(¯*~•~*----- طبري و علوم قرآني ----- *~• ~*¯) سایت آیه های انتظار انجمن آیه های انتظار
ثبت نام
سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
تبلیغات تبلیغات
(¯*~•~*----- طبري و علوم قرآني ----- *~• ~*¯)
صفحه 3 از 4 نخستنخست 1234 آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 21 تا 30 , از مجموع 32
  1. #21
    كاربر ويژه
    **موعود** آواتار ها

    تاریخ عضویت : مهر 1389
    نوشته : 4,170      تشکر : 3,784
    6,469 در 2,374 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    **موعود** آنلاین نیست.

    پیش فرض







    طبري و حنابله



    همانگونه که قبلاً اشاره کرديم طبري به عزم ديداراحمدبن حنبل و تتلمذ در محضر درس او از ري عازم بغداد شد، ليکن اندکي قبل از ورود طبري به بغداد،احمدبن حنبل از دنيا رفت، اما علي رغم آن [شايد طبري با مطالعه در آثاراحمدبن حنبل به اين نتيجه رسيد]که او محدثي بيش نبوده و از نظر فقهي آراي او فاقد ارزش و اعتبار است.[و گويا انتقادات او از احمدبن حنبل موجب گشت]در بغداد مورد دشمني و آزار حنبلي ها قرار گيرد. (21)به خصوص چنانکه خواهيم ديد طبري خود مذهبي را در کنار مذهب احمدبن حنبل ومذاهب ديگر اهل سنت بنياد کرده بود.




    (¯*~•~*----- طبري و علوم قرآني ----- *~• ~*¯)
    باز ای موعود! بی تو جمعه ای دیگر گذشت.... کُشت ما را بی قراری! پس قرار ما چه شد؟

  2. #22
    كاربر ويژه
    **موعود** آواتار ها

    تاریخ عضویت : مهر 1389
    نوشته : 4,170      تشکر : 3,784
    6,469 در 2,374 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    **موعود** آنلاین نیست.

    پیش فرض







    حسيک حافظ مي گفت:امام الائمه اين خزميه از من پرسيد:آيا از ابن جرير چيزي کتابت کردي و گفته هايي از او نگاشتي؟ گفتم:نه.گفت: چرا؟ پاسخ دادم:ابن جرير ميان مردم ظاهر نمي شد [و دسترسي به او امکان پذير نبود]، و حنبلي ها از ورود هرکسي بر ابن جرير ممانعت مي کردند.ابن خزيمه گفت:حنابله چه بد رفتاري را درباره ي ابن جرير در پيش گرفتند.(22)

    ابوبکربن بالويه مي گفت:از امام الائمه ابن خزيمه شنيدم که گفت:بر روي زمين هيچ کسي را عالم تر از محمدبن جرير نمي شناسم، حنبلي ها بر او ستم راندند.(23)



    (¯*~•~*----- طبري و علوم قرآني ----- *~• ~*¯)
    باز ای موعود! بی تو جمعه ای دیگر گذشت.... کُشت ما را بی قراری! پس قرار ما چه شد؟

  3. #23
    كاربر ويژه
    **موعود** آواتار ها

    تاریخ عضویت : مهر 1389
    نوشته : 4,170      تشکر : 3,784
    6,469 در 2,374 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    **موعود** آنلاین نیست.

    پیش فرض







    چرا طبري از آمل به بغداد بازگشت


    ابن عساکر مي گويد:وقتي براي طبري گزارش کردند که ابوبکر بن ابي داود سجستاني [که از سوي پدر به عنوان دروغگوي حرفه اي معرفي شده بود] در مقالم تکذيب حديث غديرخم برآمده، کتاب الفضائل را نگاشت و در آن به ذکر فضائل ابي بکر و عمر و عثمان و علي (ع)پرداخت و در مقام اثبات صحت حديث غدير به احتجاج و استدلال روي آورد و با ذکر فضائل اميرالمؤمنين آن را به پايان برد.

    اما ياقوت مي گويد:عباسيان از طبري خواستند در فضائل خلفاي عباسي مطالبي بنويسد.او نخست ديباچه ي نيکويي آورد و مقداري از آن را املا کرد، ولي قبل از مرگ خود همه ي آن را از کتاب الفضائل جدا ساخت.

    ليکن از ابي بکر کامل نقل کرده اند:انگيزه ي تأليف کتاب الفضائل اين بود که طبري از بغداد به طبرستان بازگشته بود، ديد تشيع درآنجا رواج يافته و مردم در مقام سب و دشنام [خلفا و]و صحابه فرو گزارنمي کنند و مطاعن آنان در ميان مردم طبرستان رو به انتشار نهاده است، لذا کتاب فضائل ابي بکر و عمر را نوشت،تا آنجا که ترسيد مردم طبرستان به او آسيب رسانند، به همين جهت از طبرستان بيرون رفت.(24)[و به بغداد بازگشت].



    (¯*~•~*----- طبري و علوم قرآني ----- *~• ~*¯)
    باز ای موعود! بی تو جمعه ای دیگر گذشت.... کُشت ما را بی قراری! پس قرار ما چه شد؟

  4. #24
    كاربر ويژه
    **موعود** آواتار ها

    تاریخ عضویت : مهر 1389
    نوشته : 4,170      تشکر : 3,784
    6,469 در 2,374 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    **موعود** آنلاین نیست.

    پیش فرض







    بسياري از جغرافي دانان اسلامي يادآور شدند:همزمان با طبري، تشيع و ولاء اهل بيت اهل بيت (ع)به وضع بسيارجالب و چشمگير برمحيط طبرستان حاکم بود و جرياني را که شاگرد طبري يعني عبدالعزيزبن محمد طبري درباره ي استادش نقل مي کند مؤيد همين حقيقت است.وي گفت: تني چند از ياران ما چنين گزارش کردند که نزد طبري مرد پيري را ديدند که طبري [با ورود او]ازجاي برخاست و گرامي اش داشت.آنگاه ابوجعفر [طبري]گفت:اين مرد حق فراواني بر من دارد، زيرا در زماني که سب به ابي بکر و عمر درطبرستان رايج بود، از من خواستند تا فضايل آنها را تدريس و املا کنم، من بدين کار پرداختم.فرمانرواي [آمل]را ناخوش آمد و از آن متنفر بود، لذا مرا احضار کرد، اما اين مرد پيربه سرعت با پيام خويش مرا مطلع ساخت.من شهر را ترک گفتم [و از آنجا گريختم]و کسي متوجه اين امرنشد، اما اين مرد به دست آنها افتاد، او را هزار [تازيانه]زدند.(25)



    (¯*~•~*----- طبري و علوم قرآني ----- *~• ~*¯)
    باز ای موعود! بی تو جمعه ای دیگر گذشت.... کُشت ما را بی قراری! پس قرار ما چه شد؟

  5. #25
    كاربر ويژه
    **موعود** آواتار ها

    تاریخ عضویت : مهر 1389
    نوشته : 4,170      تشکر : 3,784
    6,469 در 2,374 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    **موعود** آنلاین نیست.

    پیش فرض







    جاي يادآوري است که وضع کتاب الفضائل دچارابهام است و انگيزه هاي نگارش آن چندان معلوم نيست و با وجود اينکه همگي، جزابي بکر بن کامل، گفته اند عامل اصلي تدوين کتاب الفضائل تکذيب حديث غديرخم بوده است پس چرا اين کتاب را در ذکر فضائل ابي بکر و عمر و عثمان و علي (ع) ساخت؟ و اساساًً کتاب/احاديث غديرخم چه رابطه اي با کتاب الفضائل دارد؟ آيا دو کتاب است، يا يک کتاب؟ آيا دو نظريه و رأي است،يايکرأي؟ آيا طبري گرفتار تهافت در رأي بوده است؟!

    چرا که ياقوت حموي مي گويد:يکي از علماي بغداد در مقام تکذيب حديث غريرخم به گفتار دم زد وگفت:علي بن ابي طالب هنگامي که رسول خدا (ص)درغديرخم بودند در يمن به سر مي برد.اين تکذيب به اطلاع ابوجعفر [طبري]رسيد، لذا [کتابي نگاشت و يا املا نمود]که در آن به سخن در فضائل علي بن ابي طالب (ع)آغاز نمود و طرق حديثي غديرخم را در آن ياد کرد.

    ابن کثير مي گويد:من کتابي از طبري ديدم که احاديث غديرخم را در آن گرد آورده و در دو مجلد تنظيم شده بود.(26)



    (¯*~•~*----- طبري و علوم قرآني ----- *~• ~*¯)
    باز ای موعود! بی تو جمعه ای دیگر گذشت.... کُشت ما را بی قراری! پس قرار ما چه شد؟

  6. #26
    كاربر ويژه
    **موعود** آواتار ها

    تاریخ عضویت : مهر 1389
    نوشته : 4,170      تشکر : 3,784
    6,469 در 2,374 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    **موعود** آنلاین نیست.

    پیش فرض







    چنانکه سخن فرغاني نيز گفتار ياقوت را تأييد مي کند.وي مي گويد: ... وقتي خبرتکذيب حديث غديرخم از سوي ابن ابي داود [دروغ پرداز]به طبري رسيد، دست اندر کار نگارش کتاب الفضائل شده و در تصحيح حديث آن سخن گفت.فرغاني مي گويد:مجلدي از طرق حديث ابن جرير را ديدم دربرابر آن و نيز کثرت اين طرق دچار بهت و حيرت گشتم. (27)

    آيا کتاب الفضائل با توجه به مطالب ياد شده همان کتاب احاديث غديرخم است و يا طبري دو کتاب به نام الفضائل نگاشته و يا يکي از آنها از او نيست و يا هر دو از او است، ليکن گرفتار دوگانگي در رأي و يا تأويل حديث غدير مي باشد؟ اين مطلب جاي بسي تأمل بوده و بايد محققان با مطالعه ي آثار و افکار و آراي طبري، پرده از روي اسرار آن بردارند.



    (¯*~•~*----- طبري و علوم قرآني ----- *~• ~*¯)
    باز ای موعود! بی تو جمعه ای دیگر گذشت.... کُشت ما را بی قراری! پس قرار ما چه شد؟

  7. #27
    كاربر ويژه
    **موعود** آواتار ها

    تاریخ عضویت : مهر 1389
    نوشته : 4,170      تشکر : 3,784
    6,469 در 2,374 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    **موعود** آنلاین نیست.

    پیش فرض







    تأسيس مذهب، يا بازسازي دين


    طبري درقبال مذاهب اربعه ي اهل سنت، مکتبي را به عنوان شاخه اي ديگر و يا مذهب پنجم را تأسيس کرد و پيرواني به نام »جريريه»براي خود يافت. (28)در تأييد اين مطلب نمونه هايي از گفته هاي دانشمندان را درباره ي مذهب سازي طبري مي آوريم که در پاره اي از آنها به همين نکته تصريح شده و در برخي بدان اشارت رفته است، مبني بر اينکه او داراي مذهب خاصي در فقه بوده است:

    خطيب بغدادي از ابي بکر [بن بالويه ـ يا ـ ابن کامل]آورده که مي گفت: «طبري يکي از علماي پيشرو و رهبران ديني بود.او به خاطر فضل و معرفتش طبق نظرخود حکم مي کرد و به رأي شخصي خودمتکي بود». (29)




    (¯*~•~*----- طبري و علوم قرآني ----- *~• ~*¯)
    باز ای موعود! بی تو جمعه ای دیگر گذشت.... کُشت ما را بی قراری! پس قرار ما چه شد؟

  8. #28
    كاربر ويژه
    **موعود** آواتار ها

    تاریخ عضویت : مهر 1389
    نوشته : 4,170      تشکر : 3,784
    6,469 در 2,374 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    **موعود** آنلاین نیست.

    پیش فرض







    و نيز همو گفته است:«طبري را در اصول و فروع فقه کتب و آثار فراواني است و او را گزينشي است از آراي فقها و متفرد در مسائلي است که از او به جاي مانده است».(30)

    اگرچه طبري درکتاب اختلاف علماء الامصار اقوال فقها؛ يعني مالک و اوزاعي و ثوري و شافعي و ابوحنيفه و ابويوسف و محمدبن حسن شيباني و ابراهيم بن خالد را آورده، لکين نظرشخصي خود را در آن ياد نکرده است، بلکه در مورد رأي خاص فقهي خود کتاب اللطيف را ساخت.

    اما کتاب اللطيف يا لطيف القول في احکام شرايع الاسلام ـ که الخفيف فشرده اي از آن است ياقوت حموي درباره ي آن گفته است:



    (¯*~•~*----- طبري و علوم قرآني ----- *~• ~*¯)
    باز ای موعود! بی تو جمعه ای دیگر گذشت.... کُشت ما را بی قراری! پس قرار ما چه شد؟

  9. #29
    كاربر ويژه
    **موعود** آواتار ها

    تاریخ عضویت : مهر 1389
    نوشته : 4,170      تشکر : 3,784
    6,469 در 2,374 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    **موعود** آنلاین نیست.

    پیش فرض







    اين کتاب که سراسر فرآورده ي مذهب فقهي و آراي شخصي طبري در فقه و پايگاه اتکا و استناد اصحاب و پيروان او مي باشد، از نفيس ترين کتابهاي طبري و بلکه نفيس ترين کتب فقها و برترين امهات مذاهب و استوارترين آثار مدون به شمار است و ابوبکر راميک مي گفت:درهيچ مذهب ومکتبي از مذاهب فقهي کتابي بهتر و مرغوبتر از آن نوشته نشده.اين کتاب بر کتاب اختلاف علماء الامصار به خاطر سه باب فقهي فزوني دارد و اين سه باب عبارتند از:کتاب اللباس، کتاب الاولاد و کتاب الشرب.

    طبري اين کتاب را به خاطر باريک انديشي و کثرت اظهار نظرهاي شخصي و استدلالات و تعليلات فراوان و چشمگير،اللطيف ناميده، اين نامگذاري از آنجا ريشه نمي گيرد که کتاب ياد شده کم حجم و کوچک بوده است [بلکه اين کتاب، حجيم ازنظر کميت به سان کيفيت آن جالب توجه مي باشد].

    ابواحمد عباس بن حسن غزيزي از طبري خواست که کتاب فشرده اي در احکام فقهي براي او بنگارد.طبري کتاب الطيف را براي او تلخيص نموده و آن را الخفيف ناميد.(31)



    (¯*~•~*----- طبري و علوم قرآني ----- *~• ~*¯)
    باز ای موعود! بی تو جمعه ای دیگر گذشت.... کُشت ما را بی قراری! پس قرار ما چه شد؟

  10. #30
    كاربر ويژه
    **موعود** آواتار ها

    تاریخ عضویت : مهر 1389
    نوشته : 4,170      تشکر : 3,784
    6,469 در 2,374 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    **موعود** آنلاین نیست.

    پیش فرض







    پيروان مذهب جرير


    همان طورکه قبلاً اشاره کرديم طبري همه ي مذاهب را مورد مطالعه و بررسي قرار داد و سرانجام مذهب شافعي را براي خود برگزيد، و ده سال در بغداد طبق مذهب شافعي فتوا مي داد، سپس مسائل فقهي را به احصاء استقصاء گرفت، و گره مباحث و موضوعات پيچيده ي فقهي را از هم گشود و آنها را روشن و يک طرفه ساخت و به امعان نظر و دقت عميق در آنها پرداخت. نيتجه آن شد که اين کاوشها و استنباطها به انتخاب و يا تأسيس مذهبي در فقه سر برآورد که تنها خود طبري آنها را اظهار کرد و در کتابهاي مبسوط و يا مختصر خود ياد کرده و بالاخره کتاب لطيف القول را به هم رساند که آن را بر هشتاد و سه باب تنظيم نمود، اين کتاب را به عنوان خلاصه و عصاره ي نظريات شخصي خويش درفقه و احکام شرايع اسلام مقررکرده و آنها را مستدل ساخت.




    (¯*~•~*----- طبري و علوم قرآني ----- *~• ~*¯)
    باز ای موعود! بی تو جمعه ای دیگر گذشت.... کُشت ما را بی قراری! پس قرار ما چه شد؟

صفحه 3 از 4 نخستنخست 1234 آخرینآخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •