ღ•*♥*•ღ  آئین دوست یابی  ღ•*♥*•ღ سایت آیه های انتظار انجمن آیه های انتظار
ثبت نام
سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
تبلیغات تبلیغات
ღ•*♥*•ღ  آئین دوست یابی  ღ•*♥*•ღ
صفحه 5 از 8 نخستنخست 12345678 آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 41 تا 50 , از مجموع 78
  1. #41
    مدير کل سایت
    فاطمی*خادمه یوسف زهرا(س)* آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1388
    صلوات
    23071
    دلنوشته
    43
    اللهم عجل لولیک الفرج و العافیة و النصر
    نوشته : 62,789      تشکر : 57,597
    171,652 در 50,196 پست تشکر شده
    وبلاگ : 173
    دریافت : 9      آپلود : 102
    فاطمی*خادمه یوسف زهرا(س)* آنلاین نیست.

    پیش فرض








    حق در نَفْس


    يكى از حقوقى كه اسلام بيشترين اهميت را به آن داده و بيشتر نيز بايد بدان توجه نمود «حق در نفس» و رفع نيازمنديهاى ديگران است. البته هر چند كه اين يك دستور عمومى است و بر هر مسلمانى لازم است تا خدمت به خلق را از بارزترين اعمال خود قرار دهد امّا به دليل اهميت ويژi آن، بايد اهتمام خاصّى نيز نسبت به آن مبذول شود.

    همچنانكه خودِ دوستى داراى مراتب است، انجام اين ويژگى نيز خود مراتبى دارد. در حقيقت نه تنها يك دوست بايد تمام سعى و تلاش خود را به كار بندد و با طيب نفس و خوشحالى به ديگران خدمت كند بلكه كمال دوستى در آن است كه قبل از درخواست او، تو به دنبال كار وى و رفع نيازش باشى. اسلام براى اين گونه دوستى و رفتار انسانى اهميت فوق العاده اى قائل شده و در قبال آن به خاطر نقشى كه در ترويج روح همكارى و كمك دارد، ثواب و اجر زيادى در نظر گرفته است.

    در حديث آمده است:
    ألْماشى فى حاجَةِ أخيهِ كَالسّاعى بَيْنَ الصَّفا وَ الْمَرْوَةِ وَ قاضى حاجَتَهُ كَالْمُتَشَحِّطِ بِدَمِهِ فى سَبيلِ اللهِ يَوْمَ بَدْرٍ وَ أحُد. (95)
    كسى كه در برآوردن حاجت برادر مؤمن خود گام بردارد مانند آن است كه سعى صفا و مروه كند و برآورندi حاجت او همچون كسى است كه در روز بدر و احد در خون خود غلتيده باشد.

    ابراهيم تيمى گويد در مسجدالحرام خدمت امام صادق (عليه السلام) بودم. حضرت فرمود: اى ابراهيم! آيا خبر دهم تو را از آن فضيلتى كه طوافت دارد؟ گفتم بفرماييد. سپس آن حضرت فرمود:

    مَنْ جاءَ إِلى هذَا الْبَيْتِ عارِفاً بِحَقِّهِ فَطابَ بِهِ أسْبُوعاً وَ صَلّى رَكْعَتَيْنِ فى مَقامِ إِبْراهيمَ كَتَبَ اللهُ لَهُ عَشْرَةَ آلافِ حَسَنَةٍ وَ رَفَعَ لَهُ عَشْرَةَ آلافِ دَرَجَةٍ ثُمَّ قالَ ألا أخْبِرُكَ بِخَيْرٍ مِنْ ذلِكَ. قالَ قُلْتُ بَلى جُعِلْتُ فِداكَ فَقالَ مَنْ قَضى أخاهُ الْمُؤْمِنِ حاجَةً كانَ كَمَنْ طافَ طَوافاً وَ طَوافاً حتّى عدَّ عشراً و قالَ أيُّما مؤمنٍ سئلَ اَخاهُ المؤمِن حاجَةً وَ هُوَ يَقْدِرُ عَلى قَضائِها وَ لَمْ يَقْضِها لَهُ سَلَّطَ اللهُ عَلَيْهِ فِى قَبْرِهِ شَماعاً يَنْهَشُ أصابِعَه. (96)

    هر كس به اين خانه بيايد و با معرفت طواف كند و دو ركعت نماز در مقام ابراهيم به جاى آرد، خداوند تبارك و تعالى ده هزار حسنه براى او مى نويسد و ده هزار درجه مقام او را بالا مى برد.

    سپس فرمود: اى ابراهيم، آيا بهتر از اين هم تو را خبر دهم. گفتم بلى. فرمود: هركس حاجت و درخواست برادر مؤمن خود را برآورده كند مانند كسى است كه ده مرتبه خانi خدا را طواف كرده باشد و اگر مؤمنى از دوست و برادر مؤمن خود درخواستى داشته باشد و او قادر باشد بر اينكه حاجت او را جواب دهد امّا اينچنين نكند خداوند در قبر او حيوانى را ظاهر مى كند كه انگشتان او را مى گزد.





    ღ•*♥*•ღ  آئین دوست یابی  ღ•*♥*•ღ
    *******************************
    اشتباه من این بود ….هر جا رنجیدم ، لبخند زدم ….
    فکر کردند درد ندارد ، محکم تر زدند

    *******************************
    گرچه گذر زمان فرصت مهرورزیدن رادریغ نمی کند،امامرگرااستثنائی نیست. فرصت ها را براي مهرورزي دريابيم

    *******************************
    سکوت خطرناک تر از حرفهای نیشداراست
    کسی که
    سکوت می کند روزی حرفهایش را
    سرنوشت به تلخی به شما خواهد گفت


    *******************************



  2. #42
    مدير کل سایت
    فاطمی*خادمه یوسف زهرا(س)* آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1388
    صلوات
    23071
    دلنوشته
    43
    اللهم عجل لولیک الفرج و العافیة و النصر
    نوشته : 62,789      تشکر : 57,597
    171,652 در 50,196 پست تشکر شده
    وبلاگ : 173
    دریافت : 9      آپلود : 102
    فاطمی*خادمه یوسف زهرا(س)* آنلاین نیست.

    پیش فرض








    داستان

    مىگويند اسكندر ذوالقرنين روزى از روزها به رسم معمول در مجلس حكم فرمايى خود منتظر نشسته بود امّا از قضا در آن روز هيچ كس به او مراجعه نكرد.

    چون روز تمام شد گفت: امروز را نمى توان داخل عمر شمرد.
    ديگرى گفت: روزى كه به فراغت و سلامت منتهى شود و امور بر وفق مراد و خزانه به نهج دلخواه باشد، جزء عمر نيايد؛ پس كدام روز در شمار عمر آيد؟

    اسكندر در جواب گفت: روزى كه از سلطان به مظلوم راحتى نرسد و احتياج فقيرى برآورده نشود چون به شمار عمر آورده شود!

    ز عمر آن قدر بيش نايد به كار
    كه در نفع خلق خدا بگذرد

    از آن زندگانى چه حاصل بود
    كه در كار نفس و هوا بگذرد


    با بيان گذشته و اقتباس از كلام نورانى ائمه هدى (عليهم السلام) معلوم شد كه دوستان ـ يعنى مؤمنان واقعى كه گوهرهاى عالم آفرينش اند، مى دانند و به خوبى احساس مى كنند كه هيچ گاه نبايد همكارى و تعاون و همفكرى خود را از برادران ايمانى و از دوستان دريغ كنند. اينان حاضرند تا پاى جان در كنار يكديگر باشند و غم و اندوه و شادى و خرمى را با يكديگر تقسيم كنند، نياز آنها را نياز خود و درخواست و تقاضاى آنها را درخواست خود بدانند.

    شنيده ايد كه آسايش بزرگان چيست
    براى خاطر بيچارگان نياسودن (97)


    تذكر: بسيارى بر اين خيال هستند كه نيازمندى اشخاص منحصر در نيازهاى مالى آنها است در حالى كه فى الواقع اينچنين نيست بلكه نيازها در زندگى متفاوت است و مراحل مختلفى دارد.

    انسان گاهى نيازمند كمك مالى ديگران است گاه نيازمند عقل و فكر و خرد ديگرى است و همان طور كه گاهى نيازمند مشورت با ديگران است گاه محتاج علم و آگاهى و گاه نيازمند شخصيت اجتماعى و آبرو و... است. بنابراين حمايتهاى گوناگونى وجود دارد كه هركدام به سهم خود داراى اهميت است و چه بسا ارزش آن كمتر از نيازهاى مادى نباشد.






    ღ•*♥*•ღ  آئین دوست یابی  ღ•*♥*•ღ
    *******************************
    اشتباه من این بود ….هر جا رنجیدم ، لبخند زدم ….
    فکر کردند درد ندارد ، محکم تر زدند

    *******************************
    گرچه گذر زمان فرصت مهرورزیدن رادریغ نمی کند،امامرگرااستثنائی نیست. فرصت ها را براي مهرورزي دريابيم

    *******************************
    سکوت خطرناک تر از حرفهای نیشداراست
    کسی که
    سکوت می کند روزی حرفهایش را
    سرنوشت به تلخی به شما خواهد گفت


    *******************************



  3. #43
    مدير کل سایت
    فاطمی*خادمه یوسف زهرا(س)* آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1388
    صلوات
    23071
    دلنوشته
    43
    اللهم عجل لولیک الفرج و العافیة و النصر
    نوشته : 62,789      تشکر : 57,597
    171,652 در 50,196 پست تشکر شده
    وبلاگ : 173
    دریافت : 9      آپلود : 102
    فاطمی*خادمه یوسف زهرا(س)* آنلاین نیست.

    پیش فرض








    3- سکوت وسخن

    شخص عاقل و حكيم كارهاى خود را با انديشه و تدبير انجام مى دهد. هرگونه سخن يا سكوت او حكيمانه و از روى موازين شرعى و عقلى است. او اگر لب به سخن مى گشايد با تمسك به آيه شريفه
    سخن مى گويد که :

    «وَ قُولُوا قَوْلاً سَدِيداً». (98)
    سخنى استوار گوييد.

    و اگر سكوت دارد در واقع به دستور قرآن كريم
    عمل می كند. که فرموده :

    «اجْتَنِبُوا قَوْلَ الزُّورِ». (99)
    از سخن باطل پرهيز كنيد.

    امّا نسبت به دوستان، سكوت و سخن يكى از حقوق دوستى به شمار مى رود. شك نيست كه سخن گفتن و يا ساكت ماندن بسته به مورد و موقعيّت خاصّ خود مى تواند باعث نفع يا ضرر كسى بشود.

    از اين رو لازم است بدانيم كه در چه جايى بايد سكوت اختيار كرد و در كجا بايد سخن گفت به گونه اى كه در هيچ يك از اين دو صورت موجب ضرر و زيان دوست فراهم نيايد و از محبت و دوستى كاسته نشود.






    ღ•*♥*•ღ  آئین دوست یابی  ღ•*♥*•ღ
    *******************************
    اشتباه من این بود ….هر جا رنجیدم ، لبخند زدم ….
    فکر کردند درد ندارد ، محکم تر زدند

    *******************************
    گرچه گذر زمان فرصت مهرورزیدن رادریغ نمی کند،امامرگرااستثنائی نیست. فرصت ها را براي مهرورزي دريابيم

    *******************************
    سکوت خطرناک تر از حرفهای نیشداراست
    کسی که
    سکوت می کند روزی حرفهایش را
    سرنوشت به تلخی به شما خواهد گفت


    *******************************



  4. #44
    مدير کل سایت
    فاطمی*خادمه یوسف زهرا(س)* آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1388
    صلوات
    23071
    دلنوشته
    43
    اللهم عجل لولیک الفرج و العافیة و النصر
    نوشته : 62,789      تشکر : 57,597
    171,652 در 50,196 پست تشکر شده
    وبلاگ : 173
    دریافت : 9      آپلود : 102
    فاطمی*خادمه یوسف زهرا(س)* آنلاین نیست.

    پیش فرض









    سكوت چرا؟ و سخن چگونه؟

    هركدام از سكوت و سخن را از دو جهت بايد مورد توجه قرار داد:

    الف) سكوت از ذكر عيوب: بر اهل بصيرت روشن است كه هر انسانى داراى محاسن و ضعفهايى است و غير از برگزيدگان عالَم وجود، ديگران در علم وعقل و تقوا كاستى هايى دارند و هيچ كس نيست كه بدون عيب باشد لكن انسان به لحاظ طبيعت خود، دوست ندارد كه ضعفهاى او را ديگران اطلاع داشته باشند و يا اگر اطلاع دارند آنها را در حضور ديگران بر زبان آورند.

    بنابراين دوستِ يك رنگ، عيب دوستان را عيب خود دانسته و از هرگونه بيان و آشكار نمودن ضعفهاى رفقاى خود خصوصاً در غياب آنها پرهيز مى كند؛ يعنى بايد همان گونه كه عيب خود را مى پوشاند عيب او را نيز بپوشاند.

    قال رسول الله (صلّى الله عليه وآله وسلّم):

    «مَنْ سَتَرَ عَوْرَة أخيهِ سَتَرَهُ اللهُ فِى الدُّنْيا و الآخِرَة» (100).
    كسى كه عيب برادر خود را بپوشاند، خداوند در دنيا و آخرت عيوب او را مى پوشاند.

    ب) سكوت از تجسس و تفتيش: متأسفانه بسيارى از ما برخلاف آنچه مقتضاى دوستى است عمل مى كنيم. مى دانيم كه هر فردى در زندگى آراء، عقائد و برنامه هاى فردى و يا خانوادگى دارد و مقيّد است كه ديگران از آنها بى اطلاع باشند و اين امور را حتّى از عزيزترين و يا نزديك ترين افراد به خود نيز مخفى مى كند.

    لازم نيست از مسائل درونى افراد مطلع شويم و در عقائد آنان تجسس نماييم زيرا پس از آنكه با در نظر گرفتن شرايط انتخاب، دوستانى با دين و عقل برگزيديم و سپس آنها را مورد آزمايش قرار داديم و از انتخاب خود مطمئن شديم؛ ديگر اين گونه تجسّسها و تفتيش عقائد مفهومى ندارد چرا كه اين كارها فقط مى تواند به رفاقت و دوستى ضرر برساند و آن را دستخوش تزلزل سازد.

    چون تجسّس سوءظن به بار مى آورد و دوستى هاى طولانى را از بين مى برد و اين به تجربه ثابت شده است كه به دنبال تجسّس، انسان بالأخره ضعفى پيدا مى كند و اين ضعف در دل، ايجاد كدورت مى كند. اين كار متقابلاً باعث نگرانى طرف ديگر دوستى مى شود و اين امر خود به خود به پيمان دوستى لطمه وارد مى كند.

    لا تَجَسَّسُوا وَ لا تَحَسَّسُوا وَ لا تَقاطَعُوا وَ لا تَدابَرُوا وَ كُونُوا عِبادَ اللهِ إِخْوان. (101)

    تجسّس نكنيد و در پى كسب خبرهاى خصوصى ديگران بر نياييد، قطع رابطه نكنيد و روىگردان نباشيد، همه با هم برادر و بندگان خدا باشيد.





    ღ•*♥*•ღ  آئین دوست یابی  ღ•*♥*•ღ
    *******************************
    اشتباه من این بود ….هر جا رنجیدم ، لبخند زدم ….
    فکر کردند درد ندارد ، محکم تر زدند

    *******************************
    گرچه گذر زمان فرصت مهرورزیدن رادریغ نمی کند،امامرگرااستثنائی نیست. فرصت ها را براي مهرورزي دريابيم

    *******************************
    سکوت خطرناک تر از حرفهای نیشداراست
    کسی که
    سکوت می کند روزی حرفهایش را
    سرنوشت به تلخی به شما خواهد گفت


    *******************************



  5. #45
    مدير کل سایت
    فاطمی*خادمه یوسف زهرا(س)* آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1388
    صلوات
    23071
    دلنوشته
    43
    اللهم عجل لولیک الفرج و العافیة و النصر
    نوشته : 62,789      تشکر : 57,597
    171,652 در 50,196 پست تشکر شده
    وبلاگ : 173
    دریافت : 9      آپلود : 102
    فاطمی*خادمه یوسف زهرا(س)* آنلاین نیست.

    پیش فرض








    سخن چرا؟

    ممكن است سؤال كنيد كه: سخن گفتن چه ارتباطى به حقوق دوستى دارد و اصولاً انسان چه نقشى با زبان مى تواند ايفا كند؟

    همان گونه كه در مواردى سكوت ـ نسبت به دوست ـ داراى اهميت است، سخن گفتن نيز ويژگيهاى خاص خود را دارد و از حقوق دوستان محسوب مى شود. انسان بايد بموقع و در جاى خود زبان را در كام خود به گردش سخن درآورد و با سخن است كه مى تواند دوست خود را مدد برساند. البته سخنى خالى از هرگونه تملّق و چاپلوسى و برخاسته از دل زيرا «چون سخن از دل برآيد لاجرم بر دل نشيند».

    الف) ابراز محبت: سهم زيادى از ارادت و دوستى و اظهار محبت به وسيلة زبان انجام مى پذيرد. فرد مسلمان بايد به صورت روزمرّه دوست خود را مورد تفقّد و دلجويى و مهربانى قرار دهد و از احوال او مطلع شود به طورى كه هيچ گاه احساس تنهايى ننمايد ضمن اينكه بايد در حدّ توان موجبات خوشحالى و مسرّت وى را نيز فراهم كند و با زبانْ او را شاداب نگه دارد و سعى كند ناراحتى هاى او را برطرف نمايد. پيامبر خدا فرمود:

    مَنْ سَرَّ مُؤْمِناً فَقَدْ سَرَّنى.
    هر كس مؤمنى را شاد كند مرا شاد كرده است.

    يك روان پزشك مى گويد: خنديدن مى تواند دوستان خوب را به هم نزديك تر كند و همچنين در لحظات بحرانى خنديدن مى تواند از فشارى كه بر افراد تحميل مى شود بكاهد و به دوستان قديمى شكل تازه اى از يك موفقيّت اميدواركننده بدهد.

    ب) پشتيبانى و حمايت: بسيارى از حمايتهايى كه اشخاص نياز دارند به وسيله زبان است. يك دوست همان گونه كه در زمان حضور دوستش اظهار دوستى و ارادت مى كند، در زمان غيبت هم ـ چه در اجتماع و چه در محافل كوچك تر ـ در مواقعى كه احياناً كسانى به او بدبين هستند، بايد از نصرت و حمايت خود نسبت به او هيچ كم نگذارد و چنان رفتار كند كه خود از دوستش انتظار دارد. پس اگر در زمان حضور او بيشتر اظهار ارادت و محبت كند معلوم است كه در دوستى صادق نيست. و امّا در مقابل كسانى كه مى خواهند دوستى ها را با سخن چينى و غيره... از بين ببرند بايد با منطق و استدلال به طور قاطع در مقابل آنان بايستد.

    حضرت على (عليه السلام) فرمود:

    لا يَكُونُ الصَّديقُ صَديقاً حَتَّى يَحْفَظَ أخاهُ فى ثَلاثٍ فى نِكْبَتِهِ وَ غَيْبَتِهِ وَ وَفاتِهِ. (102)
    دوست از عهده دوستى برنيايد تا برادر خود را در سه چيز يارى كند: هنگامى كه به بلا گرفتار شود، هنگامى كه حاضر نباشد، هنگامى كه در گذرد.

    رفيقى كه غايب شد اى نيكنام
    دو چيز است از او بر رفيقان حرام

    يكى آنكه مالش به باطل خورند
    دگر آنكه نامش به زشتى برند




    ღ•*♥*•ღ  آئین دوست یابی  ღ•*♥*•ღ
    *******************************
    اشتباه من این بود ….هر جا رنجیدم ، لبخند زدم ….
    فکر کردند درد ندارد ، محکم تر زدند

    *******************************
    گرچه گذر زمان فرصت مهرورزیدن رادریغ نمی کند،امامرگرااستثنائی نیست. فرصت ها را براي مهرورزي دريابيم

    *******************************
    سکوت خطرناک تر از حرفهای نیشداراست
    کسی که
    سکوت می کند روزی حرفهایش را
    سرنوشت به تلخی به شما خواهد گفت


    *******************************



  6. #46
    مدير کل سایت
    فاطمی*خادمه یوسف زهرا(س)* آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1388
    صلوات
    23071
    دلنوشته
    43
    اللهم عجل لولیک الفرج و العافیة و النصر
    نوشته : 62,789      تشکر : 57,597
    171,652 در 50,196 پست تشکر شده
    وبلاگ : 173
    دریافت : 9      آپلود : 102
    فاطمی*خادمه یوسف زهرا(س)* آنلاین نیست.

    پیش فرض









    4- بخشش ودعا

    طرح دوستى پايدار و پيوند و محبت در ميان افراد با ايمان به گونه اى ريخته مى شود كه هيچ چيز در آن، راهزن نباشد. در اين ميان يكى از حقوق دوستى، عفو و بخشش است يعنى اينكه در مقابل لغزشها و خطاهايى كه احياناً از جانب دوست مىبيند از خود گذشت نشان دهد.

    انسان جايزالخطا است و مراتب عقل و ايمان در افراد متفاوت مىباشد. بعلاوه بشر به طور طبيعى در محاصره صفاتى همچون غفلت، نسيان، سهو و به طور كلّى امور نفسانى است. از سوى ديگر قدرت مقابله با اين خصوصيات هم كه خدا در وجود بشر قرار داده متفاوت است.

    از طرفى هيچ كس بدون عيب نيست و همان طور كه در حديث شريف آمده است
    :
    «اگر به دنبال دوستى بى عيب باشى بدون دوست خواهى ماند» (103)


    لذا يك دوست با توجه به اين خصيصه هاى بشرى، بايد بخشش و سعه صدر داشته باشد.

    هر گلى علّت و عيبى دارد
    گل بى علت و بى عيب خداست


    مهم آن است كه دوست در مقابل دوست خود ـ كه او را سرمايه اى عظيم براى زندگى اش مى داند ـ اگر احياناً لغزش و خلافى كه با اصول رفاقت سازگار نيست مشاهده نمود، با بزرگوارى از كنار آن بگذرد و رفاقت ديرينه و صميميت هميشگى را كه حاصل عمر هر دو است فداى يك لغزش ننمايد.

    آنگاه اگر او متوجه خطاى خود شد و عذرخواهى نمود، زود از او راضى شو و خشم خود را فرو بر و مصداق این ایه باش که خداوند فرمود :

    «وَ الْكاظِمِينَ الْغَيْظَ». (104)

    مؤمنان خشم خود را فرو مى برند.



    ღ•*♥*•ღ  آئین دوست یابی  ღ•*♥*•ღ
    *******************************
    اشتباه من این بود ….هر جا رنجیدم ، لبخند زدم ….
    فکر کردند درد ندارد ، محکم تر زدند

    *******************************
    گرچه گذر زمان فرصت مهرورزیدن رادریغ نمی کند،امامرگرااستثنائی نیست. فرصت ها را براي مهرورزي دريابيم

    *******************************
    سکوت خطرناک تر از حرفهای نیشداراست
    کسی که
    سکوت می کند روزی حرفهایش را
    سرنوشت به تلخی به شما خواهد گفت


    *******************************



  7. #47
    مدير کل سایت
    فاطمی*خادمه یوسف زهرا(س)* آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1388
    صلوات
    23071
    دلنوشته
    43
    اللهم عجل لولیک الفرج و العافیة و النصر
    نوشته : 62,789      تشکر : 57,597
    171,652 در 50,196 پست تشکر شده
    وبلاگ : 173
    دریافت : 9      آپلود : 102
    فاطمی*خادمه یوسف زهرا(س)* آنلاین نیست.

    پیش فرض







    درس بزرگوارى و عظمت و گذشت را از حضرت يوسف بياموز كه وقتى برادران يوسف در كمال ذلت در مقابل آن جناب ايستاده و به خطاكارى خود اعتراف نمودند؛ يوسف (عليه السلام) فرمود:

    «لا تَثْرِيبَ عَلَيْكُمُ الْيَوْمَ يَغْفِرُ اللَّهُ لَكُمْ وَ هُوَ أَرْحَمُ الرَّاحِمِينَ». (105)
    امروز بر شما سرزنشى نيست؛ خدا شما را مى آمرزد و او مهربان ترين مهربانان است.

    امّا اگر دوست تو متوجه خطاى خود نشد و عذرخواهى ننمود، كار او را حمل بر صحت نما و حسن ظن داشته باش كه شايد عذرى داشته و يا غفلت كرده و... در كنار آن هم خصلتهاى خوب او را در نظر بگير و متوجه باش كه اين دوستى به راحتى به دست نيامده كه بتوان به آسانى آن را از دست داد. گاه انسان بايد عمرى در طلب يك دوست شايسته باشد. پس بدان كه دوستى و رفاقت از دنيا برتر است.

    شاعر عرب گويد:

    خُذْ مِنْ خَليلِكَ ما صَفا دُونَ الَّذى فيهِ الْكَدَرِ
    فَالْعُمْرُ أقْصَرُ مِنْ مُعاتَبَةِ الخَليلِ عَلَى الْعَثْرِ


    از دوست صفات پسنديده و اخلاق پسنديده او را بگير
    زيرا عمر كوتاه تر از آن است كه براثر لغزشهاى دوست، او را ملامت كنى.


    آرى گذشت، خصلت زيبنده اى براى هر دوست است همان گونه كه در حديث شريف آمده است:

    زَيْنُ الْمُصاحَبَةِ اَلْإِحْتِمال. (106)
    تحمل لغزشهاى دوست، زينت دوستى است.

    از پيامبر گرامى اسلام روايت شده:

    إِذا كانَ يَوْمَ القِيامَةِ نادى مُنادٍ مَنْ كانَ أمْرُهُ عَلَى اللهِ فَلْيَدْخُلِ الْجَنَّةَ فَيُقالَ مَنْ ذَا الَّذى أمْرُهُ عَلَى اللهِ فَيُقالُ الْعافُونَ عِنْ النّاسِ فَيَدْخُلونَ الْجَنَّةَ بِغَيْر حِسابٍ. (107)
    چون روز قيامت برپا شود منادى فرياد برآرد كه آنان كه كار خود را به خدا واگذار نموده اند وارد بهشت شوند! گفته مى شود كه آنان كيانند؟
    در جواب گويند: كسانى كه در دنيا از خطاى مردم درمى گذشته اند. پس بى حساب وارد بهشت مى شوند.





    ღ•*♥*•ღ  آئین دوست یابی  ღ•*♥*•ღ
    ویرایش توسط فاطمی*خادمه یوسف زهرا(س)* : 04-12-1390 در ساعت 23:34
    *******************************
    اشتباه من این بود ….هر جا رنجیدم ، لبخند زدم ….
    فکر کردند درد ندارد ، محکم تر زدند

    *******************************
    گرچه گذر زمان فرصت مهرورزیدن رادریغ نمی کند،امامرگرااستثنائی نیست. فرصت ها را براي مهرورزي دريابيم

    *******************************
    سکوت خطرناک تر از حرفهای نیشداراست
    کسی که
    سکوت می کند روزی حرفهایش را
    سرنوشت به تلخی به شما خواهد گفت


    *******************************



  8. تشكر

    ال یاسین (05-12-1390)

  9. #48
    مدير کل سایت
    فاطمی*خادمه یوسف زهرا(س)* آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1388
    صلوات
    23071
    دلنوشته
    43
    اللهم عجل لولیک الفرج و العافیة و النصر
    نوشته : 62,789      تشکر : 57,597
    171,652 در 50,196 پست تشکر شده
    وبلاگ : 173
    دریافت : 9      آپلود : 102
    فاطمی*خادمه یوسف زهرا(س)* آنلاین نیست.

    پیش فرض






    دعا

    دعا ارتباط انسان با عالَم غيب و گفتگوى او با خالق يكتا است. يكى از نعمتهاى بزرگ الهى كه خداوند به بشر داده آن است كه به بشر مادى و غرق در عالم طبيعت ـ كه موجودى سراپا احتياج است ـ اجازه داده تا با خالق خود و با آن نور مطلق رابطه برقرار كند و نيازهاى مادى و معنوى، دنيوى و اخروى، روحى و جسمى خود را از حضرت حق درخواست نمايد.

    افراد معمولاً در موقع دعا و عرض نياز به درگاه خدا، نخست در حقّ خود و نزديك ترين عزيزان خود از جمله پدر، مادر، فرزند و همسر طلب حاجت يا مغفرت مى كنند.

    امّا از آنجا كه از بهترين عزيزان براى انسان در زندگى، دوستانى هستند كه براى معاشرت برگزيده و نقش اساسى در سعادت دنيا و آخرت او دارند؛ لازم است هرچه براى خود مى خواهد براى دوستان خود هم بخواهد و به اين ترتيب نياز آنها را نياز خود بداند.

    پس شايسته است كه در دعا كه پل ارتباطى بين خالق و مخلوق است دوستان خود را فراموش ننمايد و در زندگى و مرگ براى آنها دعا كند. اهميت و ارزش دعا براى دوستان را اسلام بيان فرموده است.

    بر اين اساس اگر كسى براى برادر مؤمن خود دعا كند مثل آن است كه براى خود دعا كرده و همان دعا نخست در حقّ خود او اجابت مى شود. اسلام مؤمنان را به دعا كردن براى دوستان و ساير مؤمنان و برادران ايمانى در همه وقت بويژه در لحظات حساس و ارزشمند همچون وقت سحر و در نماز شب، شبهاى قدر و... سفارش نموده است.

    قال رسول الله (صلّى الله عليه وآله وسلّم):

    إِذا دَعَا الرَّجُلُ لِأخيهِ فى ظَهْرِ الْغَيْبِ يَقُولُ اللهُ تَعالى بِكَ أبْدَءُ يا عَبْدى. (108)
    زمانى كه برادر مؤمن براى دوست و برادر خود دعا مى كند،
    خداى تعالى مى فرمايد: (اين دعا را) اول در حقّ تو استجابت مى كنم و بعد براى او.


    پيامبر اكرم (صلّى الله عليه وآله وسلّم) همچنين فرمود:

    ما مِنْ مُؤْمِنٍ دَعا لِلْمُؤْمِنينَ إِلّا رَدَّ اللهُ عَلَيْهِ مِثْلَ الَّذى دَعا لَهُمْ بِه مِنْ كُلِّ مُؤْمِنٍ وَ مُؤْمِنَةِ. (109)
    هيچ مؤمنى براى برادر و دوست خود دعا نمى كند مگر اينكه خداى متعال مثل آنچه كه براى هر مرد و زن مؤمن دعا كرده، به خود او برمى گرداند.

    پس بنا به وظيفة دوستى و رفاقت و رفع نيازمنديهاى مادّى و معنوى بايد در همة اوقات خصوصاً لحظات حسّاس و سرنوشت ساز براى دوستان خود دعا كرد و سلامت و عافيت و مغفرت را براى آنان از درگاه حضرت احديّت درخواست نمود.

    البته دعا اختصاص به زمان خاصّى ندارد. انسان هميشه محتاج دعا است چه در هنگام حيات و چه پس از مرگ. دعا براى اموات همچون فرستادن هديه براى زندگان است و دوستان مؤمن كه بر پايه دين، دوستى داشته اند، نتيجة دوستى خود را در آخرت دريافت مى كنند.



    ღ•*♥*•ღ  آئین دوست یابی  ღ•*♥*•ღ
    ویرایش توسط فاطمی*خادمه یوسف زهرا(س)* : 04-12-1390 در ساعت 23:33
    *******************************
    اشتباه من این بود ….هر جا رنجیدم ، لبخند زدم ….
    فکر کردند درد ندارد ، محکم تر زدند

    *******************************
    گرچه گذر زمان فرصت مهرورزیدن رادریغ نمی کند،امامرگرااستثنائی نیست. فرصت ها را براي مهرورزي دريابيم

    *******************************
    سکوت خطرناک تر از حرفهای نیشداراست
    کسی که
    سکوت می کند روزی حرفهایش را
    سرنوشت به تلخی به شما خواهد گفت


    *******************************



  10. تشكر

    ال یاسین (05-12-1390)

  11. #49
    مدير کل سایت
    فاطمی*خادمه یوسف زهرا(س)* آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1388
    صلوات
    23071
    دلنوشته
    43
    اللهم عجل لولیک الفرج و العافیة و النصر
    نوشته : 62,789      تشکر : 57,597
    171,652 در 50,196 پست تشکر شده
    وبلاگ : 173
    دریافت : 9      آپلود : 102
    فاطمی*خادمه یوسف زهرا(س)* آنلاین نیست.

    پیش فرض







    5- وفادارى در دوستى

    اخلاص و وفادارى يكى از حقوق مهم و برجسته در آيين دوستى است كه بدون آن دوستى قوام و دوام نخواهد داشت. منظور از وفادارى، ثبات در محبت و ارادت است. اين ويژگى نيز تنها از طريق عمل به حقوق دوستان تا مرگ و حتى بعد از مرگ به دست مى آيد.

    از آنجا كه دوستى اهل ايمان با انگيزه ارزشمند الهى است، علاوه بر بركاتى كه در اين دنيا دارد، نتيجه اصلى آن در آخرت حاصل خواهد شد. در حديث شريف آمده است كه در آخرت، هفت گروه بى درنگ وارد بهشت شده و در سايه عرش الهى سكنى خواهند گزيد كه از جمله اين گروهها، دوستانى هستند كه براى خدا دست محبت و رفاقت به يكديگر داده اند و وفادارى آنان تا زمان مرگ و مفارقت از اين جهان ادامه داشته است. البته وفادارى و پاى بندى به تعهدات اخلاقى، دينى و اجتماعى يكى از خصلت هاى اهل ايمان است.

    امام صادق (عليه السلام) مى فرمايد:

    شيعَتُنا أهْلُ الْوَرَعِ وَ الإِجْتِهادِ وَ أهْلُ الْوَفاءِ وَ الْأمانَة. (110)

    تقوا و پرهيزكارى و امانت دارى و وفاى به عهد از صفات شيعيان ما است.

    دوستى تنها در سايه وفادارى و نشكستن پيمان مودت و برادرى است كه مى تواند پايدار بماند و به سرانجام مطلوب برسد. امام مجتبى (عليه السلام) مى فرمايد:

    خَيْرُ مَفاتيحِ الْاُمُورِ الصِّدقُ وَ خَيْرُ خَواتيمِها الْوَفاءُ. (111)

    بهترين آغاز براى كارها راستگويى و بهترين پايان آنها وفادارى است.

    هر آنكه جانب اهل وفا نگه دارد
    خداش در همه حال از بلا نگه دارد

    گرت هواست كه معشوق نگسلد پيمان
    نگاه دار سرِ رشته تا نگه دارد

    حديث دوست نگويم مگر به حضرت دوست
    كه آشنا سخن آشنا نگه دارد (112)





    ღ•*♥*•ღ  آئین دوست یابی  ღ•*♥*•ღ
    ویرایش توسط فاطمی*خادمه یوسف زهرا(س)* : 14-12-1390 در ساعت 18:43
    *******************************
    اشتباه من این بود ….هر جا رنجیدم ، لبخند زدم ….
    فکر کردند درد ندارد ، محکم تر زدند

    *******************************
    گرچه گذر زمان فرصت مهرورزیدن رادریغ نمی کند،امامرگرااستثنائی نیست. فرصت ها را براي مهرورزي دريابيم

    *******************************
    سکوت خطرناک تر از حرفهای نیشداراست
    کسی که
    سکوت می کند روزی حرفهایش را
    سرنوشت به تلخی به شما خواهد گفت


    *******************************



  12. تشكر

    ال یاسین (05-12-1390)

  13. #50
    مدير کل سایت
    فاطمی*خادمه یوسف زهرا(س)* آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1388
    صلوات
    23071
    دلنوشته
    43
    اللهم عجل لولیک الفرج و العافیة و النصر
    نوشته : 62,789      تشکر : 57,597
    171,652 در 50,196 پست تشکر شده
    وبلاگ : 173
    دریافت : 9      آپلود : 102
    فاطمی*خادمه یوسف زهرا(س)* آنلاین نیست.

    پیش فرض






    نشانه هاى وفادارى

    الف) از نشانه هاى وفادارى آن است كه نسبت به نزديكان و دوستانِ دوست خود محبت و انس داشته باشى و در حدّ امكان يار و مددكار آنان شوى. اين امر علاوه بر اينكه نشانة صداقت در دوستى است،‌ در تقويتِ بنيان دوستى نيز مؤثر است چه اينكه اين گونه رفتار موجب آن مى شود كه علاقه و محبت بين شما و دوستتان را زيادتر گردانَد بلكه گاهى محبت به نزديكان، در نزد دوست مهم تر و مطلوب تر است تا ابراز محبت به خودِ دوست. اين مطلب را از بيان نورانى اميرالمؤمنين على (عليه السلام) مى توان استفاده نمود:

    أصْدِقائُكَ ثَلاثَةٌ وَ أعْداؤُكَ ثَلاثَةٌ، فَأصْدِقائُكَ صَديقُكَ وَ صَديقُ صَديقِكَ وَ عَدُوُّ عَدُوِّك. (113)

    دوست تو سه كس و دشمنت سه كس هستند. امّا دوستان: دوستان تو و دوستِ دوست تو و دشمنِ دشمن تُست.

    ب) يكى ديگر از نشانه هاى وفادارى آن است كه مقام و منزلت دوست را هيچ گاه فراموش نكند. يعنى اگر به جاه و مقام دنيوى رسيد و ثروتى اندوخت، نسبت به دوستى و ارادت همچنان يك رنگ و متواضع و وفادار بماند. در واقع اينكه كسى با رسيدن به مقامى از مقامات دنيا يا با به دست آوردن ثروت، خود را برتر از دوستان ببيند و به آنان بىاعتنايى كند، چيزى جز خوارى و پستى نيست؛ چرا كه مقامِ دوست از دنيا و آنچه در اوست بالاتر و با ارزش تر است. محبت ماندنى است حال آنكه مراتب و مقامات دنيا همگى از دست رفتنى است.

    اينچنين است كه مى توان گفت دوستى يك هنر است و نگه داشتن آن هنرى بزرگتر. چه خوب است كه به كلام انديشه ساز مولاى متقيان على بن ابيطالب (عليه السلام) كه مقامات دنيا را از بند كفش كمتر مىشمارد پيش روى خود قرار دهيم. هم او كه در باب دوستى مى فرمايد: از هر چيزى جديدِ آن را انتخاب كن و از دوستْ قديم ترش را. بدانيم كه دوستى از هرچيزى بالاتر است و به قول افلاطون «جان را فداى ياران موافق كنيد».

    امام حسن مى فرمايد:

    اَلإِخاءُ الْوَفاءُ فى الشِّدَّةِ وَ الرَّخاء. (114)
    برادرى عبارت است از وفادارى در سختى و گشايش.

    يار مفروش به دنيا كه چنان سود نبرد
    آن كه يوسف به زرِ ناسره بفروخته بود


    ج) وفادارى تا كجا؟ از آنجا كه موضوع بحث ما در رابطه با دوستان شايسته اى است كه با دين و عقل و خرد و با انگيزه هاى الهى دست دوستى به همديگر داده اند، طبعاً‌ جواب اين سؤال روشن است. امّا از باب تذكر به مؤمنان كه:

    «وَ ذَكِّرْ فَإِنَّ الذِّكْرى تَنْفَعُ الْمُؤْمِنِينَ». (115)

    ... به درستى كه تذكر مؤمنان را سود مى بخشد.

    بايد گفت: وفادارى تا آنجا كه با مبانى صحيح اسلام و عقل سازگار باشد صحيح است، ولى اگر احياناً كسى از مرز دين و يا عقل خارج گرديده و توقعات ناشايست از دوست خود داشته باشد، در اين صورت بايد به مرز وفادارى توجه داشت.

    پس بايد دانست كه اين وفادارى تا زمانى است كه نقض غرض نشود. غرض از دوستى، سعادت دنيا و آخرت و كسب موفقيت در زندگانى است و اين وفادارى تا زمانى سودمند است كه اين غرض حاصل شود نه اينكه در تضاد با غرض و مقصود رفاقت قرار گيرد، كه اگر چنين باشد همان لحظه «وفادارى» به نقطة آخر خود رسيده است.





    ღ•*♥*•ღ  آئین دوست یابی  ღ•*♥*•ღ
    *******************************
    اشتباه من این بود ….هر جا رنجیدم ، لبخند زدم ….
    فکر کردند درد ندارد ، محکم تر زدند

    *******************************
    گرچه گذر زمان فرصت مهرورزیدن رادریغ نمی کند،امامرگرااستثنائی نیست. فرصت ها را براي مهرورزي دريابيم

    *******************************
    سکوت خطرناک تر از حرفهای نیشداراست
    کسی که
    سکوت می کند روزی حرفهایش را
    سرنوشت به تلخی به شما خواهد گفت


    *******************************



صفحه 5 از 8 نخستنخست 12345678 آخرینآخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •