(¯*~•~*----- طبري و علوم قرآني ----- *~• ~*¯) سایت آیه های انتظار انجمن آیه های انتظار
ثبت نام
سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
تبلیغات تبلیغات
(¯*~•~*----- طبري و علوم قرآني ----- *~• ~*¯)
صفحه 2 از 4 نخستنخست 1234 آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 11 تا 20 , از مجموع 32
  1. #11
    كاربر ويژه
    **موعود** آواتار ها

    تاریخ عضویت : مهر 1389
    نوشته : 4,170      تشکر : 3,784
    6,469 در 2,374 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    **موعود** آنلاین نیست.

    پیش فرض







    مدت اقامت طبري در مصر به طول انجاميد و در اثناي آن در سال 256ه.ق به شام سفر کرده، آنگاه به مصر بازگشت و شافعي را از بيع بن سليمان مرادي و اسماعيل بن ابراهيم مزني و فرزندان عبدالحکم يعني محمدبن عبدالله و برادرش عبدالرحمن و فقه مالکي را از شاگردان عبدالله بن وهب فرا گرفت و در مصر محضر يونس بن عبدالاعلي استاد اقراء آن ديار را درک نموده و قرائت حمزه و وَرش را از وي دريافت کرد.

    سرانجام طبري به بغداد رفت و يک بار سفري به طبرستان داشت که به دنبال آن براي هميشه به بغداد بازگشت و از آن پس از آن بيرون نيامد.



    (¯*~•~*----- طبري و علوم قرآني ----- *~• ~*¯)
    باز ای موعود! بی تو جمعه ای دیگر گذشت.... کُشت ما را بی قراری! پس قرار ما چه شد؟

  2. #12
    كاربر ويژه
    **موعود** آواتار ها

    تاریخ عضویت : مهر 1389
    نوشته : 4,170      تشکر : 3,784
    6,469 در 2,374 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    **موعود** آنلاین نیست.

    پیش فرض







    پايان سفرها و اقامت هميشگي در بغداد



    طواف و گردش علمي طبري به پايان خود نزديک شد و برآن شد رحله ها را ترک گويد و احساس کرد که بايد درجايي استقرار يابد، پس از سفرهايي دور ودراز رحله هايي طولاني به بغداد بازگشت.ره آورد اين سفرهاي روايات و ياداشتها و مشاهدات و تجربيات و قرائت کتب فراوان و مصاحبت با بزرگان علم و استفاضه از محضر آنان بود.

    از اين پس بغداد را به عنوان آخرين موطن و اقامتگاه خويش برگزيد و ترجيح داد که اختصاصاً سرگرم تدريس و تأليف گردد و از هرکاري جز اين دو روي گرداند، لذا بقيه ي عمر خويش راـ جز دردو سفر به زادبوم خويش يعني طبرستان که يکي از آنها در سال 290 ه.ق روي دادـ در بغداد سپري ساخت.(10)



    (¯*~•~*----- طبري و علوم قرآني ----- *~• ~*¯)
    باز ای موعود! بی تو جمعه ای دیگر گذشت.... کُشت ما را بی قراری! پس قرار ما چه شد؟

  3. #13
    كاربر ويژه
    **موعود** آواتار ها

    تاریخ عضویت : مهر 1389
    نوشته : 4,170      تشکر : 3,784
    6,469 در 2,374 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    **موعود** آنلاین نیست.

    پیش فرض







    طبري سرانجام خانه اي در«رحبه يعقوب»در بغداد بنا کرد و اوقات شبانه روزي خود را برنامه ريزي نمود و فرصتهاي يوميه خويش را در عبادت و قائت واملاء و تأليف تقسيم و تنظيم کرد و در شامگاه روز يکشنبه دو روز مانده از شوال سال 310 ه.ق از دنيا رفت و در روز دوشنبه هنگام چاشت روز در خانه اش به خاک سپرده شد.بر جنازه ي او جمعيتي که شمار آنها را جز خدا نمي داند گرد آمدند و ماهها بر گور وي نماز مي خواندند.با اينکه حدود هشتاد و هشت سال از عمر او مي گذشت موهاي سياه در سر و صورتش فراوان ديده مي شد.(11)



    (¯*~•~*----- طبري و علوم قرآني ----- *~• ~*¯)
    باز ای موعود! بی تو جمعه ای دیگر گذشت.... کُشت ما را بی قراری! پس قرار ما چه شد؟

  4. #14
    كاربر ويژه
    **موعود** آواتار ها

    تاریخ عضویت : مهر 1389
    نوشته : 4,170      تشکر : 3,784
    6,469 در 2,374 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    **موعود** آنلاین نیست.

    پیش فرض







    قناعت و مناعت طبري



    چنان که قبلاً اشارت رفت هزينه ي زندگاني طبري از سوي پدرش ـ به هر شهر و دياري که براي تحصيل علم مي رفت ـ تأمين مي شد.خود مي گويد: مدتي بود که وصول آن به تأخير افتاد و در نتيجه ناگزير شدم دو آستين جامه ام را بفروشم (12)و از رهگذر آن نيازم را بر آورده سازم.اين جريان و نيز رويدادهاي ديگري که در زندگاني طبري جلب نظر مي کند مناعت طبع او را خاطر نشان مي سازد.اشعار زير که طبري ضمن حادثه اي سرود همين امر را تأييد مي کند، آنجا که مخلدبن جعفر دقاق مي گفت محمدبن جرير اين اشعار را براي ما برخواند:

    اذا اعسرت لم يعلم رفيقي
    واستغني فيستغني صديقي
    حيائي حافظ لي ماء وجهي
    و رفقي في مطالبتي صديقي
    و لو اني سمحت ببذل وجهي
    لکنت الي الغني سهل الطريق (13)





    (¯*~•~*----- طبري و علوم قرآني ----- *~• ~*¯)
    باز ای موعود! بی تو جمعه ای دیگر گذشت.... کُشت ما را بی قراری! پس قرار ما چه شد؟

  5. #15
    كاربر ويژه
    **موعود** آواتار ها

    تاریخ عضویت : مهر 1389
    نوشته : 4,170      تشکر : 3,784
    6,469 در 2,374 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    **موعود** آنلاین نیست.

    پیش فرض







    حوادث جالب و شگفت انگيزي که از اين پس ملاحظه مي کنيد ترجماني گويا براي اين اشعار در مورد طبري است:
    يکي از دوستانش به او گفت:آيا براي تأديب و ترييت فرزند وزير يعني ابوالحسن عبيدالله بن يحيي بن خاقان حاضري؟ گفت:آري.آن مرد رفت و جريان امررا سر و سامان داد، و به سوي طبري بازگشت.جامه (فاخري)را به او عاريت داد تا در بر کند، او را نزد وزير آورد، وقتي وزير او را ديد وي را نزديک خود خواند و در بالاي مجلس نشاند و ده دينار ماهيانه براي او مقررکرد و قرار گذاشت که هيچگونه تعويق و مسامحه در نظم تحصيلات و گفتگوي علمي واداي نماز در اوقات مناسب و غذاخوردن در وقت خود نسبت به فرزندش روا ندارد... .



    (¯*~•~*----- طبري و علوم قرآني ----- *~• ~*¯)
    باز ای موعود! بی تو جمعه ای دیگر گذشت.... کُشت ما را بی قراری! پس قرار ما چه شد؟

  6. #16
    كاربر ويژه
    **موعود** آواتار ها

    تاریخ عضویت : مهر 1389
    نوشته : 4,170      تشکر : 3,784
    6,469 در 2,374 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    **موعود** آنلاین نیست.

    پیش فرض







    وزير طبري را وارد اتاقي ساخت که بايد فرزندش را در آن تربيت کند. کودک وارد اتاق شد، وقتي در مقابل طبري نشست نوکر بالوحي ـ شادباش گويان ـ براين جايگاه درآمد و هر کنيزکي که درکاخ وزير خدمت مي کرد با سيني هاي درهم و دينار برطبري وارد شده آن را به وي اهدا کردند، ليکن طبري همه ي آنها را برگرداند و گفت:با من قراري منعقد گشت و اين هديه ها حق من نيست و جز آنچه با من شرط و قرار گذاشته شد چيزي را دريافت نمي کنم.کنيزکان اين جريان را براي وزير گزارش کردند.وزير برطبري درآمد گفت:اي اباجعفر!اين کنيزکان خواستند محبت و احسان خود را در باره ي تو مبذول دارند، اما تو با رد احسان آنان را اندوهگين ساختي؟!طبري گفت:جز آنچه را با تو به توافق رسيديم چيزي نمي خواهيم.(14)



    (¯*~•~*----- طبري و علوم قرآني ----- *~• ~*¯)
    باز ای موعود! بی تو جمعه ای دیگر گذشت.... کُشت ما را بی قراری! پس قرار ما چه شد؟

  7. #17
    كاربر ويژه
    **موعود** آواتار ها

    تاریخ عضویت : مهر 1389
    نوشته : 4,170      تشکر : 3,784
    6,469 در 2,374 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    **موعود** آنلاین نیست.

    پیش فرض







    المکتفي بالله، خليفه ي عباسي، براي تأليف کتابي در وقف [و ابتداء]طبري را فراخواند، کتابي که اقوال و آراي علما در مسئله وقف در آن به هم نزديک بوده و نظر آنان درباره ي آن متحد و مصون از اختلاف باشد.وقتي طبري چنين کتابي را تأليف و املا کرد موجب شگفتي خليفه گشت، دستور داد جايزه ي بزرگي براي اين کار به او بپردازند، ليکن طبري اين جايزه را نپذيرفت.به او گفتند:آنکه نزد خليفه بار مي يابد.سزا است بدون انعام و جايزه و يا برآوده شدن حاجت از پيشگاه او باز نگردد.

    طبري گفت:اما برآوردن حاجت، من از خليفه مي خواهم که همکاران پليسها و پاسبانان را وادارد تا از ورود فقرا و خوانندگان به ايوان مسجدـ تا انقضاي خطبه ي نماز جمعه ـ جلوگيري کنند.(15)



    (¯*~•~*----- طبري و علوم قرآني ----- *~• ~*¯)
    باز ای موعود! بی تو جمعه ای دیگر گذشت.... کُشت ما را بی قراری! پس قرار ما چه شد؟

  8. #18
    كاربر ويژه
    **موعود** آواتار ها

    تاریخ عضویت : مهر 1389
    نوشته : 4,170      تشکر : 3,784
    6,469 در 2,374 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    **موعود** آنلاین نیست.

    پیش فرض







    فرغاني مي گفت:محمد [بن جرير طبري]از سرزنش هيچ ملامتگرـ علي رغم آزار و رنج شديدي که بر او وارد مي شدـ تحت تأثير قرار نمي گرفت متانت و آرامش و شهامت خويش را از دست نمي نهاد.اهل دين و دانش منکر حلم زهد و بي اعتنايي او به دنياـ و قناعتش به سهمي از ما ترک پدرش که درطبرستان [يعني آمل]براي او به ارث گذاردـ نبوده اند.(16)

    المکتفي بالله پس از آنکه طبري کتاب وقف و ابتداء را نگاشت هزار دينار به سوي او فرستاد، ليکن طبري آنرا برگرداند.به او گفتند: آن را به تهي دستان صدقه کن.قبول نکرد و گفت:شما نسبت به اموال خود سزاوارتر هستيد که آن را به چه کساني به عنوان صدقه بپردازيد.(17)



    (¯*~•~*----- طبري و علوم قرآني ----- *~• ~*¯)
    باز ای موعود! بی تو جمعه ای دیگر گذشت.... کُشت ما را بی قراری! پس قرار ما چه شد؟

  9. #19
    كاربر ويژه
    **موعود** آواتار ها

    تاریخ عضویت : مهر 1389
    نوشته : 4,170      تشکر : 3,784
    6,469 در 2,374 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    **موعود** آنلاین نیست.

    پیش فرض







    طبري دانشمندي کوشا، نستوه و پرکار



    طبري فرصتهاي زندگاني خود را به هيچ روي هدر نمي داد و از کار و کوشش و پژوهشهاي علمي هرگز باز نمي ايستاد و در کارهاي علمي از دانشمندان فرسايش ناپذير و نستوه از جد و جهد به شمار است.آثار پرحجم و جامع و دقيق و مدونات عظيمي که از خود به جايگذاشت، زباني گويا و گواهي راستين بر قوت اهتمام و فعاليت هاي شگرف علمي و عظمت کوششهاي او است.




    (¯*~•~*----- طبري و علوم قرآني ----- *~• ~*¯)
    باز ای موعود! بی تو جمعه ای دیگر گذشت.... کُشت ما را بی قراری! پس قرار ما چه شد؟

  10. #20
    كاربر ويژه
    **موعود** آواتار ها

    تاریخ عضویت : مهر 1389
    نوشته : 4,170      تشکر : 3,784
    6,469 در 2,374 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    **موعود** آنلاین نیست.

    پیش فرض







    همان طور که معروف است طبري به ياران و شاگردان خود گفت:آيا براي املاي تفسير قرآن آمادگي داريد تا آن را بنگاريد؟ سؤال کردند تا چه مقدار؟ طبري گفت:درسي هزار برگ.گفتند:اين کاري است که قبل از پايان گرفتن آن عمري باقي نمي ماند، لذا طبري تفسير را در سه هزار برگ به طور فشرده املا کرد.آنگاه گفت:آيا براي املاي تاريخي جهاني از آدم ابوالبشر تا زمان معاصر ما آماده ايد؟ گفتند:تا چه اندازه؟ طبري همان مقدار سي هزاربرگ را پيشنهاد کرد، آنان همان پاسخ را عرضه داشتند.طبري گفت: همتها مرده و از کار افتاده است.(18)

    گويند:طبري مدت چهل سال متوالياً هر روز چهل برگ مطلب علمي مي نوشت.(19)شاگرد او فرغاني مي گفت:تلامذه ي طبري مدت عمر او را از زمان بلوغ تا هنگام مرگ محاسبه کردند و تأليفاتش را بر اين مدت از نظر شمار روزها تقسيم نمودند، سرانجام به اين نتيجه رسيدند که او در روز چهارده برگ مطلب مي نگاشت.(20)



    (¯*~•~*----- طبري و علوم قرآني ----- *~• ~*¯)
    باز ای موعود! بی تو جمعه ای دیگر گذشت.... کُشت ما را بی قراری! پس قرار ما چه شد؟

صفحه 2 از 4 نخستنخست 1234 آخرینآخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •