۩ **♪♪♪**۩----ژرفا و پهناى قرآن‏شناسى ؛ گفت و گو با محمدكاظم شاکر----۩ **♪♪♪**۩ سایت آیه های انتظار انجمن آیه های انتظار
ثبت نام
سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
تبلیغات تبلیغات
۩ **♪♪♪**۩----ژرفا و پهناى قرآن‏شناسى ؛ گفت و گو با محمدكاظم شاکر----۩ **♪♪♪**۩
صفحه 2 از 2 نخستنخست 12
نمایش نتایج: از شماره 11 تا 17 , از مجموع 17
  1. #11
    كاربر ويژه
    **موعود** آواتار ها

    تاریخ عضویت : مهر 1389
    نوشته : 4,170      تشکر : 3,784
    6,469 در 2,374 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    **موعود** آنلاین نیست.

    پیش فرض







    اما اينكه چگونه مى‏توانيم به اين عرف خاص دست يابيم، جواب آن ساده است. عرف خاص در هر علمى جدا از خود آن علم نيست. همان طور كه اشاره كردم عرف خاص هر علمى، همزاد آن علم است و در دوران خود آن علم پديد مى‏آيد. پس شناخت آنها جدا از شناخت آن علم نمى‏تواند باشد. كسى قبل از پديد آمدن علم پزشكى، فرهنگ پزشكى نمى‏نويسد تا ديگران را با آن آشنا سازد. در مورد قرآن نيز همين‏طور است. زبان عرف خاص قرآن را بايد با مراجعه به خود قرآن به دست آورد. مرحوم علامه طباطبايى در تفسير يكى از آيات مربوط به «روح» اين نكته را متذكر مى‏شوند كه كسانى كه روح را در آياتى مثل: يلقى الروح على من يشاء من عباده به وحى تفسير كرده‏اند، نظريه قرآن را در مورد معناى «روح» در نظر نگرفته‏اند. ايشان مى‏گويند اساساً تفسير به رأى آن است كه كسى بخواهد قرآن را صرفاً با توجه به اصول و قواعد زبان عربى و معانى واژه‏ها در عرف عام زبان عربى تفسير نمايد. يادآور مى‏شوم كه پايبندى به زبان عرف عام در تفسير قرآن در تفسير آيات متشابه، مشكلاتى را به دنبال مى‏آورد. شايد ظاهرگرايانى كه به تشبيه‏گرايى تمايل پيدا كرده‏اند و اسما و صفات خداوند را همچون صفات انسانى معنا كرده‏اند، با همين طرز تفكر كه زبان قرآن زبان عرف عام است، چنين تفاسيرى را عرضه كرده‏اند.



    ۩ **♪♪♪**۩----ژرفا و پهناى قرآن‏شناسى ؛ گفت و گو با محمدكاظم شاکر----۩ **♪♪♪**۩
    باز ای موعود! بی تو جمعه ای دیگر گذشت.... کُشت ما را بی قراری! پس قرار ما چه شد؟

  2. تشكر

    نرگس منتظر (12-11-1390)

  3. #12
    كاربر ويژه
    **موعود** آواتار ها

    تاریخ عضویت : مهر 1389
    نوشته : 4,170      تشکر : 3,784
    6,469 در 2,374 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    **موعود** آنلاین نیست.

    پیش فرض







    پژوهش و حوزه: سطح و عمق مطالعات و پژوهش‏هاى قرآنى در موضوعات جديد را چگونه ارزيابى مى‏كنيد؟


    ، درباره اين سوءال بايد دو نكته را عرض كنم: نكته اول اين است كه متأسفانه برنامه‏هاى آموزشى و پژوهشى ما در حوزه علوم قرآنى به گونه‏اى نيست كه اساساً به مطالعات جديد بها بدهد. ما مى‏بينيم كه برنامه‏هاى درسى در رشته علوم قرآن و حديث به گونه‏اى است كه گويى در 200 سال قبل زندگى مى‏كنيم. اين برنامه باعث مى‏شود كه استاد و دانشجو تنها به مطالعه كتاب‏هاى قديمى و بحث‏هاى قديمى بپردازند و عمده وقت خود را صرف آنها كنند. در چنين شرايطى خيلى معقول نيست كه از استادان و دانش‏پژوهان و دانشجويان اين رشته انتظار نوآورى داشته باشيم. نكته دوم اين است كه مباحث جديدى كه وارد حوزه قرآن شده است ـ مانند مباحث مربوط به هرمنوتيك ـ نوعاً از حد ترجمه انديشه‏هاى غربى ـ كه در مورد كتاب مقدس گفته‏اند ـ فراتر نمى‏رود و عده‏اى گمان كرده‏اند كه آنچه در غرب به عنوان هرمنوتيك جديد مطرح شده، عيناً مى‏توان در مورد قرآن نيز مطرح كرد! در حالى كه توجه به فرق‏هاى موجود بين كتاب مقدس مسيحيان و قرآن كريم، چهره اين‏گونه مباحث را كاملاً دگرگون مى‏سازد.

    ۩ **♪♪♪**۩----ژرفا و پهناى قرآن‏شناسى ؛ گفت و گو با محمدكاظم شاکر----۩ **♪♪♪**۩
    باز ای موعود! بی تو جمعه ای دیگر گذشت.... کُشت ما را بی قراری! پس قرار ما چه شد؟

  4. تشكر

    نرگس منتظر (12-11-1390)

  5. #13
    كاربر ويژه
    **موعود** آواتار ها

    تاریخ عضویت : مهر 1389
    نوشته : 4,170      تشکر : 3,784
    6,469 در 2,374 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    **موعود** آنلاین نیست.

    پیش فرض







    در اينجا بر اين نكته تأكيد مى‏كنم كه تنها راه آنكه به مباحث جديد عمق ببخشيم، آن است كه اين مباحث جزو برنامه‏هاى درسى، از كارشناسى تا دكترا، قرار گيرد. در اين صورت است كه به طور طبيعى دانشجو انتظار دارد تا مباحث جالب و مفيدى توسط استاد عرضه شود و استاد هم به عنوان وظيفه كارى‏اش به دنبال مطالعه بيشتر خواهد رفت و طبيعتاً درس مربوط روز به روز غناى بيشترى مى‏يابد. سپس اين مباحث به درون جامعه مى‏آيد و صاحب‏نظران درباره آن نظر كارشناسى مى‏دهند و به اصطلاح چكش مى‏خورد و در نتيجه شكل منسجمى به خود مى‏گيرد.



    ۩ **♪♪♪**۩----ژرفا و پهناى قرآن‏شناسى ؛ گفت و گو با محمدكاظم شاکر----۩ **♪♪♪**۩
    باز ای موعود! بی تو جمعه ای دیگر گذشت.... کُشت ما را بی قراری! پس قرار ما چه شد؟

  6. تشكر

    نرگس منتظر (12-11-1390)

  7. #14
    كاربر ويژه
    **موعود** آواتار ها

    تاریخ عضویت : مهر 1389
    نوشته : 4,170      تشکر : 3,784
    6,469 در 2,374 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    **موعود** آنلاین نیست.

    پیش فرض







    پژوهش و حوزه: حوزه مطالعات قرآنى و دلمشغولى‏هاى اصلى شما در پژوهش‏هاى جديدتان چيست؟


    ، همان طور كه مى‏دانيد حوزه قرآن و حديث، بسيار گسترده است و ضرورت دارد محققان و مدرسان بخشى از آن را به عنوان گرايش تخصصى خود دنبال كنند تا بتوانند در آن زمينه صاحب‏نظر شده، حرف و سخنى براى گفتن داشته باشند. اين امرى است كه ضرورت آن در دهه‏هاى اخير به‏خوبى احساس شده است كه ديگر زمان جاهليت علمى گذشته است و اگر فرض كنيم كسانى باز هم تلاش كنند تا در همه زمينه‏ها، كسب معلومات كنند اين افراد اگر هم خيلى موفق باشند نوعاً دريا و اقيانوسى خواهند شد با عمق يك سانتيمتر! بنابراين لازم است حتى در بخش قرآنى هم تخصص‏هاى مختلفى به وجود آيد. اين‏جانب سال‏ها است كه بيشتر وقتم را صرف حوزه مبانى و روش‏هاى تفسيرى قرآن كرده‏ام و اكثر نوشته‏هايى را هم كه به چاپ رسانده‏ام، در اين زمينه است. به تازگى با گذراندن يكسال فرصت مطالعاتى در انگلستان به مطالعات تطبيقى بين روش‏هاى تفسيرى كتاب مقدس و قرآن روى آورده‏ام و اميدوارم بتوانم در آينده پژوهش‏هاى مكتوبى را در اين زمينه عرضه كنم. تاكنون چند اثر را به صورت كتاب و مقاله در اين زمينه از انگليسى ترجمه كرده‏ام كه آماده چاپ و انتشار است.

    يكى از دغدغه‏هايى كه اين‏جانب در ارتباط با كار خودم دارم، مواجهه با جهان غرب و مسيحيت است. ما بايد بتوانيم حقانيت قرآن را با زبان علمى و متدهايى كه براى غرب و مسيحيت آشنا و شناخته شده باشد، بيان كنيم. يكى از اين موارد پاسخ گفتن به شبهاتى است كه آنها در مورد قرآن كريم مطرح مى‏كنند كه بايد درست فهميد و درباره آنها انديشيد و سپس با روشى مناسب به آنها پاسخ گفت.



    ۩ **♪♪♪**۩----ژرفا و پهناى قرآن‏شناسى ؛ گفت و گو با محمدكاظم شاکر----۩ **♪♪♪**۩
    باز ای موعود! بی تو جمعه ای دیگر گذشت.... کُشت ما را بی قراری! پس قرار ما چه شد؟

  8. تشكر

    نرگس منتظر (12-11-1390)

  9. #15
    كاربر ويژه
    **موعود** آواتار ها

    تاریخ عضویت : مهر 1389
    نوشته : 4,170      تشکر : 3,784
    6,469 در 2,374 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    **موعود** آنلاین نیست.

    پیش فرض







    پژوهش و حوزه: يكى از فعاليت‏هاى علمى شما در چند سال اخير تهيه و تنظيم و معرفى مقالات علمى ‏ـ پژوهشى فارغ التحصيلان مقطع دكترا بوده است. اين كار با چه هدف و انگيزه‏اى انجام شد؟


    ، يكى از كارهاى خوبى كه معاونت محترم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامى در سال‏هاى اخير انجام داده حمايت از فعاليت‏هاى قرآنى است كه اكنون با ايجاد مركز توسعه و ترويج فعاليت‏هاى قرآنى رشد قابل توجهى داشته است. حمايت از محققان و پژوهشگران و از جمله حمايت از نويسندگان پايان‏نامه‏هاى قرآنى يكى از فعاليت‏هاى اين مركز بوده است. در زمينه تشويق و حمايت از دانش‏آموختگانى كه مقطع كارشناسى ارشد خود را با نوشتن پايان‏نامه قرآنى به اتمام رسانده‏اند، چند كار صورت گرفته است: 1. انتخاب پايان‏نامه نمونه و معرفى آن همراه با اعطاى جايزه كه اين كار مشتركاً از سوى معاونت فرهنگى و جهاد دانشگاهى انجام مى‏شود؛ 2. چاپ و انتشار پايان‏نامه‏هاى قرآنى كه اين كار پس از ارزيابى توسط دو داور و تصويب در كميته علمى متشكل از پنج نفر از استادان علوم قرآنى صورت مى‏گيرد و تاكنون پايان‏نامه‏هاى فراوانى هم در سطح دكترا و هم در سطح فوق ليسانس به چاپ رسيده است؛ 3. چاپ كليه پايان‏نامه‏ها، كه تاكنون به چند جلد رسيده است؛ 4. چاپ يك مقاله از هر پايان‏نامه دكترا كه در مجموعه قرآن در آينه پژوهش صورت مى‏گيرد.



    ۩ **♪♪♪**۩----ژرفا و پهناى قرآن‏شناسى ؛ گفت و گو با محمدكاظم شاکر----۩ **♪♪♪**۩
    باز ای موعود! بی تو جمعه ای دیگر گذشت.... کُشت ما را بی قراری! پس قرار ما چه شد؟

  10. تشكر

    نرگس منتظر (12-11-1390)

  11. #16
    كاربر ويژه
    **موعود** آواتار ها

    تاریخ عضویت : مهر 1389
    نوشته : 4,170      تشکر : 3,784
    6,469 در 2,374 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    **موعود** آنلاین نیست.

    پیش فرض







    متأسفانه استفاده بهينه‏اى از تحقيقات دوره دكترا صورت نمى‏گيرد. از طرفى هر دانشجوى دكترا به طور متوسط بين يك سال و نيم تا دو سال از بهترين سال‏هاى عمر خود را صرف تحقيق و تحرير پايان‏نامه مى‏كند و از طرف ديگر بنا به دلايلى حاصل اين تحقيقات در مجلات معتبر علمى به چاپ نمى‏رسيد؛ چرا كه معمولاً مجلات علمى ـ پژوهشى دانشگاه‏ها اقدام به درج مقالات علمى استادان دانشگاه مى‏كنند. از اين رو با پيشنهاد يكى از مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامى مقرر گرديد از هر رساله دكترا يك مقاله بگيريم و پس از تهذيب و ويرايش در مجموعه‏اى به چاپ برسانيم و به مناسبت نمايشگان بين المللى قرآن منتشر كنيم. اينك خداى متعال را سپاسگزاريم كه توفيق داد تا در آستانه بازگشايى دوازدهمين نمايشگاه بين المللى قرآن كريم چهارمين دفتر را منتشر سازيم. اگرچه تبليغاتِ مناسب و موءثرى در مورد اين مجموعه صورت نگرفته است، با اين حال استقبال خوبى از آنها در ميان پژوهشگران و دانشجويان وجود دارد. ما اميدواريم با انتشار پى در پى اين مجموعه و گسترش مقالات به حوزه‏هاى مختلف، در آينده اين مجموعه را همانند يك مجموعه بزرگ و دايرة المعارف علوم و معارف قرآنى ببينيم.



    ۩ **♪♪♪**۩----ژرفا و پهناى قرآن‏شناسى ؛ گفت و گو با محمدكاظم شاکر----۩ **♪♪♪**۩
    باز ای موعود! بی تو جمعه ای دیگر گذشت.... کُشت ما را بی قراری! پس قرار ما چه شد؟

  12. تشكر

    نرگس منتظر (12-11-1390)

  13. #17
    كاربر ويژه
    **موعود** آواتار ها

    تاریخ عضویت : مهر 1389
    نوشته : 4,170      تشکر : 3,784
    6,469 در 2,374 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    **موعود** آنلاین نیست.

    پیش فرض







    از نكات جالب توجه اينكه بسيارى از اين پايان‏نامه‏ها مربوط به دانش‏آموختگانى است كه در رشته علوم قرآن تحصيل نكرده‏اند، بلكه فارغ التحصيلان رشته هايى نظير زبان و ادبيات عرب، زبان و ادبيات فارسى، فلسفه و... هستند. در اينجا فرصت را غنيمت شمرده، به دانشجويان ديگر رشته‏ها توصيه مى‏كنم پايان‏نامه خود را به يكى از موضوعات مرتبط با قرآن اختصاص دهند؛ مخصوصاً دانشجويانى كه در رشته‏هاى مختلف هنر تحصيل مى‏كنند؛ نظير دانشجويان رشته موسيقى، فيلم و... ؛ زيرا مى‏توان مفاهيم عالى قرآنى را در فيلمنامه‏ها به كار گرفت و با الهام از روح قرآن پديدآورنده آثار ارزشمند هنرى شد. مثلاً در بحث از قرائت قرآن، موسيقى قطعاً مى‏تواند مفيد باشد.

    پژوهش و حوزه: سپاس‏گزاريم كه در اين گفت‏وگو شركت كرديد و براى شما آرزوى توفيق بيشتر مى‏كنيم.



    ۩ **♪♪♪**۩----ژرفا و پهناى قرآن‏شناسى ؛ گفت و گو با محمدكاظم شاکر----۩ **♪♪♪**۩
    باز ای موعود! بی تو جمعه ای دیگر گذشت.... کُشت ما را بی قراری! پس قرار ما چه شد؟

  14. تشكر

    نرگس منتظر (12-11-1390)

صفحه 2 از 2 نخستنخست 12

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •