◄*♥*► تکامل اجتماعي انسان ◄*♥*► سایت آیه های انتظار انجمن آیه های انتظار
ثبت نام
سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
تبلیغات تبلیغات
◄*♥*► تکامل اجتماعي انسان ◄*♥*►
صفحه 7 از 13 نخستنخست ... 34567891011 ... آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 61 تا 70 , از مجموع 129
  1. #61
    كاربر ويژه
    **موعود** آواتار ها

    تاریخ عضویت : مهر 1389
    نوشته : 4,170      تشکر : 3,784
    6,469 در 2,374 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    **موعود** آنلاین نیست.

    پیش فرض




    می‏خواهد بگويد تو اگر تصميم به قتل من بگيری من تصميم به قتل تو نمی‏گيرم . برای هر دو ، بحث در قتل ابتدائی‏ است نه در مسئله دفاع از خود و لذا تعبير قرآن اين است : تو اگر بخواهی‏ قاتل باشی من هرگز قاتل تو نيستم . اين نظير حرفی است كه اميرالمؤمنين‏ فرمود . وقتی كه اميرالمؤمنين بطور اشاره می‏فرمود ، كه من قاتل خود را می‏شناسم و می‏بينم ، می‏گفتند پس او را بكش ، می‏فرمود اين كار قصاص قبل‏ از جنايت است . اگر قبل از اينكه او مرا بكشد ، من او را بكشم ، من‏ قاتل ابتدائی می‏شوم ، بعد از اينكه مرا كشت هم كه ديگر من نيستم . اينجا هم همينطور است و معنايش اينست كه تو اگر قاتل ابتدائی من باشی ، من ، قاتل ابتدائی تو نيستم

    س : اينكه در آيه قرآن آمده است كه خداوند می‏فرمايد : من در زمين‏ جانشين می‏آفرينم ، مقصود از جانشينی چيست ؟ ج : در اينجا جانشين يعنی نماينده ، يعنی نمايشگر . اما نمايشگر يعنی‏ چه ؟ يعنی من می‏خواهم موجودی بيافرينم كه در اين موجود می‏توان صفات‏ خدائی را مشاهده كرد . چون در استخلافها يعنی در جانشين قرار دادنها اين‏ قاعده مسلم است كه اگر انسانی دارای پستی باشد و بخواهد برای خودش‏ جانشين معين كند ، يك كسی را معين می‏كند كه در صفات و خصلتها شبيه‏ خودش باشد ، يعنی نمايشگر و نمايانگر او باشد ( 1 )

    پاورقی : 1 - چند دقيقه آخر نوار متاسفانه ضبط نشده است .



    64


    ◄*♥*► تکامل اجتماعي انسان ◄*♥*►
    باز ای موعود! بی تو جمعه ای دیگر گذشت.... کُشت ما را بی قراری! پس قرار ما چه شد؟

  2. #62
    كاربر ويژه
    **موعود** آواتار ها

    تاریخ عضویت : مهر 1389
    نوشته : 4,170      تشکر : 3,784
    6,469 در 2,374 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    **موعود** آنلاین نیست.

    پیش فرض





    بخش دوم هدف زندگی

    65

    جلسه اول هدف خلقت و بعثت انبياء

    تاريخ ايراد سخنرانی 51 / 5 / 22

    67



    بسم الله الرحمن الرحيم يكی از مسائل اساسی كه بايد بررسی بشود مسئله " هدف زندگی " است
    اين مسئله هميشه برای بشر مطرح بوده است كه هدف از زندگی چيست ؟ يعنی انسان برای چه زندگی می‏كند و در واقع هدف انسان از زندگی و در زندگی چه بايد باشد ؟ . از طرف ديگر اگر بخواهيم از جنبه اسلامی بحث‏ كنيم ، اينطور بايد بگوئيم ( ريشه اين بحث هم در واقع همين است ) كه‏ هدف از بعثت انبياء و غايت اصلی آن چيست ؟


    مسلم هدف از بعثت انبياء از هدف از زندگی افرادی كه انبياء برای‏ آنها مبعوث شده‏اند جدا نيست . چون انبياء مبعوث شده‏اند تا بشر را به‏ سوی هدفهائی سوق دهند


    و باز اگر مقداری جلوتر برويم می‏رسيم به بحث ديگری كه " هدف از خلقت " چيست ؟ خلقت اشياء و مخصوصا خلقت انسان چه هدفی را در بر دارد ؟ تعبير " هدف از خلقت چيست " ، يك وقت به اين معنا است كه : هدف خالق از خلقت چيست ؟ يعنی خالق چه انگيزه‏ای دارد و چه چيز عامل و باعث و محرك او است برای خلقت .


    69

    ◄*♥*► تکامل اجتماعي انسان ◄*♥*►
    باز ای موعود! بی تو جمعه ای دیگر گذشت.... کُشت ما را بی قراری! پس قرار ما چه شد؟

  3. #63
    كاربر ويژه
    **موعود** آواتار ها

    تاریخ عضویت : مهر 1389
    نوشته : 4,170      تشکر : 3,784
    6,469 در 2,374 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    **موعود** آنلاین نیست.

    پیش فرض




    به اين معنا خالق‏ نمی‏تواند هدفی داشته باشد . چون هدف به معنی انگيزه يعنی عامل و محرك‏ فاعل ، و چيزی است كه موجب شده است كننده ، كار را بكند و اگر نبود فاعل اين كا را نمی‏كرد . ما به اين معنا درباره خدا نمی‏توانيم قائل به‏ هدف و غرض فاعل شويم كه فاعل با كار خودش می‏خواهد به غرضی برسد . هدفی‏ كه بر انگيزاننده فاعل است ، به اين معنی است كه چيزی كه باعث شده‏ فاعل ، فاعل باشد چيزی است كه طبعا فاعل در كار خود می‏خواهد به آن برسد ، و اين مستلزم نقص فاعل است . يعنی اينطور هدف داشتن تنها در فاعلهای‏ بالقوه و در مخلوقات صادق است و در خالق صادق نيست . اينطور هدف‏ داشتنها برمی گردد به استكمال يعنی فاعل با كار خود می‏خواهد به چيزی كه‏ ندارد برسد

    ولی يك وقت منظور از هدف خلقت ، غايت و هدف فاعل نيست بلكه هدف‏ فعل است . غايت فعل اين است كه هر كاری را كه در نظر بگيريم ، بسوی‏ هدف و كمالی است و برای آن كمال آفريده شده است ، اين فعل آفريده شده‏ است كه به آن كمال برسد . نه فاعل اين كار را كرده است كه خود به كمال‏ برسد بلكه برای اينكه فعل به كمال خود برسد . معنايش اين است كه خودكار ، رو به تكامل است . به اين معنا اگر ما ناموس خلقت را چنين بدانيم كه‏ هر فعلی از آغاز وجودش به سوی كمالی در حركت است ، در اين صورت خلقت‏ غايت دارد

    و همينطور هم هست . يعنی اساسا هر چيز كه موجود می‏شود كمال منتزعی‏ دارد و خلق شده است برای اينكه به كمال منتزع خود برسد .

    70


    ◄*♥*► تکامل اجتماعي انسان ◄*♥*►
    باز ای موعود! بی تو جمعه ای دیگر گذشت.... کُشت ما را بی قراری! پس قرار ما چه شد؟

  4. #64
    كاربر ويژه
    **موعود** آواتار ها

    تاریخ عضویت : مهر 1389
    نوشته : 4,170      تشکر : 3,784
    6,469 در 2,374 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    **موعود** آنلاین نیست.

    پیش فرض




    و بطور كلی ناموس اين عالم چنين است كه هر چيزی وجودش از نقص‏ شروع می‏شود و مسيرش مسير كمال است برای اينكه به كمال لايق خود و كمالی‏ كه امكان رسيدن به آن را دارد برسد

    مسئله اينكه " غايت در خلقت انسان " چيست بر می‏گردد به اينكه " ماهيت انسان " چيست و در انسان چه استعدادهائی نهفته است و برای‏ انسان چه كمالاتی امكان دارد . هر كمالی كه در امكان انسان باشد بايد درباره آن بحث كرد [ زيرا ] انسان برای آن كمالات آفريده شده است . و البته حكمت هم چون به اين اعتبار است كه كاری به خاطر هدفی باشد فرق‏ نمی‏كند كه غايت بگوئيم يا حكمت

    بنابر اين در مورد غايت و هدف خلقت انسان لزومی ندارد كه مستقلا بحث‏ شود . بلكه اين مسئله بر می‏گردد به اينكه انسان چه موجودی است و چه‏ استعدادهائی در او نهفته است ، و به عبارت ديگر چون بحث را از جنبه‏ اسلامی انجام می‏دهيم نه عقلی فلسفی ، بايد ببينيم اسلام چه بينشی درباره‏ انسان دارد و انسانی كه اسلام می‏شناسد ، استعداد چه كمالاتی را دارد كه‏ برای آنها آفريده شده است . طبعا بعثت انبياء هم برای تكميل انسان است‏ . مطلبی كه مورد اتفاق همه است اين است كه انبياء برای دستگيری انسان و برای كمك به انسان آمده‏اند و در واقع يك نوع خلا و نقص در زندگی انسان‏ هست كه انسان فردی و حتی انسان اجتماعی با نيروی افراد عادی ديگر نمی‏تواند آن را پر كند و تنها با كمك وحی است كه انسان می‏تواند بسوی‏ يك سلسله كمالات حركت كند

    پس اينكه هدف از بعثت انبياء تكميل انسان و رساندن او به غايت خلقت است نيز خود به صورت كلی نبايد مورد بحث قرار گيرد ، و جای بحث نيست

    در اينكه هدف زندگی هر فرد از نظر فردی چه بايد باشد به اين صورت كلی‏ باز جای بحث نيست و [ پاسخ آن ] به طور كلی اين است كه ما چه می‏توانيم‏ باشيم و چه استعدادهائی بالقوه در ما هست كه می‏توانيم آن استعدادها را به فعليت برسانيم ؟ هدف زندگی ما هم بايد همانها باشد .

    71


    ◄*♥*► تکامل اجتماعي انسان ◄*♥*►
    باز ای موعود! بی تو جمعه ای دیگر گذشت.... کُشت ما را بی قراری! پس قرار ما چه شد؟

  5. #65
    كاربر ويژه
    **موعود** آواتار ها

    تاریخ عضویت : مهر 1389
    نوشته : 4,170      تشکر : 3,784
    6,469 در 2,374 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    **موعود** آنلاین نیست.

    پیش فرض




    ولی تا اين‏ مقدار بحثها كلی و سر بسته است . بايد ببينيم آيا خود قرآن بطور جزئی‏تر و مشخص‏تر درباره هدف انسان بحث كرده است يا نه ؟ آيا گفته كه انسان‏ برای چه خلق شده است ؟ آيا درباره بعثت انبياء بحثی كرده است كه برای‏ چه بوده است ؟ و آيا گفته است كه انسانها برای چه زندگی كنند ؟

    ما غالبا به مفهوم كلی كه درست هم هست می‏گوئيم انسان برای رسيدن به‏ سعادت آفريده شده است و خداوند هم از خلقت انسان غرضی ندارد و سودی‏ نمی‏خواهد ببرد ، و انسان را آفريده است كه به سعادت برسد . منتها انسان‏ در مرتبه‏ای از وجود و وضعی است كه راه خودش را بايد آزادانه انتخاب‏ كند و هدايت انسان تكليفی و تشريعی است نه تكوينی و غريزی و جبری . لذا انسان بعد از اينكه راه نموده شده گاهی حسن انتخاب به خرج می‏دهد و گاهی‏ سوء انتخاب " « انا هديناه السبيل اما شاكرا و اما كفورا »" ( 1 )

    پاورقی : 1 - سوره انسان آيه 3 ما راه را به او ( انسان ) نموده‏ايم سپاس دارد يا كفران پيشه كند

    72



    ◄*♥*► تکامل اجتماعي انسان ◄*♥*►
    باز ای موعود! بی تو جمعه ای دیگر گذشت.... کُشت ما را بی قراری! پس قرار ما چه شد؟

  6. #66
    كاربر ويژه
    **موعود** آواتار ها

    تاریخ عضویت : مهر 1389
    نوشته : 4,170      تشکر : 3,784
    6,469 در 2,374 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    **موعود** آنلاین نیست.

    پیش فرض





    نظريات مختلف درباره سعادت انسان

    1 - نيرومندی در علم و اراده
    اين مطلب درستی است ، ولی سعادت انسان را قرآن در چه می‏داند ؟ معمولا اينجور می‏گويند : هدف از خلقت انسان و آنچه كه سعادت انسان در گرو آن‏ است و طبعا هدف از بعثت انبياء اين است كه انسان در دو ناحيه " علم‏ " و " اراده " نيرومند شود . خدا انسان را از يك طرف برای علم و آگاهی آفريده است و كمال انسان در اين است كه هر چه بيشتر بداند ، و از طرف ديگر برای قدرت و توانائی آفريده است كه هر چه بخواهد بتواند ، اراده‏اش قوی و نيرومند شود و آنچه را كه می‏خواهد بتواند انجام دهد

    بنابر اين هدف از خلقت دانه گندم و يا آنچه در استعداد آن است اين‏ است كه به صورت بوته گندم در آيد . و آنچه در سعادت يك گوسفند است‏ حداكثر اينست كه علفی بخورد و چاق شود . آنچه در استعداد انسان است‏ مافوق اين مسائل است و آن اينكه " بداند " و " بتواند " و هر چه‏ بيشتر بداند و هر چه بيشتر بتواند . چنين انسانی به غايت و هدف انسانی‏ خود نزديكتر است

    2 - بهره‏مندی بيشتر از مواهب طبيعت
    گاهی می‏گويند هدف از زندگی انسان سعادت است به اين معنا كه انسان در مدتی كه در اين دنيا زندگی می‏كند هر چه بهتر و خوشتر زندگی كند و از مواهب خلقت و طبيعت بيشتر بهره‏مند شود و كمتر در اين جهان رنج ببيند چه از ناحيه عوامل طبيعی و چه از ناحيه همنوعان خود .

    73




    ◄*♥*► تکامل اجتماعي انسان ◄*♥*►
    باز ای موعود! بی تو جمعه ای دیگر گذشت.... کُشت ما را بی قراری! پس قرار ما چه شد؟

  7. #67
    كاربر ويژه
    **موعود** آواتار ها

    تاریخ عضویت : مهر 1389
    نوشته : 4,170      تشکر : 3,784
    6,469 در 2,374 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    **موعود** آنلاین نیست.

    پیش فرض




    و سعادت هم جز اين نيست ، پس هدف از خلقت ما اين است كه در اين دنيا ، هر چه بيشتر از وجود خود و اشياء خارج بهره ببريم ، يعنی " حداكثر لذت " و " حداقل رنج " را داشته باشيم . و اضافه می‏كنند كه‏ انبياء هم برای همين آمده‏اند كه زندگی انسان را مقرون سعادت يعنی حداكثر لذت ممكن و حداقل رنج ممكن بكنند ، و اگر انبياء مسئله آخرت را طرح‏ كرده‏اند به دنبال مسئله زندگی است . يعنی چون راهی برای سعادت بشر تعيين كرده‏اند ، طبعا پيروی كردن از اين راه مستلزم اين بوده كه برايش‏ پاداش معين كنند و مخالفت با آن مستلزم اين بوده كه كيفر معين كنند و آخرت هم مانند هر مجازاتی كه به تبع وضع می‏شود به تبع دنيا وضع شده است‏ تا قوانينی كه آنها در دنيا می‏آورند لغو و عبث نباشد . چون انبياء خودشان قوه مجريه نبودند و در دنيا نمی‏توانستند به اشخاص پاداش يا كيفر دهند ، قهرا عالم آخرتی وضع شد تا پاداش به نيكوكاران و كيفر به بدكاران‏ داده شود

    هدف خلقت از ديدگاه قرآن

    ولی ما در قرآن هيچيك از اين حرفها را نمی‏بينيم و به اين صورت نيست‏ . در قرآن يك جا تصريح می‏كند : "« و ما خلقت الجن و الانس الا ليعبدون‏ " ( 1 ) غايت خلقت انسان و موجود ديگری كه آنرا جن می‏نامد را عبادت‏ شمرده است .

    پاورقی : 1 - سوره الذاريات آيه 56 ( و پريان و آدميان را نيافريدم مگر كه‏ عبادتم كنند )

    74


    ◄*♥*► تکامل اجتماعي انسان ◄*♥*►
    باز ای موعود! بی تو جمعه ای دیگر گذشت.... کُشت ما را بی قراری! پس قرار ما چه شد؟

  8. #68
    كاربر ويژه
    **موعود** آواتار ها

    تاریخ عضویت : مهر 1389
    نوشته : 4,170      تشکر : 3,784
    6,469 در 2,374 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    **موعود** آنلاین نیست.

    پیش فرض




    و اين ممكن است برای فهم ما خيلی ثقيل باشد كه آخر ، عبادت چه فايده‏ای برای خدا دارد ؟ كه نمی‏تواند برای‏ او فايده‏ای داشته باشد . و چه فايده‏ای برای بشر دارد كه بشر خلق بشود كه‏ خدا را عبادت كند . ولی بهر حال قرآن اين مطلب را در كمال صراحت ذكر كرده ، يعنی عبادت را به عنوان غايت خلقت ذكر نموده است

    قرآن در بعضی از آيات برعكس اين نظر كه آخرت را امری طفيلی می‏شمرد ، می‏گويد : اگر قيامتی نباشد خلقت عبث است ، يعنی آنرا به منزله غايت‏ بيان كرده است . و اين منطق در قرآن زياد تكرار شده است : " « افحسبتم انما خلقناكم عبثا و انكم الينا لا ترجعون »" ( 1 )

    آيا گمان كرديد كه شما را به عبث خلق كرديم ؟ عبث چيزی را می‏گويند كه‏ غايت حقيقی ندارد ، در مقابل حكمت ، يعنی حكمت در خلقت شما نيست ؟ غايت حكيمانه‏ای نيست ؟ پس اين خلقت عبث و بيهوده و پوچ است ؟ و عطف بيانش آنكه : " « و انكم الينا لا ترجعون » " و اينكه شما بما رجوع نمی‏كنيد ؟ يعنی اگر بازگشت به خدا نباشد خلقت عبث است . قرآن در آيات مكرر مسئله قيامت را با مسئله به حق بودن و باطل نبودن خلقت ، لغو و بازی نبودن خلقت توام و در واقع استدلال كرده است . يك استدلال كه‏ قرآن درباره قيامت دارد استدلال به اصطلاح لمی است يعنی به دليل اينكه‏ اين عالم خدائی دارد و اين خدا كار عبث نمی‏كند و كار او به حق است و باطل و بازيچه نيست و خلقت ، چنين خالق حكيمی دارد ، رجوع و بازگشت به پروردگار هست ، و در حقيقت اين قيامت و بازگشت به خدا است كه توجيه كننده خلقت اين عالم است

    ما هرگز در قرآن به اين منطق برخورد نمی‏كنيم كه انسان آفريده شده است‏ كه هر چه بيشتر بداند و هر چه بيشتر بتواند ، تا اينكه انسان وقتی دانست‏ و توانست ، خلقت به هدف خود رسيده باشد


    پاورقی : 1 - سوره مؤمنون آيه 115 ( آيا پنداشتيد كه ما شما را عبث آفريده‏ايم و شما بسوی ما بازگشت نخواهيد كرد ؟ )

    75




    ◄*♥*► تکامل اجتماعي انسان ◄*♥*►
    باز ای موعود! بی تو جمعه ای دیگر گذشت.... کُشت ما را بی قراری! پس قرار ما چه شد؟

  9. #69
    كاربر ويژه
    **موعود** آواتار ها

    تاریخ عضویت : مهر 1389
    نوشته : 4,170      تشکر : 3,784
    6,469 در 2,374 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    **موعود** آنلاین نیست.

    پیش فرض




    بلكه انسان آفريده شده است‏ كه خدا را پرستش كند و پرستش خدا ، خود ، هدف است . اگر انسان بداند و هر چه بيشتر بداند و بتواند و هر چه بيشتر بتواند ، ولی مسئله شناخت‏ خدا كه مقدمه پرستش است ، و عبادت خداوند در ميان نباشد ، بسوی هدف‏ خلقت گام بر نداشته است و از نظر قرآن سعادتمند نيست . [ از نظر قرآن‏ ] انبياء آمده‏اند برای اينكه بشر را به سعادت خودش كه غايت سعادت از نظر آنها پرستش خداوند است ، برسانند

    طبعا به اين معنا در منطق اسلام هدف اصلی از زندگی ، جز معبود چيز ديگری نمی‏توا ند باشد . يعنی قرآن می‏خواهد انسان را بسازد و می‏خواهد به‏ او هدف و آرمان بدهد ، و هدف و آرمانی كه اسلام می‏خواهد بدهد فقط خدا است و بس ، و هر چيز ديگری جنبه مقدمی دارد نه جنبه اصالت و استقلال و هدف اصلی
    در آياتی كه قرآن انسانهای كامل را توصيف می‏كند ، و يا از زبان‏ انسانهای كامل سخن می‏گويد ، آنها را اينطور معرفی می‏كند كه آنها هدف‏ زندگی را خوب درك كرده‏اند و روی همان هدف كار می‏كنند و گام بر می‏دارند.

    76

    از زبان ابراهيم عليه‏السلام می‏گويد : " « وجهت وجهی للذی فطر السموات‏ و الارض حنيفا و ما انا من » « المشركين " (1). " ان صلاتی و نسكی و محيای و مماتی لله رب العالمين‏ " ( 2 )

    77




    ◄*♥*► تکامل اجتماعي انسان ◄*♥*►
    باز ای موعود! بی تو جمعه ای دیگر گذشت.... کُشت ما را بی قراری! پس قرار ما چه شد؟

  10. #70
    كاربر ويژه
    **موعود** آواتار ها

    تاریخ عضویت : مهر 1389
    نوشته : 4,170      تشکر : 3,784
    6,469 در 2,374 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    **موعود** آنلاین نیست.

    پیش فرض




    « شاهد و مبشرا و نذيرا و داعيا الی الله باذنه و سراجا منيرا »" ( 1 ) ترا فرستاده‏ايم كه گواه ( بهمان معنا كه در قرآن آمده است ) باشی ، پيغمبر گواه بر اعمال امت است ، و مبشر ، نويد دهنده نسبت به كارهای‏ خوب كه پيغمبران دعوت كرده‏اند و نذير ، ترساننده در مورد كارهای بد ، و دعوت كننده بسوی خدا . ترا فرستاده‏ايم كه مردم را به خدا دعوت كنی . و اين خود غايت است . يا در جاهای ديگر درباره بعضی يا همه پيامبران‏ می‏فرمايد : " « ليخرجهم من الظلمات الی النور »" به يك تعبير كلی كه مردم را از تاريكيها بيرون ببرد و وارد نور بكند

    پس در بعضی تعبيرات كاملا روشن است كه مردم دعوت شده‏اند تا با خدا آشنا بشوند . پيغمبران حلقه اتصال ميان مخلوق و خالق ، و روابط ايندواند

    عدالت اجتماعی ، هدف ديگر بعثت انبياء

    در يك آيه ديگر در كمال صراحت چيز ديگری به عنوان هدف بعثت انبياء معرفی شده است و آن " عدالت اجتماعی " است : " « لقد ارسلنا رسلنا بالبينات و انزلنا معهم الكتاب و الميزان ليقوم الناس بالقسط و انزلنا الحديد فيه باس شديد و منافع للناس »" ( 2 ) اين آيه چنين بيان می‏كند كه پيامبران خود را عموما با شواهد و دلايل روشن‏ فرستاديم و همراه آنان كتاب و معيار ( مقصود قانون است يا چيز ديگر ) فرستاديم ، برای اينكه مردم به عدالت قيام كنند و امر عدالت در ميان‏ مردم رايج شود و پا بگيرد .

    پاورقی : 1 - سوره احزاب آيه 45 و . 46 ( ای پيامبر ما تو را گواه و بشارت‏ دهنده و بيم رسان فرستاديم كه دعوت كننده بسوی خدا به اذن او و چراغ‏ فروزان باشی )

    2- سوره حديد آيه 25 ، ( به تحقيق پيامبران خويش را با دلائل روشن >


    78



    ◄*♥*► تکامل اجتماعي انسان ◄*♥*►
    باز ای موعود! بی تو جمعه ای دیگر گذشت.... کُشت ما را بی قراری! پس قرار ما چه شد؟

صفحه 7 از 13 نخستنخست ... 34567891011 ... آخرینآخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •