سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
˜Ï æÈáǐ
صفحه 3 از 3 نخستنخست 123
نمایش نتایج: از شماره 21 تا 25 , از مجموع 25

موضوع: ☾✯◡✯☽.. علوم قرآنی از دیدگاه آیت الله معرفت ..☾✯◡✯☽

  1. Top | #21

    عنوان کاربر
    كاربر ويژه
    تاریخ عضویت
    مهر 1389
    شماره عضویت
    793
    نوشته
    4,170
    تشکر
    3,784
    مورد تشکر
    6,500 در 2,394
    وبلاگ
    1
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    پیش فرض




    موضوع علوم قرآن


    اگرچه هر یک از مباحث علوم قرآن، موضوع خاصی دارد که خود عامل جدایی هر بخش از بخش دیگر است، مانند: سرگذشت قرآن، تدوین، اعجاز، تحریف ناپذیری، نسخ آیات، قرائت، نزول و...در علوم متصل به قرآن، الفاظ، نظم، صرف و اشتقاق و... در علوم مرتبط با قرآن، ذات خداوند و صفات و افعال او، نبی و نبوت و رسالت او، قیامت و معاد و برزخ، انسان و روح و جسد او، تاریخ، آسمان و زمین و کواکب و... در علوم مستفاد از قرآن، اما آنچه همه این‏ها را در سلسله علوم قرآنی به هم پیوند می‏دهد و نقش محوری را ایفاء می‏کند، پسوند قرآن است و در حقیقت موضوع اصلی در همه این علوم خود قرآن کریم می‏باشد.

    استاد معرفت در این زمینه معتقد است موضوع علوم قرآن، خود قرآن است لیکن از زاویه برون قرآنی. ایشان می‏گویند: علوم قرآن موضوع خود را قرآن قرار داده و با نگرشی برونی پیرامون آن بحث می‏کند، یعنی مباحثش به محتوای قرآن مربوط نبوده، بلکه به بررسی موضوعاتی همچون تاریخ قرآن، اسباب نزول، کیفیت نزول، مخاطبین قرآن، شبهه تحریف، و نظائر آن می‏پردازد.(21)







    امضاء
    باز ای موعود! بی تو جمعه ای دیگر گذشت.... کُشت ما را بی قراری! پس قرار ما چه شد؟

  2. Top | #22

    عنوان کاربر
    كاربر ويژه
    تاریخ عضویت
    مهر 1389
    شماره عضویت
    793
    نوشته
    4,170
    تشکر
    3,784
    مورد تشکر
    6,500 در 2,394
    وبلاگ
    1
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    پیش فرض

    جایگاه علوم قرآن


    تعیین جایگاه، و میزان برتری هر علم، فن و هنر به یکی از سه عامل: موضوع، شکل و صورت، هدف و غرض، بستگی دارد. طبیعی است که هر علم و هنری که در موضوع برتر باشد، و یا با فرض یگانگی موضوع، از عوامل برتری بیشتری برخوردار باشد، نسبت به دیگری برتری بیشتری خواهد داشت، و اگر از هر جهت، و در همه عوامل برتر باشد، پیشاپیش و در رأس همه قرار می‏گیرد.



    امضاء
    باز ای موعود! بی تو جمعه ای دیگر گذشت.... کُشت ما را بی قراری! پس قرار ما چه شد؟

  3. Top | #23

    عنوان کاربر
    كاربر ويژه
    تاریخ عضویت
    مهر 1389
    شماره عضویت
    793
    نوشته
    4,170
    تشکر
    3,784
    مورد تشکر
    6,500 در 2,394
    وبلاگ
    1
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    پیش فرض




    در خصوص علوم قرآن، باید گفت: والائی از هر جهت وجود دارد، چرا که موضوع این علم، کلام خدا است که سرچشمه همه فضایل و حکمت‏ها است، صورت این دانش، تجلی اسرار نهفته در آیات الهی، و هدف از آن آگاهی بر تاریخ قرآن، ابزار فهم قرآن، و بالاخره تحصیل معارف قرآنی است. بنابراین باید گفت: علوم قرآن از نظر اهمیت، ارزش و جایگاه در رأس همه علوم قرار دارد، و بسا کلام امام عسکری علیه‏السلام به این حقیقت اشاره دارد، آنگاه که می‏فرماید: ما انعم اللّه‏ عزّوجلّ علی عبد بعد الایمان باللّه‏ افضل من العلم بکتاب اللّه‏ و معرفة تأویله، خداوند عزوجل، بعد از نعمت ایمان به خودش، نعمتی بالاتر از علم به کتابش و شناخت تفسیرش به کسی نداده است.(22)


    امضاء
    باز ای موعود! بی تو جمعه ای دیگر گذشت.... کُشت ما را بی قراری! پس قرار ما چه شد؟

  4. Top | #24

    عنوان کاربر
    كاربر ويژه
    تاریخ عضویت
    مهر 1389
    شماره عضویت
    793
    نوشته
    4,170
    تشکر
    3,784
    مورد تشکر
    6,500 در 2,394
    وبلاگ
    1
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    پیش فرض




    ضرورت پرداختن به علوم قرآن


    استاد معرفت در زمینه ضرورت بحث در علوم قرآنی می‏نویسد: ضرورت بحث از آن جهت است که تا قرآن کاملا شناخته نشود، و ثابت نگردد که کلام الهی است، پی‏جوئی محتوای آن مورد ندارد، برای رسیدن به نص اصلی که بر پیامبر اکرم صلی‏الله‏علیه‏و‏آله نازل شده، باید روشن کرد که آیا تمامی قرائت‏ها یا برخی از آن‏ها است که ما را به آن نص هدایت می‏کند؟ همچنین در مسأله نسخ، تشخیص آیه منسوخ از ناسخ یک ضرورت است. البته نسخ به معنی اعم که شامل تخصیص و تقیید نیز می‏باشد، چنانکه در کلام پیشینیان نیز آمده است، همچنین مسأله متشابهات در قرآن که بدون تشخیص این جهت در آیات، استنباط احکام و استفاده از مفاهیم عالیه قرآن به درستی ممکن نیست و هر یک از مسائل علوم قرآنی در جای خود نقش مهمی در بهره‏گیری از محتوای قرآن ایفاء می‏کند، برخی از این مسائل از مبادی تصوریه و برخی از مبادی تصدیقیه به شمار می‏روند.(23)

    پس چه بسا بتوان گفت: جایگاه علوم قرآنی به همان معنایی که استاد پذیرفته‏اند، به منزله اصول الفقه است نسبت به فقه. البته سخن استاد مبنی بر این است که تمامی مبانی و قواعد تفسیر نیز جزء علوم قرآن بدانیم.



    امضاء
    باز ای موعود! بی تو جمعه ای دیگر گذشت.... کُشت ما را بی قراری! پس قرار ما چه شد؟

  5. Top | #25

    عنوان کاربر
    كاربر ويژه
    تاریخ عضویت
    مهر 1389
    شماره عضویت
    793
    نوشته
    4,170
    تشکر
    3,784
    مورد تشکر
    6,500 در 2,394
    وبلاگ
    1
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    پیش فرض




    پی نوشت


    1- ابوبکر محمد ابن عبداللّه‏ المعافری (ت 544) از فقهای اهل سنت و مؤلف کتاب احکام القرآن در تفسیر آیات الاحکام میباشد. و او غیر محی الدین ابن عربی عارف معروف است.
    2- زرکشی، بدر الدین، برهان فی علوم القرآن، ج1، ص17.
    3- زرقانی، محمد عبدالعظیم، مناهل العرفان، ج1، ص28.
    4- حکیم، سید محمد باقر، علوم القرآن، ص3.
    5- حکیم، سید محمد باقر، علوم القرآن، ص3.
    6- معرفت، محمد هادی، علوم قرآنی، ص8.
    7- اسکندرلو، محمد جواد، علوم قرآنی، ص12، این کتاب تقریرات درس استاد معرفت می‏باشد که در دوره کارشناسی تدریس شده است.
    8- معرفت، محمد هادی، علوم قرآنی، ص8.
    9- علامه طباطبائی، محمد حسین، قرآن در اسلام، ص108.
    10- البرهان فی علوم القرآن، ج1، ص19.
    11- جرجانی، علی بن محمد، کتاب التعریفات، ص67.
    12- مظفر، محمد رضا المنطق، ص10.
    13- معرفت، محمد هادی، علوم قرآنی، فصل هفتم.
    14- معرفت، محمد هادی، علوم قرآنی، ص8.
    15- مجلسی، بحارالانوار، ج92، ص382.
    16- مجلسی، بحارالانوار، ج92، ص79 و 87.
    17- مجلسی، بحارالانوار، ج92، ص90.
    18- مجلسی، بحارالانوار، ج92، ص111.
    19- مجلسی، بحارالانوار، ج92، ص20.
    20- لازم به یادآوری است که علم اصول الفقه خود از مقوله علوم دستوری است که درباره یک سلسله بایدها سخن می‏گوید، نه درباره است‏ها. رک: مطهری، مرتضی، آشنائی با علوم اسلامی، ص253.
    21- اسکندرلو، محمد جواد، علوم قرآنی، ص12، این کتاب تقریرات درس استاد معرفت می‏باشد که در دوره کارشناسی تدریس شده است.
    22- مجلسی، محمد باقر، بحارالانوار، ج1، ص217.
    23- معرفت، محمد هادی، علوم قرآنی، ص8.


    محمد فاکرمیبدی

    امضاء
    باز ای موعود! بی تو جمعه ای دیگر گذشت.... کُشت ما را بی قراری! پس قرار ما چه شد؟

صفحه 3 از 3 نخستنخست 123

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
© تمامی حقوق از جمله طراحی قالب برای سایت آیه های انتظار محفوظ می باشد © طراحی و ویرایش Masoomi بر قالب منتشر شده از ویکی وی بی