★★★ مراتب انس با قرآن در روایات ★★★ سایت آیه های انتظار انجمن آیه های انتظار
ثبت نام
سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
تبلیغات تبلیغات
★★★ مراتب انس با قرآن در روایات ★★★
صفحه 2 از 2 نخستنخست 12
نمایش نتایج: از شماره 11 تا 12 , از مجموع 12
  1. #11
    مدیر افتخاری
    بيرق ظهور آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1390
    صلوات
    500
    دلنوشته
    3
    دلتنگی هات آخرش منو میکشه آقا جونم
    نوشته : 3,911      تشکر : 5,514
    14,631 در 3,862 پست تشکر شده
    وبلاگ : 7
    دریافت : 37      آپلود : 144
    بيرق ظهور آنلاین نیست.

    پیش فرض










    در پايان، ذكر چند نكته لازم است:

    1ـ تقسيم بندى و نظام ارائه شده درباره انس با قرآن، نظر به اكثريت جامعه دارد؛ امّا در هر زمان و هر جامعه اى، كسانى هستند كه با بقيه افراد، تفاوت دارند. افرادى كه در حدّ پايين و حدّ بالاى يك صفت كمّى يا كيفى قرار مى گيرند، اين گونه هستند. براى مثال، اكثر افراد از لحاظ قد با هم تفاوت زيادى ندارند؛ امّا تعداد معدودى قد بسيار كوتاهى دارند و يا بسيار قد بلند هستند. در مورد صفات كيفى، مثل هوش نيز همين قانون وجود دارد. اكثر افراد، بهره هوشيِ نزديك به هم دارند و در يك رده قرار مى گيرند؛ امّا درصد اندكى كم هوش و درصد اندكى هم نابغه هستند. اگر جامعه اى اين گونه نباشد، حالت طبيعى ندارد. در يك كلاس درس هم اگر همه تيز هوش باشند يا همه دير فهم، آن كلاسْ طبيعى نيست و معمولاً اين گونه اجتماعات با مشكلات خاصّى مواجه هستند.49
    در مورد طرحى كه ارائه شد، بايد اشاره كنم كه اكثر افراد جامعه مى توانند در اين طرح گنجانده شوند و تعداد بسيار معدودى اند كه در هيچ مرتبه اى از اين طرح واقع نمى شوند. در حدّ بالاى طرح هم، بعد از مقام عمل و فراتر از آن، درصد اندكى وجود دارند كه به نقطه اى رسيده اند كه ديگران از رسيدن به آن عاجزند. آنها (راسخين فى العلم) هستند كه تعدادشان بسيار كم است و عبارت اند از پيامبر(ص) و امامان معصوم(ع) و بعضى از علما اينان، عالم به بطون قرآن هستند. البته در رأس آنها پيامبر(ص) است؛ چون حقيقت قرآن بر قلب مبارك ايشان نازل گرديده است:
    نزل به الروح الأمين على قلبك لتكون من المنذرين.50
    امام خمينى(ره) در مورد فهم پيامبر(ص) از قرآن مى فرمايد:
    قرآن يك نعمتى است كه همه ازش استفاده مى كنند؛ امّا استفاده اى كه پيامبر(ص) از قرآن مى كرده است، غيرِ استفاده اى است كه ديگران مى كردند: (انّما يعرف القرآن من خوطب به). ديگران نمى دانند. ماها يك ذرّه اى، يك چيزى، يك خيالاتى پيش خودمان داريم. آنكه قرآن بر او نازل شده، مى داند چيست، چه مقصد در اين نزول است و محتوا چيست و غايت اين كار چيست. او مى داند. آنهايى هم كه به تعليم او تربيت شده اند، آنها هم براى خاطر تربيت او مى دانند. هنر انبيا اين بوده است كه مسائل را، مسائل دقيق عرفانى را با يك لفظى مى گفتند كه هر كسى يك جورى ازش، خودش مى فهميده؛ ولى واقعش مال آنهايى است كه بالاتر از اين، افقشان است و اين هنر در قرآن از همه جا بالاتر است و در ادعيه هم هست.51

    در مورد علم اهل بيت(ع) به قرآن نيز علامه طباطبايى در تفسير آيه اى مى نويسد كه ايشان مى توانند به علومى دست پيدا كنند كه ديگران از رسيدن به آنها عاجزند؛ مثلاً در مورد (مسّ قرآن) كه در آيه آمده: (لايمسّه إلا المطهّرون)، علامه طباطبايى با بيان چند مقدمه، از اين آيه چنين نتيجه مى گيرد كه:
    1) مراد از (مَس)، علم به قرآن است.
    2) مصداق (مطهرون)، مقرّبون هستند (با توجّه به روايت نبوى ذيل آيه كه حضرت، همين گونه تفسير فرمودند).52
    3) مقرّبون، اعم از فرشتگان اند و شامل اهل بيت(ع) هم مى شود.
    4) منظور از طهارت، تنها طهارت از نجاست ظاهرى و باطنى نيست؛ بلكه مراد، پاك كردن قلوب آنها از تعلّق به غير خداست.

    نتيجه:
    علم به قرآن، فقط شامل ملائك نيست و شامل اهل بيت(ع) هم مى شود.53
    امام باقر(ع) در ذيل آيه: (قل كفى باللّه شهيداً بينى و بينكم ومن عنده علم الكتاب) فرمود: منظور از آيه، ما اهل بيت هستيم و اوّلين و برترين ما على(ع) است.
    پس تا اينجا روشن شد كه علم به قرآن، مخصوص (راسخين فى العلم) است كه شامل پيامبر(ص) و امامان معصوم(ع) و تعدادى از علما مى شود. البته در رأس همه اينها و كاملترين راسخان، شخص پيامبر(ص) است. امام صادق(ع) مى فرمايد:
    فرسول اللّه(ص) أفضل الراسخين فى العلم قد علّمه اللّه جميع ما أنزل عليه من التنزيل والتأويل وما كان اللّه لينزّل عليه شيئاً لم يعلمه تأويله و أوصياء من بعده يعلمونه كلّه.54
    رسول خدا برترين راسخان در علم است كه خداوند، تمام قرآن و تفسير و تأويل آن را به او آموخته است و آيه اى نازل نكرده است كه حضرت، تفسير و تأويل آن را نداند و جانشينان بعد از او نيز تمام آن را مى دانند.

    2ـ در طرح ارائه شده، بالاترين رتبه انس با قرآن، عمل به قرآن بود؛ امّا در روايات، رابطه عمل با علم، رابطه اى دو طرفه است و عمل، هم از آثار علم شمرده شده و هم از آن به عنوان مقدمه علمْ ياد شده است. پيامبر(ص) فرمود:
    انّ العالم من يعمل بعلم وان كان قليل العمل. 55
    عالم، كسى است كه براساس علمْ عمل كند؛ گرچه مقدار عمل او اندك باشد.
    و در روايت ديگرى فرمود:
    لا تكون ُعالماً حتّى تكونُ بالعلم عاملاً. 56
    عالم نخواهى بود، مگر آنكه به علم خويش عمل كنى.
    در مورد مقدمه بودن عمل براى علم نيز پيامبر(ص) فرمود:
    من عمل بما يعلم، ورّثه اللّه علم ما لم يعلم.57
    هر كس به آنچه مى داند عمل كند. خداوند آنچه را نمى داند به او ياد مى دهد.
    اطلاق رواياتى كه رابطه دو طرفه علم و عمل را بيان مى كنند، شامل علم و عمل به قرآن هم مى شود. هم علم به قرآن، مقدمه عمل به آن و هم عمل به قرآن، مقدمه علم به آن است. پس دسته اى از معارف قرآن، اختصاص به (راسخين فى العلم) دارد و از دايره فهم عادى خارج است و همه كس را ياراى دستيابى به آن نيست؛ امّا غير از آن را ديگران هم درك مى كنند؛ علمشان مقدمه عمل مى شود و عملشان، موجب زيادى علم آنها مى گردد.
    خداوند بر علم و عمل قرآنيِ ما بيفزايد!








    ★★★ مراتب انس با قرآن در روایات ★★★
    ***************************

    http://img4up.com/up2/76449078655624950011.jpg

    ܓ✿ اللهم عجل لولیک الفرج ܓ✿

    ***************************


  2. #12
    مدیر افتخاری
    بيرق ظهور آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1390
    صلوات
    500
    دلنوشته
    3
    دلتنگی هات آخرش منو میکشه آقا جونم
    نوشته : 3,911      تشکر : 5,514
    14,631 در 3,862 پست تشکر شده
    وبلاگ : 7
    دریافت : 37      آپلود : 144
    بيرق ظهور آنلاین نیست.

    پیش فرض









    پی نوشت ها:


    * محقّق حوزه علميه قم.
    1. صحيح البخارى، ج4، ص1547 (ح3991)؛ صحيح مسلم، ج4، ص1944 (ح2499).
    2. سوره فرقان، آيه30.
    3. انّ الرجل الأعجمى من أمّتى ليقرأ القرآن بعجميّته فترفعه الملائكة على عربيته. (الكافى، ج2، ص619)
    4.بحارالأنوار، ج78، ص278(ح113) و ج92، ص20 (ح18).
    5. انّ للقرآن ظاهراً و باطناً. (الكافى، ج4، ص549؛ من لايحضره الفقيه، ج2، ص486)
    6. الميزان، محمد حسين الطباطبائى، ج3، ص72.
    7. الكافى، ج4، ص549 و ج1، ص374؛ من لايحضره الفقيه، ج2، ص486 (ح3036)؛ المحاسن، ج1، ص421 (ح964)؛ تفسير العياشى، ج2، ص16 (ح36).
    8. تفسير العياشى، ج1، ص12 (ح8)؛ المحاسن، ج2، ص7 و300.
    9. عوالى اللئالى، ابن ابى جمهور، ج4، ص107 (ح159). علاوه بر اينكه در كتب علوم قرآنى مشهور است كه (قرآن، هفتاد بطن دارد) در بعضى كتابهاى فقهى و اصولى نيز با تكيه بر همين شهرت، اصل آن را مفروغٌ عنه دانسته و درباره آن بحثها كرده اند. براى نمونه ر.ك: جواهر الكلام، محمدحسن النجفى الاصفهانى، ج9، ص295؛ كفاية الأصول، محمد كاظم الخراسانى، ج1، ص38؛ نهاية الأفكار، آقا ضياء الدين العراقى، ج1، ص56.
    10. مثنوى، دفتر ششم، بيت 4247ـ 4248.
    11. همان، بيت 4230ـ4231.
    12. معجم مقاييس اللغة،ابن فارس،ج1، ص145؛ تاج العروس، جلال الدين السيوطى، ج8، ص188.
    13. غررالحكم و دررالكلم، عبدالواحد الآمِدى، ح8790.
    14. جامع الأخبار، محمد بن محمد الشعيرى، ص511 (ح1431).
    15. نهج البلاغه، خطبه 227.
    16. تفسير العياشى، ج1، ص23(ح23).
    17. سوره نحل، آيه89.
    18. سوره انفال، آيه2.
    19. مستدرك الوسائل، ميرزا حسين النورى، ج12، ص174.
    20. الكافى، ج4، ص613؛ ثواب الأعمال، الصدوق، ص129.
    21. الأمالى، الطوسى، ص450 (ح1016)؛ بحارالأنوار، ج38، ص196.
    22. كنزالعمّال، على المتّقى الهندى، ح5662.
    23. مسند أحمد بن حنبل، ج2، ح8502.
    24. الكافى، ج2، ص612؛ كنزل العمّال، ج1، ص535 (ح2396).
    25. علم الحديث، كاظم مدير شانه چى، ص116.
    26. سوره فاطر، آيه 29ـ30.
    27. الكافى، ج2، ص610.
    28. همان جا؛ همچنين ر.ك: من لايحضره الفقيه، ج2، ص628 (ح3215).
    29. سوره نساء، آيه2.
    30. الميزان، ج5، ص20.
    31. ر.ك. همان، ج18، ص241.
    32. به نقل از: اسرار قرآن، حسين خديو جم، ص26.
    33. الكافى، ج2، ص614.
    34. نهج البلاغه، خطبه 110.
    35. تحف العقول، ص50.
    36. سوره نحل، آيه44.
    37. ر.ك: جزوه (نظام اقتصادى صدر اسلام)، كاظم صدر، دانشگاه شهيد بهشتى.
    38. المستدرك على الصحيحين، الحاكم النيشابورى، ج1، ص757 (ح2087)؛ السنن الكبرى، احمد بن حسين البيهقى، ج10، ص15 (ح19706).
    39. كنز العمّال، ج9، ص294.
    40. صحيح مسلم، ج4، ص1874 (ح2408).
    41. نهج البلاغه، حكمت 104؛ أمالى المفيد، ج1، ص133.
    42. سوره بقره، آيه121.
    43. الميزان، ج1، ص266.
    44. همان جا (به نقل از: ارشاد القلوب ديلمى).
    45. نوادر الأصول، الترمذى،ج2، ص338؛ كنزالعمّال، ح29118.
    46. ثواب الأعمال، ص332؛ بحارالأنوار، ج76، ص36 (ح30).
    47. الكافى، ج8، ص52؛ صحيح البخارى، ج6 (ح5836 و 6640)؛ مسند أحمد بن حنبل، ج7، ص251 (ح20115)؛ صحيح مسلم، ج4، ص1874 (ح2408)؛ سنن الترمذى؛ ج5، ص663 (ح3788)؛ سنن الدارمى، ج2، ص889 (ح3198).
    48. الصحيفه السجادية، الدعاء 42.
    49. براى اطلاع بيشتر در مورد قانون فوق به كتابهاى آموزشى آمار، بحث توزيع نُرمال، مراجعه كنيد.
    50. سوره شعراء، آيه 193ـ194.
    51. ر.ك: قرآن، كتاب هدايت در ديدگاه امام خمينى، مؤسسه تنظيم و نشر آثار امام خمينى(ره)، ص147 (تاريخ سخنرانى: 1363/6/3).
    52. الدر المنثور، جلال الدين السيوطى، ج8، ص27.
    53. الميزان، ج19، ص127.
    54. الكافى، ج1، ص213.
    55. ثواب الأعمال، ص436.
    56. تنبيه الخواطر، ابوالحسين ورّام، ج2، ص214؛ مجمع البيان، الطبرسى، ج8، ص446.
    57. حلية الأولياء، ابونعيم الاصفهانى، ج10، ص15؛ الجامع الصغير، جلال الدين السيوطى، ج2، ص192 (ح5711)؛ غرر الحكم، ح9569؛ مشكوة الأنوار، ابوالفضل على الطبرسى، ص139؛ التوحيد، الصدوق، ص416؛ ثواب الأعمال، ص161؛ أعلام الدين، الديلمى، ص96.



    نویسنده : اصغر هادوی کاشانی









    ★★★ مراتب انس با قرآن در روایات ★★★
    ***************************

    http://img4up.com/up2/76449078655624950011.jpg

    ܓ✿ اللهم عجل لولیک الفرج ܓ✿

    ***************************


صفحه 2 از 2 نخستنخست 12

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •