◄*♥*► تکامل اجتماعي انسان ◄*♥*► سایت آیه های انتظار انجمن آیه های انتظار
ثبت نام
سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
تبلیغات تبلیغات
◄*♥*► تکامل اجتماعي انسان ◄*♥*►
صفحه 1 از 13 1234511 ... آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 10 , از مجموع 129
  1. #1
    كاربر ويژه
    **موعود** آواتار ها

    تاریخ عضویت : مهر 1389
    نوشته : 4,170      تشکر : 3,784
    6,469 در 2,374 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    **موعود** آنلاین نیست.

    پیش فرض ◄*♥*► تکامل اجتماعي انسان ◄*♥*►










    تكامل اجتماعي انسان

    اثر متفكر شهيد استاد مرتضی مطهری



    http://www.ghadeer.org/author/motaha...s/fehrest.html


    ◄*♥*► تکامل اجتماعي انسان ◄*♥*►
    باز ای موعود! بی تو جمعه ای دیگر گذشت.... کُشت ما را بی قراری! پس قرار ما چه شد؟

  2. تشكرها 2

    مدير محتوايي (23-07-1391), مدير اجرايي (18-01-1391)

  3.  

  4. #2

  5. تشكرها 2

    مدير محتوايي (23-07-1391), مدير اجرايي (18-01-1391)

  6. #3
    كاربر ويژه
    **موعود** آواتار ها

    تاریخ عضویت : مهر 1389
    نوشته : 4,170      تشکر : 3,784
    6,469 در 2,374 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    **موعود** آنلاین نیست.

    پیش فرض




    بخش دوم
    هدف زندگی
    جلسه اول : هدف خلقت و بعثت انبياء
    نظريات مختلف درباره سعادت انسان :
    1 - نيرومندی در علم و اراده
    2 - بهره‏مندی بيشتر از مواهب طبيعت
    هدف خلقت از ديدگاه قرآن
    عدالت اجتماعی ، هدف ديگر بعثت انبياء
    آيا هدف اصلی خلقت و بعثت انبياء شناخت خداست يا عدالت اجتماعی‏
    سعادت انسان را فقط خدا تأمين می‏كند
    جلسه دوم : ريشه اخلاق فردی و اجتماعی
    نظريات مختلف درباره ريشه اخلاق اجتماعی
    1 - نظريه راسل : منافع فردی
    رد اين نظريه
    2 - القای مالكيت فردی
    رد اين نظريه
    جامعه نيازمند ارزشهای معنوی است
    مفهوم ارزش
    رابطه ارزشهای معنوی و ايمان به خدا
    مسئوليت به عنوان يك ارزش معنوی در مكتب انسانيت
    رد اين نظريه
    آيا وجدان می‏تواند ريشه معنويت باشد ؟
    اعتقاد به حكيمانه بودن خلقت ، ريشه ايمان به ارزشهای معنوی
    جلسه سوم : مكتب و جهان بينی
    ايدئولوژی هم پايه فلسفی می‏خواهد و هم پايه ايمانی
    توحيد هم پايه جهان بينی است و هم آرمان
    ماركسيسم خود يك آرمان نيست
    اگزيستانسياليسم نمی‏تواند تعهدآور باشد
    جهان بينی توحيدی
    جلسه چهارم : ايمان و كمال انسان
    كمال انسان در چيست ؟

    ادامه دارد ...
    ◄*♥*► تکامل اجتماعي انسان ◄*♥*►
    باز ای موعود! بی تو جمعه ای دیگر گذشت.... کُشت ما را بی قراری! پس قرار ما چه شد؟

  7. تشكر

    مدير اجرايي (18-01-1391)

  8. #4
    كاربر ويژه
    **موعود** آواتار ها

    تاریخ عضویت : مهر 1389
    نوشته : 4,170      تشکر : 3,784
    6,469 در 2,374 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    **موعود** آنلاین نیست.
    باز ای موعود! بی تو جمعه ای دیگر گذشت.... کُشت ما را بی قراری! پس قرار ما چه شد؟

  9. تشكر

    مدير اجرايي (18-01-1391)

  10. #5
    كاربر ويژه
    **موعود** آواتار ها

    تاریخ عضویت : مهر 1389
    نوشته : 4,170      تشکر : 3,784
    6,469 در 2,374 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    **موعود** آنلاین نیست.
    باز ای موعود! بی تو جمعه ای دیگر گذشت.... کُشت ما را بی قراری! پس قرار ما چه شد؟

  11. تشكر

    مدير اجرايي (18-01-1391)

  12. #6
    كاربر ويژه
    **موعود** آواتار ها

    تاریخ عضویت : مهر 1389
    نوشته : 4,170      تشکر : 3,784
    6,469 در 2,374 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    **موعود** آنلاین نیست.

    پیش فرض




    بخش چهارم
    مزايا و خدمات مرحوم آيةالله بروجردی
    روش فقهی
    وحدت اسلامی
    اسلام در دنيای خارج
    همكاری دين و علم
    دفتر و حساب


    ◄*♥*► تکامل اجتماعي انسان ◄*♥*►
    باز ای موعود! بی تو جمعه ای دیگر گذشت.... کُشت ما را بی قراری! پس قرار ما چه شد؟

  13. تشكر

    مدير اجرايي (18-01-1391)

  14. #7
    كاربر ويژه
    **موعود** آواتار ها

    تاریخ عضویت : مهر 1389
    نوشته : 4,170      تشکر : 3,784
    6,469 در 2,374 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    **موعود** آنلاین نیست.

    پیش فرض




    مقدمه

    كتاب حاضر متشكل از چهار بخش است . بخش اول " تكامل اجتماعی انسان‏ " نام دارد و مجموع دو سخنرانی استاد شهيد مرتضی مطهری تحت همين عنوان‏ در دانشگاه شيراز می‏باشد . تاريخ دقيق اين سخنرانيها مشخص نيست ولی‏ آنچه مسلم است اينكه بعد از سال 1350 ايراد شده‏اند . اين بخش در زمان‏ حيات استاد بدون اجازه و نظارت ايشان با كيفيت بسيار نامطلوب به چاپ‏ رسيد كه موجب آزردگی خاطر استاد شد و البته در همان زمان جلوگيری به عمل‏ آمد . پس از شهادت استاد اين دو سخنرانی با تنظيمی نه چندان خوب از سوی برخی واحدهای انتشاراتی منتشر شد كه پس از اعلام ممنوعيت چاپ و نشر آثار آن متفكر گرانقدر بدون اجازه " شورای نظارت بر نشر آثار استاد شهيد " انتشار آن متوقف گشت . به هر حال اين بخش از كتاب در اين‏ چاپ با تنظيم صحيح عرضه می‏شود ضمن اينكه به دليل استفاده از حواشی استاد بر آن چاپی كه بدون اجازه ايشان صورت گرفته بود ، كاملتر نيز شده است
    بخش دوم اين كتاب " هدف زندگی " نام دارد كه متشكل از پنج جلسه‏ صحبت استاد شهيد در جمع حدود ده تن از شاگردان خود در سال 1351 تحت‏ همين عنوان می‏باشد . در اين بخش برخی از مباحث جهان‏بينی اسلامی نيز مورد بحث قرار گرفته به طوری كه اين بحثها می‏تواند شرح برخی از مباحث مجموعه " مقدمه‏ای بر جهان بينی‏ اسلامی " واقع شود .

    3

    ◄*♥*► تکامل اجتماعي انسان ◄*♥*►
    باز ای موعود! بی تو جمعه ای دیگر گذشت.... کُشت ما را بی قراری! پس قرار ما چه شد؟

  15. تشكر

    مدير اجرايي (18-01-1391)

  16. #8
    كاربر ويژه
    **موعود** آواتار ها

    تاریخ عضویت : مهر 1389
    نوشته : 4,170      تشکر : 3,784
    6,469 در 2,374 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    **موعود** آنلاین نیست.

    پیش فرض




    اين بخش نيز مانند بخش اول با تنظيمی نه چندان‏ خوب قبلا از سوی برخی واحدهای انتشاراتی به چاپ رسيده است . ضمنا نوارهای اين بخش در دست نيست و تنظيم آن از روی متنی كه در همان زمان‏ از نوار استخراج شده صورت گرفته است

    بخش سوم اين كتاب " الهامی از شيخ الطائفه " نام دارد . اين بخش‏ تدوين و تفصيل يافته سخنرانی استاد شهيد تحت همين عنوان در كنگره هزاره‏ شيخ طوسی است كه از تاريخ 28 اسفند 1348 تا 3 فروردين 1349 در دانشگاه‏ مشهد برگزار شد . ا ين بخش در زمان حيات استاد در كتاب " هزاره شيخ‏ طوسی " كه مجموع كنفرانسهای ايراد شده در آن كنگره است به چاپ رسيد
    از آن جا كه اين مقاله دور از دسترس علاقمندان آثار استاد شهيد بود و نيز به جهت تمركز بيشتر اين آثار از نظر نشر ، عينا در اين كتاب آورده شد
    بخش چهارم اين كتاب مقاله‏ای است تحت عنوان " مزايا و خدمات مرحوم‏ آية الله بروجردی " كه در سال 1340 و پس از فوت آن مرحوم توسط استاد شهيد نگارش يافته و قبلا در كتاب " مرجعيت و روحانيت " كه مجموعا مقالاتی است از چند نويسنده به چاپ رسيده است . اين مقاله نيز به همان‏ دلائل يعنی در دسترس نبودن و ايجاد تمركز در نشر آثار استاد شهيد در اين‏ كتاب آورده شد
    مقالات سوم و چهارم علاوه بر مطالبی در باب عناوين ياد شده ، مطالبی‏ نيز درباره اجتهاد و فقه اسلامی دارد كه شايان توجه است . از خداوند متعال توفيق بيشتر مسئلت داريم
    انتشارات صدرا

    4


    ◄*♥*► تکامل اجتماعي انسان ◄*♥*►
    باز ای موعود! بی تو جمعه ای دیگر گذشت.... کُشت ما را بی قراری! پس قرار ما چه شد؟

  17. تشكر

    مدير اجرايي (18-01-1391)

  18. #9
    كاربر ويژه
    **موعود** آواتار ها

    تاریخ عضویت : مهر 1389
    نوشته : 4,170      تشکر : 3,784
    6,469 در 2,374 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    **موعود** آنلاین نیست.

    پیش فرض




    بخش اول تكامل اجتماعی انسان

    5

    بسم الله الرحمن الرحيم موضوع بحث مفهوم تكامل در تاريخ و به تعبير ديگر تكامل اجتماعی و پيشرفت اجتماعی انسان است . علماء برای انسان قائل به دو تكاملند : يكی‏ تكامل طبيعی و زيستی كه در زيست شناسی خوانده و ديده‏ايد ، كه انسان را كاملترين حيوان و آخرين حلقه تكامل طبيعی حيوانات دانسته‏اند . معنی‏ تكامل طبيعی روشن است ، يعنی تكاملی كه آنرا جريان طبيعت بدون دخالت و خواست خود انسان بوجود آورده است . از اين جهت ميان انسان و ساير حيوانات تفاوتی نيست يعنی يك مسير طبيعی جبری قهری ، هر حيوانی را به‏ مرحله‏ای رسانده است ، انسان را هم همان جريان به مرحله‏ای كه امروز ما او را انسان می‏ناميم و او را نوعی خاص در مقابل ساير انواع می‏دانيم رسانده‏ است . ولی تكامل تاريخی يا تكامل اجتماعی يعنی سير جديدی از تكامل كه در اين سير جديد ، طبيعت به آن شكل دخالت ندارد . اين تكامل ، تكامل‏ اكتسابی ( 1 ) است . يعنی تكاملی است كه انسان با دست خود آنرا كسب‏ كرده است و دوره به دوره هم آنرا از طريق تعليم و تعلم منتقل كرده است‏ ، نه از طريق وراثت .

    پاورقی : 1 - از نظر ماركسيسم ، اين تكامل هم به نحوی طبيعی و جبری است


    9



    ◄*♥*► تکامل اجتماعي انسان ◄*♥*►
    باز ای موعود! بی تو جمعه ای دیگر گذشت.... کُشت ما را بی قراری! پس قرار ما چه شد؟

  19. تشكر

    مدير اجرايي (18-01-1391)

  20. #10
    كاربر ويژه
    **موعود** آواتار ها

    تاریخ عضویت : مهر 1389
    نوشته : 4,170      تشکر : 3,784
    6,469 در 2,374 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    **موعود** آنلاین نیست.

    پیش فرض




    تكامل طبيعی بدون اختيار و اكتساب انسان رخ داده‏ است و با يك سلسله قوانين ارثی دوره به دوره طی شده است . ولی تكامل‏ اجتماعی يا تاريخی انسان چون اكتسابی است و به دست خود انسان بوجود آمده است انتقالش از نسلی است و به دست خود انسان بوجود آمده است‏ انتقالش از نسلی به نسلی و از دوره‏ای به دوره‏ای و احيانا از منطقه‏ای به‏ منطقه‏ای ، بوسيله تو ارث نبوده و امكان هم نداشته است بلكه بوسيله‏ تعليم و تعلم و ياد دادن و ياد گرفتن ، و در درجه اول بوسيله فن نوشتن‏ انجام شده است كه می‏بينيم قرآن كريم هم به قلم و ابزارهای نوشتن قسم‏ می‏خورد : " « ن و القلم و ما يسطرون » ( 1 ) " و يا : " « اقرا باسم‏ ربك الذی خلق 0 خلق الانسان من علق 0 اقرأ و ربك الاكرم 0 الذی علم‏ بالقلم »" ( 2 )
    خدای بزرگوار تو همان است كه قلم بدست گرفتن را به انسان آموخت يعنی‏ استعداد پيشرفت در تكامل تاريخی و تكامل اجتماعی به انسان داد
    در اينكه جامعه بشر از بدو پيدايش ، از زمانی كه شروع كرده است به‏ ايجاد تمدن ، رو به پيشرفت و رو به تكامل بوده است تقريبا جای بحث‏ نيست .

    پاورقی : 1 - سوره قلم آيه يك : " نون ، قسم به خامه و آنچه می‏نويسد "
    2 - سوره علق : " بخوان به نام پروردگارت كه بيافريد ، انسان را از خون بسته بيافريد ، بخوان و پروردگارت ارجمندتر است ، همانكه به وسيله‏ قلم بياموخت "


    10



    ◄*♥*► تکامل اجتماعي انسان ◄*♥*►
    باز ای موعود! بی تو جمعه ای دیگر گذشت.... کُشت ما را بی قراری! پس قرار ما چه شد؟

صفحه 1 از 13 1234511 ... آخرینآخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •