ஜ قرآن و لطایف عرفانی ஜ سایت آیه های انتظار انجمن آیه های انتظار
ثبت نام
سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
تبلیغات تبلیغات
ஜ قرآن و لطایف عرفانی ஜ
صفحه 2 از 3 نخستنخست 123 آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 11 تا 20 , از مجموع 22
  1. #11
    عضو صمیمی
    ║✿║خادم زهرا║✿║ آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1390
    نوشته : 1,326      تشکر : 2,008
    3,297 در 1,116 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    ║✿║خادم زهرا║✿║ آنلاین نیست.

    پیش فرض





    و اینها تمام در هیمن مقام وارد شده است‏ که:
    «ما یعلم تأویله الا الله و الراسخون فی‏ العلم» (26)(و کسی تأویل آن را نمی‏داند مگر خداوند تعالی و راسخان در علم)
    «لا یعلم من‏ فی السماوات و الارض الغیب الا الله» .(27)
    و نیز احادیث شریفه:«ان من العلم‏ کهیئه مکنونه لا یعلمه الا العلماء بالله»و آیات‏ و روایات دیگر...
    مرحوم آیت الله آقا سید محسن حکیم در حواشی خود بر کفایة الاصول به مناسبت‏ یک بحث اصولی تحت عنوان«استعمال‏ لفظ در بیشتر از یک معنی»،ماجرایی را نقل می‏کند که ذکر آن در این مختصر خالی از فائده نیست:
    «بعضی از اعاظم می‏گویند:روزی من با جماعتی از بزرگان چون آقا سید اسماعیل‏ صدر،حاجی نوری(صاحب مستدرک‏ الوسائل)و سید حسن صدر(صاحب تأسیس‏ الشیعه)به منزل آخوند ملا فتحعلی سلطان‏ آبادی رفتیم و مرحوم آخوند آیه شریفه‏
    «و اعلموا ان فیکم،لرسول الله لو یطیعکم فی‏ کثیر من الامر لعنتم و لکن الله حبب الیکم‏ الایمان»
    را تلاوت کرده و سپس آن را تفسیر نمود و معنائی را برای آن فرمود.
    _______________________________
    (26)-سوره آل عمران،آیه 7.
    (27)-سوره نمل،آیه 65.


    ஜ قرآن و لطایف عرفانی ஜ

  2. تشكر

    مدير اجرايي (05-02-1391)

  3. #12
    عضو صمیمی
    ║✿║خادم زهرا║✿║ آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1390
    نوشته : 1,326      تشکر : 2,008
    3,297 در 1,116 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    ║✿║خادم زهرا║✿║ آنلاین نیست.

    پیش فرض





    روز دوم،دوباره نزد وی حاضر شدیم و همین آیه را تلاوت کرده و شروع به تفسیر و ذکر معنای دیگری غیر از معنای روز گذشته‏ کرد.

    روز سوم،و چهارم نیز و...تا حدود (*)البته مرحوم صدر المتألهین در اسفار ج 7 ص 36 مراتب هشتگانه یاد نموده(طبع،نفس،صدر قلب،عقل،روح،سر،خفی).

    سی روز،ما نزد او می‏رفتیم و ایشان سی‏ معنای مختلف برای این آیه شریفه ذکر فرمود...».(28)

    این حقیر گوید:از عالم متتبع آقا شیخ‏ محمد تقی ستوده شنیدم:طی نامه‏ای از مرحوم آقا سید محسن حکیم،جویای نام‏ آن«بعض الاعاظم»شدم ایشان در جواب‏ مرقوم داشتند که منظورم،مرحوم آیت الله‏ میرزا حسین نائینی بوده است.

    _______________________________
    (28)-سید محسن حکیم،حقائق الاصول،ج 1 ص 65،ط بصیرتی،قم.



    ஜ قرآن و لطایف عرفانی ஜ

  4. تشكر

    مدير اجرايي (07-02-1391)

  5. #13
    عضو صمیمی
    ║✿║خادم زهرا║✿║ آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1390
    نوشته : 1,326      تشکر : 2,008
    3,297 در 1,116 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    ║✿║خادم زهرا║✿║ آنلاین نیست.

    پیش فرض





    لطیفه هشتم

    در لطائف سابق دانسته شد که می‏توان‏ صفات الهی را به«قرآن»نسبت داد،از جمله صفات الهی
    «یهدی من یشاء و یضل‏ من یشاء»
    است.لذا،این صفت را به‏ «قرآن»نیز می‏توان نسبت داد،همانطور که به«رسول الله»نیز می‏توان،زیرا همانگونه که بعثت رسول گرامی(ص)موجب‏ سعادت بسیاری از مردمان مستعد گردید، از آن طرف نیز چون با مفاسد مفسدین‏ مبارزه می‏نمود.موجب ناخوشایندی آنان‏ گردید و بدین جهت به مخالفت با حضرتش‏ پرداختند و همین امر موجب ضلالت و گمراهی آنان شد.

    بنابراین می‏توان گفت:رسول گرامی‏ اسلام باعث آشکار شدن ضلالت و گمراهی‏ آنان است و در نهایت نیز این را می‏توان به‏ خداوند تعالی نسبت داد که همو برانگیزنده رسول گرامی بوده است.

    و قرآن نیز همانطور که
    «شفاء لما فی‏ الصدور» (29)و «هدی للمتقین» (30) می‏باشد،
    «و لا یزید الظالمین الا خسارا»
    (31) نیز هست.که ظالمین و گمراهان را ثمری‏ جز خسران وزیان ندارد،به همان ترتیب که‏ گفته شد.

    _______________________________
    (29)-سوره یونس،آیه 57.
    (30)-سوره بقره،آیه 2.
    (31)-سوره اسراء،آیه 82.



    ஜ قرآن و لطایف عرفانی ஜ

  6. تشكر

    مدير اجرايي (07-02-1391)

  7. #14
    عضو صمیمی
    ║✿║خادم زهرا║✿║ آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1390
    نوشته : 1,326      تشکر : 2,008
    3,297 در 1,116 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    ║✿║خادم زهرا║✿║ آنلاین نیست.

    پیش فرض





    لطیفهء نهم

    برای کلام الهی اسامی و القاب بسیاری‏ وجود دارد بطوریکه مرحوم صدر المتألهین‏ می‏فرماید:«قرآن گرچه یک حقیقت واحد است و لکن دارای مراتب و مواطن مختلفی‏ در نزول می‏باشد و اسامی آن نیز برحسب‏ اختلاف مراتب مختلف می‏گردد و برحسب‏ هر موطن و مرتبه‏ای برای او اسم خاصی‏ وجود دارد.در موطنی خاص«مجید»
    (بل‏ هو قرآن مجید فی لوح محفوظ)

    (32)و در مقام دیگر به«عزیز»
    (و انه لکتاب عزیز)
    (33)و در جای دیگر«علی حکیم»
    (و انه فی ام‏ الکتاب لدنیا لعلی حکیم)
    (34)و جای دیگر: «کریم»
    (انه لقرآن کریم فی کتاب‏ مکنون)
    (35)و نیز«مبین»
    (لا رطب و لا یابس‏ الاقی کتاب مبین)
    (36)و«حکیم»
    (یس‏ و القرآن الکریم)
    (37)و...

    و برای آن هزاران هزار اسم است که‏ استماع آنها به گوشهای ظاهری ممکن‏ نیست و اگر در این عالم به«عشق حقیقی» و«جذبهء باطنی»و«محبت الهی»دارای‏ گوش ملکوتی باشی،هر آینه از،زمره آنان‏ هستی که اسماء آن را استماع کرده و اطوار آن را مشاهده می‏نماید...»(38)

    نگارنده گوید این کلام از حکیمی‏ سترگ و آشنای با معارف قرآنی است که‏ شرح آن در گنجایش این مقاله نیست.

    لازم به ذکر است همانطور که
    «معرفة الاسما الاحسنی»
    در مورد خداوند تعالی خود مبحثی بس گسترده و فوق العاده و الا است،
    «معرفة اسماء القرآن»
    نیز چنین‏ حکمی را دارد.
    _______________________________
    (32)-سوره بروج،آیه 21.
    (33)-سوره فصلت،آیه 41.
    (34)-سوره زخرف،آیه 4.
    (35)-سوره واقعه،آیه 87.
    (36)-سوره انعام،آیه 59.
    (37)-سوره یس،آیه 1.
    (38)-اسفار،ج 7،ص 43.


    ஜ قرآن و لطایف عرفانی ஜ

  8. تشكر

    مدير اجرايي (11-02-1391)

  9. #15
    عضو صمیمی
    ║✿║خادم زهرا║✿║ آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1390
    نوشته : 1,326      تشکر : 2,008
    3,297 در 1,116 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    ║✿║خادم زهرا║✿║ آنلاین نیست.

    پیش فرض






    لطیفه دهم

    در لطایف قبلی اشاره شده که باری‏ تعالی،حفظ قرآن را تضمین فرموده است‏
    (انا نحن نزلنا الذکر و انا له لحافظون)

    ،(39) بعضی از بزرگان،ضمانت حفظ قرآن را منحصر در«وجود علمی»آن که متحد با وجود ذوات مقدسه معصومین(ع)است، نموده‏اند که البته این سخن بیانی در کمال‏ متانت و استحکام است.

    و لکن به نظر می‏رسد انحصار مفروض در کلام،بایسته نمی‏باشد زیرا همانطور که‏ «ذکر»بطور اشتراک بر«وجود علمی»و «وجود کتبی»کلام الله اطلاق می‏گردد، (یعنی همانطور که به حقیقت علمی قرآن‏ و نیز قرآن‏های مکتوب و موجود،مشترکا ذکر گفته می‏شود،حفاظت ثابت شده برای‏ «ذکر»نیز،هر دو قسم وجود قرآن(علمی‏ و کتبی)را شامل می‏گردد.بنابراین در این‏ آیه شریفه حفظ همین قرآن مکتوب با دوات‏ و قلم را نیز تضمین فرموده اضافه بر آن‏ اینکه،و ادل دلیل بر اثبات چیزی،وقوع آن‏ است.

    و بر این اساس نیز می‏توانیم بر لزوم‏ حفظ کتابت قرآن استدلال نمائیم.بدین‏ صورت که در طول این چهارده قرن که از عمر کتابت قرآن می‏گذرد چه حملات‏ و یورشهایی که به این وجود مقدس نشده و چه آتش‏سوزی‏هایی که مواد سوختی آن‏ را،اوراق قرآنی تشکیل نداده؟!

    و چه خفاش صفتان بی‏نوری که درصدد اطفای نور کلام الهی برنیامدند؟و در این‏ راستا،حتی از ظاهر قرآن نیز گذر نکردند!!

    گاهی به دست مغولان دیوخو،گاه در قالب روشنفکر نمایان بی‏نور همچون‏ کسروی و...و بالأخره امروزه نیز به قلم‏ شیطانی،شیطانک آدم‏نما،که آیات‏ «رحمانی و نورانی»را از دید شیطانی و ظلمانی خود مورد نظاره قرار داده و بدین‏ وسیله خروج خود را از عالم«سلم»و «رشد»خویش را در سیر استعدادی به‏ سوی شقاوت ظاهر ساخته و مصداق ممثل‏
    «و لا یزید الظالمین الا خسارا»
    گشت.

    و اینها همه دلیل بر این است که حفظ وجود کتبی قرآن نیز،از سوی پروردگار جهان تضمین گردیده!!!
    «یریدون لیطفئوا نور الله بافواههم و الله‏ متم نوره»
    _______________________________
    (39)-سوره حجر،آیه 9.

    ஜ قرآن و لطایف عرفانی ஜ

  10. تشكر

    مدير اجرايي (12-02-1391)

  11. #16
    عضو صمیمی
    ║✿║خادم زهرا║✿║ آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1390
    نوشته : 1,326      تشکر : 2,008
    3,297 در 1,116 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    ║✿║خادم زهرا║✿║ آنلاین نیست.

    پیش فرض






    لطیفه یازدهم

    در رابطه با نزول قرآن کریم مراتبی را بیان‏ نموده‏اند که به مرتبه اول آن اشارت‏ می‏رود،چنانچه در بعضی از لطائف گذشته‏ دانسته شد،حقیقت کلام الهی،با وجود مقدس حضرت ختمی(ص)و دیگر حضرات‏ معصومین(ع)اتحاد دارند و همین اتحاد را، مرتبه اول نزول دانسته‏اند به این تقریر که‏ قرآن بر قلب«انسان کامل»به وقت فناء،از خویشتن خویش نازل گردیده،بدین بیان‏ که وجود مقدسش از جمیع حجب خارج‏ شده و حقیقت
    «لمن الملک الیوم الله الواحد القهار»
    در حضرتش قیام نموده و«لیلة القدر»

    نیز در کریمه قرآنی به وجود مقدس‏ ختمی(ص)(انسان)تأویل نموده‏اند که از این فنای از خویشتن تعبیر به«لیلة»«آورده‏ شده»*چه اینکه در این مقام نسبت به‏ خود تاریک شده و از آنجا که این تاریکی‏ (فنای از خویشتن)تجلی تامّ الهی و نیز بقای‏ بالله را در پی دارد مبارک و میمون است.

    بنابراین لیله قدر و لیلهء مبارکه می‏باشد(به تصویر صفحه مراجعه شود)
    «انا انزلنا فی لیلة القدر»
    «انا انزلناه فی لیلة مبارکه»

    پس لیلة القدر،قلب مقدس حضرت‏ ختمی است،(40)که از جمیع ما سوی الله‏ و اغیار،منصرف گردیده(41)و توجه تام به‏ حضرت احدیت پیدا نموده نتیجه آن، دریافت کلام الهی به مکالمهء حقیقی و بدون‏ هیچ واسطه‏ای می‏باشد.

    _______________________________
    (40)-ر ک:محی الدین بن عربی،فتوحات المکیه،ج 1،ص‏ 110،ط بیروت.
    (41)-ر ک:میرزا محمدعلی شاه‏آبادی،رشحات البحار،ص‏ 13 به بعد.و نیز ر ک:
    صدر المتألهین شیرازی،مفاتیح الغیب،ص 503،ط سنگی‏ و نیز ر ک:امام خمینی،تعلیقه بر فصوص الحکم،ص 61 و...

    ஜ قرآن و لطایف عرفانی ஜ

  12. تشكر

    مدير اجرايي (12-02-1391)

  13. #17
    عضو صمیمی
    ║✿║خادم زهرا║✿║ آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1390
    نوشته : 1,326      تشکر : 2,008
    3,297 در 1,116 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    ║✿║خادم زهرا║✿║ آنلاین نیست.

    پیش فرض






    لطیفه دوازدهم

    گفته شد که قرآن دارای مراتبی است و بهره‏گیرا از آن نیز برحسب مراتب، مختلف هستند،یکی از ظاهر آن و دیگری‏ از باطن،و بهره‏گیران از باطن نیز خود در مراتب مختلف هستند،بنابراین«قرآن» سفره‏ای است که از سوی«حق»برای‏ «خلق»گسترده شده و هر کس به مقدار سعهء وجودی خود از آن بهره می‏گیرد.

    حکیم متأله ملا صدرای شیرازی، پس از تمهید مقدماتی می‏فرماید: «قرآن،غذای جمیع خلائق‏ است و همگان از این غذا بهره دارند،لیکن‏ تغذی هر کس برحسب درجه و منزلی است‏ که در آن جای گرفته.(42)

    این حقیر گوید:اینکه آنجناب از قرآن‏ به«غذا»تعبیر آورد،تعبیری بس لطیف و شیرین است،چه اینکه«غذا»با متغذی‏ اتحاد پیدا می‏کند.

    می‏توان گفت:همانطور که اغذیه‏ مادی سازنده جسم و ظاهر آدمی است و ظاهر انسان از آن پرورش می‏یابد و«مزاج‏ جسمانی»او تابع ترکیبات مادی است که به‏ عنوان«غذا»مصرف می‏نماید،«قرآن» نیز غذای روحانی است،که سازنده حقیقت‏ او می‏باشد و باطن از آن پرورش می‏یابد و «مزاج روحانی»،تابع این غذای روحانی‏ است.(43)

    (*)در مورد حقیقت«قدر»و معنای«یوم»و«لیل»در این مواد سخن بسیار است که در رابطه،با صعود انسان و نزول حق مطرح می‏گردد،از آن‏ حمله اینکه نزول حق تعالی را بر حسب صعود انسان به«قدر»تعبیر می‏آورند که در این صورت‏ تعبیر«لیل»از آدمی به این جهت است که‏ «ظل اللّه»می‏باشد.(چنانکه در مثنوی گوید: «حق شب قدر است در شبها نهان»و نیز انسان‏ به لحاظ صعودش«یوم»نامیده می‏شود که‏ «یوم»کنایه از ظهور و بروز حقائق و بهره از شهود و وضوح و خروج از ظلمت است.و مقول به‏ تشکیک می‏باشد،به مقدار این ظهور و بروز، آدمی«یوم»نامیده می‏شود.که«انسان کامل» از آنجا که مجلای اتم است،یوم اللّه الاتم است. کما ورد عنهم(ع):«نحن ایام اللّه»و اما همین‏ انسان به لحاظ جنبه یلی الخلق و نزولش‏ «لیلة القدر»است.علی ای حال سفره معارف‏ قرآنی گسترده است و بطون آیات هر حقیقتی را واجد است و کشف معنائی معنای دیگر را باطل‏ نمی‏کند.

    ((به تصویر صفحه مراجعه شود))محی الدین عربی در جائی از فتوحات المکیه‏ می‏فرماید:اللیلة المبارکة و هی غیب محمد صلی الله علیه و آله و سلم»(فتوحات المکیه،ج 1، ص 110).

    بلکه غذا با متغذی متحد می‏گردد چنانچه در مورد غذای جسمانی نیز به‏ همین شکل است(اتحاد آکل به‏ مأکول).(44)

    بنابراین همانطور که قوت جسمانی تابع‏ بهره‏وری از اغذیه مادی است و هر چه که آن‏ اغذیه مقوی و سازنده باشد،جسم آدمی‏ قوی و ساخته می‏شود،قوت روحانی نیز تابع بهره‏وری از غذاء روحانی(یعنی قرآن) است و به مقدار استفادهء از قرآن،روح و باطن قوت گرفته و ساخته می‏شود،که اعلی‏ مراتب آن اتحاد انسان کامل با حقیقت‏ قرآن است(که شرح آن گذشت).

    و شاهد بر این مطلب(اتحاد غذا و متغذی)روایتی است که میفرماید:«من‏ قرأ القرآن و هو شاب مؤمن اختلط القرآن‏ مع لحمه و دمه».(45)(هر کس که جوان‏ باشد و قرآن را قرائت نماید قرآن با گوشت‏ و خون او مخلوط می‏شود).*
    _______________________________
    (42)-اسفار،ج 7.
    (43)-جهت اطلاع بیشتر از مزاج روحانی و جسمانی‏ و چگونگی تشکیل آنها از ترکیبات مختلف ر ک:
    صدر الدین قونوی،اعجاز البیان فی تأویل ام القرآن، ص 77،78،91،185 ط هند.
    (44)-برای نمونه ر ک:شرح فصوص(قیصری)،ص 181، 183،256،429.
    (45)-اصول کافی،ج 2،ص 603.


    ஜ قرآن و لطایف عرفانی ஜ

  14. تشكر

    مدير اجرايي (17-02-1391)

  15. #18
    عضو صمیمی
    ║✿║خادم زهرا║✿║ آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1390
    نوشته : 1,326      تشکر : 2,008
    3,297 در 1,116 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    ║✿║خادم زهرا║✿║ آنلاین نیست.

    پیش فرض





    لطیفهء سیزدهم

    همانگونه که در لطائف گذشته گفته‏ شد:قرآن«نور»است و نوز نیز ظاهر بالذات و مظهر للغیر می‏باشد و از آن طرف‏ نیز در جای خود ثابت شده که حقیقت علم‏ «نور»است،حال گزاف نیست که گفته‏ شود:مفهوم«بیان»و«تبیین»مع ای‏ جامعی است که مفهوم«نور»و«علم»را، در بردارد.

    لذا آیه شریفه که می‏فرماید:
    «نزلنا علیک‏ الکتاب تبیان لکل شئ» (46)می‏توان نتیجه‏ گرفت:اینکه خداوند تبارک و تعالی قرآن را «تبیان»برای هر چیزی دانسته و هیچ چیزی‏ را،از آن مستثنی نساخته،نشان‏دهنده این‏ حقیقت است که علم به هر چیزی در قرآن‏ است

    «و لا رطب و لا یابس الا فی کتاب‏ مبین»
    و عالم به قرآن به مقدار علم خود، عالم،به اشیاء است.

    رئیس الحکماء المتألهین ملا صدرای‏ شیرازی،در این مورد می‏فرماید،«هیچ‏ علمی نیست مگر اینکه اصل و فرع،وقوع، مبدأ و منتهای آن در کتاب الهی است»(47) چنانچه از ابن مسعود نقل شده:

    «هر آنکه خواهان دست‏یابی به علوم‏ اولین و آخرین است بایستی از قرآن کسب‏ نور نموده و از معانی قرآن بحث نماید».(48) و این همان ختمی و صمدی بودن کتاب‏ الهی است.

    نکته:در آیه دیگری وارد شده:
    «کل شئ‏ احصیناه فی امام مبین» (49)و«امام مبین» در روایت به وجود مقدس ولایت مآب علوی‏ (ع)تفسیر شده است(50)،پس«انسان‏ کامل»نیز مبیّن هر چیزی و واجد جمیع‏ کمالات می‏باشد.((به تصویر صفحه مراجعه شود))و این شاهد دیگری بر اتحاد انسان کامل و قرآن است که وحدت‏ اثر،حاکی از وحدت مؤثر می‏باشد.
    _______________________________

    (46)-سوره نحل،آیه 90.
    (47)-مفاتیح الغیب،ص 510.
    (48)-ر ک:ابو طالب مکی،قوت القلوب،و نیز ر ک:ملامحسن‏ فیض،محجة البیضاء.
    (49)-سوره یس،آیه 12.
    (50)-ر ک:تفاسیر شیعی و سنی،ذیل آیه مذکور.


    ஜ قرآن و لطایف عرفانی ஜ

  16. تشكر

    مدير اجرايي (17-02-1391)

  17. #19
    عضو صمیمی
    ║✿║خادم زهرا║✿║ آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1390
    نوشته : 1,326      تشکر : 2,008
    3,297 در 1,116 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    ║✿║خادم زهرا║✿║ آنلاین نیست.

    پیش فرض








    لطیفه چهاردهم

    همانگونه که در کلمات حکیمان و عارفان آمده است و در جای خود تحقیق‏ شده که تمامی مراتب مادون، (*)البته قید«جوان»بدان دلیل است که وی قابلیت‏ جذب غذایی معنوی را دارد.
    ((به تصویر صفحه مراجعه شود))در کتب اهل معرفت آمده که انسان کامل باید مبین‏ حقیقت امساء و صفات الهی باشد.

    «بدن»برای مراتب مافوق بوده و مافوق، حقیقت و بقولی«روح»مادون می‏باشد،و از این رو به قالب مادی آدمی،نسبت به روح‏ «بدن»گفته می‏شود و این مطلب در جمیع‏ مراتب وجودی تا عالیترین مرابت که«حقیقة الحقائق»است صادق می‏باشد(حق جان‏ جهان است و جهان جمله بدن)و بین تمامی‏ این مراتب تطابق وجود،دارد.
    و به عبارت دیگر می‏توان گفت:مادون، فرع مافوق و مافوق،اصل مادون است، و قرآن نیز که دارای ظاهر و باطن(تا 70 بطن)می‏باشد،ظاهر آن از باطن گسیخته‏ نیست،بلکه فرع بر آن است،بنابراین ظاهر قرآن از حقیقت آن متأثر می‏باشد و به همین‏ جهت بر این ظاهر، آثاری تکوینی و حقیقی‏ مترتب گردیده،از آنجمله،عدم جو از مس‏ آن بدون طهارت ظاهری،ازدیاد نور دیده‏ با نظاره بدان و...در رابطه با همین ظاهر است که می‏فرماید،
    «انا انزلناه قرآنا عربیا»

    چه اینکه«حقیقت»،عربی و عجمی بردار نیست،بنابراین همین«ظاهر»است که‏ «معجزه»به حساب آید(حال حقیقت آن‏ جای خود دارد)و تحدی قرآن هم در مورد لفظ و ظاهر آن است و گرنه تحدی در رابطه‏ با حقیقت آن معنا ندارد،چه اینکه مشرکین‏ و کفار غافل از«حقیقت»بودند و تحدی در مورد آنچه که مغفول عنه است،وجهی‏ ندارد.
    لذا کتابت،صوت و...قرآن جملگی‏ واجد احترام هستند و با ملاحظه به همین‏ مطلب است که بعضی از اهل معرفت نه تنها از مس بدون طهارت-وضوء-که از قرائت‏ بدون طهارت آن نیز اجتناب می‏نمایند چه‏ اینکه«صوت»نیز مرتبه نازله آن حقیقت‏ است و گسیخته از آن نیست.

    و از همین جاست که می‏توان یکی از فرقهای«کلام و کتاب الهی»با«کلام و کتاب بشری»را دریافت.






    ஜ قرآن و لطایف عرفانی ஜ

  18. تشكر

    مدير اجرايي (19-02-1391)

  19. #20
    عضو صمیمی
    ║✿║خادم زهرا║✿║ آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1390
    نوشته : 1,326      تشکر : 2,008
    3,297 در 1,116 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    ║✿║خادم زهرا║✿║ آنلاین نیست.

    پیش فرض





    لطیفه پانزدهم

    غزالی در کتاب احیاء العلوم خود شرائط و آداب خاصی را بطور مفصل برای‏ تالی و قاری قرآن ذکر کرده که مرحوم‏ صدر المتألهین آن را با زیاداتی در مفاتیح الغیب‏ آورده است.ما نیز به عناوین آنها اشارت‏ می‏نمائیم:1-فهم عظمت کلام الهی 2-تطهیر قلب 3-حضور قلب(که محصول‏ طهارت قلب است)4-تدبر و تفکر در معانی‏ 5-توجه به مطالب مطروحه در آنها 6- تخطی از موانع فهم 7-در تلاوت هر آیه‏ خود را مخاطب آن بداند 8-به حسب‏ اختلاف آیات متأثر شده و یا به وجود و شوق‏ بیاید 9-کلام را،از خداوند تبارک بشنود و خداوند را متکلم بداند،نه خود را(به نحوی‏ که گویا خداوند با او سخن می‏گوید)10-هنگامی که آیه‏ای را که در آن مدح‏ صلحاء و اهل یقین آمده تلاوت می‏نماید خود را مشمول آن نداند بلکه درخواست‏ نماید که به آنان ملحق گردد و نیز اگر آیه‏ای را که متضمن ذم گنهکاران است نفس‏ خود را شاهد و مشمول آن بداند.(51)

    ختام مسک

    در اینجا جهت حسن ختام سخنی را که‏ عارف باللّه و حکیم الهی صدر المتألهین شیرازی،فرمایش نموده‏اند نقل کرده تا عموم عزیزان خواننده را از آن نفع برسد. وی می‏نویسد:

    «هر کس که سلطان آخرت برایش ظهور ننموده و از قبر این نشئه قیام نکند*بر معانی کلام و رموز آیات و حروف و کلمات‏ قرآن،اطلاع حاصل نخواهد کرد...و وجه‏ قائل،مبدء و عظمت کاتب و انشاءگر،آن‏ برایش تجلی نخواهد نمود پس ای‏ فریب خورده!بیدار شو،و ای غافل!از مرقدت بپاخیز تا در راه خدا سفر نموده و بسوی او و رسولش برای مشاهده ملکوت‏ اعلای حضرتش و شنودن آیات بزرگ او هجرت نمایی...»(52)

    حال بر عزیز خواننده است،که به دیده‏ انصاف نگریسته و قضاوت نماید قرآنی که‏ در این حد از درجه علیاء و ملکوت اعلی، قرار دارد،چه جای آن ست که به چشم‏ بی‏سو و بی‏نور خفاش مسلکان شب‏نشین و ظلمت‏پرستان نورستیز،درآید که
    «من‏ لم یجعفل اللّه له نورا فما له من نور»
    ...
    _______________________________
    (51)-ر ک:محجة البیضاء،ج 2،ص 235،ط صدوق،تهران.
    (52)-اسفار،ج 7،و نیز ر ک:تفسیر القرآن،ج 6،ص 28.




    ஜ قرآن و لطایف عرفانی ஜ

  20. تشكر

    مدير اجرايي (19-02-1391)

صفحه 2 از 3 نخستنخست 123 آخرینآخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •