وصول به مقام صبر سایت آیه های انتظار انجمن آیه های انتظار
ثبت نام
سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
تبلیغات تبلیغات
وصول به مقام صبر
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 3 , از مجموع 3
  1. #1
    عضو آشنا

    تاریخ عضویت : شهریور 1390
    نوشته : 38      تشکر : 0
    102 در 38 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    اسماء آنلاین نیست.

    gool وصول به مقام صبر




    صبر در حقيقت از مقامات دين و منازل سالکين الي الله در مسير خدايي شدن است و خداي متعال به صابران وعده بهشت و اجر بدون حساب داده است.
    انما يوفى الصابرون اجرهم بغير حساب (زمر, 10)
    در اين زمينه به نکاتي توجه کنيد :
    1- در روايات صبر بر سه شعبه تقسيم شده است که عبارت است از صبر بر طاعت و صبر بر معصيت و صبر بر مصيبت .
    2- در هر کدام از اين سه نوع صبر اگر انسان صابر نباشد به گناه خاص آن نوع مبتلا مي شود . مثلا اگر براطاعت از دستورات الهي صبور نباشد و بار تکليف و مسئوليت را نسبت به اطاعت ازفرامين الهي به دوش نکشد نتيجه آن ترک دستورات الهي است که گناهي بزرگ است . انساني که مجهز به سلاح صبر و استقامت نيست از حدود الهي تجاوز مي کند و براي رسيدن به خواست خود و تامين نياز خود مرتکب حرام خواهد شد . در مورد صبر بر معصيت روشن است که صابر نبودن مستلزم ارتکاب گناه و شکستن حريم الهي است که زمينه ساز انجام بسياري از گناهان و آلوده شدن به انواع مفاسد است . در مورد صبر بر مصيبت نداشتن صبر منجر به عدم رضايت از مشيت و مقدرات و خواست و قضاي الهي است که ممکن است به کفر منجر گردد .
    3- براي آگاهي بيشتر از نقش و جايگاه صبر در زندگي انسان و موفقيت هاي او در زندگي دنيا و آخرت به توضيح ذيل توجه کنيد :
    صبر هرگز به معنى تحمل بدبختيها و تن دادن ذلت و تسليم در برابر عوامل شكست نيست، بلكه صبر و شكيبايى به معنى پايدارى و استقامت در برابر هر مشكل و حادثه در راه کمال و خدايي شدن انسان است.
    لذا بسيارى از علماى اخلاق براى صبر سه شاخه ذكر كرده‏اند:
    صبر بر اطاعت (مقاومت در برابر مشكلاتى كه در راه طاعت وجود دارد).
    صبر بر معصيت (ايستادگى در برابر انگيزه‏هاى گناه و شهوات سركش و طغيانگر).
    و صبر بر مصيبت (پايدارى در برابر حوادث ناگوار و عدم خود باختگى و شكست روحى و ترك جزع و فزع).
    كمتر موضوعى را در قرآن مى‏توان يافت كه مانند صبر تكرار و مورد تاكيد قرار گرفته باشد، در قرآن مجيد در حدود هفتاد مورد از صبر، سخن به ميان آمده كه بيش از ده مورد از آن به شخص پيامبر ص اختصاص دارد.
    تاريخ مردان بزرگ گواهى مى‏دهد كه يكى از عوامل مهم يا مهمترين عامل پيروزى آنان استقامت و شكيبايى بوده است، افرادى كه از اين صفت بى‏بهره‏اند در گرفتاريها بسيار زود از پا در مى‏آيند و مى‏توان گفت نقشى را كه اين عامل در پيشرفت افراد و جامعه‏ها ايفا مى‏كند، نه فراهم بودن امكانات دارد و نه استعداد و هوش و مانند آن.
    به همين دليل در قرآن مجيد روى اين موضوع با مؤكدترين بيان تكيه شده است، آنجا كه مى‏گويد: إِنَّما يُوَفَّى الصَّابِرُونَ أَجْرَهُمْ بِغَيْرِ حِسابٍ: صابران پاداش خود را بى‏حساب مى‏گيرند (زمر- 10).
    و در مورد ديگر بعد از ذكر صبر در برابر حوادث مى‏خوانيم: إِنَّ ذلِكَ مِنْ عَزْمِ الْأُمُورِ: اين كار از محكمترين كارها است (لقمان- 17).
    اصولا ويژگى استقامت و پايمردى، اين است كه فضائل ديگر بدون آن ارج و بهايى نخواهد داشت كه پشتوانه همه آنها صبر است و لذا در نهج البلاغه در كلمات قصار مى‏خوانيم:
    و عليكم بالصبر، فان الصبر من الايمان كالراس من الجسد، و لا خير فى جسد لا راس معه، و لا فى ايمان لا صبر معه:
    بر شما باد به صبر و استقامت كه صبر در برابر ايمان همچون سر است در مقابل تن، تن بى‏سر فايده‏اى ندارد، همچنين ايمان بدون صبر ناپايدار و بى‏نتيجه است .
    در روايات اسلامى عاليترين صبر را آن دانسته‏اند كه به هنگام فراهم آمدن وسائل عصيان و گناه انسان مقاومت كند و از لذت گناه چشم بپوشد.
    درصدر اسلام به مسلمانان انقلابى نخستين كه دشمنان نيرومند و خونخوار و بى‏رحم از هر سو آنها را احاطه كرده بودند، دستور داده شده بود كه در برابر حوادث مختلف از قدرت صبر و پايمردى كمك بگيرند، كه نتيجه آن استقلال شخصيت و اتكاء به خويشتن و خود يارى در پناه ايمان به خدا است و تاريخ اسلام اين حقيقت را به خوبى نشان مى‏دهد كه همين اصل اساسى پايه اصلى همه پيروزيها بود.
    صبر جميل که در قرآن کريم آمده است, اشاره به كيفيت صبر دارد. خداى سبحان در قرآن كريم پيامبران را خصوصا مؤمنين را عموما به صبر دعوت مى‏كند. فاصبر صبرا جميلاً . در اين آيه پيامبر اكرم(ص) را مخاطب ساخته مى‏فرمايد: صبر جميل پيشه كن و در برابر استهزاء و تكذيب و ازار آنها شكيبا باش.
    يا در آيه 18 سوره يوسف كه مى‏فرمايد: ... فصبر جميل والله المستعان على ما تصفون. كه از زبان حضرت يعقوب نقل مى‏كند، وقتى به حضرت يعقوب(ع) پيراهن آغشته به خون دروغين يوسف را برادران يوسف نشان دادند فرمود «فصبر جميل» با اين كه قلبش مى‏سوخت و جانش آتش گرفته بود و آيات متعدد ديگر كه ضمن دعوت به صبر، اجر و ثواب صابران را گوشزد مى‏كند.
    صبر جميل در روايات: امام باقر(ع) در پاسخ از سؤال از صبر نيكو فرمود: صبر جميل، صبرى است كه در آن نزد مردم گله و شكايت نمى‏شود و امام صادق(ع) در معناى آيه 18 سوره يوسف كه در آن آمده است «فصبر جميل» فرمود يعنى صبرى كه همراه با شكوه نباشد. اما راز و نياز با خداى بى‏نياز در مورد مشكلات و سختى‏ها ناصبورى نيست، بلكه استعانت از ذات متعال براى تحمل فشار و حل مشكلات است و اين يك نوع ثبات قدم و درخواست صبر جهت تحمل سختى‏ها از بارگاه ربوبى است.
    اما آنهايى كه به مقام رضا رسيده‏اند مشكلات خود را در محضر خداى متعال نيز به زبان نمى‏آورند، چون كه به زبان آوردن هر چند كه شكوه از سختى نيست اما شائبه آن را دارد، اظهار درد، پيش خدا به نوعى تغيير وضع موجود را از خدا طلبيدن است و اين با مقام رضا سازگار نيست.
    اگر انسان در تمامي اقسام صبر خويشتن را نبازد و جزع نكند، يعنى سخنى و حركتى برخلاف رضاى خدا نگويد و نكند و پيمانه صبرش لبريز نگردد و سفره مشكلات و سختى‏ها را پيش اين و آن باز نكند، صبر نيكو دارد.
    جزع به معناي شكايت از خداوند در مقابل گرفتاري ها است و با گريه منافاتي ندارد. گريه كردن و تخليه رواني باعث آرامش و مقاومت بيشتر انسان مي شود و در بالابردن آستانه تحمل اثر مثبت دارد. حتي پيامبر خدا كه الگوي راستين انسانيت و كمال است در هنگام مرگ فرزند خويش گريه كرد, اين نوع گريه کردن نشانه جزع و کم صبري نيست و بلکه علامت رشد عاطفي آن بزرگوار است.
    حضرت يعقوب عليه السلام كه الگوي صبر جميل است نيز در فراق يوسف عليه السلام آن قدر گريه كرد كه چشمش نابينا شد. آيا مي توان گفت كه آن حضرت صبور نبود و خداي ناكرده جزع كرده است؟
    وصول به مقام صبر

  2. تشكرها 3

    کوثر (06-12-1390), بیقرار ظهور (28-08-1392), عهد آسمانى (06-12-1390)

  3.  

  4. #2
    عضو ماندگار
    کوثر آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1390
    نوشته : 553      تشکر : 361
    1,291 در 448 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کوثر آنلاین نیست.

    پیش فرض





    در آیه خطاب به پیامبر اسلام صلی الله علیه و اله، ضمن دستور به شکیبایی در برابراستهزاء و تکذیب و آزار مشرکان عرب و کافران متعصب، می فرماید: «صبر جمیل پیشه کن، فاصبر صبرا جمیلا»
    در تفسیر صبر جمیل، مفسران تعبیرات گوناگونی دارند که در تفسیر آیه دوم درهمین بحث آورده شد و با حدیث دیگری آن را تکمیل می کنیم.
    امام باقر علیه السلام در پاسخ این سؤال که صبر جمیل چیست؟ فرمودند: «صبر لیس فیه شکوی الی الناس، صبری است که در آن شکایت به مردم وجود نداشته باشد».
    وصول به مقام صبر

    استغفر الله الذی لا اله الا هوالرحمن الرحیم الحی القیوم بدیعُ السماوات والارض
    من جمیع جرمی وظلمی واسرافی علی نفسی واتوب الیه


  5. تشكرها 2

    مدير اجرايي (07-12-1390), عهد آسمانى (06-12-1390)

  6. #3
    عضو صمیمی
    yanoor آواتار ها

    تاریخ عضویت : آبان 1392
    نوشته : 87      تشکر : 430
    396 در 128 پست تشکر شده
    وبلاگ : 41
    دریافت : 0      آپلود : 0
    yanoor آنلاین نیست.

    پیش فرض






    آیات قرآن در مورد صبر


    سوره المزمل آیه ۱۰ :

    وَ اصْبرِْ عَلىَ‏ مَا یَقُولُونَ وَ اهْجُرْهُمْ هَجْرًا جَمِیلا


    ( و صبر کن اى پیغمبر! بر آنچه می گویند. و کناره‏ گیرى کن از ایشان کناره ‏گیرى نیکو )


    سوره بقره آیه ۲۵۰ :

    وَ لَمَّا بَرَزُواْ لِجَالُوتَ وَ جُنُودِهِ قَالُواْ رَبَّنَا أَفْرِغْ عَلَیْنَا صَبرًْا وَ ثَبِّتْ أَقْدَامَنَا وَ انصُرْنَا عَلىَ الْقَوْمِ الْکَفِرِین‏


    ( و چون برابر شدند با جالوت و لشکر او، گفتند: اى پروردگار ما! فرو ریز بر ما صبر را. و ثابت دار قدمهاى ما را. و نصرت ده ما را بر قوم کافران )




    وصول به مقام صبر
    اللهم صل علی فاطمه و ابیها و بعلها و بنیها والسر المستودع فیها بعدد ما احاط به علمک

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •