بازار در تمدن اسلامی سایت آیه های انتظار انجمن آیه های انتظار
ثبت نام
سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
تبلیغات تبلیغات
بازار در تمدن اسلامی
صفحه 3 از 9 نخستنخست 1234567 ... آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 21 تا 30 , از مجموع 87
  1. #21
    كاربر ويژه
    mahsa آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    10
    دلنوشته
    1
    نوشته : 4,585      تشکر : 1,298
    5,298 در 2,661 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    mahsa آنلاین نیست.

    پیش فرض




    بازارهای سنتی به عنوان یک سازمان اقتصادی و یک نهاد اجتماعی بزرگ و مؤثر, پیشینه ای طولانی و نقشی با اهمیت در اجتماعات شرقی, بویژه جامعه ایران داشته است. در شهرهای کهن مشرق زمین, بازارهای پر رفت و آمد انباشته از کالا, از دیر باز فعالانه جاذب پول و کالا بوده اند. بازار به عنوان یکی از مؤثرترین نهادها و سازمانهای شهری, همواره مورد نگرش و دقت جغرافی نگاران, جهانگردان و مسافران واقع شده است و همچنین به مثابة ستون فقرات اقتصاد شهری, مرتبط کننده و در مواردی اداره کننده فعالیتها و تحرکات روزمرة اجتماعی و قلب تپنده مبادلات کالایی و مایحتاج جامعه بوده است (خسرو معتقد, ص13).
    بازار در تمدن اسلامی

  2. تشكر

    مدير اجرايي (15-01-1391)

  3. #22
    كاربر ويژه
    mahsa آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    10
    دلنوشته
    1
    نوشته : 4,585      تشکر : 1,298
    5,298 در 2,661 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    mahsa آنلاین نیست.

    پیش فرض




    در کنار یا پیرامون بازارها, سراها و کاروانسراها و میهمانسراها و مساجد و حمامها و تشکیلات و اماکن گوناگون به چشم می خورد و در بسیاری از شهرهای ایران نیز, بازار در نزدیکترین فاصله با اماکن مقدس مذهبی مانند مزار امامزادگان ایجاد می شد و این امر حضور بازار را به عنوان یک رکن مهم اجتماعی و سنتی, علاوه بر دارا بودن خصایص اقتصادی و طبیعی آن, به اثبات می رساند. در نزدیکترین سده های پس از اسلام, شهرهای بزرگ ایران به بازارهای معظمی آراسته بودند که از نظر گستردگی حوزه ارتباط و فعالیت, قرار گرفتن در حیطه بیکران ارتباطات اقتصادی دولت اسلام و ورود و خروج قافله ها از دورترین نقاط جهان آن زمان, با بازارهای ایران پیش از اسلام تفاوت و تمایز عمده داشته و بر آنها رجحان داشتند (خسرو معتقد, بی تا, ص13).
    بازار در تمدن اسلامی

  4. تشكر

    مدير اجرايي (15-01-1391)

  5. #23
    كاربر ويژه
    mahsa آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    10
    دلنوشته
    1
    نوشته : 4,585      تشکر : 1,298
    5,298 در 2,661 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    mahsa آنلاین نیست.

    پیش فرض




    از زمان پیامبر اسلام, بازارها به جهت آنکه در اطراف مساجد بزرگ و یا مسجد جامع بنا می شد و مسجد جامع کنار ارک یعنی مقرّ حکومت بود, لذا بازارهای سنتی از مراکز سیاسی و مذهبی شهر بشمار می رفت. در اطراف بازارها محله های مسکونی بود و بدین صورت بازارها با مصرف کنندگان همزیست بودند. در هر منطقة بازار چندین مسجد بزرگ و کوچک, و معدودی حوزة علمیه ساخته می شد؛ به گونه ای که منطقه اقتصادی بازار معبر طلاب, فضلا, اساتید و روحانیون بود. بدین ترتیب,بازار سیمایی علمی, فرهنگی و اقتصادی داشت که بیانگر ارتباط عمیق تجارت, علم و اخلاق در فرهنگ اسلامی است.
    در شهرهایی که جنبه خاص مذهبی داشت, بازارها در اطراف و گرداگرد مراکز مقدس شهر ساخته می شد. بازارهای سنتی مشهد و همچنین شهرهای کربلا و کاظمین در عراق گویای این طرح می باشد
    بازار در تمدن اسلامی

  6. تشكر

    مدير اجرايي (15-01-1391)

  7. #24
    كاربر ويژه
    mahsa آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    10
    دلنوشته
    1
    نوشته : 4,585      تشکر : 1,298
    5,298 در 2,661 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    mahsa آنلاین نیست.

    پیش فرض




    هر بازار دارای دروازه و دری بود که شبها بسته می شد. تا چند قرن پیش بعضی از مغازه های بازار, در نداشتند بلکه شبها و در ایام تعطیل, مغازه داران توسط پارچه های ضخیم, مغازه های خود را می بستند. محل تقاطع دو راسته اصلی بازار, چهار سوق خوانده می شد و از مهمترین بخشها و نقاط بازار به شمار می رفت و بازرگانان بزرگ در این محل حجره داشتند. کاروانسراهای کوچکتری موسوم به "سرا" در سراسر طول بازار احداث می شد و دفاتر تجار و انبار برخی از کالاها در آنها قرار داشت. حیوانات بارکش کمتر وارد این سراها می شدند. در پشت برخی از سراهای مهم, کاروانسراهای بزرگی جهت فرود کاروانهای تجاری و انبار کردن کالاها وجود داشت و کاروانها از طریق راهی به موازات بازار وارد آن می شدند. حجره های تجار در تیمچه ها, که اغلب دو طبقه بودند, قرار داشت. اغلب تیمچه ها به عرضه یک کالا اختصاص داشت. کالاهای گران قیمت و ظریف در رسته هایی موسوم به "قیصریه" عرضه می شد؛ هر قیصریه دارای در, یا درهای جداگانه ای بود. در هر رسته کالاهای یکسان به فروش می رسید (حسین سلطانزاده, 1365, ص259).
    بازار در تمدن اسلامی

  8. تشكر

    مدير اجرايي (15-01-1391)

  9. #25
    كاربر ويژه
    mahsa آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    10
    دلنوشته
    1
    نوشته : 4,585      تشکر : 1,298
    5,298 در 2,661 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    mahsa آنلاین نیست.

    پیش فرض




    در کتاب ویژگیهای تاریخی شهرنشینی در ایران دوره اسلامی آمده است:
    "...شهرهایی که فرمانروایان اسلامی بنیان گذاردند, دو پایه اصلی داشت: یکی مسجد جامع و دیگری بازار... .مسجد جامع در اوایل دوره اسلامی مرکز مذهبی و سیاسی بود. ... و گذشته از آن, کارکرد فکری و عملی نیز داشت و مرکز آموزش عالی بود. در سوی دیگر مسجد جامع و گاهی گرداگرد آن, بازارها قرار داشتند. نخستین بازار در کنار مسجد جامع, بازار فروشندگان اشیای مذهبی بود و شمع فروشان و عطاران و مهر و تسبیح فروشان و مانند ایشان در این بازار بودند و در کنار آن بازار کتابفروشان و بازار صحافان و سپس چرم سازان قرار داشت. پس از آن نوبت به بازار پارچه فروشان می رسید که قیصریه نامیده می شد و پر اهمیت ترین مرکز بازرگانی بازار بود؛ ... اهمیت اقتصادی قیصریه به عنوان مرکز اصلی بازار از آن جهت بود که صنایع نساجی در بازارهای اسلامی پایه اقتصادی بازار بود. پس از قیصریه, بازار درودگران, مسگران و قفل سازان و پس از آن بازار حلبی سازان و آهنگران قرار داشت. در حاشیه بازارها, کاروانسراها و بازار نعل بندان و زین سازان و پالان دوزان جای داشت که نزدیک دروازة شهر بود... محله های مسکونی گرداگرد بازارها جای داشت ... هر محله برای خود بازارچه, گرمابه و عبادتگاه (مسجد, کلیسا و غیره) جداگانه ای داشت "(احمد اشرف, 1353, صص 18-16).
    بازار در تمدن اسلامی

  10. #26
    كاربر ويژه
    mahsa آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    10
    دلنوشته
    1
    نوشته : 4,585      تشکر : 1,298
    5,298 در 2,661 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    mahsa آنلاین نیست.

    پیش فرض




    آنچه گفته شد, نمونه هایی از بازار اسلامی در کالبد شهرهای اسلامی بود. در سراسر تمدن اسلامی, از غرب تا شرق, شهرهای نوبنیاد تماماً الگویی خاص, متناسب با فرهنگ اسلامی را دنبال می نمود و شهرهای دیگر, با توجه به الگوی مطلوب, به مرور بازسازی می شد.
    بازار در تمدن اسلامی

  11. تشكر

    مدير اجرايي (15-01-1391)

  12. #27
    كاربر ويژه
    mahsa آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    10
    دلنوشته
    1
    نوشته : 4,585      تشکر : 1,298
    5,298 در 2,661 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    mahsa آنلاین نیست.

    پیش فرض




    تعیین مکان بازار

    در تئوریهای اقتصادی, نظریه ای تحت عنوان نظریة تعیین جا (Location Theory ) در باب عوامل مؤثر در تعیین محل استقرار بنگاههای اقتصادی, وجود دارد. طبق این نظریه, مکان مؤسسات تولید آنجایی است که کل هزینه های حمل و نقل به حداقل برسد. هزینه های حمل و نقل واحد تولیدی شامل هزینة تهیه و تأمین مواد اولیه و هزینه توزیع محصولات تمام شده است. هزینه های تأمین مواد اولیه با نزدیک شدن به محل ملزومات کاهش می یابد, و هزینه های توزیع با انتقال کارخانه به نقطه های نزدیکتر به بازارها پایین می آید. چون این نظر احتمالاً در جهات متفاوت سیر می کند, تولید کننده باید مزایای نسبی و عامل هزینه را در اخذ تصمیم برای تعیین جای کارخانه بسنجد (منوچهر فرهنگ, بی تا, ص700). هر چند این نظریه, صرف مسئله سوددهی و افزایش بازدهی تولید اقتصادی را عامل تعیین کننده برای مکان بنگاه تولیدی قرار می دهد و به مسائل فرهنگی و ارزشی که عامل مهم دیگری در تعیین مکان برای بازار و بنگاه تجاری افراد مسلمان می باشد اشاره نمی کند, ولی با این حال به یکی از مسائل مهم اقتصادی به نام پدیدة مکان یابی و تعیین محل, برای استقرار واحدهای تولید که نقش اساسی در روند تولید و تجارت دارد, اشاره می کند.
    بازار در تمدن اسلامی

  13. #28
    كاربر ويژه
    mahsa آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    10
    دلنوشته
    1
    نوشته : 4,585      تشکر : 1,298
    5,298 در 2,661 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    mahsa آنلاین نیست.

    پیش فرض




    روایات بسیاری داریم که دلالت بر دخالت پیامبر اکرم (ص) در تعیین محل بازار دارد که چند نمونة آن را ذکر می نماییم:
    "جاء رجل الی النبی (ص) فقال: انی رأیت موضعاً للسوق؛ افلا تنظرالیه؟ قال: بلی؛ فقام معه, حتی جاء موضع السوق, فلمّا رآه اعجبته, و رکض برجله, و قال: نعم سوقکم هذا؛ فلا ینتقض, و لا یضرب علیکم خراج" (وفاء الوفاء, بی تا, ج2, ص748).
    ترجمه: "مردی نزد پیامبر (ص) آمد و عرضه داشت: «من مکانی برای بازار دیده ام, آیا نمی آیی آن را ببینی؟» فرمود: «چرا», پس با او برخاسته به آن محل رفتند, چون آنجا را دید, تعجب کرد و با پا به آن زمین زده فرمود: «این بازار شماست از آن کم نمی شود (یعنی از مساحت آن کاسته نمی شود) و بر شما خراجی نیست».
    بازار در تمدن اسلامی

  14. #29
    كاربر ويژه
    mahsa آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    10
    دلنوشته
    1
    نوشته : 4,585      تشکر : 1,298
    5,298 در 2,661 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    mahsa آنلاین نیست.

    پیش فرض




    جاء سوق المدینه, فضربه برجله, و قال: هذا سوقکم فلا یضیق و لا یوخذ قیه خراج". و روی ِابنْ زبالة, عن یزید بن عبیدالله بن قسیط: أن السوق کانت فی بنی قینقاع, حتی حول السوق بعد ذلک" (وفاء الوفاء, بی تا, ج2, ص747).
    ترجمه: "چون رسول الله(ص) خواست برای مسلمانان بازاری قرار دهد, به بازار «بنی قینقاع» رفت؛ آنگاه به بازار مدینه آمد و آن را با پا زده فرمود: "این بازار شما است, تنگ نمی شود و از آن خراجی گرفته نمی شود."
    وابن زبالة از یزید بن عبیدالله بن قسیط روایت کرده که بازار در محله قینقاع بود تا اینکه بعد از این ماجرا از آنجا منتقل گردید.
    بازار در تمدن اسلامی

  15. #30
    كاربر ويژه
    mahsa آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    10
    دلنوشته
    1
    نوشته : 4,585      تشکر : 1,298
    5,298 در 2,661 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    mahsa آنلاین نیست.

    پیش فرض




    الیه؛ فقال: لیس هذا لکم بسوق. ثم ذهب الی سوق, فنظرالیه, فقال: لیس هذا لکم بسوق ثم رجع الی هذا السوق, فطاف به, ثم قال: هذا سوقکم؛ فلا ینتقض, و لا یضرب علیکم خراج" (سنن ابن ماجه, بی تا, ج2, ص751). ترجمه:"رسول الله(ص) به بازار بسیط رفت, بدان نظر کرده پس فرمود: "این برای شما بازار نیست1", سپس به بازاری دیگر رفت و در آن نظر انداخت و فرمود:«این برای شما بازار نیست». آنگاه به این بازار (بازار مورد اشارة راوی) بازگشته و در آن گردشی نمود و سپس فرمود: "این مکان بازار شماست, از آن کم نمی شود (یعنی از مساحت آن کاسته نمی گردد) و بر شما خراج (مالیات) بسته نمی شود.
    بازار در تمدن اسلامی

صفحه 3 از 9 نخستنخست 1234567 ... آخرینآخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •