ღ •:*¨`*:•. ღ.... چندوچون علوم قرآن ....ღ •:*¨`*:•. ღ سایت آیه های انتظار انجمن آیه های انتظار
ثبت نام
سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
تبلیغات تبلیغات
ღ •:*¨`*:•. ღ.... چندوچون علوم قرآن ....ღ •:*¨`*:•. ღ
صفحه 3 از 3 نخستنخست 123
نمایش نتایج: از شماره 21 تا 21 , از مجموع 21
  1. #21
    كاربر ويژه
    **موعود** آواتار ها

    تاریخ عضویت : مهر 1389
    نوشته : 4,170      تشکر : 3,784
    6,469 در 2,374 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    **موعود** آنلاین نیست.

    پیش فرض







    پى‏نوشت‏ها:



    * دانش آموخته حوزه علميه، دكتراى تفسير و علوم قرآن(سطح چهار حوزه)، عضو هيئت علمى مركز جهانى و پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامى.
    1. در اين صورت، اصطلاح علوم قرآن، مرادف با علوم قرآن و ترجمه «العلوم القرآنية» مى‏باشد؛ يعنى علومى كه موضوع آن قرآن است؛ همانند علوم سياسى و علوم طبيعى كه موضوع آنها سياست و طبيعت است.
    2. در اين صورت اصطلاح فوق ترجمه «علوم القرآن» مى‏باشد.
    3. ر. ك: زرقانى، محمد عبدالعظيم، مناهل العرفان، ج 3، ص 28.
    4. ر. ك: حكيم، سيد محمد باقر، علوم القرآن، ص... .
    5. ر. ك: معرفت، محمد هادى، علوم قرآنى، ص 7.
    6. همان.
    7. همان.
    8. ر. ك: علامه طباطبايى، محمد حسين، قرآن در اسلام، ص 108.
    9. ر. ك: البرهان فى علوم القرآن، ج 1، ص 19.
    10. ر. ك: جرجانى، على بن محمد، كتاب التعريفات، ص 67.
    11. ر. ك: مظفر، محمد رضا، المنطق، ص 10.
    12. ر. ك: مدير شانه چى، كاظم، علم الحديث و دراية الحديث، ص 8.
    13. علوم تجربى به لحاظهاى مختلف تفسيم شده است: به لحاظ موضوع و متعلّق، به انسانى و طبيعى منشعب شده است. علوم و معارفى كه متعلَّق شناسايى و مطالعه‏اى آنها رفتارهاى فردى و جمعى، ارادى و غير ارادى، آگاهانه و غير آگاهانه انسانى باشد، علوم تجربى انسانى نام دارد؛ مانند روان‏شناسى، جامعه‏شناسى، علوم سياسى، علوم تربيتى، اقتصاد و مديريت. اما علومى كه متعلَّق شناسايى آنها رفتار و پديده‏هاى غير انسانى است و در قالب كميت‏پذير و نظم تجربى قرار مى‏گيرند، علوم تجربى طبيعى ناميده مى‏شوند؛ مانند فيزيك، شيمى، زيست‏شناسى و... .
    علوم تجربى در تقسيم ديگر به علوم محض، يعنى علومى كه در صدد كشف نظم‏هاى جهان مادى و پرده برداشتن از اسرار طبيعى است، و علوم كاربردى كه در صدد تسلط بر عالم طبيعت و به خدمت گرفتن عناصر جهان است، تقسيم مى‏شود. (ر. ك: خسرو پناه، عبدالحسين، كلام جديد، ص 359).
    14 ر. ك: البرهان فى علوم القران، ج 1، ص 17 ـ 19؛ اتقان، ترجمه حائرى، ج 2، ص 393.
    15 ر. ك: مجلسى، بحار الانوار، ج 92، ص 382.
    16 همان، ج 92، ص 79 و 87.
    17 همان، ج 92، ص 90.
    18 همان، ج 92، ص 111.
    19 همان، ج 92، ص 20.
    20 گفتنى است كه علم اصول‏الفقه خود از مقوله علوم دستورى است كه در باره يك سلسله «بايد»ها سخن مى‏گويد، نه در باره «هست»ها. ر. ك: مطهرى، مرتضى، آشنايى با علوم اسلامى، ص 253.
    21 ر. ك: بحار الانوار، ج 1، ص 217.


    محمد فاكر ميبدى

    ღ •:*¨`*:•. ღ.... چندوچون علوم قرآن ....ღ •:*¨`*:•. ღ
    باز ای موعود! بی تو جمعه ای دیگر گذشت.... کُشت ما را بی قراری! پس قرار ما چه شد؟


صفحه 3 از 3 نخستنخست 123

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •