۩*۩ راه سبك سازي مصيبت وگرفتاري از نظر امام هادي(علیه السلام)۩*۩ سایت آیه های انتظار انجمن آیه های انتظار
ثبت نام
سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
تبلیغات تبلیغات
۩*۩ راه سبك سازي مصيبت وگرفتاري از نظر امام هادي(علیه السلام)۩*۩
صفحه 2 از 2 نخستنخست 12
نمایش نتایج: از شماره 11 تا 12 , از مجموع 12
  1. #11
    كاربر ويژه
    سابحات آواتار ها

    تاریخ عضویت : آبان 1389
    نوشته : 4,017      تشکر : 9,324
    9,371 در 3,220 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    سابحات آنلاین نیست.

    پیش فرض









    ضرورت صبر در ابتلائات و آزمونها

    اما درباره نوع دوم نيز بايد پذيرفت كه سنت زندگي دردنيا، همواره همراه مصيبت و گرفتاري است تا انسان خود را بشناسد و در مقام تضاد و تزاحم و مشكلات با عقل و قلب و منطق، قدرت و توانايي خويش را آشكار كرده و خدايي گونه شود و خدايي عمل نمايد.

    درحقيقت اگر كسي ربوبيت و مالكيت الهي را بر هستي بداند و حكمت و فلسفه زندگي در دنيا را بشناسد درمي يابد كه دنيا اقتضائاتي دارد كه از آن جمله مصيبت ها و رنج ها و دردهاست
    و انسان مي بايست دركنار اين امور، خود را به كمال برساند و اسماء و صفات سرشته و نهفته در ذات را فعليت بخشد و خدايي (متاله) شود و درمقام مظهر ربوبيت الهي قرار گيرد.


    آن بينه و دليل روشني كه امور زندگي را سهل وآسان مي كند، همان معرفت نسبت پروردگاري خداوند حكيم و فرزانه و فلسفه آفرينش واهداف آن است.

    اگر كسي حقيقت هستي و جايگاه خود درهستي را دركنار خالقيت و ربوبيت الهي درك كند، به سادگي درمي يابد كه هرچيزي در هستي بنا به هدفي آفريده شده و تحقق مي يابد و حكمت و فلسفه اي دارد.


    بنابراين، اگر مصيبت ريشه در گناه و خطا داشت، مي كوشد تا آن را با اصلاح اعمال و افكار اصلاح كند و رفع و دفع نمايد و اگر ريشه در سنت هاي الهي داشت با بهره گيري از آن و صبر و شكيبايي، مصيبت را به عامل رشد و كمال خود تبديل مي كند.

    بدینگونه حتي اگر بريده و تحت فشار مصيبت ها خرد و پراكنده شود، آن را داراي حكمتي مي يابد و مي كوشد تا با صبر، آن را به كمالي تبديل نمايد.

    اين گونه است كه همه مصيبت ها براي او آسان مي شود و آستانه تحمل شخص نسبت به مصيبت ها و مشكلات بالا مي رود و به مقام رضا و رضوان مي رسد به سبب مشكلات و مصيبت ها آه و ناله نمي كند بلكه همواره آرامش خويش را با پذيرش حكمت الهي حفظ مي كند.

    آن حضرت(ع) سفارش مي كرد كه همواره براي حل مشكلات و معضلات مي بايست به خداوند كريم مراجعه كرد و از غير، طلب رهايي از مصيبت و مشكلات را نداشت.




    براي اينگونه اشخاص، راه خداوند هدف است و هرگز از كمي جمعيت همراه در اين راه نمي هراسند و تنهايي خويش را با رضايت معبود و پروردگار خويش معنايي ديگر مي بخشند و چونان امام هادي(ع) مي گويند:

    لو سلك الناس و اديا شعبا لسلكت وادي رجل عبدالله وحده خالصا؛

    اگر همه مردم مسيري را انتخاب كنند و در آن گام نهند، من به راه كسي كه تنها راه خدا را خالصانه مي پرستد خواهم رفت. (بحارالانوار، ج78، ص245)




    ۩*۩ راه سبك سازي مصيبت وگرفتاري از نظر امام هادي(علیه السلام)۩*۩
    ویرایش توسط فاطمی*خادمه یوسف زهرا(س)* : 24-02-1392 در ساعت 03:12
    او منتظر ماست تا شرایط را برای ظهورش مهیا کنیم

    هر یک از ما در قبال خون هر مظلومی که در جهان بر زمین میریزد مسوولیم



  2. #12
    كاربر ويژه
    سابحات آواتار ها

    تاریخ عضویت : آبان 1389
    نوشته : 4,017      تشکر : 9,324
    9,371 در 3,220 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    سابحات آنلاین نیست.

    پیش فرض





    مرحوم شيخ طوسي و برخي ديگر از بزرگان آورده اند:

    شخصي به نام ابوالحسن، محمدبن احمد به نقل از عمويش حكايت نمايد:

    روزي از روزها به قصد ديدار حضرت ابوالحسن، امام هادي(ع) حركت كرديم و چون بر آن حضرت وارد شدم عرضه داشتم:

    خليفه، سهميه و جيره مرا به اتهام اين كه از اطرافيان و دوستان شما هستم، قطع كرده اند. پس چنانچه ممكن باشد، از او بخواهيد كه سهميه مرا برگرداند، قبول مي كند؛ و همانند گذشته كمك هاي خود را نسبت به من پرداخت مي نمايد.

    حضرت درجواب فرمود: ان شاءالله درست خواهدشد.

    پس به منزل برگشتم و چون شب فرا رسيد، شخصي درب منزل آمد و دق الباب كرد، وقتي درب منزل را گشودم، ديدم كه فتح بن خاقان مأمور متوكل ايستاده است، هنگامي كه چشمش به من افتاد، گفت: در منزل خود چه مي كني؟ زودباش كه خليفه تو را احضار كرده است، پس به همراه او راهي دربار متوكل شديم و چون بر او وارد شديم ديدم نشسته و منتظر من است.

    همين كه چشمش به من افتاد، اظهارداشت: اي ابوموسي! ما هميشه به ياد تو هستيم؛ ليكن تو ما را فراموش كرده اي، اكنون بگو كه از ما چه طلب داري؟

    گفتم: كمك هاي گوناگوني كه تاكنون به من شده است، آنها را قطع نموده اند؛ پس دستور داد كه كمك ها و سهميه من همانند سابق و بلكه چند برابر پرداخت شود.
    سپس از نزد خليفه خداحافظي كرده و بيرون آمديم؛ و به فتح بن خاقان گفتم: آيا علي بن محمدهادي(ع) امروز اينجا آمده است؟

    اظهارداشت: خير.
    گفتم: آيا نامه اي براي خليفه نوشته است؟
    پس جواب داد: خير.

    بعد از آن، راهي منزل خويش شدم و فتح بن خاقان نيز به دنبال من آمد و گفت: شكي ندارم كه تو از حضرت ابوالحسن، امام هادي(ع) تقاضا كرده اي كه برايت دعا نمايد و دعاي آن حضرت مستجاب شده است، پس خواهش مي كنم كه از او تقاضا كني براي من نيز دعا نمايد.

    هنگامي كه به محضر مبارك امام هادي(ع) وارد شدم و سلام كردم، فرمود: اي ابوموسي! آيا مشكلت برطرف شد و خوشحال گرديدي؟
    عرضه داشتم: بلي، يابن رسول الله! اي سرورم! به بركت دعاي شما راضي و قانع شدم.

    سپس حضرت مرا مخاطب قرار داد و فرمود:


    خداوند متعال نسبت به ما اهل بيت- عصمت و طهارت- آگاه است كه ما در مشكلات به غير از او رجوع نمي كنيم، همچنين در ناملايمات و گرفتاري ها فقط به او توكل و تكيه مي نماييم، بنابراين هرگاه تقاضا و خواسته اي داشته باشيم خداوند متعال از روي لطف و تفضل مستجاب مي كند.
    بعد از آن، به حضرت عرضه داشتم: فتح بن خاقان به من التماس دعا گفت كه از شما تقاضا كنم برايش دعا نمائي.

    حضرت فرمود: فتح در ظاهر با ما دوستي مي نمايد ولي در واقع از ما بيگانه است، ما براي كسي دعا مي كنيم كه خالص، تحت فرمان خداوند سبحان باشد و اقرار و اعتقاد به نبوت حضرت محمد مصطفي(ص) داشته؛ و نيز اعتراف به حقوق ما اهل بيت رسالت داشته باشد.

    سپس حضرت افزود: من براي تو دعا كردم و خداوند متعال آن را مستجاب گرداند.

    در پايان از آن حضرت، تقاضا كردم و عرضه داشتم:


    يابن رسول الله! چنانچه ممكن باشد، دعائي را به من تعليم نما كه هرگاه بخوانم، دعايم مستجاب شود.

    حضرت فرمود: اين دعائي را كه به تو تعليم مي دهم، من خود زياد مي خوانم و از خداوند متعال خواسته ام كه هركس آن را بخواند نااميد نگردد:

    يا كهفي و السند، و يا واحد يا احد، و يا قل هوالله احد، اساءلك اللهم بحق من خلفته من خلقك، و لم تجعل في خلقك مثلهم احدا، ان تصلي عليهم، و تفعل بي و سپس حاجتت را بگويي


    (امالي شيخ طوسي؛ ج1، ص291، مدينه المعاجز: ج7، ص436، ح2437، بحارالانوار: ج05، ص127، ح5)






    ۩*۩ راه سبك سازي مصيبت وگرفتاري از نظر امام هادي(علیه السلام)۩*۩
    ویرایش توسط فاطمی*خادمه یوسف زهرا(س)* : 24-02-1392 در ساعت 03:13
    او منتظر ماست تا شرایط را برای ظهورش مهیا کنیم

    هر یک از ما در قبال خون هر مظلومی که در جهان بر زمین میریزد مسوولیم



صفحه 2 از 2 نخستنخست 12

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •