سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
˜Ï æÈáǐ
صفحه 2 از 3 نخستنخست 123 آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 11 تا 20 , از مجموع 21

موضوع: اصطلاحات علوم قرآني: اعجاز، فواتح، قرائت و قرا

  1. Top | #11

    عنوان کاربر
    عضو كوشا
    تاریخ عضویت
    دی 1390
    شماره عضویت
    2159
    نوشته
    183
    تشکر
    12
    مورد تشکر
    209 در 128
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    پیش فرض


    3- قرائت
    قرائت در لغت بمعناي تلفظ نامه و كتاب است و اسم فاعل آن قاري و جمع آن قرّاء بضم قاف است و به معناي مرور الفاظ بذهن بدون تلفظ نيز آمده‏است چنانكه در كتب لغت نوشته‏اند.
    قاموس: قرأه و به كنصر و منع قَرْءً و قرائة تلاه فهو قاري‏ء و جمعه قرّاء و قارئين
    لسان العرب: قرأت الشيي‏ء قرآنا جمعته و ضممت بعضه الي بعض و معني قرأت القرآن لفظت به اي القيته و سمّي القرآن قرآنا لانّه يجمع السور اقرب الموارد: قرء الكتاب نطق بالمكتوب فيه او القي النظر عليه و لم يجهر الكلام و ربّما عدّي بالباء قرءَ بالكتاب قرائت در اصطلاح: قرائت خاصي را گويند يعني قرائتي كه به قراء هفتگانه و يا دهگانه منسوب باشد كه در تلاوت قرآن ارائه داده‏اند و چون قرآنها در عصر پيامبراكرم صلي‏الله‏عليه‏و‏آله‏وس م و زماني پس از آنحضرت بدون اعراب و لغت بوده متخصصين علم لغت و ادب آنها را با قواعديكه در دست داشتند تلاوت مي‏كردند و طبعا در ميان آنها اختلاف مي‏شده است و كتابهايي كه در موضوع قرائت نوشته‏شده و كيفيت قرائت هر يك از آن را قراء بيان مي‏كرده‏اند مانند كتاب (التيسير في القرائات السبع) تأليف ابوعمر داني متوفاي سال 444 و كتاب (النشر في القرائات العشر) تأليف حافظ ابي‏الخير مشهور به ابن الجزري متوفاي سال 883 هجري در اين دو كتاب محل اختلاف قراء كه در كيفيت تلفظ حروف و كلمات بوده‏است بيان مي‏كنند.

  2. تشكرها 4


  3. Top | #12

    عنوان کاربر
    عضو كوشا
    تاریخ عضویت
    دی 1390
    شماره عضویت
    2159
    نوشته
    183
    تشکر
    12
    مورد تشکر
    209 در 128
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    پیش فرض


    4-قرّاء امّا قرّاء قرآن مجيد كه بعنوان قراء سبعة و يا قرّاء عشره نام گرفته‏اند شرح حالشان دركتب تراجم و قرائات بطور گسترده آمده‏است ولي ما به لحاظ مقاله فقط به ذكر نام و تاريخ فوت و نام چند نفر از راويان آنها بسنده مي‏كنيم:1 ـ عبداللّه‏ بن عامر دمشقي كه در زمان وليدبن‏عبدالملك قاضي دمشق بوده‏است و در ميان قرّاء فقط او از عرب بوده‏است23 وي در سنه 118 هجري از دنيا رفته و قرائت او را دو نفر بنام ابن ذكوان و هشام بن عمار روايت مي‏كنند24
    2 ـ عبداللّه‏ بن كثير مكّي: وي از تابعين بوده كه در سنه 120 درمكّه معظمه وفات كرده‏است و قرائت او را دو نفر بنام قنبل و بزّي روايت مي‏كنند.25

  4. تشكرها 2

    مدير اجرايي (07-11-1390), الهادی المهدی (03-11-1390)

  5. Top | #13

    عنوان کاربر
    عضو كوشا
    تاریخ عضویت
    دی 1390
    شماره عضویت
    2159
    نوشته
    183
    تشکر
    12
    مورد تشکر
    209 در 128
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    پیش فرض

    3ـ عاصم بن بهدله كوفي: وي از تابعين بوده و در سنه 127 و يا 129 هجري در كوفه فوت كرده‏است و قرائت او را دو نفر بنام حفص و ابوبكر بن عياش روايت كرده‏اند.26
    4 ـ ابوعمروبن‏العلاءالبصري: وي كه نام او را زبّان نيز گفته‏اند در سنه 154 در كوفه فوت كرده‏است و قرائت او را دو نفر بنام ابوعمرو و ابوشعيب از يحيي‏بن مبارك يرندي نقل كرده‏اند.27
    5 ـ حمزه كوفي: وي فرزند حبيب و در سنة 156 هجري فوت كرده و قرائت او را دو نفر بنام خلف‏بن‏هشام و خلادبن‏خالد با يك واسطه نقل كرده‏اند.28
    6 ـ نافع مدني: وي فرزند عبدالرحمن و اصلش از اصفهان بوده و در سال 169 هجري در مدينه فوت كرده‏است و قرائت او را دو نفر بنام قالون و ورش بلاواسطه نقل كرده‏اند.29
    7 ـ كسائي كوفي: وي فرزند حمزه النحوي درسال 189 هجري فوت كرده است وقرائت او را دو نفر بنام حفص بن عمر نحوي و ليث‏بن خالد بدون واسطه نقل كرده‏اند.30 دركتاب تيسير مي‏نويسد: گفته مي‏شود بجهت اينكه او در كساء خود احرام بسته كسائي خوانده‏اند.


  6. تشكرها 2

    مدير اجرايي (07-11-1390), الهادی المهدی (03-11-1390)

  7. Top | #14

    عنوان کاربر
    عضو كوشا
    تاریخ عضویت
    دی 1390
    شماره عضویت
    2159
    نوشته
    183
    تشکر
    12
    مورد تشکر
    209 در 128
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    پیش فرض


    8ـ خلف بن هشام بغدادي: وي ملقب به بزّار بوده و درسال 229 هجري دربغداد فوت كرده‏است و قرائت او را دو نفر بنامهاي اسحق و ادريس نقل نموده‏اند.31 9 ـ يعقوب بن اسحاق: وي اهل بصره بوده و در سال 205 هجري در 88 سالگي فوت كرده‏است و قرائت او دو نفر بنام‏هاي رويس و روح نقل كرده‏اند.32 10 ـ يزيد بن جعفر: كنيه وي ابو جعفراست كه از اهل مدينه بوده و در سال 130 هجري فوت شده‏است و قرائت او را دو نفر بنام عيسي و ابن جماز نقل كرده‏اند33 اين ده نفر كه ترجمه آنها اجمالا ذكر شد هفت نفر اول آنها از قراء سبعه مورد اتفاقند و سه نفر اخير از قراء عشره مورد اختلافند

  8. تشكرها 2

    مدير اجرايي (07-11-1390), الهادی المهدی (03-11-1390)

  9. Top | #15

    عنوان کاربر
    عضو كوشا
    تاریخ عضویت
    دی 1390
    شماره عضویت
    2159
    نوشته
    183
    تشکر
    12
    مورد تشکر
    209 در 128
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    پیش فرض



    قرآن كريم شكي نيست در اينكه قرآن كريم نام يك سلسله الفاظي كه مواد و صور آنها از پيامبر صلي‏الله‏عليه‏و‏آله‏وس م اخذ شده و صحابه و تابعين آنحضرت آنرا نقل كرده‏اند بنابر اين بايد بحث شود كه آيا قرائت قراء سبعه و يا عشره بطور متواتر از آنحضرت نقل شده و يا دليل معتبري بر صحت آنها ارائه گشته است. علماء و دانشمندان د رتواتر قرائات اختلاف كرده‏اند و ما به تعدادي از موافقين و مخالفين اشاره مي‏كنيم. كساني كه موافق بر تواتر هستند:
    1 ـ علامه حلّي (ره) مي‏نويسد: با هر يك از قرائات سبعة مي‏شود قرآن را قرآئت كرد زيرا آنها متواترند.34
    2ـ شهيد اول (شيخ محمد بن مكي)مي‏نويسد: قرآئت با هر يك از قرآئات متواتر جايز است اما با قرآئت شاذه جايز نيست و بعضي از اصحاب، قرائت ابو جعفر و يعقوب و خلف را منكرند ولي اصح آنست كه قرائات آنها نيز مانند قرائات سبعه معتبر است زيرا آنها هم متواترند.35 3 ـ حاجبي و عضدي مي‏نويسند: قرائات سبعة متواترند زيرا اگر متواتر نباشند نا چار بعضي از اين قرائات مانند مالك و ملك نبايد متواتر باشند و چنين چيزي صحيح نيست و باطل است آنگاه استدلال خود را توجيه مي‏كند.36 4 ـ احمد بن محمد مشهور به بنّاء: وي پس از آنكه از بعضي نقل مي‏كند قرائات عشره متواتر بلكه از ضروريات دين‏است و آنها بر رسول خدا صلي‏الله‏عليه‏و‏آله‏وس م نازل شده است مي‏گويد:قرائات سبعة بالاتفاق متواتر است و اصح اين است كه بگوئيم قرائات سه‏گانه ديگر نيز چنين است و اين مطلبي است كه ما از تمام شيوخ خود تلقي كرده‏ايم.37

  10. تشكر

    مدير اجرايي (07-11-1390)

  11. Top | #16

    عنوان کاربر
    عضو كوشا
    تاریخ عضویت
    دی 1390
    شماره عضویت
    2159
    نوشته
    183
    تشکر
    12
    مورد تشکر
    209 در 128
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    پیش فرض



    اما مخالفين:
    شهيد اول مي‏نويسد: مقصود از تواتر قرائات نه اين است كه همه آنها متواترند بلكه مقصود اين است كه قرائت متواتر در ميان آنها است زيرا بعضي ازقرائات ـ سبعة چه برسد به قرائات ديگرـ شاذند چنانكه بعضي از محققين تحقيق كرده‏اند.38 2 ـ ميرزاي قمي مي‏نويسد: اگر مقصود از تواتر قرائات اين باشد كه آنها با تواتر از پيامبر اسلام نقل شده باشد مشكل است چنانكه در قانون سابق گفتيم و اگر مقصود اين باشد كه ائمه اطهار عليه‏السلام قرائت آنها را تجويز فرموده‏اند سخني صحيح است، بلكه مي‏شود ادعاي علم كرد زيرا آن بزرگواران دستور داده‏اند قرآن را همانطور كه مردم مي‏خوانند قرائت كنيد.39 3 ـ شيخ انصاري در (فرائد) و آخوند خراساني در (كفاية الاصول) و شيخ حائري يزدي در (كتاب الصلوة) و آية الله خوئي در (البيان) و ديگري از علماي نزديك عصرما همگي معتقدند كه هيچ يك از قرائات تواتر ندارد ولي قرائت همه آنها جايز است. گرچه امام خميني قدس‏سره در نماز قرائت آنجه را كه شايع در ميان مسلمين است مطابق احتياط دانسته‏اند آنچه بنظر مي‏رسد اينكه گفته شود: گفتار مخالفين تواتر،صحيح و مقتضاي ادله است و قرائات قراء سبعه يا عشره متواتر نيستند و آنها از رسول خدا صلي‏الله‏عليه‏و‏آله‏وس م متواترا نقل نكرده‏اند و اين قول بجهاتي است كه مي‏بينيم.



  12. Top | #17

    عنوان کاربر
    عضو كوشا
    تاریخ عضویت
    دی 1390
    شماره عضویت
    2159
    نوشته
    183
    تشکر
    12
    مورد تشکر
    209 در 128
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    پیش فرض


    1 ـ تراجم نويسان براي قراء، شيوخ و اساتيد زيادي كه در حد تواتر باشد ذكر نكرده‏اند پس در ميان پيامبر خدا صلي‏الله‏عليه‏و‏آله‏وس م و آنان تواتري ديده نمي‏شود گرچه ممكن است بين ما و قرآء تواتري باشد. 2 ـ خود قراء كه ناقلين قرائتند معدودند پس تواتري هم اگر باشد بجهت آنها قطع مي‏گردد 3 ـ بعضي از قراء مورد نكوهش بعضي از دانشمندان قرار گرفته‏اند پس اگر تواتري در ميان بود نبايستي مورد ايراد قرار گيرد چنانكه از امام احمد نقل شده كه نماز جماعت با امامي كه قرائت حمزه مي‏كند مكروه‏است و از ابن مهدي دانشمند معروف نقل شده كه مي‏گفته من اگر قدرت داشتم كسي كه قرائت حمزه مي‏كند پشتش را بخاك مي‏ماليدم.40قرائات سبعه و جواز آن قرائت به هر يك از قرائات سبعه ظاهرا بي اشكال جواز آن و مورد اتفاق است بلكه بعضي از فقهاء نزديك عصر ما آنرا مطابق احتياط دانسته‏است.41

  13. Top | #18

    عنوان کاربر
    عضو كوشا
    تاریخ عضویت
    دی 1390
    شماره عضویت
    2159
    نوشته
    183
    تشکر
    12
    مورد تشکر
    209 در 128
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    پیش فرض




    آية الله خوئي مي‏نويسد: بزرگان علماي شيعي و سني معتقدند به جواز قرائت به هر يك از قرائات سبع و خواندن آنها د رنماز
    سپس مي‏نويسد: اخباري از ائمه معصومين عليهم‏السلام روايت شده كه شيعيان خود را به طور قطع دستور مي دادند كه به هر يك از قرائات شايع در آنزمان قرائت كنند.42
    بنظر مي‏رسد: مطلب همانست كه علما فرموده‏اند زيرا از رواياتي كه ائمه اطهار عليهم‏السلام به شيعيان خود دستور دادند كه به قرائت متداول قرائت كنند بخوبي پيدااست كه به هر يك از قرائات سبع مي‏توان در نماز و غير نماز اكتفا كرد زيرا وقتي شيعيان كه از بلاد مختلفند بشنوند كه وظيفه آنها خواندن قرائت متداول است قهرا موظف مي‏شوند به خواندن قرائت متداول در محلهاي خود كه خالي از قرائت سبعه نيستند.



  14. Top | #19

    عنوان کاربر
    عضو كوشا
    تاریخ عضویت
    دی 1390
    شماره عضویت
    2159
    نوشته
    183
    تشکر
    12
    مورد تشکر
    209 در 128
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    پیش فرض


    اما روايات در حد كثرت با تعبيرات مختلف دلالت دارند بر اينكه مي‏توان قرائت شايع را در نماز و غير نماز قرائت كرد مانند:
    1 ـ اقرأ كما يقرء الناس يعني تو هم بمانند مردم قرائت كن.
    2 ـ اقرؤا كما تعلمتم يعني طبق آنچه يادگرفته‏ايد قرائت كنيد.
    3 ـ اقرؤا كما علمتم اين جمله را امام در جواب سئوال راوي كه عرض كرده بود من حروفي را از قرآن مي‏شنوم كه با آنچه مردم قرائت مي‏كنند مطابقت ندارد، فرمود: شما مطابق آنچه ياد گرفته‏ايد قرائت كنيد43
    معلوم است قرائاتي كه مردم مي‏خوانند همان قرائات سبعة متداول در آنزمان بوده‏است قرائت بهتر اما بهترين قرائت در ميان قرائات سبعه قرائت عاصم است كه از طريق ابي عبد الرحمان سلمي از علي عليه‏السلام ياد گرفته‏است كه خوشبختانه قرآن موجود بر اساس همان قرائت عاصم است و حفص روايت كرده كه عاصم به من گفت قرائتي كه ترا ياد دادم از ابي عبدالرحمن سلمي و او از علي عليه‏السلام آموخته است.44 ابن جزري مي‏گويد: عاصم در كوفه رياست قرائت را داشته و او جانشين ابي عبد الرحمن سلمي بوده و مردم بعد از سلمي براي ياد گرفتن قرائت به او مراجعه مي‏كردند او جامع فصاحت و دقت و بيان و تجويد بوده و در زمان خود از بهترين صدا برخوردار بوده‏است.45 و علامه حلي نيز فرموده: محبوب‏ترين قرائات نزد من قرائت عاصم است كه از ابو بكر بن عياش نقل شده و قرائت ابي‏عمروبن‏ابي‏العلاء است.46


  15. Top | #20

    عنوان کاربر
    عضو كوشا
    تاریخ عضویت
    دی 1390
    شماره عضویت
    2159
    نوشته
    183
    تشکر
    12
    مورد تشکر
    209 در 128
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    پیش فرض





    پاورقيها:


    1 ـاقرب الموارد، قاموس، لسان العرب، مجمع البحرين
    2 ـكشف المراد، ط،گلبهار، ص 196
    3 ـالبيان، ص 20
    4 ـاتقان، ط، مكتبة الثقافيه بيروت، ج 2، ص 116.
    5 ـالميزان، ط، دارالكتب الاسلاميه، ج 1، ص 72
    6 ـبيان اعجاز القرآن، ص 59
    7 ـفلسفه التوحيد و الولاية، تاليف علامه شيخ محمد جواد مغنيه، ص 113 25 ـالتيسير، ص 4 و البيان، ص 128
    8 ـ تجريد الاعتقادات، خواجه نصيرالدين طوسي
    9 ـ يونس/ 38
    10 .اتقان سيوطي، ج 2، ص 8، عن اشعبي انه سئل عن فواتح السور فقال ان لكل كتاب سرّا و انّ سرّا فواتح السعد. ص 9، هذه الاقوال كلها راجعه الي قول واحد و هو انّها حروف مقطّعه
    11 ـتفسير برهان اول سوره بقره حديث 9 و در آن آمده‏است: ما نزل اليك هو الحروف المقطعة منها الف و لام و رميم
    12 ـتفسير برهان، ج 2، اول سوره اعراف
    13 ـمعاني الاخبار، ص 19.
    14 ـمعاني‏الاخبار، ص 24
    15 ـمعاني الاخبار، ص 21
    16 ـاتقان، ج 2، ص 9
    17 ـتفسير تبيان، اول سوره بقره
    18 ـمباحث في علوم القرآن، ص 242
    19 ـ رسالة الاسلام (كه از دارالتقريب قاهره منتشر مي‏شد)، ع 2، سنه 11
    20 ـمباحث في علوم القرآن، ص 238
    21 ـاتقان، ج 2، ص 11، نقل از فوائد و حله قاضي ابن عربي
    22 ـتفسير الميزان، ج 18، ص 6
    23 ـالتيسير، ط دارالكتب العربي لبنان، ص 6
    24 ـمدرك سابق و البيان تأليف آية‏اللّه‏العظمي خويي،ص 126، نقل از طبقات القراء، ج 1، ص 404
    26 ـالتيسير، ص 6 و البيان، ص 130
    27 ـالتيسير، ص 5 و البيان، ص 133
    28 ـالتيسير، ص 6 و البيان، ص 136
    29 ـالتيسير، ص 4 و البيان، ص 139
    30 ـالتيسير، ص 7 و البيان، ص 191
    31 ـالبيان، ص 143، نقل از طبقات القراء، ج 1، ص 155 و كتاب النشر في القرائات العشر، ط دارالكتب العربي، ج 1، ص 190
    32 ـالبيان، ص 144، نقل از طبقات القرّاء، ج 2، ص 38 و النشر، ج 1، ص 186
    33 ـالبيان، ص 146 و كتاب النشر، ج 1، ص 178
    34 ـمنتهي كتاب الصلوة باب قرائت
    35 ـذكري كتاب الصلوة، واجب چهارم
    36 ـايضاح الفرائد، تنكابني، نقل از منهاج، ج 1 ص 193
    37 ـاتحاف فضلاءالبشر، ص 4
    38 ـبحرالفوائد، آشتياني، ص 94
    39 ـ قوانين، ج 1، ص 390
    40 ـتفسيرالبيان، ص 186
    41 ـ العروة الوثقي، كتاب الصلوة
    42 ـالبيان، بخش قرائات، ص 167
    43 ـ وسايل، ط جديد، ج 4، كتاب الصلوة ص 821
    44 ـ البيان، ص 95
    45 ـ النشر، ج 1، ص 155
    46 ـ المنتهي، كتاب الصلوة، باب قرائت


صفحه 2 از 3 نخستنخست 123 آخرینآخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
© تمامی حقوق از جمله طراحی قالب برای سایت آیه های انتظار محفوظ می باشد © طراحی و ویرایش Masoomi بر قالب منتشر شده از ویکی وی بی