سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
˜Ï æÈáǐ
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 1 , از مجموع 1

موضوع: اصحاب اخدود چه کسانی بودند؟

  1. Top | #1

    عنوان کاربر
    همكار انجمن خدمات و دانلود
    تاریخ عضویت
    فروردین 1390
    شماره عضویت
    1270
    نوشته
    709
    صلوات
    10
    دلنوشته
    1
    اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
    تشکر
    2,363
    مورد تشکر
    3,481 در 696
    دریافت
    11
    آپلود
    12

    پیش فرض اصحاب اخدود چه کسانی بودند؟

    بسم الله الرحمن الرحیم



    قُتِلَ أَصْحابُ الأُخْدُودِ * النّارِ ذاتِ الوَقُود * إِذ هُمْ عَلَيْها قُعُودٌ * وَهُمْ عَلى‏ ما يَفْعَلُونَ بِالمُؤْمِنِينَ شُهُودٌ؛ * وَما نَقَمُوا مِنْهُمْ إِلّا أَنْ يُؤْمِنُوا بِاللَّهِ العَزِيزِ الحَمِيدِ...



    كشته شدند ياران گودال (خندق)؛ همان آتش مايه دار و انبوه. آن‏گاه كه آنان بالاى‏آن‏خندق به تماشا نشسته بودند. و خود بر آنچه بر سر مؤمنان مى‏آوردند، گواه‏بودند. و بر آنان عيبى نگرفته بودند جز اينكه به خداى ارجمند ستوده ايمان آورده بودند.

    (سوره بروج، آیات 4 تا 8)






    شرح آیات:

    يكى از جماعت‏هاى الگو در قرآن، كه با افتخار و عزت از آنها ياد شده، كشتگان اخدود هستند. بارزترين صفت اصحاب اخدود، جانفشانى و فداكارى بى‏دريغ در راه اعتقاد توحيدى است.



    داستان:

    «ذونواس آخرين پادشاه از ملوك حمير، که به دين يهود درآمد و حميريان را به اين آيين فرمان داد و خود را يوسف ناميد. مدتى گذشت تا به او خبر رسيد كه در نجران، قومى نصرانى به ‏سرمى‏برند كه دين عيسى(ع) و حكم انجيل را گردن مى‏نهند.

    اطرافيان پادشاه، او را به عزيمت به سوى آن قوم و تحميل آيين يهود بر ايشان تشويق كردند. پس حركت كرد تا به نجران رسيد و هر كس را بر دين نصرانيت بود، گرد آورد. آن‏گاه دين يهود را بر آنان عرضه كرد و با آنان مجادله نمود اما آنها امتناع كردند.

    سرانجام آنها كشته شدن را بر ورود به آيين يهود برگزيدند. ذونواس براى آنها گودال‏هايى حفر كرد و هيزم در آن نهاد و آتش به پا كرد. گروهى را سوزاند و گروهی دیگر را با شمشیر مثله کرد. تعداد کشته شدگان به بيست هزار نفر رسيد.»



    بنابراين، آنچه از مجموع روايات برمى‏آيد اين است كه: اصحاب اخدود آزادانه، مرگ را بر دين جبرى و تحميلى و آيين منسوخ ترجيح دادند و سرانجامشان شهادت و سعادت شد.







    منبع: تفسير قمى، ص 719 (به نقل از: محمدباقر مجلسى، بحارالأنوار، ج 14، ص 438 و 439)


  2. تشكرها 2

    مدير اجرايي (23-12-1390), نرگس منتظر (23-12-1390)

  3.  

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
© تمامی حقوق از جمله طراحی قالب برای سایت آیه های انتظار محفوظ می باشد © طراحی و ویرایش Masoomi بر قالب منتشر شده از ویکی وی بی