(¯*~•~* نگاهي به پيشنه نوروز و اداب و رسوم نوروزي *~• ~*¯) سایت آیه های انتظار انجمن آیه های انتظار
ثبت نام
سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
تبلیغات تبلیغات
(¯*~•~* نگاهي به پيشنه نوروز و اداب و رسوم نوروزي *~• ~*¯)
صفحه 2 از 2 نخستنخست 12
نمایش نتایج: از شماره 11 تا 18 , از مجموع 18
  1. #11
    مدير کل سایت
    فاطمی*خادمه یوسف زهرا(س)* آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1388
    صلوات
    23071
    دلنوشته
    43
    اللهم عجل لولیک الفرج و العافیة و النصر
    نوشته : 62,813      تشکر : 57,647
    171,680 در 50,216 پست تشکر شده
    وبلاگ : 173
    دریافت : 9      آپلود : 102
    فاطمی*خادمه یوسف زهرا(س)* هم اکنون آنلاین است.

    gol.






    همزمان با فرا رسیدن نوروز، مردم آیین ها و رسوم هایی را به جا می آورند که درباره هر کدام از آنها مطالب و مباحث بسیاری هست.

    از جمله: "سبزه رویاندن، خانه تکانی، زنده کردن یاد مردگان، پوشیدن لباس نو، لحظه تحویل سال، سفره هفت سین(خوان نوروزی)، خوراکی های نوروزی، عید دیدنی(صله رحم)، هدیه نوروزی(عیدی)و ..." که اغلب آنها مورد تائید اسلام عزیز است و درباره به جا آوردن اینگونه اعمال، آیات و روایات و احادیث بسیاری وجود دارد.

    خصوصاً در باب ارتباط با خویشاوندان و عید دیدنی، در اسلام تأکید زیادی شده است. امام علی(علیه السلام) فرمودند:

    "صلهّ الرحم توجب المحبهّ:
    پیوند با خویشاوندان(صله رحم)، محبت می آورد.

    " و همچنین می فرمایند:

    "صلوا ارحامکم ولو بالسلام:

    هرچند با سلام گفتن، با خویشاوندانتان پیوند برقرار کنید."

    و نیز می فرمایند:
    "صلوا ارحامکم و إن قطعوکم:

    با خویشاوندانتان پیوند و رفت و آمد داشته باشید، هر چند آنان با شما قطع رابطه کرده باشند

    ." همچنین زنده کردن یاد مردگان و... نیز مورد تائید و تأکید اسلام است.

    تعطیلی های عید نوروز نیز، هم می تواند مورد استفاده ی مفید مردم قرار گیرد و هم می تواند موجبات تنبلی و کسالت و تن پروری عده ای را فراهم آورد. مثلاً یک دانش آموز کنکوری می تواند از این ایام تعطیل، به عنوان یک فرصت برای جهش و رفع عقب ماندگی های درسی استفاده کند و از رقبای خود، سبقت بگیرد؛ برعکس آن نیز ممکن است رخ دهد. سایر اقشار مردم نیز به اقتضای موقعیت خود، می توانند بهره مفید یا منفی از این تعطیلات ببرند. آنچه روشن است این است که وجود تعطیلات نوروزی، یک فرصت عالی و در نوع خود کم نظیر برای تجدید حیات روحی مردم و فراغت آنها از مشغله های فکری و کاری و نیز تحکیم و تمدید روابط خویشاوندی و صله رحم می باشد.



    (¯*~•~* نگاهي به پيشنه نوروز و اداب و رسوم نوروزي *~• ~*¯)
    *******************************
    اشتباه من این بود ….هر جا رنجیدم ، لبخند زدم ….
    فکر کردند درد ندارد ، محکم تر زدند

    *******************************
    گرچه گذر زمان فرصت مهرورزیدن رادریغ نمی کند،امامرگرااستثنائی نیست. فرصت ها را براي مهرورزي دريابيم

    *******************************
    سکوت خطرناک تر از حرفهای نیشداراست
    کسی که
    سکوت می کند روزی حرفهایش را
    سرنوشت به تلخی به شما خواهد گفت


    *******************************



  2. #12
    مدير کل سایت
    فاطمی*خادمه یوسف زهرا(س)* آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1388
    صلوات
    23071
    دلنوشته
    43
    اللهم عجل لولیک الفرج و العافیة و النصر
    نوشته : 62,813      تشکر : 57,647
    171,680 در 50,216 پست تشکر شده
    وبلاگ : 173
    دریافت : 9      آپلود : 102
    فاطمی*خادمه یوسف زهرا(س)* هم اکنون آنلاین است.

    gol.





    جلوگيري از اسراف در ايام نوروز

    شاید هیچ یک از ایام سال، امتیازات عید نوروز را نداشته باشد. باید سعی کنیم این آیین کهن ایران باستان را که تا امروز حفظ شده و مورد تائید اسلام عزیز هم می باشد، همچنان ادامه دهیم.

    البته باید آفات آن را که ناشی از فرهنگ مدرن غلط خود ما مردم هست، از بین ببریم.

    یکی از مهمترین آفات نوروز ایرانیان، مسئله مصرف گرایی، اسراف، تبذیر و ریخت و پاش می باشد:

    "کُلُوا و اشرَبُوا ولاتُسرِفُوا إِنَّهُ لایُحِبُّ المُسرِفینَ"؛

    خدای متعال، مسرفان و تبذیرکنندگان را به عنوان برادران شیاطین معرفی می کند:

    "وَلاتُبَذِّر تَبذیراً*إِنَّ المُبَذِّرینَ کانُوا إِخوانَ الشَّیاطینَ و کانَ الشَّیطانُ لِرَبِّهِ کَفُوراً"

    از مصادیق اسراف و مصرف گرایی می توان به خریدهای بی رویه پیش از عید نوروز اشاره کرد. برخی تصور می کنند که با آمدن سال نو، باید تمام اثاث، لوازم منزل، پوشاک و... را نو کنند!

    این عده به جای اینکه در پی تحول روحی و نوشدن روان خود باشند، مدام به فکر نوشدن جسم و مادیات و لوازم زندگی هستند که در این راستا، ولخرجی های فراوانی صورت می گیرد؛ به گونه ای که عقل سلیم کنار می رود و هوی و هوس، جای آن حکم می راند که تبعات بدی خواهد داشت.

    امام صادق(علیه السلام) می فرمایند:

    "ضَمِنتُ لِمَن إقتَصَدَ أَن لایَفتَقِرَ :

    من ضامنم که هرکس در خرج کردن میانه روی کند، فقیر نشود."

    در کجای اسلام آمده که برای سال نو، حتماً باید البسه و پوشاک نو خرید!؟ آیا واقعاً ما نمی توانیم از یک جفت کفش، بیشتر از یکسال استفاده کنیم!؟

    آیا نمی توانیم لباس ها و پوشاکی را که هنوز هم قابل استفاده هستند، اما قدری کهنه شده اند، مورد استفاده قرار دهیم!؟

    سیره بزرگان دین، مخالف این روش های غلط رایج در جامعه امروز ماست. سیره پیامبر گرامی اسلام(صلی الله علیه و آله)، سیره حضرت زهرا(سلام الله علیها)، سیره امیرالمؤمنین(علیه السلام)(که همگان بر آن واقفند) مبتنی بر ساده زیستی و دوری از تجملات بوده است.

    امیرالمؤمنین علی (علیه السلام) در نامه ای به فرماندار بصره(عثمان بن حنیف انصاری) راجع به ساده زیستی خود می فرمایند:

    "آگاه باشید! هر پیروی را امامی است که از او پیروی می کند و از نور دانشش روشنی می گیرد.

    آگاه باشید! امام شما از دنیای خود به دو جامه فرسوده و دو قرص نان رضایت داده است، بدانید که شما توانایی چنین کاری را ندارید، اما با پرهیزگاری و تلاش فراوان و پاکدامنی و راستی، مرا یاری دهید.

    پس سوگند به خدا، من از دنیای شما طلا و نقره ای نیندوخته و از غنیمت های آن چیزی ذخیره نکرده ام؛ بر دو جامه کهنه ام جامه ای نیفزودم و از زمین دنیا حتی یک وجب در اختیار نگرفتم و دنیای شما در چشم من از دانه تلخ درخت بلوط ناچیزتر است."



    (¯*~•~* نگاهي به پيشنه نوروز و اداب و رسوم نوروزي *~• ~*¯)
    *******************************
    اشتباه من این بود ….هر جا رنجیدم ، لبخند زدم ….
    فکر کردند درد ندارد ، محکم تر زدند

    *******************************
    گرچه گذر زمان فرصت مهرورزیدن رادریغ نمی کند،امامرگرااستثنائی نیست. فرصت ها را براي مهرورزي دريابيم

    *******************************
    سکوت خطرناک تر از حرفهای نیشداراست
    کسی که
    سکوت می کند روزی حرفهایش را
    سرنوشت به تلخی به شما خواهد گفت


    *******************************



  3. #13
    مدير کل سایت
    فاطمی*خادمه یوسف زهرا(س)* آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1388
    صلوات
    23071
    دلنوشته
    43
    اللهم عجل لولیک الفرج و العافیة و النصر
    نوشته : 62,813      تشکر : 57,647
    171,680 در 50,216 پست تشکر شده
    وبلاگ : 173
    دریافت : 9      آپلود : 102
    فاطمی*خادمه یوسف زهرا(س)* هم اکنون آنلاین است.

    gol.





    باید سعی شود که رسومات غلط و بدعت های وارد شده در عید نوروز، حذف شوند تا از نوروز به عنوان یک رسم دربردارنده ارزش های اخلاقی و اجتماعی مورد تائید اسلام یاد شود، نه به عنوان یک رسم و آیین پُرخرج و هزینه زا. مهمترین این ارزش ها که به شدت مورد تأکید اسلام می باشد، صله رحم و دیدوبازدید با بستگان است که موجبات نزدیکی دل ها و استمرار روابط خویشاوندی را فراهم می آورد؛ البته صله رحمی که به دور از اشرافیت و تجمل گرایی و ریخت و پاش باشد. امام بزرگوار(ره) فرمودند: "با زندگی اشرافی و مصرفی نمی توان ارزش های انسانی اسلامی را حفظ کرد."

    نباید به خاطر برخی خصلت های نامناسب و غلط خود، عید نوروز را یک رسم بیخودی و یا به تعبیر عده ای کوته بین، مایه دردسر و خرج زیاد بدانیم. خودمان را اصلاح کنیم؛ عید نوروز را نفی نکنیم! یادمان نرود که هیچ یک از کشورهای دنیا و حتی کشورهایی که ادعای فرهنگ و تمدن دارند، آیین و رسمی اصیل مثل عید نوروز ما فارسی زبانان ندارند. قدر این میراث کهن را بدانیم.

    عید نوروز در پیام نوروزی حضرت آیت الله خامنه ای رهبر انقلاب اسلامی: "عید نوروز، سرآغاز طراوت طبیعت و جوان شدن جهان و تازه شدن فضای زندگی طبیعی انسان است و چه نیکوست که همراه با طراوت جهان، جان و دل انسان هم طراوت پیدا می کند. طراوت جان و دل با ذکر خدا، با درخواست کمک از پروردگار، با رویاندن نهال خیرخواهی و نیکخواهی برای همه برادران و خواهران و برای همه بشریت. شادی دل ها، لبخند و تبریک و خوشامدگویی به یکدیگر و پی گرفتن روابط انسانی و نوکردن محیط زندگی از رسوم بسیار خوب و مطلوبی است که ایرانیان از گذشته تا امروز به آن پایبند بوده اند و اینها همه مورد تائید آیین مقدّس اسلام و شرع اسلام است."

    إن شاءالله سال جدید، سالی پربرکت و قرین موفقیت های پی در پی برای ملّت مسلمان ایران باشد.



    (¯*~•~* نگاهي به پيشنه نوروز و اداب و رسوم نوروزي *~• ~*¯)
    *******************************
    اشتباه من این بود ….هر جا رنجیدم ، لبخند زدم ….
    فکر کردند درد ندارد ، محکم تر زدند

    *******************************
    گرچه گذر زمان فرصت مهرورزیدن رادریغ نمی کند،امامرگرااستثنائی نیست. فرصت ها را براي مهرورزي دريابيم

    *******************************
    سکوت خطرناک تر از حرفهای نیشداراست
    کسی که
    سکوت می کند روزی حرفهایش را
    سرنوشت به تلخی به شما خواهد گفت


    *******************************



  4. تشكرها 2

    نرگس منتظر (08-01-1390), آسیه سادات (08-01-1390)

  5. #14
    مدير کل سایت
    فاطمی*خادمه یوسف زهرا(س)* آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1388
    صلوات
    23071
    دلنوشته
    43
    اللهم عجل لولیک الفرج و العافیة و النصر
    نوشته : 62,813      تشکر : 57,647
    171,680 در 50,216 پست تشکر شده
    وبلاگ : 173
    دریافت : 9      آپلود : 102
    فاطمی*خادمه یوسف زهرا(س)* هم اکنون آنلاین است.

    gol.







    نوروز یعنى روز نو
    کمی درباره عید نوروز

    حدیثی از امام صادق (ع) وجود دارد درباره نوروز. حدیثی که در آن از بسیاری وقایع مهم تاریخی نامبرده شده به آنها نوروز گفته شده است.بسیار دیده‌ام که افراد ـ مخصوصا متدین‌ها ـ به این حدیث استناد می‌کنند و نوروز را به یک کسوت مذهبی در می‌آورند. اما این تعبیر از آن حدیث غلط است. ببینید بیانات حضرت آقا در 1/1/1377 را:
    «نوروز، یعنى روز نو. در روایات ما - بخصوص همان روایت معروفِ «معلّى‌بن‌خنیس» [بحارالانوار، ج 59، ص 92] - به این نكته توجّه شده است. معلّى‌بن‌خنیس كه یكى از رُوات برجسته‌ى اصحاب است و به نظر ما «ثقه» است، جزو شخصیتهاى برجسته و صاحب راز خاندان پیغمبر محسوب مى‌شود. او در كنار امام صادق علیه الصّلاة والسّلام زندگى خود را گذرانده و بعد هم به شهادت رسیده است. معلّى‌بن‌خنیس - با این خصوصیات - خدمت حضرت مى‌رود؛ اتفاقاً روز «نوروز» بوده است
    - در تعبیرات عربى، «نوروز» را تعریب مى‌كنند و «نیروز» مى‌گویند حضرت به او مى‌فرمایند : «أتدرى ما النیروز؟» آیا مى‌دانى نوروز چیست؟
    بعضى خیال مى‌كنند كه حضرت در این روایت، تاریخ بیان كرده است! كه در این روز، هبوط آدم اتّفاق افتاد، قضیه‌ى نوح اتّفاق افتاد، ولایت امیرالمؤمنین علیه السّلام اتّفاق افتاد و چه و چه. برداشت من از این روایت، این نیست. من این طور مى‌فهمم كه حضرت، «روز نو» را معنا مى‌كنند. منظور این است: امروز را كه مردم، «نوروز» گذاشته‌اند، یعنى روزِ نو! روزِ نو یعنى چه؟ همه‌ى روزهاى خدا مثل هم است؛ كدام روز مى‌تواند «نو» باشد؟
    شرط دارد. روزى كه در آن اتّفاق بزرگى افتاده باشد، نوروز است. روزى كه شما در آن بتوانید اتّفاق بزرگى را محقَّق كنید، نوروز است. بعد، خود حضرت مثال مى‌زنند و مى‌فرمایند: آن روزى كه جناب آدم و حوّا، پا بر روى زمین گذاشتند، نوروز بود؛ براى بنى آدم و نوع بشر، روز نویى بود. روزى كه حضرت نوح - بعد از توفان عالمگیر - كشتى خود را به ساحل نجات رساند، «نوروز» است؛ روز نویى است و داستان تازه‌اى در زندگى بشر آغاز شده است. روزى كه قرآن بر پیغمبر نازل شد، روز نویى براى بشریت است - حقیقت قضیه همین است؛ روزى كه قرآن براى بشر نازل مى‌شود، مقطعى در تاریخ است كه براى انسانها روز نو است - روزى هم كه امیرالمؤمنین علیه‌السّلام به ولایت انتخاب شد، روز نو است.
    اینها همه، «نوروز» است؛ چه از لحاظ تاریخ شمسى، با اوّلِ ماه «حَمَل» مطابق باشد یا نباشد. این نیست كه حضرت بخواهند بفرمایند كه این قضایا، روز اوّلِ «حَمَل» - روز اوّلِ فروردین - اتّفاق افتاده است؛ نخیر. بحث این است كه هر روزى كه این طور خصوصیاتى در آن اتّفاق بیفتد، روز نو و «نوروز» است؛ چه اوّل فروردین، چه هر روز دیگرى از اوقات سال باشد.
    خوب؛ من حالا به شما عرض مى‌كنم. روزى كه انقلاب پیروز شد «نوروز» است، روز نویى بود. روزى كه امام وارد این كشور شد، براى ما نوروز بود. روز فتوحات عظیم این جوانان مؤمن و این ایثارگران ما در جبهه‌ى نبرد - علیه نظامیانى كه از «ناتو» و «ورشو» و امریكا و شوروى و خیلى از مراكز دیگرِ قدرت تغذیه مى‌شدند - روز پیروزى جوانان ما - با ایمانشان - بر آنها «نوروز» است؛ روز نو است.»
    عید نوروز خوب است، مراسم جشن و سرور و شاد بودنِ دلها خوب و مطلوب است؛ اما در جهت درست. این كارى است كه اسلام كرده است.


    (¯*~•~* نگاهي به پيشنه نوروز و اداب و رسوم نوروزي *~• ~*¯)
    *******************************
    اشتباه من این بود ….هر جا رنجیدم ، لبخند زدم ….
    فکر کردند درد ندارد ، محکم تر زدند

    *******************************
    گرچه گذر زمان فرصت مهرورزیدن رادریغ نمی کند،امامرگرااستثنائی نیست. فرصت ها را براي مهرورزي دريابيم

    *******************************
    سکوت خطرناک تر از حرفهای نیشداراست
    کسی که
    سکوت می کند روزی حرفهایش را
    سرنوشت به تلخی به شما خواهد گفت


    *******************************



  6. #15
    مدير کل سایت
    فاطمی*خادمه یوسف زهرا(س)* آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1388
    صلوات
    23071
    دلنوشته
    43
    اللهم عجل لولیک الفرج و العافیة و النصر
    نوشته : 62,813      تشکر : 57,647
    171,680 در 50,216 پست تشکر شده
    وبلاگ : 173
    دریافت : 9      آپلود : 102
    فاطمی*خادمه یوسف زهرا(س)* هم اکنون آنلاین است.

    پیش فرض






    وحدت و همدلی ها را فراموش نکنیم !
    عزت و قدرت و پیروزی یک ملت در سایه وحدت و همدلی است . پیوند با خویشان و انس و الفت با آنها منشأ بیشتر همبستگی هاست . ایام نوروز، با تعطیل شدن اکثر مشاغل و اداره ها ، فرصت خوبی برای دید و بازدیدهای فامیلی و گرم کردن این کانون وحدت فراهم می آید .
    پیامبر اسلام صلى الله علیه و آله :
    « صِلَةُ الرَّحِمِ تَعمُرُ الدِّیارَ وَ تَزیدُ فى الأعمارِ وَ اِن كانَ اَهلُها غَیرَ اَخیارٍ ؛

    پیوند با خویشاوندان شهرها را آباد مى سازد و بر عمرها مى افزاید، هر چند انجام دهندگان آن از نیكان هم نباشند».(4)

    خداوند نیز ما را به صله ارحام بسیار سفارش کرده است :

    « یَا أَیُّهَا النَّاسُ اتَّقُواْ رَبَّكُمُ الَّذِی خَلَقَكُم مِّن نَّفْسٍ وَاحِدَةٍ وَ خَلَقَ مِنْهَا زَوْجَهَا وَ بَثَّ مِنْهُمَا رِجَالاً كَثِیراً وَ نِسَاء وَ اتَّقُواْ اللّهَ الَّذِی تَسَاءلُونَ بِهِ وَالأَرْحَامَ إِنَّ اللّهَ كَانَ عَلَیْكُمْ رَقِیباً ؛

    ای مردم! از (مخالفت) پروردگارتان بپرهیزید ! همان کسی که همه شما را از یک انسان آفرید؛ و همسر او را (نیز) از جنس او خلق کرد؛ و از آن دو، مردان و زنان فراوانی (در روی زمین) منتشر ساخت . و از خدایی بپرهیزید که (همگی به عظمت او معترفید؛ و) هنگامی که چیزی از یکدیگر می ‏خواهید ، نام او را می ‏برید (و نیز) (از قطع رابطه با) خویشاوندان خود، پرهیز کنید؛ زیرا خداوند، مراقب شماست » (1)

    و در جای دیگر می فرماید:

    « وَ الَّذینَ یَصِلُونَ ما أَمَرَ اللّهُ بِهِ أَنْ یُوصَلَ وَ یَخْشَوْنَ رَبَّهُمْ وَ یَخافُونَ سُوءَ الْحِسابِ وَ الَّذینَ صَبَرُوا ابْتِغاءَ وَجْهِ رَبِّهِمْ وَ أَقامُوا الصَّلاةَ وَ أَنْفَقُوا مِمّا رَزَقْناهُمْ سِرًّا وَ عَلانِیَةً وَ یَدْرَؤُنَ بِالْحَسَنَةِ السَّیِّئَةَ أُولئِکَ لَهُمْ عُقْبَی الدّارِ ؛

    و آنها که پیوندهایی را که خدا به برقراری آن دستور داده، برقرار می دارند و از پروردگارشان می ترسند؛ و از بدی حساب (روز قیامت) بیم دارند و آنها که به خاطر ذات (پاک) پروردگارشان شکیبایی می ‏کنند؛ و نماز را برپا می ‏دارند؛ و از آنچه به آنها روزی داده ‏ایم، در پنهان و آشکار، انفاق می ‏کنند؛ و با حسنات، سیئات را از میان می ‏برند؛ پایان نیک سرای دیگر، از آن آنهاست».(2)





    (¯*~•~* نگاهي به پيشنه نوروز و اداب و رسوم نوروزي *~• ~*¯)
    *******************************
    اشتباه من این بود ….هر جا رنجیدم ، لبخند زدم ….
    فکر کردند درد ندارد ، محکم تر زدند

    *******************************
    گرچه گذر زمان فرصت مهرورزیدن رادریغ نمی کند،امامرگرااستثنائی نیست. فرصت ها را براي مهرورزي دريابيم

    *******************************
    سکوت خطرناک تر از حرفهای نیشداراست
    کسی که
    سکوت می کند روزی حرفهایش را
    سرنوشت به تلخی به شما خواهد گفت


    *******************************



  7. #16
    مدير کل سایت
    فاطمی*خادمه یوسف زهرا(س)* آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1388
    صلوات
    23071
    دلنوشته
    43
    اللهم عجل لولیک الفرج و العافیة و النصر
    نوشته : 62,813      تشکر : 57,647
    171,680 در 50,216 پست تشکر شده
    وبلاگ : 173
    دریافت : 9      آپلود : 102
    فاطمی*خادمه یوسف زهرا(س)* هم اکنون آنلاین است.

    gol.






    آئين هاي اخلاقي - اجتماعي نوروز

    به هنگام تحویل سال همه اعضای خانواده جامه های تازه خود را پوشیده و دور سفره هفت سین گرد می آیند . پدر بزرگ و مادربزرگ در بالای سفره و پس از آنها پدر و مادر و فرزندان در کنار سفره می نشینند .

    عقیده بر این است که به هنگام تخویل سال همگی باید به آینه نگاه کنند و پس از آن بزرگترین فرد خانواده قرآن را برداشته و اندکی از آن را می خواند . قبل از تحویل سال همه اعضای خانواده دعای تحویل سال را بارها زیر لب زمزمه می کنند
    :
    یا مقلب القلوب والابصار ، یا مدبر اللیل و النهار ، یا محول الحول و الاحوال ، حول حالنا الی احسن الحال .

    از دیگر عقاید این است که آینه ای را به صورت خوابیده در سفره قرار داده و تخم مرغی را روی آن قرار می دهند و می گویند که به هنگام تحویل سال این تخم مرغ تکان می خورد .

    این عقیده از آنجا سرچشمه می گیرد که قدما می گفته اند کره زمین بر روی شاخ گاوی قرار گرفته است و هر گاه که گاو خسته می شود کره زمین را از یک شاخش به سمت دیگر پرتاب می کند و این مواقع همان زمان تحویل سال است

    هنگام تحویل سال توپی شلیک می شد که از صدای آن همه متوجه تحویل سال نو می شندند که از صدای آن همه متوجه سال نو می شدند

    و آنگاه همگی به روبوسی مشغول شده و فرا رسیدن سال جدید را به یکدیگر تبریک می گفتند و پس از آنکه بزرگترها عیدی های کوچکترها را که معمولاٌ سکه و یا اسکناس بوده است از لای قرآن کریم درآورده و به آنها می دادند .

    پس از آن ، بسته به هنگام تحویل سال که اگر روز باشد فوراٌ افراد کوچکتر فامیل به دیدن بزرگترها رهسپار می شوند و معمولاٌ ناهار یا شام روز اول عید را در منازل بزرگان خویش صرف می کنند باز این عقیده حکمفرماست که در روز اول عید باید رشته پلو خورد تا به این وسیله در سال جدید سر رشته کارها دستشان آمده و تا پایان سال از دستشان خارج نشود .





    (¯*~•~* نگاهي به پيشنه نوروز و اداب و رسوم نوروزي *~• ~*¯)
    *******************************
    اشتباه من این بود ….هر جا رنجیدم ، لبخند زدم ….
    فکر کردند درد ندارد ، محکم تر زدند

    *******************************
    گرچه گذر زمان فرصت مهرورزیدن رادریغ نمی کند،امامرگرااستثنائی نیست. فرصت ها را براي مهرورزي دريابيم

    *******************************
    سکوت خطرناک تر از حرفهای نیشداراست
    کسی که
    سکوت می کند روزی حرفهایش را
    سرنوشت به تلخی به شما خواهد گفت


    *******************************



  8. #17
    مدير کل سایت
    فاطمی*خادمه یوسف زهرا(س)* آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1388
    صلوات
    23071
    دلنوشته
    43
    اللهم عجل لولیک الفرج و العافیة و النصر
    نوشته : 62,813      تشکر : 57,647
    171,680 در 50,216 پست تشکر شده
    وبلاگ : 173
    دریافت : 9      آپلود : 102
    فاطمی*خادمه یوسف زهرا(س)* هم اکنون آنلاین است.

    پیش فرض




    نوروز منتظران


    در تقویم انتظار، همه فصل ها از عطر بهارى مهدى علیه السلام متبرك است.

    نوروز منتظران روزى است كه از شب ظهور آغاز مى شود.

    انتظار، فاصله اى است میان دو جمعه: جمعه ولادت و جمعه ظهور.

    بهار، همه طراوتش را مدیون یك گل است: گل زیباى نرگس.

    اگر سختى زمستان غیبت نبود، شوق آمدن بهار عدالت معنا نداشت.

    خانه تكانى، رسم قدیمى همه منتظران بهار است. بهار مهدى علیه السلام از راه مى رسد، خانه تكانى دل ها را فراموش نكنیم.

    بهترین هدیه اى كه مى توان براى گلدان شكسته قلب منتظران خرید، یك شاخه گل نرگس است.

    جمعه ها كافى نیست، هر روز سهمى را به امام زمان علیه السلام اختصاص بدهیم.

    منتظران واقعى به اشك و آه و دعا اكتفا نمى كنند.

    نوروزها مى آیند و مى روند، حیف است اگر فقط با نقل و شكلات و شیرینى و دید و بازدید برگزارش كنیم.

    كم لطفى مهمان است بر سر سفره بنشیند و صاحبخانه را نشناسد، حتى اگر او را نبیند.

    امام زمان علیه السلام بیشتر از آن به گردن شیعه حق دارند كه فقط نیمه هاى شعبان و جمعه ها به یادشان بیفتیم.

    اگر خورشید از چشم ما پنهان مانده است، تقصیر ابرها نیست، چشمان ما باران نخورده است.

    حتى اگر امام از چشم ما غایب باشد، باز هم ما از چشم او غایب نیستیم.

    اى كاش روزهاى «غفلت» ما از شب هاى «غیبت» او طولانى تر نبود.

    مبادا فقط وقتى همه درها به رویمان بسته شد، درب خانه امام زمان علیه السلام را بزنیم.

    مكه با همه «صفا»یى كه دارد، بى گل روى مهدى علیه السلام بى«صفا» است.

    هر دستى در آرزوى بوسیدن حجرالاسود است، حجرالاسود در آرزوى بوسیدن دست مهدى علیه السلام است.

    نماز هیچ مأمومى بى امام اقامه نمى شود، ما چند ركعت را به امام خویش اقتدا كرده ایم؟

    دیر و زودش مصلحت است، امّا هیچ عریضه اى بى جواب نمى ماند.


    منبع: ماهنامه موعود



    تبیان
    (¯*~•~* نگاهي به پيشنه نوروز و اداب و رسوم نوروزي *~• ~*¯)
    *******************************
    اشتباه من این بود ….هر جا رنجیدم ، لبخند زدم ….
    فکر کردند درد ندارد ، محکم تر زدند

    *******************************
    گرچه گذر زمان فرصت مهرورزیدن رادریغ نمی کند،امامرگرااستثنائی نیست. فرصت ها را براي مهرورزي دريابيم

    *******************************
    سکوت خطرناک تر از حرفهای نیشداراست
    کسی که
    سکوت می کند روزی حرفهایش را
    سرنوشت به تلخی به شما خواهد گفت


    *******************************



  9. #18
    مدیر ارشد انجمن فرهنگی
    عهد آسمانى آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 6,393      تشکر : 18,195
    11,960 در 3,707 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    عهد آسمانى آنلاین نیست.

    پیش فرض





    یکی از پرسش‌هایی که همواره در مورد عید نوروز مطرح می‌شود، دلیل ماندگاری این جشن در ایران اسلامی برخلاف بسیاری از آداب و رسوم و اعتقادهای دیگر است. این بخش از بیانات مقام معظم رهبری، دقیقاً به این امر اشاره دارد. ایشان دلیل تداوم و ماندگاری این جشن باستانی در جامعه‌ی اسلامی ایران را استفاده از آن برای «معرفت، دین، معنویت، اخلاق اسلامی و نزدیکی به خدا» عنوان کردند.

    لازم به یادآوری است که ورورد اسلام به ایران و برخورد مسالمت آمیز آن با آیین‌ها و اعتقادهای مذهبی و ملی ایرانیان موجب شد که همه‌ی آن مراسم و آداب، از جامعه‌ی اسلامی ایران رخت بر نبندد. در نتیجه از میان انبوه جشن‌های ایرانی قبل از اسلام برخی مانند عید نوروز، جشن سده و جشن‌های کوچک‌تر دیگری، هم‌چنان میان ایرانیان مسلمان باقی مانده که بزرگ‌ترین آن‌ها جشن نوروز است.

    همان‏طور که مقام معظم رهبری تأکید کردند، دلیل اصلی این تداوم و ماندگاری، آمیزش و پیوند این جشن با فرهنگ اسلامی است؛ واقعیت آشکاری که در طول تاریخ ایران پس از اسلام، بسیاری آن را نادیده انگاشته‏ ویا وانمود به نادیده انگاری کرده‏اند. به نظر می‌رسد به تازگی نیز یک جریان سیاسی در کشور دقیقاً همان نگاه را به نوروز دنبال می‌کند و برمبنای یک پیش‏فرض غلط در مورد روحیه‌ی وطن‏دوستی ملت ایران، سعی می‌نماید جنبه‌ی ناسیونالیستی این عید و جشن باستانی را برجسته نماید.

    در این زمینه توجه به چند نکته می‏تواند راه‏گشا باشد:

    1) ماهیت جشن نوروز و وجود مجموعه‌ای آداب و رسوم در این جشن مثل دید و بازدید، نظافت خانه و کاشانه، هدیه دادن، استفاده از پوشش‌های نو و... که نه تنها سازگار با مبانی و ارزش‌های اسلامی، بلکه مورد تأکید این دین الهی نیز بود، در تلاش مردم ایران برای استفاده‌ی «معنویت محور» ازنوروز و در نتیجه ماندگاری آن تأثیرگذار بوده است.

    2) یکی دیگر از دلایل بقای این جشن باستانی، تأیید آن از سوی بزرگان دینی از جمله ائمه‌ی اطهار(علیه‌السلام) بوده است؛ به گونه‌ای که حتی روایاتی از امامان شیعه در بزرگ‌داشت نوروز نقل شده است. در روایات اسلامی و اعتقادهای مردم ایران، نوروز روزی است که خداوند از بندگان پیمان گرفت تا او را پرستش کنند؛ روزی است که ابراهیم بت‌ها را شکست؛ روزی است جبرییل بر حضرت محمد(صلی‌الله‌علیه‌وآله) نازل شد؛ روز غدیرخم است؛ روز آفرینش انسان است و روز ظهور حضرت صاحب‌الزمان(عجل‌الله‌تعا لی‌فرجه) خواهد بود. علاوه بر این در اعتقادهای اسلامی برای عید نوروز همان اعیاد اسلامی آداب و مناسکی مثل نماز، روزه، دعا و ... در نظر گرفته شده است. این نوع نگاه به جشن نوروز در تبدیل آن به یک عید دینی- ملی نقش داشته است.

    3) عید نوروز یکی ازآیین‌های مشترک میان ملت ایران و بسیاری از ملت‌های دیگر در آسیای میانه، قفقاز و خاورمیانه و حتی بخشی از هند می‌باشد، این مسأله موجب شده جریان سیاسی یاد شده تصور کند که برای استفاده از این عید، به عنوان عامل همبستگی ملت‌های حوزه‌ی تمدنی نوروز ، نباید رنگ و بوی دینی به آن داد؛ در حالی که این تصور اشتباه است، چرا که حوزه‌ی تمدنی نوروز (شامل کشورهای ترکمنستان، آذربایجان، تاجیکستان، افغانستان، ترکیه، عراق و....) حوزه‌ی تمدنی اسلام نیز است.
    بنابراین حتی در استفاده‌ی نمادین از نوروز برای همبستگی بین ملت‌ها نیز بایستی رنگ و لعاب دینی و معنوی آن را برجسته کرد و اتفاقاً برجسته نمودن روح معنویت و علقه‌های اسلامی در عید نوروز، بر جذابیت آن در نزد ملت‌های حوزه‌ی تمدنی نوروز که اکثریت مسلمان هستند، خواهد افزود.

    4) از بررسی جایگاه نوروز در ایران پس از اسلام و در تمدن ایرانی – اسلامی این نکته به‌دست می‌آید که توجه اسلام و ایرانیان مسلمان به این عید و جشن باستانی، تنها جنبه‌ی «کارکردی» دارد؛ به این معنا که نوروز «اصالت دینی و اعتقادی» ندارد ولی کارکردهای مثبت و سازنده‌ی آن موجب شده است که ایرانیان مسلمان از آن به عنوان یک «نماد و ابزار» استفاده کنند تا به برخی از آیین‌های انسانی، اخلاقی و اسلامی مانند دید و بازدید، حضور در زیارت‌گاه‌ها، مراکز دینی و ... روح تازه بدمند. از این رو هرگونه اغراق در مورد این جشن و تصور جایگاه غیر واقعی به آن که آن را در ردیف ایام اللهی همانند شب قدر و ... بنشاند، هیچ مبنای دینی و الهی ندارد.

    5) از مجموع نکات بیان شده می‌توان نتیجه گرفت که عید نوروز ماندگاری خویش در تمدن ایران اسلامی را مدیون توجه و تأیید اسلام و به ویژه مکتب تشیع است وگرنه همانند بسیاری از سنت‌های ایران باستان در برابر فرهنگ و ارزش‌های اسلامی رنگ می‌باخت.

    بنابراین، از یک‏سو هرگونه تلاشی برای وجهه‌ی ناسیونالیستی بخشی به این سنت پسندیده نه تنها در گسترش و حفظ آن ثمری ندارد، بلکه حتی ممکن است از منظر جامعه‌شناختی اصل وجودی آن را با پرسش‌های اعتقادی مواجه ساخته و موجب تضاد و چالش فرهنگی–اعتقادی در جامعه‌ی اسلامی و انقلابی ایران گردد.

    از سوی دیگر، استفاده‌ی سیاسی از این جشن دینی- ملی نیز مذموم است؛ چراکه تحولات سیاسی و اجتماعی ایران معاصر دو عبرت آموزنده را به اثبات رسانده است: اول، ترویج ناسیونالیسم از نوع غربی آن نه تنها با آرمان‏های انقلاب اسلامی ناسازگار است، بلکه در جامعه‌ی ایران معاصر هم هیچ‏وقت افراد و جریان‏های سیاسسی را به مقاصدشان نرسانده است. دوم، شامه‏ی تیز مردم ایران خیلی زود اهداف سوءِ تمسک به احساسات دینی و یا ملی را تشخیص و افراد و جریان‏های سو استفاده کننده را لو می‏‏دهد.

    به همان اندازه که عوام فریبی رضاخان و تظاهر او به دین‌داری و عزاداری سالارشهیدان نتوانست ذهن ملت ایران را از ماهیت این عنصر بیگانه منحرف سازد، ناسیونالیسم ترویج شده از سوی پهلوی دوم هم هیچ‏گاه به نتیجه‌ی مطلوب این رژیم نرسید.

    در روزگار نزدیک‏تر هم تلاش‌های برخی تئوریسین‏ها و منصب‏داران در دوران اصلاحات برای بزرگ داشت تخت جمشید و ... نتوانست بر سیاست‌های منفعلانه و گاه خائنانه‌ی آن‌ها (علی‌رغم ادعای وطن دوستی) پرده‌ی فریب بکشد.

    بنابراین، به نظر می‏رسد تلاش یک جریان نوظهور سیاسی برای ترویج عناصر ناسیونالیستی و یا استفاده از احساسات ناسیونالیستی ملت ایران که خود را در طرح مباحثی تحت عنوان مکتب ایرانی و یا در اقدام‌هایی مانند تمجید و ستایش کوروش و منشور آن و دیگر نمادهای ایران باستان بازنمایی می‏کند، همانند موارد مشابه قبلی ناکام بماند و حنای اغراق درباره‌ی هویت ایران باستان که به منظور گرفتن چند برگ رأی انتخاباتی بیش‌تر صورت گیرد، در میان ملت هوشیار ایران اسلامی رنگی نداشته باشد.*


    .[1]سخنرانی مقام معظم رهبری در حرم رضوی ،01/01/ 1390

    (¯*~•~* نگاهي به پيشنه نوروز و اداب و رسوم نوروزي *~• ~*¯)

صفحه 2 از 2 نخستنخست 12

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •