ابزارهای مهم تربیت دینی و معنوی: سایت آیه های انتظار انجمن آیه های انتظار
ثبت نام
سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
تبلیغات تبلیغات
ابزارهای مهم تربیت دینی و معنوی:
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 5 , از مجموع 5
  1. #1
    مدير کل سایت
    فاطمی*خادمه یوسف زهرا(س)* آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1388
    صلوات
    23071
    دلنوشته
    43
    اللهم عجل لولیک الفرج و العافیة و النصر
    نوشته : 62,789      تشکر : 57,597
    171,652 در 50,196 پست تشکر شده
    وبلاگ : 173
    دریافت : 9      آپلود : 102
    فاطمی*خادمه یوسف زهرا(س)* آنلاین نیست.

    پیش فرض ابزارهای مهم تربیت دینی و معنوی:







    ابزارهای مهم تربیت دینی و معنوی:

    الف- زمینه درونی جوانان

    جوانان سرزمینهای آماده و حاصلخیز برای افشاندن بذر ایمان ومعنویت‏شمرده می‏شوند و بیش از دیگران زمینه پذیرش ایمان ومعنویت دارند. رسول خدا(ص) فرموده است: «شما را به نیکی درباره جوانان سفارش می‏کنم. به درستی که قلوب آنان نرمتر ومهربانتر است. (برای پذیرش فضیلتها آماده‏تر است) (وقتی)خداوند مرا، بشارت دهنده و انذارکننده; بر انگیخت، جوانان بامن پیمان بستند و پیران به مخالفت‏برخاستند...» (1)
    اسماعیل بن فضل هاشمی می‏گوید: به امام باقر(ع)

    گفتم: مرا ازسبب تفاوت یعقوب و یوسف آگاه ساز. هنگامی که فرزندان یعقوب(ع)به او گفتند: ای پدر! بر تقصیراتمان آمرزش طلب که ما درباره‏یوسف گناه کردیم. یعقوب(ع) فرمود: بزودی از درگاه خدا برای‏شما آمرزش می طلبم; (2) ولی هنگامی که به یوسف(ع) گفتند: خداوندشما را بر ما مقدم داشت و ما خطا کردیم; یوسف(ع) فرمود: امروزشرمنده نباشید، من عفو کردم، خداوند گناه شما را ببخشد که اومهربانترین مهربانان است. (3)

    امام(ع)فرمود: (علت اینکه یوسف‏بی‏درنگ بخشید، آن است که) قلب جوان نرمتر و مهربانتر ازکهنسال است. درطول تاریخ اسلام بسیاری از جوانان به مقامات‏بالای معنویت دست‏یافتند. (4)

    ب- قرآن

    قرآن کتاب هدایت است و هر انسان با سوادی، به فراخور ظرفیت‏خود، از آن بهره می‏گیرد. جوان، به خاطر ویژگیهای خاص خود،بیشتر به انس با قرآن نیاز دارد تا در پرتو آن برای طی مسیرپرپیچ و خم زندگی ره توشه‏ای مطمئن فراهم آورد. امام صادق(ع)فرمود: کسی که قرآن تلاوت می‏کند، اگر جوان مومن باشد، قرآن باگوشت و خونش آمیخته می‏شود. (6)

    ج- عبادت

    عبادت و پرستش لازمه بندگی است. عبادت اوج ارتباط بنده و معبوداست. عبادت منبعی مطمئن برای آرامش است. جوانی دوره حساس وپرمخاطره زندگی است. اضطرابها، نگرانیها، ناکامیها و... همه‏در پرتو عبادت و بندگی از زندگی پرتلاطم جوان رخت‏بر می‏بندد وزندگی‏اش از اطمینان و امید سرشار می‏شود. پیامبر اکرم(ص)فرمود: «خداوند به سبب جوان عبادت کننده بر فرشتگان مباهات‏می‏کند و می‏فرماید: بنده‏ام را بنگرید که چگونه به خاطر من ازخواهش نفسانی‏اش گذشت.» (7)

    آن حضرت همچنین فرمود: «در روزی که‏سایه‏ای جز سایه الهی نیست، هفت دسته در سایه عرش الهی قراردارند: امام عادل، جوانی که در عبادت خداوند رشد کرده باشدو...» (8)

    د- شناخت دین

    آگاهی جوان از دین در تربیت او نقشی مهم دارد. بر جوان مسلمان‏ضروری است که با علوم دینی و مسایل آن آشنا باشد و احکام الهی‏را بداند. امام باقر(ع) فرموده است: «اگر جوان شیعه‏ای را نزدمن آورند که تفقه در دین نمی‏کند، او را با مجازاتی دردناک‏کیفر خواهم داد.» (9)
    شناخت دین و احکام آن تا آنجا اهمیت داردکه در روایات مرحله‏ای از مراحل تربیت‏شمرده شده است. امام‏صادق(ع) فرمود: «فرزند آدم هفت‏سال اول باری می‏کند، هفت‏سال‏دوم نوشتن فرا می‏گیرد و هفت‏سال سوم مسایل حلال و حرام‏می‏آموزد.»

    ه- توبه

    جوان در معرض لغزشها و خطاهاست و دامهای شیطان برای فریب اومهیاتر است. بدین سبب به ارتباط با خداوند و حضور در مجالس‏دعا، انابه و استغفار بیشتر نیاز دارد. جوان با آب زلال توبه‏روح و جان غبار گرفته‏اش را شتسشو می‏دهد و خود را برای پیمودن‏سریعتر مسیر تکامل آماده می‏سازد. فراهم کردن زمینه توبه وتوجه دادن جوان به این عنصر سازنده بخشی از تربیت دینی ومعنوی اوست. رسول اکرم(ص)می‏فرماید:«خداوند (ص)وان توبه کننده را دوست دارد.» (11)

    آن حضرت همچنین‏فرمود: «هیچ کس نزد خداوند از جوان توبه کننده محبوبتر نیست;و هیچ کس نزد خداوند ازکهنسالی که بر گناهانش باقی است،مبغوض‏تر نیست.» (12)




    ابزارهای مهم تربیت دینی و معنوی:
    ویرایش توسط فاطمی*خادمه یوسف زهرا(س)* : 16-08-1388 در ساعت 21:24
    *******************************
    اشتباه من این بود ….هر جا رنجیدم ، لبخند زدم ….
    فکر کردند درد ندارد ، محکم تر زدند

    *******************************
    گرچه گذر زمان فرصت مهرورزیدن رادریغ نمی کند،امامرگرااستثنائی نیست. فرصت ها را براي مهرورزي دريابيم

    *******************************
    سکوت خطرناک تر از حرفهای نیشداراست
    کسی که
    سکوت می کند روزی حرفهایش را
    سرنوشت به تلخی به شما خواهد گفت


    *******************************



  2. تشكر


  3.  

  4. #2
    مدير کل سایت
    فاطمی*خادمه یوسف زهرا(س)* آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1388
    صلوات
    23071
    دلنوشته
    43
    اللهم عجل لولیک الفرج و العافیة و النصر
    نوشته : 62,789      تشکر : 57,597
    171,652 در 50,196 پست تشکر شده
    وبلاگ : 173
    دریافت : 9      آپلود : 102
    فاطمی*خادمه یوسف زهرا(س)* آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : ابزارهای مهم تربیت دینی و معنوی:





    شیوه‏های تربیت جوان

    1- روش درک واقعیات جوانی

    بی تردید جوانی از حساسترین و پرمخاطره ترین دوران زندگی است.جوان با همه تواناییها، به خاطر حساسیت مقطع سنی، مشکلات،کمبودها و واقعیات انکار ناپذیر دارد. عدم درک جوان و بی‏توجهی به واقعیات طبیعی‏اش چه بسا، به جای تربیت، سبب گمراهی‏جوان می‏شود. بدین جهت، باید متولیان امر تربیت جوان راموردتوجه قرار دهند; واقعیاتی که اشاره به برخی از آنها سودمندمی‏نماید:

    الف) شدید بودن غریزه جنسی

    شدید بودن غریزه جنسی از واقعیات‏انکار ناپذیر دوره جوانی است. این غریزه در جوان طوفانی است.بویژه امروزه که جوانان اولین هدف تهاجم فرهنگی‏اند و زمینه‏های‏تحریک غریزه جنسی در آنان بیشتر مهیا است.

    ب) محدودیت آگاهی و تجارب

    جوان به تدریج‏به اطلاعات و آگاهیهادست می‏یابد و اندوخته‏های ناقص خود را تکمیل می‏کند. توجه‏والدین و مربیان به محدودیت معلومات مفید و تجارب عملی جوان‏سطح توقعات آنان را کاهش می‏دهد و معتدل می‏سازد. علی(ع) می‏فرماید: «نادانی جوان معذور و علم و آگاهی‏اش محدوداست.» (13)
    بدین سبب اندیشه و نظر سنجیده کهنسالان از نیروی جوان برتراست. علی(ع) فرموده است: «نظر سالخورده از نیرومندی جوان نزدمن محبوبتر است.» (14)

    ج) تکامل تدریجی عقل

    جوان در مسیر تکامل عقلی است و اندیشه‏اش به تدریج تکامل‏می‏یابد. علی(ع) می‏فرماید: «انسان تا 28 سالگی درحال تکامل‏عقلی است.» آن حضرت همچنین می‏فرماید: «عقل جوان در 35 سالگی‏به نهایت کمال خود می‏رسد و آنچه پس از آن به دست می‏آورد،تجربه است.» (16)

    بدین سبب باید در حد معقول از جوان انتظار داشت‏و این ویژگی را در رفتار و موضعگیریهایش مورد توجه قرار داد.این وضعیت، بویژه تا سن 18 سالگی، بیشتر آشکار است. علی(ع)می‏فرماید: «پیوسته عقل و حماقت‏با یکدیگر در تعارضند تااینکه شخص به 18 سالگی می‏رسد. در این هنگام، یکی بر دیگری‏پیروز می‏شود.» (17)

    د) جنون جوانی

    جنون جوانی یکی از بیماریهای روانی است که هنگام بلوغ در برخی‏از جوانان آشکار می‏شود. رسول گرامی اسلام می‏فرماید: «جوانی‏شعبه‏ای از دیوانگی است.» (18)

    مستی جوانی حالت دیگری است که دراین مقطع سنی پدید می‏آید. علی(ع) انواع مستی را چهار نوع(مستی جوانی، مستی ثروت، مستی خواب و مستی ریاست (19) شمرده،می‏فرماید: «شایسته است انسان عاقل خویشتن را از مستی ثروت ومستی قدرت و مستی علم و مستی تمجید و چاپلوسی مستی جوانی دورنگاه دارد; زیرا هریک از این مستی‏ها بادهای مسموم و پلیدی‏دارد که عقل را می‏رباید و آدمی را سبک می‏سازد.» (20)

    ه ) نوگرایی و شیک پوشی

    نوگرایی و نوجویی از ویژگیهای جوان است. جوان دوست دارد خودرا نشان دهد و مورد توجه دیگران واقع شود. والدین باید این‏واقعیت را بپذیرند، در حد امکان به خواسته‏های معقول جوان پاسخ‏مثبت دهند و از سختگیری و نه گفتن‏های غیر ضروری، که به کدورت‏جوان می‏انجامد، بپرهیزند. علی(ع) همراه قنبر به بازار رفت واز فروشنده‏ای پرسید: آیا دو لباس به قیمت پنج درهم دارید؟مرد پاسخ داد: آری، ای امیرمومنان. با این پاسخ حضرت دریافت‏که فروشنده وی را شناخته است.

    پس آنجا را ترک گفت، نزد دیگری رفت و همین پرسش را تکرارکرد.فروشنده دوم جواب داد: آری، دولباس دارم; یکی بهتر است وسه درهم می‏ارزد و دیگری دو درهم. حضرت آنها را خرید و لباس سه‏درهمی را به قنبر داد. قنبر گفت: شما به آن سزاوارترید:شمابالای منبر می‏روید و خطبه می‏خوانید.
    حضرت فرمود: «انت‏شاب و لک شره الشباب ...; تو جوانی و میل‏جوانی داری. من از پروردگارم شرم دارم و خود را بر تو ترجیح‏دهم.» (21) طبق این روایت علی(ع) به خاطر جوانی قنبر و میل جوان‏به نوپوشی (به اصطلاح امروز «شیک پوشی‏») لباس بهتر و گرانتررا به او داد.

    ی ) روش احترام و مسوولیت دادن به جوان

    احترام به شخصیت جوان و مسوولیت دادن به او از شیوه‏های مهم‏تربیتی شمرده می‏شود. جوان، با همه مشکلات و واقعیات دوره‏جوانی، برای ایفای نقش و انجام مسوولیتهای مختلف توانایی‏بسیار دارد. عدم اعتماد به جوان و بی‏توجهی به تواناییهای اومانع شکوفایی استعدادهاست و در نتیجه به عدم رشد مطلوب جوان‏می‏انجامد.

    سیره گرانسنگ رسول گرامی(ص) در مسیر دشوار تربیت، بهترین‏سرمشق شمرده می‏شود. آن بزرگوار به جوانان اعتماد می‏کرد وکارهایی بس مهم بدانان می‏سپرد.

    ابزارهای مهم تربیت دینی و معنوی:
    *******************************
    اشتباه من این بود ….هر جا رنجیدم ، لبخند زدم ….
    فکر کردند درد ندارد ، محکم تر زدند

    *******************************
    گرچه گذر زمان فرصت مهرورزیدن رادریغ نمی کند،امامرگرااستثنائی نیست. فرصت ها را براي مهرورزي دريابيم

    *******************************
    سکوت خطرناک تر از حرفهای نیشداراست
    کسی که
    سکوت می کند روزی حرفهایش را
    سرنوشت به تلخی به شما خواهد گفت


    *******************************



  5. تشكرها 2

    محب فاطمه (16-08-1388), الهادی المهدی (21-12-1390)

  6. #3
    مدير کل سایت
    فاطمی*خادمه یوسف زهرا(س)* آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1388
    صلوات
    23071
    دلنوشته
    43
    اللهم عجل لولیک الفرج و العافیة و النصر
    نوشته : 62,789      تشکر : 57,597
    171,652 در 50,196 پست تشکر شده
    وبلاگ : 173
    دریافت : 9      آپلود : 102
    فاطمی*خادمه یوسف زهرا(س)* آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : ابزارهای مهم تربیت دینی و معنوی:




    در این بخش به نمونه‏هایی ازاین روش پیامبر(ص) اشاره می‏شود.

    الف- عتاب بن اسید و ولایت مکه

    رسول اکرم عتاب بن اسید را که‏بیست و یک سال داشت، والی مکه ساخت. و امر فرمود با مردم نمازبگزارد. عتاب بن اسید اولین امری بود که پس از فتح مکه در مکه‏نماز جماعت اقامه کرد. (22)

    ب مصعب بن عمیر و تعلیم قرآن در مدینه

    اسعد بن زراره وزکوان بن عبد قیس از قبیله خزرج در مکه خدمت رسول اکرم(ص)رسیدند و پس از پذیزش اسلام، از حضرت خواستند کسی را با آنهابه مدینه بفرستد تا به مردم قرآن بیاموزد و آنان را به آئین‏اسلام دعوت کند.

    پیغمبر اکرم(ص) به مصعب بن عمیر، که جوانی‏نورس می‏نمود و بیشتر قرآن را فراگرفته بود، امر فرمود همراه‏آنان به سوی مدینه حرکت کند. مصعب به مدینه رفت و ماموریتش‏را بخوبی انجام داد. او اولین کسی بود که در مدینه نماز جمعه‏و جماعت‏بر گزار کرد. اسید بن خضیر و سعد بن معاذ به وسیله اومسلمان شدند. او در جنگ بدر در رکاب پیغمبر اکرم(ص) بود. درجنگ احد پرچم مخصوص پیامبر را در دست داشت و در همان جنگ به‏شهادت رسید. (23)

    ج اسامه بن زید و فرماندهی لشکر

    پیامبر اکرم(ص) در روزهای‏پایانی زندگی‏اش مسلمانان را برای جنگ با روم بسیج کرد. افسران‏ارشد و بزرگان مهاجر و انصار و شیوخ عرب در آن سپاه حاضربودند. پیغمبر(ص) برای مشاهده سپاه به خارج شهر رفت و با آنکه‏بزرگان حضور داشتند، اسامه‏بن زید را به فرماندهی برگزید.

    برخی‏بر این انتخاب اعتراض کردند و ناخشنود شدند. رسول اکرم(ص) ازشنیدن سخنان آنان خشمگین شد.منبر رفت و پس از ستایش خداوند فرمود: مردم، این چه سخنی است‏که بعضی شما در باره فرماندهی اسامه می‏گویید؟ اگر شما امروزبه فرماندهی اسامه معترضید پیشتر در باره فرماندهی پدرش نیزاعتراض کردید. به خداوند سوگند، دیروز زید بن حارثه برای‏فرماندهی لشکر شایسته بود و امروز فرزندش اسامه شایستگی دارد.باید همه شما از او اطاعت کنید. (24)

    ابزارهای مهم تربیت دینی و معنوی:
    *******************************
    اشتباه من این بود ….هر جا رنجیدم ، لبخند زدم ….
    فکر کردند درد ندارد ، محکم تر زدند

    *******************************
    گرچه گذر زمان فرصت مهرورزیدن رادریغ نمی کند،امامرگرااستثنائی نیست. فرصت ها را براي مهرورزي دريابيم

    *******************************
    سکوت خطرناک تر از حرفهای نیشداراست
    کسی که
    سکوت می کند روزی حرفهایش را
    سرنوشت به تلخی به شما خواهد گفت


    *******************************



  7. تشكرها 2

    محب فاطمه (16-08-1388), الهادی المهدی (21-12-1390)

  8. #4
    مدير کل سایت
    فاطمی*خادمه یوسف زهرا(س)* آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1388
    صلوات
    23071
    دلنوشته
    43
    اللهم عجل لولیک الفرج و العافیة و النصر
    نوشته : 62,789      تشکر : 57,597
    171,652 در 50,196 پست تشکر شده
    وبلاگ : 173
    دریافت : 9      آپلود : 102
    فاطمی*خادمه یوسف زهرا(س)* آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : ابزارهای مهم تربیت دینی و معنوی:





    2 روش محبت و رفاقت

    محبت داروی بی‏نظیر بسیاری از دردهاست. محبت‏بسیاری مشکلات‏عاطفی و اجتماعی را از میان می‏برد. محبت موثرترین شیوه تربیتی‏است. جوان کانون عاطفه و احساسات است و تشنه محبت صادقانه. (25) ایجاد رابطه عاطفی و صمیمی در تربیت او بسیار سودمند است. درطریق تربیت، تندی، سختگیری و فشارهای روانی نه تنها مفیدنیست، بلکه سبب رنجش جوان و لجاجت‏بیشتر او می‏شود.

    جوانی،بویژه آغاز آن، زمان دوستی و دوست‏یابی است و جوان شدیدا ازدوستان خود تاثیر می‏پذیرد. این ویژگی ایجاب می‏کند که والدین‏فرزندان خود را در انتخاب دوستان صالح یاری کنند و مهمتراینکه خود برای او دوستی صمیمی باشند، آنها باید ضمن انجام‏دادن وظیفه پدری و مادری، دوستانی خوب و صمیمی برای جوانشان‏باشند.

    محبت و رفاقت صمیمانه با فرزند چنان مهم است که امام‏صادق(ع) آن را راه درست تربیت در هفت‏ساله سوم زندگی می‏داند.آن حضرت می‏فرماید: بگذار فرزندت هفت‏سال بازی کند; هفت‏سال اورا با آداب و روشهای مفید تربیت کن و در هفت‏سال سوم ماننددوست صمیمی با وی همراه باش.» (26)

    3 روش موعظه

    موعظه از شیوه‏های موثر در تربیت فرزندان جوان است. اگر اندرزبا منطق و عطوفت همراه باشد، بسیار موثر و کار ساز است.معصومان(علیهم السلام) از این شیوه بسیار بهره می‏بردند; برای‏مثال امام سجاد(ع) به فرزندش چنین اندرز می‏دهد:

    فرزندم، آگاه باش. با پنج گروه همنشین نشوی، سخن نگویی و درمسافرت دوستی نکنی. فرزند عرض کرد: پدرجان، آنان کیانند؟

    حضرت فرمود: از همنشینی با دروغگو بپرهیز; زیرا او مانند سراب‏است، دور را نزدیک و نزدیک را دور جلوه می‏دهد. از رفاقت‏باگناهکار ولاابالی اجتناب کن; زیرا او تو را به یک لقمه یا کمتراز آن می‏فروشد. از دوستی با بخیل بپرهیز; زیرا او درضروری‏ترین وقتها از یاری‏ات سرباز می‏زند. از رفاقت‏با احمق‏اجتناب کن; چون در پی‏سود رسانی به تو است ولی به خاطر نادانی‏زیان می‏رساند. از مصاحبت‏با آن که قطع رحم کرده بپرهیز; زیرادر کتاب آسمانی مورد لعن و نفرین قرار گرفته است. (27)

    علی(ع) نیزفرزندش امام حسین(ع) را چنین موعظه کرده است: فرزندم، تو رابه تقوای الهی، در نیازمندی و بی‏نیازی، و سخن حق، هنگام‏خشنودی وخشم، و میانه روی، در فقر و بی‏نیازی، و عدالت، دررفتار با دوست و دشمن، و کار و تلاش، هنگام نشاط و بی‏حالی، وخشنود بودن از خداوند، در سختی و گشایش و... سفارش می‏کنم. (28)


    ابزارهای مهم تربیت دینی و معنوی:
    *******************************
    اشتباه من این بود ….هر جا رنجیدم ، لبخند زدم ….
    فکر کردند درد ندارد ، محکم تر زدند

    *******************************
    گرچه گذر زمان فرصت مهرورزیدن رادریغ نمی کند،امامرگرااستثنائی نیست. فرصت ها را براي مهرورزي دريابيم

    *******************************
    سکوت خطرناک تر از حرفهای نیشداراست
    کسی که
    سکوت می کند روزی حرفهایش را
    سرنوشت به تلخی به شما خواهد گفت


    *******************************



  9. تشكرها 2

    محب فاطمه (16-08-1388), الهادی المهدی (21-12-1390)

  10. #5
    مدير کل سایت
    فاطمی*خادمه یوسف زهرا(س)* آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1388
    صلوات
    23071
    دلنوشته
    43
    اللهم عجل لولیک الفرج و العافیة و النصر
    نوشته : 62,789      تشکر : 57,597
    171,652 در 50,196 پست تشکر شده
    وبلاگ : 173
    دریافت : 9      آپلود : 102
    فاطمی*خادمه یوسف زهرا(س)* آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : ابزارهای مهم تربیت دینی و معنوی:




    4- روش احترام به شخصیت

    جوان برای شخصیت‏خود اهمیت‏بسیار قائل است، هرنوع کم توجهی‏را بی‏احترامی به شخصیت‏خود می‏داند. و چه بسا واکنش نشان‏می‏دهد. احترام به شخصیت جوان در تربیت او بسیار موثر است. اگرجوان خود را بی‏مقدار و حقیر بشمارد، احساس کند در نظر دیگران‏اعتبار و جایگاهی ندارد و نزد دیگران از احترام و ارزش برخوردار نیست، تلاش در جهت رشد و تربیت‏خود را بی‏ثمر می‏داند و چه‏بسا رفتارهای نابهنجار بروز می‏دهد.امام هادی(ع) می‏فرماید: «از شر کسی که خود را خوار می‏داند،ایمن مباش.» (29)

    مشورت کردن با جوان نشان دهنده احترام به اوست;زیرا سبب می‏شود بیشتر برای خود ارزش قائل شود، بیشتر احساس‏مسوولیت کند و در نتیجه در راه تربیت‏خود بیشتر بکوشد. رسول‏اکرم(ص) می‏فرماید: فرزندم آدمی در فت‏سال اول آقا و سروروالدین است، در هفت‏سال دوم بنده فرمانبردار و در هفت‏سال سوم‏وزیر و مشاور آنان شمرده می‏شود. (30)

    پی‏نوشتها:
    1- الحدیث، ج 1،ص 349.
    2- یوسف، آیه 97 و 98.
    3- همان، آیه 92.
    4- بحار، ج 12، ص 280، ح 57.
    5- همان، ح 22، ص 385 و ج 67، ص 159 و ج 6، ص 130 و 131.
    6- همان، ج 7، ص 305، ح 78.
    7- کنز العمال، ج 15، ص 776.
    8- بحار، ج 71، ص 353، ح 28.
    9- همان، ج 1، ص 214، ح 16.
    10- میزان الحکمة، ج 5، ص 8.
    11- وسائل الشیعه، ج 15، ص 194، ح 1.
    12- میزان الحکمة، ج 5، ص 8.
    13- کنز العمال، ج 4، ص 217.
    14- میزان الحکمة، ج 5، ص 6.
    15- بحار، ج 72، ص 105،(پاورقی).
    16- مستدرک الوسائل، ج 2، ص 625.
    17- گفتار فلسفی جوان، ج 1، ص 129.
    18- همان، ص 132.
    19- میزان الحکمة، ج 5، ص 6.
    20- گفتار فلسفی جوان، ج 1، ص 136.
    21- همان.
    22- بحار، ج 100آ ص 92- 94.
    23- همان، ص 89.
    24- همان، ص 344 و 345.
    25- همان، ص 21- 23.
    26- وسائل الشیعه، ج 15، ص 194 و 195.
    27- گفتار فلسفی جوان،ج 1،ص 457.
    28- تحف العقول، ص 64.
    29- همان، ص 483.
    30- گفتار فلسفی جوان ج 1،ص 441.

    ابزارهای مهم تربیت دینی و معنوی:
    *******************************
    اشتباه من این بود ….هر جا رنجیدم ، لبخند زدم ….
    فکر کردند درد ندارد ، محکم تر زدند

    *******************************
    گرچه گذر زمان فرصت مهرورزیدن رادریغ نمی کند،امامرگرااستثنائی نیست. فرصت ها را براي مهرورزي دريابيم

    *******************************
    سکوت خطرناک تر از حرفهای نیشداراست
    کسی که
    سکوت می کند روزی حرفهایش را
    سرنوشت به تلخی به شما خواهد گفت


    *******************************



  11. تشكرها 2

    محب فاطمه (16-08-1388), الهادی المهدی (21-12-1390)

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •