&&& محكم و متشابه در تفسير نعمانى &&& سایت آیه های انتظار انجمن آیه های انتظار
ثبت نام
سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
تبلیغات تبلیغات
&&& محكم و متشابه در تفسير نعمانى &&&
صفحه 2 از 2 نخستنخست 12
نمایش نتایج: از شماره 11 تا 12 , از مجموع 12
  1. #11
    عضو كوشا
    parnian90 آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1390
    نوشته : 155      تشکر : 62
    220 در 111 پست تشکر شده
    وبلاگ : 9
    دریافت : 0      آپلود : 0
    parnian90 آنلاین نیست.

    پیش فرض







    55/1، توحيد ص 304/1، خصال، ح 131، ص 257 و ح 1، ص 576؛ شواهد التنزيل، ج 1، ح 41، ص 47؛ غيبت نعمانى، ص 80؛ كمال الدين، ح 37، ص 284؛ مناقب ابن شهر آشوب، ج 2، ص 38؛ تأويل الآيات، ص 631 (ذيل سورة حديد)؛ نهج البلاغه، خطبه اول و نيز خطبه 210 و شرح ابن ابى الحديد، ج 1، ص 116، و نيز ر.ك: كافى ج 1، ص 43/9، امالى صدوق مج 15/16، محاسن ج 1، ص 206/201
    .
    26. عيون اخبار الرضا (عليه السلام)، ج 1، ح 39، ص 290؛ احتجاج، ج 2، ص 383.
    27. غرر الحكم، ح 1986، ص 111.
    28. عيون اخبار الرضا (عليه السلام)، ج 1، ح 1، ص 191؛ امالى صدوق، مجلس 20، ح 3.
    29. گزارش اقوال قدماى مفسّران به صورت گسترده در تفسير طبرى ، ذيل آيه مورد بحث آمده است (تحقيق محمود شاكر، ج 3، ص 202 ـ 206)، براى اقوال ديگر ر.ك: اتقان سيوطى (تصحيح فوّاز احمد زمرلى) ج 1، ص 592 ـ 601 و براى بررسى اين اقوال ر.ك به تفسير مناهج البيان، الميزان و...، در حاشيه البرهان فى علوم القرآن، زركشى، تحقيق يوسف عبدالرحمن مرعشلى، ج 2، ص 197، مصادر بسيارى را كه به بحث محكم و متشابه پرداخته نام برده است.
    30. تفسير طبرى، ج 3، صص 202 و 203.
    31. تفسير نعمانى، ج 3، ص 203.
    32. كافى، ج 5، ح 8، ص 556؛ تهذيب، ج 7، ح 64، ص 463 و نظير آن در مسائل على بن جعفر، ص 144.
    33. كافى، ج 2، ح 1، ص 28.
    34. به عنوان نمونه ر.ك: فقه القرآن راوندى، ج 2، صص 184 و 344 و 346؛ سعدالسعود، صص 226 و 286 والتمهيد فى علوم القران، ج 2، صص 306، 308، 333، 344، 363، 378 (به نقل از كتب تفسيرى مختلف)؛ بحوث فى تاريخ القران و علومه، صص 207، 211، 241، 250، 254 (به نقل از كتب گوناگون بويژه الاتقان سيوطى).
    35. بحارالانوار، ج 93، ص 4، در اين باره هم‏چنين ر.ك: تفسير قمى، ج 1، صص 5 و 13 - 15.
    36. بحار، ج 93، ص 68.
    37. همان، ج 93، ص 69.
    38. همان، ج 93، ص 77.
    39. همان، ج 93، ص 68، البته در ص 78 كه به توضيح اين قسم پرداخته شده عنوان فوق از نسخه تفسير نعمانى افتاده و مصحح كتاب با عنايت به متن قبلى، و تفسير قمى ص 12، عنوان را افزوده است.
    40. البته ممكن است گفته شود تفسير «الصادقين» به اهل بيت، بر اين مبناست كه الف و لام در «الصادقين» عهد است نه جنس؛ لذا به نوعى به تعيين مراد استعمالى واژه‏ها باز نمى‏گردد، ولى روشن نيست كه روايات به چنين مطلبى نظر داشته باشد، بلكه روايات مى‏تواند به اين نكته ناظر باشند كه كسانى كه از همه جهت در انديشه و گفتار و كردار صادق و درست مى‏باشند جز اهل بيت نيستند، به قول شهريار: چو به دوست عهد بندد زميان پاكبازان چو على كه مى‏تواند كه به سر برد وفا را صادق به معناى واقعى جز در سايه عصمت معنا ندارد.
    41. بحارالانوار، ج 93، ص 12.
    42. ر.ك: تفسير طبرى، ج 3، ص 202 (نقل على بن ابى طلحة از ابن عباس).



    &&& محكم و متشابه در تفسير نعمانى &&&

  2. #12
    عضو كوشا
    parnian90 آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1390
    نوشته : 155      تشکر : 62
    220 در 111 پست تشکر شده
    وبلاگ : 9
    دریافت : 0      آپلود : 0
    parnian90 آنلاین نیست.

    پیش فرض







    43.
    تفسير طبرى، ج 3، ص 204.
    44. بحارالانوار، ج 93، ص 78.
    45. تفسير قمى، ج 1، صص 7 و 96.
    46. تفسير طبرى، ج 3، ص 204.
    47. ر.ك: اسماعيل بن احمد حيرى نيشابورى، مقدمه وجوه القران، تحقيق دكتر نجف عرشى، مشهد بنياد پژوهش‏هاى اسلامى، 1422، صص 33 - 35.
    48. در مقدمه كتاب پيشين، صص 36 - 39، فهرست كسانى كه در اين فن كتاب نوشته‏اند (خواه كتاب آن‏ها به دست ما رسيده باشد يا نرسيده باشد) ارائه شده است.
    49. بحارالانوار، ج 93، ص 17.
    50. الاشباه والنظائر، ح 124، ص 261.
    51. بحارالانوار، ج 93، ص 16.
    52. الاشباه والنظائر، ح 55، ص 168.
    53. بحارالانوار، ج 93، ص 18 - 20، الاشباه و النظائر، ح 152، ص 294.
    54. تفسير قمى، ج 1، صص 106، 129، 133، 142، 145، 159، 163، 168، 190، 194، 195، 203، 204 (دو بار)، 208، 219 (دو بار)، 221، 223، 226، 227، 239، 240، 283، 301، 309، 311، 312، 313، 320، 321، 359، 363، 367، 384، 385، 387، ج 2، صص 17، 19، 21 (دو بار)، 37، 212 (دو بار)، 223، 288 و 350.
    55. البته اين عنوان از تفسير نعمانى افتاده، چنان‏چه خواهد آمد.
    56. بحارالانوار، ج 93، ص 17.
    57. تفسير قمى، ج 1، ص 7؛ در ص 175 و ج 2، صص 70، 111 و 341 معناى اختبار و در ج 1، ص 277، معناى كفر و در ج 2، ص 223، معناى عذاب و درج 2، ص 372، معناى حب تكرار شده است. در ج 1، ص 195 فتنه به معناى عذاب و درج 2، ص 372 معناى حب تكرار شده است. درج 1، ص 195، فتنه را به معناى كذب و در ج 2، ص 110 به معناى بليه تفسير كرده است.
    58. بحارالانوار، ج 93، ص 22 و 23.
    59. سه معناى ديگر تفسير قمى چنين است : امت محمد، الخلق كله و نيز تفسير امت معدوده به اصحاب قائم (و نيز ر.ك: ج 1، ص 323، ج 2، ص 205)، در ج 1، ص 62 امت به ائمه و در ج 1، صص 70، 310، 337 و 389، ج 2، ص 282، امت به مذهب و در ج 1، ص 345 امت به حين، و در ج 1، ص 321 امت به خروج القائم تفسير شده است.
    60. بحارالانوار، ج 93، صص 12 و 15.


    &&& محكم و متشابه در تفسير نعمانى &&&

صفحه 2 از 2 نخستنخست 12

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •