ღ •:*¨`*:•. ღ.... چندوچون علوم قرآن ....ღ •:*¨`*:•. ღ سایت آیه های انتظار انجمن آیه های انتظار
ثبت نام
سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
تبلیغات تبلیغات
ღ •:*¨`*:•. ღ.... چندوچون علوم قرآن ....ღ •:*¨`*:•. ღ
صفحه 2 از 3 نخستنخست 123 آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 11 تا 20 , از مجموع 21
  1. #11
    كاربر ويژه
    **موعود** آواتار ها

    تاریخ عضویت : مهر 1389
    نوشته : 4,170      تشکر : 3,784
    6,469 در 2,374 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    **موعود** آنلاین نیست.

    پیش فرض







    در كنار علوم قرآنى و علوم مرتبط با قرآن، علوم ديگرى نيز وجود دارد كه به «علوم مستفاد» يا مستنبط از قرآن شهرت دارد. مراد از علوم مستفاد، دانش‏هايى است كه قرآن كريم با نزول خود به ارمغان آورده، و يا به تكميل آن پرداخته است، و اين امر به دليل هدايتى بودن قرآن، و رسالت جامع و فراگير آن است. بدين معنا كه هر آنچه مورد نياز جامعه بشرى بوده است، به‏اجمال يا تفصيل بدان پرداخته است. گاهى در قالب بيان عقايد صحيح، گاهى با بيان اخلاقيات و گاهى نيز با تبيين احكام، و گاه با نقل تاريخ گذشتگان. در اينكه اين علوم ـ كه در حقيقت همان معارف قرآن است ـ چه ميزان و چه تعداد است، دانشمندان علوم قرآن ديدگاه‏هاى متفاوتى دارند.

    محمد بن جرير طبرى مى‏نويسد: علوم قرآن مشتمل بر سه بخش است: توحيد، اخبار و ديانات. سپس مى‏افزايد: بر همين اساس پيامبر(ص) فرموده است: قل هو الله احد، برابر با يك سوم كل قرآن است؛ زيرا اين سوره مشتمل بر همه توحيد است.



    ღ •:*¨`*:•. ღ.... چندوچون علوم قرآن ....ღ •:*¨`*:•. ღ
    باز ای موعود! بی تو جمعه ای دیگر گذشت.... کُشت ما را بی قراری! پس قرار ما چه شد؟

  2. #12
    كاربر ويژه
    **موعود** آواتار ها

    تاریخ عضویت : مهر 1389
    نوشته : 4,170      تشکر : 3,784
    6,469 در 2,374 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    **موعود** آنلاین نیست.

    پیش فرض







    ابوبكر بن عربى مى‏گويد: امهات علوم قرآن عبارتند از: توحيد، تذكير و احكام كه ظاهرا همان: عقايد، اخلاق و احكام است. وى مى‏افزايد: در بخش توحيد، معرفت مخلوقات، معرفت خالق، شناخت اسما و صفات حق وجود دارد. در بخش تذكير وعده به بهشت، وعيد به دوزخ، تصفيه ظاهر و باطن قرار دارد. نيز در بخش احكام همه تكاليف، منافع و مضرات، امر و نهى جاى مى‏گيرند.

    على بن عيسى رمّانى، بر اين عقيده است كه قرآن مشتمل بر سى علم است كه امر، نهى، وعد، وعيد، وصف بهشت و دوزخ، احتجاج عليه مخالفان و رد بر ملحدان از آن جمله است. 14



    ღ •:*¨`*:•. ღ.... چندوچون علوم قرآن ....ღ •:*¨`*:•. ღ
    باز ای موعود! بی تو جمعه ای دیگر گذشت.... کُشت ما را بی قراری! پس قرار ما چه شد؟

  3. #13
    كاربر ويژه
    **موعود** آواتار ها

    تاریخ عضویت : مهر 1389
    نوشته : 4,170      تشکر : 3,784
    6,469 در 2,374 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    **موعود** آنلاین نیست.

    پیش فرض







    نقد و نظر


    به نظر مى‏رسد، اين تقسيم‏ها چندان دقيق نباشد، زيرا با گذرى در آيات قرآن، چنين مى‏نمايد كه دايره علوم مستنبط و مستفاد، و نيز معارف قرآن از آنچه گفته شد، جامع‏تر است. در اينجا تنها به بيان فهرست كلى و جامع آن اشارت مى‏شود:

    1. علم اعتقادات، علم اصول دين و حكمت متعاليه.

    2. علم اخلاق، تربيت و تزكيه.

    3. علم فقه و حقوق، و علم به احكام عبادى، اقتصادى، معيشتى، جهاد، سياست.

    4. فصاحت و بلاغت، شيوه ارائه سخن در شيواترين و رساترين اسلوب ممكن.

    5. ادبيات موضوعى، نظيرِ تمثيلات، تشبيهات، كنايات و استعاراتِ قرآن.

    6. تاريخ، سرگذشت امت‏هاى پيشين، به ويژه فلسفه تاريخ.
    7. تاريخ اديان؛ شامل تاريخ يهود، مسيحيت، مجوس و صابئان.
    8. آفرينش انسان؛ به‏ويژه سير تطور و ابعاد وجودى او.
    9. آفرينش جهان؛ به‏خصوص ستارگان، آسمان و زمين.
    10. تفسير قرآن، شامل مجموعه معارف.
    11. علوم ديگر و قرآن.




    ღ •:*¨`*:•. ღ.... چندوچون علوم قرآن ....ღ •:*¨`*:•. ღ
    باز ای موعود! بی تو جمعه ای دیگر گذشت.... کُشت ما را بی قراری! پس قرار ما چه شد؟

  4. #14
    كاربر ويژه
    **موعود** آواتار ها

    تاریخ عضویت : مهر 1389
    نوشته : 4,170      تشکر : 3,784
    6,469 در 2,374 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    **موعود** آنلاین نیست.

    پیش فرض







    ممكن است، اين پرسش خود نمايى كند كه آيا قرآن «تبيان كل شى‏ء» نيست؛ پس چرا علوم مستفاد از قرآن، به چند مورد بسنده و خلاصه شده است؟

    پاسخ اين است كه قرآن، كتاب طب، فيزيك، شيمى، رياضى، جامعه‏شناسى، روان‏شناسى و مانند آنها نيست؛ بلكه كتاب هدايت و راهنمايى انسان به سوى سعادت ابدى است و در اين مسير هر آنچه را كه انسان بدان نيازمند بوده، بيان كرده است. آرى؛ ممكن است در تكميل برنامه هدايتى و تربيتى خود، به پاره‏اى از اين گونه امور اشاره كرده باشد كه عنوان «آيات العلوم» به خود گرفته است.

    قرآن از اين زاويه، انسان‏ها را به تفكر در آفرينش و آيات الهى دعوت مى‏كند، كه خود مى‏تواند منشأ بسيارى از علوم و دانش‏هاى بشرى باشد؛ از جمله: تفكر در آفرينش آسمان و ستارگان، خورشيد، ماه، اختلاف شب و روز و فصول؛ تفكر در آفرينش زمين، درياها، كوه‏ها، بيابان‏ها؛ تفكر در آفرينش شگفت‏آور نباتات، حيوانات، آفرينش انسان و اسرار موجود در وى؛ تفكر در تاريخ و سرنوشت گذشتگان.

    قرآن همچنين به دانش‏هاى هيئت، نجوم، هندسه، رياضى، پزشكى، تغذيه، زيست‏شناسى، و نيز به فنون نظامى، صنعتى (سفالگرى، شيشه‏گرى، رنگرزى)، كشتيرانى، تجارى، زراعى و غير آن، اشاره كرده است.



    ღ •:*¨`*:•. ღ.... چندوچون علوم قرآن ....ღ •:*¨`*:•. ღ
    باز ای موعود! بی تو جمعه ای دیگر گذشت.... کُشت ما را بی قراری! پس قرار ما چه شد؟

  5. #15
    كاربر ويژه
    **موعود** آواتار ها

    تاریخ عضویت : مهر 1389
    نوشته : 4,170      تشکر : 3,784
    6,469 در 2,374 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    **موعود** آنلاین نیست.

    پیش فرض







    علوم قرآن در كلام عترت


    علوم قرآن، مانند ديگر علوم اسلام، ريشه در كلام معصومان (ع) دارد. بدين معنا كه اين علوم مورد توجه آنان بوده و به مناسبت‏هايى به برخى از اقسام آن نيز اشارت فرموده‏اند.

    در زمينه تاريخ قرآن، قرائت و قرّاء، ظهر و بطن، شيوه تفسير، منابع تفسير و... روايات بسيارى از اهل بيت نقل شده است. مثلاً در باره زبان قرآن مى‏فرمايد:
    نزل القرآن باياك اعنى و اسمع يا جاره. 15


    در مورد اسباب نزول، امام على (ع) فرمود:
    ما نزلت فى القرآن آية، الا و قد علمت اين نزلت و فيمن نزلت و فى اىّ شى‏ء نزلت و فى سهل نزلت ام فى جبل. 16




    ღ •:*¨`*:•. ღ.... چندوچون علوم قرآن ....ღ •:*¨`*:•. ღ
    باز ای موعود! بی تو جمعه ای دیگر گذشت.... کُشت ما را بی قراری! پس قرار ما چه شد؟

  6. #16
    كاربر ويژه
    **موعود** آواتار ها

    تاریخ عضویت : مهر 1389
    نوشته : 4,170      تشکر : 3,784
    6,469 در 2,374 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    **موعود** آنلاین نیست.

    پیش فرض







    امام باقر(ع) در زمينه تقسيم بندى آيات قرآن كريم، مى‏فرمايد:
    ان لكتاب الله ظاهراً و باطناً و معانى ناسخاً و منسوخاً و محكماً و متشابهاً و سنناً و امثالا، و فصلاً و وصلا، و احرفاً و تصريفاً. 17


    امام صادق(ع) در باره علوم و معارف قرآنى فرمود:
    ان من القرآن حلالاً، و منه حراماً، و فيه نبأ من قبلكم، و فيه نبأ من بعدكم، و حكم ما بينكم.18

    امام حسين(ع) در باره مراتب قرآن مى‏فرمايد:
    كتاب الله على اربعة اشياء: على العبارة والاشارة واللطائف و الحقائق، فالعبارة للعوام، و الاشارة للخواص، و اللطائف للاولياء والحقائق للانبياء.19




    ღ •:*¨`*:•. ღ.... چندوچون علوم قرآن ....ღ •:*¨`*:•. ღ
    باز ای موعود! بی تو جمعه ای دیگر گذشت.... کُشت ما را بی قراری! پس قرار ما چه شد؟

  7. #17
    كاربر ويژه
    **موعود** آواتار ها

    تاریخ عضویت : مهر 1389
    نوشته : 4,170      تشکر : 3,784
    6,469 در 2,374 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    **موعود** آنلاین نیست.

    پیش فرض







    ماهيت علوم قرآن
    هر چند انديشه‏وران علوم قرآن، در زمينه ماهيت علوم قرآنى، سخنى نگفته‏اند، اما مى‏توان از چگونگى ارائه مباحث آنها به نگرش كلى و شيوه بررسى آنان در علوم قرآن پى برد. به عنوان مثال از دو اثر گران‏سنگِ البيان فى تفسير القرآن و التمهيد فى علوم القرآن به‏خوبى مى‏توان دريافت كه آيت اللّه خويى بر اساس شيوه علم اصول‏الفقه به بررسى مباحث علوم قرآنى پرداخته است؛20 اما آيت اللّه معرفت علوم قرآن را به سبك بررسى‏هاى تاريخى مى‏كاود. ولى هيچ كدام بيانگر ماهيت علوم قرآن نيست؛ چرا كه علوم قرآن، حتى به معناى خاص آن، در اساسْ متنوع، و داراى چيستى‏هاى مختلف است، و طبعاً همه آنها نمى‏توانند يك ماهيت داشته باشند. در حقيقت علوم قرآن، مجموعه‏اى است از علوم عقلى و نقلى.

    دانش‏هاى صرف، نحو، لغت و بلاغت جنبه نقلى دارد.

    مباحث تاريخ قرآن، شناخت آيات، اسباب النزول و تفسير روايى نيز نقلى است.

    مباحث ضرورت وحى، تحريف‏ناپذيرى، اعجاز و تفسير قرآن، آميزه‏اى از عقل و نقل است.

    مباحث مربوط به علم كلام در بخش توحيد، و بسيارى از مباحث علم اصول الفقه، عقلى است. علوم مستفاد از قرآن، از مقوله همان علمى است كه از قرآن استنتاج شده است.

    بنابراين در هر يك از مباحث قرآنى مى‏بايست شيوه خاص آن دانش را پى گرفت، تا دچار سر درگمى و اشتباه نشويم.





    ღ •:*¨`*:•. ღ.... چندوچون علوم قرآن ....ღ •:*¨`*:•. ღ
    باز ای موعود! بی تو جمعه ای دیگر گذشت.... کُشت ما را بی قراری! پس قرار ما چه شد؟

  8. #18
    كاربر ويژه
    **موعود** آواتار ها

    تاریخ عضویت : مهر 1389
    نوشته : 4,170      تشکر : 3,784
    6,469 در 2,374 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    **موعود** آنلاین نیست.

    پیش فرض







    موضوع علوم قرآن


    اگر چه هر يك از مباحث علوم قرآن، موضوع خاصى دارد كه هر بخش را از بخش ديگر متمايز مى‏كند، اما آنچه همه اينها را درسلسله علوم قرآنى به هم پيوند مى‏دهد و نقش محورى را ايفا مى‏كند، پسوند قرآن است و در حقيقت موضوع اصلى در همه اين علوم، خود قرآن كريم مى‏باشد.





    ღ •:*¨`*:•. ღ.... چندوچون علوم قرآن ....ღ •:*¨`*:•. ღ
    باز ای موعود! بی تو جمعه ای دیگر گذشت.... کُشت ما را بی قراری! پس قرار ما چه شد؟

  9. #19
    كاربر ويژه
    **موعود** آواتار ها

    تاریخ عضویت : مهر 1389
    نوشته : 4,170      تشکر : 3,784
    6,469 در 2,374 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    **موعود** آنلاین نیست.

    پیش فرض







    جايگاه علوم قرآن


    تعيين جايگاه، و ميزان برترى هر علم، فن و هنر، به يكى از سه عامل زير بستگى دارد:
    الف. موضوع. مثلاً مى‏گويند: عرفان از فلسفه برتر است، زيرا موضوع عرفان خداوند و موضوع فلسفه وجود مطلق.


    ب. شكل و صورت. چنان‏كه در نساجى، هنر پرده‏بافى از هنر فرش‏بافى برتر است، زيرا زيبايى پرده بر زيبايى فرش برترى دارد.

    ج. هدف و غرض. مثلاً طبابت بر بنايى برترى دارد، زيرا هدف پزشكْ سلامتى بدن و هدف بنّا، سكونت انسان است و بديهى است كه سلامتى، از سكونت ارزشمندتر است.

    هر علم و هنرى كه در موضوع برتر باشد، و يا با فرض يگانگى موضوع، از ديگر عوامل برترى برخوردار باشد، بر ديگرى برترى خواهد داشت. اگر از هر جهت و در همه عوامل برتر باشد، پيشاپيش و در رأس همه قرار مى‏گيرد.




    ღ •:*¨`*:•. ღ.... چندوچون علوم قرآن ....ღ •:*¨`*:•. ღ
    باز ای موعود! بی تو جمعه ای دیگر گذشت.... کُشت ما را بی قراری! پس قرار ما چه شد؟

  10. #20
    كاربر ويژه
    **موعود** آواتار ها

    تاریخ عضویت : مهر 1389
    نوشته : 4,170      تشکر : 3,784
    6,469 در 2,374 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    **موعود** آنلاین نیست.

    پیش فرض







    در باره علوم قرآن، بايد به برترى آن از هر جهت (موضوع، شكل و هدف) اذعان نمود؛ زيرا موضوع اين علم كلام خدا است كه سرچشمه همه فضائل و حكمت‏ها است. صورت اين دانش تجلى اسرار نهفته در آيات الهى و هدف از آن آگاهى بر تاريخ قرآن، ابزار فهم قرآن و بالاخره تحصيل معارف قرآنى است. بنابراين بايد گفت: علوم قرآن از نظر اهميت، ارزش و جايگاه، در رأس همه علوم قرار دارد و بسا به اين حقيقت اشارت دارد كلام امام عسكرى(ع) كه مى‏فرمايد:

    ما انعم اللّه عز وجل على عبد بعد الايمان باللّه افضل من العلم بكتاب اللّه و معرفة تأويله؛
    خداوند عزوجل بعد از نعمت ايمان به خودش نعمتى بالاتر از علم به كتابش و شناخت تفسيرش به كس نداده است. 21

    اين بدان معنا است كه اولاً نعمت‏هاى خداوند بر دو قسم مادى و معنوى است و در بخش نعمت‏هاى معنوى از جمله عقل، علم و ايمان، آگاهى‏هاى قرآنى از همه بالاتر است و واضح است سلسله علوم قرآن يا خود تأويل و تفسير قرآن است و يا در مسير اين حركت علمى قرار دارد؛ چرا كه ارتباط علوم قرآن به معناى علوم متصل يا علوم مرتبط با تفسير قرآن، همان ارتباط علم اصول الفقه با علم فقه است كه اگر علم اصول فقه نباشد، فهم فقه و استنباط احكام ميّسر نخواهد بود.



    ღ •:*¨`*:•. ღ.... چندوچون علوم قرآن ....ღ •:*¨`*:•. ღ
    باز ای موعود! بی تو جمعه ای دیگر گذشت.... کُشت ما را بی قراری! پس قرار ما چه شد؟

صفحه 2 از 3 نخستنخست 123 آخرینآخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •