ღ•*♥*•ღ  آئین دوست یابی  ღ•*♥*•ღ سایت آیه های انتظار انجمن آیه های انتظار
ثبت نام
سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
تبلیغات تبلیغات
ღ•*♥*•ღ  آئین دوست یابی  ღ•*♥*•ღ
صفحه 4 از 8 نخستنخست 12345678 آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 31 تا 40 , از مجموع 78
  1. #31
    مدير کل سایت
    فاطمی*خادمه یوسف زهرا(س)* آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1388
    صلوات
    23071
    دلنوشته
    43
    اللهم عجل لولیک الفرج و العافیة و النصر
    نوشته : 62,801      تشکر : 57,635
    171,675 در 50,211 پست تشکر شده
    وبلاگ : 173
    دریافت : 9      آپلود : 102
    فاطمی*خادمه یوسف زهرا(س)* آنلاین نیست.

    پیش فرض







    6- ادب

    ادب، رفتارى است پسنديده كه عقل انجام آن را مورد ستايش قرار مى دهد. ادب نشانة عقل آدمى و علامت شخصيت هر فرد است. انسان هر اندازه مؤدب تر باشد، از شخصيت بالاترى برخوردار است چرا كه گفته اند:

    حُسْنُ الْأدَبِ زِينَةُ الْعَقْل. (73)
    ادب زينت عقل است.

    مكتب انسان ساز اسلام به مسئله «ادب» اهميت فراوانى داده و رمز موفقيت هر فرد، خانواده و جامعه را در آن مى داند.

    امام على (عليه السلام) مىفرمايد:

    إِنَّ رَسُولَ اللهِ (صلّى الله عليه وآله وسلّم) ادَّبَهُ اللهُ وَ‌ هُوَ أدَّبَنى وَ أؤَدِّبُ الْمُؤمِنينَ وَ أورِثُ الْأدَبَ الْمُكَرَّمين. (74)
    خداوند پيامبرش را مؤدب گرداند و او هم مرا، و من هم مؤمنان را مؤدب خواهم ساخت و روش زندگى و ادب انسانهاى پاك و مقرّب درگاه الهى را براى آنان به ارث خواهم گذاشت.

    جامعه اى از سلامت اخلاقى و رشد و تعالى برخوردار است كه جامعه اى مؤدب باشد و بهترين و مطمئن ترين راه براى رسيدن به گوهر ادب، قرار گرفتن در ساية پيروى از احكام نورانى اسلام و رهنمودهاى ائمة هدى (عليهم السلام) است و در اين حديث شريف كه از اولين امام معصوم (عليه السلام) به ما رسيده است، آن حضرت يكى از وظايف خود را مؤدب ساختن مردم و جامعه دانسته است. جا دارد كه مسئولان، زمامداران امور و مراكز فرهنگى از اين پيام نورانى امام على (عليه السلام) درس بگيرند و ترويج و اشاعة ادب الهى را در جامعه از وظايف اصلى خود بدانند و حرمت ادب را گرامى دارند كه پيامبر خدا فرمود حرمت ادب را رعايت كن و به آن وفادار باش.

    از خدا خواهيم توفيق ادب
    بى ادب محروم ماند از لطف حق (75)


    با عنايت به آنچه در شرايط دوستان از عقل و ايمان و صداقت و... بيان كرديم. طبيعى است كه دوستان شايسته بايد از اخلاق حسنه و ادب بالايى برخوردار باشند. با رعايت ادب، محبت ميان دوستان افزايش يافته و به دنبال آثار مثبت فردى، اثرات ارزشمندى نيز از خود در جامعه برجاى خواهد گذاشت.

    مرحوم آية الله بهاءالدينى در وصف ادب امام نسبت به دوستان چنين مى گويد: امام خمينى در جلساتى كه با دوستانش داشت هميشه دوستانش را جلو مى انداخت و خودش به دنبال آنها مى آمد. ايشان به اين شيوه از دوستانش تجليل مى كرد. از خصوصيات امام اين بود كه وقتى با شاگردانش جلسه داشت، مسئله شاگرد و استادى در كار نبود. ايشان با شاگردان نشست و برخاست مىكرد. گاهى رياست جلسه با يكى از شاگردان خودش بود؛ بزرگى روح امام تا اين حد بود. (76)

    در اينجا يادآورى يك نكته ضرورى است. متأسفانه يك انديشه غلط و خيال باطل در ميان گروه زيادى از افراد جامعه رواج دارد و آن اينكه آداب خرافى و دست و پاگير و تملّق گويى هاى بىاساس و قيد و بندهاى بى مورد را نشانه ادب مى دانند. حال آنكه اينان سخت در اشتباه هستند و چه بسا كه در اين ارتباط ناخودآگاه به كجروي هايى هم كشيده مى شوند؛ زيرا ادب همان گونه كه پيش از اين يادآور شديم، رفتار پسنديده اى است كه مورد ستايش عقلا قرار گيرد.

    ادب در مقابل دوستان و جامعه عبارت از اعمال و رفتار و كردار و گفتار صحيح و پسنديده بر پايه اخلاق حسنه و احترام متقابل و خالى از هرگونه چاپلوسى و يا بدزبانى است. ادب در مقابل خدا و رسول و اهل بيت و يا پدر و مادر عبارت از اطاعت و فرمانبردارى همراه با احترام خاص خود است.



    ღ•*♥*•ღ  آئین دوست یابی  ღ•*♥*•ღ
    *******************************
    اشتباه من این بود ….هر جا رنجیدم ، لبخند زدم ….
    فکر کردند درد ندارد ، محکم تر زدند

    *******************************
    گرچه گذر زمان فرصت مهرورزیدن رادریغ نمی کند،امامرگرااستثنائی نیست. فرصت ها را براي مهرورزي دريابيم

    *******************************
    سکوت خطرناک تر از حرفهای نیشداراست
    کسی که
    سکوت می کند روزی حرفهایش را
    سرنوشت به تلخی به شما خواهد گفت


    *******************************



  2. تشكر

    ال یاسین (02-12-1390)

  3. #32
    مدير کل سایت
    فاطمی*خادمه یوسف زهرا(س)* آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1388
    صلوات
    23071
    دلنوشته
    43
    اللهم عجل لولیک الفرج و العافیة و النصر
    نوشته : 62,801      تشکر : 57,635
    171,675 در 50,211 پست تشکر شده
    وبلاگ : 173
    دریافت : 9      آپلود : 102
    فاطمی*خادمه یوسف زهرا(س)* آنلاین نیست.

    پیش فرض







    7- اخلاق نيكو

    حسن خلق آن است كه فرد به اخلاق و صفات پسنديدة انسانى و اسلامى مزيّن شده باشد و با خوى خوش، اخلاق نيكو و اعمال و كردار خود را تطبيق دهد و نحوة برخورد و روابط خود را با ديگران تنظيم كند. اهميت اين خصيصه به قدرى است كه خداوند تبارك و تعالى پيامبرش را چنين توصيف كرده:

    «وَ إِنَّكَ لَعَلى خُلُقٍ عَظِيمٍ» (77).

    اى پيامبر در حقيقت تو به خُلقى نيكو و عظيم آراسته اى.

    از سوى ديگر آن حضرت نيز هدف از بعثت خود را اتمام مكارم اخلاقى معرفى فرموده است كه:

    بُعِثْتُ لِأتَمِّمَ مَكارِمَ الْأخْلاق. (78)

    و ارزش بشر را به پنج چيز دانسته است:
    دين، عقل، حيا، حسن خلق و ادب.

    اين مطلب به روشنى در همه جا هويدا است كه موفق ترين اعضاى يك جامعه كسانى هستند كه از اخلاق نيكو برخوردارند. اينان هستند كه در قلوب جامعه جاى دارند و مى توانند مؤثرترين افراد در جامعه باشند.

    اخلاق نيكو در تسكين دردها ـ چه دردهاى جسمى و چه دردهاى روانى ـ تأثيرگذار است تا آن حد كه مى تواند معالجه بيماريها را تسريع كند. به همين لحاظ از شرايط لازم براى يك پرستار، داشتن خلق نيكوست. زيرا پرستار با خوش خلقى مى تواند مؤثرتر از هر داروى ظاهرى، ‌آرامش را به روح بيمار تزريق كند.

    يكى از ويژگى هاى دوستان شايسته، داشتن اخلاق نيكو است. زيرا آنان كه پيمان رفاقت و انس و محبت با ديگران بسته و دست محبت يكديگر را براى يك دوستى پايدار فشرده اند، تنها با اخلاق نيكو و خوشرفتارى است كه مى توانند دوستى هايشان را حفظ و تقويت كنند.

    من نديدم در جهانِ جست و جو
    هيچ اهليّت به از خُلق نكو




    ღ•*♥*•ღ  آئین دوست یابی  ღ•*♥*•ღ
    *******************************
    اشتباه من این بود ….هر جا رنجیدم ، لبخند زدم ….
    فکر کردند درد ندارد ، محکم تر زدند

    *******************************
    گرچه گذر زمان فرصت مهرورزیدن رادریغ نمی کند،امامرگرااستثنائی نیست. فرصت ها را براي مهرورزي دريابيم

    *******************************
    سکوت خطرناک تر از حرفهای نیشداراست
    کسی که
    سکوت می کند روزی حرفهایش را
    سرنوشت به تلخی به شما خواهد گفت


    *******************************



  4. تشكر

    ال یاسین (02-12-1390)

  5. #33
    مدير کل سایت
    فاطمی*خادمه یوسف زهرا(س)* آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1388
    صلوات
    23071
    دلنوشته
    43
    اللهم عجل لولیک الفرج و العافیة و النصر
    نوشته : 62,801      تشکر : 57,635
    171,675 در 50,211 پست تشکر شده
    وبلاگ : 173
    دریافت : 9      آپلود : 102
    فاطمی*خادمه یوسف زهرا(س)* آنلاین نیست.

    پیش فرض







    راه نفوذ در دلها

    مولاى آزادگان جهان حضرت على بن ابيطالب (عليه السلام) فرمود: من در شگفتم از كسانى كه اشياء و بردگان را با مال خويش مى خرند ولى افراد آزاده و اشخاص را نمى خرند.
    پرسيدند يا على چگونه مى شود آزادگان را خريد؟ فرمود:
    با نيكى و خوشرفتارى. (79)

    و پيامبر (صلّى الله عليه وآله وسلّم) فرمود:

    ألْقِ أخاكَ بِوَجْهٍ مُنْبَسِط. (80)
    با گشاده رويى و اخلاق نيكو برادر مؤمنت را ملاقات كن.

    حكما گفته اند: خوى نيك، راهى است روشن كه جز به ابتهاج آن منهاج به سر منزل شرف و سَرورى نتوان رسيد و جز به سلوكْ آن رَخت از هاويه حيوانيت به دارالملك انسانيت نتوان كشيد.

    هر كه در او سيرت نيكو بود
    آدمى از آدميان او بود

    نيكى مردم نه نكورويى است
    خوى نكو مايه نيكويى است


    آرى در سايه اخلاق نيك و خوشرفتارى است كه مى توان در قلبها نفوذ كرد. خوش خلقى ضمن آنكه باعث پيشرفت امور و توفيق در كارهاى شخصى و اجتماعى مى شود، از مشقّتها و سختي هاى موجود در جريان كار مى كاهد، بازده تلاش جمعى افراد را مى افزايد و بالأخره به كمك آن از عهده حلّ هر مشكلى برمى آيد.

    جان تومسون مى گويد: لحظه اى لبخند بزن، وقتى تو لبخند مى زنى، شخص ديگرى هم لبخند مى زند و رفته رفته لبخند تو اشاعه پيدا مى كند و همه مردم لبخند مى زنند زيرا تو لبخند زده اى.



    ღ•*♥*•ღ  آئین دوست یابی  ღ•*♥*•ღ
    *******************************
    اشتباه من این بود ….هر جا رنجیدم ، لبخند زدم ….
    فکر کردند درد ندارد ، محکم تر زدند

    *******************************
    گرچه گذر زمان فرصت مهرورزیدن رادریغ نمی کند،امامرگرااستثنائی نیست. فرصت ها را براي مهرورزي دريابيم

    *******************************
    سکوت خطرناک تر از حرفهای نیشداراست
    کسی که
    سکوت می کند روزی حرفهایش را
    سرنوشت به تلخی به شما خواهد گفت


    *******************************



  6. تشكر

    ال یاسین (02-12-1390)

  7. #34
    مدير کل سایت
    فاطمی*خادمه یوسف زهرا(س)* آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1388
    صلوات
    23071
    دلنوشته
    43
    اللهم عجل لولیک الفرج و العافیة و النصر
    نوشته : 62,801      تشکر : 57,635
    171,675 در 50,211 پست تشکر شده
    وبلاگ : 173
    دریافت : 9      آپلود : 102
    فاطمی*خادمه یوسف زهرا(س)* آنلاین نیست.

    پیش فرض







    خُلق نكو وصف مسيحا بُوَد

    روزى حضرت عيسى (عَلى نَبيِّنا وَ آلِهِ وَ عليه السلام) از راهى مى گذشت. ابلهى به او برخورد و از آن حضرت با بى ادبى سخنى پرسيد. آن حضرت جوابش را به نرمى و با روى خوش داد. آن شخص همچنان با سفاهت تمام عربده كشان حضرت عيسى را نفرين و ناسزا مى گفت. امّا آن حضرت با گشاده رويى و ملاطفتْ جواب آن شخص را مى داد. شخص ديگرى از آنجا مى گذشت؛ وقتى اين ماجرا را ديد، گفت: اى روح الله چرا زبونِ اين شخص شده اى؟ هرچند او قهر مى كند تو لطف مى نمايى و هر چند او جور و جفا دارد تو مهر مى ورزى!

    عيسى (عليه السلام) گفت: اى رفيق! از كوزه همان برون تراوَد كه در اوست. از او صفت ناملايم مى زايد و از من همين صفت مى آيد. من از او در غضب نمى شوم و او از من صاحب ادب و اخلاق نيكو مى شود، من از او جاهل نمى شوم امّا او از خلق و خوى من عاقل مى شود.

    چون نشوم من ز وى افروخته
    او شود از من ادب آموخته

    من كه زِ دم مايه دِهِ جان شدم
    اين صفتم داد خدا آن شدم

    خلق نكو وصف مسيحا بود
    خصلت بد مرگ مُفاجا بود


    و اينجاست كه قدرى به راز سخن زيباى اولين و بزرگوارترين مخلوق عالم يعنى حضرت محمدبن عبدالله خاتم النّبيين (صلّى الله عليه وآله وسلّم) در جواب كسى كه از آن حضرت درخواست سفارش كرد، پى مى بريم كه خطاب به آن شخص فرمود:
    پرهيزكارى پيشه كن و از خداى تعالى بترس در همه حال.

    گفت وصيت ديگرى بفرما.
    آن حضرت فرمود: بداخلاق مباش و خود را از كج خلقى نگاه دار.

    باز عرض كرد وصيت ديگرى هم بفرما.
    حضرت فرمود: در معاشرت با مردم خوش خلقى نماى. (81)




    ღ•*♥*•ღ  آئین دوست یابی  ღ•*♥*•ღ

  8. تشكر

    ال یاسین (02-12-1390)

  9. #35
    مدير کل سایت
    فاطمی*خادمه یوسف زهرا(س)* آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1388
    صلوات
    23071
    دلنوشته
    43
    اللهم عجل لولیک الفرج و العافیة و النصر
    نوشته : 62,801      تشکر : 57,635
    171,675 در 50,211 پست تشکر شده
    وبلاگ : 173
    دریافت : 9      آپلود : 102
    فاطمی*خادمه یوسف زهرا(س)* آنلاین نیست.

    پیش فرض







    اثر خوش خويى

    گويند لقمان حكيم در آغاز، غلام شخص ثروتمند و نيك سيرتى بود. امّا اين شخص با وجود دارا بودن صفات نيك و پسنديده، به صفت ناپسند هم مبتلا بود و آن احساس عجز و ضعف شخصيت بود.

    او در برابر كوچكترين پيش آمد، ناله سر مى داد و از زمين و زمان شكايت مى كرد. لقمان از زبونى و عجز او آزرده و دلگير بود ولى هرگز آن را اظهار نمى كرد. لقمان بيم آن داشت كه اگر دراين باره صريحاً با او گفتگو كند احساسات او بيشتر جريحه دار شود و نتيجه معكوس بگيرد. ازاين رو به دنبال فرصتى مناسب و محيطى مساعد مى گشت.

    روزى يكى از دوستانش خربزه اى به عنوان هديه براى او فرستاد. ولى از آنجا كه وى فضائل اخلاقى و خصلتهاى نيكى از لقمان ديده و خدماتى از او مشاهده كرده بود و تحت تأثير شخصيت لقمان قرار داشت؛ آن ميوه نورس را از خود دريغ داشت و به لقمان ايثار كرد. سپس دستور داد كاردى آوردند و با دست خود خربزه را بريد و با اصرار، لقمان را به خوردن آن دعوت و وادار نمود.

    لقمان هم با روى گشاده و اظهار تشكر و سپاس آن را پذيرفت و خربزه را خورد تا آنكه يك قطعه از آن بيش نماند. مرد ثروتمند آن تكه آخر را برداشت و قدرى از آن را بريد و به دهن گذاشت. ناگهان از شدت تلخى آن فرياد برآورد و با لحنى آميخته با تعجّب گفت: لقمان! خربزه اى به اين تلخى را چگونه باچهره اى گشاده ميل كردى؟ بعلاوه چرا از تلخى آن چيزى نگفتى؟

    لقمان دريافت كه هنگام اصلاح او فرا رسيده و نبايد فرصت را از دست دهد. از اين رو با نهايت ادب اظهار داشت من ناگوارى و تلخى اين ميوه را به خوبى احساس مى كردم و از خوردن آن رنج مى بردم. ولى چون سالها مى گذرد و من از دست تو لقمه هاى شيرين و گوارا فراوان گرفته ام و از نعمتهاى تو برخوردار بوده ام؛ اكنون شايسته نديدم كه با گرفتن يك لقمه تلخ شكوه آغاز نمايم و از احساس تلخى آن چهره پر چين كنم و لب به شكايت بگشايم. در اينجا بود كه او از شنيدن سخنان لقمان به ضعف روحى و زبونى و عجز خود پى برد و در برابر عظمت روح و شخصيت والاى لقمان بى اختيار تواضع كرد و از آن روز به اصلاح خويش و رفع عيوب و نواقص اخلاقى خود همّت گماشت.

    شك نيست اگر لقمان به جاى آن سخنان، انگشت روى عيب هاى آن مرد مى نهاد يا سرزنش و ملامتش مى كرد و شخصيت او را به باد انتقاد مى گرفت هرگز چنين نتيجه اى نمى گرفت. به اين ترتيب او نه تنها به اصلاح آن مرد موفق نمى شد بلكه با جريحه دار كردن احساسات او چه بسا ضربه روحى ديگرى بر او وارد مى كرد ضمن اينكه محبوبيت نفوذ كلام خويش را هم نزد او از دست مى داد.

    اين است اثر روانى يك عمل و اخلاق نيكو كه هم قدرت خودسازى دارد و هم مى تواند ديگران را هدايت كند. لذا پيامبر گرامى اسلام (صلّى الله عليه وآله وسلّم) فرمود:

    أكْثَرُ ما يَدْخُلُ الْجَنَّةَ بِتَقْوَى اللهِ وَ حُسْنِ الْخُلْق. (82)
    بيشترين اهل بهشت پرهيزكاران و صاحبانِ اخلاق نيكو هستند.


    ღ•*♥*•ღ  آئین دوست یابی  ღ•*♥*•ღ
    *******************************
    اشتباه من این بود ….هر جا رنجیدم ، لبخند زدم ….
    فکر کردند درد ندارد ، محکم تر زدند

    *******************************
    گرچه گذر زمان فرصت مهرورزیدن رادریغ نمی کند،امامرگرااستثنائی نیست. فرصت ها را براي مهرورزي دريابيم

    *******************************
    سکوت خطرناک تر از حرفهای نیشداراست
    کسی که
    سکوت می کند روزی حرفهایش را
    سرنوشت به تلخی به شما خواهد گفت


    *******************************



  10. تشكر

    ال یاسین (02-12-1390)

  11. #36
    مدير کل سایت
    فاطمی*خادمه یوسف زهرا(س)* آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1388
    صلوات
    23071
    دلنوشته
    43
    اللهم عجل لولیک الفرج و العافیة و النصر
    نوشته : 62,801      تشکر : 57,635
    171,675 در 50,211 پست تشکر شده
    وبلاگ : 173
    دریافت : 9      آپلود : 102
    فاطمی*خادمه یوسف زهرا(س)* آنلاین نیست.

    پیش فرض






    8- آزمايش

    پس از بيان شرايط دوستى و اينكه چه كسانى را بايد جهت معاشرت و دوستى بپذيريم، اين سؤال مطرح مى شود كه: چگونه مى توان از وجود صفات مورد بحث در شخص موردنظر اطمينان حاصل كرد و دانست كه آيا انتخاب انجام شده انتخاب صحيحى بوده است يا نه؟

    در جواب بايد گفت كه اسلام براى اين منظور، راه را روشن كرده و دستورالعمل لازم را ارائه فرموده است. اسلام يكى از شرايط انتخاب دوست را آزمايش شخص موردنظر قرار داده و دوستى بدون آزمايش را صحيح ندانسته است.

    قال على (عليه السلام):

    مَنْ إِتَّخَذَ أخاً بَعْدَ حُسْنِ الْإِخْتِبارِ دامَتْ صُحْبَتُهُ وَ تَأكَّدَتْ مَوَدَّتُهُ وَ مَنْ إِتَّخَذَ مِنْ غَيْرِ اخْتِبارٍ ألْجَأهُ الْإِضْطِرارُ إِلى مُرافَقَةِ الْأشْرار. (83)
    كسى كه پس از آزمايشْ دوستى برگزيند رفاقتش پايدار و مودّتش استوار خواهد ماند و كسى كه ناسنجيده و بدون آزمايش با ديگران پيمان دوستى بندد ناچار به رفاقت اشرار و افراد فاسد تن در مى دهد.

    پروين اعتصامی :

    نشان دوست درستى و راستى است
    هرگز نيازموده كس مدار دوست


    و به قول مولوى:

    سوى صورتها نشايد زود تاخت
    وز نگاهى دوست از دشمن شناخت








    ღ•*♥*•ღ  آئین دوست یابی  ღ•*♥*•ღ
    *******************************
    اشتباه من این بود ….هر جا رنجیدم ، لبخند زدم ….
    فکر کردند درد ندارد ، محکم تر زدند

    *******************************
    گرچه گذر زمان فرصت مهرورزیدن رادریغ نمی کند،امامرگرااستثنائی نیست. فرصت ها را براي مهرورزي دريابيم

    *******************************
    سکوت خطرناک تر از حرفهای نیشداراست
    کسی که
    سکوت می کند روزی حرفهایش را
    سرنوشت به تلخی به شما خواهد گفت


    *******************************



  12. تشكر

    ال یاسین (02-12-1390)

  13. #37
    مدير کل سایت
    فاطمی*خادمه یوسف زهرا(س)* آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1388
    صلوات
    23071
    دلنوشته
    43
    اللهم عجل لولیک الفرج و العافیة و النصر
    نوشته : 62,801      تشکر : 57,635
    171,675 در 50,211 پست تشکر شده
    وبلاگ : 173
    دریافت : 9      آپلود : 102
    فاطمی*خادمه یوسف زهرا(س)* آنلاین نیست.

    پیش فرض







    چرا و چگونه آزمايش كنيم؟

    انجام آزمايش به خاطر آن است كه شما بدانيد كسى را كه مى خواهيد به دوستى برگزينيد آيا شرايط و ويژگي هاى موردنظر شما را دارد يا نه تا با اطمينان از دارا بودن شرايط لازم، دوست و رفيق خود را انتخاب كنيد.

    مثلاً از اين طريق مى توانيد بفهميد كه آيا او ايمان و تقواى كافى دارد يا نه؟ و از عقل و خرد كافى بهره مند است يا نه؟ به طور كلى آيا شرايط دوستى را داراست و حقوق دوستان را رعايت مى كند يا نه؟

    شايد در بدو امر آزمايش كردن افراد كار سختى به نظر آيد امّا با كمى تأمل و دقّت مى توان راه آزمايش را پيدا كرد و پس از آن دريافت كه كدام دوستْ شايسته است و كدام دوستْ ناشايست. چگونه؟

    براى آزمودن افراد، بهترين و مطمئن ترين راه، بررسى عملكرد آنهاست. از آنجا كه ايمان و عقل هر شخص لامحاله در رفتار و كردار او نمايان مى شود، با محك زدن اعمال مى توان افراد را مورد آزمايش قرار داد خصوصاً در مواقعى كه امكان ظاهرسازى در كار نباشد.

    امام صادق (عليه السلام) مى فرمايد:

    شيعيان را در سه مورد امتحان كنيد:

    1. در موقع نماز كه چگونه از آن محافظت مىكنند.

    2. در مواردى كه اسرارى در پيش آنهاست چگونه آن را از دشمن ما حفظ مى كنند.

    3. در مواردى كه اموالى دارند ببينيد كه آيا برادران خود را در اموالشان سهيم مى كنند يا نه. (84)


    هرچند در شرايط عادّى همواره امكان ظاهرسازى و فريب وجود دارد و لذا نمى توان به صلاحيت اخلاقى يا اعتقادى افراد پى برد امّا در شرايط خاص و بحرانى، خصلتهاى خوب و بد انسان به طور ناخودآگاه آشكار مى شود و در آن موقعيت است كه امكان ظاهرسازى و پنهان كردن حقايق از بين مى رود. شايد به همين دليل باشد كه امام صادق (عليه السلام) مى فرمايد:

    مَنْ غَضِبَ عَلَيْكَ ثَلاثَ مَرّاتٍ فَلَمْ يَقُلْ فيكَ‌ مَكْرُوهٌ فَأعِدَّهُ لِنَفْسِك. (85)
    كسى كه سه بار نسبت به تو خشمگين شد ولى درباره ات سخن زشتى نگفت شايسته رفاقت است؛ پس او را براى دوستى انتخاب كن.

    امام على (عليه السلام) مى فرمايد: «مردم جز با امتحان شناخته نمى شوند. زن و فرزندت را در غياب خود و دوست را در موقع مصيبت و سختى و خويشاوندان را در زمان جدايى و علاقه مندان را در زمان نيازمندى امتحان كن تا از اين طريق قدر و منزلت تو نزد آنان روشن شود.»

    بنابراين ايمان و عقل, مراتبِ دوستى و صداقت، وفادارى در دوستى، شخصيت و ادب و... را در حالات و مراحل مختلف مى توان با آزمايش تشخيص داد؛ زيرا:

    فى تَقَلُّبِ الْأحْوالِ عُلِمَ جَواهِرُ الرِّجال. (86)
    در گردش حالات، گوهرهاى مردان شناخته مى شود.

    پس از اين امتحان و آزمايش است كه انسان به راحتى مى تواند دريابد دوستان شايسته و وفادار چه كسانى هستند تا با آنها طرح دوستى و محبت را بريزد.

    در پايان اين بحث به يك نكتة ديگر نيز بايد اشاره كرد و آن اينكه منظور از امتحان اين نيست كه انسان همواره در حال امتحان كردن دوستان خود به سر ببرد بلكه به محض حصول اطمينان، مى توان از ادامة آن دست كشيد و اقدام به دوستى كرد.

    بنابراين وقتى انسان شخصى را در مراحل مختلف آزمود و دست رفاقت و يكدلى به او داد و اين دوستى سالهاى طولانى به درازا انجاميد، ديگر شايسته نيست كه تا پايان عمر او را آزمايش نمايد زيرا نتيجه چنين رفتارى اين است كه به جاى دوستى و محبت، ملامت و كدورت جايگزين خواهد شد. و از قديم گفته اند كه آزموده را آزمودن خطاست.







    ღ•*♥*•ღ  آئین دوست یابی  ღ•*♥*•ღ
    *******************************
    اشتباه من این بود ….هر جا رنجیدم ، لبخند زدم ….
    فکر کردند درد ندارد ، محکم تر زدند

    *******************************
    گرچه گذر زمان فرصت مهرورزیدن رادریغ نمی کند،امامرگرااستثنائی نیست. فرصت ها را براي مهرورزي دريابيم

    *******************************
    سکوت خطرناک تر از حرفهای نیشداراست
    کسی که
    سکوت می کند روزی حرفهایش را
    سرنوشت به تلخی به شما خواهد گفت


    *******************************



  14. #38
    مدير کل سایت
    فاطمی*خادمه یوسف زهرا(س)* آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1388
    صلوات
    23071
    دلنوشته
    43
    اللهم عجل لولیک الفرج و العافیة و النصر
    نوشته : 62,801      تشکر : 57,635
    171,675 در 50,211 پست تشکر شده
    وبلاگ : 173
    دریافت : 9      آپلود : 102
    فاطمی*خادمه یوسف زهرا(س)* آنلاین نیست.

    پیش فرض







    1- حقوق دوستان

    در فصلهاى گذشته اهميت، نحوه انتخاب و چگونگى دوست يابى را توضيح داديم. از آنجا كه دوستى يك نوع عقد برادرى است كه بين افراد ايجاد مىشود، در اين فصل به حقوقى كه دوستان نسبت به يكديگر دارند مى پردازيم.

    براى تقويت هر نوع پديدة اجتماعى و يا اخلاقى بايد مجموعه اى از عوامل را ايجاد نمود. اصولاً كلية روابط اجتماعى با شرايط و ويژگيهاى خاص خود باقى و پايدار مىمانند. در مسئلة دوستى نيز ـ كه مورد بحث ماست ـ همان گونه كه دين مبين اسلام نقش دوست در زندگى و ويژگيها و شرايط آن را بيان نموده، در پايدارى و ادامه آن هم شيوه ها و دستورالعمل هايى را به عنوان حقوق و آداب دوستى پيشنهاد كرده كه پايبندى به آنها ضمن آنكه وظيفه دوستان شمرده شده، مى تواند سبب بقاى دوستى باشد. همان طوركه بى اعتنايى نسبت به آن، دوستى ها و برادريها را از بين مىبرد.

    لا تُضَيِّعَنَّ حَقَّ أخيكَ إِتِّكالاً عَلى ما بَيْنَكَ وَ بَيْنَهُ فَإِنَّهُ لَيْسَ لَكَ بِأخٍ مَنْ ضَيَّعْتَ حَقَّهُ. (87)
    حق برادر و دوستت را به استناد آنچه بين تو و او جريان دارد به هيچ وجه ضايع مكن. زيرا اگر حقش را پايمال كردى ديگر برادرت نيست.

    امام صادق (عليه السلام) فرمود:

    وَ اللهِ مَا عَبَدَ اللهَ بِشَيْءٍ أفْضَلَ مِنْ أداءِ حَقِّ الْمُؤْمِن. (88)

    خداوند تبارك و تعالى به چيزى برتر از اداى حق مؤمن عبادت نمى شود.

    اين دو حديث رابطه مستقيم بين برادرى و دوستى و انجام حقوق و وظايفى كه انسان دارد را بيان مى كند. به راستى چه ارتباطى ميان اداى حق مؤمن و بندگى خداست كه هرچه انسان وظايف خود را در مقابل دوستان پرهيزكار بيشتر انجام دهد، بيشتر بندگى خدا را كرده است؟

    با اندكى تأمل و انديشه، روشن مى شود كه بدون شك بخشى از اين امر به اهميت فراوانى كه اسلام براى حقوق ديگران قائل است برمى گردد. امّا علاوه بر آن، اگر جامعة مؤمنان يك جامعة سرشار از مهر و دوستى باشد و همه به وظايف خود عمل نمايند و به عبارت ديگر دوست پذير باشد نه دوست گريز، آن جامعه قطعاً به يك جامعة يكدل و يك رنگ و ايده آل تبديل مى شود آيا اگر همگان خط مشى خود را برپايه دوستى و مودّت ترسيم كنند باز هم آن جامعه نياز به دادگاه، زندان، دادگسترى و... خواهد داشت؟ و آيا چنين جامعه اى در راه سعادت و بندگى خدا به توفيق دست نمى يابد؟

    آرى به حق چنين است. اصولاً فلسفة حكومت اسلامى آن است كه جامعه اى پر از دوستى، صميميت و سلامت، بدون تجاوز به حقوق ديگران، آكنده از عدالت اجتماعى و رعايت حقوق ديگران و خلاصه دنياى آباد و آخرتى آبادتر براى آن ايجاد كند و اين مهم فقط در ساية اخلاق دينى، روح تفاهم و همدلى و رعايت حقوق ديگران امكان پذير است.

    امّا دوستان و كسانى كه طرح دوستى و برادرى و صميميت با يكديگر امضا نموده اند علاوه بر وظايف عمومى و رعايت حقوق ديگران كه وظيفه هر مسلمانى است، به دليل رفاقت و دوستى، وظايف برترى نيز پيدا مىكنند كه مى بايد نسبت به انجام آن امور تمامى همت خويش را به كار برند. همين حقوق است كه در بعضى از دعاها از خداى متعال درخواست مى كنيم كه ما را نسبت به انجام آن موفق بدارد. (89) پس مناسب است كه در اينجا به بيان حقوق دوستى بپردازيم.





    ღ•*♥*•ღ  آئین دوست یابی  ღ•*♥*•ღ
    *******************************
    اشتباه من این بود ….هر جا رنجیدم ، لبخند زدم ….
    فکر کردند درد ندارد ، محکم تر زدند

    *******************************
    گرچه گذر زمان فرصت مهرورزیدن رادریغ نمی کند،امامرگرااستثنائی نیست. فرصت ها را براي مهرورزي دريابيم

    *******************************
    سکوت خطرناک تر از حرفهای نیشداراست
    کسی که
    سکوت می کند روزی حرفهایش را
    سرنوشت به تلخی به شما خواهد گفت


    *******************************



  15. #39
    مدير کل سایت
    فاطمی*خادمه یوسف زهرا(س)* آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1388
    صلوات
    23071
    دلنوشته
    43
    اللهم عجل لولیک الفرج و العافیة و النصر
    نوشته : 62,801      تشکر : 57,635
    171,675 در 50,211 پست تشکر شده
    وبلاگ : 173
    دریافت : 9      آپلود : 102
    فاطمی*خادمه یوسف زهرا(س)* آنلاین نیست.

    پیش فرض






    2- حق در مال و نفس

    يكى از حقوقى كه دوستان با ايمان نسبت به يكديگر دارند آن است كه از وضع معيشت و زندگى دوست خود اطلاع كافى داشته و در حد توان نيازهاى او را برآورده نمايند. زيرا دوستى و برادرى يعنى اينكه هر دو در راه رسيدن به مقصد واحد همراه و رفيق يكديگر باشند و وقتى چنين بود بايد در مشكلات و نيازمنديها يار و مددكار هم باشند؛ همچنانكه پيامبر گرامى اسلام مى فرمايد:

    مَثَلُ الْأخَوَيْنِ مَثَلُ الْيَدَيْنِ يَغْسِلُ إِحْداهُمَا الأخْرى. (90)

    مَثَل برادرى مَثَل دو دستى است كه يكى ديگرى را مى شويد.

    تشبيه دوست به دست در حديث شريف هم نشان دهنده ضرورت كمك و يارى به همديگر در نيل به هدف واحد و هم نمايانگر احتياجِ يكى به ديگرى در امور مختلف است و هم در عين حال اهميت مشاركت و مواسات ميان آنها را مى رساند.

    به عبارت ديگر برادرى و دوستى نيز بايد داراى اين سه ويژگى باشد:

    1. دوستى و برادرى زمانى است كه هر دو رفيق براى رسيدن به مقصد واحد با يكديگر همراهى و موافقت داشته باشند.

    2. دوستان در مواقع و مراتب مختلفى به يكديگر نيازمندند و تنها در ساية همكارى با هم در وصول به هدف نهايى خود توفيق مى يابند.

    3. مشاركت و مواسات ميان آنها حاكم باشد.


    يكى از مصاديق مشاركت، مشاركت در مال است. دوستان باوفا بايد به مسئله مشاركت مالى و رفع حوائج و نيازهاى برادران ايمانى خود در زندگى توجه نمايد.

    قرآن كريم تصوير روشنى از اين مشاركت جهت دوستان مؤمن ترسيم نموده و از جمله در آية 61 سورة نور مى فرمايد: اگر شما به منزل دوستانتان وارد شديد، از آنچه در منزل آنها هست مى توانيد بخوريد و استفاده كنيد و نيازى به اجازه نيست.

    مشاركت دوستان در مال سه مرحله دارد:

    1. مشاركت در حدّى كه بداند دوست او چه نيازى دارد و حتّى الامكان نياز او را تأمين كند.

    2. او را برتر از خود بداند و نيازش را بر نياز خود مقدم نمايد.

    3. او را به منزلة خود بداند و در مال و دارايى شريك بدارد.


    نخستين وظيفه اجتماعى هر فرد مسلمان اين است كه نيازمنديهاى مسلمانان ديگر را در نظر گرفته و از اضافه زندگى خود در حدّ توان آنان را كمك كند. در غير اين صورت بايد گفت:

    تو كز محنت ديگران بى غمى
    نشايد كه نامت نهند آدمى




    ღ•*♥*•ღ  آئین دوست یابی  ღ•*♥*•ღ
    *******************************
    اشتباه من این بود ….هر جا رنجیدم ، لبخند زدم ….
    فکر کردند درد ندارد ، محکم تر زدند

    *******************************
    گرچه گذر زمان فرصت مهرورزیدن رادریغ نمی کند،امامرگرااستثنائی نیست. فرصت ها را براي مهرورزي دريابيم

    *******************************
    سکوت خطرناک تر از حرفهای نیشداراست
    کسی که
    سکوت می کند روزی حرفهایش را
    سرنوشت به تلخی به شما خواهد گفت


    *******************************



  16. #40
    مدير کل سایت
    فاطمی*خادمه یوسف زهرا(س)* آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1388
    صلوات
    23071
    دلنوشته
    43
    اللهم عجل لولیک الفرج و العافیة و النصر
    نوشته : 62,801      تشکر : 57,635
    171,675 در 50,211 پست تشکر شده
    وبلاگ : 173
    دریافت : 9      آپلود : 102
    فاطمی*خادمه یوسف زهرا(س)* آنلاین نیست.

    پیش فرض








    مرحله دوم، رتبة صِدّيقين است. دوستانى كه به اين مرتبه رسيده باشند، آخرين درجه محبت را در حقّ رفيقان خواهند داشت. اينان در ابراز محبت سر از پا نمى شناسند و از انجام هر نوع فداكارى دريغ نمى كنند.

    به راه دوستى آن كس قدم تواند زد
    كه رنج خود طلبد از براى راحت دوست (91)


    ابوسليمان دارانى گفته است: اگر همه دنيا براى من باشد و از من خواسته شود كه آن را در دهان برادرى از برادرانم قرار دهم، از او هيچ كم نخواهم گذاشت.

    مرحله سوم، مربوط به عموم دوستان با ايمان و وفادارى است كه در جامعه زندگى مى كنند و يكديگر را در زندگى خود شريك مى دانند.

    قرآن كريم در توصيف مؤمنان فرموده:

    «وَ أَمْرُهُمْ شُورى بَيْنَهُمْ وَ مِمَّا رَزَقْناهُمْ يُنْفِقُونَ». (92)
    كه بنابر بعضى تفاسير، منظور از انفاق در رزق آن است كه مؤمنان در اموال خود با ديگران مخلوط هستند.

    امام سجاد (عليه السلام) نشانة دوستى و برادرى را اين گونه بيان مى فرمايد:

    قالَ الرَّجُلُ هَلْ يُدْخِلُ أحَدُكُمْ يَدَهُ فى كُمِّ أخيهِ وَ‌كيسِهِ فَيَأخُذُ مِنْهُ ما يُريدُ مِنْ غَيْرِ إِذْنٍ؟ قال: لا قالَ: فَلَسْتُم بِإِخْوان. (93)

    آيا كسى از شما در كيسه و يا جيب برادر و دوست خود دست مى كند تا چيزى بردارد؟ جواب دادند: خير؛ حضرت فرمود: پس شما دوست و برادر نيستيد.

    در قابوسنامه (94) آمده است: بدان كه مردم را به دو چيز بتوان دانست كه دوستى را شايسته اند يا نه:

    1. آنكه اگر دوستِ او را تنگدستى رسد، مال خود را از او دريغ ندارد.

    2. به وقت تنگدستى از وى برنگردد تا آن وقت كه با دوستى او از اين جهان بيرون شود.


    به اين ترتيب يكى از حقوق دوستى و برادرى سهيم دانستن دوستان در زندگى و معيشت خود و توجه به مسائل اقتصادى آنان است.

    در طول تاريخ نيز همواره چنين صاحبدلان و دوستانى را مى بينيم كه چه بسا در مواردى حتى سالهاى طولانى مخارج دوستان خود را تأمين مى كرده اند.




    ღ•*♥*•ღ  آئین دوست یابی  ღ•*♥*•ღ
    *******************************
    اشتباه من این بود ….هر جا رنجیدم ، لبخند زدم ….
    فکر کردند درد ندارد ، محکم تر زدند

    *******************************
    گرچه گذر زمان فرصت مهرورزیدن رادریغ نمی کند،امامرگرااستثنائی نیست. فرصت ها را براي مهرورزي دريابيم

    *******************************
    سکوت خطرناک تر از حرفهای نیشداراست
    کسی که
    سکوت می کند روزی حرفهایش را
    سرنوشت به تلخی به شما خواهد گفت


    *******************************



صفحه 4 از 8 نخستنخست 12345678 آخرینآخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •