۞ ω ۞رذائل اخلاقي - بذله گوئي و مزاح ۞ ω ۞ سایت آیه های انتظار انجمن آیه های انتظار
ثبت نام
سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
تبلیغات تبلیغات
۞ ω ۞رذائل اخلاقي - بذله گوئي و مزاح ۞ ω ۞
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 2 , از مجموع 2
  1. #1
    مدير کل سایت
    فاطمی*خادمه یوسف زهرا(س)* آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1388
    صلوات
    23071
    دلنوشته
    43
    اللهم عجل لولیک الفرج و العافیة و النصر
    نوشته : 62,773      تشکر : 57,586
    171,621 در 50,183 پست تشکر شده
    وبلاگ : 173
    دریافت : 9      آپلود : 102
    فاطمی*خادمه یوسف زهرا(س)* آنلاین نیست.

    پیش فرض ۞ ω ۞رذائل اخلاقي - بذله گوئي و مزاح ۞ ω ۞









    بذله گویی و مزاح


    بذله گویی و مزاح یكی از موارد حسن رفتار است ولی باید توجه داشت كه از جمله آفات زبان كه مانند دیگر آفات آن آثار سوء و عواقب خطرناكی را به دنبال دارد مزاح و شوخی است.

    به همین جهت، در آداب دینی برای مزاح و شوخ طبعی حدّ و مرزی مشخص شده است كه اگر از آن حد تجاوز كنند آثار نا مطلوبی به بار خواهد آورد. بنابر این، انسان باید مالك زبان خود باشد و هنگام مزاح و شوخی بعد مثبت و منفی آن را در نظر بگیرد و حتی الامكان از بذله گویی بپرهیزد، كه هر سخن جایی و هر نكته مقامی دارد. زیرا اگر كسی زندگی خود را با شوخی و بذله گویی سپری كند و در مزاح كردن به حدّ افراط كشیده شود به تدریج در اثر عادت به مزاح در برخورد با مسائل جدّی نیز جدّی نخواهد بود و كسی كه در زندگی و در برابر وظایف خود احساس مسئولیت نكند نمی‏تواند به حال خود و اجتماع مفید باشد.

    بدیهی است كسی كه روح شوخی و مزاح بر او غلبه كند حسّ واقع بینی را از دست می‏دهد و آن گونه كه باید حقایق را درك نمی‏كند و دیگران نیز مطالب او را جدّی تلقّی نمی‏كنند.

    آنچه از مجموعه روایات ائمه معصومین _ علیهم السلام _ استفاده می‏شود این است كه مزاح و شوخی تا حدّی مطلوب است، زیرا پیشوایان دینی ما به طور مطلق از مزاح نهی نكرده‏اند بلكه شوخ طبعی را به طور نسبی و در شرایط خاص ستوده‏اند و حتّی خود آن بزرگواران گاهی مزاح می‏كردند،

    چنانكه رسول خدا _ صلّی اللّه علیه و آله _ فرمود:

    «إنّی لأمزح و لا أقول إلا حقّا؛[1]

    من مزاح می‏كنم ولی سخنی جز حق نمی‏گویم.»

    شخصی به نام معمّر بن خلاد می‏گوید:

    از امام هشتم علی بن موسی الرضا علیهما السلام پرسیدم: قربانت شوم، اگر كسی در میان جمعیتی باشد كه هنگام سخن گفتن با یكدیگر شوخی می‏كنند و می‏خندند وظیفه او چیست؟ فرمود: باكی نیست تا زمانی كه نباشد. و من گمان دارم كه مقصود حضرت فحش بود. یعنی در صورتی كه مزاح و شوخی توأم با فحش و ناسزاگویی نباشد اشكالی ندارد. سپس فرمود: رسول خدا _ صلّی اللّه علیه و آله _ این گونه بود كه مرد اعرابی خدمت آن حضرت می‏رسید و برای ایشان هدیه‏ای می‏آورد و همانجا می‏گفت بهای هدیه‏ام را بپردازید و رسول خدا _ صلّی اللّه علیه و آله _ می‏خندید. و هر گاه اندوهگین می‏شد می‏فرمود: آن مرد چادر نشین چه شد؟ ای كاش نزد ما می‏آمد.

    شخص دیگری می‏گوید كه امام صادق _ علیه السلام _ فرمود:
    «ما من مؤمن إلا و فیه دعابه، قلت و ما الدّعابه؟ قال المزاح؛[3]

    هیچ مؤمنی نیست جز اینكه در او دعابه هست.

    عرض كردم: دعابه چیست؟ فرمود: مزاح.»

    امام باقر _ علیه السلام _ فرمود:
    «إنّ اللّه عزّ و جلّ یحبّ المداعب فی الجماعه بلا رفث؛[4] خداوند انسان شوخ طبع را دوست دارد به شرط آنكه از گناه و ناسزاگویی بپرهیزد.»
    روش پیامبر و ائمّه معصومین علیهم السلام

    رسول گرامی اسلام _ صلّی اللّه علیه و آله _ و ائمه معصومین _ علیهم السلام _ نیز مزاح می‏كردند (نمونه‏اش از رسول خدا _ صلّی اللّه علیه و آله _ گذشت) و مردم را نیز به آن ترغیب می‏نمودند، چنانكه امام صادق _ علیه السلام _ به شخصی فرمود:

    «آیا با یكدیگر مزاح می‏كنید؟ آن مرد گفت: كم مزاح می‏كنیم. (امام _ علیه السلام _) فرمود: این طور نباشید زیرا شوخی نشانه خوش خلقی است و به وسیله شوخی برادر دینی خود را خوشحال می‏كنی. سپس فرمود: رسول خدا _ صلّی اللّه علیه و آله _ برای اینكه كسی را خوشحال كند با او مزاح می‏كرد.»[5]

    و حضرت علی _ علیه السلام _ فرمود:

    «كان رسول اللّه _ صلّی اللّه علیه و آله _ : لیسرّ الرّجل من أصحابه اذا راه مغموما بالمداعبه؛[6]

    رسول خدا _ صلّی اللّه علیه و آله _ هرگاه یكی از اصحاب خود را اندوهگین می‏دید او را با شوخی و مزاح خوشحال می‏كرد.»

    و در حدیث دیگر از امام صادق _ علیه السلام _ آمده است:

    كان رسول اللّه _ صلّی اللّه علیه و آله _: «یداعب و لا یقول إلا حقّا؛[7]

    پیامبر خدا _ صلّی اللّه علیه و آله _ مزاح می‏كرد ولی جز حق سخنی نمی‏گفت.»
    و نیز كسی از ابن عباس پرسید:

    «أ كان النّبی _ صلّی اللّه علیه و آله _ یمزح؟ فقال كان النّبی _ صلّی اللّه علیه و آله _ یمزح؛[8] آ

    یا رسول خدا _ صلّی اللّه علیه و آله _ مزاح می‏كرد؟ گفت: آری.»

    پس پیشوایان دینی ما نیز مزاح می‏كردند ولی تا حدی كه به افراط نرسد.
    این‏ها احادیثی بود كه تا حدّی نسبت به مزاح و شوخی نظر مثبت داشت.




    ۞ ω ۞رذائل اخلاقي - بذله گوئي و مزاح ۞ ω ۞
    *******************************
    اشتباه من این بود ….هر جا رنجیدم ، لبخند زدم ….
    فکر کردند درد ندارد ، محکم تر زدند

    *******************************
    گرچه گذر زمان فرصت مهرورزیدن رادریغ نمی کند،امامرگرااستثنائی نیست. فرصت ها را براي مهرورزي دريابيم

    *******************************
    سکوت خطرناک تر از حرفهای نیشداراست
    کسی که
    سکوت می کند روزی حرفهایش را
    سرنوشت به تلخی به شما خواهد گفت


    *******************************



  2.  

  3. #2
    مدير کل سایت
    فاطمی*خادمه یوسف زهرا(س)* آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1388
    صلوات
    23071
    دلنوشته
    43
    اللهم عجل لولیک الفرج و العافیة و النصر
    نوشته : 62,773      تشکر : 57,586
    171,621 در 50,183 پست تشکر شده
    وبلاگ : 173
    دریافت : 9      آپلود : 102
    فاطمی*خادمه یوسف زهرا(س)* آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : ۞ ω ۞رذائل اخلاقي - انتقام جوئي ۞ ω ۞




    جنبه‏های منفی مزاح

    از روایاتی كه گذشت تا حدّی جنبه مثبت مزاح روشن شد، حال به احادیثی می‏پردازیم كه جنبه منفی مزاح را بیان می‏كند

    مزاح شخصیت انسان را از بین می‏برد:
    رسول خدا _ صلّی اللّه علیه و آله _ به امیر مؤمنان _ علیه السلام _ فرمود:
    «یا علی لا تمزح فیذهب بهاؤك؛[9] ای علی از مزاح بپرهیز كه شخصیت تو را از بین می‏برد.»
    حمران بن اعین می‏گوید: خدمت امام صادق _ علیه السلام _ شرفیاب شدم و از حضرت تقاضا كردم مرا توصیه و سفارش كند. آن بزرگوار پس از سفارش به تقوا فرمود:
    «و ایّاك و المزاح فانّه یذهب هیبه الرّجل و ماء وجهه...؛[10] از شوخی بپرهیز زیرا بزرگی و عظمت شخص را از بین می‏برد و موجب ریختن آبروی او می‏گردد.»
    در حدیث دیگری نیز از آن امام می‏خوانیم كه به شخصی فرمود:
    «أوصیك بتقوی اللّه و إیّاك و المزاح فإنّه یذهب بالبهاء؛[11] تو را به تقوا سفارش می‏كنم و توصیه می‏كنم كه از مزاح بپرهیز زیرا ابّهت و سنگینی تو را از بین می‏برد.»
    پیامبر اكرم _ صلّی اللّه علیه و آله _ فرمود:
    «كثره المزاح تذهب بماء الوجه؛[12] مزاح بیش از حد آبروی شخص را می‏برد.»
    و امام صادق _ علیه السلام _ در حدیثی فرمود:
    «إیّاكم و المزاح فإنّه یذهب بماء الوجه؛[13] از شوخی بپرهیزید چرا كه آبروی انسان را می‏برد.»
    مزاح و جری شدن مردم:
    اثر سوء دیگر مزاح این است كه مردم به انسان جری شده و برای او ارزش و احترامی قائل نمی‏شوند. از این رو امام صادق _ علیه السلام _ فرمود:
    «لا تمازح فیجترأ علیك؛[14] شوخی مكن كه روی مردم به تو باز می‏شود.»
    البته روایات یاد شده در نکوهش مزاح، منظور مزاح و شوخی است که نابجا باشد و به تمسخر دیگران منجر شود و آبرو و حیثیت دیگران ریخته شود و ... و گرنه مزاح و شوخی معقول اشکالی ندارد.
    گفته‌اند كه: «هر چیزی تخمی دارد، و تخم عداوت و دشمنی شوخی است.» و از مفاسد شوخی آن است كه دهان را به هرزه خندی می‌گشاید و آدمی را به خنده می‌آورد، و خنده، دل را تاریك و آبرو و وقار را تمام می‌كند. و به این جهت خدای ـ تعالی ـ نهی از آن فرموده كه:
    «فَلیَضحكوا قلیلا وَ لیَبكوا كَثیرا»، یعنی: بسیار كم بخندید و بسیار گریه كنید.»[15]
    و حضرت رسول ـ صلی الله علیه و آله ـ فرمود كه: «هرگاه بدانید آنچه من می‌دانم، هر آینه كم خواهید خندید.»[16]
    و شكی نیست كه خنده‌ی بسیار، علامت غفلت از آخرت و مرگ است.
    یكی از بزرگان با خود خطاب كرد و گفت: «ای نفس! می‌خندی و حال این كه شاید كفن تو اكنون در دست گازر باشد و آن را گازری كند.»[17]
    بلی، كسی را كه مرحله‌ای چون مرگ در پیش، و خانه‌ای چون آخرت در عقب، و دشمنی چون شیطان در كمین، و محاسبی چون كرام الكاتبین قرین، عمری چون برق در گذر، و منزلی چون دنیا كه محل صد هزار گونه خطر است مستقر، خندیدن و شوخی كردن نیست، و با خاطر جمع نشستن نه، مگر از غفلت و بی‌خبری.
    مباش ایمن كه این دریای خاموش نكرده‌ست آدمی خوردن فراموش
    ز رنگ ایمن نبینی آب جویی مسلم نیست از سنگی سبویی
    یك امروز است ما را «نقد ایام»[18] بر آن هم اعتمادی نیست تا شام
    یكی از بزرگان دین شخصی را دید كه می‌خندد، گفت:‌ «آیا به تو رسیده است كه وارد آتش جهنم خواهی شد؟ گفت: بلی. گفت: آیا دانسته‌ای كه از آن خواهی گذشت؟ گفت: نه. گفت: پس به چه امید می‌خندی؟ گویند: آن شخص را دیگر كسی خندان ندید.»[19]

    و مخفی نماند كه خنده‌ مذموم، قهقهه است كه با صدا باشد، اما تبسم كه كسی صدایی از او نشنود مذموم نیست بلكه ممدوح است. و تبسّم نمودن پیغمبر ـ صلی الله علیه و آله ـ معروف و مشهور است. و همچنین شوخی و مزاح مذموم در وقتی است كه كسی افراط در آن كند، یا مشتمل بر دروغ و غیبت باشد، یا باعث آزردگی و خجالت دیگری شود. اما مزاح اندك، كه از حق تجاوز نشود و مشتمل بر سخن باطل یا ایذاء و اهانتی نباشد و باعث شكفتگی خاطری گردد مذموم نیست و مكرّر از حضرت رسول ـ صلی الله علیه و آله ـ صادر شده، و از اصحاب در خدمت آن جناب صدور یافته چنانچه بعضی از آن در كتب اصحاب مسطور و مذكور است.[20]


    پي نوشت :
    [1] . علامه مجلسی، بحار الانوار، ج16، ص116.
    [2] . محمد بن یعقوب کلینی، الکافی، ج2، ص663.
    [3] . الکافی، همان.
    [4] . همان.
    [5] . همان.
    [6] . محدث نوری، مستدرک الوسائل، ج8 ص407.
    [7] . همان، ص408.
    [8] . همان، ص413.
    [9] . شیخ حر عاملی، رسائل الشیعه، ج12، ص113.
    [10] . وسائل الشیعه، همان.
    [11] . همان.
    [12] . الکافی، همان، ص665.
    [13] . همان، ص664.
    [14] . الکافی، همان، ص665.
    [15] . توبه (سوره‌ی 9)، آیه‌ی 82.
    [16] . احیاء العلوم، ج3، ص111، محجه البیضاء، ج5، ص232.
    [17] . همان منابع.
    [18] . روزگار در دست ماست.
    [19] . احیاء العلوم، ج3، ص111، محجه البیضاء، ج5، ص232.


    [20] . بحارالانوار، ج16، ص298،‌ح2.
    آيت الله مهدوي كني- نقطه هاي آغاز در اخلاق عملي، ص563





    ۞ ω ۞رذائل اخلاقي - بذله گوئي و مزاح ۞ ω ۞
    *******************************
    اشتباه من این بود ….هر جا رنجیدم ، لبخند زدم ….
    فکر کردند درد ندارد ، محکم تر زدند

    *******************************
    گرچه گذر زمان فرصت مهرورزیدن رادریغ نمی کند،امامرگرااستثنائی نیست. فرصت ها را براي مهرورزي دريابيم

    *******************************
    سکوت خطرناک تر از حرفهای نیشداراست
    کسی که
    سکوت می کند روزی حرفهایش را
    سرنوشت به تلخی به شما خواهد گفت


    *******************************



اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •