(◐◑◒◓◔◕) شناخت قرآن (◐◑◒◓◔◕) سایت آیه های انتظار انجمن آیه های انتظار
ثبت نام
سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
تبلیغات تبلیغات
(◐◑◒◓◔◕) شناخت قرآن (◐◑◒◓◔◕)
صفحه 2 از 4 نخستنخست 1234 آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 11 تا 20 , از مجموع 31
  1. #11
    عضو صمیمی
    ║✿║خادم زهرا║✿║ آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1390
    نوشته : 1,326      تشکر : 2,008
    3,297 در 1,116 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    ║✿║خادم زهرا║✿║ آنلاین نیست.

    پیش فرض






    بنابراين، وصايت، امانت پيامبري است، چنان كه پيامبري،امانت الهي است و در نتيجه، پيامبر مبعوث، و وصيّ منصوب است. و مفهوم آن اين است كه پيامبر از جانب خداوند متعال براي اداي رسالت برانگيخته شده و وصّيِ پيامبر با اذن خداوند متعال،از سوي پيامبر، براي ماندگاري رسالت منصوب گشته است. و اين جان مايه‌ي حكمت پيامبري و تشريع الهي و رمز بقاي آن در بين نسل‌ها و در دوره‌ها و عصرها مي‌باشد، به ويژه پس از آن كه نبوّت پايان يافت و با پايان يافتن آن وحي الهي منقطع شد. پس از پيامبر خاتم بايد كسي كه آگاه به وحي محمّدي و عامل به آن است،آن را استواري بخشد و آگاهي از آن را فراگير سازد و با عمل به آن، آن رابه نمايش بگذارد.

    در پرتو اين نگرش، كه عقل آن را لازم و ضروري مي‌داند تزكيه‌ي مردم و تعليم كتاب و حكمت ـ آن سان كه در قرآن آمده ـ هرگز نمي‌تواند از جامعه‌ي بشري بريده باشد چون مردم همواره و نسل اندر‌نسل نياز جدّي بدان دارند. و از همين نكته،به اين امر پي مي‌بريم كه جانشين پيامبرو كسي كه بار وصايت را به دوش مي‌كشد، بايد در گوهر روحي و جوهره عقلي همگون پيامبر(ص) باشد و چنين همگوني جز در كسي كه از آغاز نزول وحي و لحظه‌هاي نبوّت در كنار او باليده و به آن چه كه پيامبر آگاهي يافته،وي آگاه شده و به هر آن چه، او عمل كرده وي نيز عمل كرده، پيدا نمي شود. برآن چه ياد آور شديم افزون بر خرد و تجربه‌ي بشري، احاديث معتبر بسياري كه علماي شيعه و سنّي در كتاب‌هاي مورد اعتماد و اصول معتبر خود آورده‌اند دلالت مي‌كند كه نياز به ياد كردن نيست.


    .
    (◐◑◒◓◔◕) شناخت قرآن (◐◑◒◓◔◕)

  2. تشكر

    مدير اجرايي (07-02-1391)

  3. #12
    عضو صمیمی
    ║✿║خادم زهرا║✿║ آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1390
    نوشته : 1,326      تشکر : 2,008
    3,297 در 1,116 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    ║✿║خادم زهرا║✿║ آنلاین نیست.

    پیش فرض






    بحث كوتاهي كه براي خوانندگان عزيز ارائه شد، ما را بر اهميّت و نقش قاطع و ضرورت آگاهي وسيع درباره‌ي دو شناخت ضروري واقف مي‌كند:

    1. شناخت قرآن كريم از زاويه‌ي علمي و آفاق عملي و اهداف متعالي آن در ساختن فرد و جامعه، به هر مقدار كه اين شناخت امكان پذير باشد.

    2. شناخت معلّم قرآن كريم يعني كسي كه آن را بشناسد و آموزش دهد، بدان عمل كند و با رفتار خود آن را به نمايش بگذارد. اين فرد، انساني خدا گونه، وصي پيامبر، زبان قرآن و بر پا دارنده‌ي قرآن است. و بر جامعه است كه چنين فردي را كه خداگونه، وصي پيامبر و زبان قرآن است، در بين امّت شناسايي كند. آري بدون قرآني كه بدان عمل شود هدايتي نيست و بدون آگاهي به قرآن، قرآني نيست.

    به همين خاطر پيامبر عظيم الشأن به تبيين اين موضوع سازنده در زندگي جامعه پرداخت؛ يعني، ياد كرد شأن قرآن و معرّفي مفسّر آن، تا پس از رفتنش به جوار خداوندي جامعه را بدون راهنما و مرجع صالح براي درك معاني دروني كتاب رها نكند، عالمي كه به علم درست نبوي و الهي بدان آگاه باشد. اين موضوع در احاديث معتبر فراواني ياد آوري شده است كه از جمله‌ي آن‌ها حديث متواتر «ثَقَلين»‌است، كه افزون بر‌آن چه كه بزرگان و محدثان و راويان شيعه از پيامبر‌(ص) و علي(ع) و امامان اهل بيت (ع) آن را روايت كرده‌اند، گروه بسياري از دانشوران و محدثان بزرگ اهل سنّت نيز آن را در كتب و اصول مورد اعتماد و مشهور خود آورده اند. علاّمه ميرحامد حسين هندي در كتاب بزرگ و ارزشمند خود عبقات الأنوار آن را از گروهي از اهل سنت به همراه معرفي و توثيق آنان و توجّه دادن به شأن علمي و حديثي ايشان آورده است.4
    ________________________________
    4. واقعيت بس زيان بار انقطاع وحي از امت ، در ((خطبه ي فاطميّه)) ، به خوبي تبيين شده است.


    .
    (◐◑◒◓◔◕) شناخت قرآن (◐◑◒◓◔◕)

  4. تشكر

    مدير اجرايي (07-02-1391)

  5. #13
    عضو صمیمی
    ║✿║خادم زهرا║✿║ آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1390
    نوشته : 1,326      تشکر : 2,008
    3,297 در 1,116 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    ║✿║خادم زهرا║✿║ آنلاین نیست.

    پیش فرض






    براي اعتماد خوانندگان به احاديث و اسناد و سخنان ايشان، در ذيل به نام جمعي از آنان اشاره مي‌شود:

    1.محمد بن سعد واقدي. (نويسنده الطبقات)
    2. ابو‌بكر ابن ابي شيبه كوفي. (نويسنده المصنَّف)
    3. احمد بن حنبل شيباني. (نويسنده مُسند)
    4. ابو‌محمد دارمي سمرقندي. (نويسنده مسند)
    5.مسلم بن حجّاج نيشابوري. (نويسنده صحيح)
    6. ابن ماجه قزويني. (نويسنده سُنن)
    7. ابو‌عيسي ترمذي.(نويسنده صحيح )
    8. حكيم ترمذي. (نويسنده نوادرالأصول)
    9. احمد بن شعيب نسائي. (نويسنده سنن)
    10.ابو‌جعفر طبري. (نويسنده تاريخ و تفسير)
    .
    .

    .
    (◐◑◒◓◔◕) شناخت قرآن (◐◑◒◓◔◕)

  6. تشكر

    مدير اجرايي (07-02-1391)

  7. #14
    عضو صمیمی
    ║✿║خادم زهرا║✿║ آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1390
    نوشته : 1,326      تشکر : 2,008
    3,297 در 1,116 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    ║✿║خادم زهرا║✿║ آنلاین نیست.

    پیش فرض






    11. ابن عبد ربّه قرطبي. (نويسنده العِقد الفريد)
    12. حاكم نيشابوري. (نويسنده المستدرك علي الصحيحين)
    13. ابو‌اسحاق ثعلبي. (نويسنده تفسير)
    14. ابو‌الحسن دار قطني. (نويسنده السنن و العلل)
    15. ابو‌بكر بيهقي. (نويسنده السنن الكبري)
    16. خطيب بغدادي. (نويسنده تاريخ بغداد)
    17. ابو‌الحسن ابن مغازلي. (نويسنده المناقب)
    18.ابو‌الفضل محمد بن طاهر مقدسي، معروف به ابن قيسراني. (نويسنده آثار ارزشمند بسيار از جمله كتاب «طرق حديث انّي تاركُِ فيكم الثّقلين»)
    19. ابو‌شجاع ديلمي. (نويسنده فردوس الأخبار)
    20. ابو‌محمد فَرّاء بغوي معروف به «محيي السنّه». (نويسنده المصابيح)
    21. قاضي عياض يحصبي. (نويسنده الشفاء بتعريف حقوق المصطفي)
    22.ابو‌مؤيد خوارزمي، خطيب خوارزم. (نويسنده المناقب)
    23.حافظ ابن عساكر دمشقي. (نويسنده تاريخ مدينة دمشق، در هشتاد جلد)
    24.ابو‌موسي مديني. (نويسنده تتمة معرفة الصحابه)
    25.ابن اثير جزري. (نويسنده جامع الأصول)
    26.فخر‌الدين محمد بن عمررازي. (نويسنده تفسير مفاتيح الغيب)

    .
    .

    .
    (◐◑◒◓◔◕) شناخت قرآن (◐◑◒◓◔◕)

  8. تشكر

    مدير اجرايي (07-02-1391)

  9. #15
    عضو صمیمی
    ║✿║خادم زهرا║✿║ آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1390
    نوشته : 1,326      تشکر : 2,008
    3,297 در 1,116 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    ║✿║خادم زهرا║✿║ آنلاین نیست.

    پیش فرض






    27.ابو‌المظفر سبط ابن جوزي. (نويسنده تذكرة خواصّ الأمة)
    28. ابو‌زكريا يحيي النّووي. (نويسنده تهذيب الأسماء‌واللّغات)
    29. صدر‌الدين حموي. (نويسنده فرائد السّمطين)
    30. علاء‌‌الدين خازن. (نويسنده تفسير)
    31.شمس الدين ذهبي(نويسنده ميزان الأعتدال)
    32.ابن كثير دمشقي. (نويسنده البداية و النهاية)
    33. سعد الدين تفتازاني. (نويسنده شرح المقاصد)
    34.حسام الدين محلّي. (نويسنده محاسن الازهار)
    35.ابن صباغ مالكي. (نويسنده الفصول المهمة)
    36.شمس الدين سخاوي. (نويسنده الضوء اللامع )
    37.جلال الّدين سيوطي. (نويسنده الدُّر‌المنثور )
    38.نور‌الدين سَمهوي. (نويسنده جواهر العِقدين )
    39.متّقي هندي. (نويسنده كنزالعُمّال )
    40.شيخ حسن حمزاوي مالكي. (نويسنده مشارق الانوار )



    .
    (◐◑◒◓◔◕) شناخت قرآن (◐◑◒◓◔◕)

  10. تشكر

    مدير اجرايي (07-02-1391)

  11. #16
    عضو صمیمی
    ║✿║خادم زهرا║✿║ آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1390
    نوشته : 1,326      تشکر : 2,008
    3,297 در 1,116 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    ║✿║خادم زهرا║✿║ آنلاین نیست.

    پیش فرض






    رسول خدا(ص) قرآن و عترتش را ثَقَلين نام نهاده است چون «ثَقَل» يه معناي چيز ارزشمند، وزين و محفوظ است. و اين‌ها نيز چنين هستند زيرا هر دو آنها كان دانش‌هاي لدنّي و اسرار و حكمت‌هاي والا و احكام شرعيّه هستند و به همين خاطر، آن حضرت(ص) بر پيروي و تمسك به آنها و آموزش از آنان تشويق كرده .

    دانشوران موثق و حافظان معتمدي كه حديث «الثقلين» را روايت كرده و از ميانشان افرادي آن را صحيح شمرده اند از قبيل مسلم كه حديث را در صحيح خود آورده است، بنابر گزارش كتاب عبقات، افزون بر185 نفر هستند. با مراجعه به آن كتاب، آثار مهمّ و فراوان و جايگاه علمي و والاي آنان را خواهيد يافت. ما به خاطر اختصار در اين‌جا به ياد‌كرد چهل تن از آنان، و از هر كدام يك اثر بسنده كرديم.

    از علاّمه شيخ عبد‌الحسين اميني نويسنده‌ي الغدير شنيدم كه مي‌گفت:
    در تحقيقات خود به نام‌هاي بسيار زيادتري از اين جمع، از علما و حافظان روايت‌گر حديث ثقلين دست يافتم (شايد اين موضوع درجلدهاي چاپ نشده الغدير باشد) و به همين خاطر محققان، حديث ياد شده را به حديث متواتر توصيف كرده اند. متن حديث بنابر نقل زيدبن ارقم بر پايه‌ي روايت حافظ كبير ابو جعفر محمدبن حرير طبري از اين قرار است:«من بين شما دو وزنه به ارث گذاشتم كه يكي از آن دو بزرگ‌تر از ديگري است؛ كتاب خداوند كه ريسماني كشيده از آسمان به زمين است و خاندانم.توجّه داشته باشيد كه با آن دو پس از من چگونه بر خورد خواهيد كرد. چون آن دو از هم دور5 نمي شوند تا در حوض (رستاخيز) نزد من آيند.»6
    ________________________________
    5. بسياري از اين احاديث با ذكر سند، در كتاب عظيم عبقات الانوار،و كتاب بي مانند الغدير آمده است. اهل تحقيق مراجعه كنند.
    6. در برخي از احاديث آمده است: «لن يفترقا»‌(هرگز از هم جدا نمي شوند.)


    (◐◑◒◓◔◕) شناخت قرآن (◐◑◒◓◔◕)

  12. تشكر

    مدير اجرايي (11-02-1391)

  13. #17
    عضو صمیمی
    ║✿║خادم زهرا║✿║ آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1390
    نوشته : 1,326      تشکر : 2,008
    3,297 در 1,116 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    ║✿║خادم زهرا║✿║ آنلاین نیست.

    پیش فرض






    حافظ محقق،ابن حجر مكي درباره اين حديث مي‌نويسد:

    رسول خدا(ص) قرآن و عترتش را ثَقَلين نام نهاده است، چون «ثَقَل» به معناي چيز ارزشمند، وزين و محفوظ است. واين‌ها نيز چنين هستند زيرا هر دو آنها كان دانش‌هاي لدنّي و اسرار و حكمت‌هاي والا و احكام شرعيّه هستند و به همين خاطر،آن حضرت(ص) بر پيروي و تمسك به آنها و آموزش از آنان تشويق كرده و فرموده: «سپاس خدايي را كه در خاندان ما حكمت را قرار داد. و با اين ويژگي از ديگر دانشوران ممتاز گشتند؛ چون خداوند، رجس را از آنان دور ساخت و آنان را به طور ويژه پاك گردانيد.» در احاديث تشويق به تمسك به اهل بيت(ع) اشاره به اين موضوع نيز هست كه تا روز قيامت فردي شايسته‌ي تمسك در ميان آن خاندان وجود خواهد داشت، چنان كه كتاب خداوند عزيز نيز چنين است.

    از بين اهل بيت(ع) سيّد و بزرگ آنان، علي بن ابي طالب(ع) مي‌باشد، به خاطر دانش فراوان و استنباط‌هاي دقيق وي… و در چندين حديث سفارش آشكار به آنان شده است كه از جمله‌ي آنها اين حديث است: «من در بين شما چيزي بجاي مي‌گذارم كه پس از من اگر بدان چنگ زنيد هرگز گمراه نگرديد:ثقلين….»7

    بر پايه آن‌چه كه در حديث متواتر از پيامبر‌(ص) آمده،هدايت قرآني بر آمده از اين كتاب آسماني دايره‌ي مشخصي دارد كه با چالش انديشه‌ها بدان راه نمي‌گشايند و با اختلاف نظرها بدان دست نمي يابند و درگيري‌هاي فلسفي و تأويل‌هاي عرفاني حقايق آن‌ها را آشكار نمي كند. هدايت مشخصِ مورد اشاره، هدايتي است كه حقايق آن جز از اوصياي پيامبر(ص) و وارثان كتاب و دانش او و گنج بانان حقايق و درهاي هدايت او،بدست نمي‌آيد. همان گونه كه امام علي بن ابي طالب(ع) مي‌فرمايد:

    سوگند به خدا تبليغ رسالت و وفاي به وعده‌ها و همه‌ي كلمات را ياد گرفتم و راههاي ورود به حكمت و حقايق تابناك، نزد ما خاندان رسول اللّه است. شرايع دين يگانه است وراه‌هاي آن هموار، هر كس بدان‌ها چنگ زد، مي‌رسد و بهره مي‌برد و آن كه باز ايستد گمراه و پشيمان مي‌گردد.8
    ________________________________
    7. ر.ك: عبقات الانوار، ج 1، از جزء‌هاي حديث ثقلين، اصفهان: مؤسسه نشر نفائس مخطوطات، 1380،و ترجمه‌ي عربي آن: «نفحات الازهار»، از: عالم فاضل، سيد علي ميلاني.
    8. ر.ك: همان/ 665 ـ 667. در آنجا كلمات محدثان و علماي بزرگ از برادران اهل سنت، درباره ي سند حديث و اعتبار و صحّت آن ملاحظه شود.

    (◐◑◒◓◔◕) شناخت قرآن (◐◑◒◓◔◕)

  14. تشكر

    مدير اجرايي (12-02-1391)

  15. #18
    عضو صمیمی
    ║✿║خادم زهرا║✿║ آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1390
    نوشته : 1,326      تشکر : 2,008
    3,297 در 1,116 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    ║✿║خادم زهرا║✿║ آنلاین نیست.

    پیش فرض






    و آن سان كه امام محمدبن علي باقر(ع) فرمود:
    ما گنج بانان دانش الهي و تفسير گران وحي خداوند هستيم.9

    و چنان كه امام جعفر صادق(ع) فرمود:
    ما واليان امر الهي، گنج بان دانش الهي و ظرف وحي الهي هستيم.10

    محدث ابو‌جعفر محمدبن يعقوب كليني در كتاب ارزشمند كافي، فصلي اصلي با عنوان فضل قرآن و عظمت معارف آسماني و علوم فراگير آن گشوده است11و در كتاب الحجه نيز احاديث معتبر بسياري آورده كه امّت را به سوي عالمان به قرآن راهنمايي مي‌كند.12

    از اين رهگذرِ صحيح است كه بر اين باوريم اگر امت اسلامي از روز نخست به اين روش ارزشمند الهي كه پيامبر عظيم الشأن آن را ترسيم كرده بود، روي مي‌آوردند رشد مي‌كردند، برمي آمدند و متحّد مي‌شدند و گرايش‌ها و نحله ها، آنان‌را پاره پاره نمي‌ساخت ومذاهب و فرقه‌ها وحدتشان را به هم نمي‌زد و سياست بازان و حاكمان،كيان آنان را به بازي نمي‌گرفتند و بيگانگان و طمع ورزان راه آنان را به سوي ترقّي،پيشرفت و گسترش در سرتاسر دنيا نمي‌بستند. وعده الهي در حق آنان تحقق پيدا مي‌كرد و نمود مي‌يافت كه فرمود:«أنتم الأعلون إن كنتم مؤمنين (آل عمران،3/139) شما برترينِ (مردم جهان) هستيد اگر مؤمن باشيد.» و با كتاب آسماني خود زمام جامعه‌ها را به دست مي‌گرفتند و ملّت‌ها را به روش قرآني و با پيشواي الهي به كمال انساني راهبري مي‌كردند و در فضايي كه چهار چوب آن را علي(ع) در سخن خويش ترسيم كرده، زندگي مي‌كردند:
    اگر دانش را از كان آن بدست مي‌آورديد و خير را از جايگاه آن مي‌جستيد و راه را از روشنايي آن برمي‌گزيديد و به سوي حق از راه آن گام مي‌زديد، راه‌ها برايتان روشن مي‌گشت،نشان‌ها آشكار مي‌شد، اسلام برايتان مي‌درخشيد، نيازمندي به نيازمندي نمي‌افتاد و مسلمان و هم پيمان ستم نمي‌ديد.13
    ________________________________
    9. نهج البلاغه، شرح محمد عبده،خطبه‌ي 116 و 119، از فيض الاسلام.
    10. كليني، كافي، 1/192.
    11. همان.
    12. همان،2/596 ـ 634.
    13. همان،ج 1، كتاب الحجة؛ الحياة،2/ ب 6، از فصل 46 (العلماء بالقرآن و فصل 47 صامت معه ناطق).

    (◐◑◒◓◔◕) شناخت قرآن (◐◑◒◓◔◕)

  16. تشكر

    مدير اجرايي (12-02-1391)

  17. #19
    عضو صمیمی
    ║✿║خادم زهرا║✿║ آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1390
    نوشته : 1,326      تشکر : 2,008
    3,297 در 1,116 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    ║✿║خادم زهرا║✿║ آنلاین نیست.

    پیش فرض






    آگاهي ريشه دار و عميق به ثقلين موجب گرايش مردم به آن دو در علم و عمل، در حوزه‌هاي گوناگون فكري و معيشتي و در همه‌ي زواياي زندگي و مدارج تكميلي آن مي‌شود، به‌گونه‌اي كه براساس آن دو، فرد و جامعه‌ي قرآني ساخته مي‌شود.
    اين نظير سخن متكلم و مفسّر مشهور فخر‌الدين رازي در تفسير سوره‌ي حمد از كتاب تفسير«مفاتيح الغيب» است كه مي‌گويد:
    آن كه علي را براي دين خود امام برگزيدبراي خود و دين خود، به ريسماني استوار چنگ زد.
    از آنجايي كه امّت اسلامي به طور كامل، به تعبير مولا علي(ع) علم را از معدن آن نگرفتند و راه روشن را پيشه نساختند و به حق از راه آن وارد نشدند و به تعبير فخررازي در دين و در درباره‌ي خودشان به ريسمان استوار چنگ نزدند، زمام امور به جايگاه غير مورد نظر كشانده شد و امامت سياسي و سپس علمي از خاندان پيامبر(ص)‌ گرفته شد. بر‌مسلمانان است كه پس از رويگرداني از حوادث گذشته، در شناخت، دانش، عمل ورفتار به سوي اهل بيت برگردند و امامت علمي و تربيتي و رهبري روحي و قرآني و عمل قرآني خالص را از باب‌هاي حقيقي قرآن فراگيرند. تا آن‌چه را كه خداوند و رسولش براي آنان روا ديده بودند بازيابند و امّت محمّدي از امروز، به رهبري علمي اهل بيت(ع) زير بيرق هدايت قرآن كريم متحد شوند،آن سان كه اين كتاب آسماني برايشان مي‌خواهد: «انّ هذه أمتكم أمّة واحدة وأنا ربكم فاعبدون (انبياء،21/92) بيقين اين امّت شما امّتي واحد و من پروردگار شمايم پس مرا عبادت كنيد.» قرآني كه همواره مردم را از طريق اهل بيت طاهرين(ع) به سوي خداوند راهبري مي‌كند تا اين ابر تيره پراكندگي و عقب ماندگي و افتادن در زير سلطه‌ي زورگويان و جباران و استعمارگران و مستكبران و دست نشاندگان آنان در همه‌ي كشورهاي اسلامي كه به نفع آنان و عليه مسلمانان تلاش مي‌كنند، كنار زده شود.
    در راستاي عمل به حديث متواتر و مهم پيامبر يعني حديث ثقلين و جهت خدمت به جامعه، نويسندگان كتاب «الحياة» به نگارش و تدوين اين كتاب به عنوان دانش نامه اي علمي، ديني، انساني، فردي و اجتماعي دست يازيده‌اند و مواد آن از قرآن كريم و احاديث پيامبر(ص) و اهل‌بيت‌(ع)‌ سيراب شده است.
    در سايه‌ي اين مقدّمه‌ي فشرده و با دقّت در آن، مي‌گوييم: بر همه مسلمانان توجّه ويژه به حديث مهم و با عظمت ثقلين واجب است؛ چون محتواي آن قابل چشم پوشي نيست، زيرا روش بهره گيري صحيح و توصيه شده از هدايت علمي و عملي كامل و خالص قرآني را به شكلي كه هيچ بديلي براي آن نيست و هيچ گونه ندانم كاري را در مسير و رهگذر هدايت قرآني پذيرا نمي باشد، ترسيم مي‌كند. چون حديث به روشني و قاطعيت گوياي آن است كه رسول خاتم براي مردم دو نشان؛ يعني،قرآن و عترت را فرا راه نهاده است و اين دو، درواقع يك نشان را ترسيم مي‌كنند و يا دو روي يك سكّه‌اند، زيرا بر‌پايه‌ي احاديث نقل شده‌ي بسياري كه در كتب دو گروه شيعه و سنّي آمده و پس از گواهي عقل و تجربه‌ي تاريخيِ مسلمانان و به تصريح گروه فراواني از علما و محدثان و مفسّران اهل سنّت (افزون بر خود اهل بيت(ع) كه صادقين هستند و نيز بزرگان شيعه)، منظور از «عترت»، علي و فرزندان علي(ع) است كه به علم موروثي از صاحب قرآن،عالمان به قرآن هستند و در عمل، تلاشگران در راه قرآن مي‌باشند و آنان همان اهل ذكري هستند كه قرآن كريم فرمان داده از آنان پرسيده شود؛ «فأسئلوا اهل الذّكر إن كنتم لا تعلمون (نحل،16/43) از اهل ذكر بپرسيد اگر خودتان نمي‌دانيد.»14
    ________________________________
    14. همان، 8/ 32؛ كاشف الغطاء، مستدرك نهج البلاغه/ 31؛ الحياة،2/493.

    (◐◑◒◓◔◕) شناخت قرآن (◐◑◒◓◔◕)

  18. تشكر

    مدير اجرايي (17-02-1391)

  19. #20
    عضو صمیمی
    ║✿║خادم زهرا║✿║ آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1390
    نوشته : 1,326      تشکر : 2,008
    3,297 در 1,116 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    ║✿║خادم زهرا║✿║ آنلاین نیست.

    پیش فرض






    بنابر‌اين آن‌چه كه از پيامبر هادي‌(ص) براي امّت هدايت يافته به جاي مانده، ثقلين است كه تفرقه افكني نمي كنند و از هم جدا نمي افتند و براي هدايت كامل الهي در مقام علم ومعرفت، عمل و سلوك، راهي جز بهره‌مندي از آن دو نمي باشد.

    رجوع به قرآن كريم به مفهوم قرآني آن، جز از راه رجوع به آن دو نمود پيدا نمي كند چون پيامبر اكرم(ص) در علم و عمل، امّت را به آن دو ارجاع داده است و آن دو گر چه به چهره و شخصيّت دو تا هستند امّا در واقع و معنا از هم مختلف نمي باشند بلكه همواره،متحد هستند.به همين خاطر پيامبر خدا(ص) درباره‌ي آن دو گفته است كه هرگز از هم جدا نمي‌افتند و از هم جدا نمي‌شوند. و با تعبير «هرگز» آن را بيان كرده است كه نشانه‌ي جاودان بودن است، براي اعلان اين امر كه جدا نشدن آن دو كاري ابدي است. بنابراين، در هدايت واقعي و حقيقت رسالت تحقق نورمحمدي،بين آن دو جدايي نيست و درصورتي كه بر روش به هم پيوسته و راه مستقيم آن دو و به‌دور از ادعاهاي تو خالي و گزافه‌ها عمل شود آن دو، انسان و جامعه‌ي قرآني را مي‌سازند.
    آگاهي ريشه دار و عميق به ثقلين موجب گرايش مردم به آن دو در علم و عمل، در حوزه‌هاي گوناگون فكري و معيشتي و در همه‌ي زواياي زندگي و مدارج تكميلي آن مي‌شود، به‌گونه‌اي كه براساس آن دو، فرد و جامعه‌ي قرآني ساخته مي‌شود.و بديهي است كه براي ساختن انسان قرآني راهي جز ساختن جامعه‌ي قرآني نيست و براي ساختن جامعه‌ي قرآني هم راهي جز ساختن فرد قرآني نمي‌باشد. و براي ساختن اين دو، به شكل مناسب و شايسته راهي جز معرفت خود قرآن وجود ندارد. و از راه‌هاي اصولي و مهم براي دست‌يابي به اين معرفت، روي آوري به قرآن است در آن‌چه كه در اين باره آمده است و يا از پيامبر و خاندان او نقل شده است.
    در راستاي عمل به حديث متواتر و مهم پيامبر يعني حديث ثقلين و جهت خدمت به جامعه، نويسندگان كتاب «الحياة» به نگارش و تدوين اين كتاب به عنوان دانش نامه اي علمي، ديني، انساني، فردي و اجتماعي دست يا زيده‌اند و مواد آن از قرآن كريم و احاديث پيامبر(ص) و اهل بيت‌(ع)‌ سيراب شده است. و اهل بيت‌(ع)‌ همان كساني هستند كه با دانش فراوان و صحيح و با معرفتي جوشيده از معرفت الهي جز از قرآن كريم و يا پيامبر هادي(ص) نقل نمي‌كنند.

    (◐◑◒◓◔◕) شناخت قرآن (◐◑◒◓◔◕)

  20. تشكر

    مدير اجرايي (17-02-1391)

صفحه 2 از 4 نخستنخست 1234 آخرینآخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •