llı.✿llı.✿.ıll   قرآن و معنای زندگی  llı.✿llı.✿.ıll سایت آیه های انتظار انجمن آیه های انتظار
ثبت نام
سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
تبلیغات تبلیغات
llı.✿llı.✿.ıll   قرآن و معنای زندگی  llı.✿llı.✿.ıll
صفحه 3 از 3 نخستنخست 123
نمایش نتایج: از شماره 21 تا 22 , از مجموع 22
  1. #21
    مدير کل سایت
    فاطمی*خادمه یوسف زهرا(س)* آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1388
    صلوات
    23071
    دلنوشته
    43
    اللهم عجل لولیک الفرج و العافیة و النصر
    نوشته : 62,702      تشکر : 57,538
    171,590 در 50,165 پست تشکر شده
    وبلاگ : 173
    دریافت : 9      آپلود : 102
    فاطمی*خادمه یوسف زهرا(س)* آنلاین نیست.

    پیش فرض








    در حقيقت زندگى حيوانى ارزشش را مديون حيات حقيقى است كه از خداخواهى ريشه مى‏گيرد. وقتى ياد خدا در قالب جهان‏بينى و ايدئولوژى همراه با نظارت سازنده، ناديده گرفته مى‏شود و به كمك فطرت نمى ‏آيد، حيات حيوانى خود جاى هدف را مى‏گيرد و يا زمينه چنين تحولى فراهم مى‏گردد. اين، يعنى آغاز شكل‏ گيرى زندگى پست «الحياة الدنيا» - به جاى «حياة طيبه» كه در آن داشتن و مصرف كردن، جاى شدن را مى‏گيرد، در اين زندگى، شناخت هستى و زندگى فلسفه‏ اى جز توانمندتر شدن براى به دست آوردن و مصرف كردن، نداردو به هويت اشاره‏اى آن دو كه به وجود خالق و زندگى ابدى هدايت مى ‏كند، توجهى به عمل نمى ‏آيد:

    «يعلمون ظاهرا من الحياة الدنيا و هم عن الآخرة هم غافلون» (روم /7)
    «آنها فقط ظاهرى از زندگى دنيا را مى ‏دانند و از آخرت غافلند».

    «فاعرض عمن تولى عن ذكرنا و لم يرد إلا الحياة الدنيا ذلك مبلغهم من العلم» (نجم /29-30)
    «پس از اين‏ها - كه از ذكر ما روى مى‏گردانند و جز زندگى پست را نمى ‏طلبند، روى بگردان.»

    فطرت انسانى، انسان را به حركت و دست‏يابى به هدف زندگى وامى‏ دارد، ولى چون الگوى آرمان آفرين در كار نيست، آرمانهاى خيالى جلودار زندگى مى‏ شود. اين اهداف سرابى بيش نيست و خواست فطرت را تأمين نمى ‏كند. قرآن درباره ماهيت اهداف انحرافى مى ‏گويد:

    «إعلموا أنما الحياة الدنيا لعب و لهو و زينة و تفاخر بينكم و تكاثر فى الاموال و الاولاد كمثل غيث اعجب الكفار نباته ثم يهيج فتراه مصفّراً ثم يكون حطاما و فى الآخرة عذاب شديد» (حديد /21)
    «بدانيد كه زندگى پست تنها بازى و سرگرمى و تجمل‏پرستى و تفاخر بين شما و افزون‏طلبى در مال و اولاد است همانند بارانى كه محصول آن كشاورزان را در شگفتى فرو مى ‏برد سپس خشك مى‏ شود به گونه‏ اى كه آن را زردرنگ مى ‏بينى سپس تبديل به كاه مى‏ شود و در آخرت عذاب شديد است.»

    «والذين كفروا أعمالهم كسراب بقيعة يحسبه الظمآن ماء حتى إذا جاءه لم يجده شيئاً» (نور /39)
    «و كسانى كه كافر شدند اعمال‏شان همچون سرابى است در يك كوير كه انسان تشنه آن را از دور آب مى‏پ ندارد اما وقتى به سراغ آن مى ‏آيد چيزى نمى ‏بيند!»

    وقتى كه الگوى تعالى ‏بخش در كار نباشد ميل به پستى ‏ها و هدف‏هاى خيالى اجتناب‏ن اپذير است و زمينه براى انتخاب سومى وجود ندارد. درك فروم در اين رابطه قابل تحسين است كه مى ‏گويد:
    «اگر زندگى انسان به جاى بودن در داشتن خلاصه شود به پستى خواهد گراييد، تبديل به شى‏ء خواهد شد و روزگار رنج آور و خالى از لطف خواهد داشت. شادى حقيقى با فعاليت حقيقى به دست مى ‏آيد و فعاليت حقيقى يعنى «پرورش» و «اگر شخصى موفق به سامان دادن نيروهاى خود در جهت «من عالى ‏تر» خويش نشود، آنها را به سوى هدف‏هايى پايين‏ تر و پست‏ تر سوق خواهد داد».115

    در زندگى پست، افزون‏ طلبى نقش موتور را دارد، افزون خواه همه را افزون‏ خواه مى‏ شناسد و بايد هميشه آماده حمله و محروم كردن ديگران باشد، در عين حال با ياد مرگ ناكامى خود را قطعى مى ‏داند به همين دليل در زندگى پست نداشتن، از دست دادن، نگرانى از تهاجم ديگران و از همه وحشتناك‏تر فرا رسيدن مرگ واقعاً انسان را مى ‏آزارد و اسير خود مى ‏كند.116 قرآن در توصيف اين گونه زندگى مى‏ گويد:
    «و من أعرض عن ذكرى فإن له معيشة ضنكا» (طه /124)
    «هر كس از ياد من روى گردان شود زندگى تنگ و سختى خواهد داشت».


    llı.✿llı.✿.ıll   قرآن و معنای زندگی  llı.✿llı.✿.ıll
    *******************************
    اشتباه من این بود ….هر جا رنجیدم ، لبخند زدم ….
    فکر کردند درد ندارد ، محکم تر زدند

    *******************************
    گرچه گذر زمان فرصت مهرورزیدن رادریغ نمی کند،امامرگرااستثنائی نیست. فرصت ها را براي مهرورزي دريابيم

    *******************************
    سکوت خطرناک تر از حرفهای نیشداراست
    کسی که
    سکوت می کند روزی حرفهایش را
    سرنوشت به تلخی به شما خواهد گفت


    *******************************



  2. #22
    مدير کل سایت
    فاطمی*خادمه یوسف زهرا(س)* آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1388
    صلوات
    23071
    دلنوشته
    43
    اللهم عجل لولیک الفرج و العافیة و النصر
    نوشته : 62,702      تشکر : 57,538
    171,590 در 50,165 پست تشکر شده
    وبلاگ : 173
    دریافت : 9      آپلود : 102
    فاطمی*خادمه یوسف زهرا(س)* آنلاین نیست.

    پیش فرض






    پی نوشت‌ها:
    1 - جعفرى، محمدتقى، فلسفه و هدف زندگى، تهران، انتشارات قديانى، چاپ اول، 28.
    2 - همان، 101.
    3 - مطهرى، مرتضى، مجموعه آثار، تهران، انتشارات صدرا، چاپ اول، 45/1.
    4 - جان هيك، بُعد پنجم، ترجمه بهزاد سالكى، قصيده‏سرا، چاپ اول، 89.
    5 - جعفرى، فلسفه و هدف زندگى، 24.
    6 - همان منبع، 104-5.
    7 - ويكتور فرانكل، خدا در ناخودآگاه، ترجمه ابراهيم يزدى، مؤسسه خدمات فرهنگى رسا، چاپ اول، 200.
    8 - تدئوس متز، آيا هدف خداوند مى‏تواند سرچشمه معناى زندگى باشد، ترجمه محمد سعيدى مهر، فصلنامه نقد و نظر، شماره 29-30، وابسته به دفتر تبليغات اسلامى قم، بهار و تابستان 1382.
    9 - جان هيك، بُعد پنجم، /92.
    10 - موسوى، محمود، معناى زندگى (گزارشى از يك كتاب)، فصلنامه نقد و نظر، شماره 224 29-30.
    11 - جان هيك، بُعد پنجم، 87.
    12 - سوزان ولف، معناى زندگى، ترجمه محمد على عبداللهى، فصلنامه نقد و نظر، شماره، 34 29-30.
    13 - ويكتور فرانكل، خدا در ناخودآگاه، ترجمه ابراهيم يزدى، مؤسسه خدمات فرهنگى رسا، چاپ اول، 132.
    14 - همان، 200.
    15 - همان، 148.
    16 - همان 139-140.
    17 - اريك فروم، روانكاوى و دين، ترجمه آرسن نظريان، انتشارات چاپار، چاپ سوم، 10.
    18 - اريش فروم، گريز از آزادى، ترجمه عزت‏اللَّه فولادوند، شركت سهامى كتابهاى جيبى، چاپ چهارم، 247.
    19 - ويكتور فرانكل، خدا در ناخودآگاه، 22.
    20 - والتر. تى. استيس، در بى‏معنايى معنا هست، ترجمه اعظم پويا، فصلنامه نقد و نظر، شماره 111-113 29-30.
    21 - جان هيك، بُعد پنجم، 115-119.
    22 - همان، 122-123.
    23 - والتر. تى. استيس، در بى‏معنايى معنا هست، 109.
    24 - همان، 109 و 118.
    25 - جان هيك، بعد پنجم، 124 و 409.
    26 - ويكتور فرانكل، خدا در ناخودآگاه، 110.
    27 - اريك فروم، بنام زندگى، ترجمه اكبر تبريزى، انتشارات مرواريد، ط 45-46 2.
    28 - والتر. تى. استيس، در بى‏معنايى معنا است، 111-114.
    29 - والتر وايس كف، وجود و ارزشها، ترجمه عليرضا آل بويه، نقد و نظر شماره 319 31-32 و 321.
    30 - همان، 326 و 327.
    31 - ويكتور فرانكل، خدا در ناخودآگاه، 147.
    32 - همان، 161.
    33 - همان، 132.
    34 - والتر. تى. استيس، در بى‏معنايى معنا است، 114-115.
    35 - والتر واپس كف، وجود و ارزشها، 319.
    36 - والتر. تى. استيس، در بى‏معنايى معنا است، 119.
    37 - اريش فروم، گريز از آزادى، 248.
    38 - والتر. تى. استيس، در بى‏معنايى معنا است، 114.
    39 - اريك فروم، بنام زندگى، 33
    40 - همان، /13 و 24.
    41 - ويكتور فرانكل، انسان در جستجوى معنا، ترجمه نهضت صالحيان و مهين ميلانى، انتشارات درسا، ط 160 8 و 161.
    42 - موسوى، سيد محمود، معناى زندگى، 226 و 228.
    43 - والتر. تى. استيس، در بى‏معنايى معنا است، 119.
    44 - همان، 121-122.
    45 - لئون تولستوى، فلسفه‏زندگى، ترجمه جلال دادگر، سازمان انتشارات اشرفى، چاپ سوم، 39
    46 تا 49 - همان، 157 155 و 130.
    50 - همان.
    51 - ويكتور فرانكل، انسان در جستجوى معنا، 140.
    52 - ويكتور فرانكل، خدا در ناخودآگاه، 176-17.
    53 - همان، 127 و 177.
    54 - استاد علامه جعفرى نيز اين انتساب را قبول دارد و به نمايندگى از وجدان مى‏گويد: «مرا كه وجدان ناميده‏اند و ستايش مى‏كنند جز گيرنده و منعكس كننده صداى رساى خداوند تو چيزى بيش نيستم»، محمد تقى جعفرى، وجدان، مؤسسه نشر كرامت، چاپ دوم، 308.
    55 - ويكتور فرانكل، خدا در ناخودآگاه، 90-100.
    56 - ويكتور فرانكل، انسان در جستجوى معنا، 166.
    57 - ويكتور فرانكل، خدا در ناخودآگاه، 107.
    58 - والتر. تى. استيس، در بى‏معنايى معنا هست، 118.
    59 - موسوى، سيد محمود، معناى زندگى، 223.
    60 - والتر وايس كف، وجود و ارزشها، 329.
    61 - والتر. تى. استيس، در بى‏معنايى معنا هست، 119.
    62 - جان هيك، بعد پنجم، 57.
    63 - همان، 33.
    64 - همان، 81.
    65 - همان، 126.
    66 - همان، 128.
    67 - همان، 92 و 94.
    68 - جوادى آملى، عبداللَّه، تسنيم تفسير قرآن كريم، مركز نشر اسراء، چاپ اول، 611 و 608.
    69 - در اين رابطه آيات: 3 سوره احقاف، 38 و 39 سوره دخان، 18-22 سوره مؤمنون و 31-34 سوره ابراهيم مطالعه شود.
    70 - مطهرى، مرتضى، تكامل اجتماعى انسان، 109.
    71 - صادقى، محمد، الفرقان فى تفسير القرآن، مؤسسه اعلمى، چاپ اول، 26 و 27 و 347.
    72 - جوادى آملى، عبداللَّه، ادب فناى مقرّبان، مركز نشر اسراء، چاپ اول، 406-408.
    73 - فصلنامه نقد و نظر، شماره 265 29-30 و شماره 189 31-32.
    74 - الكسيس كارل، نيايش، ترجمه محمد تقى شريعتى، انتشارات تشيع، چاپ 75 1355.
    75 - همان، 60.
    76 - همان، 61-63.
    77 - همان، 40-41.
    78 - مطهرى، مرتضى، مجموعه آثار، انتشارات صدرا، چاپ اول، 417/16.
    79 - نهج‏البلاغه، خطبه 222.
    80 - همان، حكمت 237.
    81 - بوستان سعدى، باب سوم، حكايت دوازدهم.
    82 - جعفرى، محمد تقى، فلسفه و هدف زندگى، 97.
    83 - مفاتيح الجنان، مناجات شعبانيه.
    84 - جوادى آملى، عبداللَّه، ادب فناى مقربان، 406-407.
    85 - مطهرى، مرتضى، تكامل اجتماعى انسان، 158-159.
    86 - طباطبايى، محمد حسين، الميزان فى تفسير القرآن، مؤسسه أعلمى، چاپ دوم، 388/18.
    87 - نهج‏البلاغه، حكمت 147.
    88 - همان، خطبه 192 (خطبه متقين).
    89 - مفاتيح الجنان، دعاى كميل.
    90 - مجلسى، محمدباقر، بحارالانوار، مؤسسه الوفا، الطبعة الثانيه، 22/67.
    91 - مطهرى، مرتضى، تكامل اجتماعى انسان، 76.
    92 - فصلنامه نقد و نظر، سال 8، ش 1 و 41/2.
    93 - همان، 363.
    94 - همان، 359.
    95 - غزالى، محمد، كيمياى سعادت، تصحيح احمد آرام، انتشارات گنجينه، چاپ دوم، 102/1.
    96 - مجلسى، محمد باقر، بحارالانوار، مؤسسة الوفاء، الطبعة الثانية، 87/75.
    97 - كلينى، محمد بن يعقوب، اصول كافى، دارالكتب الاسلامية، الطبعة السادسة، 75/1 و 78.
    98 - مطهرى، مرتضى، مجموعه آثار، 46/20.
    99 - فصلنامه نقد و نظر، س 8، ش 1 و 146 2.
    100 - الميزان فى تفسير القرآن، ذيل آيه 30 سوره بقره.
    101 - صدر، محمد باقر، سنتهاى اجتماعى و فلسفه تاريخ در مكتب قرآن، ترجمه حسين منوچهرى، مركز نشر فرهنگى رجا، چاپ اول، 232.
    102 - مطهرى، مرتضى، مجموعه آثار، 292/3.
    103 - صدوق، محمد، معانى الاخبار، دارالمعرفة، 1399 ه ، 342.
    104 - مفردات الفاظ القرآن، واژه قرب.
    105 - مطهرى، مرتضى، مجموعه آثار، 43-44/2.
    106 - لئون تولستوى، فلسفه زندگى، 92.
    107 - ويكتور فرانكل، خدا در ناخودآگاه، 200.
    108 - سنتهاى اجتماعى و فلسفه تاريخى در مكتب قرآن، 222-223.
    109 - همان، 265.
    110 - مطهرى، مرتضى، مجموعه آثار، 27/2.
    111 - جعفرى، محمد تقى، فلسفه و هدف زندگى، 152.
    112 - لئون تولستوى، فلسفه زندگى، 84.
    113 - نهج‏البلاغه، حكمت 131.
    114 - به نقل از: مطهرى، مرتضى، مجموعه آثار، 555/16.
    115 - اريك فروم، بنام زندگى، 28 و 39.
    116 - لئون تولستوى، فلسفه زندگى، 10-13.



    llı.✿llı.✿.ıll   قرآن و معنای زندگی  llı.✿llı.✿.ıll
    *******************************
    اشتباه من این بود ….هر جا رنجیدم ، لبخند زدم ….
    فکر کردند درد ندارد ، محکم تر زدند

    *******************************
    گرچه گذر زمان فرصت مهرورزیدن رادریغ نمی کند،امامرگرااستثنائی نیست. فرصت ها را براي مهرورزي دريابيم

    *******************************
    سکوت خطرناک تر از حرفهای نیشداراست
    کسی که
    سکوت می کند روزی حرفهایش را
    سرنوشت به تلخی به شما خواهد گفت


    *******************************



صفحه 3 از 3 نخستنخست 123

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •