آیه ی 33 سوره ی احزاب وارتباطش با مسئله ی عصمت سایت آیه های انتظار انجمن آیه های انتظار
ثبت نام
سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
تبلیغات تبلیغات
آیه ی 33 سوره ی احزاب وارتباطش با مسئله ی عصمت
صفحه 3 از 3 نخستنخست 123
نمایش نتایج: از شماره 21 تا 22 , از مجموع 22
  1. #21
    مدیرارشدانجمن مهارتهای زندگی
    محب فاطمه آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1388
    نوشته : 9,293      تشکر : 2,655
    6,967 در 3,863 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    محب فاطمه آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : آیه ی 33 سوره ی احزاب وارتباطش با مسئله ی عصمت




    1- معنای لغوی اهل بیتِ مرد که عبارتند : از زنان او که در یک خانه با او ساکنند. معلوم است هنگام نزول آیه تنها زنانش با پیامبر (ص) در آن خانه بوده اند.
    2 - معنای حقیقی اهل که عبارتست از زوجه، و تجاوز از این معنا به فامیل ها مجاز بوده و احتیاج به قرینه و نشانه دارد. چنانکه سخن راغب اصفهانی را بیان نمودیم آنجا که فرمود : اهل مرد یعنی کسانی که با او جماع (زنان) و دریک مسکن زندگی می کنند. اما عمل لفظ بر معنای مجازی بر خلاف معنای حقیقی ممکن نیست مگر دو سبب وجود داشته باشد : 1- مانع 2- قرنیه .
    1- مانع : مانعی باشد از حمل لفظ که بر معنای حقیقی جلوگیری نموده و آن را به معنای مجازی منصرف گرداند. هیچ مانعی برای حمل آیه بر معنای مجازی وجود ندارد که استدلال شود معنای اهل زوجه نیست. و هیچ قرینه به هنگام نزول آیه نیست که حتی بتوان معنای عموم را از آن فهمید چه رسد به مختصر نمودن آن در معنای مجازی .
    3- سبب النّزول : زنان پیامبر سبب نزول آیه می باشند ، سبب هم کاملاً در حکم داخل و وارد است. اگر اینگونه نبود پس چرا آن گونه که در بعضی روایات آمده وقتی امّ سلمه خواست داخل در زیر عباء گردد پیامبر فرمود لازم نیست چون تو اهل بیت من هستی. وآیه در ارتباط باشما نازل گردیده است و خیر و برکت شامل حال تو شده است ، پس وقتی آیه درباره شما و اهل بیت من (زنان) نازل گردیده چه لزومی دارد تو، ای امّ سلمه زیر عبا قرار بگیری ، چون این فضل و کرم قبل از همه شامل حال شما اهل بیت من (زنان) شده است و این من هستم که به تبع شما و برکات آیه ی نازل شده بر شما برای این چهار نفر از اقاربم دعا میکنم که خداوند از لطف و کرمش آنان را بی بهره نگرداند . در لفظ دیگر آمده است که پیامبر فرمود : (انتِ الی خیرٍاَنتِ من ازواج النَّبی) ای امّ سلمه تو بر خیری و جزء زنان پیامبر هستی ، یعنی لزومی ندارد تا با این چهار نفر زیر عبایم قرار بگیری . زیرا آیه قبل هر کس در باب شما زنان من نازل گردیده است. پس اگر آل عباء از ابتداء مشمول حکم آیه بودند هیچگاه رسول خدا (ص ) برایشان دعاء نمی نمود و در زیر عبای خود گرد نمی آورد .
    آیه ی 33 سوره ی احزاب وارتباطش با مسئله ی عصمت

  2. #22
    مدیرارشدانجمن مهارتهای زندگی
    محب فاطمه آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1388
    نوشته : 9,293      تشکر : 2,655
    6,967 در 3,863 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    محب فاطمه آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : آیه ی 33 سوره ی احزاب وارتباطش با مسئله ی عصمت




    4- سیاق آیات (سبک وشیوه ی سخن گفتن آیات) : سبک و سیاق آیات وارد شده،هیچ فرد و یا افرادی بیگانه ی جز زنان پیامبر را در هیچ شرایطی نمی پذیرد . درغیر این صورت کلام دارای رکاکت و زشتی معنا خواهد بود که پروردگار از آن منزه است ، کوچکترین ارتباط از نظر معنا، بین عصمتِ شخص و اشخاص با آیه، چه بصورت کلی و چه به صورت جزئی ،وجود ندارد .
    5- بیت النبی: تنها منظور و مقصود خانه پیامبر است نه چیز دیگر. خانه پیامبر که به هنگام نزول این آیه ، پيامبر و زنانش در آن ساكن و مشغول بوده ، خانه اوست نه خانه علي. ابدا ممكن نيست كه به ذهن پيامبر خطور نموده باشد ، منظور از اهل بيت، چهار تن آل عباء بوده است. در آن صورت لازم مي آمد كه آيه در باب اهل بيت علي، نه پيامبر نازل شده باشد . گو اينكه پيامبر در اين آیه همان علي است بدون هيچ فرقي از نظر مقام ومنزلت. در حالیکه پیامبر راباید بر همه بالاتر و برتر بدانيم. امّا به اين معنا گو اینکه اگرعلي را بر جايگاه او بنشانيم معناي آيه هيچ تغيیري نمي كند سبحان الله؟ و يا بايد وجود هرگونه خانه و بيت را براي پيامبر كه محل نزول رحمتهاي خداوند و بركات او باشد انكار كنيم و بگويم پيامبر خانه اي نداشته بلكه اين تنها علي است كه خانه و بيت داشته است البته اين سخن را هيچ انساني و هيچ عاقلي در طول تاريخ بيان نكرده است . پس تمام موارد بالا ثابت مي كند كه پيامبر به هيچ عنواني معناي عام از آيه را نگرفته وآنرا به همه مربوط ندانسته. و در غير اين صورت لزومي نداشت براي (آل عباء) آن دعای معروف را بكند لذا آيه مخصوص زنان رسول خداست .


    آیه ی 33 سوره ی احزاب وارتباطش با مسئله ی عصمت


صفحه 3 از 3 نخستنخست 123

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •