ابن خلدون پدر علم اقتصاد(1) سایت آیه های انتظار انجمن آیه های انتظار
ثبت نام
سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
تبلیغات تبلیغات
ابن خلدون پدر علم اقتصاد(1)
صفحه 5 از 5 نخستنخست 12345
نمایش نتایج: از شماره 41 تا 46 , از مجموع 46
  1. #41
    مدیر ارشد انجمن
    mahsa آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    323
    دلنوشته
    2
    نوشته : 4,889      تشکر : 1,942
    6,104 در 2,952 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    mahsa آنلاین نیست.

    پیش فرض




    ابن خلدون از آن چه بعد «هزینه فرصت» نامیده شد نیز آگاه بود. به کار بردن کار ارزشمند برای اصلاح خاک های ضعیف کشاورزی به این معنااست که کار می تواند در تولید سایر کالاهای دیگر کاربرد بهتری داشته باشد. منابع به طور کلّی باید در بهترین کاربرد ممکن مورد استفاده قرار گیرند. در غیر این صورت، هزینه ای پدید می آید که به از دست رفتن و کاهش ارزش خواهد انجامید. تجارت خارجی، انگیزه های دیگری در زمینه تلاش برای بهینه کردن استفاده از کار و سایر منابع طبیعی فراهم می کند.
    ابتکار فکری ابن خلدون در مشاهدات دقیق و تحلیل عمیق تجارت خارجی در رشته اقتصاد بین المللی، شایسته تحسین است. موضوع فواید حاصل از تجارت به ویژه پس از انتشار گفتمان های سیاسی به وسیله دیوید هیوم در 1752 به طور چشمگیر توسعه یافته است؛ امّا نخستین جوانه های اصلی این موضوع را چهار قرن پیش تر از وی ابن خلدون کاشت
    ابن خلدون پدر علم اقتصاد(1)

  2. #42
    مدیر ارشد انجمن
    mahsa آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    323
    دلنوشته
    2
    نوشته : 4,889      تشکر : 1,942
    6,104 در 2,952 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    mahsa آنلاین نیست.

    پیش فرض




    ابن خلدون و آدام اسمیت

    با وجود این که سهم همه جانبه در علم اقتصاد به ابن خلدون تعلّق دارد، این آدام اسمیت است که میان عموم، به «پدر علم اقتصاد» معروف شده است. دیدگاه شومپتر درباره اقتصاد اسمیت، بیش تر انتقادی است تا تقدیرآمیز:
    من شخصا با چنین نظری موافق نیستم؛ زیرا من هنوز آدام اسمیت را یکی از دانشمندان بزرگی می دانم که حتّی فقط در جایگاه گردآورنده اندیشه های اقتصادی پیشین در زمینه علم اقتصاد کمکی شایان کرده است. او این اندیشه ها را به شکلی جدید و اسلوبی عالی با بیانی رسا به تفصیل شرح داد. با وجود این، در مقام مقایسه، ابن خلدون بسیار پیشتازتر و اصیل تر از آدام اسمیت بود. با قبول این واقعیت که ابن خلدون نیزاندیشه هایی را که پیش از خودش مطرح شده بود، بازپروری کرد و و از آن ها الهام گرفت (اندیشه هایی نظیر بحث افلاطون درباره تخصّص، تحلیل ارسطو از پول، و بحث طاهر بن حسین در باره نقش دولت) باز این ابن خلدون بود که در جایگاه نخستین متفکّر، اندیشه های اصلی را در زمینه های متعدّد اندیشه اقتصادی پی ریخت. با وجود این که سهم ابن خلدون در علم اقتصاد بسیار زیاد است، بعضی از اندیشه های اقتصادی و نیز بخشی از فلسفه اقتصادی آزادی انتخاب که پیش تر مطرح شد، بعد به آدام اسمیت نسبت داده شدند بدون آن که نامی از ابن خلدون که طرّاح اصلی آن ها بود، به میان آید.
    ابن خلدون پدر علم اقتصاد(1)

  3. #43
    مدیر ارشد انجمن
    mahsa آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    323
    دلنوشته
    2
    نوشته : 4,889      تشکر : 1,942
    6,104 در 2,952 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    mahsa آنلاین نیست.

    پیش فرض




    رساله بزرگ اقتصادی اسمیت شامل تبلیغ اصل لیبرالیسم اقتصادی یعنی آزادی اقتصادی برای تمام افراد است که طرّاح واقعی این اصل در واقع ابن خلدون بود.
    از آن جا که چنین مشابهت شگفت آوری از نظر تفکّر اقتصادی میان ابن خلدون و آدام اسمیت وجود دارد، وظیفه مورّخ اقتصادی است که روابط مستقیم یا غیر مستقیم بین این دو اندیشه ور بزرگ را که به فاصله چهار قرن از یک دیگر می زیستند، روشن کند. با این حال، من مایلم چند احتمال و نکته را در این جا درباره این رابطه عرضه کنم. اگر چه آدام اسمیت به طور صریح به آثار ابن خلدون اشاره ای نکرده است می توان گفت: مجراهای چندی وجود داشت که ممکن است آدام اسمیت را به اندیشه های اقتصادی پیشتاز و اصیل ابن خلدون وصل کرده باشد.
    ابن خلدون پدر علم اقتصاد(1)

  4. #44
    مدیر ارشد انجمن
    mahsa آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    323
    دلنوشته
    2
    نوشته : 4,889      تشکر : 1,942
    6,104 در 2,952 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    mahsa آنلاین نیست.

    پیش فرض




    آدام اسمیت از دانشگاه گلاسگو فارغ التحصیل شد که در آن جا از استاد خود فرانسیس هوچسون تأثیر پذیرفت که این استاد نیز از آنتونی اشلی کوپر معروف به لرد شافت بری متأثّر بود که در اواخر قرن هفدهم و اوایل قرن هجدهم می زیست و نیز از دیگر دانشمندانی متأثّر بود که به «روشنگری لیبرال» گرایش داشتند و همه آن ها ممکن است به طور مستقیم یا غیر مستقیم از اندیشه های ابن خلدون تأثیرگرفته باشند. آدام اسمیت پس از فارغ التحصیل شدن از دانشگاه، شش سال از عمر خود را به تحقیق در کتابخانه دانشگاه آکسفورد اختصاص داد که در آن جا ممکن است در تماس با افکار و نظریات ابن خلدون قرار گرفته باشد بدون این که از نام او آگاه شده باشد. این سنّت در دوره های پیشین رایج بود که اندیشه ها بدون آن که نامی از صاحب آن ها به میان آید، میان نسل های متوالی جریان می یافتند؛ مورد بحث قرار می گرفتند و دست به دست می شدند. افزون براین ، از زمان جنگ های صلیبی به بعد که از قرن یازدهم تا سیزدهم ادامه یافتند، بیش تر فیلسوفان غربی می کوشیدند تأثیر محقّقان مسلمان را از طریق روش های گوناگون، ناچیز نشان دهند که از جمله این روش ها استفاده از نظریّات دانشمندان مسلمان بدون بردن نامی از آن ها بود. جنگ دیرپایی که صلیبیان برای گرفتن سرزمین مقدّس از مسلمانان بر پا کردند، احساس عداوت نیرومندی را در ذهن غربیان پدیدآورد که قرن ها و احتمالاً تا دوران معاصر ادامه داشت و محقّقان غربی هم از این احساس در امان نماندند. مجرای احتمالی دیگری که ممکن است آدام اسمیت از طریق آن مستقیم یا غیر مستقیم در معرض افکار اقتصادی ابن خلدون قرار گرفته باشد، مسافرت آدام اسمیت در سطح قاره اروپا بود. وی ضمن این مسافرت ها، با کوزنسی، فیزیوکرات های دیگر در پاریس، و دیگر روشنفکران اروپایی دیدار و ملاقات کرد که خود آنان ممکن است به طریقی از اندیشه های اقتصادی ابن خلدون متأثّربوده باشند
    ابن خلدون پدر علم اقتصاد(1)

  5. #45
    مدیر ارشد انجمن
    mahsa آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    323
    دلنوشته
    2
    نوشته : 4,889      تشکر : 1,942
    6,104 در 2,952 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    mahsa آنلاین نیست.

    پیش فرض




    آدام اسمیت همچنین ممکن است از طریق نفوذ مسلّط امپراتوری عثمانی در تماس با اندیشه های اقتصادی ابن خلدون قرار گرفته باشد. از زمانی که امپراتوری عثمانی در قرن چهاردهم ظهور کرد ( و در قرن شانزدهم، مرزهای آن تا آن جا گسترش یافت که بخش اعظم اروپای جنوب شرقی، آسیای جنوب غربی و افریقای شمالی را در بر گرفت ) پل جدیدی ایجاد شد که روشنفکران را در سطح قارّه اروپا به همتایان خود در سرزمین های گسترده این امپراتوری که مصر هم در سال 1517 بخشی از آن شد، متّصل کرد.ابن خلدون در مصر، بخش آخر زندگی خود را برای بازنگری دست نوشته های آثارش که در نوامبر سال 1377 آن ها را در تونس تکمیل کرده بود، صرف کرد؛ سپس افکار او از نسلی به نسل دیگر، از قرنی به قرن دیگر و کشوری به کشور دیگر منتقل و دست به دست شد. سلطان سلیم اوّل، امپراتور عثمانی، با الهام از نظریّات ابن خلدون که«پیشه وران و صنعتگران در رشد، برخورداری و اقتدار کشور نقشی چشمگیر بر عهده دارند»، پس از این که در سال 1517 قلمرو خود را با کامیابی در سطح قارّه اروپا گسترش داد، بهترین صنعتگران آن زمان را با خود از قاهره به قسطنطنیه آورد. این کار در اصطلاح مدرن، «انتقال تکنولوژی» بود.
    تأثیر ابن خلدون، گسترده و عمیق بود. این تأثیر نه فقط در ذهن بعضی از حاکمان و دولتمردان، بلکه در اذهان روشنفکران و محقّقان، مدّت ها پیش از آن که کتاب هایش به زبان های دیگر ترجمه شوند، به خوبی مشاهده می شد. در پاسخ به این علاقه فراوان به آثار ابن خلدون بود که سرانجام در سال 1730 یعنی دقیقا 46 سال قبل از انتشار ثروت ملل آدام اسمیت، آثار ابن خلدون به زبان ترکی ترجمه شد.
    ابن خلدون پدر علم اقتصاد(1)

  6. #46
    مدیر ارشد انجمن
    mahsa آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    323
    دلنوشته
    2
    نوشته : 4,889      تشکر : 1,942
    6,104 در 2,952 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    mahsa آنلاین نیست.

    پیش فرض




    ملاحظات پایانی

    اگر هم آدام اسمیت به طور مستقیم در تماس با اندیشه های اقتصادی ابن خلدون قرار نگرفته باشد، باز این واقعیت به قوّت خود باقی است که بذرهای اصلی اقتصاد کلاسیک و حتی تئوری اقتصادی مدرن، برگرفته از اندیشه های ابن خلدون است. ابن خلدون را نه تنها می توان پدر علم جامعه شناسی دانست، بلکه چنان که قطعه زیر از آرنولد توین بی نشان می دهد، او در رشته تاریخ هم صاحب نظری فرزانه بوده است:
    به نظر می رسد که ابن خلدون در رشته فعّالیت های فکری انتخابی خود از پیشینیان الهام نگرفته است ... و با وجود این، در مقدّمه بر تاریخ عمومی، فلسفه تاریخی را مطرح و تدوین کرده است که بدون تردید، بزرگ ترین اثر از نوع خود است و نظیر آن در هیچ زمان و هیچ مکانی به وسیله هیچ اندیشه وری خلق نشده است.
    ابن خلدون با درک عمیق و دانش گسترده ای که در زمینه تاریخ داشت و از طریق مشاهده های دقیقی که درباره آدم ها و مکان ها انجام می داد، تحقیق تجربی بصیرانه ای را برای تحلیل و تولید اندیشه های اصیل اقتصادی به کار برد. او در رشته اقتصاد، برای نخستین بار در تاریخ، گنجینه ای از مطالب ارزشمند بر جای گذاشت. بحث جامع و عمیق ابن خلدون از ارزش و رابطه آن با کار؛ تحلیلی که از تئوری انباشت سرمایه و ارتباط آن با ظهور و سقوط خاندان های حکومتی به عمل آورد؛ شناخت ژرفی که از پویایی های تقاضا، عرضه، قیمت و سود داشت؛ بحثی که از موضوعات پول و نفش دولت ها عرضه کرد، و خلاصه شرح گویایی که در باره تئوری عالی مالیاتی خود و دیگر موضوعات اقتصادی ارائه داد، همگی از میزان عمق و گستره فکری او حکایت دارند.
    با توجّه به سهم بی سابقه و ممتاز ابن خلدون در زمینه های گوناگون علم اقتصاد می توان او را به حق، «پدر علم اقتصاد» نامید.
    ابن خلدون پدر علم اقتصاد(1)

  7. تشكر

    مدير اجرايي (18-01-1391)

صفحه 5 از 5 نخستنخست 12345

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •