اصطلاحات علوم قرآني: اعجاز، فواتح، قرائت و قرا سایت آیه های انتظار انجمن آیه های انتظار
ثبت نام
سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
تبلیغات تبلیغات
اصطلاحات علوم قرآني: اعجاز، فواتح، قرائت و قرا
صفحه 1 از 3 123 آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 10 , از مجموع 21
  1. #1
    عضو كوشا

    تاریخ عضویت : دی 1390
    نوشته : 183      تشکر : 12
    209 در 128 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    ..تُراب.. آنلاین نیست.

    sham اصطلاحات علوم قرآني: اعجاز، فواتح، قرائت و قرا












    بيان مفهوم لغوي و اصطلاحي اعجاز و لزوم معجزه براي هر پيامبري و بيان اثبات اعجاز قرآن و تحدي و عجز مردم از آوردن مثل آن و بيان مفهوم لغوي فواتح سور و تفسير آنها بحسب روايات و اقوال دانشمندان و ذكر بعضي خرافات و بيان ممتاز و نيز بيان مفهوم قرائت و ذكر قرّاء دهگانه وعدم تواترقرائات و جواز قرائت به هر يك از آنها و بهترين قرائت از قرائتها از عمده مطالبي است كه در اين مقاله آمده است. اعجاز اعجاز در لغت داراي معاني زيادي است كه احتمالاً براي هر يك از آن معاني بطور مستقل‏وضع شده‏باشد وآن‏معاني عبارتند از:


    1 ـ ناتوان و عاجزساختن درجايي‏كه گفته مي‏شود: (عجز فلان فلانا) يعني فلاني او را عاجز ساخت.


    2 ـ فوت شدن در جايي كه مي‏گويند (اعجزني فلان) يعني آن چيز ازمن فوت شد.


    3 ـ احساس عجز در جايي كه مي‏گويند (اعجز فلان فلانا) يعني فلاني عجز او را احساس كرد.




    اصطلاحات علوم قرآني: اعجاز، فواتح، قرائت و قرا


  2.  

  3. #2
    عضو كوشا

    تاریخ عضویت : دی 1390
    نوشته : 183      تشکر : 12
    209 در 128 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    ..تُراب.. آنلاین نیست.

    پیش فرض






    1-اعجاز دراصطلاح:

    براي اعجاز در اصطلاح تعريفات زيادي كرده‏اند كه محتمل است همه آنها به مفهوم واحدي برگردند.خواجه طوسي مي‏فرمايد: «معجزه ثبوت چيزي و يا نفي چيزي است بر خلاف عادت در صورتي كه با ادعا موافق باشد».2

    از تعريف استفاده مي‏شود، معجزه خلاف عادت است نه خلاف حكم عقل پس اجتماع نقيضين كه محال عقلي است به معجزه نيز ممكن نخواهد شد و اما اينكه فرموده خلاف عادت است صحيح است يعني مثلاً يك درخت بارور كه بخواهد ميوه خود را به ثمر برساند و قابل خوردن باشد نياز به گذشت زمان و چند ماه دارد اما همين جريان و ارتباطات در اسباب با معجزه و با اراده خداوند متعال در آن واحد وجود مي‏يابند و درخت، ميوه خود را مي‏رساند.علامه خويي قدس‏سره مي‏نويسد: معجزه آوردن چيزي توسط مدّعي است كه منصبي از مناصب الهي را ادعا مي‏كند در صورتيكه آن چيز بر خلاف نواميس طبيعت و بر وفق ادعا باشد و ديگران از آوردن آن عاجز باشند.3



    سيوطي مي‏نويسد: معجزه امري است خارق عادت، مقرون به تحدي و سالم از معارضه.4



    علاّمه طباطبائي قدس‏سره مي‏نويسد: معجزه امري است خارق عادت در اثر تصرف ماوراءالطبيعه در طبيعت و ماده حاصل مي‏شود نه بمعناي چيزي كه مبطل ضرورت عقل باشد.5



    اعجاز قرآن قرآن كريم معجزه‏ايست كه خداوند متعال براي اثبات نبوت پيامبر اسلام صلي‏الله‏عليه‏و‏آله ‏و سلم نازل فرموده و در اين امر احدي از مسلمين مخالفتي نكرده‏است، جز تعداد كمي كه در مقام معارضه با قرآن كريم برآمده و خود را رسوا نموده‏اند مثلاً مسيلمه كذّاب كه در يمامه ادعاي پيامبري كرد و براي خود قرآني ساخت و از جمله كلمات او (الفيل ماالفيل و ما ادريك ماالفيل له مشغر طويل و ذنب اصيل و ما ذلك من خلق ربَنا بقليل) مي‏باشد اين جملات علاوه بر اينكه نسخه‏اش مانند نسخه قرآن است و در معارضه نبايد از روش ديگري استفاده كرد، داراي مفاهيمي سبك و بدون تناسب صدر و ذيل و واهي است چنانكه خطّابي مي‏گويد: گوينده جملات بسيار جاهل به ادبيات عرب بوده و كلام خود را با الفيل ماالفيل شروع كرده و بايستي مطالب مهمي را ذكر كند كه ذكر نكرده بلكه به دم و خرطوم و ... فيل اكتفا كرده‏است آيا نمي‏بينيد خداوند متعال در چند جا كه باين ترتيب شروع كرده مثلاً (القارعة ماالقارعة و ما ادريك ماالقارعة) و (الحاقة ماالحاقة و ما ادريك ماالحاقة) در دنبال آنها احوالات سخت و اوصاف هولناك و آن چه مناسب با مقدمه بوده بيان فرموده است.6



    اصطلاحات علوم قرآني: اعجاز، فواتح، قرائت و قرا


  4. #3
    عضو كوشا

    تاریخ عضویت : دی 1390
    نوشته : 183      تشکر : 12
    209 در 128 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    ..تُراب.. آنلاین نیست.

    پیش فرض








    بيان وجه اعجاز وجه اعجاز قران كريم همواره مورد بحث دانشمندان علوم قرآني بوده و مي‏باشد و آنان در اين امر اختلاف كرده‏اند كه آيا وجه اعجاز قرآن فصاحت و بلاغت و اسلوب آنست و يا محتواي آن از قبيل اخبار غيبي و تحقيق آنها در خارج و بيان احكام فقهي و اخلاقي و سياسي و يا در جهت (صرفه) يعني خداوند خود از آوردن مثل قرآن مانع مي‏شود و در واقع اعجاز در منع است و نه در قرآن يكي از دانشمندان نيز اظهار ناتواني در بيان وجه اعجاز مي‏كند و مي‏نويسد: قرآنيكه عقل و فهم دانشمندان را به عجز رسانده اولي است كه زبان آنانرا به عجز برساند بلي دانشمندان به آنچه از قرآن فهميده‏اند بيان مي‏كنند به بيان وجه اعجاز واقعا7.
    و بعضي از دانشمندان به بيان اقرال اكتفا كرده‏اند چنانكه محقق طوسي در وجه اعجاز چنين فرموده است: گفته‏اند اعجاز قرآن يا از جهت فصاحت آنست و يا فصاحت واسلوب آن ويا صرفه وهمه آنهامحتمل است8 به هر حال بنظر مي‏رسد وجه قرآن كه در تمام سوره‏ها موجود است همان فصاحت و بلاغت و اسلوب قرآن كريم باشد زيرا آيات تحدي از جمله آيه شريفه(ام يقولون افتراه قل فأتوا بسورة مثله و ادعوا من استطعتم من دون الله ان كنتم صادقين.)9 دلالت دارند براينكه آنان از آوردن كوچكترين سوره عاجز بودند.




    .
    .
    .
    اصطلاحات علوم قرآني: اعجاز، فواتح، قرائت و قرا


  5. #4
    عضو كوشا

    تاریخ عضویت : دی 1390
    نوشته : 183      تشکر : 12
    209 در 128 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    ..تُراب.. آنلاین نیست.

    پیش فرض







    پس اگر وجه اعجاز اخبار غيبي و يا احكام فقهي و اخلاقي و سياسي باشد نبايد سوره شريفه كوثر مثلاًمعجزه باشد زيرا نه اخبار غيبي را در بر دارد و نه احكام را بنابراين وجه اعجاز همان فصاحت و بلاغت و اسلوب است كه در تمام سوره‏ها يافت مي‏شود چنانكه مشهور است.
    و قصه وليد بن مغيره نيز شاهد خوبي است براي مختار ما و خلاصه آن چنين است: روزي وليد از پيامبر اسلام تقاضا كرد تا آياتي از قرآن تلاوت كند حضرت به قرائت سوره سجده (فصلت) مشغول شد وقتي به آيات «فان اعرضوا فقل اندرزتكم صاعقهً مثل صاعقه عاد و ثمود» رسيد وليد لرزيد و از جاي خود برخاست و به خانه رفت و به جمع دوستان خود پيوست آنان خيال كردند كه او مسلمان شده و از آن پس جزو آنان نخواهد بود تا اينكه ابوجهل به خانه او رفت و گفت تو وعده دادي درباره قرآن فكري نكني چه شد به خانه‏ات برگشتي آيا اسلام آورده‏اي در پاسخ گفت: نه، بلكه هنگاميكه از محمد تلاوت قرآن شنيدم برخود لرزيدم سپس ابوجهل سئوال كرد آيا كلامش شعر است گفت:نه آيا خطبه است گفت:نه، خطبه كلامي است متصل و قرآن متفرق است پس كهانه (غييب‏گويي) است گفت نه آنگاه پرسيد پس چيست گفت: اگر مهلت دهي خواهم گفت: فرداي آنروز اظهار كرد كه بگوئيد آن سحر است زيرا در قلوب تاثير مي‏گذارد آنگاه آيات شريفه (ذر ني و من خلقت وحيدا) تا آيه (تسعة عشر) نازل شد.
    از اين روايت بخوبي استفاده مي‏شود كه قرآن خصوصيت و امتيازاتي دارد كه در متن آنست و نه در غير آن باشد مانند صرفه و امثال آن و اين مطلب منافات ندارد كه جهات ديگر قرآن از قبيل اخبار غيبي و تحقق آن در خارج، معجزه باشند.
    اصطلاحات علوم قرآني: اعجاز، فواتح، قرائت و قرا


  6. #5
    عضو كوشا

    تاریخ عضویت : دی 1390
    نوشته : 183      تشکر : 12
    209 در 128 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    ..تُراب.. آنلاین نیست.

    پیش فرض








    2-فواتح السور و مقطعات
    از جمله عناويني كه در علوم قرآني مورد بحث قرار گرفته واژه فواتح و مقطعات است10
    و در لسان احاديث نيز به آنها اشاره شده است.11
    فواتح و مقطعات در لغت فواتح در لغت جمع فاتحه بمعني اول هر چيز است همانطور كه خواستيم جمع خاتمه به معني آخر هر چيز است و مقطعّات جمع مقطّع بمعني چيز پاره شده و منحل گشته‏است چنانكه دركتب لغت آمده است:
    لسان العرب: فواتح القرآن اوائل السوره الواحد فاتحة و ام الكتاب يقال لها فاتحه القرآن مقطّعات الشي‏ء طرائفه التي يتحلل اليها و يترك عنها و المقطعات من الشعر ما تحليل و تبرك عنه.
    جمهرة اللغة: هلم فاتحتي اي حاكمتي. يعني فاتحه اسم فاعل از فتح بمعني حكم است اقرب الموارد: فواتح‏القرآن اوائل السورخلاف خواتمه و مقطعات اشي‏ءطرائفه‏التي‏تحليل اليها مجمع‏البحرين: فاتحه كلي‏شي‏ء اوّله و خاتمته آخِره فهي، اما مصدر بمعني الفتح كالكاذبه بمعني الكذب او صفة و التاء فيها للنقل من الوصفيه الي الاسمية مفردات راغب: فاتحة كل شي‏ء مبدئه الذي يفتح به ما بعده و به سمّي فاتحة الكتاب

    فواتح و مقطعات در اصطلاح فواتح و مقطعات در اصطلاح، حروف هجايي را گويند كه در اوائل 29 سوره قرآن واقعند مانند الم، الر، طس ... و چه بهتر آنها را در ضمن جدولي ارائه دهيم و به جهاتي آيه بعد از آنها را و نيز مكي و مدني بودنشان را ذكر كنيم:

    اصطلاحات علوم قرآني: اعجاز، فواتح، قرائت و قرا


  7. #6
    عضو كوشا

    تاریخ عضویت : دی 1390
    نوشته : 183      تشکر : 12
    209 در 128 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    ..تُراب.. آنلاین نیست.

    پیش فرض










    | رديف | حروف و آيه بعد از آن | سوره | مكي ومدني | 1 الم ذلك الكتاب لا ريب فيه | بقره | مدني | 2 الم الله لا اله هو الحي القيوم نزل عليك الكتاب بالحق | آل عمران | مدني | 3 الم احسب الناس ان يتركوا ان يقولوا آمنا و هم لايفتنون | عنكبوت | مكي | 4 الم غلبت الروم في ادني الارض و هم من بعد غلبهم | روم | مكي | سيغلبون | 5 الم تلك آيات الكتاب الحكيم | لقمان | مكي | 6 الم تنزيل الكتاب لا ريب فيه من رب العالمين | سجده | مكي | 7 المص كتاب انزل اليك فلا يكن في صدرك حرج منه | اعراف | مكي | 8 الر تلك آيات الكتاب الحكيم | يونس | مكي | 9 الر كتاب احكمت آياته | هود | مكي | 10 الر تلك آيات الكتاب المبين | يوسف | مكي | 11 الر كتاب انزلناه اليك لتخرج الناس من الظلمات الي النور | ابراهيم | مكي | 12 الر تلك آيات الكتاب و قرآن مبين | حجر | مكي | 13 المر تلك آيات الكتاب و الذي انزل اليك من ربك الحق | رعد | مدني | 14 كهيعص ذكر رحمة ربك عبده ذكريا | مريم | مكي | 15 طه ما انزلنا عليك القرآن لتشقي | طه | مكي | 16 طسم تلك آيات الكتاب المبين | شعراء | مكي | 17 طس تلك آيات القرآن و كتاب مبين | نمل | مكي | 18 طسم تلك آيات الكتاب المبين | قصص | مكي | 19 يس و القرآن الحكيم انك لمن المرسلين | يس | مكي | 20 ص و القرآن ذي الذكر بل الذين كفروا في عزة و شقاق | ص | مكي | 21 حم تنزيل من الرحمن الرحيم | فصلت | مكي | 22 حم تنزيل الكتاب من الله العزيز العليم | غافر | مكي | 23 حم و الكتاب المبين انا جعلناه قرآنا عربيا | زخرف | مكي | 24 حم و الكتاب المبين انا انزلناه في ليلة مباركه | دخان | مكي | 25 حم تنزيل الكتاب من الله العزيز الحكيم | جاثيه | مكي | 26 حم تنزيل الكتاب من الله العزيز الحكيم | احقاف | مكي | 27 حم عسق كذلك يوحي اليك و الي الذين من قبلك الله | شوري | مكي | العزيز الحكيم | 28 ق و القرآن المجيد بل عجبوا ان جاءهم منذر منهم | ق | مكي | 29 ن و القلم و ما يسطرون | ن | مكي



    اصطلاحات علوم قرآني: اعجاز، فواتح، قرائت و قرا


  8. #7
    عضو كوشا

    تاریخ عضویت : دی 1390
    نوشته : 183      تشکر : 12
    209 در 128 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    ..تُراب.. آنلاین نیست.

    پیش فرض











    تفسير فواتح سور در معاني فواتح سور اختلاف شده و اقوال بسياري ديده مي‏شود كه بعضي تعداد آنها را تا بيست قول رسانيده نه و همين طور روايات وارده نيز با هم مختلف و متعارضند كه قهرا نمي‏توان به آنها تمسك كرد بنابراين، قول باينكه آنها از متشابهاتند و احدي جز خداوند متعال و راسخين در علم از آنها اطلاعي ندارند صحيح بنظر مي‏رسد. فواتح و روايات روايات در اين موضوع بسيار ولي مختلف مي‏باشد كه خوب است از هر گروه آنها حديثي از باب نمونه نقل كنيم.
    1 ـ محدت بحراني از محمدبن قيس روايت مي‏كند كه امام باقر عليه‏السلام مي‏فرمود: حيّ بن اخطب و ابا ياسربن اخطب و عدّه‏اي از يهود نجران به محضر پيامبر صلي‏الله‏عليه‏و‏آله‏وس م رسيدند و سئوال كردند آيا در ميان آيات نازله كلمه «الم» وجود دارد؟ فرمود بلي سپس گفتند آيا جبرئيل آنرا آورده؟ فرمود بلي آنگاه گفتند در انبياء كسي نبوده كه مدت حكومتش معين شده باشد جز تو كه مدت حكومتت بيان شده‏است پس حيّ‏بن اخطب متوجه اصحابش شد و اظهار كرد «الف» در (الم) يك و «لام» سي و «ميم» چهل محسوبند و پس جمعا 71 سال مي‏شود و عجب است از كسي كه وارد امتي شده كه عمر آن 71 سال است سپس پرسيد آيا كلمه ديگري نيز وجود دارد فرمود بلي آنگاه گفت مطلب بر ما مشتبه شد.12
    2 ـ شيخ صدوق از سفيان بن سعد الثوري نقل مي‏كند: خدمت امام باقر عليه‏السلام عرض كردم اي پسر رسول خدا معني كلام خدا («الم» و «المص») تا آخر حروف چيست؟ فرمود: امّا الم يعني انا اللّه‏ المجيد و «المص» يعني انااللّه‏ المقتدر الصادق.13


    اصطلاحات علوم قرآني: اعجاز، فواتح، قرائت و قرا

  9. تشكرها 2


  10. #8
    عضو كوشا

    تاریخ عضویت : دی 1390
    نوشته : 183      تشکر : 12
    209 در 128 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    ..تُراب.. آنلاین نیست.

    پیش فرض
















    3 ـ شيخ صدوق از علي‏بن محمّدبن سيّار از امام حسن بن علي عليه‏السلام روايت مي‏كند: خداوند در قرآن مجيد مي‏فرمايد «الم ذلك الكتاب» يعني اي محمّد اين كتابي كه بتو فرستادم مركب از الف و لام و ميم است كه حروف هجاي شما است اگر راست مي‏گويند نظير آنرا بياورند.14
    4 ـ شيخ صدوق از ابوبصير از امام صادق عليه‏السلام روايت مي‏كند (الم) حرفي است از حروف اسم اعظم كه در قرآن تقطيع شده هر وقت پيغمبر عليه‏السلام و يا امام بخواهد دعايش مستجاب گردد آنها را در قالب مركبّي تركيب مي‏دهد و خدا را با آن اسم مي‏خواند.15
    5 ـ سيوطي از سدّي نقل مي‏كند از ابن عباس روايت شده كه «الم» اسمي است از اسماء اعظم خدا و نيز مي‏نويسد: گفته‏اند: اين حروف اسم اعظم خدا است ولي ما تأليف آنها را نمي‏دانيم و از ابن عطيه نيز همين مطلب منقول است و نيز مي‏نويسد: «الم»، «طسم» و «ص»، سوگندهاي خدا هستند16 فواتح و آراء آراء مفسرين طبق نوشته شيخ الطائفه بالغ بر ده قول است.
    1 ـ آنها يعني فواتح، اسامي قرآنند.
    2 ـ آنها بر انتهاي سوره سابق و ابتداي سوره لاحق علامتند
    3 ـ آنها اسامي سوري است كه در آنها واقعند و مرحوم شيخ اين قول را پسنديده و فرمود بهترين معنا همين است كه گفته شود آنها نامهاي سوره‏هايي هستند كه در آنها واقعند.
    4 ـ سوگندهايي هستند كه خداوند به آنها قسم يادكرده‏است.
    5 ـ اسم اعظم خدايند.
    6 ـ اوائل كلمه‏هايي هستند كه رسول‏خدا صلي‏الله‏عليه‏و‏آله‏وس م آنها را مي‏داند مانند شاعر كه مي‏گويد: (قلنا لها قفي فقالت قِ) يعني گفتيم به او توقف كن گفت (قِ) يعني توقف مي‏كنم.
    7 ـ حروفي هستند از حروف هجا كه براي تركيباتي وضع شده‏اند
    8 ـ حروفي هستند كه هر يك از آنها به معناي اشاره دارد
    9 ـ حروفي هستند از حروف جمل
    10 ـ اسرار قرآن مجيدند چنانكه هر كتابي را سرّي است17
    اصطلاحات علوم قرآني: اعجاز، فواتح، قرائت و قرا


  11. #9
    عضو كوشا

    تاریخ عضویت : دی 1390
    نوشته : 183      تشکر : 12
    209 در 128 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    ..تُراب.. آنلاین نیست.

    پیش فرض




    علاّمه طباطبائي در ارتباط با ده قول مذكور مي‏فرمايد اقوال دهگانه صرف احتمال و فرض بيش نيستندو هيچ يك داراي دليل و برهان نسيت سپس مي‏فرمايد: اين حروف رموزيست بين خداوند سبحان و رسول اكرمش كه علم آن مستور بوده و براي كشف آنها راهي نيست خرافات نولد كه مستشرق آلماني طبق نقلي ادعا كرده است كه هريك از اين حروف اشاره‏اي دارد مثلا(س) به سعد وقاص (م) به مغيره (ن) به عثمان (ه••) به ابو هريره اشاره‏است ولي در اواخر به خطاي خود واقف شده از حرف خود بر گشته است اما عده‏اي مانند بهل و هرشفليد از نو براي مطلب او حماسه آفريده دو باره آنرا زنده گرده‏اند.18
    نصوح طاهر فلسطيني نيز طبق نقلي ادعا كرده است كه حروف بر حسب حساب جمل اشاره به آيات سوره‏ايست كه در اوايل آنها واقعند و اين تطابق تا زمان عثمان بوده و بعد از او بهم خورده است.19 پس به نظر او سوره بقره كه (الم) در اول آنست 71 آيه بوده و پس از عثمان تحريف شد و به 286 آيه رسيده است و همينطور سوره عنكبوت كه اول آن (الم) واقعست 71 آيه بوده و پس از عثمان تحريف شده و به 200 آيه رسيده‏است.





    اصطلاحات علوم قرآني: اعجاز، فواتح، قرائت و قرا


  12. #10
    عضو كوشا

    تاریخ عضویت : دی 1390
    نوشته : 183      تشکر : 12
    209 در 128 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    ..تُراب.. آنلاین نیست.

    پیش فرض





    شيخ محي‏الدين ابن عربي طبق نقلي ادّعا كرده است كه اين حروف جمعا به 78 حرف مي‏رسد و بنا بفرمايش پيغمبر اسلام ايمان (سبعين و بضع) يعني هفتاد و خورده‏اي جزء دارد و اين 8 كه در 78 است اشاره به بضعي است كه در روايت است و ايمان كسي بكمال نمي‏رسد مگر اينكه حقايق اين حروف را كه در سوره‏ها است بداند.20
    به هر حال به نظر مي‏رسد قول باينكه اين حروف از اسرار و متشابهات قرآن مجيد است صحيح باشد زيرا
    اولاً: تعريف متشابهات شامل بر آنها است
    ثانيا: روايات چنانكه ديديم مختلف است و متعارض بوده، و صلاحيت براي تمسك ندارند.
    ثالثا: اقوال در مسئله بسيار متشتت و مختلف است و اتفاقي در ميان آنها نيست و بعلاوه هيچ يك از آنها چنانكه گفته‏اند دليل و برهاني ندارد همانطور كه از قاضي ابوبكربن‏عربي نقل شده كه او بيش از بيست قول در مسئله ديده و كسيكه در تفسير اين حروف رأي قطعي داده باشد نديده‏است21

    و همانطور كه علاّمه طباطبايي در خصوص اقوال دهگانه فرموده‏است كه آنها حدس و احتمالند و دليل و برهاني ندارند.22

    اصطلاحات علوم قرآني: اعجاز، فواتح، قرائت و قرا


صفحه 1 از 3 123 آخرینآخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •