سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
˜Ï æÈáǐ
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 6 , از مجموع 6

موضوع: آزادی اجتماعی از منظر قرآن کریم

  1. Top | #1

    عنوان کاربر
    كاربر ويژه
    تاریخ عضویت
    آبان 1389
    شماره عضویت
    873
    نوشته
    4,010
    تشکر
    9,324
    مورد تشکر
    9,375 در 3,220
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    gool آزادی اجتماعی از منظر قرآن کریم




    آزادی اجتماعی از منظر قرآن کریم





    آزادی در اسلام


    یکی از ویژگی های جامعه اسلامی آزادی است به این معنا که آیا فرد وقتی در جامعه زندگی می کند از آزادی برخوردار است یا نه؟

    در این فصل اقسام معنا، حدود و شئون مختلف آزادی مطرح می شود.


    اقسام آزادی


    آزادی یک بحث عقلی دارد که در کتاب های فلسفه و کلام بررسی می شود و بحثی اخلاقی دارد که در کتاب های اخلاق عنوان شده است، یک بحث عرفانی دارد که اهل معرفت آن را عنوان می کنند و بحثی حقوقی که قانوندانها از آن بحث می کنند.




    امضاء
    او منتظر ماست تا شرایط را برای ظهورش مهیا کنیم

    هر یک از ما در قبال خون هر مظلومی که در جهان بر زمین میریزد مسوولیم


  2. تشكرها 2

    مليکه (01-11-1390), مدير اجرايي (25-10-1390)

  3.  

  4. Top | #2

    عنوان کاربر
    كاربر ويژه
    تاریخ عضویت
    آبان 1389
    شماره عضویت
    873
    نوشته
    4,010
    تشکر
    9,324
    مورد تشکر
    9,375 در 3,220
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    پیش فرض




    اما قسم اوّل:

    آزادی عقلی:

    سخن درباره آزادی عقلی بحث از یک مسئله تکوینی است نه اخلاقی، قانونی، حقوق و قراردادی و آن بحث این است که آیا انسان مجبور است یا مفوّض و به خود وانهاده شده؟

    در کتاب های فلسفه و کلام در پاسخ این پرسش گفته شده که انسان نه مجبور است، تا اسناد و نسبت کارهایش به او مجازی باشد و نه مفوّض است تا اسناد کار به او به نحو استقلال باشد،

    هم جبر باطل است و هم تفویض و آنچه حق است، امر بین الامرین است که از آن به «اختیار و آزادی» انتخاب یاد می شود.

    بسیاری از حکما در کتابهای عقلی به این سخن عقیده دارند.امّا معتقدان به جبر تاریخ و صاحبان تفکّر اشعری انسان را آزاد نمی دانند.



    نفی جبر و تفویض و اثبات آزادی از حوزه این مباحث خارج است، زیرا بحثی عقلی است که آیاتی از قرآن چون:

    «انّا هدیناه السّبیل امّا شاکراً و امّا کفوراً؛

    ما انسان ها را هدایت کردیم و راه را به او نشان دادیم او یا شکر و پذیرای هدایت است و یا کفور و ناسپاس در برابر هدایت است و آن را نمی پذیرد.»(1)
    و

    «و قل الحقّ من ربّکم فمن شاء فلیؤمن و من شاء فلیکفر؛


    حق را از طرف پروردگار بگو هر که خواهد ایمان آورد و هرکه خواهد کفر ورزد»(2)

    مبین آن می باشند.




    امضاء
    او منتظر ماست تا شرایط را برای ظهورش مهیا کنیم

    هر یک از ما در قبال خون هر مظلومی که در جهان بر زمین میریزد مسوولیم


  5. تشكر

    مليکه (01-11-1390)

  6. Top | #3

    عنوان کاربر
    كاربر ويژه
    تاریخ عضویت
    آبان 1389
    شماره عضویت
    873
    نوشته
    4,010
    تشکر
    9,324
    مورد تشکر
    9,375 در 3,220
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    پیش فرض



    آزادی اخلاقی:

    آزادی اخلاقی را قرآن کریم در روایات معصومین(ع) به انسان ها آموختند تا از بند رذایل اخلاقی رهایی یابند، چون یک انسان متکبر یا طمع ورز و آزمند، هرگز آزاد نیست این آزادی در کتابهای اخلاق قابل طرح است که به عنوان یک فضیلت اخلاقی تحت عنوان (حرّیت) مورد بحث قرار می گیرد.

    آزادی عرفانی:

    برتر از دو قسم یاد شده، آزادی عارفانه است ـ نه زاهدانه ـ و آن اینکه انسان از هرچه رنگ تعلق، بلکه از هرچه رنگ تعیّن پذیرد آزاد باشد، چیزی او را به خود جذب و جلب نکند و برای انسان چیزی جز خدا که مطلق محض است، جاذبه نداشته باشد
    این آزادی که عارف در پی آن است، اگر در کتاب های اخلاقی مطرح می شود در حدّ یک اشاره است که از آن می گذرند و این اوج اخلاق و در محور یافته های اهل معرفت است.


    آزادی حقوقی:

    این آزادی، مورد بحث حقوقدانان و قانون شناسان است که مواد قانونی باید طوری تدوین شود که اجرای آن مستلزم برخورد حقوقی نباشد یعنی یک انسان در کیفیت بهره برداری از مواهب طبیعی تا حدّی آزاد است که آزادی او مزاحم حقوق و بهره وری دیگران نباشد و اصل «لاضررو لا ضرار فی الاسلام» در همین محدوده قابل اجرا است. این آزادی حقوقی و قانونی است.


    امضاء
    او منتظر ماست تا شرایط را برای ظهورش مهیا کنیم

    هر یک از ما در قبال خون هر مظلومی که در جهان بر زمین میریزد مسوولیم


  7. تشكر

    مليکه (01-11-1390)

  8. Top | #4

    عنوان کاربر
    كاربر ويژه
    تاریخ عضویت
    آبان 1389
    شماره عضویت
    873
    نوشته
    4,010
    تشکر
    9,324
    مورد تشکر
    9,375 در 3,220
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    پیش فرض



    محدودیّت طبیعی و قانونی آزادی

    انسان گرچه آزاد است، ولی دستگاه آفرینش چنان که به او میل و اراده داده همین اراده و میل را محدود نیز نموده است، یعنی انسان قدرت آن را ندارد که هرچه را بخواهد اراده کند، بلکه اراده او محدود است و

    وقتی انسان در جامعه زندگی می کند گذشته از آن محدودیّت طبیعی، محدودیّت قانونی نیز جلوی رهایی او را می گیرد تا نتواند هرچه به دلش خطور کرد آن را عملی نماید.


    محدودیت طبیعی انسان این است که اگر او تنها هم روی زمین زندگی کند نمی تواند به شکل دلخواه خود عمل کند یا اراده های گزاف داشته باشد و محدودیت قانونی، آن است که چون بهره برداری از مواهب طبیعی برای همگان است و اگر کسی بخواهد به میل و اراده خود به طور آزاد استفاده کند مزاحم دیگران خواهد بود از این رو قانونی برای تعدیل این اراده ها و امیال باید تدوین شود.



    امضاء
    او منتظر ماست تا شرایط را برای ظهورش مهیا کنیم

    هر یک از ما در قبال خون هر مظلومی که در جهان بر زمین میریزد مسوولیم


  9. تشكر

    مليکه (01-11-1390)

  10. Top | #5

    عنوان کاربر
    كاربر ويژه
    تاریخ عضویت
    آبان 1389
    شماره عضویت
    873
    نوشته
    4,010
    تشکر
    9,324
    مورد تشکر
    9,375 در 3,220
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    پیش فرض



    تفسیر آزادی

    «آزادی» برای انسان بسیار ارزشمند و مطلوب است، همانند «سعادت» که مفهوم آن روشن و اصل آن نیز مطلوب همه است، اما عمده تفسیر آزادی است و چون آزادی وصفی از اوصاف نفسانی انسان است به ناچار اگر انسان شناسی ها متفاوت بود، معنا و تفسیر آزادی نیز مختلف است، چه اینکه بر اساس اختلاف انسان شناسی ها، تفسیر «سعادت» و سایر اوصاف انسانی نیز مختلف خواهد بود.


    در فصل های گذشته دوگونه جهانبینی مطرح شد:

    یکی جهانبینی الهی که می گوید جهان مبدأ و معادی دارد و برای انسان وحی و رسالت مطرح است و انسان دارای روح و مسافری است که عوالمی را پشت سر گذاشته و عوالمی را نیز در پیش دارد او با مرگ نابود نمی شود، بلکه از عالمی به عالم دیگر منتقل می شود.

    اما جهانبینی مادی می گوید جهان عبارت از همین جهان محسوس مادّی است و آغاز و انجامی برای جهان نیست و زندگی انسان نیز بین میلاد و مرگ خلاصه می شود که قبل از میلاد ماده و تطوّرات مادّه بود و سرانجام با مرگ نابود می شود: «ان هی الا حیاتنا الدنیا؛ زندگی جز زندگی دنیا نیست.»(3)


    بر اساس این دو بینش دو منطق نیز وجود دارد:

    یکی منطق احساس و سودگرایانه و دیگری منطق عقل و حق گرایانه و بر اساس آن دو جهانبینی و این دو منطق دو گونه تفسیر نیز درباره آزادی هست.

    کسانی که جهان را در ماده خلاصه می کنند و انسان را هم یک موجود مادّی می پندارند، آزادی را همان رهایی می دانند، آنچه را که یک عارف یا زاهد بند می داد، یک انسان مادی آن را به عکس آن ها آزادی می پندارد، چه اینکه آنچه را انسان مادّی آزادی می پندارد نزد عارف یا زاهد بند است.


    ممکن است انسانی بگوید من در انتخاب راه رها هستم و می توانم خود را به هر عادتی معتاد کنم ولی رهایی در اعتیاد به هر عادت، در واقع بندی است بر دست و پای او. در واقع انسان معتاد برده است نه آزاد.

    دلبستگی به آنچه رنگ تعلّق دارد و انسان را از مسیر لقای حق باز می دارد بندگی است نه آزادی.




    امضاء
    او منتظر ماست تا شرایط را برای ظهورش مهیا کنیم

    هر یک از ما در قبال خون هر مظلومی که در جهان بر زمین میریزد مسوولیم


  11. تشكر

    مليکه (01-11-1390)

  12. Top | #6

    عنوان کاربر
    عضو حرفه‌ ای
    تاریخ عضویت
    اردیبهشت 1397
    شماره عضویت
    753
    نوشته
    2,027
    تشکر
    4,554
    مورد تشکر
    7,554 در 1,896
    وبلاگ
    6
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    پیش فرض

    ضمن تشکر دوست من

    با اجازه کار برچسب گذاری پست شما را من انجام دادم
    یا علی

    امضاء




اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
© تمامی حقوق از جمله طراحی قالب برای سایت آیه های انتظار محفوظ می باشد © طراحی و ویرایش Masoomi بر قالب منتشر شده از ویکی وی بی