بازار در تمدن اسلامی سایت آیه های انتظار انجمن آیه های انتظار
ثبت نام
سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
تبلیغات تبلیغات
بازار در تمدن اسلامی
صفحه 8 از 9 نخستنخست ... 456789 آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 71 تا 80 , از مجموع 87
  1. #71
    مدیر ارشد انجمن
    mahsa آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    323
    دلنوشته
    2
    نوشته : 4,889      تشکر : 1,942
    6,104 در 2,952 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    mahsa آنلاین نیست.

    پیش فرض




    از تکالیف محتسب بررسی میزان دقت و خوبی کارها بود. گاهی اوقات به آزمایش صاحبان حرف و مشاغل می پرداخت تا از میزان تخصص و مهارت و خبرگی آنان در آن صنعت آگاه گردد.
    از نکات جالب اینکه محتسب, اهل صنف را بر تولید مقداری معین از فرآورده های خود ملزم می ساخت. بنابراین غله فروشها و آرد فروشها را وادار می کرد تا روزانه مقدار معین آرد تحول نانوایان دهند و برای هر دکان نانوایی سهمیه که هیچ گونه نارسایی و کمبودی پیش نیاورد و پاسخگوی مردم باشد, تعیین می کرد تا روزانه پخت کنند. همین مقررات را در مورد شیر فروشها اعمال می کرد, به نحوی که آنها بیش از نیاز مصرف کنندگان تولید نمی کردند, تا فرآورده هایشان دستخوش فساد و تباهی نگردد. غالباً محتسب فهرستی از نام پیشه وران و تعداد محل و دکانهای آنها در دفتر خود ثبت می کرد تا در مواقع لزوم بدان مراجعه کند. یکی از وظایف محتسب جلوگیری از احتکار بود. افراد از خرید کالاها در اوقات فراوانی و گوش خواباندن برای روزگار کمیابی و بالا بردن بهای آنها بنابر میل خود منع گردیده اند. نهی از احتکار مبتنی بر حدیثی از پیامبر(ص) است که فرمود: "الجالب مرزوق و المحتکر ملعون".
    بازار در تمدن اسلامی

  2. #72
    مدیر ارشد انجمن
    mahsa آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    323
    دلنوشته
    2
    نوشته : 4,889      تشکر : 1,942
    6,104 در 2,952 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    mahsa آنلاین نیست.

    پیش فرض




    ترجمه: "وارد کنندة (کالا به بازار) روزی می خورد و محتکر لعنت می برد" و نیز حدیثی دیگر که فرمود: «لا یحتکر الاخاطی».
    ترجمه:"جز خطاکار کسی احتکار نمی کند." هر گاه محتسب پی می برد که کسی کالایی را احتکار کرده اورا اجباراً وارار به فروش می ساخت (حسن ابراهیم حسن, 1362, ج1, ص455).
    بازار در تمدن اسلامی

  3. #73
    مدیر ارشد انجمن
    mahsa آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    323
    دلنوشته
    2
    نوشته : 4,889      تشکر : 1,942
    6,104 در 2,952 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    mahsa آنلاین نیست.

    پیش فرض




    در کتاب آیین شهرداری در باب وظایف محتسب آمده است که:
    " محتسب باید که همواره بازارها را مراقبت کند و هر زمان سوار شود و به بازاریان و فروشندگان و دکانها و راهها و ترازوها و وزنه ها سرکشی کند و طرز معاش و خوراک و نیز تقلباتی را که می کنند, بنگرد. شب یا روز در اوقات مختلف به بازرسی بپردازد و این کار را غفلتاً انجام دهد و اگر بازرسی بعضی از دکانها به هنگام روز میسّر نباشد در موقع شب مهر زند و بامداد به بازرسی بپردازد. به هنگام بازرسی باید شخصی امین و کاردان و مقبول القول همراه او باشد. اما جز بدانچه برخود او آشکار شود, اعتماد نکند و نیز بازرسی بازارها را سست نگیرد, چنانکه نقل شده است در روزگار علی بن عیسی وزیر, محتسب بغداد غالباً در خانة خود می نشست. بدو نوشت: "حسبت با پوشیدگی و دوری از مردم سازگار نیست. در بازارها بگرد تا روزی برتو حلال باشد و به خدا سوگند اگر در خانه بنشینی مستوجب کیفر الهی خواهی بود." (ابن اخوة, ص206).
    بازار در تمدن اسلامی

  4. #74
    مدیر ارشد انجمن
    mahsa آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    323
    دلنوشته
    2
    نوشته : 4,889      تشکر : 1,942
    6,104 در 2,952 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    mahsa آنلاین نیست.

    پیش فرض




    دستیاران محتسب

    به علت مسئولیتهای بسیاری که بر عهده محتسب بود, چنین معمول گردیده بود که "اعووان" و "غلامانی" به منظور تعقیب و پیگرد متخلفان برای خود برگزیند. پاکدامنی و شهامت و نیز دلبستگی و پشتکار از صفاتی بود که این دستیاران و غلامان باید دارا باشند. تربیت آنان و تعلیم وظایف و شناسایی متخلفان زیر نظر محتسب انجام می گردید.
    شاید از مهمترین دستیاران محتسب "عریف5" باشد. محتسب, چنانکه پیش از آن گذشت بر همة کارهای اصناف نظارت می کرد و چون توانایی احاطه بر همة امور آنها را نداشت از میان افراد هر حرفه, عریفی آگاه و دانا بر اسرار آن حرفه, که از معتقدان بازار و از بزرگان صاحبان صنعت و متصف به امانت و شرف بود, بر می گزید (الشیخلی, بی تا, ص120).
    بازار در تمدن اسلامی

  5. #75
    مدیر ارشد انجمن
    mahsa آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    323
    دلنوشته
    2
    نوشته : 4,889      تشکر : 1,942
    6,104 در 2,952 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    mahsa آنلاین نیست.

    پیش فرض




    از مهمترین وظایف عریف, نظارت بر همة اموری بود که محتسب در ارتباط با اصناف به عهده داشت. از این روی, عریف وضع هم صنفان خود را مورد بازرسی قرار می داد و در اخبار آنان تحقیق می کرد و از اسرار آنان آگاه می گردید و آنان را در خفا و آشکارا از خطاها مطلع می ساخت. هر گاه برای محتسب برای عریف روشن می شد که کسی در کار خود خیانت ورزیده, او را برای کیفر شدن نزد محتسب می برد. غالباً محتسب برای شناخت میزان بی عیب و نقص بودن و خوبی کارها, به عریف مراجعه می کرد. عریف دفتری مخصوص داشت که صاحبان حرف و مشاغل, نمونه هایی از تولیدات خود را بدانجا می بردند تا او راجع به میزان بی عیب و نقص بودن و خوبی آنها اظهار نظر کند. عریف محتسب را در تنظیم کیفیت کارها در رابطه با پیشه وران یاری می داد. از وظایف عریف نظارت بر کالاهایی بود که به بازار وارد و از آن صادر مسی شد. گاهی از ابزارهایی که اهل اصناف به کار می بردند, بازدید می کردو حدود اجرای تکالیفی را که به عهده داشتند مورد بررسی قرار می داد. همچنین گاهی به حل اختلافات و برخوردهایی که میان افراد صنف خود پیش می آمد می پرداخت و بدون آنکه به اطلاع حاکم برساند. خود داوری می کردند. هر گاه میان دو صنف برخوردی روی می داد، عریفان این دو صنف به حل و رفع آن اقدام می کردند. غالباً عریف به عنوان اینکه عهده دار وظیفة سرپرستی اهل صنف بود, مزدی از آنها دریافت میدکرد (الشیخلی, بی تا, ص121).
    بازار در تمدن اسلامی

  6. #76
    مدیر ارشد انجمن
    mahsa آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    323
    دلنوشته
    2
    نوشته : 4,889      تشکر : 1,942
    6,104 در 2,952 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    mahsa آنلاین نیست.

    پیش فرض




    □ پیوند تجارت علم و اخلاق در بازار اسلامی

    بازار در فقه اسلامی به عنوان کانونی است که در آن سه عنصر تجارت, اخلاق و علم پیوندی عمیق دارند. تاجر مسلمان وظیفه دارد که علاوه بر تسلط بر رموز مختلف تجارت, با مبانی علمی و اخلاقی آن نیز آشنایی داشته باشد.
    از حضرت محمّد (ص) روایت شده که فرمود:

    «من باع اشتری فلیحفظ خمس خصال, والّا فلا یشترین و لا یبعن, الربا و الحلف و کتمان العیب و الحمد اذا باع و الذم اذا اشتری» (الحر العاملی, بی تا, ج12, ص284).
    ترجمه: کسی که می فروشد و می خرد باید از پنج خصلت دوری کند و گرنه هرگز نخرد و نفروشد:" ربا, قسم خوردن, عیب کالا را مخفی نگه داشتن, موقع فروش تعریف کردن و هنگام خرید عیب گرفتن".
    بازار در تمدن اسلامی

  7. #77
    مدیر ارشد انجمن
    mahsa آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    323
    دلنوشته
    2
    نوشته : 4,889      تشکر : 1,942
    6,104 در 2,952 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    mahsa آنلاین نیست.

    پیش فرض




    و امیرالمؤمنینu می فرمود: «لا یعقدن فی السوق الا من یعقل الشراء و البیع» (الحر العاملی, بی تا, ج12, ص284). "هرگز در بازار ننشیند جز کسی که عقل خرید و فروش دارد".
    و در مقام تأکید بر اهمیت فقه و تفقه می بینیم امیرالمؤمنینu بر فراز منبر می فرماید: «... یا معشر التجار الفته ثم المتجر, الفقه ثم المتجر الفقه ثم المتجرو والله للربای فی مثل هذاه الأمه أخفی من دبیب النمل» (ابو جعفر الصدوق, بی تا, ج3, ص192).

    ترجمه:"ای جماعت بازرگانان نخست فقه آنگاه تجارت, نخست فقه آنگاه تجارت, نخست فقه آنگاه تجارت، به خدا سوگند در این امت ربا مخفی تر از راه رفتن مورچه است".
    مهمترین عاملی که در فقه اسلامی, در رشد و تربیت تجار مسلمان معرفی شده است, محیط بازار و جو خاص اخلاقی و فرهنگی آن می باشد.
    بازار در تمدن اسلامی

  8. #78
    مدیر ارشد انجمن
    mahsa آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    323
    دلنوشته
    2
    نوشته : 4,889      تشکر : 1,942
    6,104 در 2,952 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    mahsa آنلاین نیست.

    پیش فرض




    با نگاهی گذرا به ساختار بازارهای سنتی در می یابیم که حوزه های علمیه و مساجد در بازارها, تأمین رسالت اخلاقی و فرهنگی بازار را به عهده داشتند. در هر منطقه بازار, چندین مسجد بزرگ و کوچک و معدودی حوزه علمیه ساخته می شد؛ به گونه ای که منطقه اقتصادی بازار محل عبور طلاب, فضلا, اساتید و روحانیون بود و بدین ترتیب فضای بازار, سیمایی اخلاقی و فرهنگی داشت.

    رفت و آمد تجار و کسبه در حوزه های علمیه موجود در بازار و ارتباط آنها با فضلا و دانشمندان و شرکت در مجالس درسی که علما در آن مباحث مختلف فقهی مثل آداب تجارت و مکاسب محرمه را مطرح می نمودند, باعث می شد تا تجار احکام فقهی را ملاک قرار دهند و به همین جهت یکی از طبقات پر نفوذ و معتبر و مورد اعتماد در جامعة اسلامی, تجار و بازرگانان بودند.
    بازار در تمدن اسلامی

  9. #79
    مدیر ارشد انجمن
    mahsa آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    323
    دلنوشته
    2
    نوشته : 4,889      تشکر : 1,942
    6,104 در 2,952 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    mahsa آنلاین نیست.

    پیش فرض




    در فعالیتهای فرهنگی و خیرات, حتی به انگیزه رقابت باهم و کسب شهرت اجتماعی نیز, محیط, خدمات عام المنفعه را تشویق می نمود. فرهنگ اسلامی پیوسته ارتقای سطح اهداف و کسب خلوص را ارشاد و تبلیغ می کرد. تمرکز واحدهای اقتصادی کنار هم, همبستگی کالبدی همکاران, پیوند با مساجد و مدارس علمیه, حاکمیت فرهنگ و فقه اسلامی در مناسبات اقتصادی محیط, همه و همه جنبه فرهنگی-اجتماعی نظام را در سطح بالایی نگه می داشت. اعتبار هر کاسب و پیشه ور, سرمایه اصلی موفقت اقتصادی او بود. پیشرفت در کار تابع خوشنامی بود و لذا در چنان فضای فرهنگی-اقتصادی, هر فرد حتی اگر تنها به درآمد بیشتر می اندیشید, راه مطمئن و مداوم را در کسب اعتبار بیشتر و مقبولیت بهتر می دید (علی صادق تهرانی, بی تا, ص35).
    بازار در تمدن اسلامی

  10. #80
    مدیر ارشد انجمن
    mahsa آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    323
    دلنوشته
    2
    نوشته : 4,889      تشکر : 1,942
    6,104 در 2,952 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    mahsa آنلاین نیست.

    پیش فرض




    کنت دوگوبینو می گوید:
    "بعد از میرزاها یکی از بزرگترین طبقات شهرنشین ایران, کسبه هستند که نزد مردم خیلی احترام دارند. کسبه ایرانی مردمانی درستکار و امین می باشند و من در طول اقامت خود در ایران, از هیچیک از آنها تقلب ندیدم. یکی از عل درستکاری کسبه ایرانی, این است که بر خلاف میرزاها, سرنوشتشان وابسته به تصادف نیست بلکه زندگی ثابت و مطمئنی دارند... زندگی این طبقه همواره آرام و بدون سروصداست و خودشان مردمانی میانه رو و بدون هوی و هوس و قانع هستند. گفتم که کسبه ایرانی مردمانی امین هستند و چون می دانند که اساس زندگی آنها بسته به اعتمادی است که مردم به امانت آنها دارند, سعی می کنند که هرگز لطمه به شهرت آنها نخورد. نتیجه این می شود که ملت زرنگ و با احتیاط و پرهیزگار و گاهی از اوقات دورنگ و بوقلمون صفت ایران با کمال اطمینان پول خود را بدست کسبه می سپارد که آنها را بکار انداخته و به او فرع بدهند و کسبه در ایران تقریباً کار صرافان بزرگ و بانک های اروپایی را انجام می دهند". (چارلز عیسوی, 1362, ص52).
    بازار در تمدن اسلامی

صفحه 8 از 9 نخستنخست ... 456789 آخرینآخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •