رابطه دین و عرفان از دیدگاه استاد مطهری سایت آیه های انتظار انجمن آیه های انتظار
ثبت نام
سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
تبلیغات تبلیغات
رابطه دین و عرفان از دیدگاه استاد مطهری
صفحه 1 از 2 12 آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 10 , از مجموع 16
  1. #1
    مدیر ارشد انجمن فرهنگی
    عهد آسمانى آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 6,393      تشکر : 18,195
    11,960 در 3,707 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    عهد آسمانى آنلاین نیست.

    پیش فرض رابطه دین و عرفان از دیدگاه استاد مطهری






    به اعتقاد استاد، عرفان با تصوّف فرق دارد و اوّلی را مقوله ای فرهنگی و دومی را اجتماعی می داند و به شدّت برنظریه اصالت، استقلال و غنای عرفان اسلامی و زایش و رشد و بالندگی عرفان اسلامی از دامن فرهنگ و آموزه های قرآنی ـ روایی تأكید دارد و نظریه بیگانه بودن عرفان با آموزه های اسلامی یا التقاطی و تلفیقی بودن عرفان اسلامی با عرفان های هندویی، مسیحی و... را نقد كرده، نمی پذیرد؛ اگر چه تأثیر و تأثّر فرهنگ های اخلاقی ـ عرفانی را با عرفان اسلامی قبول دارد.استاد به عرفان اصیل اسلامی اعتقاد خاصّ داشت و آن را دارای اصالت، استقلال و غنایی ویژه می دانست.استاد، «اصالةالفطره ای» است و «فطرت را ام المعارف می داند و در تعبیری روشن و شفّاف و مستدل و مبرهن می فرماید:از نظر ما، راز تكامل را در «فطرت» انسان باید جست وجو كرد.عرفانی كه شهید مطهری از آن سخن می گوید و در بطن و متن آموزه های قرآنی و حدیثی و سنّت و سیره علمی وعملی معصومان علیهم السلام ریشه دارد و هماره فطرت انسان به چالش كشیده می شود، تا «لیستادوهم میثاق فطرته» تحقّق یابد، شناخت آن نوع از عرفان رنگ و بوی دیگری دارد كه به انسان درد خدا و درد خلق و گرایش به درون و برون را توأمان عنایت می كند؛ بدین سبب، از خودآگاهی عرفانی به صورت راز سیر و سلوك یا عرفان عملی و نیل به مقام توحید و كمال سخن به میان می آورد؛ پس معرفت به خود، محاسبه خود و مراقبت از خویشتن، سرمایه های اصلی عرفان اسلامی هستند.

    رابطه دین و عرفان از دیدگاه استاد مطهری

  2. تشكرها 6

    *آیه های انتظار* (23-12-1390), mahdi378 (01-12-1390), مدير اجرايي (08-06-1391), شهاب منتظر*غلام علی اصغر(ع) (18-07-1391), شکيبا (20-04-1391), عبدالله91 (20-12-1391)

  3.  

  4. #2
    کاربر عادی
    mahdi378 آواتار ها

    تاریخ عضویت : اسفند 1390
    نوشته : 1      تشکر : 1
    3 بار در 1 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    mahdi378 آنلاین نیست.

    پیش فرض




    سپاس
    رابطه دین و عرفان از دیدگاه استاد مطهری
    {نه دیداری نه دستی از سریاری مرا آشفته می دارد چنین آشفته بازرای }

  5. تشكرها 3


  6. #3
    مدیر ارشد انجمن فرهنگی
    عهد آسمانى آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 6,393      تشکر : 18,195
    11,960 در 3,707 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    عهد آسمانى آنلاین نیست.

    پیش فرض







    چیستی عرفان و اقسام آن از دیدگاه استاد شهید مطهری

    عرفان، شناخت حق و اسما و صفات الاهی از طریق تهذیب نفس و تزكیه و طهارت درونی است كه در اثر سیر وسلوك حاصل می شود و تفسیر ویژه ای از عالم و آدم یا جهان هستی ارائه می كند؛ در پرتو آن، عالم را جلوه حق و مظهراسمای حُسنای الاهی می بیند و «توحید»، واپسین مقصد سیر و سلوك عارف است؛ توحیدی كه وجود حقیقی رامنحصر در خدا دانسته، ماسوای الاهی را تجلّیات آن وجود و «نمود» می داند، نه «بود»؛ یعنی اگر در حكمت وفلسفه از «بود و نبود» و در اخلاق از «باید و نباید» بحث می شود، در عرفان از «بود و نمود» بحث می شود و در تفسیر عرفانی هستی، وجهه الاهی و معنوی، وجه اصیل وحقیقی قلمداد می شود؛ پس در عرفان از دو مقوله «خدا» «و انسان كامل» یعنی توحید و موحِّد سخن به میان می آید كه «شهود توحید» یا «توحید شهودی» و راه رسیدن به مقام منیع توحید ناب و عرفانی در منازل و مقامات تعریف پذیر و تحقّق بردار است كه سالك باید لزوماً درسیر و سلوك به آن دست یازد. به تعبیر استاد شهید مطهری، «توحید عارف یعنی طیّ طریق كردن و رسیدن به مرحله جز خدا هیچ ندیدن». عرفان از منظر استاد، به دو بخش عرفان علمی و عرفان عملی تقسیم پذیر است كه از دو جنبه می توان درباره آن ها بحث كرد:

    رابطه دین و عرفان از دیدگاه استاد مطهری

  7. تشكرها 4


  8. #4
    مدیر ارشد انجمن فرهنگی
    عهد آسمانى آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 6,393      تشکر : 18,195
    11,960 در 3,707 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    عهد آسمانى آنلاین نیست.

    پیش فرض







    الف: جنبه فرهنگی ـ عرفان ب:جنبه اجتماعی ـ تصوّف كه دو بخش علمی و عملی وابسته به جنبه علمی و فرهنگی عرفان قلمداد شده است؛ اگرچه عرفان علمی اشتراك ها و افتراق هایی با اخلاق داشته و عرفان عملی به «سیر و سلوك» در عرفان نامگذاری شده است كه سالك برای نیل به قلّه منیع انسانیت یعنی «توحید»، باید مراحل و منازلی را بپیماید و در فهم و طریقت چنین مراحل و مقاماتی و این كه چه باید بكند و چه حالاتی برای او حاصل می شود، واردات قلبی اش چه و چگونه است و چه وظایف و مراقبت هایی را باید اعمال كند و سالك به طور كامل باید از راه و رسم منزل ها آگاه باشد، به انسان كامل یا خضر راه، پیر طریق، مراد، طایر قدس، و... نیازمند است؛ یعنی در رسیدن به توحید و مقام توحّد سالك، سیر و سلوك و پیر راه، لازم است تا از خطر گمراهی برهد و به سر منزل مقصود برسد و تلائم و تعامل، تلازم و ترابط ویژه ای بین عرفان علمی و عرفان عملی برقرار است كه در سیر و سلوك عرفانی متجلّی می شود و استاد شهید، روی این مقوله ها بسیار تأكید دارد.

    رابطه دین و عرفان از دیدگاه استاد مطهری

  9. تشكرها 2


  10. #5
    مدیر ارشد انجمن فرهنگی
    عهد آسمانى آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 6,393      تشکر : 18,195
    11,960 در 3,707 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    عهد آسمانى آنلاین نیست.

    پیش فرض







    اشتراك و افتراق عرفان و فلسفه

    استاد مطهری معتقد است: چون عرفان نظری به تفسیر هستی می پردازد و از خدا، جهان و انسان بحث می كند، مانند فلسفه الاهی، دارای موضوع، مبادی و مسائل است و حتّی اعتقاد دارد كه اگرچه استدلال های عرفانی ازمایه های عرفانی و كشفی و ذوقی استفاده می كند، به زبان دیگری یعنی فلسفه تعبیر و تبیین می شود. در هر حال، عرفان و فلسفه در این كه به تفسیر هستی و نوعی جهان بینی می پردازند مشتركند؛ امّا در دو ناحیه با هم امتیازاتی دارند:
    الف. اختلاف و افتراق در ناحیه بینش ها ب. اختلاف و افتراق در ناحیه روش ها.



    رابطه دین و عرفان از دیدگاه استاد مطهری


  11. #6
    مدیر ارشد انجمن فرهنگی
    عهد آسمانى آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 6,393      تشکر : 18,195
    11,960 در 3,707 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    عهد آسمانى آنلاین نیست.

    پیش فرض







    الف. در ناحیه بینش ها، از نظر عارف فقط خدا اصالت دارد و ماسوای الاهی همه نمودها و مظاهر خدای سبحان هستند و عرفان به وحدت شخصی وجود یا وجود ذات مظاهر اعتقاد دارد؛ در حالی كه در فلسفه، هم خدا و هم غیرخدا اصالت دارند، جز این كه خدا واجب الوجود و قائم بالذّات و غیرخدا ممكن الوجود و قائم بالغیر و معلول واجب الوجود یعنی وجود ذات مراتب هستند.عارف در بینش خویش به شهود حقیقت نائل می شود و به مقام قرب الاهی و فنا در ذات خدا می رسد؛ البتّه با قدم سیر و سلوك؛ ولی فیلسوف در بینش خویش فقط به «فهم جهان» و داشتن تصویری جامع و كامل از جهان در ذهن خویش می پردازد؛ یعنی در بینش عرفانی سخن از سلوك و شهود یا «شدن»، و در بینش فلسفی سخن از «شناختن» و «فهمیدن» است.


    رابطه دین و عرفان از دیدگاه استاد مطهری


  12. #7
    مدیر ارشد انجمن فرهنگی
    عهد آسمانى آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 6,393      تشکر : 18,195
    11,960 در 3,707 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    عهد آسمانى آنلاین نیست.

    پیش فرض






    ب. در ناحیه روش ها، روش عرفانی، سلوكی و مبتنی بر تزكیه و تهذیب نفس و نورانیت باطنی است، و روش فلسفی بر عقل و استدلال و برهان تكیه دارد كه در روش ها، اختلاف از ابزارهای معرفتی هر كدام از فیلسوف و عارف حادث و حاصل می شود به این كه ابزار معرفتی عارف، قلب و دل، و ابزار معرفتی فیلسوف، «عقل و ذهن» است وبه همین دلیل، استاد مطهری، در مواضع گوناگون پاورقی اصول فلسفه و روش رئالیسم و جاهای دیگر درباره تبیین فلسفی و مسائل فلسفی می فرماید:«تا ذهن را نشناسیم نمی توانیم فلسفه را بشناسیم». مباحث عرفانی، چه نظری و چه عملی، بر روی شناخت دل و راه قلب و فطرت قلبی و باید و نبایدهای سلوكی تكرار و تأكید می كند؛ بدین سبب، در فرق نهادن ابزاری و متدیك حكمت و عرفان می نویسد:ابزار فیلسوف، عقل و منطق و استدلال است؛ ولی ابزار كار عارف، دل، و مجاهده و تصفیه و تهذیب و حركت و تكاپو در باطن است. وی به طور كلّی در افتراق حكمت و عرفان می نویسد:از نظر حكمت الاهی، هدف خصوص معرفةاللَّه نیست؛ بلكه هدف، معرفت نظام هستی است؛ آن چنان كه هست. معرفتی كه هدف حكیم است، نظامی را تشكیل می دهد كه البتّه معرفةاللَّه ركن مهمّ این نظام است؛ ولی از نظر عرفان، هدف، منحصر به معرفة اللّه است. از نظر عرفان، معرفةاللَّه، معرفت همه چیز است. همه چیز در پرتو معرفةاللَّه و از وجهه توحیدی باید شناخته شود و این گونه شناسایی فرع برمعرفةاللَّه است.

    رابطه دین و عرفان از دیدگاه استاد مطهری


  13. #8
    مدیر ارشد انجمن فرهنگی
    عهد آسمانى آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 6,393      تشکر : 18,195
    11,960 در 3,707 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    عهد آسمانى آنلاین نیست.

    پیش فرض







    اشتراك ها و افتراق های عرفان عملی و اخلاق

    استاد ضمن این كه اخلاق را مقدّمه عرفان عملی می داند و بخش عملی عرفان را ماننداخلاق و علم اخلاق می شمرد ـ چون هر دو درباره روابط انسان با خدا، جهان و انسان «یاچه باید كردها» و وظایف او بحث می كنند كه در حقیقت، نقطه اشتراك عرفان و اخلاق است ـ به تفاوت ها وافتراق های هر كدام از عرفان و اخلاق نیز اشاراتی دارد كه عبارتند از:

    1. عملاً بحث عرفان عملی درباره رابطه «انسان با خدا» است. اگرچه درباره رابطه انسان، جهان و خود نیزبحث می كند، چنین ضرورتی درباره بحث از رابطه انسان با خدا، در همه سیستم های اخلاقی وجود ندارد و اگرچه فقط در سیستم های اخلاق دینی و مذهبی این بُعد مورد توجّه و عنایت قرار گرفته است.

    2. سیر و سلوك عرفانی «پویا» یعنی مبتنی بر طیّ منازل، مراحل و مقامات است كه رابطه ویژه ای از نوع رابطه علّی و معلولی بین منازل و مقامات برقرار است؛ امّا در اخلاق، چنین ماهیت و رابطه ای وجود ندارد كه اخلاق ساكن وایستا است؛ یعنی از نقطه آغاز و انجام و مراحل و مقامات سخنی به بیان نیامده است؛ بدین سبب در عرفان«صراط» و تربیت منازل در طریقت وجود دارد؛ امّا در اخلاق چنین نظام، ساختار و ترتبّی وجود ندارد.

    3. عناصر روحی اخلاق، محدود به معانی و مفاهیمی است كه اغلب آن را می شناسیم؛ امّا عناصر روحی عرفانی،گستره و قلمرو گسترده تری دارد كه در سیر و سلوك عرفانی یك سلسله واردات، احوال، كشف و شهودها و تجربیات عرفانی وجود دارد كه به سالك آن راه منحصر است و دیگران از آن بی خبر و بی بهره اند.



    رابطه دین و عرفان از دیدگاه استاد مطهری


  14. #9
    مدیر ارشد انجمن فرهنگی
    عهد آسمانى آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 6,393      تشکر : 18,195
    11,960 در 3,707 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    عهد آسمانى آنلاین نیست.

    پیش فرض







    نسبت عرفان با اسلام

    یكی از پرسش های محوری و بنیادی كه در گذشته و حال وجود داشته و دارد و بسیاری از متفكّران، اعمّ ازمورّخان، حكیمان، عارفان، فقیهان و... را به خود مشغول كرده و امروز، در معرفت شناسی فلسفة علم، فلسفه دین وفلسفه عرفان نیز به شدّت مورد توجّه اصحاب پژوهش و معرفت است، پاسخ به این سؤال است كه بین عرفان با دین و به ویژه عرفان با اسلام چه نسبتی برقرار است كه پاسخ درست و جامع به این پرسش، بسیاری از شبهات و سؤال های دیگری را نیز حلّ و فصل می كند؛ برای مثال، آیا عرفان دینی داریم یا نه؟ آیا عرفان اسلامی داریم یا نه؟ یا اساساً عرفان، فرادینی و فرامذهبی است و در قالب ادیان نمی گنجد و می توان عرفان منهای دین و مذاهب نیز داشت؛ یعنی حتّی عرفان غیر دینی یا الحادی یا...؟ هماره نزاع های سختی بین فرقه های گوناگون اسلامی و مشارب گونه گون دینی نیز وجود داشت...؛ امّا در این میان، استاد شهید مطهری(ره) یك عقیده خاصّی دارد كه با كمال شجاعت وصراحت و صداقت می نویسد: یكی از علومی كه در دامن فرهنگ اسلامی زاده شد و رشد یافت و تكامل پیدا كرد، علم عرفان است ؛یعنی بستر تولّد، تكامل، زایش و رویش عرفان را فرهنگ اسلامی می داند و بین اسلام، معارف اسلامی و فرهنگ اسلامی و عرفان چه علمی و چه عملی نسبت وجودی و استكمالی قائل است و می نویسد: عرفان، هم در بخش عملی و هم در بخش نظری، با دین مقدّس اسلام تماس و اصطكاك پیدا می كند؛ زیرا اسلام مانند هر دین و مذهب دیگر و بیش تر از هر دین و مذهب دیگر، روابط انسان را با خدا و جهان و خودش بیان كرده و هم به تفسیر و توضیح هستی پرداخته است، و در نسبت شناسی و نسبت سنجی عرفان با اسلام می نویسد: البتّه عرفای اسلامی هرگز مدّعی نیستند كه سخنی ماورای اسلام دارند و از چنین نسبتی سخت تبرّی می جویند. بر عكس، آن ها مدّعی هستند كه حقایق اسلامی را بهتر از دیگران كشف كرده اند و مسلمان واقعی آن ها می باشند. عُرفا چه در بخش عملی و چه در بخش نظری، همواره به كتاب و سنّت و سیره نبوی و ائمّة اكابر صحابه استناد می كنند.


    رابطه دین و عرفان از دیدگاه استاد مطهری


  15. #10
    کارشناس افتخاری سایت
    معمار آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    نوشته : 928      تشکر : 1,108
    4,593 در 919 پست تشکر شده
    دریافت : 1      آپلود : 0
    معمار آنلاین نیست.

    پیش فرض




    نقل قول نوشته اصلی توسط عهد آسمانى نمایش پست ها
    رابطه دین و عرفان


    نکته اول:

    باید به این نکته توجه داشت که مسائل عرفانی از دقت فوق العاده ای برخوردار است که وصول به مقاصد و مطالب آن کار بسیار دشواری است

    نکته دوم:

    عرفان به دو قسم تقسیم می شود: 1- عرفان نظری، 2- عرفان عملی .

    1- عرفان نظری:

    عرفان نظری، دسترسی به یک سری مفاهیم بسیار عمیق و بلند است که با مقدمات طولانی و بسیار گسترده، قابل تحصیل است و از شرایط مهم آن تدرب و تمرین و مطالعات زیاد و تفکر و تعمق است تا ذهن بتواند ظرف آن قرار بگیرد .

    برای گام نهادن در وادی عرفان، انسان باید قدرت تفسیر و فهم تفسیر داشته باشد، با آیات و روایات آشنا باشد و به منطق و فلسفه، اعم از مشاء، اشراق و حکمت متعالیه تسلط کامل داشته باشد .

    2- عرفان عملی:

    برای گام نهادن در وادی عرفان عملی شرایط ذیل لازم است:

    1 - ترک معصیت بطور مطلق .

    2 - باید دارای استعداد لازم باشد

    3 - انسان باید از نظر نظام علمی فوق العاده باشد; یعنی مثلا مجتهد در فقه باشد و به فلسفه مسلط باشد تا بتواند خوب پیش برود . البته اندک کسانی هستند که مقدمات علمی ندارند و به جاهایی رسیده اند، لیکن اگر همانها مقدمات علمی داشتند، حتما به مقامات عالی تری می رسیدند .

    4 - داشتن اساتید ماهر.

    5 - پشتکار فوق العاده، که اگر فرد پشتکار لازم را نداشته باشد، در میانه راه خسته می شود .

    6- شرط دیگر این است که باید دائم بداند که اگر خدای متعال او را لحظه ای رها کند، از بلندترین قله پرتاب می شود

    7-شرط دیگرش این است که انسان بداند به هر مرحله که می رسد، عطیه ای است از عطایای الهی، پس به خودش مغرور نشود و گمان نکند اوست که دارای این کمالات است، بلکه هر چه هست، در کنار دریای عظمت حضرت حق، ذره ای هم نیست و هر چه هست، قائم و وابسته به حق است .

    نکته سوم:

    اگر کسی واجباتش را انجام دهد و محرمات ر ا ترک کند و مستحبات را در حد توانش انجام دهد خیلی از مراحل عرفانی را پشت سر گذاشته است
    رابطه دین و عرفان از دیدگاه استاد مطهری


صفحه 1 از 2 12 آخرینآخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •