر كسي از زاوية ديد خود به آن نگاه مي كند و آن را مي شناسد و تفسير مي كند در نتيجه ديدگاه هاي متعدد پديد مي آيد.
    [6]
    معرفي منابع جهت مطالعه بيشتر:
    1. جعفر سبحاني، راه خداشناسي، نشر مكتب اسلام، قم، 1375 شمسي.
    2. ناصر مكارم، پيام قرآن، ج 2، از 217 تا 442، نشر مدرسه امير المؤمنين، قم، 1367 شمسي.
    [1] . الملك/ 3 ـ 4.
    [2] . روم/ 22.
    [3] . آل عمران/ 190.
    [4] . مكارم شيرازي، ناصر، پيام قرآن، قم، نشر مدرسه امير اميرالمؤمنين ـ عليه السّلام ـ ، 1367 ش، ج 2، ص 158 ـ 168.
    [5] . غاشيه/ 17 - 19.
    [6] . مكارم شيرازي، ناصر، تفسير نمونه، تهران، نشر دارالكتب الاسلاميه، 1379 ش، ج 24، ص 321.
    چرا در جهان خلقت اين همه تفصيل و مجهولات و اختلاف آراء و اين همه پيچيدگي وجود دارد؟




اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •