سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
˜Ï æÈáǐ
صفحه 2 از 3 نخستنخست 123 آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 11 تا 20 , از مجموع 22

موضوع: آیه ی 33 سوره ی احزاب وارتباطش با مسئله ی عصمت

جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید    آیه ی 33 سوره ی احزاب وارتباطش با مسئله ی عصمت آیه ی 33 سوره ی احزاب وارتباطش با مسئله ی عصمت آیه ی 33 سوره ی احزاب وارتباطش با مسئله ی عصمت آیه ی 33 سوره ی احزاب وارتباطش با مسئله ی عصمت آیه ی 33 سوره ی احزاب وارتباطش با مسئله ی عصمت آیه ی 33 سوره ی احزاب وارتباطش با مسئله ی عصمت آیه ی 33 سوره ی احزاب وارتباطش با مسئله ی عصمت محبوب کن - فیس نما
  1. Top | #11

    عنوان کاربر
    مدیرارشدانجمن مهارتهای زندگی
    تاریخ عضویت
    شهریور 1388
    شماره عضویت
    54
    نوشته
    9,293
    تشکر
    2,655
    مورد تشکر
    6,985 در 3,876
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    پیش فرض پاسخ : آیه ی 33 سوره ی احزاب وارتباطش با مسئله ی عصمت

    ترجمه به فارسی : « ....خداوند نخواسته است که شما را در تنگنا و سختی قرار دهد بلکه می خواهد شما را پاک و تطهیر نموده و نعمتش را بر شما تمام گرداند شاید که سپاسگزار باشید .
    و درباره منافقان و یهودیها می فرماید (آنان کسانی هستند که خداوند نخواسته است قلبهایشان را پاک و مطهّر گرداند ). سوره مائده آیه 41
    معنای لفظی این آیه این نیست که بفرماید: آنان کسانی هستند که خداوند نخواسته که از گناهان معصومشان بدارد . و ابدا صحیح نخواهد بود که تطهیر را به عصمت تفسیر کنیم . و نیز مفهوم لفظی آیه مستلزم اینست که مؤمنان، غیرِ منافقان و یهودیان معصوم از گناه باشند ، در حالیکه کسی چنین چیزی نگفته است .
    پس با این بیان و ارائه آیات دیگر از قرآن مشخص گردید که تطهیر در آیه 33 سوره احزاب به معنای عصمت نیست .
    لفظ اهل در اصلِ معنای لغوی خود یعنی زوجه ی مرد و کسی که با مرد جمع است و دارای مسکن واحد و از فامیلهای نسبی نیست. مگر به صورت مجازی و دلائل آن به شرح ذیل می باشد:
    اهل در معنای عام یعنی یاران ملازم و همراه یک چیز چنانکه قرآن می فرماید :
    {إِنَّ ذَلِكَ لَحَقٌّ تَخَاصُمُ أَهْلِ النَّارِ} « آیه 64 سوره ص »
    ترجمه به فارسی : این یک واقعیت است نزاع و سخنان خصمانه دوزخیان با یکدیگر .

  2. تشكر

    خراباتي (12-03-1389)

  3. Top | #12

    عنوان کاربر
    مدیرارشدانجمن مهارتهای زندگی
    تاریخ عضویت
    شهریور 1388
    شماره عضویت
    54
    نوشته
    9,293
    تشکر
    2,655
    مورد تشکر
    6,985 در 3,876
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    پیش فرض پاسخ : آیه ی 33 سوره ی احزاب وارتباطش با مسئله ی عصمت

    "اهل نار" یاران و ساکنان آتشند و باز خداوند در آیه 20 سوره حشر می فرماید :
    {لَا يَسْتَوِي أَصْحَابُ النَّارِ وَأَصْحَابُ الْجَنَّةِ...}

    ترجمه به فارسی : یاران آتش با یاران بهشت برابر نیستند .
    و باز- اهل کتاب ، اهل ذکر – ( یاران ذکر و حاملان ذکر ) – اهل مدینه ، اهل قري – ( یاران و ساکنان مقیم در آن شهر و زمین و ملازم آن. قرآن می فرماید :
    {وَجَاء أَهْلُ الْمَدِينَةِ يَسْتَبْشِرُونَ}
    (سوره حجر آیه 67 )
    ترجمه : اهل شهر ( وقتی فرشتگان زیبا را دیدند ) شادیها کردند .ودر آیه 96 سوره اعراف می گوید :
    {وَلَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرَى آمَنُواْ وَاتَّقَواْ...}
    ترجمه : اگر مردمان سرزمینها ایمان بیاورند و پرهیزکاری کنند .
    و به همین شیوه (اهل بلد ) و آنجا که قرآن در آیه 126 سوره بقره می فرماید :
    {... رَبِّ اجْعَلْ هََذَا بَلَداً آمِناً وَارْزُقْ أَهْلَهُ مِنَ الثَّمَرَاتِ...}
    پروردگارا این شهر را پر از امن و امان و مردمانش را از میوه و روزیها بهره مند گردان.
    و نیز هر لفظی که به اهل اضافه می شود ، قرآن می فرماید :
    {... فَلَبِثْتَ سِنِينَ فِي أَهْلِ مَدْيَنَ...}(سوره طه آیه40)
    ترجمه به فارسی: تو چند سالی در میان مردم مدین ماندگار شدی .
    یا در آیه 13 احزاب می فرماید:
    {يَا أَهْلَ يَثْرِبَ لَا مُقَامَ لَكُمْ فَارْجِعُوا}
    ترجمه فارسی: ای اهل مدینه جایگاهی برای شما نیست پس برگردید.

    ویرایش توسط محب فاطمه : 17-08-1388 در ساعت 12:54

  4. تشكر

    خراباتي (12-03-1389)

  5. Top | #13

    عنوان کاربر
    مدیرارشدانجمن مهارتهای زندگی
    تاریخ عضویت
    شهریور 1388
    شماره عضویت
    54
    نوشته
    9,293
    تشکر
    2,655
    مورد تشکر
    6,985 در 3,876
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    پیش فرض پاسخ : آیه ی 33 سوره ی احزاب وارتباطش با مسئله ی عصمت

    و در آیه 217 سوره بقره می فرماید :
    {... وَصَدٌّ عَن سَبِيلِ اللّهِ وَكُفْرٌ بِهِ وَالْمَسْجِدِ الْحَرَامِ وَإِخْرَاجُ أَهْلِهِ مِنْهُ...}
    ترجمه : ... و جلوگیری از راه خدا و بازداشتن مردم از مسجدالحرام و کفر ورزیدن به آن و اخراج ساکنان آن . و در آیه 71 سوره کهف می فرماید :
    {... حَتَّى إِذَا رَكِبَا فِي السَّفِينَةِ خَرَقَهَا قَالَ أَخَرَقْتَهَا لِتُغْرِقَ أَهْلَهَا...}
    ترجمه فارسی : تا اینکه سوار کشتی شدند (خضر ) آن را سوراخ نمود ، موسی گفت آیا کشتی را سوراخ کردی تا سرنشینان آنرا غرق نمایی ؟
    اهل سفینه ( کشتی ) سواران بر آنند که در کشتی باهم جمع شده اند .
    واهل هرخانه ای، ساکنان آن هستند که درآن خانه در کنار هم جمع شده اند قرآن می فرماید :
    {يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَدْخُلُوا بُيُوتاً غَيْرَ بُيُوتِكُمْ حَتَّى تَسْتَأْنِسُوا وَتُسَلِّمُوا عَلَى أَهْلِهَا...}
    ( سوره نور آیه 27)
    ترجمه : ( ای مومنان وارد خانه هایی نشوید که متعلق به شما نیست مگر بعد از اجازه گرفتن وسلام کردن بر اهل آن )
    وخواهر موسی به فرعون گفت:
    {وَحَرَّمْنَا عَلَيْهِ الْمَرَاضِعَ مِن قَبْلُ فَقَالَتْ هَلْ أَدُلُّكُمْ عَلَى أَهْلِ بَيْتٍ يَكْفُلُونَهُ لَكُمْ وَهُمْ لَهُ نَاصِحُونَ}
    ( سوره قصص آیه 12 )
    گفت : آیا شما را به ساکنان خانواده ای رهنمون کنم كه برایتان سرپرستی او را به عهده بگیرند وخیر خواه و دلسوز او باشند؟ )

    ویرایش توسط محب فاطمه : 17-08-1388 در ساعت 12:54

  6. تشكر

    خراباتي (12-03-1389)

  7. Top | #14

    عنوان کاربر
    مدیرارشدانجمن مهارتهای زندگی
    تاریخ عضویت
    شهریور 1388
    شماره عضویت
    54
    نوشته
    9,293
    تشکر
    2,655
    مورد تشکر
    6,985 در 3,876
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    پیش فرض پاسخ : آیه ی 33 سوره ی احزاب وارتباطش با مسئله ی عصمت

    اَهلُ الرَّجُل ( اهل مرد ) :
    راغب اصفهانی می گوید : اهل مرد (اَهلُ الرَّجُل ) دراصل کسی است که با او جمع وساکن است. سپس به صورت مجازی صحیح است که گفته شود اهل بیتِ مرد، به کسانی که با او جمعند ودارای نسب وفامیل واحدی هستند ، چنانچه که خداوند درآیه 40سوره هود می فرماید :
    {... قُلْنَا احْمِلْ فِيهَا مِن كُلٍّ زَوْجَيْنِ اثْنَيْنِ وَأَهْلَكَ إِلاَّ مَن سَبَقَ عَلَيْهِ الْقَوْلُ وَمَنْ آمَنَ وَمَا آمَنَ مَعَهُ إِلاَّ قَلِيلٌ}
    ترجمه به فارسی : ...گفتیم سوار کشتی کن از هر صنفی نرو ماده ای را و خاندان خود را مگر کسانی که فرمان هلاک آنان قبلاً صادر شده و کسانی را که ایمان آورده اند و جز افراد اندکی بدو ایمان نیاورده بودند. و برادران یوسف(ع) گفتند: « ... وَ نَميرُ اَهلَنا ...»(س یوسف آیه 65) فارسی : (... تا برای اهل خود غذا وطعام بیشتری بیاوریم ) ، {مَسَّنَا وَأَهْلَنَا الضُّرُّ}(سوره یوسف آیه88 ) فارسی: به ما و خانواده ی ما خسارت و زیان وارد آمده. یوسف فرمود :
    {اذْهَبُواْ بِقَمِيصِي هَذَا فَأَلْقُوهُ عَلَى وَجْهِ أَبِي يَأْتِ بَصِيراً وَأْتُونِي بِأَهْلِكُمْ أَجْمَعِينَ}
    ( سوره یوسف آیه 93 ) تمام افراد خانواده را پیش من بیاورید .ایشان پدر وهمسران پدر، برادرانش وزنانِ برادران بودند، چنان که ربِ جلیل ازآنان خبر داده و می فرماید:
    {فَلَمَّا دَخَلُواْ عَلَى يُوسُفَ آوَى إِلَيْهِ أَبَوَيْهِ وَقَالَ ادْخُلُواْ مِصْرَ إِن شَاء اللّهُ آمِنِينَ(99) وَرَفَعَ أَبَوَيْهِ عَلَى الْعَرْشِ وَخَرُّواْ لَهُ سُجَّداً وَقَالَ يَا أَبَتِ هَذَا تَأْوِيلُ رُؤْيَايَ مِن قَبْلُ قَدْ جَعَلَهَا رَبِّي حَقّاً وَقَدْ أَحْسَنَ بَي إِذْ أَخْرَجَنِي مِنَ السِّجْنِ وَجَاء بِكُم مِّنَ الْبَدْوِ مِن بَعْدِ أَن نَّزغَ الشَّيْطَانُ بَيْنِي وَبَيْنَ إِخْوَتِي إِنَّ رَبِّي لَطِيفٌ لِّمَا يَشَاءُ إِنَّهُ هُوَ الْعَلِيمُ الْحَكِيمُ}(100) ( آیه 99 و 100 سوره يوسف)
    ترجمه فارسی: (یعقوب و خاندان او رهسپار مصر شدند) یوسف تا دروازه ی مصر به استقبالشان رفت. هنگامی که به پیش یوسف رسیدند و پدر و مادرش را درآغوش گرفت به همه ی آنان گفت به سرزمین مصر داخل شوید که به خواست خدا در امن و امان خواهید بود.(آیه99) یوسف پدرو مادرش را برتخت نشاند جملگی دربرابرش کرنش بردند. یوسف گفت ای پدر این تعبیر خواب پیشین من است که پروردگارم آن را به واقعیت تبدیل گرداند ... )( آیه 100)
    پس شما می بینید تمام این شواهد ودلایل قرانی مقصودشان از لفظ اهل، تنها ساکنان خانه ی مرد است که با او در آن جمعند. هرگز اقارب و فامیلان شامل آن نیست .
    زوجه ی مرد، نه تنها از اهل بیت مرد بلکه اولین عضو خانه او به حساب می آید .
    پس اهل مرد، هم به دلیل لغوی وهم عرفی و هم عقلی وهم شرعی زوجه ی اوست . با وجود این چهار دلیل ، دلیل دیگر ی ابداً وجود ندارد.
    1- دلیل لغت :
    راغب اصفهانی می گوید : منظور از اهل مرد ، همسراوست . وقتی گفته شود او متاهّل شده یعنی ازدواج نموده ، درمثل گویند :« اَهلک اللهُ فی الجنّة» یعنی خداوند در بهشت به تو زوجه عطا کند و اهل و عیالی به تو بدهد که با هم در آنجاجمع شده و در کنار هم قراربگیرید .
    راضی در مختار الصحاح می گوید ( اَهل ) الرّجل : زوجتُه – همسرش که با او جماع نموده و در کنارش می نشیند . این بود دلیل لغت .

    ویرایش توسط محب فاطمه : 17-08-1388 در ساعت 12:54

  8. تشكر

    خراباتي (12-03-1389)

  9. Top | #15

    عنوان کاربر
    مدیرارشدانجمن مهارتهای زندگی
    تاریخ عضویت
    شهریور 1388
    شماره عضویت
    54
    نوشته
    9,293
    تشکر
    2,655
    مورد تشکر
    6,985 در 3,876
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    پیش فرض پاسخ : آیه ی 33 سوره ی احزاب وارتباطش با مسئله ی عصمت

    2- دلیل شرع:
    درآیات ذیل تامل واندیشه کنید:
    {فَلَمَّا قَضَى مُوسَى الْأَجَلَ وَسَارَ بِأَهْلِهِ...}( سوره قصص آیه ی 29)
    فارسی : هنگامیکه موسی (ع) زمان و قرارداد (چوپانی ) را به پایان رساند به همراه عیالش حرکت نمود . می بینیم که جز زوجه اش، کسی دیگری همراه او نبود .همسر ابراهیم ساره گفت : (قرآن) « قالت یا ویلَتی اَ اَلِدُ و اَنا عَجوزً و هذا بعلی شیخاً» این سخن ساره زوجه ی حضرت ابراهیم است که به ملائک گفت : وای بر من آیا من فرزندی می توانم به دنیا آورم در حالیکه پیرزنی بوده و شوهرم یک مرد پیرِ فرتوت است ؟پس جواب خدا را از جانب ملائک چگونه توصیف و توجیه کنیم که فرمودند : (یعنی ملایک ) قرآن : « آیا از امر و فرمان خدا تعجب می کنی (ای ساره ) رحمت و برکات خداوند بر شما ای اهل بیت ابراهیم» اگر ساره از اهل بیت نبوده پس معجزه حامله شدن در سنّ پیری شامل حال چه کسی است؟ پس رحمت و برکت خداوند قبل از هر کس، شامل حالِ ساره ، که اسحاقِ نبی را به او بخشید، در بر می گیرد . یا خواهر موسی به فرعون می گوید : « آیا شما را به خانواده ای رهنمون کنم که او را کفالت و سرپرستی نموده و برای او ناصح و مربی خوبی خواهند بود»( قصص آیه 12) مقصود خواهر موسی در این پیشنهاد قبل از هر کسی مادر موسی بود. چرا که کفالتِ شیر خواره، قبل از همه، ازآن شیردهنده یعنی مادر است. در اینجا مادر موسی است. و به همین خاطر خداوند بعد از باز گرداندن موسی به آغوش مادر می فرماید {فَرَدَدْنَاهُ إِلَى أُمِّهِ كَيْ تَقَرَّ عَيْنُهَا وَلَا تَحْزَنَ ...} (قصص آیه 13) ترجمه فارسی : ما موسی را به مادرش بازگردانیدیم تا چشمانش روشن وغمگین نباشد )حتی همسر عزیز مصروقتی شوهرش را مورد خطاب قرار داد و گفت : { ... قَالَتْ مَا جَزَاء مَنْ أَرَادَ بِأَهْلِكَ سُوَءاً ...}( سوره یوسف آیه 25 ) فارسی : سزا و عقاب کسی که نسبت به اهلت (همسرت) نیت بد داشته چیست ؟
    ودر ذیل چندین آیه درباره حضرت لوط و همسرش، که در تمام آیات مقصود از اهل، فقط همسرو زوجه ی اوست. اگر غیر از این است پس چرا در هر جا سخن از نجات به میان می آید قرآن تنها زوجه ی بی دین او را مستثنی نموده است ؟
    آیه : {فَأَنجَيْنَاهُ وَأَهْلَهُ إِلاَّ امْرَأَتَهُ كَانَتْ مِنَ الْغَابِرِينَ} (سوره ی اعراف آیه 83 )
    ترجمه فارسی : پس ما لوط و مؤمنان همراه و خانواده اش را نجات دادیم جز همسرش، از نابود شوندگان گردید . یا در آیه ی 81 سوره ی هود می فرماید :
    {... قَالُواْ يَا لُوطُ إِنَّا رُسُلُ رَبِّكَ لَن يَصِلُواْ إِلَيْكَ فَأَسْرِ بِأَهْلِكَ بِقِطْعٍ مِّنَ اللَّيْلِ وَلاَ يَلْتَفِتْ مِنكُمْ أَحَدٌ إِلاَّ امْرَأَتَكَ...}
    ترجمه به فارسی :ای لوط ما فرستادگان پروردگارت هستیم. و دست این بزهکاران به ما نخواهد رسید. اهل و عیالت خود را در پاسی از شب بکوچان کسی از شما پشتِ سرِ خود را ننگرد، جز همسرت که می ماند به همان بلایی گرفتارخواهد شد که کافران ، بدان گرفتار می شوند .
    یا در آیه 57 سوره ی نمل می فرماید : {فَأَنجَيْنَاهُ وَأَهْلَهُ إِلَّا امْرَأَتَهُ قَدَّرْنَاهَا مِنَ الْغَابِرِينَ}
    ترجمه فارسی : ما لوط و خاندان او را نجات دادیم به جز همسرش که خواستیم جزو باقی ماندگان باشد ( و از زمره نابود شوندگان باشد ). یا در آیه170 و171می فرماید : «فنجیناه و اهلَهُ » لوط و خانواده اش را جمعا نجات دادیم« إلّا عَجوزاً فی الغابرین »جز یک پیرزن که از باقی ماندگان بود (جزوهلاک شدگان است). {قَالَ إِنَّ فِيهَا لُوطاً قَالُوا نَحْنُ أَعْلَمُ بِمَن فِيهَا لَنُنَجِّيَنَّهُ وَأَهْلَهُ إِلَّا امْرَأَتَهُ كَانَتْ مِنَ الْغَابِرِينَ}
    ( سوره ی عنکبوت آیه ی32 ) ترجمه ی فارسی : ابراهیم گفت: لوط در آن شهر است. ملائک گفتند (نگران مباش) ما بهتر از تو می دانیم چه کسانی در شهر هستند. ما او را و خانواده و پيروانش را نجات خواهيم داد مگر همسر او، كه از جمله بازماندگان و نابود شوندگان خواهد بود .
    و آيه ي33 سوره ي عنكبوت :
    {لَا تَخَفْ وَلَا تَحْزَنْ إِنَّا مُنَجُّوكَ وَأَهْلَكَ إِلَّا امْرَأَتَكَ كَانَتْ مِنَ الْغَابِرِينَ}
    فارسی : ( نترس و غمگين نباش همانا تو و خانواده ات را جز زنت كه از باقي ماندگان و نابود شوندگان است نجات خواهيم داد). و استثناء، مكرراً تكرار شده با وجود اينكه از نظر معنا متقارن و نزديك به هم و از همديگر جدا و منفصل نيستند آيه ی 133و134و135 سوره صافات :
    {وَإِنَّ لُوطاً لَّمِنَ الْمُرْسَلِينَ}(133) {إِذْ نَجَّيْنَاهُ وَأَهْلَهُ أَجْمَعِينَ} (134) {إِلَّا عَجُوزاً فِي الْغَابِرِينَ}(135)
    ترجمه : ( لوط از جمله ي فرستاده گان خداست زماني كه او و خانواده اش را جمعاً جز پيرزن (همسرش) كه از جمله ي باقي ماندگان بود نجات دادیم ) . شكي نيست كه اين اصرار و پا فشاري بر مستثنا نمودن زن لوط كه در هر مرتبه فرموده ( اهلَهُ ) (خانواده اش) لزومي براي توضيحاتي و توجيهاتي ديگر باقي نمي گزارد، چون اگر معناي جز از عيال و زن ، داشت عرب كه قرآن بر او نازل شده مي فهميد، لفظ اهل دربرگيرنده ی معناي زوجه( زن )مرد نیست .

    ویرایش توسط محب فاطمه : 17-08-1388 در ساعت 12:54

  10. تشكر

    خراباتي (12-03-1389)

  11. Top | #16

    عنوان کاربر
    مدیرارشدانجمن مهارتهای زندگی
    تاریخ عضویت
    شهریور 1388
    شماره عضویت
    54
    نوشته
    9,293
    تشکر
    2,655
    مورد تشکر
    6,985 در 3,876
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    پیش فرض پاسخ : آیه ی 33 سوره ی احزاب وارتباطش با مسئله ی عصمت

    3- دليل عرفي :
    اطلاق لفظِ اهل در عرف به زوجه ( همسر مرد ) امري است كه تا به امروز در عرف، همه برآن معتقدند. مثلاً يكي مي گويد :( جائت معی اهلی ) مقصودش زوجه( زنش) است و مردم هم همين را مي فهمند.
    4- دليل عقلي:
    هر مردي زندگي متاهّليش در خانه با زن شروع ميشود. و هر عائله اي با پدر و مادر آغاز می گردد که عبارتند از يك مرد و يك زن .
    اطلاق لفظ ( اهل ) بر زوجه قبل از پيدا شدن فرزندان حتي اگر آن پدر و مادر و خواهر هم نداشته باشد صحيح بوده چون زوجه ، يا همسر مرد، اولين شخص خانه است كه اهل بر او اطلاق مي گردد . او (زن) اولين اهل بيتِ مرد ، يا اولين اهلِ بيت ،( خانه) است . به همين خاطر به زوجه، كدبانو و سرور خانه گفته می شود . زن، تنها اهل بیت نیست بلکه کدبانو و خانم و ميزبان خانه ی مرد نیز هست .
    نتيجه مي گيریم زوجه (زن) اهل و عيال مرد و اهل بيت اوست. پس با كدامين حق زنان رسول خدا از رديف اهل بيت او خارج كرده می شوند. و گفته می شود ایشان از اهل بیت پیامبر نیستند. در حالیکه درهمین قرآن که برنامه زندگی مسلمان بوده ، زن موسی اهل بیت او ، ابراهیم زنش اهل بیت او ، یا زن عمران اهل بیتش ، حتی لوط با وجود بی دین بودن زنش قرآن او را اهل بیتش بحساب آورده ، از این بالاتر یک وزیر فاسق زنش اهل بیت او و سرانجام تمام مردان دنیا از ابتدای آفرینش تا انتها ، زنان، اهل بیت آنان بوده ، جز رسول خدا (ص) که با آیات روشن قرآنی زنان پاک و مطهّرش مادران مؤمنان و مؤمناتند ، اهل بیت او بحساب آورده نمی شوند ! طرفداران این اندیشه ی خلافِ قرآن، هنوز معلوم نشده است که با چه زبانی وچه ادبیاتی چنین اعتقادی را ساخته و پرداخته اند !
    یقیناً امّهات المؤمنین با نصّ صریح قرآن اهل بیت پیامبرند. و هر گونه شکّی در این رابطه یعنی معارضه با لغت عرب و عرف و عقل و آیات روشن قرآنی . خدای متعال در آیه 121سوره آل عمران می فرماید :
    {وَإِذْ غَدَوْتَ مِنْ أَهْلِكَ تُبَوِّئُ الْمُؤْمِنِينَ مَقَاعِدَ لِلْقِتَالِ وَاللّهُ سَمِيعٌ عَلِيمٌ}
    فارسی : ای پیامبر (به یاد مومنان بیاور ) زمانی که سحرگان از میان خانواده ی خود بیرون رفتی پایگاههای جنگ را برای مومنان آماده کردی و خداوند شنوا ودانا است .
    چه کسانی از معتقدان به نظریه عصمت می توانند ثابت کنند منظور از اهل، که قرآن می فرماید : ای محمد شما سحرگان از میان اهل و زنانت بیرون رفتی ، همان زنان که با آنها جمع و در یک مسکن با آنان ساکن بوده، نیستند ؟ هیچ شکّ و گمانی نیست که آنان همان زنانِ بوده اند که همسران او هستند ودر خانه هایش با پیامبر در کنار هم زندگی نموده اند آنجا که قرآن درباره آن خانه می فرماید :
    {كَمَا أَخْرَجَكَ رَبُّكَ مِن بَيْتِكَ بِالْحَقِّ وَإِنَّ فَرِيقاً مِّنَ الْمُؤْمِنِينَ لَكَارِهُونَ} ( سوره انفال آیه 5 )
    ترجمه فارسی : چنان که خداوند تو را از خانه ات بیرون فرستاد در حالی که جمعی از مؤمنان ناخشنود بودند.پیامبر دارای بیت مستقل بود، که در آن می خوابید و آرام می گـرفت و می خورد و می نوشید چنان که هر مردی در خانه خودش همین کارها را انجام می دهد. در آن خانه، زنانش که اهل بیت او بودند نه غیر ایشان و فرزندانش، که پسرهایش همگی در کودکی فوت و دخترانش بعضی فوت و بعضی ازدواج نموده و از آن خانه بیرون رفتند . پیامبر چندین زن داشت که به تعداد آنها بیت و خانه داشت. چنانکه خداوند از آن خانه ها به صیغه جمع یاد نموده و زمانی آن خانه ها به پیامبر و زمانی به زنان او نسبت داده شده اند. پس خانه و بیوت زنان خانه های پیامبر و خانه ها و بیوت پیامبر خانه های زنان او بوده اند و لا غیر .
    چگونه است که فردی خانه ای و بیتی دارد اما آن شخص از اهل بیت آن خانه نیست. پس خانه های زنان پیامبر خانه اهل او و خانه های پیامبر ، بیت و خانه زوجه های اومی باشند. چرا که زنان بدون هیچ شکّی اهل بیت او هستند .قرآن هم می فرماید :
    {يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَدْخُلُوا بُيُوتَ النَّبِيِّ إِلَّا أَن يُؤْذَنَ لَكُمْ إِلَى طَعَامٍ غَيْرَ نَاظِرِينَ إِنَاهُ ...}

    ویرایش توسط محب فاطمه : 17-08-1388 در ساعت 12:53

  12. تشكر

    خراباتي (12-03-1389)

  13. Top | #17

    عنوان کاربر
    مدیرارشدانجمن مهارتهای زندگی
    تاریخ عضویت
    شهریور 1388
    شماره عضویت
    54
    نوشته
    9,293
    تشکر
    2,655
    مورد تشکر
    6,985 در 3,876
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    پیش فرض پاسخ : آیه ی 33 سوره ی احزاب وارتباطش با مسئله ی عصمت

    ( آیه 53 سوره احزاب) ترجمه فارسی : ای کسانی که ایمان آورده اید بدون آنکه به شما اجازه داده شود وارد خانه های پیامبر نشوید مگر آنکه برای خوردن طعامی به شما اجازه داده شود آن هم بی آنکه در انتظار پخته شدن آن باشید... )
    سپس خداوند درهمان آیه، ادب واجب بر مؤمنان در برخورد با اهل همان خانه (زنان رسول ) بیان می نماید
    {...وَإِذَا سَأَلْتُمُوهُنَّ مَتَاعاً فَاسْأَلُوهُنَّ مِن وَرَاء حِجَابٍ...}
    احزاب آیه 53 فارسی : و هنگامی که از زنان پیامبر چیزی به امانت خواستید از پشت برده از ایشان بخواهید ) باز خطاب به زنان رسول خدا می فرماید :
    {وَقَرْنَ فِي بُيُوتِكُنَّ وَلَا تَبَرَّجْنَ تَبَرُّجَ الْجَاهِلِيَّةِ الْأُولَى وَأَقِمْنَ الصَّلَاةَ وَآتِينَ الزَّكَاةَ وَأَطِعْنَ اللَّهَ وَرَسُولَهُ إِنَّمَا يُرِيدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَيُطَهِّرَكُمْ تَطْهِيراً}(33) {وَاذْكُرْنَ مَا يُتْلَى فِي بُيُوتِكُنَّ مِنْ آيَاتِ اللَّهِ وَالْحِكْمَةِ إِنَّ اللَّهَ كَانَ لَطِيفاً خَبِيرا ً} (34)
    ( سوره احزاب آیه 33-34 ) ترجمه فارسی آیه 33 : (در خانه های خود بمانید و همچون جاهلیت پیشین ظاهر نشوید وخود نمایی نکنید نماز را برپای دارید و زکات را بپردازید و از خدا و رسولش اطاعت کنید. قطعا می خواهد که پلیدی را از شما اهل بیت پیامبر دور کند و شما را کاملا پاک سازد ).
    ترجمه آیه 34 : ( و آیات خدا و سخنان حکمت آموز پیامبر را که در خانه های شما خوانده می شود یاد کنید بی گمان خداوند دقیق و آگاه می باشد ). پس بیاندیشد که چگونه خداوند بلند مرتبه می فرماید: ( وَقرَن فی بیوتکنّ ) در خانه های خود بمانید سپس می فرماید : (اهل البیت ) اهل بیت. وبعدازآن فرموده : ( واذکرن مایُتلی فِی بیوتِکُنَّ )یاد آورید آنچه که درخانه های شما بیان می گردد. ( قرآن وحدیث ) و این یعنی مقصود از اهل بیت در آیه و آیات بعد از آن، اهل بیتِ پیامبر بوده، که زنان او می باشند. چون این خانه ها چند تا بوده اند. بیت به صیغه ی جمع به نبی اضافه گردیده که همان بیوت زنان او هستند و اهل این بیوت و خانه ها، پیامبر و زنان او می باشند . پس با چه حقّی زوجات پاک و طیّبه رسول خدا را از این بیت و خانه های پیامبر سوي و جدا نموده و خارج نماییم؟

    ویرایش توسط محب فاطمه : 17-08-1388 در ساعت 12:53

  14. تشكر

    خراباتي (12-03-1389)

  15. Top | #18

    عنوان کاربر
    مدیرارشدانجمن مهارتهای زندگی
    تاریخ عضویت
    شهریور 1388
    شماره عضویت
    54
    نوشته
    9,293
    تشکر
    2,655
    مورد تشکر
    6,985 در 3,876
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    پیش فرض پاسخ : آیه ی 33 سوره ی احزاب وارتباطش با مسئله ی عصمت

    شبهاتی که به این امر واضح و روشن وارد گردیده است.
    1-استفاده از ضمیر مذکر در مخاطب قرار دادن :
    برای ایجاد شبهه در قرآن گفته اند: اگر مقصودِ آیات، زنان پیامبر است چرا نگفته است : عنکنّ – ویطهّرکنّ و فرموده عنکم به صیغه ی مذکّر (کم ) جواب = سبحان الله ازاین بی سوادی و یا خود را به بی سوادی زدن ، مردم عوام هم می دانند . در زبان عرب وقتی می خواهند جماعتی را مورد خطاب قرار دهند اگر مذکّر و مونث باهم باشند با صیغه ی مذکّر به آنان خطاب می گردد ( بنابر قاعده ی تغلیب ) یعنی مذکّر در صحبت نمودن و بوسیله ی آن مورد خطاب قرار دادن، شامل مذکّر و مونّث است. امّا صیغه ی مونّث فقط شامل مونّث هامی باشد.
    به همین دلیل است که پدرِ عرب هنگامیکه فرزندانش هم پسر و هم دختر هستند می گوید: ( کُلوا واقرأوا ) بخورید و بخوانید ، به صیغه ی مونث نمی گوید: ( إقرأن ) بخوانید مگر زمانی که آنان فقط مونّث باشند. حتّی گاهی مخاطبان مونثند و هیچ مذکّری در میان آنان نیست باز به صیغه ی مذکّر با آنان صحبت می شود : مثلاً ( إقرأوا ، قوموا ، اخرجوا ) بخوانید ، برخیزید ، خارج شود.
    قرآن نیز به همین شیوه نازل گردیده مثلاً سخن خداوند که می فرماید : « یاأیهاالَّذینَ آمنو اتَّقُوااللّهَ حقّ تقاته » ای اهل ایمان چنان که شایسته خداوند است تقوای او را داشته باشید. که شامل زن و مرد هر دوتا، می باشد .یا می فرماید : « انّ الّذین آمنوا وعَمِلوا لصَّالِحات »همانا آنان که ایمان آورده و عمل صالح انجام می دهند )یا می فرماید : « إنَّ فِی خَلق السّماواتِ وَالأرضِ وَ اختِلاف اللّیلِ وَالنَّهارَلآیاتٍ لأولی إلا الباب الَّذین یذکرون الله .... »همانا در آفرینش آسمانها و زمین و اختلاف شب و روز، نشانه هایی است برای خردمندان ، آنان که خدا را ذکر میکنند .آیه، خطابهای خود را به صیغه ی مذکر ادامه داده تا می رسد به « فَاستجاب لَهُم ربُّهم إنّی لا اُضیعُ عَمَل عامِلٍ مِنکُم »خداوند دعا های ایشان را مستجاب نموده و فرمود همانا من کار هیچ یک از شما را ضایع نمی کنم .
    بـه همين صورت خطابهـا به صيغه ي مذكـر ادامه دارد تا خداوند مقصود اصلي را بعد از ( منـكم ) می آورد و ميفرمايد :« مِن ذَکَر ا و اُنثی بعضُکم مِن بعضٍ» . عمل هيچكدام از شما را چه زن و چه مرد باشيد ضايع نمي كنم پاره اي از شما از پاره ي ديگر هستيد( هم نوع و هم جنس ) .
    دوباره صيغه ي مذكر بر مي گردد :
    {فَالَّذِينَ هَاجَرُواْ وَأُخْرِجُواْ مِن دِيَارِهِمْ وَأُوذُواْ فِي سَبِيلِي}
    آيه 195 آل عمران :ترجمه به فارسي: آناني كه هجرت كردند در راه من اذيت و آزارشان رساندند. پس وقتيكه در خانه رسول خدا هم خود او و هم زنانش وجود دارند ضماير به صيغه ي مذكر آمده تا شامل همه ي آنان گردد . اگر به صيغه ي مونث مي آمدند پيامبر از حکم آيه خارج مي گرديد و شگفت انگيزتر، اينكه معتقدان به نظريه ي خروجِ امّهات المؤمنين از حكم آيه، زنان رسول خدا را شامل حكم آيه نمي دانند به اين دليل كه ايشان مونث بوده ، همزمان فاطمه را وارد حكم آيه مي كنند در حالي كه او هم مؤنث است .

  16. تشكر

    خراباتي (12-03-1389)

  17. Top | #19

    عنوان کاربر
    مدیرارشدانجمن مهارتهای زندگی
    تاریخ عضویت
    شهریور 1388
    شماره عضویت
    54
    نوشته
    9,293
    تشکر
    2,655
    مورد تشکر
    6,985 در 3,876
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    پیش فرض پاسخ : آیه ی 33 سوره ی احزاب وارتباطش با مسئله ی عصمت

    2- حديث كساء (كسوت لباس پوشش)
    امام مسلم در صحيح خود از زبان عايشه (رض) روايت نموده كه حضرت عايشه (رض) فرمود پيامبر (ص) صبحگاحي از خانه خارج شد در حاليكه عباي پيشمين به رنگ سياه بر تن داشت. امام حسن آمد و پيامبر او را زير عبا برد ، حسين آمد ، او هم همچنين و سرانجام فاطمه و علي آمدند آنها را نيز در زير عبا قرار داد سپس فرمود : « إنّما یُریدُ اللهُ لیُذهبَ عَنکم الرَّجس اهل البیت و یُطهِرَکُم تَطهیراً»
    به گفته این روایت اُمّ سلمه که همراه ایشان بود او را داخل آن جمع ننموده. و باید به او گفته باشد تو اهل بیت منی، تو بر خیر و نیکی هستی .
    جـواب: اولاً حدیث آحاد است و حدیثِ آحاد مصدر و سر چشمه ی عقیده نیست. پـس همین جا معلوم می گردد هر گونه اصرار بر مصادیق روایت فوق بی اساس می باشد ( توضیح : حدیث آحاد به حدیثی گفته می شود که راویان ، تعدادشان به حدی نمی رسد که نشود در میان آنان تبانی و ساخت و پرداخت برای دروغ و کذب وجود نداشته باشد. به همین خاطرعلماء متّفقند که اصول عقاید یا به تعبیردیگر اصول ایمان را که باید از متواترات و یقینیات گرفته شود ، از احادیث آحاد نمی توان دریافت نمود)
    امّا با تمام این احوالات لازم است به شبهاتی جواب داده شود :
    بین این روایت و اهل بیت بودن، زنان پیامبر نسبت به شخص مبارک او در قرآن چه ارتباط و علاقه ای وجود داد . ما نمی دانیم علاقه و رابطه این حدیث با خارج نمودن امّهات المؤمنین از آیه 33 احزاب چیست . نهایت امر اینست که با تسامح و تساهل بسیار، چند نفر از اقرباء و فامیل های پیامبر را مشمول حکم آیه بگردانیم که درخانه پیامبر ساکن نبوده اند، به هیچ عنوان به معنای منحصر نمودن آن فامیلها در حکم آیه و اخراج دیگران نیست .
    یا به تعبیر دیگر وارد نمودن این چند نفر فامیل، به معنای اخراج زنان پیامبر از حکم آیه نمی باشد. چرا که نمی توانیم رحمت خدا را محدود کنیم در حالی که رحمت او همه چیز را در بر گرفته است. مثلاً اگر یکی بگوید این چهار نفر دوستان من هستند به این معنا نیست که این فرد، تنها این چهار دوست را دارد و دیگران دوست او نیستند . اگر فردی ده تا دوست داشته باشد از این ده تا سه نفر همراه او باشند و ایشان بگوید اینان برادران و دوستان من می باشند. این سخن او دلیل بر عدم وجود هفت تا دوست و برادر دیگرنیست مگر زمانیکه به یقین ثابت شود او فقط سه تا دوست و برادردارد .
    اما قرینه و نشانه ای که معنای لفظ را وسیع و تنگ می گرداند واقعیت خود آن امر می باشد . لفظ در مقام لغت بودنش نه چیزی را نفی می کند و نه اثبات ، و اهل بیت پیامبر در واقع بسیار زیاد بوده اند پس به کدام حجّت و دلیل لفظ را منحصر در بعضی، جدای از بعضی دیگر می نمائید .
    این مطلب در قرآن فراوان آمده مانند آیه 36 سوره توبه که می فرماید :
    {إِنَّ عِدَّةَ الشُّهُورِ عِندَ اللّهِ اثْنَا عَشَرَ شَهْراً فِي كِتَابِ اللّهِ يَوْمَ خَلَقَ السَّمَاوَات وَالأَرْضَ مِنْهَا أَرْبَعَةٌ حُرُمٌ ذَلِكَ الدِّينُ الْقَيِّمُ...}
    تر جمه به فارسی : تعداد ماهها در نزد خداوند از زمان آفرینش آسمانها و زمین دوازده تا بوده است که در آن دوازده تا چهار ماه حرام است ( جنگ و خونریزی در آنها حرام است ) این( چهار ماه) از دین محکم و استوار به حساب می آیند .
    یعنی این چهار ماه واحکام مربوط به آنها،جزء دستورات دین محکم و استوار بحساب می آیند ، نه اینکه دین در این چهار ماه منحصر و محدود باشد، بلکه این چهار ماه از نظر حکم، جنگ و قتال در آنها حرام است .
    و به همین گونه سخن پیامبر که فرمود اینها اهل بیت من هستند ( آن چهار ) یعنی جزوی اهل بیت من می باشند. نه این اینکه اهل بیت من فقط این چهار نفرند، چون هیچ قرینه ای و نشانه ای که بیانگر انحصار و محدود بودن اهل بیت در این چهار نفر باشد در این روایت و هیچ روایت دیگری وجود ندارد و نمی تواند وجود داشته باشد . چرا که آن وقت در مقابل قرآن قرار خواهد گرفت و صد در صد باطل خواهد بود .
    از طرف دیگر این بیانگر ممانعت داخل شدن زنان پیامبر در حصار و محدوده ی اهل بیت بحساب می آید. پس مدّعیان با کدام مجوز نه(9) نفر بعدی ( منظور نه امامی است که به ظن آنها از فرزندان فاطمه و علی می باشند) را داخل در حکم روایت می نمایند ، در حالیکه هیچ کدام از ایشان آن زمان که پیامبر این سخن را گفته ، اصلاً در جهان وجود نداشته اند ! اگر بگویند به خاطر وجود ادلّه، بر این موضوع ما می گویم تمام دلایل در این است که زنان رسول خداوند (ص) از خصوصی ترین و اصلی ترین می باشند . اما ادله ی ایشان حتی یک مورد آن از قرآن نیست بلکه روایتی است که خود ساخته اند و برای اثبات ادّعا و خلاف قرآن، خود به رسول خدا نسبت داده اند . امّا خودِ حديث هم بطور يقين بيانگر نظريه ي ماست كه مؤيدش قرآن است و آن اينكه اگر كمي در باب اين امر دقت نظر داشته باشيم اين روايت قرينه و نشانه ي روشني است بر اينكه آیه تنها مقصودش همسران پيامبر مي باشد .
    اگر واقعا آيه فقط در ارتباط با (اصحاب كساء) به اصطلاح ايشان (آل عباء) نازل شده بود پس چرا رسول خدا ايشان را خوانده و چه نيازي به معرفي آنان بعنوان اهل بيت بوده است؟ در حاليكه آيه خودش بطور حتم و بدون درخواست پيامبر از ايشان براي معرفي نمودن بيان مي كند كه اين چهار نفر (به گمان آنان) اهل بيت تو هستند .
    اگر آيه اين را مي گويد پس چرا پيامبر آنان را خواسته و در زير عباء قرار داده و اهل بيتشان معرفي نموده است ؟
    تنها جواب اين است كه پيامبر خواسته آنها را مورد لطف و كرم و شفقت خود قرار دهد و خداوند نيز به آنها رحم كند چون پيامبر يقيناً دانسته است كه آيه خطابش فقط به خود او و زنانش مي باشد. اگر غير از اين بود آن چهار نفر را در كنار خود نگه نمي داشت و برايشان دعا نمي نمود .


  18. تشكر

    خراباتي (12-03-1389)

  19. Top | #20

    عنوان کاربر
    مدیرارشدانجمن مهارتهای زندگی
    تاریخ عضویت
    شهریور 1388
    شماره عضویت
    54
    نوشته
    9,293
    تشکر
    2,655
    مورد تشکر
    6,985 در 3,876
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    پیش فرض پاسخ : آیه ی 33 سوره ی احزاب وارتباطش با مسئله ی عصمت

    آمدن لفظ به صيغه عموم و مقصود خاص را از آن داشتن :
    آمدن لفظ بصورت عام و مقصود خاص را از آن نمودن در زبان عرب معروف و مشهور است. وقتی قرائن و نشانه ها دالّ بر اين باشند كه آن لفظِ عام، مقصود خاصّی را بيان مي كند بايد لفظ را به آن منظور و مقصود خاص حمل نماييم .
    قرائن و نشانه دو گونه است : 1- حالیه 2- لفظیه مثال برای قرینه و نشانه ی حالیه : خداوند در قرآن می فرماید :
    {إِنَّ فِرْعَوْنَ عَلَا فِي الْأَرْضِ وَجَعَلَ أَهْلَهَا شِيَعاً...}
    (سوره قصص آیه 4)
    ترجمه : ( فرعون در زمین بزرگی و تکبّر نمود و مردمـان (زیر دستان ) را دسته دسته و گروه گروه می ساخت .لفظ( ارض و اهلها) در این آیه عامند اما مقصود از ارض و اهلِ آن مصر و مردمان مصر بوده و آن هم معنا و مقصودی است خاص . قرینه و نشانه ی این که بیان کند، ارض و اهل در این آیه معنای و مقصود خاص دارند ،این است که فرعون بر همه کره ی زمین و مردمان آن حاکم نبوده است . این امر یک واقعیت تاریخی و نشانه و قرینه حالیه بحساب می آید. باز خداوند درباره بادی که بر قوم عاد مأمور کرد میفرماید :
    {تُدَمِّرُ كُلَّ شَيْءٍ بِأَمْرِ رَبِّهَا} ( سوره احقاف آیه 25 )
    ترجمه : (آن باد ) به فرمان پروردگارش هر چیزی را نابود و ویران می نمود لفظ( کل شئ) به عام یعنی همه چیز را امّا قرینه لفظیه که بعد از آنست یعنی : {فاصبحوا لا یری الا مسکنهم}ترجمه : به حالتی درآمدند که جزء خانه هایشان دیده نمی شد، معنی را خاص می گرداند یعنی لفظ « لایری الا مساکنهم» معلوم می گرداند که همه چیز آنها نابود نشد بلکه خانه هایشان باقی ماند. پس قرینه ی لفظ مساکن معنای عامِ « کل شئٍ » را خاص نمودو عمومیّت را از آن گرفت و لفظ اهل بيت در آيه ي 33 احزاب نيز به همين شيوه است. هر چند لفظ عام باشد اما وجود شواهد و قرائن بيانگر اين امر است كه مقصود زنان پيامبر است. از جمله قرائن و نشانه ها، معناي حقيقي اهل بيت هم با دلايل قرآني و لغوي و عرفي و عقلي ثابت گرديد که به زن و همسر يك مرد مي گويند اهل بيت و نيز سياق و سبك آيات از ابتدا تا انتها، خطابها كلاً متوجه زنان رسول خدا است و سبب نزول كه تمام مفسّران مسلمان و موحّد و قرآن دوست گفته اند : آیات مذبور در خصوص زنان رسول خدا نازل گردیده اند ، هیچ قرینه و نشانه ای در هیچ یک از ابعاد قرآنی و لغوی و عرفی و عقلی وجود ندارد که بیان کند رسول خدا فرموده باشد مقصود و معنای آیه، عام وشاملِ تمام اهل بیت بوده، نه خاصّ زنان او ، به همین خاطر است ( یعنی نزول آیات در خصوص زنان او ) که پیامبر آن چهار نفر را ( اهل عباء ) را خواسته و در زیر عباء قرار داده و برایشان دعا نموده همین دعا و درخواست پیامبر ( ص ) برای ما، قرآن دوستان و پیروان راستین او بیانگر دو امر است :
    1 – زنان رسول خدا ( ص ) اولین مقصود و منظور آیه می باشند .
    2 – با تسامح و سهل انگاری و تنازل می شود لفظ اهل بیت را بر دیگر اقرباء و اهل بیت او حمل نمود و اگر پیامبر این چهار نفر را فرا نمی خواند ما نمی توانستیم ادعا کنیم لفظ اهل بیت شامل ایشان هم می شود .
    امّا اینکه آیه را مختصّ آن چهار نفر آل عباء جدا از زنان پیامبر بدانیم باطل است به دلایل ذیل :

  20. تشكر

    خراباتي (12-03-1389)

صفحه 2 از 3 نخستنخست 123 آخرینآخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
© تمامی حقوق از جمله طراحی قالب برای سایت آیه های انتظار محفوظ می باشد © طراحی و ویرایش Masoomi بر قالب منتشر شده از ویکی وی بی