سایت آیه های انتظار انجمن آیه های انتظار
ثبت نام
سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
صفحه 1 از 3 123 آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 10 , از مجموع 22
  1. #1
    مدیر افتخاری
    محب فاطمه آواتار ها

    تاریخ عضویت : 1388/6/28
    نوشته : 9,222      تشکر : 2,661
    6,455در3,671 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    محب فاطمه آنلاین نیست.

    پیش فرض آیه ی 33 سوره ی احزاب وارتباطش با مسئله ی عصمت





    آیا آیه ی 33 سوره احزاب بر عصمت کسی دلالت می کند ؟
    مقدمه : قرآن سرچشمه هدایت است. خدای سبحان در ابتدای سوره بقره می فرماید :
    « الم ، این قرآن، کتاب هدایت و راهنمایی برای متـّقیان است که هیچ شک وگمانی در آن نیست » خدای بلند مرتبه هدایت و راهنمایی را منحصراً از آن قرآن دانسته و از کسانی که از غیرِ کتاب او هدایت طلب نمایند اظهار شگفتی نموده و می فرماید (پس بعد از خدا و آیاتش به کدامین سخن ایمان می آورند « قرآن» ) هر کس منبع ومصدر دیگری را انتخاب و به آن مراجعه و در آن طلب هدایت کندمصداق کلام علی (رض ) می باشد که فرمود : «هر کس هدایت را از غیرِ قرآن بخواهد خداوند او را گمراه می نماید » ، نتیجتاً در باب اصول عقائد ، استدلال ما تنها باید به آیات قرآنی که از نظر دلالت واضح و روشن و قطعی و محکم است ،باشد. اعتقاد به اینکه کسانی جز پیامبران معصوم هستند، داخل در اصول عقاید است. افراد ی برای اثبات این مدّعا به آیاتی استناد نموده اند که از مشهور ترین آنها آیه ی 33 سوره احزاب می باشد و برآن نام تطهیر گذاشته اند . حال متن آیه به عربی و ترجمه روانِ فارسی آنان :
    {وَقَرْنَ فِي بُيُوتِكُنَّ وَلَا تَبَرَّجْنَ تَبَرُّجَ الْجَاهِلِيَّةِ الْأُولَى وَأَقِمْنَ الصَّلَاةَ وَآتِينَ الزَّكَاةَ وَأَطِعْنَ اللَّهَ وَرَسُولَهُ إِنَّمَا يُرِيدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَيُطَهِّرَكُمْ تَطْهِيراً} سوره احزاب آیه 33

  2.  

  3. #2
    مدیر افتخاری
    محب فاطمه آواتار ها

    تاریخ عضویت : 1388/6/28
    نوشته : 9,222      تشکر : 2,661
    6,455در3,671 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    محب فاطمه آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : آیه ی 33 سوره ی احزاب وارتباطش با مسئله ی عصمت




    ترجمه به فارسي:
    « و در خانه های خود بمانید ( وجز برای کارهایی که خدا بیرون رفتن برای آنها را اجازه داده است از خانه ها بیرون نروید ) و همچون دوران جاهلیت در میان مردم ظاهر نشوید و خودنمایی نکنید ( اندام و وسایل زینت خود را در معرض تماشای دیگران قرار ندهید ) نماز را به پا دارید و زکات بپردازید و از خدا و پیامبر اطاعت کنید ، خداوند قطعا ً می خواهد پلیدی را از شما اهل بیت دور کند و شما را کا ملا ً پاک سازد .»
    ما در این مقاله به یاری خداوند بر آنیم که منا قشه ی آرام و محترمانه ای با کسانی داشته باشیم که معتقدند این آیه، بیانگر عصمت امامان می باشد. از خداوند می خواهیم همه را به کتا ب قرآن که سرچشمه هدایت و عزّت و رستگاری است، برگرداند. چون تنها اوست برآورنده ی نیاز و دعا و بزرگترین امید و آرزو . (مولف )
    آن بخش از آیه که مدعیان عصمت نام تطهیر بر گذاشته اند و می گو یند آیه ی تطهیر، عبارتست از این قسم از آیه ی سوره احزاب : « إِنـَّمَا یُریدُ اللهُ لِیُذهِبَ عَنکـُــــم الرِّجسَ أَهلَ البَیتِ وَ یُطـَهّـِـرکـُم تـَطهـِیرًا » . ملاحظه می گردد که این بخشِ آیه مستقل نیست، بلکه تتمه و آخرین قسم از آیاتی است که ابتدای آن خطاب به امهات المؤمنین (مادران مؤمنان) می باشد ، که می فرماید : « وَ قـَرنَ فِی بُیُوتِکـُُنَّ وَ لاَ تـََبَرَّجنَ تـََبَرُّجَ الجَاهِـلِیَّةِ الأُولَی وَاَقِمنَ الصَّلاةَ وآتِینَ الزَّکاَةََ وَ أَطِعنََ اللهُ وَ رَسُولَهُ ... »پس نام گذاری آن به تطهیر چیزی جز پوشاندن حقیقت نیست زیرا ، این بخش از آیه ی 33 سوره احزاب را مستقل به حساب آوردن ظلم به قرآن و کلام خدا است ، بلکه آنرا باید و حتما ً یک قسمت (جزء) از آیه ی 33 سوره احزاب بحساب آورد .
    به هر حال اینان معتقد شده اند که تطهیر و از بین بردن پلیدی به معنای عصمت و پاکی از خطا وسهو و گناهِ اهل بیت می باشد . البته با این گمان، اهل بیت از دیدگان آنان اشخاص معـیـّّـنی بوده که از علی شروع و فاطمه و حسن وحسین و....(رضی الله عنهم ) و همسران پیامبر به اعتقاد آنها اهل بیت نیستند .

  4. #3
    مدیر افتخاری
    محب فاطمه آواتار ها

    تاریخ عضویت : 1388/6/28
    نوشته : 9,222      تشکر : 2,661
    6,455در3,671 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    محب فاطمه آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : آیه ی 33 سوره ی احزاب وارتباطش با مسئله ی عصمت




    مناقشه و مجادله در ارتباط با این نوع تفسیر از آیه :
    براستی بکارگیری این آيه برای اثبات عصمتِ ائمه چه از نظر دلیل و چه ازنظر معنا بنا به دلائل ذیل ابدا ً ممکن نیست .
    1 – عدم صلاحیـّت دلیل آوردن آیه ی تطهیر، بر معصوم بودن امامان :
    همه می دانیم مسائل اعتقادی و مهم و اساسی دین برای اثبات ، احتیاج به ادله ی قرآنی صریح و قطعی از نظر معنا دارند . مثلا ً دلالت سخن خداوند در آیه : « اللهُ لا اِلهَ اِلاّ هُوَ الحیُّ القـیّوم » بر "توحید" و دلالت آیه «مُحمَّدٌ رسولُ الله » بر"نبوّت و پیامبری ختم مرتبت" و دلالت آیه : « اَقِیموُا الصََّلاة » بر نماز و مشروع بودن آن .
    صحیح نیست که امور مهم عقیدتی را بر ادله ی ظنـّی و مشکوک بنا نهیم. وگر نه شک وگمان وارد اساس دین گردیده و بر پایی مسائل اساسی دین به ظنّ و گمان و شبهه و احتمالات از نظر قرآن حرام و ممنوع می باشد ، چنانکه قرآن در آیه ی 7 سوره آل عمران می فرماید : {هُوَ الَّذِيَ أَنزَلَ عَلَيْكَ الْكِتَابَ مِنْهُ آيَاتٌ مُّحْكَمَاتٌ هُنَّ أُمُّ الْكِتَابِ وَأُخَرُ مُتَشَابِهَاتٌ فَأَمَّا الَّذِينَ في قُلُوبِهِمْ زَيْغٌ فَيَتَّبِعُونَ مَا تَشَابَهَ مِنْهُ ابْتِغَاء الْفِتْنَةِ وَابْتِغَاء تَأْوِيلِهِ …}

  5. #4
    مدیر افتخاری
    محب فاطمه آواتار ها

    تاریخ عضویت : 1388/6/28
    نوشته : 9,222      تشکر : 2,661
    6,455در3,671 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    محب فاطمه آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : آیه ی 33 سوره ی احزاب وارتباطش با مسئله ی عصمت




    ترجمه به فارسی :
    اوست که کتاب را بر تو نازل کرده است. بخشی از آن محکمات (معانی مشخص و اهداف روشنی دارند ) وبخش دیگر متشابهات، و امّا کسانی که در دلهایشان کژی است (و گریز ار حق زوایای وجودشان را فرا گرفته است ) برای فتنه انگیزی و تأویل (نادرست) به دنبال متشابهات می روند و .....
    در این آیه خداوند بلند مرتبه برای اقامه و برپا داشتن دینش شرط را بر آیات محکم و روشن و واضح، که هیچ اشتباه و احتمالی در آنها نیست، قرار داده است. همچون آیاتی که برای اثبات توحید و نبوت و نماز به آنها استدلال نمودیم. اینگونه آیات را محکمات می گویند .
    مصدر وسرچشمه قابل اعتماد، که برای پایه گذاری عقیده باید به آنها مراجعه گردد، چنین آیاتی می باشند .چون هیچ ظنـّی و گمانی در آنها راه ندارد. امّا آنان که بر آیات متشابه اعتماد و تکیه دارند از جمله ی افرادی هستند که در دلهایشان مریضی است و از دنبال نمودن چنین احتمالات و ظنـّها، جز فتنه چیز دیگری را نمی خواهند .
    خداوند بلند مرتبه می فرماید : {وَمَا لَهُم بِهِ مِنْ عِلْمٍ إِن يَتَّبِعُونَ إِلَّا الظَّنَّ وَإِنَّ الظَّنَّ لَا يُغْنِي مِنَ الْحَقِّ شَيْئاً} ‏( سوره النجم آیه ی 28)
    ایشان دراین باب چیزی نمی دانند و جز از ظنّ و گمان پیروی نمی کنند،ظنّ و گمان (در باب اعتقادات) به کسی سودی نمی رساندو انسان را بی نیاز از حق نمی گرداند . پس اعتماد بر دلیل ظنـّی صحیح نبوده و علم آور و یقین بخش نیست. دلیل باید قطعی و و یقینی باشد . درغیر اینصورت استدلال نمودن به دلیل ظنـّی و شبهه انگیز و باطل است. اینجاست که علماء اصول گفته اند : آنگاه که دلیل متضمّن احتمال باشد استدلال آوردن به آن باطل است .
    عصمت امامان از اعتقادات ضروری امامیه، و پایه و ستون اصل اعتقاد امامیه بر آن بنا گردیده است . زمانیکه پایه و ستون، فرو ریزد آنچه که امامت بر آن نهاده شده است ویران می گردد. و به همین خاطر در ایمان به آن بسیار شدت و تندی بخرج داده و هر کس آن را قبول ننموده ، انکار و حتی مرتد بحساب آورده اند .
    کلینی از ابا عبدالله (ع ) روایت نمود : هر کس به آن معتقد شد آنرا محکم گرفت و هر کس آنرا نهی نمود به آن پشت کرده و منکر گردید. هر کس بر مسئله عصمت خرده بگیرد مانند خرده گیرنده بر خدا و رسول است. و رد مسئله ای کوچک و بزرگی از عصمت امامان در حدّ شرک می باشد . (منبع اصول کافی ج 1 ص 196)
    ابن بابویه قمی گفته : هرکس یکی از احوالات عصمت امامان را نفی کند جهل را به ایشان نسبت داده و اگر کسی چنین عملی را مرتکب شود کافر است.
    ( منبع اعتقادات صدوق ص 108)

  6. #5
    مدیر افتخاری
    محب فاطمه آواتار ها

    تاریخ عضویت : 1388/6/28
    نوشته : 9,222      تشکر : 2,661
    6,455در3,671 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    محب فاطمه آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : آیه ی 33 سوره ی احزاب وارتباطش با مسئله ی عصمت




    این اعتقاد در بر گیرنده ی مرتد نمودن بیش از یک میلیارد مسلمان و انکار و تکفیر رهبران آنان از جمله خلفای راشدین می باشد . البته اینها جدای از میلیاردها مسلمانی است که در گذشته بوده و در آینده خواهند بود.
    مفاسد ناشی از این اعتقاد قابل شمارش نیست. و بلکه کوچکترین و خفیف ترین اثر و نتیجه آن حرام بودن ازدواج با دیگر مسلمانان و خوردن قربانیهای آنان خواهد بود .
    اعتقاد به این چنین مقام و منزلت و امر مهم ، باید (حتما ً ) دارای دلائل قطعی بوده و از استحکام کافی بر خوردار باشد .وبه هیچ نحوی از انحاء شک و گمان در آن راه پیدا نکند ، در غیر اینصورت دین ملعبه ای در دست مسخره کنندگان خواهد بود و پایه و اساس دین در معرض انهدام قرار گرفته و بازیچه دست بی دینان خواهد شد .
    امـّا آیه ی منسوب به تطهیر بطور صریح و روشن بر عصمت هیچ کسی دلالت نمی کند. تا اینکه معتقد باشیم بر عصمت افراد معین و محدود دلالت دارد .و اعتقاد به آن بر عصمت کسانی مشخص، ظنّ و گمانی و اشتباهی بیش نیست. زیرا زمانیکه دلیل ، متضمـّن شک و گمان و احتمالات باشد استدلال به آن باطل است. و همین مقدار که این آیه در بر گیرنده ی شک و احتمال است، استفاده نمودن از آن برای اثبات عصمت کس یا کسانی ساقط و باطل است ، چون دلیل از پایه و اساس فاقد صلاحیــّـت استدلال، به مقصود مورد نظر می باشد .
    اما از باب ارائه ی نظریات و دلایل نافع و سودمند لازم است که برای از بین بردن آخرین شک و شبهه، از کسانی که می خواهند حق را با حق بشناسند. درباره دلالت و معانی حقیقی آیه مناقشه و مجادله ای صورت گیرد.

  7. #6
    مدیر افتخاری
    محب فاطمه آواتار ها

    تاریخ عضویت : 1388/6/28
    نوشته : 9,222      تشکر : 2,661
    6,455در3,671 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    محب فاطمه آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : آیه ی 33 سوره ی احزاب وارتباطش با مسئله ی عصمت




    2- عدم دلالت نص آیه بر عصمت:
    اولاً: نیازمندی آن به سند در باب لغت و معنای لغوی کلماتِ مورد مناقشه، در آیه.
    این تفسیر از آیه از اساس از نظر لغوی بی تکیه گاه بوده ، اگر الفاظ ( التطهیر ) و ( اذهاب الرجس ) به معنای عصمت از گناه باشد ممکن است به آنچه که ایشان می گویند باور کنیم . این الفاظ در لغت عرب که قرآن نیز به همان لغت نازل شده به معنای که ایشان می پندارند نیامده است . حال جواب رد این ادعا بصورت مشروح ومستدل.

  8. #7
    مدیر افتخاری
    محب فاطمه آواتار ها

    تاریخ عضویت : 1388/6/28
    نوشته : 9,222      تشکر : 2,661
    6,455در3,671 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    محب فاطمه آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : آیه ی 33 سوره ی احزاب وارتباطش با مسئله ی عصمت




    دلیل ما برای رد این ادعا به قرار ذیل می باشد:
    1- در زبان قرآن بین کلمه رجس و خطاء هیچ گونه ارتباطی وجود ندارد ، در زبان قرآن که لبّ و عصاره لغات عرب بوده ، هیچ گاه لفظ رجس بر خطاء اطلاق نگردیده است. بلکه رجس به معنای پلیدی و کثافت و امثال آن آمده است. راغب اصفهانی در مفردات الفاظ قرآن، در باب ماده رجس می گوید: رجس یعنی پلیدی ، مثلاً گفته می شود مرد پلید ( رجل رجس ) یا مردان پلید ( رجال ارجاس ) ، خداوند بلند مرتبه می فرماید : (رجسٌ من عمل الشیطان ) کار پلیدی از کارهای شیطان است ( شراب خواری و قمار ) . رجس از نظر شرع همان شراب خواری و قمار می باشد. کافر هم در قرآن رجس و پلید به حساب آمده ، چون شرک از نظر عقلی زشت ترین پدیده است. چنانکه خداوند فرمود : ( واما الّذین فی قلوبهم مرضٌ فزادتهم رجسٌ الی رجسهم ) ترجمه ( اما کسانی که در دلهایشان بیماری (نفاق) است خباثتی بر خباثتهایشان می افزاید )
    در آیه دیگر فرمود : ( و یجعَلُ الرِّجس علی الّذین لا یَعقِلون ) قرار می دهد رجس و زشتی را بر کسانی که تعقل نمی کنند . رجس را در لغت متعفّن و گندیده و فاسد و عذاب ، هم معنا نموده اند چنانکه خداوند می فرماید : ( إنـّما المُشرِکونَ نجسٌ ) به حقیقت به خاطر کفر و شرکشان پلیدند. و در آیه دیگر می فرماید : ( اَو لحم خنزیرٍ فانـَّهُ رجسٌ ) یا گوشت خوک که پلید است .
    پس من می گویم علما در نجس بودن شراب متفق القول اند ، اختلافشان تنها بر سر اینست که آیا وجود شراب دارای نجاست معنوی است یا حسی؟ زیرا آن را به پلیدی توصیف نموده است. به همین خاطر است ( یعنی توصیف شراب به رجس از طرف خداوند ) که علما بر اساس توصیف خداوند، انصاب و ازلام و میسر (سه نوع قمار) را رجس و پلید و متعفّن و نجس دانسته است. آنانکه نجاست شراب را معنوی می دانند مثلاً با استدلال به آیه : (إنـّما المُشرِکونَ نجسٌ) همانا مشرکان به خاطر کفر و شرکشان پلیدند. رجس شراب و قمار را امر معنوی دانسته اند. البته خطا در اجتهاد و فهم ، سبب نمی گردد که ما بگوییم پس شراب و قمار رجس و پلید نیستند. هر کس معتقد باشد آیه نصّی است (توضیح: نصّ در قرآن به آیه ای گفته می شود که دارای معنای واضح و روشن بوده و چند تفسیر و چند معنا را نمی پذیرد) درباره ی پاکی از خطا وگناه ، به چیزی معتقد شده که در فرهنگ لغت عربی سندی برای آن یافت نمی شود. و نیز آیه دلیل بر عصمت و پاکی از خطا نیست، بلکه احتجاج و استدلال به آن بی پایه است. چرا که منزه بودن از خطا و معصوم بودن از گناه از هم تفکیک ناپذیرند. کسی که معصوم از خطا نباشد از گناه هم معصوم نیست چون این دو لازم و ملزوم یکدیگرند.

  9. #8
    مدیر افتخاری
    محب فاطمه آواتار ها

    تاریخ عضویت : 1388/6/28
    نوشته : 9,222      تشکر : 2,661
    6,455در3,671 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    محب فاطمه آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : آیه ی 33 سوره ی احزاب وارتباطش با مسئله ی عصمت




    2- التطهیر- (پاک نمودن) و اذهاب الرّجس (از بین بردن پلیدی ) به معنای معصوم بودن از گناه نیست. دلیل آن هم روشن است چون این کلمات درباره افرادی غیر از اهل بیت در قرآن آمده است.
    الف)- قرآن در سوره توبه آیه ی 102 و 103 می فرماید:{ وَآخَرُونَ اعْتَرَفُواْ بِذُنُوبِهِمْ خَلَطُواْ عَمَلاً صَالِحاً وَآخَرَ سَيِّئاً عَسَى اللّهُ أَن يَتُوبَ عَلَيْهِمْ إِنَّ اللّهَ غَفُورٌ رَّحِيمٌ(102) خُذْ مِنْ أَمْوَالِهِمْ صَدَقَةً تُطَهِّرُهُمْ وَتُزَكِّيهِم بِهَا وَصَلِّ عَلَيْهِمْ إِنَّ صَلاَتَكَ سَكَنٌ لَّهُمْ وَاللّهُ سَمِيعٌ عَلِيمٌ}(103)
    ترجمه به فارسی :
    و مردمان دیگری هستند (که از سابقین و نه از منافقین بشمارند) به گناهان خود اعتراف می کنند و کار خوبی را با کار بدی می آمیزند. امید است که خداوند توبه آنان را بپذیرد. بیگمان خداوند دارای مغفرت فراوان و رحمت بیکران است (102). ای پیامبر از آنان که به گناه خود اعتراف نموده اند و در صدد جبران آن هستند زکات بگیر تا بدین وسیله ایشان را پاک بداری(103).
    این افراد گروهی بودند که مرتکب گناه شدند اگر (تطهیر) به معنای عصمت از گناه باشد پس چرا بر این گناهکاران که به معصیت خود اعتراف نموده اند اطلاق گردیده ، چنانکه قرآن می فرماید : « (اعترفوا بذنوبهم خلطوا عملاً صالحاً و آخر سیئاً). (به گناهان خود اعتراف کردند. کار خوب و بد را با هم درآمیختند). تزکیه از تطهیر بالاتر است. چنانکه خداوند این گناهکاران را به آن توصیف نموده است. با این حال ایشان معصوم نبوده اند.خداوند به اضافه ی کلمه تطهیر، از تزکیه نیز استفاده کرده است. با این وجود بعنوان امام معصوم به حساب نمی آیند . در حالیکه در آیه ی مورد بحث تنهابه کلمه ی تطهیر اکتفی شده است ؛ تطهیر از نظر معنا بسیار پائین تر از تزکیه است . پس چگونه این گناهکاران را خداوند بعد از اعتراف به گناهشان با لفظ تزکیه هم یاد نموده اما معصوم بحساب نیامده اند. در حالیکه در آیه ی مذبور (33 احزاب) تنها با بیان کلمه تطهیر،دارای صفت عصمت شده اند.

  10. #9
    مدیر افتخاری
    محب فاطمه آواتار ها

    تاریخ عضویت : 1388/6/28
    نوشته : 9,222      تشکر : 2,661
    6,455در3,671 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    محب فاطمه آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : آیه ی 33 سوره ی احزاب وارتباطش با مسئله ی عصمت




    خداوند در آیه 56 سوره نمل می فرماید : {فَمَا كَانَ جَوَابَ قَوْمِهِ إِلَّا أَن قَالُوا أَخْرِجُوا آلَ لُوطٍ مِّن قَرْيَتِكُمْ إِنَّهُمْ أُنَاسٌ يَتَطَهَّرُونَ}
    ترجمه به فارسی: پاسخ قوم او جز این نبود که گفتند (لوط) و پیروان لوط را از شهر ودیار خود بیرون کنید ، آنان مردمانی پاکدامن و بیزار از ناپاکیها هستند .
    دوتا دخترلوط معصوم نبودند در حالیکه ایشان از خانواده ای هستند که به تطهیروپاکی یاد گردیده اند و کفّار خواهان بیرون راندن ایشان بودند. پس تطهیر و پاکی خانواده ی پیامبر (ص ) و عیالش مانند تطهیر و پاکی خانواده لوط می باشد، نه بیشتر آن .
    خداوند در قرآن درباره یاران رسول خدا که به مسجد قبا آمد و شد داشتند می فرماید :
    {لاَ تَقُمْ فِيهِ أَبَداً لَّمَسْجِدٌ أُسِّسَ عَلَى التَّقْوَى مِنْ أَوَّلِ يَوْمٍ أَحَقُّ أَن تَقُومَ فِيهِ فِيهِ رِجَالٌ يُحِبُّونَ أَن يَتَطَهَّرُواْ وَاللّهُ يُحِبُّ الْمُطَّهِّرِينَ}
    (سوره توبه آیه 108)
    ترجمه به فارسی: « ... در آن مسجد مردانی هستند که می خواهند (جسم و روح) خودرا با (ادای عبادات درست ) پاکیزه دارند و خداوند پاکیزگان را دوست می دارد » ، با این حال این افراد به اتفاق تمام امّت معصوم از گناه نبوده اند.
    خداوند بعد از نهی نمودن از جماع با زنان در حال حیض می فرماید :
    {... إِنَّ اللّهَ يُحِبُّ التَّوَّابِينَ وَيُحِبُّ الْمُتَطَهِّرِينَ}
    (سوره بقره آیه 222)
    ترجمه به فارسی : « .... همانا خداوند توبه کنندگان و طالبان پاکی را دوست می دارد . »

  11. تشكر

    فاطمی (1389/10/26)

  12. #10
    مدیر افتخاری
    محب فاطمه آواتار ها

    تاریخ عضویت : 1388/6/28
    نوشته : 9,222      تشکر : 2,661
    6,455در3,671 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    محب فاطمه آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : آیه ی 33 سوره ی احزاب وارتباطش با مسئله ی عصمت




    خداوند درباره ی یاران بدر، که 313 نفر بوده اند می فرماید :
    {وَيُنَزِّلُ عَلَيْكُم مِّن السَّمَاء مَاء لِّيُطَهِّرَكُم بِهِ وَيُذْهِبَ عَنكُمْ رِجْزَ الشَّيْطَانِ وَلِيَرْبِطَ عَلَى قُلُوبِكُمْ وَيُثَبِّتَ بِهِ الأَقْدَامَ}
    ( سوره انفال آیه ی 11)
    ترجمه به فارسی : « .... و از آسمان آبی بر شما باراند تا بدان شما را از (پلید جسمانی ) پاکیزه دارد و کثافت شیطانی را از شما دور سازد و دلهایتان را ثابت نماید و گامهایتان را استوار گرداند ».
    رجز و رجس از نظر معنا متقارب و به هم نزدیک بوده و در دو آیه (این آیه وآیه ی33 احزاب) به یک معنا هستند. در حالی که این افراد معصوم و بدور از گناه نبوده اند .
    و در آیه ی 6 سوره ی مائده خطاب به تمام مسلمین می فرماید :
    {...مَا يُرِيدُ اللّهُ لِيَجْعَلَ عَلَيْكُم مِّنْ حَرَجٍ وَلَكِن يُرِيدُ لِيُطَهَّرَكُمْ وَلِيُتِمَّ نِعْمَتَهُ عَلَيْكُمْ لَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ}
    (سوره مائده آیه ی 6 )

  13. تشكر

    فاطمی (1389/10/26)

صفحه 1 از 3 123 آخرینآخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •