(▒) آیا وحی نوعی تجربه ی دینی است؟ (▒) سایت آیه های انتظار انجمن آیه های انتظار
ثبت نام
سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
تبلیغات تبلیغات
(▒) آیا وحی نوعی تجربه ی دینی است؟ (▒)
صفحه 3 از 3 نخستنخست 123
نمایش نتایج: از شماره 21 تا 22 , از مجموع 22
  1. #21
    عضو صمیمی
    ║✿║خادم زهرا║✿║ آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1390
    نوشته : 1,326      تشکر : 2,008
    3,297 در 1,116 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    ║✿║خادم زهرا║✿║ آنلاین نیست.

    پیش فرض






    نقد و بررسى

    پلوراليسم دينى، اشكالات متعددى دارد كه ياد كرد همه آنها از حوصله نوشتار حاضر بيرون است. در اين‏جا فقط به برخى از اشكالات مبنا انگارى تجربه دينى براى پلوراليسم مى‏پردازيم. سؤال اساسى و مهمى كه كثرت گرايان بايد پاسخ دهند اين است كه بر اساس اين نظريه، چه راهى وجود دارد تا بتوان تشخيص داد كه همه اديان درباره يك واقعيت سخن مى‏گويند؟ به عنوان مثال، در داستان فيل و مردان كور، چه راهى براى مردان كور وجود دارد تا بفهمند كه همه آنها درباره يك واقعيت سخن مى‏گويند؟ هيچ راهى وجود ندارد، مگر اينكه به يك فرد بيناى مورد اعتماد رجوع كنند كه در اين صورت وى آنها را از خطايشان آگاه مى‏كند. بنابراين همه آنها مى‏فهمند كه همگى در اشتباهند، نه اينكه هر كدام از منظر خاص و جداگانه‏اى سخن مى‏گفتند.

    اولاً، تمثيل فيل نوعى شكاكيت افراطى در مورد شناخت خداوند را با خود دارد. به‏ويژه اين تمثيل بيان مى‏كند كه هيچ كس و هيچ مذهبى، خداوند را به طور كامل نمى‏شناسد. در اين صورت اگر خداوند عمدتاً درك‏ناپذير است، چگونه مى‏توانيم بفهميم كه او درك‏ناپذير است؟ در آن صورت، چگونه حتّى مى‏فهميم كه او اصلاً وجود دارد؟ ثانياً، در حالى كه اين تمثيل مى‏كوشد كه به حقيقت تمامى مذاهب، اعتبار و ارزش ببخشد، اما بيشتر در زمينه نشان دادن اين مطلب موفق بوده است كه تمام مذاهب آن چنان كه بايد در شناخت و درك خداوند موفق نبوده‏اند. در اين صورت، تمثيل بيانگر اين است كه [نه تنها] تمامى اديان درست نيستند، بلكه تمام اديان عمدتاً نادرست و بى اساس مى‏باشند.43

    راه ديگر براى تشخيص وحدت تجربه، يافتن هسته مشترك تجارب دينى است. اگر بتوان ميان تجارب مختلف دينى، هسته مشتركى يافت، در اين صورت، مى‏توان گفت كه اين تجارب گوناگون، تماماً از چيز واحدى حكايت دارند و جنبه‏هاى مختلف آن را نشان مى‏دهند. اما اگر چنين هسته مشتركى يافت شود، به معناى پذيرش ذات گرايى در بحث تجربه دينى است. در حالى كه كثرت گرايانى كه از برهان تجربه دينى استفاده مى‏كنند، عموماً ساخت گرا هستند و منكر وجود هسته مشترك در تجارب دينى هستند.44 بنابراين، راهى براى اثبات وحدت تجربه وجود ندارد.

    لازمه نظر كثرت گرايانى نظير هيك آن است كه به نوعى شكاكيت تن داده، و مرزى ميان ديندارى و الحاد قائل نشوند؛ چرا كه مومن و ملحد هيچ كدام تصورى روشن از واقعيت مطلق ندارد. همچنين اين نظريه، به ديدگاه «اهل تعطيل» در سنّت اسلامى شباهت دارد، كه بر اساس آن، معرفت به ذات ربوبى ناممكن است.

    (▒) آیا وحی نوعی تجربه ی دینی است؟ (▒)

  2. #22
    عضو صمیمی
    ║✿║خادم زهرا║✿║ آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1390
    نوشته : 1,326      تشکر : 2,008
    3,297 در 1,116 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    ║✿║خادم زهرا║✿║ آنلاین نیست.

    پیش فرض






    پی نوشت‌ها:
    _______________________________________
    ولي الله عباسي

    1 - قائمى نيا، على رضا، وحى و افعال گفتارى (نظريه وحى گفتارى)، انجمن معارف، 33/1381. رك: ريچارد سويين برن، آيا خدايى هست؟ ترجمه محمد جاودان، انتشارات دانشگاه مفيد، 196-189.
    Richard swinburn, Revelation, Clarendon press, Oxford 1992, p.2.
    2 - ميشل توماس، كلام مسيحى، ترجمه حسين توفيقى، مركز مطالعات و تحقيقات اديان و مذاهب، 28.
    3 - نهج البلاغه، خطبه 147.
    4 - آربرى، آ. ج. عقل و وحى از نظر متفكران اسلامى، ترجمه حسن جوادى، انتشارات امير كبير، 8-7 1372.
    5 - باربور، ايان، علم و دين، ترجمه بهاء الدين خرمشاهى، مركز نشر دانشگاهى، 62 1362
    6 - هيك، جان، فلسفه دين، ترجمه بهزاد سالكى، انتشارات بين المللى الهدى، 150 1381
    7 - قائمى، على رضا، وحى و افعال گفتارى (نظريه وحى گفتارى)، انتشارات انجمن معارف قم، 46/1381.
    8 - گالووى، آلن، برگ، پانن: الهيات تاريخى، ترجمه مراد فرهادپور، موسسه فرهنگى صراط، 35.
    9 - سايكس، استون، شلاير، ماخر، ترجمه منوچهر صانعى دره بيدرى، انتشارات گروسى، 74 1376.
    10 - قائمى نيا، على رضا، تجربه دينى و گوهر دين، بوستان كتاب قم، 270 1381.
    11 - استيس، والتر ترنس، فلسفه و عرفان، ترجمه بهاء الدين خرمشاهى، انتشارات سروش، 27 1379.
    12 - همان.
    13 - قائمى نيا، على رضا، وحى و افعال گفتارى (نظريه وحى گفتارى)، انجمن معارف، 53-52 1381.
    14 - همان، 57-56
    15 - گلشنى، مهدى، از علم سكولار تا علم دينى، پژوهشگاه علوم انسانى و مطالعات فرهنگى، 49 1380.
    16 - عباسى، ولى‏اللَّه، پديدارشناسى، تجربه گرايى دينى و گوهر دين، انديشه حوزه، ش 271 36-35.
    17 - ر.ك: هوردرن، ويليام، راهنماى الهيات پروتستان، ترجمه طاطه‏وس ميكائيليان، شركت انتشارات علمى و فرهنگى، 38.
    18 - ماوردس، جورج، باور به خدا، ترجمه و نقد رضا صادقى، پايان نامه كارشناسى ارشد، موسسه آموزشى و پژوهشى امام خمينى‏رحمه الله، 54-53 1381.
    19 - حسينى سيد حسن، پلوراليزم دينى يا پلوراليزم در دين، انتشارات سروش، 57 / 1382، رك: جان هيك، فلسفه دين، 164-150.
    20 - معروف، محمد، اقبال و انديشه‏هاى دينى غرب، ترجمه محمد بقايى (ماكان)، نشر قصيده سرا، 186-185.
    21 - اقبال لاهورى، محمد، احياى فكر دينى در اسلام، ترجمه احمد آرام، نشر پژوهشهاى اسلامى، 26.
    22 - همان، 143.
    23 - مجتهد شبسترى، محمّد، نقدى بر قراءت رسمى از دين، طرح نو، 405 1379.
    24 - ر.ك: سروش، عبدالكريم، بسط تجربه نبوى، موسسه فرهنگى صراط، 15-3.
    25 - صادقى، هادى، درآمدى بر كلام جديد، انجمن معارف و كتاب طه، 245-244 1382.
    26 - نقل از: محمد سعيدى روشن، تحليل وحى از ديدگاه اسلام و مسيحيت، موسسه انديشه معاصر، 60 1375.
    27 - ر.ك: نصرى، عبداللَّه، يقين گمشده (گفت و گوهايى در باب فلسفه دين)، انتشارات سروش، 119-118. عباسى، ولى اللَّه، قبضى در بسط تجربه نبوى، مجله تخصصى دانشگاه علوم اسلامى رضوى (الهيات و حقوق)، شماره 7 و 8، بهار و تابستان 85-84 1382.
    28 - صادقى، هادى، درآمدى بر كلام جديد، 248-247
    29 - همان.
    30 - ابوزيد، نصر حامد، تأويل، حقيقت و نص، (گفت و گو)، كيان، ش 13 54.
    31 - ر.ك. عباسى، ولى اللَّه، لوازم و پيامدهاى تجربه گرايى وحى، قبسات، ش 109-108 26. موسى، حسينى، وحيانى بودن الفاظ قرآن، پژوهشهاى قرآنى، ش (234-233 / )21-20
    32 - باربور، ايان، علم و دين، ترجمه بهاء الدين خرمشاهى، مركز نشر دانشگاهى، 269.
    33 - سروش، عبدالكريم، بسط تجربه نبوى، 19.
    34 - قائمى نيا، على رضا، وحى و افعال گفتارى (نظريه وحى گفتارى)، انجمن معارف، 236 1381.
    35 - ر.ك: سروش، عبدالكريم، بسط تجربه نبوى، 27.
    36 - ر.ك: عباسى، ولى اللَّه، قبضى در بسط تجربه نبوى، 123.
    37 - نهج البلاغه، خطبه 113.
    38 - لگنهاوزن، محمد، اسلام و كثرت گرايى دينى، ترجمه نرجس جواندل، موسسه فرهنگى طه، 46.
    39 - مقاله ديويد بازينجر در: عبدالكريم سروش، صراطهاى مستقيم، موسسه فرهنگى صراط، 308.
    40 - او كيف، ترى و ديگران، جستارهايى در فلسفه دين، ترجمه مرتضى فتحى زاده، انتشارات اشراق، 96.
    41 - هيك، جان، پلوراليسم دينى، ترجمه سعيد عدالت نژاد، پل فيروزه، ش 90 8.
    42 - پترسون، مايكل و ديگران، عقل و اعتقاد دينى، ترجمه احمد نراقى و ابراهيم سلطانى، طرح نو، 402.
    43 - كنت آرلا سامپس، پاسخ به كثرت گرايى دينى، ترجمه على كربلايى پازوكى، كلام اسلامى، ش 78 38.
    44 - ر. ك: صادقى، هادى، درآمدى بر كلام جديد، 346.


    (▒) آیا وحی نوعی تجربه ی دینی است؟ (▒)

صفحه 3 از 3 نخستنخست 123

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •